Fremsat den 17. november 2010 af
socialministeren (Benedikte Kiær)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om almene boliger
m.v.
(Stop for anvisning til ghettoområder
af borgere fra lande uden for Det Europæiske
Økonomiske Samarbejdsområde)
§ 1
I lov om almene boliger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1040 af 1. september 2010, foretages
følgende ændringer:
1. § 59,
stk. 6, affattes således:
»Stk. 6. Ledige
boliger, som er stillet til rådighed for kommunalbestyrelsen
efter stk. 1-5, og som er beliggende i et ghettoområde, jf.
§ 61 a, eller i et område omfattet af kombineret
udlejning, jf. § 51 b, stk. 3 og 4, må ikke anvises til
boligsøgende, hvor et medlem af husstanden
1) er dømt,
som inden for de seneste 6 måneder er blevet løsladt
fra institutioner under kriminalforsorgen, og for hvem der skal
udarbejdes en handleplan efter servicelovens § 141,
2) er dømt
under 18 år, som inden for de seneste 6 måneder er
blevet løsladt fra institutioner m.v. uden for
kriminalforsorgen, hvor de er anbragt i henhold til
straffuldbyrdelseslovens § 78, stk. 2, og for hvem der skal
udarbejdes en handleplan efter servicelovens § 57 c, stk.
1,
3) inden for de
seneste 6 måneder har fået sit lejemål
ophævet eller er opsagt som følge af grove
overtrædelser af god skik og orden eller
4) ikke er
statsborger i et land, der er tilsluttet Den Europæiske Union
eller er omfattet af aftalen om Det Europæiske
Økonomiske Samarbejdsområde, eller i Schweiz. Undtaget
herfra er studerende, der er indskrevet på en offentligt
anerkendt uddannelsesinstitution.«
2.
Efter § 61 indsættes:
Ȥ 61
a. Ved et ghettoområde forstås fysisk
sammenhængende almene boligafdelinger, hvor der bor mindst
1.000 beboere, og som opfylder mindst 2 af følgende
kriterier:
1) Andelen af
indvandrere og efterkommere fra ikke-vestlige lande overstiger 50
pct.
2) Andelen af
18-64-årige uden tilknytning til arbejdsmarkedet eller
uddannelse overstiger 40 pct., opgjort som gennemsnit over de
seneste fire år.
3) Antal
dømte for overtrædelse af straffeloven,
våbenloven eller lov om euforiserende stoffer pr. 10.000
beboere på 18 år og derover overstiger 270 personer,
opgjort som gennemsnit over de seneste fire år.
Stk. 2. Socialministeren
beregner og offentliggør første gang den 1. januar
2011 og herefter hver den 1. oktober hvilke områder, der
opfylder betingelserne i stk. 1.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2011.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse | 1. | Lovforslagets baggrund og
formål | 2. | Lovforslagets indhold | | 2.1. | Forbud mod anvisning af udlændinge
fra lande uden for Den Europæiske Union (EU), Det
Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde
(EØS) og Schweiz | | | 2.1.1. | Gældende regler | | | 2.1.2. | Forslag om forbud mod anvisning af
udlændinge fra lande uden for EU, EØS og Schweiz | | 2.2. | Definition af ghettoområder | | | 2.2.1. | Gældende regler | | | 2.2.2. | Forslag vedrørende definition af
ghettoområder | 3. | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | 4. | Administrative konsekvenser for det
offentlige | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Miljømæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Høring | 10. | Samlet vurdering af lovforslagets
konsekvenser | | | | |
|
1. Lovforslagets baggrund og
formål
Der er i dag en række boligområder,
som har så store udfordringer, at de falder ind under
betegnelsen ghettoområder. Det er områder, hvor en stor
del af beboerne er uden arbejde. Hvor relativt mange beboere er
kriminelle, og hvor der bor mange med indvandrerbaggrund. I et
sådant område kan det være sværere for
udlændinge at blive integreret i det danske samfund.
Regeringen og Dansk Folkeparti har på den baggrund, som en
del aftalerne for finansloven 2011, indgået en aftale om, at
udlændinge, med undtagelse af udenlandske studerende, fra
lande uden for Den Europæiske Union (EU), Det
Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde
(EØS) og Schweiz, ikke skal kunne anvises en bolig i et
sådant område. Lovforslaget indeholder endvidere en
definition af, hvad der forstås ved et ghettoområde.
