Skriftlig fremsættelse (27. april
2011)
Skatteministeren
(Peter Christensen)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
afgift af elektricitet, lov om tobaksafgifter, lov om afgift af
øl, vin og frugtvin m.m. og forskellige andre love
(Ændring af afgift på erhvervenes energiforbrug m.v.,
forkortelse af kredittider for tobaksafgift og lempelse af
ølmoderationsordningen)
(Lovforslag nr. L 195)
Forslaget indebærer samlet set en lempelse af
energiafgifterne på erhverv fra Forårspakke 2.0 til
gavn for vækst og beskæftigelse. Forslagets baggrund er
den politiske aftale af 5. maj 2010 mellem regeringen og Dansk
Folkeparti om serviceeftersyn af Forårspakke 2.0.
Med henblik på at understøtte
beskæftigelsen i virksomhederne reduceres de kommende
afgiftsforhøjelser på erhvervenes forbrug af energi
til procesformål i Forårspakke 2.0 til omkring en
tredjedel af det oprindeligt aftalte, men til gengæld
indfases afgiftsforhøjelsen gradvist fra 2012.
Lempelsen er udformet i overensstemmelse med den anbefalede
model i Skatteministeriets redegørelse "Energiafgift for
erhverv og konkurrenceevne", hvorefter stigningen i energiafgiften
på erhverv i 2013 nedsættes proportionalt, mens den
reducerede stigning indføres et år tidligere i 2012.
Desuden nedsættes fra 2012 elafgiften på elvarme i
momsregistrerede virksomheder, som i dag er beskattet højere
end alle andre energianvendelser.
Forslaget betyder, at erhvervenes afgiftsbelastning i 2013
lettes med ca. 750 mio. kr. ekskl. moms i 2011-niveau. Dette
beløb svarer til lempelsen på 940 mio. kr. inkl. moms,
som blev aftalt i forbindelse serviceeftersynet. For det ene
år 2012 øges afgiftsbelastningen med ca. 320 mio. kr.
ekskl. moms i 2011-niveau.
Ved forslaget sikres klarhed over de fremtidige
rammevilkår på dette område for erhvervene.
Forslaget indeholder herudover en valgfri metode til at
opgøre energi- og CO2-afgift for
affaldsforbrændingsanlæg (røggasmetoden) samt
mindre præciseringer af afgiftslovgivningen.
Forkortelse af kredittider for
tobaksafgift
I forbindelse med folketingsbehandlingen af lovforslaget om en
afgift på mættet fedt i visse fødevarer blev det
vedtaget at udskyde ikrafttrædelsen af fedtafgiften fra 1.
juli 2011 til 1. oktober 2011. Dette medfører på kort
sigt et provenutab, som skal finansieres. Aftaleparterne bag Forårspakke 2.0 og serviceeftersynet
deraf - regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti) og
Dansk Folkeparti - har derfor besluttet at forkorte kredittiderne
ved køb af stempelmærker til cigaretter og
røgtobak.
Forslaget skønnes at medføre en
engangsindtægt i 2011 på ca. 450 mio. kr. Hertil kommer
en årlig renteindtægt før tilbageløb
på omkring 20 mio. kr. ved en nominel rente på 5,75
pct. Den varige virkning af forslaget før tilbageløb
kan således skønnes til knapt 30 mio. kr. og efter
tilbageløb knapt 25 mio. kr.
Det foreslås, at ændringen får virkning fra
og med den 17. oktober 2011.
Lempelse af
ølmoderationsordningen
Ifølge gældende regler kan bryggerier i EU, som
udleverer op til 200.000 hl øl om året, modtage
afgiftslettelse i form af ølmoderation.
Ølmoderationsordningen gælder dog kun for bryggerier,
der fremstillede stærkt øl (over 2,8 pct. vol. ) inden
november 1940. Med dette forslag ophæves årstalskravet,
således at alle mindre bryggerier, der årligt udleverer
op til 200.000 hl øl, vil være berettiget til
afgiftslettelse efter samme regler som hidtil har været
gældende for de bryggerier, der den 1. november 1940
fremstillede stærkt øl. Hermed ligestille alle mindre
bryggerier.
Forslaget skønnes at medføre et umiddelbart
provenutab på 5 mio. kr. årligt fra 2011. Den varige
virkning af forslaget kan skønnes til ca. 4 mio. kr. efter
tilbageløb og adfærd.
Det foreslås, at ændringen får virkning fra
og med den 1. januar 2011.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.