Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 24. november 2010
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 9 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. oktober 2010 og var til 1.
behandling den 14. oktober 2010. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den
9. juni 2010 og den 13. september 2010 dette udkast til udvalget,
jf. (2009-10) SAU alm. del - bilag 249 og 287. Den 7. oktober 2010
sendte skatteministeren de indkomne høringssvar og et notat
herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget en
skriftlig henvendelse fra Forsikring & Pension, som
skatteministeren har kommenteret over for udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 2 spørgsmål til
skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (udvalget
med undtagelse af RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget bemærker, at lovforslaget indeholder mange mindre og
tekniske ændringer i en række forskellige love,
herunder ændringer på baggrund af henstillinger fra EU
og EU-direktiver, der skal implementeres. Alle disse
ændringer kan S og SF støtte.
Lovforslaget indeholder også en fremrykning af
forhøjelse af lønsumsafgiften, og det er regeringens
hensigt, at det provenu, der kommer ind ved denne fremrykning, skal
gå til at finansiere »Grøn Vækst«. S
og SF kan også støtte fremrykningen af
forhøjelsen af lønsumsafgiften, men da S og SF ikke
er en del af aftalen om »Grøn Vækst«, kan
S og SF allerede af den grund ikke støtte, at provenuet
anvendes på den af regeringen foreslåede måde. S
og SF ønsker i stedet, at provenuet anvendes til den
forbedring af forholdene i folkeskolen, som er foreslået i S
og SFs udspil »Fair Forandring«.
S og SF vil stemme for de nævnte ændringer og for
lovforslaget i sin helhed, men S og SF vil samtidig
præcisere, at S og SF ikke ved denne stemmeafgivning har
tilsluttet sig anvendelsen af det provenu, der kommer ind ved
fremrykningen af forhøjelsen af lønsumsafgiften for
finansielle virksomheder.
S og SF vil, når de politiske forudsætninger er
til stede, søge en anden anvendelse af provenuet
gennemført.
Et mindretal i udvalget (RV) vil
stemme hverken for eller imod lovforslaget ved 3. behandling.
Mindretallet vil stemme for de stillede
ændringsforslag.
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 2
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
1) I
det under nr. 22 foreslåede § 36, stk. 5, udgår », 1.
pkt«.
[Ændring af redaktionel
karakter]
Til § 3
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
2)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»01. Overskriften før §§ 36 og 36
a, »Definitioner af tobaksvarer
m.v.«, ændres til:
»Administrative regler for
afgiftsfritagne varer m.v.«
[Ændring af redaktionel
karakter]
Til § 4
Af skatteministeren, tiltrådt af udvalget:
3) I
den under nr. 2 foreslåede
affattelse af § 14 affattes stk. 2 således:
»Stk. 2. Hvis
varer fra et andet EU-land overgår til forbrug og betaling af
afgift her i landet efter § 4 via en herværende
repræsentant, skal repræsentanten føre regnskab
over vareleverancerne. Hvis en virksomhed i et andet EU-land eller
virksomhedens herværende repræsentant leverer varer til
fjernsalg her i landet efter § 6 a, stk. 1, nr. 2, skal
virksomheden eller repræsentanten føre regnskab over
vareleverancerne og skal endvidere føre fortegnelser over,
hvor varerne er leveret.«
[Præcisering af
regnskabsreglerne, når varer leveres fra andre EU-lande,
herunder når varerne leveres via herværende fiskale
repræsentanter]
Til § 7
Af skatteministeren, tiltrådt af udvalget:
4) Nr. 4
affattes således:
»4. § 3, stk. 5, affattes således:
»Stk. 5. I
tilfælde, hvor aftaler om levering af den løbende
administration af fast ejendom omfattet af afgiftspligten efter
ændringen af momslovens § 13, stk. 1, nr. 8, som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 1, helt eller delvis omfatter
perioder fra og med den 1. januar 2011 eller senere, skal der
uanset bestemmelsen i momslovens § 23, stk. 2, betales afgift
af de leveringer, som vedrører perioden fra og med den 1.
januar 2011 eller senere. Finder betaling helt eller delvis sted
den 6. oktober 2010 eller senere, men før den 1. januar
2011, for løbende administration af fast ejendom, der rent
faktisk først præsteres fra og med den 1. januar 2011
eller senere, skal der uanset bestemmelsen i momslovens § 23,
stk. 3, betales afgift af de leveringer, som vedrører
perioder fra og med den 1. januar 2011 eller senere.«
[Ændret affattelse af
overgangsbestemmelse]
Til § 10
Af skatteministeren, tiltrådt af udvalget:
5) Nr. 2
affattes således:
»2. I § 3
a, stk. 4, 3. pkt., stk. 5 og stk. 6,
2. pkt., og § 3 b, stk. 4,
og stk. 8, 2. og 3. pkt., ændres », rente og
tillæg« til: »og rente«.«
[Ændringen er af redaktionel
karakter]
Af skatteministeren, tiltrådt af udvalget:
6)
Efter nr. 3 indsættes som nye numre:
»01. I §
3 b, stk. 6, 2. pkt., udgår »og det
tillæg«.
