Skriftlig fremsættelse (30. maj
2011)
Integrationsministeren (Søren Pind)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
udlændingeloven (skærpede udvisningsregler)
(Lovforslag nr. L 210)
Lovforslaget, som jeg fremsætter i dag, indeholder
forslag til de ændringer af reglerne om udvisning, der
følger af regeringens aftale af 19. maj 2011 med Dansk
Folkeparti og Kristendemokraterne om skærpede
udvisningsregler og kommunalt fokus på repatriering.
Udlændinge, der misbruger deres ophold i Danmark til at
begå grov kriminalitet, skal mødes af de fulde
konsekvenser - også når det kommer til udvisning. Som
led i den håndfaste indsats mod kriminalitet er der allerede
gennemført en række skærpelser af reglerne om
udvisning af kriminelle udlændinge.
Der er fortsat forhærdede kriminelle, der afviser at
være en del af det danske fællesskab og begår
alvorlig kriminalitet - måske i ly af familierelationer eller
anden tilknytning til Danmark. Regeringen, Dansk Folkeparti og
Kristendemokraterne er således enige om yderligere
stramninger af udlændingelovens udvisningsregler.
Det foreslås for det første, at udlændinge,
der har begået kriminalitet og står til udvisning, kun
skal have mulighed for at blive her i landet, hvis udvisning med
sikkerhed vil være i strid med Danmarks internationale
forpligtelser.
Forslaget er en skærpelse af den gældende ordning,
hvorefter udvisning af kriminelle udlændinge kan undlades,
hvis udlændingens personlige forhold, herunder tilknytningen
til Danmark, taler imod udvisning.
Forslaget indebærer også en anden skærpelse.
Efter forslaget skal domstolene i forbindelse med en dom for alle
lovovertrædelser, hvor der idømmes frihedsstraf - og
ikke som i dag kun i forbindelse med de bestemte
overtrædelser af straffeloven m.v., der fremgår af
udlændingelovens § 22, nr. 4-8 - anvende den nye
skærpede ordning, hvorefter udvisning skal ske, medmindre
dette med sikkerhed vil være i strid med Danmarks
internationale forpligtelser.
Det klare udgangspunkt vil herefter være, at
udlændinge, der idømmes frihedsstraf, udvises.
Udvisning kan kun undlades, hvis udvisning med sikkerhed vil
være i strid med Danmarks internationale forpligtelser.
For det andet foreslås det, at ordningen med betinget
udvisning styrkes markant.
I dag kan en udlænding udvises betinget, hvis udvisning
må antages at være særlig belastende. Tilsvarende
kan en udlænding, der er betinget udvist, og som begår
ny kriminalitet, udvises, medmindre dette må antages at
være særlig belastende.
Ordningen foreslås skærpet, således at
udlændinge, der ikke udvises som følge af Danmarks
internationale forpligtelser, altid skal udvises betinget. I de
tilfælde - og kun i de tilfælde - hvor det med
sikkerhed vil være i strid med internationale forpligtelser
at udvise med det samme, skal der udvises betinget. Dette skal
altid gælde.
Begår udlændingen ny kriminalitet i
prøvetiden, skal der udvises. Det skal alene være
Danmarks internationale forpligtelser, der kan begrunde, at der
ikke udvises. I sådanne tilfælde skal der altid udvises
betinget på ny, således at prøvetiden
forlænges.
Endelig foreslås det, at det i forbindelse med
domstolenes vurdering af, om der skal ske udvisning af en kriminel
udlænding, skal indgå som en skærpende
omstændighed, hvis gerningen er særligt planlagt eller
led i omfattende kriminalitet - dvs. hvis der er tale om
organiseret kriminalitet.
Den type organiseret kriminalitet, som forslaget navnlig
sigter på, er den bandrelaterede kriminalitet. Banderelateret
kriminalitet kan eksempelvis omfatte narkotikahandel, skyderier,
ulovlig våbenbesiddelse og vold. Der kan også
være tale om den kriminalitet, der begås med baggrund i
bandeopgør, og som fører til vold og skyderier - ofte
i bolig- og butiksområder.
Den sene fremsættelse skyldes, at lovforslaget
udmønter en aftale, der er indgået den 19. maj 2011.
Lovforslaget ønskes hastebehandlet, da lovændringerne
skal gælde fra den 1. juli 2011, hvilket forudsætter,
at lovforslaget er vedtaget inden Folketingets sommerferie. Der
anmodes således om dispensation, således at
lovforslaget kan behandles på mindre end de normalt
krævede mindst 30 dage. Lovforslaget sendes i høring
samtidig med fremsættelsen. Det har henset til tidspunktet
for indgåelsen af den bagvedliggende aftale ikke været
muligt at sende lovforslaget i høring på et tidligere
tidspunkt.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.