Betænkning afgivet af Udvalget for
Udlændinge- og Integrationspolitik den 7. december 2010
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. oktober 2010 og var til 1.
behandling den 9. november 2010. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Udvalget for Udlændinge-
og Integrationspolitik.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og integrationsministeren sendte
den 26. august 2010 dette udkast til udvalget, jf. UUI alm. del -
bilag 184 (2009-10). Den 29. oktober 2010 sendte
integrationsministeren de indkomne høringssvar og et notat
herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget en
skriftlig henvendelse fra Dansk Røde Kors.
Integrationsministeren har over for udvalget kommenteret
henvendelsen.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 28 spørgsmål til
integrationsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (V, DF og
KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse
uændret.
Venstres medlemmer af udvalget er af den opfattelse, at de
danske asylregler skal skrues effektivt sammen, så de sikrer
hjælp til de personer, som reelt har behov for det, men
så reglerne samtidig har en præventiv virkning på
de mennesker, der bevidst forsøger at snyde sig til asyl i
Danmark.
Siden 2007 har Danmark - ligesom andre europæiske lande
- oplevet en kraftig stigning på over 500 pct. i antallet af
uledsagede mindreårige, der kommer til Danmark. Dvs. unge
under 18 år, der kommer hertil uden familiemedlemmer ved
deres side for at søge asyl. Disse unge får deres
asylsager behandlet efter særlige procedurer, så vi
sikrer os, at der på forsvarlig vis tages hånd om
dem.
V noterer sig, at det i bemærkningerne til lovforslaget
fremhæves, at danske og internationale
undersøgelser viser, at der er god grund til at formode, at
et større antal af de uledsagede mindreårige er sendt
af sted af deres forældre med det formål at tjene penge
til familien eller på sigt at kunne få resten af
familien familiesammenført i Danmark. I 2009
gennemførte politiet 120 aldersundersøgelser, der
viste, at i syv ud af ti tilfælde var de
pågældende »mindreårige« 18 år
eller ældre. Mange undlader også at oplyse, at de er i
kontakt med forældrene, og at de ved, hvor familien opholder
sig.
Tallene taler ifølge V deres eget sprog. I hele Europa
- særlig i Norden - står vi i disse år i en
situation, hvor vores asylregler er under pres fra personer, der
bevidst forsøger at nedbryde dem. Det er helt uacceptabelt,
og derfor følger Danmark nu i fodsporene på lande som
Norge, Storbritannien og Holland og strammer reglerne på
dette område.
V er tilfreds med, at integrationsministeren har forsikret om,
at der vil blive gjort en stor indsats for at opstarte
modtage- og omsorgscentre i børnenes hjemlande, specielt i
Afghanistan, hvor langt det største antal unge kommer til
Danmark fra. Her skal de hjemsendte unge kunne blive indkvarteret,
få tilbudt uddannelse og deltage i
reintegrationsforløb m.v. Det er centralt for V
at prioritere, at de unge får en tryg hjemsendelse og
bliver hjulpet i hjemlandet. Derfor er V enig i behovet for
at skærpe reglerne, så der ikke gives
opholdstilladelse til uledsagede mindreårige, hvis der netop
er passende modtage- og omsorgsfaciliteter i hjemlandet. På
den måde kan vi tage trygt hånd om børnene og
samtidig bekæmpe uacceptabelt snyd.
V ønsker en udlændingepolitik, der er fair
over for de asylansøgere, som har brug for hjælp, men
som har konsekvenser for dem, som bevidst udnytter vores system og
samfundsgoder.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at
lovforslaget ligger i forlængelse af den
udlændingeaftale, som regeringen og Dansk Folkeparti indgik i
marts i 2010, bl.a. fordi Danmark ligesom andre europæiske
lande oplever, at der har været et stigende antal
mindreårige asylansøgere - fra Afghanistan i
høj grad. Det er en problemstilling, som DF ønsker at
håndtere af hensyn til sammenhængskraften og den
fremtidige velfærd. Det er ifølge DF vigtigt, at
Folketinget løbende følger asylområdet, og
foretager de nødvendige justeringer.
