Fremsat den 30. maj 2011 af
integrationsministeren (Søren Pind)
Forslag
til
Lov om ændring af integrationsloven og
repatrieringsloven
(Styrket kommunal vejledningspligt og
indførelse af resultattilskud i forbindelse med repatriering
m.v.)
§ 1
I lov om integration af udlændinge i
Danmark (integrationsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 1062
af 20. august 2010, som ændret ved § 2 i lov nr.
1543 af 21. december 2010, og § 1 i lov nr. 462 af 18.
maj 2011, foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 20 a indsættes før overskriften
før § 21:
Ȥ 20
b. Kommunalbestyrelsen har pligt til som led i
integrationsprogrammet at vejlede udlændingen om mulighederne
for repatriering efter repatrieringsloven. Vejledningen om
repatriering skal gives i forbindelse med den løbende
opfølgning på integrationskontrakten efter
§ 20, stk. 1.«
§ 2
I repatrieringsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 369 af 6. april 2010, som ændret
ved § 17 i lov nr. 429 af 28. april 2010, foretages
følgende ændringer:
1. § 3, stk. 1, affattes
således:
»Loven gælder for flygtninge m.v.,
familiesammenførte udlændinge til flygtninge m.v. og
andre familiesammenførte udlændinge, jf.
stk. 2-4. Loven omfatter endvidere udlændinge, som er
meddelt opholdstilladelse i Danmark før
udlændingeloven af 1983, eller som er født her i
landet som efterkommere af disse.«
2. I
§ 13 indsættes efter
stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
Staten yder et resultattilskud på 25.000 kr. til
kommunalbestyrelsen for hver udlænding med bopæl i
kommunen, som repatrierer med støtte i medfør af
loven.«
Stk. 2 bliver herefter
stk. 3.
3. I
§ 14 indsættes efter
stk. 2 som stk. 3:
»Stk. 3. Det
beløb, der er nævnt i § 13, stk. 2, er
fastsat i 2011-niveau og reguleres fra og med 2012 en gang
årligt den 1. januar med satsreguleringsprocenten efter lov
om en satsreguleringsprocent.«
§ 3
Loven træder i kraft den 1. juli 2011.
Stk. 2. Loven
finder anvendelse for udlændinge, som repatrierer med
støtte i medfør af repatrieringsloven den 1. juli
2011 eller senere.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning | | 1.1. | Lovforslagets baggrund
og formål | | 1.2. | Lovforslagets
hovedindhold | 2. | Gældende regler
om repatriering | 3. | Lovforslagets
indhold | | 3.1. | Pligt til at give
vejledning om repatriering | | 3.2. | Indførelse af
resultattilskud til kommunerne | | 3.3. | Udvidelse af den
personkreds, der umiddelbart er omfattet af
repatrieringsloven | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, kommuner og
regioner | 5. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet | 6. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 7. | Miljømæssige konsekvenser | 8. | Forholdet til
EU-retten | 9. | Hørte
myndigheder m.v. | 10. | Vurdering af
konsekvenser af lovforslaget | | |
|
1. Indledning
1.1. Lovforslagets baggrund og
formål
Repatrieringsloven har til formål at give
herboende udlændinge mulighed for at opnå støtte
og rådgivning i forbindelse med tilbagevenden til hjemlandet
eller til et tidligere opholdsland. Loven hviler på den
forudsætning, at udlændingens tilbagevenden sker
på frivilligt grundlag og med det formål at tage varig
bopæl i hjemlandet eller det tidligere opholdsland.
Den 12. november 2009 indgik regeringen og Dansk
Folkeparti som led i aftalen om finansloven for 2010 en aftale om
en styrket repatrieringsindsats. Aftalen blev udmøntet ved
lov nr. 369 af 6. april 2010 og medførte blandt andet en
udvidelse af personkredsen og en markant forhøjelse af
støttebeløbene. Tiltagene har haft en tydelig effekt
på antallet af udlændinge, der vælger at
repatriere til deres hjemland eller tidligere opholdsland.
