Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 27. maj 2011
1. Ændringsforslag
Der er stillet 6 ændringsforslag til lovforslaget.
Skatteministeren har stillet ændringsforslag nr. 1-5.
Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis og Radikale Venstres
medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr.
6.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 19. maj 2011 og var til 1.
behandling den 24. maj 2011. Lovforslaget blev efter 1. behandling
henvist til behandling i Skatteudvalget.
Udvalget ønsker lovforslaget tilbage til fornyet
udvalgsbehandling efter 2. behandling.
Dispensation fra bestemmelsen i
§ 13, stk. 1, i Folketingets Forretningsorden
Udvalget indstiller, at der
dispenseres fra bestemmelsen i § 13, stk. 1, i Folketingets
Forretningsorden, således at lovforslaget kommer til 3.
behandling tidligere end 30 dage efter lovforslagets
fremsættelse.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Lovforslaget har ikke været sendt i høring.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
Andelsboligforeningen Milebuen,
Dansk Byggeri,
Dansk Energi Brancheforening - DEBRA,
DANSKE ARK og Foreningen af Rådgivende
Ingeniører,
FSR - danske revisorer,
Glarmesterlauget i Danmark,
Håndværksrådet,
Mogens Karlsen, Brande,
NS Interiør ApS,
Rejsearbejdere.dk,
Rockwool Fondens Forskningsenhed,
TEKNIQ-Installatørernes organisation og
Ældre Sagen.
Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser til udvalget med undtagelse af 2
henvendelser, der forventes kommenteret inden 2. behandling.
Samråd
Udvalget har stillet 1 spørgsmål til
skatteministeren til mundtlig besvarelse, som denne har besvaret i
et samråd den 27. maj 2011.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 65 spørgsmål til
skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret
med undtagelse af spørgsmål 65, som forventes besvaret
inden 2. behandling.
3. Indstillinger
Et flertal i udvalget (V, DF, KF
og LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af skatteministeren under
nr. 1-5 stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod
det af et mindretal under nr. 6 stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i udvalget (S, SF og
RV) vil redegøre for sin stilling til lovforslaget ved 2.
behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede
ændringsforslag.
Et andet mindretal i udvalget (EL)
indstiller lovforslaget til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme hverken for eller imod
de af skatteministeren under nr. 1-5 stillede ændringsforslag
og for det af et mindretal under nr. 6 stillede
ændringsforslag.
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Sambandsflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL):
1)
Titlen affattes således:
»Forslag
til
Lov om
ændring af ligningsloven, kildeskatteloven og lov om
hjemmeservice
(Forsøgsordning med fradrag
for hjælp og istandsættelse i hjemmet)«
[Konsekvensændring af
ændringsforslag nr. 3]
Til § 1
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL):
2) I
det under nr. 1 foreslåede § 8 V, stk. 2, nr. 3, indsættes
efter »rengøring,«: »vask, opvask,
strygning,«.
[Ændringsforslaget
indfører mulighed for fradrag for vask, opvask og
strygning]
Ny paragraf
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL):
3)
Efter § 1 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I kildeskatteloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1403 af 7. december 2010, som ændret senest ved § 5
i lov nr. 254 af 30. marts 2011, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 5 B, stk. 1, nr. 1,
indsættes som 2. og 3. pkt.:
»Betingelsen i
ligningslovens § 8 V, stk. 2, nr. 3, anses for opfyldt, hvis
arbejdet er udført af en virksomhed, der er momsregistreret
i et EU/EØS-land, eller ved arbejde i form af
rengøring, vask, opvask, strygning, vinduespudsning,
børnepasning og havearbejde tillige af en person, der ved
indkomstårets udløb er fyldt 18 år og er fuldt
skattepligtig i et EU/EØS-land. Det er en betingelse, at det
pågældende EU/EØS-land skal udveksle oplysninger
med de danske myndigheder efter en dobbeltbeskatningsoverenskomst,
en anden international overenskomst eller konvention eller en
administrativt indgået aftale om bistand i
skattesager.«
[Ændringsforslaget
medfører, at grænsegængere omfattet af
kildeskattelovens §§ 5 A-5 D kan få fradrag for
hjælp og istandsættelse i hjemmet, der udføres
af virksomheder og personer fra andre EU/EØS-lande]
Til § 2
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL):
4) Nr. 2
og 3 udgår, og i stedet
indsættes:
»2. I §
3 indsættes før stk. 1 som nye stykker:
»Bidrag kan ydes til husstande, der inden for perioden
fra den 1. januar 2009 til den 1. september 2011 har fået
udført tilskudsberettiget arbejde.