Med henblik på at sikre uledsagede mindreårige,
der skal udrejse af Danmark, en forsvarlig tilbagevenden til
hjemlandet, er DF tilfreds med, at regeringen vil foranledige, at
Danmark i lighed med andre europæiske lande søger
nærområdeindsatsen forstærket gennem etableringen
af modtage- og omsorgscentre for uledsagede mindreårige i
disses hjemlande. I første omgang vil fokus være
rettet mod Afghanistan, hvorfra langt de fleste uledsagede
mindreårige i dag stammer. Det foreslås samtidig, at
opholdstilladelser til uledsagede mindreårige på grund
af manglende familiemæssigt netværk fremover ikke kan
gives, hvis der i hjemlandet er passende modtage- og
omsorgsfaciliteter. DF ser gerne, at ordningen med modtagercentre
udbredes til andre relevante lande.
I dag er det udlændingens alder på
asylansøgningstidspunktet, der er bestemmende for, om den
pågældende bliver betragtet som en uledsaget
mindreårig. Også efter at være fyldt 18 år
behandles den unge fortsat som en »uledsaget
mindreårig«. Det gælder både i forhold til
de særlige sagsbehandlingsprocedurer, der gælder for
uledsagede mindreårige, i forhold til
spørgsmålet om opnåelse af opholdstilladelse som
uledsaget mindreårig og i forhold til
spørgsmålet om mulighed for fortsat ophold i
Danmark.
Efter DF's opfattelse er grundlaget for en opholdstilladelse,
der er givet til en udlænding, fordi den
pågældende er mindreårig og derfor
tilhører en særlig sårbar gruppe, ikke
længere til stede, når den pågældende
bliver voksen. DF hilser det velkommen, at reglerne om
opholdstilladelse som uledsaget mindreårig på grund af
manglende netværk i hjemlandet justeres, således at
opholdstilladelse på den baggrund fremover kun kan gives,
indtil udlændingen fylder 18 år. Når
udlændingen fylder 18 år og således er blevet
voksen, er grundlaget for opholdstilladelsen som mindreårig
ikke længere til stede. DF noterer, at det klare udgangspunkt
i lovforslaget er, at den pågældende mindreårige
skal vende tilbage til sit hjemland.
Med disse bemærkninger kan DF støtte
lovforslaget. DF henviser desuden til ordførertalen ved 1.
behandling af lovforslaget.
Et mindretal i udvalget (S, SF, RV
og EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget mener, at det stigende antal uledsagede mindreårige
asylansøgere, der kommer til Europa og Danmark, er et stort
problem. Det er et massivt svigt af de børn, der
udsættes for kyniske menneskehandleres spekulation i
desperate familiers håb om en bedre fremtid for deres
børn. S og SF mener ikke, vi kan leve med det, og beklager
derfor også, at regeringens forslag ikke er ambitiøst
nok.
S og SF anerkender, at modtagecentre i
nærområderne kan være en del af en samlet
strategi for at komme problemet med menneskehandleres trafik af
børn til Europa til livs.
S og SF finder det dog problematisk, at Danmark frasiger sig
ansvaret for de uledsagede børn, der hjemsendes. Af
lovforslagets bemærkninger og af svarene på de
spørgsmål, der er stillet til lovforslaget,
fremgår det ikke, at Danmark har et entydigt ansvar for
kontrollen med modtagecentrene. Tværtimod virker ansvaret
diffust, og kontrolopgaven kan tilfalde andre lande end Danmark.
Dette vender S og SF sig imod. Ved en ændring af loven,
således at uledsagede børn ikke længere kan
få ophold i Danmark, eksisterer der stadig et betydeligt
ansvar for at sikre disse børns fremtid, uanset motiverne
til at de er kommet til Danmark. Derfor bør den danske stats
ansvar ifølge S og SF som minimum være at drive
centrene eller permanent være til stede på
centrene.
