Fremsat den 17. november 2010 af
miljøministeren (Karen Ellemann)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om Natur- og
Miljøklagenævnet og lov om ændring af lov om
naturbeskyttelse, lov om miljøbeskyttelse og forskellige
andre love (Ændringer som følge af lov om Natur- og
Miljøklagenævnet m.v.)
(Differentieret klagegebyr)
§ 1
I lov nr. 483 af 11. maj 2010 om Natur- og
Miljøklagenævnet, foretages følgende
ændringer:
1. § 18 affattes således:
Ȥ 18. For behandling af
klager, der indbringes for nævnet, herunder anmodninger om
genoptagelse, betaler privatpersoner et gebyr på 500 kr. Hvis
klager indgives af andre, herunder af virksomheder, organisationer
eller offentlige myndigheder er gebyret 3.000 kr.
Stk. 2. Uanset
stk. 1 betales ikke gebyr for klager over
fredningsafgørelser efter naturbeskyttelseslovens
§ 40.
Stk. 3. Uanset
stk. 1 betales ikke gebyr for klager over
ekspropriationsbeslutninger efter naturbeskyttelseslovens
§ 60, skovlovens § 23, regler fastsat i
medfør af naturbeskyttelseslovens § 60 a,
råstoflovens § 27, planlovens § 47,
Tøndermarsklovens § 33, vandforsyningslovens
§ 40, jordforureningslovens § 22, stk. 2
og 4, miljømålslovens § 52, stk. 1,
vandløbslovens § 71 og
miljøbeskyttelseslovens § 58 samt klager over
afgørelser truffet i medfør af
miljøbeskyttelseslovens § 82, når disse
afgørelser vedrører sager efter § 58.
Stk. 4. Uanset
stk. 1 betales ikke gebyr for klager over afgørelser
efter naturbeskyttelseslovens §§ 19 d-19f.
Stk. 5. Uanset
stk. 1 betales ikke gebyr for klager over afgørelser
efter skovlovens §§ 19-21.
Stk. 6. Uanset
stk. 1 betales ikke gebyr for klager, der udelukkende
vedrører afslag på aktindsigt efter lov offentlighed i
forvaltningen, forvaltningsloven og lov om aktindsigt i
miljøoplysninger.
Stk. 7.
Miljøministeren kan fastsætte regler om den praktiske
fremgangsmåde for betaling, herunder regler om elektronisk
overførsel eller giroindbetaling og regler om
tilbagebetaling af gebyr for behandlingen af klager.«
2. § 20, stk. 1, affattes
således:
»Loven træder i kraft den 1. januar
2011.«
§ 2
I lov nr. 484 af 11. maj 2010 om ændring af
lov om naturbeskyttelse, lov om miljøbeskyttelse og
forskellige andre love (Ændringer som følge af lov om
Natur- og Miljøklagenævnet m.v.), foretages
følgende ændring:
1. § 28, stk. 1, affattes
således:
»Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2011, jf. dog
stk. 2.«
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2011.
Stk. 2. Klager over
afgørelser truffet før den 1. januar 2011, behandles
efter de hidtil gældende regler, jf. dog stk. 3.
Stk. 3. Uanset
bestemmelsen i stk. 2 finder § 18 i lov om Natur- og
Miljøklagenævnet, som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 1, anvendelse på alle klager over
vandløbsmyndighedernes afgørelser efter kapitel 2-4 i
bekendtgørelse om vandløbsregulering og -restaurering
m.v., som påklages til Natur- og
Miljøklagenævnet efter lovens ikrafttræden.