02. I
§ 3 c, stk. 3, 1. og 2. pkt., ændres
»tillæg« til: »rente«.«
[Ændringerne er af
redaktionel karakter]
Til § 11
Af skatteministeren, tiltrådt af udvalget:
7) I
stk. 2 udgår », samt
ikrafttræden af registreringsafgiftslovens § 3 a, stk.
4, 2. og 3. pkt., stk. 5 og stk. 6, 2. pkt., § 3 b, stk. 3, 2.
pkt., stk. 4, stk. 6, 2. pkt., og stk. 8, 2. og 3. pkt., og §
3 c, stk. 3, 1. og 2. pkt., og stk. 5, som affattet ved denne lovs
§ 10, nr. 1, 2 og 4, og ophævelsen af
registreringslovens § 3 a, stk. 12 og 13, og § 3 b, stk.
11 og 12, som affattet ved denne lovs § 10, nr. 3«.
[Bemyndigelsen af skatteministeren
til at fastsætte tidspunktet for ikrafttrædelsen af
denne del af loven er overflødig, efter at
Europa-Kommissionen har accepteret ændringen]
Af skatteministeren, tiltrådt af udvalget:
8) I
stk. 7 ændres »der modtages
af told- og skatteforvaltningen efter at ændringen er
trådt i kraft, jf. stk. 2« til: »der er modtaget
af told- og skatteforvaltningen, efter at loven er trådt i
kraft«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 7]
Af skatteministeren, tiltrådt af udvalget:
9) I
stk. 7 indsættes som 2. pkt.:
»Ansøgning, der
er modtaget før lovens ikrafttræden, behandles efter
de hidtil gældende regler.«
[Præcisering af, at disse
ansøgninger behandles efter de hidtil gældende regler,
selv om disse er ophævet ved lovens ikrafttræden]
Bemærkninger
Til nr. 1
I lovforslagets oprindelige affattelse af momslovens §
36, stk. 5, henvises til momslovens § 36, stk. 1, nr. 5, 1.
pkt. Momslovens § 36, stk. 1, nr. 5, rummer imidlertid kun
ét punktum. Det foreslås, at henvisningen til 1. pkt.,
udgår, da den er overflødig.
Til nr. 2
Ved lovforslagets § 3, nr. 3 og 4, foreslås reglen,
der bemyndiger skatteministeren til at fastsætte de
nærmere regler for definitioner på tobaksvarer, flyttet
fra tobaksafgiftslovens § 36, stk. 2, til § 1, stk. 2.
Som konsekvens foreslås med ændringsforslaget en ny
overskrift, der er dækkende for indholdet af
tobaksafgiftslovens §§ 36 og 36 a.
Til nr. 3
I øl- og vinafgiftslovens § 4 er der fastsat
regler for varers overgang til forbrug og betaling af afgift i
Danmark, når varer leveres til Danmark som det første
land inden for EU, og i øl- og vinafgiftslovens § 6 a,
stk. 1, nr. 2, er fjernsalg af varer i Danmark afgrænset til
at omfatte leverancer af varer fra et andet EU-land til private
forbrugere i Danmark. Endvidere er der i øl- og
vinafgiftslovens § 6 a, stk. 5 og 6, fastsat regler for
sikkerhedsstillelse for afgiftskrav, og for udnævnelse,
autorisation og registrering af virksomhed, når en virksomhed
i et andet EU-land leverer varer til Danmark via en
herværende fiskal repræsentant, herunder når
varer leveres som led i fjernsalg.
