Fremsat den 17. november 2010 af
beskæftigelsesministeren (Inger Støjberg)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats
(Prisloft på 6 ugers selvvalgt
uddannelse)
§ 1
I lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1428 af 14.
december 2009, som ændret ved § 1 i lov nr. 431 af
28. april 2010, § 4 i lov nr. 571 af 31. maj 2010 og
§ 25 i lov nr. 639 af 14. juni 2010, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 26 a indsættes efter
stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
Kursusprisen for uddannelser efter stk. 1 må ikke
overstige et prisloft på 140.000 kr. eksklusiv moms pr.
årselev svarende til 3.500 kr. pr. fuldtidsuge (2011-niveau).
Prisloftet reguleres en gang årligt den 1. januar med
satsreguleringsprocenten, jf. lov om en
satsreguleringsprocent.«
Stk. 2-6 bliver herefter
stk. 3-7.
2. I
§ 73 b indsættes efter
stk.1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
Kursusprisen for uddannelser efter stk. 1 må ikke
overstige et prisloft på 140.000 kr. eksklusiv moms pr.
årselev svarende til 3.500 kr. pr. fuldtidsuge (2011-niveau).
Prisloftet reguleres en gang årligt den 1. januar med
satsreguleringsprocenten, jf. lov om en
satsreguleringsprocent.«
Stk. 2-6 bliver herefter
stk. 3-7.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2011.
Stk. 2. Personer,
der inden lovens ikrafttræden er påbegyndt en
uddannelse efter de hidtidige regler om 6 ugers selvvalgt
uddannelse i §§ 26 a og 73 b i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, kan færdiggøre
uddannelsesforløbet efter de hidtidige regler.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
indhold | | 2.1. | Prisloft på 6
ugers selvvalgt uddannelse (forsikrede og fleksjobvisiterede
ledige) | | | 2.1.1. | Gældende
regler | | | 2.1.2. | Den foreslåede
ordning | 3. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | Miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte
myndigheder og organisationer | 9. | Sammenfattende
skema |
|
1. Indledning
Regeringen (Venstre og Det konservative
Folkeparti), Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne har den 8.
november 2010 indgået aftale om finansloven for 2011, som
bl.a. indeholder et prisloft på 6 ugers selvvalgt
uddannelse.
Det fremgår bl.a. af finanslovsaftalen, at
der indføres et prisloft på 6 ugers selvvalgt
uddannelse:
De senere år er driftsudgifterne
(køb af uddannelse m.v.) til 6 ugers selvvalgt uddannelse
steget fra ca. 110.000 kr. i 2007 til knap 190.000 kr. i 2010 pr.
årselev. Hvis ikke der sker ændringer i reglerne,
forventes udgifterne til ordningen at udgøre ca. 700-800
mio. kr. i 2011. Det skal ses i forhold til, at udgifterne udgjorde
ca. 96 mio. kr. i 2007.
Aftalepartierne er derfor enige om, at der
indføres et prisloft på 140.000 kr. eksklusiv moms pr.
årselev - svarende til et prisloft på 3.500 kr. pr. uge
- ved køb af 6 ugers selvvalgt uddannelse. Retten til 6
ugers selvvalgt uddannelse vil ikke i øvrigt blive
berørt af de foreslåede justeringer.
Lovforslaget skal ses i sammenhæng med de
samtidigt fremsatte forslag til:
- Forslag til lov
om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om aktiv
socialpolitik og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til
kommuner (Virksomhedsrettet aktivering, ændring af
refusionssystemet m.v.)
- Lov om
ændring af lov om sygedagpenge (Ændring af
refusionssatser)
Nærværende lovforslag har bl.a.
betydning for de elementer i førstnævnte lovforslag,
der vedrører virksomhedsrettet aktivering, ændring af
refusionssystemet og de samlede økonomiske konsekvenser af
de tre lovforslag, der udmønter finanslovsaftalen. Der
henvises herom til dette lovforslag og bemærkningerne
hertil.
Beskæftigelsesministeren har endvidere den
27. oktober 2010 fremsat forslag til lov om ændring af lov om
aktiv socialpolitik og lov om ansvaret for og styringen af den
aktive beskæftigelsesindsats (Sanktion for manglende
deltagelse i læse- og skrivetest for kontant- og
starthjælpsmodtagere over 30 år, ophævelse af
flaskehalsbevillingen m.v.) - L 43. Lovforslaget har ingen
betydning for nærværende lovforslag.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Prisloft for kurser
på 6 ugers selvvalgt uddannelse
2.1.1. Gældende ret
Efter de gældende regler kan forsikrede og
fleksjobvisiterede ledige vælge mellem alle de kurser, der
udbydes som 6 ugers selvvalgt uddannelse, uanset hvad uddannelsen
koster.