§ 4
Loven gælder ikke for Grønland og
Færøerne, men kan ved kongelig anordning sættes
helt eller delvist i kraft for Grønland med de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning | 2. | Gældende ret | 3. | Lovforslagets hovedindhold | 4. | De økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | | 4.1. Staten | | 4.2. Regionerne | | 4.3. Kommunerne | 5. | De økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv. | 6. | De administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | De miljømæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til Århuskonventionen og
EU-retten | 9. | Høring | 10. | Sammenfattende skema | | |
|
1. Indledning
Regeringen, Dansk Folkeparti og
Kristendemokraterne er blevet enige om at differentiere gebyret for
klager til Natur- og Miljøklagenævnet som led i
finanslovaftalen for 2011. Klagegebyret foreslås herefter at
være på 500 kr. for privatpersoner og 3000 kr. for
virksomheder og organisationer. Hermed får Natur- og
Miljøklagenævnet i højere grad mulighed for at
rette fokus på de væsentligste sager. Forslaget skal
ses som led i de fortsatte bestræbelser på at
opnå en kortere sagsbehandlingstid og dermed en hurtig og
effektiv behandling af alle klagesager. Af yderligere initiativer
med dette formål kan nævnes, at der afsættes en
pulje på 10 mio. kr. til ekstern bistand til en fokuseret
indsats i Natur- og Miljøklagenævnet, som fra starten
af året målrettet nedbringer de ældre,
uafsluttede sager. Forligspartierne er herudover enige om at
nedsætte et hurtigt arbejdende eksternt ekspertudvalg, der
skal forberede en samlet reform af klagesystemet på
miljøområdet. Sigtet er at etablere et klagesystem,
der sikrer en hurtig og effektiv behandling af klagesager, så
ingen skal vente i årevis på en afgørelse.
2. Gældende ret
Der er i dag i medfør af en lang
række love fastsat et gebyr for at klage til
Naturklagenævnet. Gebyret er i dag på 500 kr., der
tilbagebetales, hvis klageren får helt eller delvist medhold
i klagen. Øvrige klager til Naturklagenævnet og alle
klager til Miljøklagenævnet er i dag gebyrfri. De
gældende gebyrregler er fastsat i bekendtgørelse nr.
950 af 16. september 2004 om gebyr for indbringelse af klager for
Naturklagenævnet.
Ved lov nr. 483 af 11. maj 2010 om Natur- og
Miljøklagenævnet blev de to klagenævn lagt
sammen. Det er forudsat, at sammenlægningen skal have
virkning fra 1. januar 2011.
Det bemærkes, at klager over
vandløbsreguleringer til By- og Landskabsstyrelsen i dag er
belagt med gebyr på 7.760 kr. Disse sager overgår til
Natur- og Miljøklagenævnet pr. 1. januar 2011 efter
lov nr. 483 af 11. maj 2010 om Natur- og
Miljøklagenævnet og lov nr. 484 af 11. maj 2010 om
ændring af lov om naturbeskyttelse, lov om
miljøbeskyttelse og forskellige andre love (Ændringer
som følge af lov om Natur- og Miljøklagenævnet
m.v.)
3. Lovforslagets
hovedindhold
Lovforslaget indebærer, at der som
udgangspunkt fastsættes et gebyr for at klage til
nævnet i alle sager, der efter lovgivningen kan indbringes
for nævnet. Efter lovforslaget fastsættes også
gebyr for de sagskategorier, der hidtil har kunnet påklages
til Miljøklagenævnet, samt afgørelser efter den
øvrige lovgivning, hvor der er klageadgang til
Naturklagenævnet, men hvor der hidtil ikke har været
hjemmel til at fastsætte regler om klagegebyr. Gebyrerne
foreslås fastsat til 500 kr. for privatpersoner og 3.000 kr.
for alle andre klagere, herunder virksomheder, organisationer og
offentlige myndigheder. Visse kategorier af sager foreslås
dog undtaget fra klagegebyr. Det drejer sig for eksempel om klager
i ekspropriationssager, fredningssager og sager om aktindsigt.
Der vil med hjemmel i lovforslaget blive fastsat
regler om tilbagebetaling af gebyret, herunder hvor den
påklagede afgørelse ophæves eller ændres,
eller hvor klageren får helt eller delvis medhold.