Stk. 2. Ydelse af bidrag
til husstanden er betinget af, at husstanden i det foregående
kalenderår har fået udført tilskudsberettiget
arbejde.«
[Der er tale om en
præcisering, således at lovens eksisterende terminologi
bibeholdes]
Til § 3
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL):
5)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Stk. 2. § 1 og
§ 01 har virkning fra og med den 1. juni 2011.
Stk. 3. § 3, stk.
2, i lov om hjemmeservice som indsat ved denne lovs § 2, nr.
2, har virkning fra den 1. januar 2012.
Stk. 4. Ved
opgørelsen af en kommunes slutskat og kirkeskat for
kalenderåret 2011 efter § 16 i lov om kommunal
indkomstskat korrigeres den opgjorte slutskat for den beregnede
virkning af de ændringer i udskrivningsgrundlaget for
kommuneskat og kirkeskat for 2011, der følger af
ligningslovens § 8 V som affattet ved denne lovs § 1.
Stk. 5. Den beregnede
korrektion af kommunens og kirkens slutskat efter stk. 4
fastsættes af indenrigs- og sundhedsministeren på
grundlag af de oplysninger, der foreligger pr. 1. maj
2013.«
[Der er tale om en
præcisering af virkningstidspunkterne]
Ny paragraf
Af et mindretal (S,
SF og RV), tiltrådt af et andet
mindretal (EL):
6)
Efter § 3 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 02
Skatteministeren foretager i
2012 en undersøgelse af omfanget af fradragsordningens
anvendelse i 2011 og sender en orientering til Folketingets
Skatteudvalg om undersøgelsens resultat.«
[Evalueringsbestemmelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Titlen ændres som følge af ændringsforslag
nr. 3, der ændrer i kildeskatteloven.
Til nr. 2
Det foreslås, at der indføres mulighed for at
få skattefradrag for lønudgifter til vask, opvask og
strygning i hjemmet. Disse serviceydelser skal betragtes som en
tilføjelse til de serviceydelser, som er nævnt i bilag
1 i lovforslagets bemærkninger. Tilsvarende vil den kommende
bekendtgørelse, der udstedes i medfør af § 8 V,
stk. 5, følge opregningen i det tilrettede bilag 1, jf.
også bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr.
1.
Til nr. 3
I henhold til den foreslåede bestemmelse i
ligningslovens § 8 V, stk. 2, nr. 3, og ændringsforslag
nr. 2, er det en betingelse for at opnå fradrag, at arbejdet
er udført af en virksomhed, der er momsregistreret i
Danmark, eller ved arbejde i form af rengøring, vask,
opvask, strygning, vinduespudsning, børnepasning og
havearbejde tillige af en person, der ved indkomstårets
udløb er fyldt 18 år og er fuldt skattepligtig i
Danmark.
Det foreslås, at denne betingelse for
grænsegængere omfattet af kildeskattelovens
§§ 5 A-5 D anses for opfyldt, hvis arbejdet er
udført af en virksomhed, der er momsregistreret i et
EU/EØS-land, eller ved arbejde i form af rengøring,
vask, opvask, strygning, vinduespudsning, børnepasning og
havearbejde tillige af en person, der ved indkomstårets
udløb er fyldt 18 år og er fuldt skattepligtig i et
EU/EØS-land. Det er en betingelse, at det
pågældende EU/EØS-land har indgået en
aftale om udveksling af oplysninger med Danmark.
