Skriftlig fremsættelse (17. november
2010)
Videnskabsministeren (Charlotte
Sahl-Madsen)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om elektroniske
kommunikationsnet og -tjenester
(Lovforslag nr. L 59)
Lovforslaget tager overordnet afsæt i to helt
grundlæggende formål. For det første at
implementere de direktivkrav, som fulgte med vedtagelsen af den nye
direktivpakke på teleområdet i november 2009, og dermed
styrke konkurrencen, konsolidere det indre marked og fremme
borgernes interesser. For det andet at gennemføre en mere
enkel, fleksibel og fremtidssikret telelov. Den gældende lov
rækker tilbage til 2000 og har været genstand for
ændringer ikke færre end 14 gange.
I vidt omfang er lovforslaget udtryk for en
indholdsmæssig videreførelse af den gældende
lovgivning. Lovforslaget er således baseret på de samme
telepolitiske målsætninger som den gældende lov
på området.
De telepolitiske målsætninger er fastlagt i den
politiske principaftale af 8. september 1999 om de fremtidige
sigtelinjer for telepolitikken - danskernes adgang til
netværkssamfundet. Det fremgår heraf, at målene
for telepolitikken er at fremme en markedsudvikling, der
fører til innovation og vækst, og som derigennem
sikrer alle danskere adgang til moderne kommunikationsteknologier.
Det langsigtede mål er at skabe en sund og afbalanceret
konkurrence på alle dele af telemarkedet, der på sigt
gør det muligt i videst muligt omfang at fjerne eller
minimere den sektorspecifikke konkurrenceregulering.
Et af de væsentligste punkter, hvorpå forslaget
til den nye telelov adskiller sig fra den gældende lov, er,
at det nærmere indhold og omfang af de forpligtelser, som IT-
og Telestyrelsen i forbindelse med en markedsafgørelse skal
pålægge et teleselskab med stærk markedsposition,
i højere grad fremover vil skulle fastlægges i de
konkrete afgørelser, som IT- og Telestyrelsen træffer,
frem for i selve loven. Baggrunden herfor er, at EU-reguleringen
forudsætter, at de nationale tilsynsmyndigheder - i Danmark
IT- og Telestyrelsen - kan agere fleksibelt i relation til de
forpligtelser, som styrelsen konkret skal anvende for at
løse et konkurrenceproblem. Ændringen muliggør,
at Danmark vil kunne leve op til dette krav om fleksibilitet, idet
lovforslaget vil give styrelsen mulighed for konkret i hver enkelt
sag at skræddersy udformningen af forpligtelserne, så
de sigter mod at løse de konkret konstaterede
konkurrenceproblemer inden for de hensyn og rammer, der angives i
loven. Endvidere vil IT- og Telestyrelsen skulle tage hensyn til de
henstillinger og retningslinjer, som Europa-Kommissionen udsteder
på teleområdet.
Derudover er reglerne om forsyningspligt i forslaget til den
nye telelov blevet opdateret og fremtidssikret således, at
det nu bliver muligt at tilpasse omfanget af forsyningspligten til
det konkrete behov på markedet. Ændringerne i
lovforslaget i forhold til gældende lov medfører ikke
i sig selv ændringer i vilkårene for den
nuværende udpegede forsyningspligtudbyder.
Som følge af ændringen af
forsyningspligtdirektivet er der endvidere stillet forslag om nye
regler vedrørende slutbrugernes ret til at medtage
abonnentnumre ved skift af teleselskab (nummerportering).
Lovforslaget indebærer på dette punkt, at portering af
numre skal kunne ske i løbet af én arbejdsdag.
Herudover skal det sikres, at teleselskaberne kan
pålægges passende sanktioner, herunder en forpligtelse
til at yde kompensation til slutbrugere, i tilfælde af
forsinket portering eller misbrug af portering.
Yderligere indeholder lovforslaget som noget nyt i forhold til
den gældende lov en bestemmelse, som bemyndiger IT- og
Telestyrelsen til at fastsætte regler med henblik på
beskyttelse af netneutralitet. Udgangspunktet er, at branchen selv
vedtager rimelige vilkår og principper for beskyttelsen af
netneutralitet. I medfør af lovforslaget kan styrelsen
imidlertid fastsætte regler, hvis branchen ikke i
tilstrækkelig grad sikrer slutbrugernes adgang til
information, videreformidling af information samt mulighed for at
benytte applikationer og tjenester efter eget valg. I tillæg
hertil indeholder lovforslaget tillige mulighed for at
fastsætte bestemmelser om mindstekrav til kvalitet og
gennemsigtighed, der også kan bidrage til at sikre
forbrugernes indsigt i og uhindret adgang til det åbne
internet.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.