Dette forslag indgår som en del af aftalen om styrket indsats
i ghettoområderne og om anvendelsen af den almene
boligsektors midler. Aftalen er indgået mellem regeringen,
Dansk Folkeparti og Radikale Venstre den 8. november 2010. Liberal
Alliance har tilsluttet sig aftalen.
2. Lovforslagets indhold
Lovforslaget indeholder på den baggrund
forslag vedrørende følgende elementer:
- Forbud mod
anvisning af udlændinge fra lande uden for EU, EØS og
Schweiz
- Definition af et
ghettoområde
2.1. Forbud mod anvisning af
udlændinge fra lande uden for Den Europæiske Union
(EU), Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde
(EØS) og Schweiz.
2.1.1. Gældende
regler
Efter de gældende regler i almenboliglovens
§ 59 kan kommunalbestyrelsen forlange, at indtil hver fjerde
ledige almene familie- eller ungdomsbolig stilles til
rådighed for kommunen til løsning af
påtrængende boligsociale opgaver i kommunen.
Kommunalbestyrelsen og den almene boligorganisation kan aftale, at
boligorganisationen skal stille et yderligere antal ledige
lejligheder til rådighed for kommunen med samme formål.
Der kan aftales anvisningsret til alle ledige boliger i en
boligorganisation. Kommunens anvisning af den boligsøgende
skal ske på baggrund af en vurdering af den
boligsøgendes behov og beboersammensætningen i den
afdeling, den boligsøgende anvises til eller bor i på
anvisningstidspunktet.
2.1.2. Forslag om forbud mod
anvisning af udlændinge fra lande uden for EU, EØS og
Schweiz
Ghettoområder og områder, der er
omfattet af reglerne om kombineret udlejning i almenboliglovens
§ 51 b, er karakteriseret ved en skæv
beboersammensætning. Mange beboere er ikke i arbejde, og
typisk bor der mange indvandrere og efterkommere i områderne
og flere kriminelle end i det øvrige samfund.
Hvis kommunalbestyrelsen anviser borgere, der
ikke er fra et EU-land, EØS-land eller fra Schweiz, til
almene familieboliger i sådanne områder, kan det
forstærke en skæv beboersammensætning i
områderne, ligesom det kan vanskeliggøre integrationen
af disse borgere i det danske samfund.
Der foreslås derfor et forbud mod kommunal
anvisning af personer til en ledig bolig i disse områder,
hvis disse personer ikke er borgere i et land, der er medlem af EU
og EØS eller fra Schweiz. Undtaget herfra er studerende fra
ikke-EU-lande, ikke-EØS-lande og Schweiz, der er optaget
på en offentlig godkendt uddannelsesinstitution.
EØS-borgere omfatter udover statsborgere fra EU-landene
statsborgere fra Norge, Liechtenstein og Island.
Hvis en kommunalbestyrelse vurderer, at en
husstand, hvor et eller flere medlemmer ikke er statsborgere i et
EU-land, EØS-land eller Schweiz, har behov for en bolig,
skal kommunalbestyrelsen anvise en bolig et andet sted end i et
ghettoområde og områder omfattet af kombineret
udlejning. Hvis kommunen i en sådan situation ikke har andre
boliger til rådighed end boliger i ghettoområder eller
områder omfattet af reglerne om kombineret udlejning, skal
kommunalbestyrelsen dog anvise en bolig i ghettoområdet eller
i et område, der er omfattet af kombineret udlejning.
2.2. Definition af
ghettoområder
2.2.1. Gældende
regler
Et udsat boligområde er defineret som et
boligområde med almene boligafdelinger, hvor der er
konstateret væsentlige problemer af økonomisk, social
eller anden karakter, herunder høj husleje, høj
flyttefrekvens, stor andel af boligtagere med sociale problemer,
vold, hærværk eller nedslidning af bygninger og
friarealer.
Områder med en høj andel af beboere,
der er uden for arbejdsmarkedet, og som derfor er omfattet af
reglerne om kombineret udlejning, er defineret som områder,
hvor 40 pct. af beboerne i den erhvervsaktive alder er uden for
arbejdsmarkedet, og hvor der bor mindst 1.000 beboere samt
områder, hvor der bor mindst 5.000 beboere, og mindst 30
procent af beboerne i den erhvervsaktive alder er uden for
arbejdsmarkedet.
