Skriftlig fremsættelse (17. november
2010)
Beskæftigelsesministeren (Inger
Støjberg)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
sygedagpenge (Ændring af refusionssatser)
(Lovforslag nr. L 67)
Lovforslaget udmønter aftalen om nye rammer for
sygefraværsindsatsen mellem regeringen, Dansk Folkeparti, Det
Radikale Venstre og Liberal Alliance fra den 5. november.
I lovforslaget udmøntes aftalens element om en ny og
effektiv refusionsmodel, så refusionssystemet målrettes
med henblik på, at kommunerne fremover får en
større tilskyndelse til at give sygemeldte borgere en
individuelt tilrettelagt indsats rettet mod job.
I dag afholder staten i 9. - 52. sygeuge 35 pct. af
kommunernes udgifter til sygedagpenge i perioder med passiv
forsørgelse og 65 pct. i perioder med aktive tilbud - uanset
hvilken type af aktive tilbud, kommunen giver.
For at øge kommunernes tilskyndelse til at fremme
gradvis tilbagevenden til arbejde (delvis raskmelding), samt til at
give virksomhedsrettede tilbud i form af virksomhedspraktik,
ansættelse med løntilskud eller tilbud om
ordinær uddannelse foreslås det, at refusionssatserne
for sygedagpenge ændres.
Det foreslås, at kommunerne fremover kan hjemtage 50
procents refusion af forsørgelsesudgifterne til sygedagpenge
i perioder med gradvis tilbagevenden eller virksomhedsrettet tilbud
i form af virksomhedspraktik, ansættelse med
løntilskud eller tilbud om ordinær uddannelse, og 30
procents refusion i perioder med tilbud om øvrig vejledning
og opkvalificering eller passiv forsørgelse.
Der er fortsat et krav om 10 timers aktivitet for, at
kommunerne kan få 50 procents statsrefusion af udgifterne til
sygedagpenge. Fremover vil det imidlertid som følge af den
foreslåede refusionsmodel, der øger incitamentet til
jobfokus i den aktive indsats, være et krav, at de 10 timer
skal bestå i gradvis tilbagevenden, virksomhedsrettet tilbud
i form af virksomhedspraktik, ansættelse i løntilskud
eller tilbud om vejledning og opkvalificering i form af
ordinær uddannelse. Tilbud om øvrig vejledning og
opkvalificering berettiger ikke til den høje refusion og
indgår derfor ikke i timetallet.
Timetallet kan dog fortsat være mindre end 10 timer om
ugen, hvis kommunen i den enkelte sag redegør for, at det
efter en konkret vurdering af den sygemeldtes situation og
helbredstilstand i en periode kun er muligt for den sygemeldte at
deltage i et lavere timetal.
Lovforslaget skal ses i sammenhæng med det samtidigt
fremsatte forslag til lov om ændring af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v., lov om aktiv socialpolitik og lov om kommunal udligning og
generelle tilskud til kommuner (Virksomhedsrettet aktivering,
ændring af refusionssystemet mv.). I dette lovforslag
udmøntes sygefraværsaftalens forslag om et
fælles rådighedsloft.
Samlet set er lovforslaget udgiftsneutralt for det offentlige.
Det dækker over modsatrettede konsekvenser for stat og
kommuner. I 2011 indebærer lovforslaget en merudgift for
kommunerne på 754,5 mio. kr. og tilsvarende en mindreudgift
for staten på 754,5 mio. kr.
I FFL11 er endvidere indbudgetteret en nedbringelse af
driftsudgifterne til aktive tilbud til sygedagpengemodtagere til
69,6 mio. kr., som er det niveau, der blev aftalt i "Aftale om
nedbringelse af sygefravær" fra november 2008.
Det foreslås, at lovforslaget træder i kraft den
1. januar 2011.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.