Sikkerheden på modtagecentrene skal ifølge S og
SF være i orden, så barnets tarv reelt varetages. At
Danmark har et løbende tilsyn med modtagecentrene, men ikke
tager ansvar for de ansattes sikkerhed og børnenes
sikkerhed, trivsel og vilkår, er ikke tilstrækkeligt.
Dette skal særlig ses i lyset af, at krigen i Afghanistan kan
eskalere og gøre samtlige områder i landet
højst usikre. S og SF anerkender regeringens tilkendegivelse
af, at man også vil have lokale børn som
målgruppe for modtagecentrene, jf. svar på
spørgsmål 11. Men en sådan ordning
forudsætter, at der tages hånd om sikkerheden på
modtagecentrene. Hele sikkerhedsspørgsmålet er ikke
tilstrækkeligt belyst i lovforslaget fra regeringen.
Ud over elementet om modtagecentre rummer lovforslaget
også nye regler for opholdstilladelse efter det fyldte 18.
år. S og SF deler høringsparternes frygt for, at det
bliver meget svært for kommunerne at motivere
mindreårige/unge til at tage en uddannelse, når de med
sikkerhed ved, at de, når de fylder 18 år, bliver sendt
til deres hjemland, ligegyldigt hvor meget større
tilknytning de nu end måtte have til Danmark, fremfor det
land de oprindelig kom fra.
Desuden finder S og SF det ovenud problematisk, at mindre
børn kan komme til Danmark og modtage skolegang i en dansk
skole uden at vide, om dette vil føre til permanent ophold,
jf. svar på spørgsmål 18, hvoraf det
fremgår, at der kun undtagelsesvis kan gives
opholdstilladelse, når barnet fylder 18 år, og at dette
beror på integrationsparathed. Med en sådan praksis kan
børn, der ikke har fået nok ud af deres skolegang, og
som kun har fået få danske venner, risikere udsendelse
til et land, hvor de ikke har et netværk og hverken kender
sprog eller kultur. I en sag, hvor en udenlandsk statsborger
bosiddende i Danmark har begået kriminalitet, kan denne
praksis ifølge S og SF forsvares. Men i tilfælde, hvor
børn er ofre for en mangelfuld skolegang, virker udsendelse
uproportional.
Hele lovforslaget omhandler en omfattende problemstilling,
hvor regeringens forslag alene tager fat i et lille hjørne
og ikke får fat i de grundlæggende årsager til
menneskesmugling og menneskehandel, der må og skal angribes
gennem en overordnet og samlet strategi for bekæmpelse af det
grundlæggende problem. F.eks. mener S og SF, at Danmark
bør forpligte sig til det internationale samarbejde om at
bekæmpe menneskehandlere, at Danmark bør indgå
aftaler om joint venture med andre europæiske lande for at
løse problemerne. I S og SF's optik er det afgørende,
at den samlede mængde af uledsagede mindreårige
asylansøgere falder.
S og SF finder det betænkeligt, at regeringen ikke har
redegjort for, hvorvidt den præventive effekt, der forventes
af disse modtagelsescentre, har nogen effekt på det samlede
antal uledsagede mindreårige asylansøgere, der kommer
til Europa, jf. svar på spørgsmål 6.
S og SF afviser således lovforslaget.
Radikale Venstre stemmer imod lovforslaget ved 3. behandling.
RV vil følge andre landes erfaringer med de særlige
modtagecentre i Afghanistan og sikkerheden for børnene der.
Svarene fra integrationsministeren på
spørgsmålene vedrørende centrene er
næsten for lyserøde, og der er ikke svaret konkret.
Desuden finder RV det for mekanisk, når man - uden at tage
højde for en individuel behandling af den enkelte uledsagede
mindreårige udlænding - slår fast i lovforslaget,
at der ikke gives opholdstilladelse i Danmark, såfremt der er
et modtagecenter i barnets hjemland. Endelig finder RV det
uacceptabelt at fratage et uledsaget mindreårigt barn, der
har opholdstilladelse i Danmark, opholdsgrundlaget, når
barnet fylder 18 år.