2.2.2. Forslag
vedrørende definition af ghettoområder
Der er i den samlede indsats overfor ghettoer og
udsatte boligområder behov for at målrette nogle
initiativer til de mest udsatte boligområder -
ghettoområderne. Ved definitionen af et ghettoområde
foreslås det, at der lægges vægt på tre
faktorer i områderne; andel indvandrere og efterkommere fra
ikke-vestlige lande, andel uden arbejdsmarkedstilknytning og andel
dømte for overtrædelse af straffeloven,
våbenloven eller lov om euforiserende stoffer, som hver for
sig indikerer, at der er et socialt og samfundsmæssigt
problem, som afviger så meget fra det generelle billede i
Danmark, at der er behov for at gøre en særlig
indsats.
Konkret foreslås det, at
ghettoområder defineres som sammenhængende
boligområder, hvor der bor mindst 1000 beboere og som
opfylder mindst to af følgende kriterier:
1) Andelen af
indvandrere og efterkommere fra ikke-vestlige lande overstiger 50
pct.
2) Andelen af
18-64-årige uden tilknytning til arbejdsmarked eller
uddannelse overstiger 40 pct. (opgjort som gennemsnit over de
seneste 4 år).
3) Antal
dømte for overtrædelse af straffeloven,
våbenloven eller lov om euforiserende stoffer pr. 10.000
beboere på 18 år og derover overstiger 270 personer
(opgjort som gennemsnit over de seneste 4 år).
Socialministeren beregner og offentliggør
hver den 1. oktober hvilke områder, der opfylder
betingelserne. Offentliggørelse sker dog første gang
den 1. januar 2011.
3. Økonomiske
konsekvenser for det offentlige
Forslaget medfører, at visse
boligsøgende ikke må anvises en bolig i
ghettoområder og områder, der er omfattet af reglerne
om kombineret udlejning. Disse boligsøgende må i
stedet anvises en bolig i andre almene afdelinger. Forslaget
medfører således ingen ændringer i omfanget af
kommunernes boligsociale anvisning. Forslaget har derfor ingen
økonomiske konsekvenser for kommunerne. Forslaget har heller
ingen økonomiske konsekvenser for staten og regionerne.
De kommunaløkonomiske konsekvenser skal
forhandles med de kommunale og regionale parter.
4. Administrative konsekvenser
for det offentlige
Det er meget nemt at konstatere, om en
boligsøgende er statsborger i et EØS-land eller i
Schweiz. Lovforslaget vurderes derfor ikke at have
nævneværdige administrative konsekvenser for det
offentlige.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget vurderes ikke at have
økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative
konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Høring
Lovforslaget er sendt i høring umiddelbart
inden fremsættelsen. Lovforslaget er sendt i høring
hos følgende organisationer m.v.: Akademisk
Arkitektforening, Andelsboligforeningernes
Fællesrepræsentation, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, BAT-Kartellet, Boligselskabernes Landsforening,
BOSAM, By og Bolig, Byfornyelsesrådet, Byggeriets Evaluerings
Center, Byggeskadefonden, Byggesocietetet, Bygherreforeningen i
Danmark, Center for Ligebehandling af Handicappede, Center for
Små Handicapgrupper, Danmarks Lejerforeninger, Dansk Byggeri,
Danske arkitektvirksomheder, Danske Handicaporganisationer, Danske
Regioner, Danske Ældreråd, Dansk Flygtningehjælp,
De Samvirkende Invalideorganisationer DSI, Det centrale
Handicapråd, Ejendomsforeningen Danmark, Finansrådet,
Foreningen af Rådgivende Ingeniører FRI, Foreningen
til fremskaffelse af boliger for ældre og enlige, Forsikring
og Pension, Husleje- og Beboerklagenævnsforeningen,
Håndværksrådet, Jydske Grundejerforeninger,
Kommunekredit, Kommunernes Landsforening, Landsbyggefonden,
Landsforeningen Ældre Sagen, Lejernes Landsorganisation i
Danmark, OK-fonden, Organisationen af Selvejende Institutioner,
Realkreditforeningen, Realkreditrådet, Rådet for
Socialt Udsatte, Sammenslutningen af Ældreråd i
Danmark, Statens Byggeforskningsinstitut og
Ældremobiliseringen.
| 10. Samlet vurdering af
lovforslagets konsekvenser | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen nævneværdige
administrative konsekvenser for det offentlige. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | |
|
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Ghettoområder og områder, der er
omfattet af reglerne om kombineret udlejning i lovens § 51 b,
er karakteriseret ved en høj koncentration af beboere, der
er uden for arbejdsmarkedet. Ghettoområderne er endvidere
karakteriseret ved at have en høj andel af beboere med
indvandrerbaggrund og mange, der er dømt for
overtrædelse af straffeloven, våbenloven eller lov om
euforiserende stoffer. For at undgå at forstærke en i
forvejen skæv beboersammensætning i områderne er
der behov for en præcis styring af, hvor kommunen anviser
borgere, der ikke er fra et EU-land, EØS-land eller fra
Schweiz.