Lovforslaget indeholder endvidere
ikrafttrædelsesbestemmelser for lov nr. 483 af 11. maj 2010
om Natur- og Miljøklagenævnet og lov nr. 484 af 11.
maj 2010 om ændring af lov om naturbeskyttelse, lov om
miljøbeskyttelse og forskellige andre love (Ændringer
som følge af lov om Natur- og Miljøklagenævnet
m.v.)
4. De økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
4.1. Staten
4.1.1. Økonomiske
konsekvenser
Det forhold, at flere kategorier af sager bliver
gebyrpålagt, samt det forhold, at gebyret for virksomheder og
organisationer fastsættes til 3.000 kr., forventes at ville
give statslige indtægter i størrelsesordenen 1,7
millioner kr.
Det forventede gebyrprovenu vil tilgå
puljen vedrørende generelle skattelettelser, jf. Principper
for gebyrpolitikken.
Der vil blive fastsat regler om tilbagebetaling
af gebyrer i overensstemmelse med regeringens gebyrpolitik.
4.1.2. Administrative konsekvenser
Der forventes øgede administrative byrder
for Natur- og Miljøklagenævnets sekretariat i
forbindelse med opkrævning og tilbagebetaling af gebyrer samt
stillingtagen til grundlaget for differentiering. Samtidig
forventes der et fald i antallet af klager for så vidt
angår klager fra organisationer og virksomheder.
4.2. Regionerne
Forslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for regionerne.
4.3. Kommunerne
Lovforslaget vurderes at ville have positive
økonomiske og administrative konsekvenser for kommunerne som
en følge af forventet nedgang i antallet af klager, som
indgives til kommunerne som følge af de foreslåede
ændringer af gebyrerne.
5. De økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Der skal betales for flere sagstyper og gebyret
forhøjes på nær klager over
vandløbsreguleringer, hvor gebyret mere end halveres.
6. De administrative
konsekvenser for borgerne
Forslaget har ingen administrative konsekvenser
for borgerne.
7. De miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser
8. Forholdet til
Århuskonventionen og EU-retten
Til gennemførelse af
Århuskonventionens artikel 9, stk. 2 og 4, er det i
artikel 16 i direktiv 2008/1/EF om integreret forebyggelse og
bekæmpelse af forurening og direktiv 85/337/EØF om
vurdering af visse offentlige og private projekters indvirkning
på miljøet, som ændret ved direktiv 2003/35/EF,
fastlagt, at der skal være adgang til at indbringe
afgørelser efter de to direktiver til prøvelse ved en
domstol eller ved et andet uafhængigt og upartisk ved lov
nedsat organ.
Disse bestemmelser er på
Miljøministeriets område gennemført ved
klageadgang til henholdsvis Miljøklagenævnet og
Naturklagenævnet.
Århus-konventionen indeholder herudover i
artikel 9, stk. 3, et krav om "adgang til administrative eller
retslige procedurer for at anfægte private personers og
offentlige myndigheders handlinger og undladelser, der er i strid
med de bestemmelser i national ret, der vedrører
miljøet. " Denne bestemmelse er ikke gennemført i et
EU-direktiv og dens rækkevidde er ikke klar, men bestemmelsen
finder ligesom for klager omfattet af IPPC-direktiv og VVM-direktiv
anvendelse for klager til Natur- og
Miljøklagenævnet.
Det følger endvidere af
Århus-konventionens artikel 9, stk. 4, og direktiverne,
at procedurerne skal være fair, rimelige, betimelige og ikke
uoverkommeligt dyre.
Natur- og Miljøklagenævnet lever
på linje med de to nuværende nævn op til kravene
i konventionen og direktiverne, idet bemærkes, at gebyrerne
for klage til nævnet foreslås fastsat, således at
direktivernes krav om, at procedurerne ikke må være
uoverkommeligt dyre, vurderes at være overholdt.