Således repatrierede i alt 129 udlændinge i 2009, mens
der repatrierede 355 i 2010. I løbet af de fire
første måneder af 2011 er 169 udlændinge
repatrieret.
Det er dog regeringens, Dansk Folkepartis og
Kristendemokraternes opfattelse, at frivillig repatriering vil
være en god løsning for langt flere
udlændinge.
Den 19. maj 2011 har regeringen, Dansk Folkeparti
og Kristendemokraterne indgået aftale om skærpede
udvisningsregler og kommunalt fokus på repatriering.
Aftalen indeholder tiltag, der har til
formål at styrke kommunernes indsats i forhold til aktivt at
vejlede herboende udlændinge om mulighederne for at vende
tilbage til deres hjemland eller tidligere opholdsland med
økonomisk støtte efter repatrieringsloven. Dette kan
navnlig være relevant for udlændinge, der er
dårligt integreret på arbejdsmarkedet - og i mange
tilfælde tillige dårligt integreret i det danske
samfund i det hele taget - og for hvem repatriering kan
udgøre en mulighed for at etablere en bedre
tilværelse.
1.2. Lovforslagets
hovedindhold
Lovforslaget indeholder forslag om at forpligte
kommunerne til som led i integrations- og
beskæftigelsesindsatsen at vejlede herboende
udlændinge, der er omfattet af repatrieringsloven, om
mulighederne for at repatriere til deres hjemland eller tidligere
opholdsland med støtte efter repatrieringsloven. Der
henvises til afsnit 3.1.
Med henblik på at styrke det kommunale fokus
på repatriering indeholder lovforslaget forslag om
indførelse af et resultattilskud på 25.000 kr. til
kommunalbestyrelserne for hver udlænding med bopæl i
kommunen, der repatrierer. Der henvises til afsnit 3.2.
Ovennævnte forslag gennemfører
initiativerne vedrørende repatriering i aftalen. Desuden
indeholder lovforslaget forslag om, at udlændinge, der er
meddelt opholdstilladelse i Danmark inden udlændingeloven af
1983, jf. lov nr. 226 af 8. juni 1983, og disses efterkommere skal
være umiddelbart omfattet af repatrieringsloven. Der henvises
til afsnit 3.3.
2. Gældende regler om
repatriering
Repatrieringsloven indeholder en regulering af
herboende udlændinges muligheder for at opnå
økonomisk støtte og rådgivning i forbindelse
med frivillig tilbagevenden til udlændingens hjemland eller
et tidligere opholdsland, jf. repatrieringslovens
§ 1.
Kredsen af udlændinge, der kan modtage
støtte og rådgivning efter repatrieringsloven, er
nærmere fastsat i lovens § 3.
Lovens personkreds omfatter således
flygtninge m.v. og familiesammenførte til flygtninge m.v.
Lovens personkreds omfatter endvidere andre
familiesammenførte udlændinge. Andre
familiesammenførte udlændinge omfatter
udlændinge med opholdstilladelse som følge af en
familiemæssig tilknytning til en herboende person, som ikke
er flygtning m.v. Den herboende person kan således være
dansk statsborger eller udlænding.
Ministeren for flygtninge, indvandrere og
integration kan efter ansøgning beslutte, at en
udlænding, der har opholdstilladelse på andet grundlag,
skal anses for omfattet. Det kan navnlig være relevant for
udlændinge, der har fået opholdstilladelse inden
udlændingeloven af 1983, herunder for udlændinge, der
har opnået ophold her i landet før indvandringsstoppet
i 1973, eller er født her i landet som efterkommere af
sådanne udlændinge.
Der kan ydes økonomisk støtte i form
af hjælp til repatriering efter § 7
(engangsydelse), og reintegrationsbistand, der er en løbende
månedlig ydelse, jf. § 10.