Kommunerne har i dag efter de gældende
regler i lovens § 59 krav på hver fjerde ledige bolig i
en boligafdeling til kommunal boligsocial anvisning. Derudover kan
boligorganisationen indgå aftale med kommunalbestyrelsen om
at stille ledige boliger til rådighed for kommunen til samme
formål.
Det er efter de gældende regler op til
kommunalbestyrelsen at vurdere, om den enkelte boligsøgende
i det hele taget skal anvises en bolig, og dermed også hvem
der skal anvises til hvilke afdelinger. Kommunens anvisning sker
på baggrund af en vurdering af den boligsøgendes behov
for en bolig og beboersammensætningen i den afdeling, den
boligsøgende anvises til eller bor i på
anvisningstidspunktet. I forbindelse med en anvisning kan kommunen
tage hensyn til "boligområdets behov", jf. § 59, stk.
1.
Der foreslås en opstramning af bestemmelsen
om kommunal anvisning jf. ovenfor. Med den foreslåede
bestemmelse i § 59, stk. 6 indføres et forbud mod
kommunal anvisning af husstande, hvor et eller flere medlemmer af
husstanden ikke er statsborgere i et land inden for EU, EØS
og Schweiz, til en bolig i et ghettoområde eller et
område, der er omfattet af reglerne om kombineret
udlejning.
Hvis en kommunalbestyrelse vurderer, at en
husstand, der falder inden for målgruppen for dette forslag,
har behov for en bolig, skal kommunalbestyrelsen således
anvise en bolig et andet sted end i et ghettoområde eller et
område, der er omfattet af reglerne i lovens § 51 b om
kombineret udlejning. Kommunalbestyrelsen skal dog anvise en bolig
i et ghettoområde eller et område, der er omfattet af
kombineret udlejning, hvis der ikke er en ledig bolig i andre
almene afdelinger.
Det typiske vil være, at kommuner, der
huser et af ovenstående boligområder, har gode
muligheder for at finde en anden bolig til målgruppen for
forslaget. I alle kommuner er de almene boliger fordelt i flere
områder. I 14 af de 17 kommuner, der huser et
ghettoområde, er der mere end 60 almene boligafdelinger. Da
kommunalbestyrelsen efter de gældende regler i lovens §
59, stk. 1, som minimum råder over hver fjerde ledige almene
bolig til anvisning af borgere med påtrængende behov
for en bolig, vil kommunalbestyrelsen typisk have mulighed for at
anvise borgere fra lande, der ikke er medlem af EU og EØS
til et andet boligområde end et ghettoområde og et
område, der er omfattet af reglerne om kombineret udlejning.
Der kan dog opstå akutte situationer, hvor kommunen ikke har
andre boliger til rådighed, eller hvor der er vigtige grunde,
f.eks. handicaptilgængelighed, til at andre borgere skal
anvises den pågældende bolig. I sådanne,
situationer kan kommunalbestyrelsen være nødt til at
anvise en bolig i et af de ovenstående
boligområder.
Til nr. 2
Ved identifikationen af et ghettoområde
foreslås det i § 60 b, at der tages udgangspunkt i tre
faktorer: andel indvandrere og efterkommere fra ikke-vestlige
lande, andel uden arbejdsmarkedstilknytning og antal dømte
for overtrædelse af straffeloven, våbenloven eller lov
om euforiserende stoffer. Hver for sig kan en høj score
på disse faktorer indikere, at området afviger så
meget fra det generelle billede i Danmark, at der er behov for at
gøre en hel særlig indsats.
Konkret foreslås det i § 60 b, stk. 1,
at ghettoområder identificeres som sammenhængende
boligområder, hvor der bor mindst 1000 beboere, og som
opfylder mindst to af følgende kriterier:
1) Andelen af
indvandrere og efterkommere fra ikke-vestlige lande overstiger 50
pct.