Reglerne i øl- og vinafgiftslovens § 14, stk. 2,
foreslås præciseret således, at det
fremgår, at
- hvis varer fra et
andet EU-land overgår til forbrug og betaling af afgift i
Danmark efter øl- og vinafgiftslovens § 4 via en
herværende repræsentant, skal repræsentanten
føre regnskab over vareleverancerne, og
- hvis en
virksomhed i et andet EU-land eller virksomhedens herværende
repræsentant leverer varer ved fjernsalg til private
forbrugere i Danmark efter øl- vinafgiftslovens § 6 a,
stk. 1, nr. 2, skal virksomheden eller repræsentanten
føre regnskab over vareleverancerne og føre
fortegnelser over, hvor varerne er leveret.
Kravet om, at leverandørvirksomheden i et andet EU-land
eller dennes herværende fiskale repræsentant skal
føre fortegnelser over, hvor varerne er leveret ved
fjernsalg i Danmark, hænger sammen med, at fjernsalg sker til
private forbrugere. Af hensyn til SKATs kontrol med afgifternes
betaling skal der således forelægge et regnskabs- og
transaktionsspor for adressaterne for de enkelte
vareleverancer.
De foreslåede præciseringer ved
ændringsforslaget er i overensstemmelse med EU's regler i
direktiv 2008/118/EF om den generelle ordning for punktafgifter og
medfører ikke øgede administrative byrder for
virksomhederne i forhold til den gældende affattelse af
reglerne.
Til nr. 4
Det var oprindelig vurderingen, at der alene forelå et
problem med, at ejendomsadministratorer kunne forudfakturere deres
kunder for 2011 og senere år, men uden at kræve
forudbetaling for ydelserne, for at undgå momspligten
på ejendomsadministration fra den 1. januar 2011. Det ser nu
imidlertid ud til, at der er en reel risiko for, at
ejendomsadministratorerne og deres kunder vil indgå aftale om
forudbetaling i 2010 for administration i 2011 og senere år
for at undgå momsen. Overgangsbestemmelsen i lovforslagets
§ 7, nr. 4, ændres for at imødegå dette.
Det betyder, at selv om man forudbetaler administrationsydelserne i
indeværende år, skal der betales moms for den
administration, som udføres i 2011 og frem.
Til nr. 5 og 6
Ændringsforslagene er af redaktionel karakter.
Til nr. 7 og 8
Europa-Kommissionen har nu tilkendegivet, at den ikke har
indvendinger mod den under § 10 foreslåede
renteændring. Dermed er bemyndigelsen af skatteministeren til
at fastsætte tidspunktet for ikrafttræden af denne del
af loven overflødig.
Denne del af loven kan nu, som hovedparten af loven i
øvrigt, træde i kraft den 1. januar 2011, jf. §
11, stk. 1.
Til nr. 9
Efter loven finder den nye forrentning af udskudt
registreringsafgift ved forholdsmæssig betaling i forbindelse
med leasing anvendelse på ansøgninger om
forholdsmæssig betaling, der modtages efter lovens
ikrafttræden.
Med bestemmelsen præciseres, at ansøgninger, der
er modtaget før lovens ikrafttræden, behandles efter
de hidtil gældende regler, selv om disse formelt er erstattet
af de nye regler ved lovens ikrafttræden.
Torsten Schack Pedersen (V)
Karsten Lauritzen (V) Mads Rørvig (V) Jacob Jensen (V)
Mikkel Dencker (DF) Pia Adelsteen (DF) Mike Legarth (KF) Kurt
Scheelsbeck (KF) Anders Samuelsen (LA) nfmd. Nick Hækkerup (S) John
Dyrby Paulsen (S) Klaus Hækkerup (S) René Skau
Björnsson (S) Thomas Jensen (S) Malene Søgaard-Andersen
(SF) Niels Helveg Petersen (RV) fmd. Frank Aaen (EL)
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde
ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 17 |
Radikale Venstre (RV) | 9 |
Enhedslisten (EL) | 4 |
Liberal Alliance (LA) | 3 |
Kristendemokraterne (KD) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 2 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 23
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringsskema og høringssvar,
fra skatteministeren |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
3 | Fastsat tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget |
4 | 1. udkast til betænkning |
5 | Ændringsforslag, fra
skatteministeren |
6 | 2. udkast til betænkning |
7 | 3. udkast til betænkning |
8 | Ændringsforslag, fra
skatteministeren |
9 | Henvendelse af 23/11-10 fra Forsikring
& Pension |
10 | 4. udkast til betænkning |
11 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 23/11-10 fra Forsikring & Pension |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 23
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om grundlaget for skønnet
vedrørende selskabsindkomsten, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
2 | Spm. om, hvor stor lønsumsafgiften
skulle være, hvis provenuet fra den skulle svare til
provenuet ved momsfritagelsen af den finansielle sektor, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
| |