Tilsvarende er klageadgang til de to nævn
en del af gennemførelsen af reglerne om prøvelse af
afgørelser om adgang til miljøoplysninger i artikel
6, stk. 1, i direktiv 2003/4/EF om offentlig adgang til
miljøoplysninger, som gennemfører dele af artikel 9,
stk. 1, i Århus-konventionen. Direktivets artikel 6,
stk. 1, foreskriver bl.a., at proceduren skal være
hurtig og enten billig eller helt gratis. Dele af direktivet er
gennemført ved lov om aktindsigt i miljøoplysninger,
jf. lovbekendtgørelse nr. 660 af 14. juni 2006. Det
foreslåede Natur- og Miljøklagenævn lever
på linje med de to nuværende nævn op til kravene
i konventionen og direktivet, idet bemærkes, at gebyrerne for
klage til nævnet foreslås fastsat, således at
kravet om, at proceduren skal være billig eller helt gratis,
overholdes.
Århus-konventionen og direktiverne stiller
som nævnt ovenfor krav om, at procedurerne skal være
betimelige. Det må antages, at der heri bl.a. ligger, at der
skal være tale om rimelige sagsbehandlingstider.
Det kan endelig nævnes, at
miljøansvarsdirektivet (direktiv 2004/35/EF af 21. april
2004 om miljøansvar for så vidt angår
forebyggelse og afhjælpning af miljøskader) i artikel
13 ligeledes indeholder bestemmelser om klageadgang og
domstolsprøvelse. Direktivet indeholder dog ikke
udtrykkelige bestemmelser om, at procedurerne skal være fair,
rimelige, betimelige og ikke uoverkommeligt dyre. Forslaget
indeholder herudover ingen EU-retlige aspekter.
9. Høring
Lovforslaget er inden fremsættelsen sendt i
høring hos følgende myndigheder og
organisationer:
Beskæftigelsesministeriet,
Finansministeriet, Forsvarsministeriet, Indenrigs- og
Sundhedsministeriet, Justitsministeriet, Kirkeministeriet, Klima-
og Energiministeriet, Kulturministeriet, Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Ministeriet for Videnskab,
Teknologi og Udvikling, Skatteministeriet, Statsministeriet,
Transportministeriet, Økonomi- og Erhvervsministeriet,
Økonomi- og Erhvervsministeriet. Grønlands selvstyre,
3F Fagligt Fælles Forbund, 92-gruppen3F Fagligt Fælles
Forbund, Advokatrådet/Advokatsamfundet, Affalddanmark,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Akademiet for de
tekniske videnskaber, Asfaltindustrien, Batteriforeningen,
Bekæmpelsesmiddelrådets medlemmer, Benzinforhandlernes
Fælles Repræsentation, Bilfærgernes
Rederiforening, Branchearbejdsmiljørådet Jord til
Bord, Brancheforeningen SPT, Bryggeriforeningen, By & Havn,
Campingrådet, Central organisationen af industriansatte i
Danmark (CO-industri), Centralorganisationernes Fællesudvalg
(CFU), COOP Danmark, DAKOFA(Dansk komité for affald),
Danmarks Apotekerforening, Danmarks Cykel Union, Danmarks
Fiskeindustri- og Eksportforening, Danmarks Fiskeriforening,
Danmarks Idræts-Forbund, Danmarks Jægerforbund,
Danmarks Lak- og Farveindustri, Danmarks
Miljøundersøgelser, Danmarks Motorunion, Danmarks
Naturfredningsforening, Danmarks Rederiforening, Rederiforeningen
af 1895 og Bilfærgernes Rederiforening, Danmarks
Sportsfiskerforbund, Danmarks Turistråd (nu Visit Denmark),
Danmarks Vindmølleforening, Dansk Botanisk Forening, Dansk
Akvakultur, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Amatørfiskerforening(formand), Dansk Autogenbrug, Dansk
Byggeri, Dansk Camping Union, Dansk Cyklistforbund, Dansk Energi,
Dansk Energi Brancheforening, Dansk Entomologisk Forening, Dansk
Erhverv, Dansk ErhvervsFremme, Dansk Fritidsfiskerforbund att.