2) Andelen af
18-64-årige uden tilknytning til arbejdsmarked eller
uddannelse overstiger 40 pct., opgjort som et gennemsnit over de
seneste 4 år.
3) Antal
dømte for overtrædelse af straffeloven,
våbenloven eller lov om euforiserende stoffer pr. 10.000
beboere på 18 år og derover overstiger 270 personer,
opgjort som et gennemsnit over de seneste 4 år.
Det foreslås i stk. 2, at socialministeren
beregner og offentliggør hvilke områder, der opfylder
betingelserne. Det er hensigten at offentliggøre en oversigt
over områderne hvert år den 1. oktober i lighed med,
hvad der er tilfældet for områder, der kan anvende
kombineret udlejning.
Til § 2
Det foreslås, at lovforslaget træder
i kraft den 1. januar 2011.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 I lov om almene boliger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1040 af 1. september 2010, foretages
følgende ændringer: | | | | § 59. … Stk. 5. I kommuner,
hvor kommunalbestyrelsen har besluttet, at boligorganisationen skal
afvise boligsøgende efter § 51 b, stk. 1, kan
socialministeren efter ansøgning fra kommunalbestyrelsen
godkende, at det antal boliger, som boligorganisationerne i
kommunen stiller til rådighed for kommunalbestyrelsen efter
§ 59, stk. 1 og 2, forhøjes med et antal boliger,
der svarer til 1/3 af antallet af udlejninger i de afdelinger, der
er omfattet af kommunalbestyrelsens beslutning efter § 51
b, stk. 1. Stk. 1, 3. -5. pkt., finder tilsvarende
anvendelse. Stk. 6.
Kommunalbestyrelsen træffer efter anmodning fra de lokale
uddannelsesinstitutioner beslutning om, at almene
boligorganisationer og selvejende ungdomsboliginstitutioner efter
kapitel 11 i lov om boligbyggeri skal stille et antal af de i
§ 52 omhandlede ungdomsboliger og de i § 67 i
lov om boligbyggeri omhandlede ungdomsboliger til rådighed
for udvekslingsstudenter. | | 1.§ 59, stk. 6, affattes
således: »Stk. 6. Ledige
boliger, som er stillet til rådighed for kommunalbestyrelsen
efter stk. 1-5, og som er beliggende i et ghettoområde, jf.
§ 61 a, eller i et område omfattet af kombineret
udlejning, jf. § 51 b, stk. 3 og 4, må ikke anvises til
boligsøgende, hvor et medlem af husstanden 1) er dømt, som inden for de seneste 6
måneder er blevet løsladt fra institutioner under
kriminalforsorgen, og for hvem der skal udarbejdes en handleplan
efter servicelovens § 141, 2) er dømt under 18 år, som inden
for de seneste 6 måneder er blevet løsladt fra
institutioner m.v. uden for kriminalforsorgen, hvor de er anbragt i
henhold til straffuldbyrdelseslovens § 78, stk. 2, og for hvem
der skal udarbejdes en handleplan efter servicelovens § 57 c,
stk. 1, 3) inden for de seneste 6 måneder har
fået sit lejemål ophævet eller er opsagt som
følge af grove overtrædelser af god skik og orden
eller 4) ikke er statsborger i et land, der er
tilsluttet Den Europæiske Union eller er omfattet af aftalen
om Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde,
eller i Schweiz. Undtaget herfra er studerende, der er indskrevet
på en offentligt anerkendt
uddannelsesinstitution.« | | | | | | 2. Efter
§ 61 indsættes: § 61
a. Ved et ghettoområde forstås fysisk
sammenhængende almene boligafdelinger, hvor der bor mindst
1.000 beboere, og som opfylder mindst 2 af følgende
kriterier: 1) Andelen af indvandrere og efterkommere fra
ikke-vestlige lande overstiger 50 pct. 2) Andelen af 18-64-årige uden
tilknytning til arbejdsmarkedet eller uddannelse overstiger 40
pct., opgjort som gennemsnit over de seneste fire år. 3) Antal dømte for overtrædelse af
straffeloven, våbenloven eller lov om euforiserende stoffer
pr. 10.000 beboere på 18 år og derover overstiger 270
personer, opgjort som gennemsnit over de seneste fire
år. Stk. 2.
Socialministeren beregner og offentliggør første gang
den 1. januar 2011 og herefter hver den 1. oktober hvilke
områder, der opfylder betingelserne i stk. 1.« | | | | | | § 2 Loven træder i kraft den 1.
januar 2011. |
|