Kommunalbestyrelsen vejleder i forbindelse med den
særlige integrationsindsats efter integrationsloven, eller
når der i øvrigt er anledning dertil, udlændinge
om mulighederne for at modtage hjælp til repatriering, jf.
repatrieringslovens § 5. Der henvises i øvrigt til
vejledningsforpligtelsen i forvaltningslovens § 7.
Det henhører under kommunalbestyrelsen at
træffe afgørelse om, hvorvidt en udlænding er
berettiget til hjælp til repatriering og
reintegrationsbistand, jf. repatrieringslovens §§ 7
og 10, og det er kommunen, der afholder udgifterne til
støtte til repatriering. Staten refunderer kommunernes
udgifter til hjælp til repatriering og reintegrationsbistand,
jf. lovens § 13.
3. Lovforslagets indhold
3.1. Pligt til at give vejledning
om repatriering
Aftalen om skærpede udvisningsregler og
kommunalt fokus på repatriering indebærer, at
kommunerne som en integreret del af integrations- og
beskæftigelsesindsatsen skal vejlede udlændinge, som
modtager introduktionsydelse, kontant- eller starthjælp eller
dagpenge om mulighederne for at få økonomisk
støtte til at repatriere.
Det vurderes, at der blandt herboende
udlændinge, der er omfattet af repatrieringslovens
personkreds, og som ikke har kunnet finde fodfæste på
det danske arbejdsmarked, er en del, der ikke har evne eller reel
vilje til at blive en integreret del af det danske samfund, og for
hvem repatriering til hjemlandet eller det tidligere opholdsland
vil kunne medføre en bedre tilværelse. En del af disse
er ikke afklarede med, om de skal blive i Danmark, eller om de skal
vende tilbage til deres hjemland eller tidligere opholdsland. Dette
hjemlandsperspektiv kan i sig selv blive en barriere for
integrationen i Danmark.
Efter repatrieringslovens § 5 vejleder
kommunerne i forbindelse med den særlige integrationsindsats
efter integrationsloven, eller når der i øvrigt er
anledning dertil, om mulighederne for repatriering.
Det vurderes, at der er behov for at
tydeliggøre og udvide denne vejledningsforpligtelse. Det
foreslås derfor, at der i integrationsloven indføres
en bestemmelse om, at kommunerne som led i integrationsprogrammet
har pligt til at vejlede udlændingen om mulighederne for
repatriering efter repatrieringsloven. Hermed præciseres det,
at der skal ske vejledning om repatriering som led i den konkrete
opfølgning på integrationskontrakten efter
§ 20, stk. 1.
Vejledningspligten vil også gælde over
for udlændinge, der er omfattet af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats. Der vil således i
bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats blive
indført en bestemmelse om, at jobcentrene skal vejlede
udlændinge, der er omfattet af repatrieringslovens
personkreds, om mulighederne for repatriering. Ændringen af
bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf.
bekendtgørelse nr. 482 af 19. maj 2011, vil ske med hjemmel
i § 21, stk. 2, i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, jf. lovbekendtgørelse nr. 1428
af 14. december 2009, som senest ændret ved § 4 i
lov nr. 462 af 18. maj 2011, og træde i kraft samtidig med
dette lovforslag.
Den foreslåede bestemmelse i
integrationsloven og den påtænkte ændring af
bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats
medfører, at mulighederne for repatriering fremover vil
indgå som en fast del af kommunernes vurdering af den enkelte
ledige udlændings integrations- og
beskæftigelsesmuligheder.
Det bemærkes, at repatrieringsloven hviler
på den forudsætning, at udlændingens
tilbagevenden sker på frivilligt grundlag, og kommunerne kan
således ikke pålægge en udlænding at
benytte sig af repatrieringslovens muligheder.
Der henvises til lovforslagets § 1.
3.2. Indførelse af
resultattilskud til kommunerne
Det følger af aftalen om skærpede
udvisningsregler og kommunalt fokus på repatriering, at der
skal indføres et resultattilskud til kommunerne på
25.000 kr. for hver person, der repatrierer.