Enhedslistens medlem af udvalget kan ikke støtte
lovforslaget. Som flere af høringsparterne påpeger,
bygger skræmmende meget af argumentationen for forslaget
på formodninger. Man formoder, at børnene er rejst
hertil frivilligt. Man formoder, at det er deres forældre,
der har sendt dem hertil. Man formoder, at børnene lyver om
deres alder, og at de reelt er ældre, end de oplyser. Det
finder vi retssikkerhedsmæssigt dybt betænkeligt.
Derudover rammer lovforslaget en meget udsat, men til
gengæld lille gruppe børn. EL mener derfor, at
der slet ikke er noget behov for denne lovændring.
Tværtimod.
Modtage- og omsorgscentre lyder jo umiddelbart meget
sympatiske. Men EL deler de mange høringsparters (bl.a. Red
Barnet, Børns Vilkår og Amnesty International)
bekymring for, at disse centre ikke vil skabe rum for, at
børnene kan udvikle sig eller i øvrigt kan være
i sikkerhed. Mange af de lande, børnene vil blive sendt til,
er jo i væbnet konflikt med f.eks. Danmark, som det er
tilfældet for Afghanistan.
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen. Der gøres opmærksom på, at
et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et
flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.
Karsten Lauritzen (V) Karen
Jespersen (V) fmd. Eyvind
Vesselbo (V) Troels Christensen (V) Peter Skaarup (DF) Martin
Henriksen (DF) Jesper Langballe (DF) Carina Christensen (KF) Naser
Khader (KF) Henrik Dam Kristensen (S) Maja Panduro (S) Ole
Hækkerup (S) Sophie Hæstorp Andersen (S) Astrid Krag
(SF) nfmd. Meta Fuglsang (SF)
Marianne Jelved (RV) Johanne Schmidt-Nielsen (EL)
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde
ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 17 |
Radikale Venstre (RV) | 9 |
Enhedslisten (EL) | 4 |
Liberal Alliance (LA) | 3 |
Kristendemokraterne (KD) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 2 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 37
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringsnotat, høringssvar,
brev fra og svar til UNHCR |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
4 | Henvendelse af 18/11-10 fra Dansk
Røde Kors vedr. regler om uledsagede mindreårige
asylansøgere |
5 | 1. udkast til betænkning |
6 | 2. udkast til betænkning |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 37
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om ministeren vil beskrive de
vilkår, der skal være opfyldt, for at den danske
regering kan tage ansvar for børnenes tarv og sikkerhed
på et modtagecenter i f.eks. Afghanistan, til
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
2 | Spm. om ministeren vil beskrive andre
landes initiativer og erfaringer vedr. modtagecentre for uledsagede
mindreårige udlændinge, til integrationsministeren, og
ministerens svar herpå |
3 | Spm. om der vil være uledsagede
mindreårige udlændinge, der får ophold i Danmark,
hvis der oprettes et modtagecenter i f.eks. Afghanistan, til
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
4 | Spm. om, hvilke meningsfulde uddannelses-
og opkvalificeringstilbud til uledsagede mindreårige
udlændinge kommunerne har mulighed for at give, til
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
5 | Spm. om, hvad der gøres for at
sikre, at de uledsagede unge, der hjemsendes på deres 18
års fødselsdag, ikke udgør et
rekrutteringsgrundlag for terrororganisationer som f.eks. Taleban,
til integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
6 | Spm. om, hvorvidt etableringen af
modtagecentre vil betyde reel nedgang i antallet af uledsagede
mindreårige udlændinge, til integrationsministeren, og
ministerens svar herpå |
7 | Spm. om der vil blive taget nye
initiativer for at stoppe den samlede mængde af uledsagede
mindreårige udlændinge, som de europæiske lande
modtager, til integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
8 | Spm. om der vil blive taget nye
initiativer for at stoppe de menneskesmuglere, der er skyld i
stigningen i antallet af uledsagede mindreårige
udlændinge, som de europæiske lande modtager, til
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