Anders Sydney Jensen, Dansk Galvanisør Union, Dansk
Gartneri, Dansk Gasteknisk Center, DI - Organisation for
erhvervslivet, Dansk Journalistforbund, Dansk
Juletræsdyrkerforening, Dansk Kano og Kajak Forbund, Dansk
Land- og Strandjagtforening, Dansk Metal, Dansk
Navigatørforening, Dansk Ornitologisk Forening, Dansk
Planteværn, Dansk Retspolitisk Forening, Dansk Skovforening,
Dansk Textil og Beklædning, Dansk Transport og Logistik,
Dansk Vand- og Spildevandsforening, Dansk Vandrelaug, Danske
Advokater, Danske Fjernvarme, Danske Grus- og Stenindustri, Danske
Havne, Danske Maritime, Danske Regioner, DASU(Dansk automobil
sports union), De danske skytteforeninger, De Økologiske
Råd, Delta, Den Danske Dommerforening, Det
Jordbrugsvidenskabelige Fakultet, Det Økonomiske Råd,
DHI Institut for Vand og Miljø,
Dommerfuldmægtigforeningen, DONG Energy, Dyrenes Beskyttelse,
Ellen Margrethe Basse, Elretur, Emballageindustrien, ENERGINET. DK,
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Nationale høringer,
Forbrugerrådet, FORCE Technology, Foreningen af
Bioteknologiske Industrier i Danmark, Foreningen af Danske
Brøndborere, Foreningen af Danske Privathavne, Foreningen af
Danske Ral- og Sandsugere, Foreningen af lystbådehavne,
Foreningen af miljø-, plan- og naturmedarbejdere i
kommunerne (ENVINA), Foreningen af Registrerede Revisorer,
Foreningen af Rådgivende Ingeniører, Foreningen af
Statsautoriserede Revisorer, Foreningen af Vandværker i
Danmark, Friluftsrådet, Fritidshusejernes Landsforening,
GenvindingsIndustrien (GI), Grafisk arbejdsgiverforening, Green
Network, Greenpeace Danmark, Grønne familier, GTS (Godkendt
Teknologisk Service), HORESTA, Håndværksrådet,
Ingeniørforeningen Danmark, Kalk- og
Teglværksforeningen, KL, Kommunalteknisk
Chefforening,Kommunekemi A/S, Kyst, Land & Fjord,
Københavns Universitet, Peter Pagh, Helle Tegner Anker,
Landbrug & Fødevarer, Landbrugsrådet,
Landsforeningen af Danske Anlægsgartnere, Landsforeningen
Danske Maskinstationer, Landsforeningen Levende Hav,
Landsorganisationen i Danmark (LO), Mærsk Olie & Gas A/S,
Natur og Ungdom, NOAH, Oliebranchens
Fællesrepræsentation (OFR), Plastindustrien i Danmark,
Rederiforeningen for Mindre Skibe,Reno Sam, Returbat, RUC (Roskilde
Universitetscenter), Skovdyrkerforeningerne,
Småskovsforeningen Danmark, Spildevandsteknisk Forening,
Syddansk Universitet, Teknologirådet, Teknologisk Institut,
Træ - industri - Byg, Uniscrap,WEEE-System, WWF -
Verdensnaturfonden, Økologisk Landsforening, Aalborg
Universitet, Århus Universitet
| | | 10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for
staten | 1,7 mill. Kr. | | Økonomiske konsekvenser for
regionerne | Ingen | | Økonomiske konsekvenser for
kommunerne | Lille fald i
administrationsomkostninger | | Administrative konsekvenser for
staten | Færre sager | Administration af differentierede
gebyrer | Administrative konsekvenser for
regionerne | Ingen | | Administrative konsekvenser for
kommunerne | Færre sager | | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | | Øgede udgifter til gebyrer | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Vurderes at leve op til EU retlige krav i
medfør af Århuskonventionen | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1.
Bestemmelsen gennemfører dele af aftalen
mellem regeringen, Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne om
finansloven for 2011.