De seneste år er der sket en markant
stigning i driftsudgifterne (køb af uddannelse m.v.) pr.
årselev i 6 ugers selvvalgt uddannelse. Samtidig har
jobcentrene fået bedre muligheder for at give
uddannelsestilbud, særligt til kortuddannede ledige,
således at de fra første dag kan blive tilbudt en
målrettet opkvalificering.
Efter de gældende regler bevilger a-kassen
6 ugers selvvalgt uddannelse til forsikrede ledige, og jobcenteret
afholder deltagerbetalingen uanset størrelsen. For de
fleksjobvisiterede ledige er det jobcenteret, der både
bevilger uddannelsen og afholder udgiften til
deltagerbetalingen.
2.1.2. Den foreslåede
ordning
Det foreslås, at der indføres et
prisloft på 140.000 kr. eksklusiv moms pr. årselev
svarende til et prisloft på 3.500 kr. pr. fuldtidsuge
(2011-niveau) for køb af 6 ugers selvvalgt uddannelse.
Kursusprisen pr. fuldtidsuge må ikke overstige dette
beløb. Det betyder, at hvis kurset har en varighed på
fx 20 timer om ugen, er prisloftet 20/37 af 3.500 kr. svarende til
1.892 kr.
Det foreslås videre, at prisloftet for
kursusprisen en gang årligt reguleres med
satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
3.1. Prisloft på 6 ugers
selvvalgt uddannelse
Der indføres et prisloft på
køb af 6 ugers selvvalgt uddannelse på 140.000 kr.
eksklusiv moms pr. årselev svarende til 3.500 kr. pr.
fuldtidsuge. Initiativet skønnes at reducere
driftsudgifterne i forbindelse med forsikrede lediges deltagelse i
6 ugers selvvalgt uddannelse med ca. 389,2 mio. kr. årligt.
Mindreudgiften skyldes forventede lavere enhedspriser på 6
ugers selvvagt uddannelse samt en aktivitetsnedgang.
Som følge heraf forventes statens udgifter
til uddannelsesydelse at blive reduceret med 82,7 mio. kr.
årligt. Denne besparelse modsvares stort set af merudgifter
til dagpenge på knap 79 mio. kr. årligt, der vil blive
fordelt mellem stat og kommuner (medfinansiering), jf.
nedenstående skema. Der forventes således en marginal
reduktion i de samlede forsørgelsesudgifter på ca. 3,8
mio. kr. årligt. Det skyldes forskellen mellem
uddannelsesydelse og individuelt beregnede dagpenge for de
ledige.
Samlet set er de økonomiske konsekvenser
af forslaget således offentlige mindreudgifter på ca.
393 mio. kr. årligt i perioden 2011-2014.
Personer visiteret til fleksjob har ligeledes ret
til 6 ugers selvvalgt uddannelse. Ovennævnte regel om
prisloftet kommer ligeledes til at gælde for denne gruppe.
Det vurderes, at de økonomiske konsekvenser for
fleksjobvisiterede ledige vil være ubetydelige, da de
ikke anvender ordningen i særligt stort omfang.
| | | | | Mio. kr., 2011-priser | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | Stat i alt | -422,7 | -425,6 | -428,5 | -428,5 | Heraf: | | | | | - driftsudgifter - forsørgelsesudgifter
(uddannelsesydelse) - forsørgelsesudgifter
(dagpenge) | -389,2 -82,7 49,2 | -389,2 -82,7 46,3 | -389,2 -82,7 43,4 | -389,2 -82,7 43,4 | Kommuner i alt Heraf: | 29,6 | 32,6 | 35,5 | 35,4 | - forsørgelsesudgifter
(dagpenge) | 29,6 | 32,6 | 35,5 | 35,4 | Stat og kommune i alt | -393,1 | -393,0 | -393,0 | -393,1 |
|
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget er samtidig med fremsættelsen
sendt i høring hos:
Ankestyrelsen, Arbejdsløshedskassen for
Selvstændigt Erhvervsdrivende (ASE), ATP,
Beskæftigelsesrådet, Business Danmark, Center for
Ligebehandling af Handicappede, Danmarks Frie Fagforening, Dansk
Socialrådgiverforening, Danske Handicaporganisationer,
Datatilsynet, Det Centrale Handicapråd, Foreningen af
kommunale social-, sundheds- og arbejdsmarkedschefer i Danmark,
Foreningen af statsforvaltningsjurister, Frie Funktionærer,
Jobrådgivernes Brancheforening, Kommunernes Landsforening,
Kooperationen, Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte,
Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse,
Landsforeningen af Fleks- og skånejobbere, Rigsrevisionen,
Rådet for frivilligt Socialt arbejde, Rådet for Socialt
Udsatte, Statsforvaltningerne og Sundhedskartellet.