Det følger af repatrieringsloven, at
kommunalbestyrelsen afholder udgifterne til hjælp til
repatriering og til reintegrationsbistand. Efter
repatrieringslovens § 13, stk. 1, refunderer staten
en kommunes udgifter til hjælp til repatriering efter
repatrieringslovens §§ 7 og 8 samt
reintegrationsbistand efter § 10.
Efter regeringens opfattelse er kommunernes
indsats central i forhold til, at udlændinge, som står
uden for arbejdsmarkedet og er dårligt integrerede i det
danske samfund i det hele taget, får den rette vejledning om
repatriering, som kan medvirke til afklaring af den
pågældendes situation og bane vej for etablering af en
bedre tilværelse i hjemlandet.
Med henblik på at tilskynde kommunerne til
en styrket indsats foreslås det, at der indføres et
resultattilskud til kommunerne på 25.000 kr., der ydes for
hver udlænding med bopæl i kommunen, der repatrierer
med støtte efter repatrieringsloven.
Der henvises til lovforslagets § 2, nr.
2 og 3.
3.3. Udvidelse af den
personkreds, der umiddelbart er omfattet af repatrieringsloven
Efter repatrieringslovens § 3,
stk. 7, kan udlændinge, som har opholdstilladelse
på et andet grundlag end det, der er nævnt i lovens
§ 3, stk. 1, jf. stk. 2-4, det vil sige
flygtninge m.v., familiesammenførte til flygtninge m.v.,
samt andre familiesammenførte udlændinge,
ansøge om at blive omfattet af loven. Integrationsministeren
træffer beslutning herom.
Det fremgår af bemærkningerne til
repatrieringslovens § 3, stk. 7, jf. lovforslag nr.
L 190 af 25. februar 1999 (Folketingstidende 1998/1999,
Tillæg A, s. 4491), at bestemmelsen er indsat med henblik
på at sikre, at der kan ydes hjælp til repatriering til
andre udlændinge end dem, der uden videre er omfattet af
loven, hvis der efter en konkret vurdering må antages at
være behov herfor, hvilket eksempelvis kan være
relevant for udlændinge, der er meddelt opholdstilladelse
inden udlændingeloven af 1983, jf. lov nr. 226 af 8. juni
1983. Dette gælder blandt andet udlændinge, der er
rejst ind i Danmark som gæstearbejdere før 1973, eller
som er født her i landet som efterkommere af disse. Efter
fast praksis anses gæstearbejdere og andre udlændinge,
der er meddelt opholdstilladelse i Danmark før
udlændingeloven af 1983, som omfattet af repatrieringslovens
personkreds.
Integrationsministeriet har det seneste år
som følge af regeringen og Dansk Folkepartis aftale om en
styrket repatrieringsindsats af 12. november 2009, der blev
udmøntet ved lov nr. 369 af 6. april 2010, oplevet en
markant stigning i antallet af tidligere gæstearbejdere, der
ansøger ministeriet om at blive omfattet af
repatrieringsloven. Integrationsministeriet har således alene
i 2011 (pr. 24. maj) behandlet over 80 ansøgninger
omfattende 108 personer fra tidligere gæstearbejdere om at
blive omfattet af repatrieringsloven. Samtlige disse
udlændinge er, i overensstemmelse med fast praksis, blevet
anset for omfattet af repatrieringsloven.
Det er efter regeringens opfattelse ikke
hensigtsmæssigt, at udlændinge, der har
opholdstilladelse i Danmark som gæstearbejdere, som har boet
i Danmark i mange år, og som ønsker at vende tilbage
til deres hjemland, skal søge om at blive omfattet af
repatrieringsloven og afvente Integrationsministeriets
afgørelse om dispensation, før de kan gå videre
med deres repatrieringsplaner.
Det foreslås på den baggrund at udvide
personkredsen, der umiddelbart er omfattet af repatrieringsloven,
til ligeledes at omfatte udlændinge, der er meddelt
opholdstilladelse i Danmark før udlændingeloven af
1983, eller som er født her i landet som efterkommere af
disse.
Der henvises til lovforslagets § 2, nr.