Der indføres en generel pligt til at
betale gebyr for indbringelse af klager for Natur- og
Miljøklagenævnet, herunder for anmodninger om
genoptagelse. En klageskrivelse, som vedrører flere
afgørelser, betragtes i den forbindelse som flere klager, og
der vil skulle betales et gebyr, for hver afgørelse, som
påklages.
Gebyret er fastsat til 500 kr. for privatpersoner
og 3.000 kr. for andre, herunder virksomheder, organisationer og
offentlige myndigheder. Gebyrets størrelse er fastsat under
hensyn til den forskellige betalingsevne, der typisk gælder
for de forskellige kategorier af klageberettigede i henhold til de
forskellige love på planlægnings-, natur- og
miljøområdet. Klager over vandløbsreguleringer
behandles fremover af Natur- og Miljøklagenævnet, og
det foreslås, at det gebyr på 7.760 kr. for klager over
vandløbsreguleringer, der hidtil har skullet betales for
behandlingen af en klage hos By- og Landskabsstyrelsen, erstattes
af det nye gebyr.
Privatpersoner vil være lodsejere og andre,
der som personer er klageberettigede efter de
pågældende love, herunder flere personer, der klager
sammen. En klage vil også anses for at være fra
privatpersoner, når disse repræsenteres af
rådgivere, herunder af advokater. Også klager fra
grundejerforeninger eller andre foreninger, som alene anses som
klageberettigede som repræsentanter for klageberettigede
privatpersoner, vil falde ind under reglen om privatpersoners
gebyr. Det forudsættes i den forbindelse, at foreningen kan
godtgøre, at den repræsenterer klageberettigede
privatpersoner.
Virksomheder er CVR registrerede virksomheder,
der er klageberettigede efter de pågældende love. Det
gælder såvel personligt drevne virksomheder som
virksomheder i selskabsregi. Det er i den forbindelse uden
betydning, hvordan virksomheden repræsenteres i klagen,
herunder ved direktion, bestyrelse eller rådgivere. Det er
endvidere uden betydning for gebyrreglerne, om virksomheden klager
som adressat for den afgørelse, der klages over, eller om
den på andet grundlag er klageberettiget.
Organisationer er de foreninger og lignende, som
er klageberettigede i henhold til de pågældende love.
Under dette begreb falder også klager fra foreninger og
lignende, som indgives på vegne af klageberettigede personer,
når foreningen selv er klageberettiget i sagen. Også
lokale foreninger, som efter de forskellige love er
klageberettigede, vil falde ind under reglerne for
organisationer.
Offentlige myndigheder som kommunalbestyrelser,
regionsråd eller statslige myndigheder sidestilles efter
forslaget med virksomheder eller organisationer, og skal
således betale et gebyr på 3.000 kr.
Hvis flere klageberettigede indgiver en samlet
klage betales ét klagegebyr. Hvis blot én af klagerne
er en virksomhed, en organisation eller en offentlig myndighed er
gebyret 3.000 kr.
Det foreslås i stk. 2-6, at visse
sagskategorier undtages fra klagegebyr, herunder at de eksisterende
undtagelser fra betaling af gebyr til Naturklagenævnet
opretholdes som forudsat i bemærkningerne til § 18
i L 103 forslag til lov om Natur- og
Miljøklagenævnet.
Der betales i dag ikke gebyr for klager over
fredningsafgørelser efter naturbeskyttelseslovens
§ 40 samt klager over ekspropriationsbeslutninger efter
følgende bestemmelser: naturbeskyttelseslovens
§ 60, skovlovens § 23, regler fastsat i
medfør af naturbeskyttelseslovens § 60a,
råstoflovens § 27, planlovens § 47 og
Tøndermarsklovens § 33. Endvidere betales ikke
gebyr for klager over afgørelser efter
naturbeskyttelseslovens §§ 19d-f og skovlovens
§§ 19-21. De foreslåede stk. 2-5
viderefører disse undtagelser.