| 9. Sammenfattende skema | | Vurdering af
konsekvenser af lovforslaget | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Stat: 2011: -471,9 mio. kr. 2012: -471,9 mio. kr. 2013: -471,9 mio. kr. 2014: -471,9 mio. kr. | Stat: 2011: 49,2 mio. kr. 2012: 46,3 mio. kr. 2013: 43,4 mio. kr. 2014: 43,4 mio. kr. | | | | | Kommune: | Kommune: | | 2011: 0 mio. kr. 2012: 0 mio. kr. 2013: 0 mio. kr. 2014: 0 mio. kr. | 2011: 29,6 mio. kr. 2012: 32,6 mio. kr. 2013: 35,5 mio. kr. 2014: 35,4 mio. kr. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (§ 26 a, stk. 2)
Der gælder i dag intet prisloft for de
uddannelser, som ledige kan deltage i under 6 ugers selvvalgt
uddannelse.
Det foreslås, at der indføres et
prisloft på 140.000 kr. eksklusiv moms pr. årselev
svarende til et prisloft på 3.500 kr. pr. fuldtidsuge ved
køb af uddannelse, og at prisloftet satsreguleres en gang
årligt.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2 i de
almindelige bemærkninger.
Til nr. 2 (§ 73 b, stk. 2)
Der gælder i dag intet prisloft for de
uddannelser, som fleksjobvisiterede ledige kan deltage i under 6
ugers selvvalgt uddannelse.
Det foreslås, at der indføres et
prisloft på 140.000 kr. eksklusiv moms pr. årselev
svarende til et prisloft på 3.500 kr. pr. fuldtidsuge ved
køb af uddannelse, og at prisloftet satsreguleres en gang
årligt.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2 i de
almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås i stk. 1, at loven træder i kraft
den 1. januar 2011.
Det foreslås i stk. 2, at personer, der er i gang med
selvvalgt uddannelse ved lovens ikrafttræden,
fortsætter med uddannelsen efter de hidtidige regler, som de
har indrettet sig i tillid til.
Bilag 1
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | Beskæftigelsesministeriet | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, jf. lovbekendtgørelse nr. 1428
af 14. december 2009, som ændret ved § 1 i lov nr.
431 af 28. april 2010, § 4 i lov nr. 571 af 31. maj 2010
og § 25 i lov nr. 639 af 14. juni 2010, foretages
følgende ændringer: | | | | § 26
a. Personer, der er omfattet af § 2, nr. 1, kan i
op til 6 uger efter eget valg deltage i uddannelse på
folkeskoleniveau og anden uddannelse på tilsvarende niveau, i
gymnasial uddannelse, i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse
til og med erhvervsuddannelsesniveau samt i videregående
uddannelse. | | | Stk. 2.
Uddannelsen skal foregå inden for de første 9
måneders sammenlagt ledighed for personer, der er fyldt 25
år, og inden for de første 6 måneders sammenlagt
ledighed for personer, der ikke er fyldt 25 år. Stk. 3-7… | | 1. I § 26 a indsættes efter
stk. 1 som nyt stykke: »Stk. 2.
Kursusprisen for uddannelser efter stk. 1 må ikke
overstige et prisloft på 140.000 kr. eksklusiv moms pr.
årselev svarende til 3.500 kr. pr. fuldtidsuge (2011-niveau).
Prisloftet reguleres en gang årligt den 1. januar med
satsreguleringsprocenten, jf. lov om en
satsreguleringsprocent.« Stk. 2-6 bliver herefter stk. 3-7. | | | | § 73
b. Personer, der er visiteret til fleksjob, kan inden for de
første 12 måneders sammenlagt ledighed efter eget valg
i op til 6 uger deltage i uddannelse på folkeskoleniveau, i
gymnasial uddannelse, i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse
og i videregående uddannelse. | | | Stk. 2. Under
uddannelsen modtager personen den ydelse, som
pågældende er berettiget til i henhold til lov om aktiv
socialpolitik. Stk. 3-7… | | 2. I § 73 b indsættes efter stk.1
som nyt stykke: »Stk. 2.
Kursusprisen for uddannelser efter stk. 1 må ikke
overstige et prisloft på 140.000 kr. eksklusiv moms pr.
årselev svarende til 3.500 kr. pr. fuldtidsuge (2011-niveau).
Prisloftet reguleres en gang årligt den 1. januar med
satsreguleringsprocenten, jf. lov om en
satsreguleringsprocent.« Stk. 2-6 bliver herefter stk. 3-7. | | | §2 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2011. | | | Stk. 2. Personer,
der inden lovens ikrafttræden er påbegyndt en
uddannelse efter de hidtidige regler om 6 ugers selvvalgt
uddannelse i §§ 26 a og 73 b i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, kan færdiggøre
uddannelsesforløbet efter de hidtidige regler. |
|