1.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Styrkelse af den kommunale vejledningspligt om
mulighederne for repatriering efter repatrieringsloven vil
indgå i de samtaler, der allerede i dag afholdes som en fast
del af integrations- og beskæftigelsesindsatsen.
Integrationsministeriet vil desuden udarbejde vejledningsmateriale
til brug for kommunerne. Forslaget forventes således ikke at
medføre merudgifter for det offentlige.
Merudgifterne ved indførelse af et
særligt resultattilskud til kommunerne på 25.000 kr.
pr. repatrieret vil afhænge af, hvor mange der fremover
gør brug af repatrieringsordningen. Ved det nuværende
aktivitetsniveau skønnes lovforslaget at medføre en
merudgift for staten på ca. 10 mio. kr. årligt. De
statslige merudgifter til resultattilskud vil efter gældende
regler blive reguleret i det samlede kommunale bloktilskud. De
økonomiske konsekvenser skal forhandles med de kommunale
parter.
Lovforslaget forventes samlet at medføre,
at flere udlændinge årligt vil vælge at
repatriere. De statslige merudgifter vil i den forbindelse blive
modsvaret af en statslig mindreudgift til
overførselsindkomster.
Lovforslaget forventes således samlet set
ikke at medføre økonomiske konsekvenser for det
offentlige.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget medfører ikke
erhvervsøkonomiske eller erhvervsadministrative
konsekvenser.
6. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslagets § 2, nr. 1, vurderes at
medføre en administrativ lettelse for udlændinge, der
omfattes heraf. Lovforslaget har ikke i øvrigt
administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Hørte myndigheder
m.v.
Lovforslaget er samtidig med fremsættelsen i
Folketinget sendt i høring hos følgende myndigheder
og organisationer:
Advokatrådet, Amnesty International,
Ankestyrelsen, AOF-Danmark, ATP, Børne- og
Kulturchefforeningen, Dannerhuset, Dansk Arbejdsgiverforening,
Dansk Erhverv, Dansk Flygtningehjælp, Danske
Handicaporganisationer, Dansk Industri, Dansk Oplysningsforbund,
Danske Regioner, Dansk Retspolitisk Forening, Dansk Røde
Kors, Dansk Socialrådgiverforening, Datatilsynet, Det
Centrale Handicapråd, Dokumentations- og
Rådgivningscentret om Racediskrimination, FOF's
Landsorganisation, Foreningen af Ledere ved Danskuddannelser,
Foreningen af Socialchefer i Danmark, Frivilligrådet,
Indvandrerrådgivningen, Institut for Menneskerettigheder,
Jobrådgivernes Brancheforening, Kommunernes Landsforening,
Landsorganisationen i Danmark, Liberalt Oplysningsforbund,
Lærernes Centralorganisation, NETOP - Netværk for
oplysning, Rehabiliterings- og Forskningscentret for Torturofre,
Retssikkerhedsfonden, Rigsrevisionen, Rådet for Socialt
Udsatte, Rådet for Etniske Minoriteter, Uddannelsesforbundet,
UNHCR og Ægteskab Uden Grænser.
| | | 10. Vurdering af konsekvenser af
lovforslaget | | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja,
angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Forslaget om indførelse af
resultattilskud skønnes at medføre en indtægt
for kommunerne på ca. 10 mio. kr. årligt. | Forslaget om indførelse af
resultattilskud skønnes at medføre en merudgift for
staten på ca. 10 mio. kr. årligt. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Lovforslaget vurderes at medføre en
administrativ lettelse for udlændinge, der omfattes
heraf. | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1.
Med den foreslåede bestemmelse i
integrationslovens § 20 b
indføres en forpligtelse for kommunerne til løbende
at vejlede om mulighederne for repatriering efter
repatrieringsloven.
Den foreslåede bestemmelse har til
formål at sikre, at navnlig udlændinge, der har
svært ved at finde fodfæste på arbejdsmarkedet,
har tilstrækkelig grundlag for at tage stilling til og
eventuelt træffe beslutning om at repatriere.