Grænsegængerreglerne kan anvendes af personer, der
erhverver mindst 75 pct. af deres skattepligtige indkomst i
Danmark. Reglerne indebærer, at de pågældende
personer behandles som fuldt skattepligtige og dermed kan
opnå fradrag for en række udgifter, der vedrører
den skattepligtiges familiemæssige og personlige forhold. Det
gælder også det foreslåede fradrag for udgifter
til hjælp og istandsættelse. Da de omhandlede personer
imidlertid har fast bopæl uden for Danmark, vil det
være vanskeligt for disse personer at opnå fradrag,
hvis det stilles som betingelse, at den udførende virksomhed
eller person skulle være henholdsvis momsregistreret i eller
fuldt skattepligtig til Danmark. Det ville indebære en
restriktion af grænsegængernes fri bevægelighed,
som kan være i strid med EU-retten.
Med ændringsforslaget fjernes denne restriktion og
dermed den potentielle uoverensstemmelse med EU-retten.
Ændringsforslaget forventes at medføre
engangsudgifter vedrørende it-udvikling på 1 mio. kr.
Ændringsforslaget forventes ikke at medføre
driftsudgifter.
Til nr. 4
Det foreslås, at ordet »bidragsmodtager«
erstattes af ordet »husstand«, således at lovens
eksisterende terminologi bibeholdes. Ændringen
indebærer samtidig en præcisering af, at en husstand
med to bidragsberettigede medlemmer begge vil være
berettigede til hjemmeservicebidrag fremover, selv om bidraget i
praksis kun har været knyttet til den ene persons cpr-nummer.
Dette er f.eks. relevant i situationer, hvor en person, hvis
cpr-nummer ikke har været knyttet til hjemmeserviceordningen,
mister sin ægtefælle eller samlever.
I det foreslåede stk. 2 præciseres det, at en
husstands mulighed for at modtage bidrag bortfalder, hvis
husstanden ikke har fået udført bidragsberettiget
arbejde i det foregående år. Det vil sige, at en
husstand, der i f. eks. hele kalenderåret 2012 ikke benytter
sig af hjemmeserviceordningen, pr. 1. januar 2013 mister muligheden
for fremover at modtage bidrag.
Til nr. 5
Ikrafttrædelsesbestemmelsen nyaffattes med henblik
på præcisering af virkningstidspunkterne.
I stk. 2 er indsat virkningstidspunkt for fradragsordningen,
herunder den foreslåede ændring af kildeskatteloven
vedrørende grænsegængere, jf.
ændringsforslag nr. 3.
I stk. 3 er indsat bestemmelse om, at den foreslåede
§ 3, stk. 2, i lov om hjemmeservice, jf. ændringsforslag
nr. 4, har virkning fra den 1. januar 2012, hvilket betyder, at en
bruger af ordningen tidligst kan miste sin ret til hjemmeservice
pr. 1. januar 2013.
Til nr. 6
Ændringsforslaget betyder, at der indsættes en
evalueringsbestemmelse i lovforslaget, således at
skatteministeren tidligst muligt i 2012 - når det er
muligt på baggrund af fristerne for personers indgivelse af
selvangivelse og årsopgørelserne for 2011 - foretager
en undersøgelse af, i hvor stort omfang fradragsordningen
har været anvendt i 2011, med det formål at få
belyst, om anvendelsesomfanget svarer til det, der er lagt til
grund for provenuskønnet i lovforslaget. Der skal
herunder undersøges, om der er grundlag for en revurdering
af provenuskønnet i lovforslaget, og om der eventuelt er
grundlag for, at ministeren iværksætter andre
initiativer, hvis f.eks. ordningen anvendes væsentlig mere
end forudsat i lovforslaget. Fordelingen af fradrag anvendt til
henholdsvis huslige opgaver og håndværksmæssige
opgaver (herunder hvilke typer arbejde der er tale om) bør
ligeledes indgå i evalueringen. Undersøgelsens
resultat skal sendes til Folketingets Skatteudvalg.
Evalueringsbestemmelsen har til formål at føre
kontrol med, at udgifterne til fradragsordningen ikke eksploderer i
vækst og bliver væsentlig højere end forudsat i
lovforslaget, og med sigte på, at der kan tages
nødvendige politiske initiativer, hvis en sådan
situation opstår.
