Skriftlig fremsættelse (19. maj
2011)
Skatteministeren
(Peter Christensen)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
ligningsloven og lov om hjemmeservice (Forsøgsordning med
fradrag for hjælp og istandsættelse i hjemmet)
(Lovforslag nr. L 208)
Lovforslaget udmønter den del af aftalen af 18. maj
2011 mellem Regeringen(Venstre og Det Konservative Folkeparti),
Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne om en BoligJobplan, der
indfører et skattemæssigt fradrag for
lønudgifter til hjælp og istandsættelse i
hjemmet. Ordningen indføres som et forsøg fra den 1.
juni 2011 til og med 2013.
Forsøgsordningen skal gøre det billigere for
danskerne at få udført serviceydelser i hjemmet -
både ude og inde. Det gælder tidskrævende
dagligdagsopgaver som f.eks. rengøring, vinduespudsning,
børnepasning og havearbejde. Samtidig tilgodeser
forsøgsordningen behovet for bedre boliger og mere
energieffektive boliger, idet der også gives fradrag for
lønudgifter til reparationer og udvendig vedligehold, som
f.eks. udskiftning af vinduer, tag, isoleringsarbejde mv.
Som led i aftalen om fradrag for hjælp og
istandsættelse i hjemmet skal der endvidere ske tilpasning af
den nuværende hjemmeserviceordning. Det skal sikres, at
ingen, der i dag benytter ordningen, stilles ringere ved den
foreslåede ændring.
Skattefradraget udformes som et ligningsmæssigt fradrag,
hvilket svarer til et tilskud på ca.1/3 af lønudgiften
i en gennemsnitskommune.
Fradraget for lønudgifter til serviceydelser i hjemmet
gives til personer der er fyldt 18 år og kan maksimalt
udgøre 15.000 kr. årligt pr. person.
Ordningen omfatter personer i både ejer- og lejeboliger.
Det er hensigten, at ordningen får en administrativ
løsning, som ikke er mere besværlig end f.eks.
internethandel.
Hvad angår hjemmeserviceordningen, vil personer, der
indenfor de seneste 3 år har benyttet den gældende
hjemmeserviceordning, fremover kunne benytte den indenfor de i dag
gældende rammer. Personer, der endnu ikke har benyttet sig af
ordningen i år, men som benytter den inden den 1. september
2011, vil også få ret til fremover at benytte
ordningen. Det vil fremover være en forudsætning for at
få udbetalt tilskud, at man har fået udbetalt tilskud
det foregående kalenderår.
Efter tilbageløb og virkninger på arbejdsudbuddet
skønnes finansieringsbehovet i forbindelse med
forsøgsordningen med stor usikkerhed at beløbe sig
til godt 1 mia. kr. for indkomståret 2011 og til ca.
1¾ mia. kr. i 2012 og 2013. Forslaget om at reducere
hjemmeserviceordningen skønnes at medføre et provenu
på ca. 35 mio. kr. i 2011 og ca. 70 mio. kr. årligt i
2012 og 2013.
Den sene fremsættelse skyldes, at lovforslaget
udmønter en aftale om BoligJobplan, der er indgået den
18. maj 2011. Lovforslaget ønskes hastebehandlet, da det
skal gælde fra 1. juni 2011, hvilket forudsætter at
lovforslaget er vedtaget inden Folketingets sommerferie. Der
anmodes således om dispensation fra reglerne i Folketingets
Forretningsorden.
Lovforslaget har ikke været på høring inden
fremsættelsen. Dette skal bl.a. ses i lyset af, at det for
denne type tiltag er nødvendigt med en hurtig
gennemførelse, for at undgå eventuel
uhensigtsmæssig aktivitetsnedgang i de brancher, der i
væsentlig grad vil mærke positive effekter af
ordningen. Det bemærkes i den forbindelse også, at
forslaget alene har begunstigende virkninger for borgere og
virksomheder.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.