Den foreslåede bestemmelse indebærer,
at kommunerne, som led i opfølgningen på
integrationskontrakten, jf. lovens § 20, stk. 1,
forpligtes til at vejlede udlændingen om mulighederne for
repatriering efter repatrieringsloven. Vejledningen om repatriering
skal indgå som en fast del af kommunalbestyrelsens vurdering
af den enkeltes muligheder.
Dette vil navnlig være relevant for
udlændinge, der ikke har opfyldt de mål, der er fastsat
i deres integrationskontrakt, og hvor opfølgning derfor skal
ske hver tredje måned, eller hvor senere indtrådte
begivenheder, såsom ledighed, medfører, at der
på ny skal ske opfølgning på
integrationskontrakten, og hvor repatriering i visse tilfælde
kan udgøre muligheden for at etablere en bedre
tilværelse i hjemlandet eller det tidligere opholdsland.
Det bemærkes, at Integrationsministeriet i
samarbejde med Dansk Flygtningehjælp i løbet af 2010
og 2011 har gennemført en lang række
informationsmøder for kommunale praktikere med henblik
på at orientere om mulighederne i repatrieringsloven.
Ministeriet har endvidere udarbejdet en uddybende vejledning til
repatrieringsloven samt let tilgængeligt
informationsmateriale, der vil kunne danne grundlag for den
vejledning, som kommunerne efter forslaget vil skulle give. Det
bemærkes endvidere, at kommunalbestyrelsen, jf.
repatrieringslovens § 5, skal underrette Dansk
Flygtningehjælp, der i dag varetager den individuelle og
generelle rådgivningsopgave for Integrationsministeriet,
når udlændinge udtrykker ønske om at vende
tilbage til deres hjemland eller tidligere opholdsland.
Det bemærkes endvidere, at
repatrieringsloven hviler på den forudsætning, at
udlændingens tilbagevenden sker på frivilligt grundlag,
og at kommunerne således ikke kan forpligte en
udlænding til at benytte sig af repatrieringslovens
muligheder.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
almindelige bemærkninger afsnit 3.1.
Til § 2
Til nr. 1.
Det følger af repatrieringslovens
§ 3, stk. 1, at loven gælder for flygtninge
m.v., familiesammenførte til flygtninge m.v. og andre
familiesammenførte udlændinge, jf. stk. 2-4.
Andre udlændinge kan søge om at blive omfattet af
loven, jf. repatrieringslovens § 3, stk. 7.
Med forslaget til den ændrede affattelse af
§ 3, stk. 1, omfattes
udlændinge, der er meddelt opholdstilladelse i Danmark
før udlændingeloven af 1983 uden videre af
repatrieringslovens personkreds og skal således ikke
længere indgive ansøgning herom.
Har den pågældende opnået dansk
indfødsret, kan den pågældende ikke modtage
støtte efter repatrieringsloven. Nordiske statsborgere og
statsborgere i et andet EU/EØS-land er heller ikke omfattet
af repatrieringsloven, repatrieringslovens § 3,
stk. 6.
Det bemærkes, at denne affattelse af
reglerne om repatrieringslovens personkreds ikke vil få
administrative konsekvenser for kommunerne, men alene forenkle
procedurerne hos Dansk Flygtningehjælp og
Integrationsministeriet.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
almindelige bemærkninger afsnit 3.3.
Til nr. 2 og 3.
Det følger af de gældende regler, at
staten refunderer en kommunes udgifter til hjælp til
repatriering efter repatrieringslovens §§ 7 og 8
samt reintegrationsbistand efter § 10, jf.
repatrieringslovens § 13, stk. 1.
Med det foreslåede § 13, stk. 2, indføres
et resultattilskud på 25.000 kr. til kommunalbestyrelsen for
hver udlænding med bopæl i kommunen, som repatrierer
med støtte i medfør af loven.