Torsten Schack Pedersen (V)
Karsten Lauritzen (V) Mads Rørvig (V) Jacob Jensen (V)
Mikkel Dencker (DF) Pia Adelsteen (DF) Mike Legarth (KF) Charlotte
Dyremose (KF) Anders Samuelsen (LA) nfmd. Nick Hækkerup (S) John
Dyrby Paulsen (S) Klaus Hækkerup (S) René Skau
Björnsson (S) Thomas Jensen (S) Jesper Petersen (SF) Niels
Helveg Petersen (RV) fmd. Frank
Aaen (EL)
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 17 |
Radikale Venstre (RV) | 9 |
Enhedslisten (EL) | 4 |
Liberal Alliance (LA) | 3 |
Kristendemokraterne (KD) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 2 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 208
Bilagsnr. | Titel |
1 | Henvendelse af 23/5-11 fra Rockwool
Fondens Forskningsenhed |
2 | Henvendelse af 24/5-11 fra NS
Interiør ApS |
3 | Henvendelse af 24/5-11 fra Mogens Karlsen,
Brande |
4 | Henvendelse af 24/5-11 fra DANSKE ARK og
Foreningen af Rådgivende Ingeniører |
5 | Fastsat tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget |
6 | Henvendelse af 25/5-11 fra
Håndværksrådet |
7 | Henvendelse af 25/5-11 fra
Rejsearbejdere.dk |
8 | Henvendelse af 25/5-11 fra
Glarmesterlauget i Danmark |
9 | Henvendelse af 25/5-11 fra
TEKNIQ-Installatørernes organisation |
10 | Henvendelse af 25/5-11 fra Ældre
Sagen |
11 | Henvendelse af 25/5-11 fra FSR - danske
revisorer |
12 | Pressemeddelelse fra BL - Danmarks Almene
Boliger af 19. maj 2011: »Almene lejere skal også kunne
fradrage istandsættelse« |
13 | Henvendelse af 26/5-11 fra Dansk Energi
Brancheforening - DEBRA |
14 | Henvendelse af 26/5-11 fra Dansk
Byggeri |
15 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 25/5-11 fra NS Interiør ApS |
16 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 24/5-11 fra Mogens Karlsen, Brande |
17 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 25/5-11 fra DANSKE ARK og Foreningen af
Rådgivende Ingeniører |
18 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 25/5-11 fra Håndværksrådet |
19 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 25/5-11 fra Rejsearbejdere.dk |
20 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 25/5-11 fra Glarmesterlauget i Danmark |
21 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 25/5-11 fra TEKNIQ-Installatørernes
organisation |
22 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 24. maj 2011 fra FSR - danske revisorer |
23 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 23/5-11 fra Rockwool Fondens Forskningsenhed |
24 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 25/5-11 fra Ældre Sagen |
25 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 26/5-11 fra Dansk Energi Brancheforening -
DEBRA |
26 | Ændringsforslag til 2. behandling,
fra skatteministeren |
27 | Skatteministerens kommentar til
pressemeddelelsen af 19/5-11 fra BL - Danmarks Almene Boliger |
28 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 26/5-11 fra Dansk Byggeri |
29 | 1. udkast til betænkning |
30 | Henvendelse af 26/5-11 fra
Andelsboligforeningen Milebuen |
31 | Henvendelse af 27/5-11 fra
Glarmesterlauget i Danmark |
32 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 26/5-11 fra Andelsboligforeningen Milebuen |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 208
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om, hvilke fordelingspolitiske
konsekvenser regeringen forventer af lovforslaget, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
2 | Spm. om at bekræfte, at da der er
tale om en forsøgsordning, vil ordningen blive tilrettelagt
således, at det undervejs og efterfølgende kan
vurderes, hvordan forsøgsordningen virker, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
3 | Spm. om, hvilke aftaler regeringen har med
uafhængige forskere, der vil vurdere, hvordan
forsøgsordningen forløber, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
4 | Spm. om at tilsende en kopi (med resume)
af relevante svenske og finske videnskabelige rapporter om
forløbet, effekten og den fordelingspolitiske virkning, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
5 | Spm. om at beskrive den nuværende
hjemmeserviceordning, særlig med henblik på en
beskrivelse af de administrative procedurer, set fra bruger,
leverandør og administration, til skatteministeren, kopi til
økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar
herpå |
6 | Spm. , om den administrative organisering
af hjemmeserviceordningen kan overføres til den i
