Skriftlig fremsættelse (17. november
2010)
Socialministeren
(Benedikte Kiær)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
almene boliger m.v., lov om leje af almene boliger og lov om leje
(Styrket indsats i ghettoområder og anvendelse af den almene
boligsektors midler)
(Lovforslag nr. L 61)
Regeringen, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre har den 8.
november 2010 indgået aftale om styrket indsats i
ghettoområderne og om anvendelsen af den almene boligsektors
midler. Liberal Alliance har tilsluttet sig aftalen.
Dette lovforslag udmønter størstedelen af
aftalen. Med forslaget videreføres den nuværende
investeringsramme i Landsbyggefonden til renovering med 2.640 mio.
kr. årligt i perioden 2013-2016. Med henblik på at
afvikle Landsbyggefondens venteliste inden for en rimelig
tidshorisont forhøjes den gældende renoveringsramme
ekstraordinært med 2.500 mio. kr. i 2011, med 1.500 mio. kr.
i 2012 og med 1.000 mio. kr. i 2013.
Der afsættes endvidere en ramme på 500 mio. kr. i
alt i perioden 2011-2014 til Landsbyggefondens andel af
kapitaltilførselen ved nedrivninger, en ramme på 150
mio. kr. årligt i 2011-2016 med henblik på at yde
støtte til infrastrukturændringer i
ghettoområderne og en ramme til en boligsocial indsats
på 440 mio. kr. årligt i perioden 2011-2014, hvoraf op
til halvdelen kan anvendes til lejenedsættelser.
Endelig fastholdes Landsbyggefondens bidrag til nybyggeriet
på 25 pct. af ydelsesstøtten til nye almene boliger og
friplejeboliger med tilsagn i årerne 2011-2014.
Herudover får boligorganisationer og kommuner med
lovforslaget en række nye redskaber til mere præcist at
styre beboersammensætning og tilflytning. Det drejer sig om
ændringer af udlejningsreglerne, herunder forslag der
begrænser tilflytningen af løsladte fra fængsler
og personer uden arbejdsmarkedstilknytning og giver fortrinsret til
ressourcestærke personer til ghettoområderne. I
forlængelse heraf indgår forslag om ændring af
lejelovgivningen, således at der kan ske en hurtigere
udsættelse af beboere, der klart har overtrådt reglerne
om god skik og orden i ejendommen. Endelig indeholder aftalen
forslag om udfordringsret.
Forslaget om, at Landsbyggefonden yder et bidrag på 25
pct. af udgifterne til ydelsesstøtte til almene boliger og
friplejeboliger med tilsagn i 2011-2014, medfører
mindreudgifter for staten, som skønnes at udgøre 446
mio. kr. hvert af årene 2011-2014
Lovforslaget vurderes ikke at have nævneværdige
administrative konsekvenser for kommunerne. For staten vil
forslaget om udfordringsretten medføre en vis administrativ
merbelastning.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet eller administrative
konsekvenser for borgerne.
Lovforslaget vurderes ikke at have miljømæssige
konsekvenser og indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Det foreslås, at lovændringen træder i kraft
den 31. december 2010 og har virkning fra den 1. januar 2011.
Lovforslaget er sendt i høring umiddelbart inden
fremsættelsen. Baggrunden herfor er, at boligaftalen
først blev indgået den 8. november 2010.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.