Resultattilskuddet ydes, uanset om
udlændingen senere vender tilbage til Danmark i medfør
af udlændingelovens § 17 a (fortrydelsesretten).
Det har endvidere ikke betydning, at kommunalbestyrelsen
træffer beslutning om tilbagebetaling af hjælp til
repatriering, jf. repatrieringslovens § 9.
Beløbet foreslås reguleret én
gang årligt den 1. januar med satsreguleringsprocenten efter
lov om en satsreguleringsprocent, jf. lovforslagets § 2,
nr. 3.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
almindelige bemærkninger afsnit 3.2.
Til § 3
Det foreslås i § 3, at loven træder i kraft
den 1. juli 2011. Resultattilskud i medfør af den
foreslåede § 13, stk. 2, i repatrieringsloven,
jf. lovforslagets § 2, nr. 2 ydes således for
udlændinge med bopæl i kommunen, som repatrierer den 1.
juli 2011 eller senere. En udlænding regnes som repatrieret
fra den dato, den pågældende er registreret som udrejst
af Danmark i Det Centrale Personregister (CPR).
Bilag 1
| | | Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov | | | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | I det følgende gengives de
relevante dele af de relevante gældende bestemmelser i lov om
integration af udlændinge i Danmark (integrationsloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 2062 af 20. august 2010, som
ændret ved § 2 i lov nr. 1543 af 21. december 2010,
og § 1 i lov nr. 462 af 18. maj 2011: | | I lov om integration af udlændinge
i Danmark (integrationsloven), jf. lovbekendtgørelse nr.
1062 af 20. august 2010, som ændret ved § 2 i lov
nr. 1543 af 21. december 2010, og § 1 i lov nr. 462 af
18. maj 2011, foretages følgende ændringer: | | | | § 20
a. --- | | 1. Efter
§ 20 a indsættes før overskriften før
§ 21: | | | »§ 20
b. Kommunalbestyrelsen har pligt
til som led i integrationsprogrammet at vejlede udlændingen
om mulighederne for repatriering efter repatrieringsloven.
Vejledningen om repatriering skal gives i forbindelse med den
løbende opfølgning på integrationskontrakten
efter § 20, stk. 1.« | | | | | | § 2 | | | | I det følgende gengives de
relevante dele af de relevante gældende bestemmelser i
repatrieringsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 369 af 6.
april 2010, som ændret ved § 17 i lov nr. 429 af
28. april 2010: | | I repatrieringsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 369 af 6. april 2010, som ændret
ved § 17 i lov nr. 429 af 28. april 2010, foretages
følgende ændringer: | | | | § 3. --- | | 1.§ 3, stk. 1, affattes
således: | Stk. 1. Loven
gælder for flygtninge m.v., familiesammenførte
udlændinge til flygtninge m.v., og andre
familiesammenførte udlændinge, jf.
stk. 2-4. … | | »Loven gælder for flygtninge
m.v., familiesammenførte udlændinge til flygtninge
m.v. og andre familiesammenførte udlændinge, jf.
stk. 2-4. Loven omfatter endvidere udlændinge, som er
meddelt opholdstilladelse i Danmark før
udlændingeloven af 1983, eller som er født her i
landet som efterkommere af disse.« | | | | § 13. --- | | 2. I § 13 indsættes efter
stk. 1 som nyt stykke: | Stk. 1--- | | »Stk. 2.
Staten yder et resultattilskud på 25.000 kr. til
kommunalbestyrelsen for hver udlænding med bopæl i
kommunen, som repatrierer med støtte i medfør af
loven.« | | | Stk. 2 bliver herefter stk. 3. | | | | § 14--- | | 3. I § 14 indsættes efter
stk. 2 som stk. 3: | Stk. 1--- Stk. 2--- | | »Stk. 3.
Det beløb, der er nævnt i § 13, stk. 2,
er fastsat i 2011-niveau og reguleres fra og med 2012 en gang
årligt den 1. januar med satsreguleringsprocenten efter lov
om en satsreguleringsprocent.« | | | | | | § 3 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. juli
2011. |
|