lovforslaget beskrevne forsøgsordning, til skatteministeren,
kopi til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar
herpå |
7 | Spm. om at bekræfte, at ordningen -
således som den er beskrevet i lovforslaget - er meget
afhængig af, at det skitserede betalingsmodul fungerer, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
8 | Spm. om, hvordan ordningen skal fungere
administrativt, indtil det planlagte betalingsmodul fungerer, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
9 | Spm. om at bekræfte, at det er en
svaghed ved den foreslåede ordning, at de personer, der
bruger ordningen, først får udbetalt den sparede skat,
et år efter betalingen til leverandørerne skal ske,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
10 | Spm. om, hvilken plan B Skatteministeriet
arbejder ud fra, hvis etablering af betalingsmodulet m.v. ikke kan
gennemføres efter tidsplanen, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
11 | Spm. om at bekræfte, at en person,
der i 2011 bliver berettiget til fradrag efter ligningslovens
§ 8 V, kan få ændret sin forskudsregistrering med
det resultat, at de resterende B-rater i 2011 nedsættes,
eller at fradraget før A-skattetræk forøges,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
12 | Spm. om en nærmere beskrivelse af de
forhold, hvor ministeren ifølge den foreslåede
bemyndigelsesbestemmelse i ligningslovens § 8 V, stk. 5, kan
fastsætte nærmere regler, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
13 | Spm. , om det kan forventes, at den
pågældende bemyndigelse i ligningslovens § 8 V,
stk. 5, udformes som en bekendtgørelse, og at denne udstedes
inden lovens forventede ikrafttræden og/eller
virkningstidspunkt 1. juni 2011, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
14 | Spm. om at beskrive ordningen
nærmere for en husstand, hvor der er to
ægtefæller og en hjemmeboende 20-årige datter,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
15 | Spm. om at beskrive ordningen
nærmere i forhold til leverandøren, hvor der
udføres en samlet ydelse, f.eks. reparation af
varmeanlæg, og hvor leverandøren vil fakturere
både arbejdsløn, materialer og kørsel, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
16 | Spm. , om listen i bilag 1 til
lovforslaget om serviceydelser omfattet af fradragsordningen skal
anses som udtømmende, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå |
17 | Spm. , om listen i bilag 1 til
lovforslaget om serviceydelser omfattet af fradragsordningen
betyder, at der ikke er adgang til tilskud til udførelse af
tøjvask og strygning, selv om øvrige krav overholdes,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
18 | Spm. , om listen i bilag 1 til
lovforslaget om serviceydelser omfattet af fradragsordningen
betyder, at der ikke er adgang til tilskud til pasning af
køkkenhave (f.eks. bær og rodfrugter), selv om
øvrige krav overholdes, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå |
19 | Spm. , om listen i bilag 1 til
lovforslaget om serviceydelser omfattet af fradragsordningen
betyder, at der ikke er adgang til tilskud til løndelen af
udgifter til installation eller opgradering af tyverialarm, selv om
øvrige krav overholdes, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå |
20 | Spm. om, hvordan ordningen vil virke i
forhold til au pair-ordningen, herunder integrationsministerens
omtalte forslag om en au pair-ordning for ældre, til
skatteministeren, kopi til integrationsministeren, og ministerens
svar herpå |
21 | Spm. om at redegøre for
provenuberegningerne bag forslaget, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
22 | Spm. om, hvor stor en del af
renoveringerne ministeren anslår vil være
energiforbedringer, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
23 | Spm. om, hvor meget CO2-udslippet fra opvarmning af boligmassen
forventes at blive reduceret som følge af ordningen, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
24 | Spm. om, i hvor høj grad midlerne i
Renoveringspuljen anvendtes til energiforbedringer af boligmassen,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
25 | Spm. , om regeringen vil forpligte sig til
at lave en evaluering af ordningen i 2012 med henblik på
eventuelle justeringer og at opgøre de foreløbige
provenumæssige virkninger af forslaget, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå |
26 | Spm. om, hvorfor regeringen vil finansiere
forslaget ved at skære i aktiveringsindsatsen, i