Det foreslåede stk. 3 indebærer
endvidere, at også klager over ekspropriationsbeslutninger
på de nye lovområder, som fremover omfattes af
gebyrreglerne undtages fra gebyr. Det drejer sig om beslutninger
efter vandforsyningslovens § 40, jordforureningslovens
§ 22, stk. 2 og 4, miljømålslovens
§ 52, stk. 1, vandløbslovens § 71,
miljøbeskyttelseslovens § 58 samt
afgørelser truffet i medfør af § 82,
når disse afgørelser vedrører sager efter
§ 58.
Endelig foreslås det i stk. 6, at
klager, som udelukkende vedrører afslag på aktindsigt,
undtages fra gebyr, uanset om afgørelsen træffes efter
lov om offentlighed i forvaltningen, forvaltningsloven eller
miljøaktindsigtsloven.
Bemyndigelsen i stk. 7 vil blive udnyttet
til fastsættelse af nærmere regler om indbetaling,
herunder krav om elektronisk indbetaling af gebyret. Der vil
også blive fastsat regler om tilbagebetaling af gebyret,
herunder hvor den påklagede afgørelse ophæves
eller ændres, eller hvor klageren får helt eller delvis
medhold.
Det bemærkes i den forbindelse, at det
må forudses, at det i en række sager, som i dag
afgøres i Miljøklagenævnet, vil kunne
diskuteres, hvad der er medhold - ikke mindst når der er
flere klagere, eller når en afgørelse ændres
eller ophæves, uden at dette har noget med f.eks. et
påklaget vilkår at gøre.
Miljøklagenævnet har derfor vurderet, at det vil lette
administrationen, hvis tilbagebetaling sker, når klagesagen
fører til, at afgørelsen ophæves eller
ændres.
Til nr. 2
Lov nr. 483 af 11. maj 2010 om Natur- og
Miljøklagenævnet indeholder i § 20,
stk. 1, en bestemmelse om, at loven træder i kraft efter
miljøministerens bestemmelse. For at sikre en samtidig
ikrafttræden af reglerne foreslås det, at lovens
ikrafttrædelse fastsættes i denne lov.
Til § 2
Til nr. 1
Lov nr. 484 af 11. maj 2010 om ændring af
lov om naturbeskyttelse, lov om miljøbeskyttelse og
forskellige andre love (Ændringer som følge af lov om
Natur- og Miljøklagenævnet m.v.) indeholder i
§ 28, stk. 1, en bestemmelse om, at loven
træder i kraft efter miljøministerens bestemmelse. For
at sikre en samtidig ikrafttræden af reglerne foreslås
det, at lovens ikrafttrædelse fastsættes i denne
lov.
Til § 3
I stk. 1
foreslås det, at loven træder i kraft den 1. januar
2011.
De nye gebyrregler skal gælde for klager
over afgørelser, der træffes efter lovens
ikrafttræden 1. januar 2011. Klager over afgørelser
truffet før 1. januar 2011 vil blive pålagt gebyr
efter de hidtil gældende regler, bortset fra klager over
vandløbsreguleringer, hvor nedsættelsen af
klagegebyret foreslås at få virkning for alle klager,
der indbringes for Natur- og Miljøklagenævnet efter
31. december 2010.
De hidtil gældende regler om gebyr til
Naturklagenævnet, opretholdes for klager over
afgørelser truffet før 1. januar 2011, som er
indgivet til Naturklagenævnet inden denne dato, dog
således at det bliver Natur- og
Miljøklagenævnet, som administrerer reglerne, herunder
spørgsmål om tilbagebetaling efter dette
tidspunkt.
Der vil i bekendtgørelse fastsat i
medfør af lovens § 18, stk. 7, blive fastsat
overgangsregler herom i medfør af lovens § 20,
stk. 2.
Til § 4
Lov nr. 483 af 11. maj 2010 om Natur- og
Miljøklagenævnet indeholder i § 21 en
bestemmelse om at loven kan sættes i kraft for
Færøerne og Grønland. I det omfang det
måtte ske, vil det være hensigtsmæssigt, at
gebyrreglerne også kan sættes i kraft for de
pågældende sager.