9 | Spm. om, hvordan sikkerheden på
modtagecentrene skal varetages, til integrationsministeren, og
ministerens svar herpå |
10 | Spm. om, hvordan Danmark kan garantere, at
centrene overholder deres juridiske forpligtelser, herunder FN's
børnekonvention, til integrationsministeren, og ministerens
svar herpå |
11 | Spm. om modtagecentrene også skal
kunne modtage børn og unge i hjemlandene, som ikke er
udrejst endnu, til integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
12 | Spm. om man i forbindelse med dette
lovforslag har undersøgt mulighederne for samarbejde med
andre europæiske lande vedr. etablering og drift af
modtagecentre, til integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
13 | Spm. om, hvorvidt ministeren har kendskab
til andre europæiske lande, der allerede har etableret
modtagefaciliteter i nærområderne, f.eks. Afghanistan,
til integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
14 | Spm. om, hvor mange uledsagede
mindreårige, der har fået asyl, og som
efterfølgende har søgt familiesammenføring,
til integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
15 | Spm. om, på hvilket grundlag
ministeren baserer sin formodning om, at de uledsagede
mindreårige er rejst frivilligt fra deres hjemland, til
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
16 | Spm. om, hvordan forholdene for uledsagede
mindreårige, som opholder sig her i Danmark, kan forbedres,
til integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
17 | Spm. om bemærkningen i lovforslagets
pkt. 1 skal forstås således, at selv om barnet giver
samtykke, iværksættes der ikke en eftersøgning,
hvis der er passende modtage- og omsorgsfaciliteter i hjemlandet,
til integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
18 | Spm. om det er alle uledsagede
mindreårige, der som udgangspunkt skal vende tilbage til
deres hjemland, når de fylder 18 år, til
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
19 | Spm. om, hvorvidt ministeren finder, at
mere klare regler om retten til opholdstilladelse efter det fyldte
18. år vil skabe større tryghed for barnet i forhold
til forventninger om bopæl og opholdsland som voksen, til
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
20 | Spm. om det gør indtryk på
ministeren, når organisationerne Børnerådet og
Børns Vilkår finder, at lovforslaget bygger på
en lang række formodninger, der ikke kan danne grundlag for
de foreslåede initiativer, til integrationsministeren, og
ministerens svar herpå |
21 | Spm. om det gør indtryk på
ministeren, at Børns Vilkår og Red Barnet vurderer, at
Danmark ikke vil leve op til børnekonventionen,
såfremt lovforslaget gennemføres, til
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
22 | Spm. om, hvor mange uledsagede
mindreårige ministeren forventer, der vil få meddelt
opholdstilladelse i 2010, og hvorvidt antallet af meddelte
opholdstilladelser vil være stigende eller aftagende i de
kommende år, til integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
23 | Spm. om, hvilke foranstaltninger
ministeren påtænker at iværksætte for at
garantere sikkerheden for de uledsagede mindreårige, der skal
bo i modtage- og omsorgsfaciliteterne i Afghanistan, til
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
24 | Spm. om andre lande har haft succes med at
oprette modtagelsescentre i Afghanistan, til
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
25 | Spm. om den nyeste statusopdatering
vedrørende den sikkerhedsmæssige situation i Kabul,
til integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
26 | Spm. om, hvordan mulighederne for at
garantere de udsendte mindreårige udlændinges sikkerhed
vurderes, til integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
27 | Spm. om kommentar til henvendelsen fra
Dansk Røde Kors, til integrationsministeren, og ministerens
svar herpå |
28 | Spm. om hvor mange uledsagede
mindreårige, der har fået asyl og som
efterfølgende har søgt familiesammenføring
efter at være fyldt 18 år, til integrationsministeren,
og ministerens svar herpå |
| |