forebyggelsesindsatsen omkring arbejdsmiljø, og i
ABT-fonden, der understøtter udviklingen af
velfærdsteknologi, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
27 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
24/5-11 fra Danske ARK og Foreningen af Rådgivende
Ingeniører, jf. L 208 - bilag 4, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
28 | Spm. om, hvordan lejerne i almene boliger
kan få glæde af den del af ordningen, som angår
istandsættelse af hjemmet, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
29 | Spm. om, hvorfor det lægges til
grund, at 2/3 af udgifterne ved lovforslaget relaterer sig til
istandsættelse af hjemmet, når de svenske erfaringer
fra lignende ordninger er, at 90 pct. af udgifterne vedrører
istandsættelse, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
30 | Spm. om at oplyse de svenske vurderinger
af udgifterne, jf. lovforslagets bemærkninger, hvor det er
anført, at hver 11. svensker vurderes at anvende den svenske
ordning, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
31 | Spm. om, hvordan det sikres, at også
borgere, herunder mange ældre borgere, uden adgang til
internettet og elektronisk betaling kan betjene sig af ordningen,
når det særlige betalingsmodul forventeligt
indføres i 2012, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
32 | Spm. om en uddybende redegørelse
for de provenumæssige konsekvenser anført i tabel 1 i
lovforslaget, navnlig tilbageløb og forventede
adfærdsændringer, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå |
33 | Spm. om en redegørelse for
udviklingen af ordningens betalingsmodul, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
34 | Spm. om en beskrivelse af
hjemmeserviceordningen, som den var, da VK-regeringen kom til i
2001, og de ændringer, der efterfølgende er foretaget,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
35 | Spm. om at fremsende de evalueringer, der
er blevet foretaget af hjemmeserviceordningen, som den så ud
frem til primo 2002, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
36 | Spm. om, hvad den forventede direkte
beskæftigelsesmæssige effekt fordelt på år
er, til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
37 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
der ikke snydes på fakturaer, så materialeudgifter
faktureres som lønudgifter, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
38 | Spm. om, hvor mange midler der er til
administration af ordningen, og hvor de finansieres fra, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
39 | Spm. om, hvordan ministeren vil
håndtere spørgsmål vedrørende borgeres
eksisterende aftaler med hjemmeservice, vinduespudsere m.v., til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
40 | Spm. om at bekræfte, at nabo A kan
få fuldt fradrag for lønudgiften til nabo B's dreng,
der lige er fyldt 18 år, for at denne f.eks. slår nabo
A's græs, og omvendt, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå |
41 | Spm. om, hvad konsekvensen er for sort
arbejde på længere sigt af den foreslåede
fradragsordning, jf. synspunktet fra Rockwool Fondens
Forskningsenhed, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
42 | Spm. , om der ikke er tale om meget store
udgifter til udvikling og drift af et nyt it- og betalingssystem,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
43 | Spm. , om der ikke er rimeligt frit slag
for, at lovforslaget kan omgås til at opnå fradrag for
betaling af opgaver, som slet ikke er omfattet af lovforslaget, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
44 | Spm. om, hvorledes ministeren forestiller
sig at der skal udøves kontrol af, at der i de private hjem
rent faktisk er foretaget opgaver, som er omfattet af lovforslaget,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
45 | Spm. om, hvilken betydning for
provenuskønnet ministeren mener det får, hvis
ordningen uretmæssigt også anvendes til at opnå
fradrag for opgaver, som ikke er omfattet af ordningen, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
46 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
der i perioden fra lovens ikrafttræden og frem til det
særlige betalingsmodul er på plads, findes en
løsning, som sikrer, at den del af befolkningen, der ikke
har internetadgang, har adgang til at anvende ordningen på en
smidig og hensigtsmæssig måde, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
47 | Spm. om, hvor mange job staten skal