Bilag 1
Lovforslaget med gældende
bestemmelser
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 483 af 11. maj 2010 om Natur- og
Miljøklagenævnet, foretages følgende
ændringer: | | | | § 18. Miljøministeren kan
fastsætte regler om gebyr for behandlingen af klager,
herunder anmodninger om genoptagelse, der indbringes for
nævnet. | | 1.§ 18 affattes således: »§
18. For behandling af klager, der indbringes for
nævnet, herunder anmodninger om genoptagelse, betaler
privatpersoner et gebyr på 500 kr. Hvis klager indgives af
andre, herunder af virksomheder, organisationer eller offentlige
myndigheder er gebyret 3.000 kr. Stk. 2. Uanset
stk. 1 betales ikke gebyr for klager over
fredningsafgørelser efter naturbeskyttelseslovens
§ 40. | | | Stk. 3. Uanset stk. 1
betales ikke gebyr for klager over ekspropriationsbeslutninger
efter naturbeskyttelseslovens § 60, skovlovens § 23,
regler fastsat i medfør af naturbeskyttelseslovens
§ 60 a, råstoflovens § 27, planlovens
§ 47,Tøndermarsklovens § 33,
vandforsyningslovens § 40, jordforureningslovens § 22,
stk. 2 og 4, miljømålslovens § 52, stk. 1,
vandløbslovens § 71 og miljøbeskyttelseslovens
§ 58 samt klager over afgørelser truffet i
medfør af miljøbeskyttelseslovens § 82,
når disse afgørelser vedrører sager efter
§ 58. Stk. 4. Uanset
stk. 1 betales ikke gebyr for klager over afgørelser
efter naturbeskyttelseslovens §§ 19 d-f. Stk. 5. Uanset
stk. 1 betales ikke gebyr for klager over afgørelser
efter skovlovens §§ 19-21. Stk. 6. Uanset stk. 1
betales ikke gebyr for klager, der udelukkende vedrører
afslag på aktindsigt efter lov offentlighed i forvaltningen,
forvaltningsloven og lov om aktindsigt i
miljøoplysninger. Stk. 7.
Miljøministeren kan fastsætte regler om den praktiske
fremgangsmåde forbetaling, herunder regler om elektronisk
overførsel eller giroindbetaling og regler om
tilbagebetaling af gebyr for behandlingen af klager. " | | | | § 20. Miljøministeren
fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden. Stk. 2…. | | 2.§ 20, stk. 1, affattes
således: »Loven træder i kraft den 1. januar
2011.« | | | | | | § 2 | | | | | | I lov nr. 484 af 11. maj 2010 om
ændring af lov om naturbeskyttelse, lov om
miljøbeskyttelse og forskellige andre love (Ændringer
som følge af lov om Natur- og Miljøklagenævnet
m.v.), foretages følgende ændring: | | | | § 28.
Miljøministeren fastsætter tidspunktet for lovens
ikrafttræden, jf. dog stk. 2. Stk. 2 - 7.
…. | | 1.§ 28, stk. 1, affattes
således: »Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2011, jf. dog stk.
2.« | | | | | | § 3 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2011. | | | Stk. 2. Klager over
afgørelser truffet før den 1. januar 2011 behandles
efter de hidtil gældende regler, jf. dog stk. 3. | | | Stk. 3. Uanset
bestemmelsen i stk. 2 finder § 18 i lov om Natur- og
Miljøklagenævnet, som affattet ved denne lovs §
1, nr.1, anvendelse på alle klager over
vandløbsmyndighedernes afgørelser efter kapitel 2-4 i
bekendtgørelse om vandløbsregulering og -restaurering
m.v., som påklages til Natur- og
Miljøklagenævnet efter lovens
ikrafttræden. | | | | | | § 4 | | | | | | Loven gælder ikke for Grønland
og Færøerne, men kan ved kongelig anordning
sættes helt eller delvist i kraft for Grønland med de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger. |
|