nedlægge for at gennemføre den foreslåede
»reduktion af centraladministrationen omfattende udgifter til
løn og øvrig drift på 5 pct. årligt
svarende til knap 1 mia. kr.« i 2013, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå |
48 | Spm. om, hvilke arbejdsopgaver
centraladministrationen skal ophøre med at løse i
2012 og 2013 for at spare henholdsvis 2,5 og 5 pct. - ud over de
løbende »effektiviseringer« på 2 pct. om
året, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
49 | Spm. , om regeringen er enig i, at det vil
være grupper med høj indkomst og/eller formue, som har
bedst mulighed for at udnytte skattefradragene, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
50 | Spm. om, hvorfor regeringen ikke
foreslår en målrettet støtte til
energirenovering i stedet for at dele penge ud med rund hånd
til alle typer af boligforbedringer, f.eks. installation af nye
køkkener og jacuzzier, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå |
51 | Spm. om, hvor mange borgere regeringen
forventer vil bruge ordningen til at energirenovere deres boliger,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
52 | Spm. om regeringens nye plan om, at der
ikke må pålægges mindre virksomheder nye
administrative byrder, betyder, at mindre virksomheder ikke kan
være leverandører af ydelser omfattet af
forsøgsordningen, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
53 | MFU spm. , om lejere i den private
udlejningssektor og i den almene sektor samt andelshavere vil kunne
benytte fradraget til arbejder, som ikke er omfattet af beboernes
egen råderet over boligen, f.eks. udvendige arbejder, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
54 | MFU spm. , om lejere i den private
udlejningssektor og i den almene sektor samt andelshavere vil have
mulighed for at benytte fradraget til samme arbejder som
boligejere, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
55 | MFU spm. , om den enkelte beboer i et
lejemål eller en andelsbolig vil kunne få et
forholdsmæssigt fradrag af de samlede arbejdsomkostninger ved
f.eks. at skifte vinduerne i en etageejendom, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå |
56 | MFU spm. om, hvordan ministeriet
skønner, at fordelingen af anvendelsen af tilskuddet vil
være på de forskellige ansøgergrupper
(parcelhusejere, almene lejere, andelshavere og lejere i den
private udlejningssektor), til skatteministeren, og ministerens
svar herpå |
57 | MFU spm. om at sikre, at ansøgerne
registres efter boform (almene lejere, privat udlejning,
andelshavere, ejerboliger (herunder parcelhus/ejerlejlighed), til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
58 | MFU spm. om at kommentere pressemeddelelse
af 19. maj 2011 fra Boligselskabernes Landsforening »Almene
lejere skal også kunne fradrage istandsættelse«,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
59 | Spm. om at stille ændringsforslag om
indsættelse af en revisionsbestemmelse i lovforslaget, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
60 | Spm. om, hvordan ministeren stiller sig
til muligheden for at differentiere fradraget til vedligeholdelse
på den måde, at beløbsgrænsen for fradrag
vedrørende energirenoveringer gøres større end
ved andre former for vedligeholdelse, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
61 | Spm. om at vurdere de
beskæftigelsesmæssige konsekvenser af lovforslaget, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
62 | Spm. om eksempler på andre
tilfælde, hvor indførelse af fradrag, tilskud,
skattefritagelse el.lign. ikke anslås at føre til
øget efterspørgsel efter det, der begunstiges, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
63 | Spm. om at vurdere omfanget af sort
arbejde i forbindelse med opførelse af køkkener og
badeværelser, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
64 | Spm. om, hvor stor en del af den
fradragsberettigede vedligeholdelse ministeren anslår vil
omhandle køkkener og badeværelser, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
65 | Spm. om at oplyse, hvor mange
fuldtidsstillinger i centraladministrationen en besparelse på
900 mio. kr. svarer til, til skatteministeren |
Oversigt over samrådsspørgsmål
vedrørende L 208
Samråds-spm.nr. | Titel |
A | Samrådsspm. om en uddybende
redegørelse for modtagne svar og besvarelse af eventuelle
udestående og opfølgende spørgsmål
vedrørende lovforslaget, til skatteministeren |
| |