L 72 Forslag til lov om ændring af lov om social pension.

(Harmonisering af regler om opgørelse af bopælstid for ret til folkepension).

Af: Beskæftigelsesminister Inger Støjberg (V)
Udvalg: Socialudvalget
Samling: 2010-11 (1. samling)
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 09-12-2010

Betænkning afgivet af Socialudvalget den 9. december 2010

20101_l72_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Socialudvalget den 9. december 2010

1. Ændringsforslag

Beskæftigelsesministeren har stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.


2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 17. november 2010 og var til 1. behandling den 30. november 2010. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Socialudvalget.


Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.


Høring

Lovforslaget blev samtidig med fremsættelsen sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 17. november 2010 lovforslaget til udvalget, jf. L 72 - bilag 1. Den 25. november 2010 sendte beskæftigelsesministeren de indkomne høringssvar, og den 26. november 2010 sendte beskæftigelsesministeren et høringsnotat og et ligestillingsnotat herom til udvalget. Den 30. november 2010 sendte beskæftigelsesministeren to yderligere indkomne høringssvar, og den 6. december 2010 sendte beskæftigelsesministeren et notat herom til udvalget. Den 7. december 2010 sendte beskæftigelsesministeren et høringssvar fra Institut for Menneskerettigheder til udvalget. Høringssvaret er optrykt som bilag 2 til betænkningen.


Spørgsmål

Udvalget har stillet 15 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.


3. Indstillinger og politiske bemærkninger

Et flertal i udvalget (V, DF, KF og KD) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede ændringsforslag.


Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at forslaget afskaffer, at flygtninge kan medregne bopælstid i deres oprindelsesland ved beregning af folkepension. Dermed gælder de samme principper for flygtninge, som gælder for øvrige indvandrere og danskere, der har haft ophold i andre lande. Der er således tale om, at Folketinget fjerner en positiv særbehandling af udlændinge med asylstatus i Danmark. Denne negative særbehandling af danskere og andre udlændinge i det danske samfund, er efter DF's opfattelse principielt forkert, hvorfor DF i forhandlingerne om aftale om genopretning af dansk økonomi og forhandlingerne om finanslovsaftale for 2011 har søgt at sikre flertal for at indføre lige rettigheder på folkepensionsområdet.


DF stiller sig uforstående over for, at det har skullet tage så lang tid at rette denne åbenlyse urimelighed. DF hilser det velkommen, at danske statsborgere ikke længere skal stilles ringere i forhold til opnåelse af retten til dansk folkepension end udlændinge med asylstatus. Med disse bemærkninger kan DF støtte lovforslaget.


Et mindretal i udvalget (S, SF, RV og EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet stemmer for det stillede ændringsforslag.


Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis, Radikale Venstres og Enhedslistens medlemmer af udvalget finder, at lovforslaget udgør et nyt lavpunkt i regeringens fattigdomsskabende politik. Forslaget er både usympatisk og uigennemtænkt. Forslaget rammer en i forvejen udsat gruppe af ældre flygtninge. Partierne er uforstående over for, at regeringen nu bryder med hensynet til, at flygtninge ikke har samme mulighed som danskere i udlandet eller indvandrere for at optjene pension. Hidtil har bopælstiden i oprindelseslandet for flygtninge indgået i beregningen af folkepension. Det er en udmærket ordning, som sikrer flygtninge ligestilling og social tryghed i alderdommen.


Resultatet af lovforslaget vil være, at mange flygtninge fremover må imødese en alderdom præget af dårlige levekår, idet lovforslaget indebærer en betragtelig indkomstnedgang for denne gruppe.  Det vil endog være således, at borgere med flygtningebaggrund, der kommer til Danmark efter det fyldte 62. år, slet ikke vil kunne modtage pension i Danmark.  Dette er så meget desto mere kritisabelt, eftersom lovforslaget omhandler varige ydelser.


Set i lyset af risikoen for diskrimination kan det undre, at overvejelser om relationen til de internationale konventioner ikke har fundet vej til lovforslaget. Dette gælder særlig, idet den korte høringsfrist langtfra sikrer kvalitet i Folketingets behandling af lovforslaget.


Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.


En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.


4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 2

Af beskæftigelsesministeren, tiltrådt af udvalget:

1) § 2 affattes således:

Ȥ 2

Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. januar 2011, jf. dog stk. 2.

Stk. 2. Den hidtil gældende § 9 i lov om social pension finder fortsat anvendelse ved opgørelse af optjeningsgrundlaget for ret til folkepension for udlændinge, som er meddelt ophold i Danmark efter udlændingelovens § 7 eller § 8, som er indrejst i Danmark før lovens ikrafttræden, og som har opnået folkepensionsalderen før den 1. januar 2021.«

[Præcisering af ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelse]

Bemærkninger

Til nr. 1

Med ændringsforslaget præciseres det, at forslaget gælder for udlændinge, som har fået opholdstilladelse i Danmark efter udlændingelovens § 7 eller § 8. Det gælder, uanset om udlændingen er indrejst i Danmark før eller efter lovens ikrafttræden, jf. dog stk. 2. Det foreslås i § 2, stk. 2, at udlændinge, som er meddelt opholdstilladelse i Danmark efter udlændingelovens § 7 eller § 8, som er indrejst i Danmark før lovens ikrafttræden, og som har opnået folkepensionsalderen før den 1. januar 2021, er omfattet af den hidtil gældende § 9 i lov om social pension.


Ellen Trane Nørby (V) Erling Bonnesen (V) nfmd. Peter Madsen (V) Sophie Løhde (V) Martin Henriksen (DF) fmd. Tina Petersen (DF) René Christensen (DF) Vivi Kier (KF) Per Ørum Jørgensen (KD) Mette Frederiksen (S) Orla Hav (S) Julie Skovsby (S) Lise von Seelen (S) Özlem Sara Cekic (SF) Astrid Krag (SF) Anne Marie Geisler Andersen (RV) Line Barfod (EL)

Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)47
Socialdemokratiet (S)45
Dansk Folkeparti (DF)24
Socialistisk Folkeparti (SF)23
Det Konservative Folkeparti (KF)17
Radikale Venstre (RV)9
Enhedslisten (EL)4
Liberal Alliance (LA)3
Kristendemokraterne (KD)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Siumut (SIU)1
Tjóðveldisflokkurin (TF)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)2

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 72


Bilagsnr.
Titel
1
Orienteringsbrev og lovforslag, fra beskæftigelsesministeren
2
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
3
Høringssvar, fra beskæftigelsesministeren
4
Høringsnotat og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
5
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
6
Høringssvar, fra beskæftigelsesministeren
7
Udredning vedrørende flygtninges optjening af ret til dansk pension, fra Pensionsstyrelsen
8
Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
9
Høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
10
Høringssvar fra Institut for Menneskerettigheder, fra beskæftigelsesministeren
11
1. udkast til betænkning
12
2. udkast til betænkning


Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 72


Spm.nr.
Titel
1
Spm. om, hvilke argumenter ministeren lægger til grund for at fjerne retten til fuld folkepension for flygtninge m.v., til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
2
Spm. , om ministeren kan redegøre for, hvilke regler og muligheder der er for supplering af brøkpension m.v., til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
3
Spm. , om ministeren mener, at flygtninge selv har ansvaret for deres situation m.v., til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
4
Spm. , om ministeren kan oplyse, hvor meget en flygtning efter forslaget kan få i folkepension m.v., til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
5
Spm. , om ministeren kan sammenligne høringsfristen for lovforslaget med de fem tidligere lovforslag behandlet i Socialudvalget, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
6
Spm. om, hvorfor ministeren ikke har gjort udvalget bekendt med udredningen fra Pensionsstyrelsen m.v., til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
7
Spm. , om ministeren vil indhente en udtalelse fra UNHCR om, hvorvidt lovforslaget harmonerer med flygtningekonventionen, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
8
Spm. , om ministeren mener, det er tilfredsstillende for lovkvaliteten, at den korte høringsfrist resulterer i, at der kommer høringssvar ind så sent som under 1. behandling af lovforslaget, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
9
Spm. , om ministerens kommentar til høringssvaret fra Dansk Flygtningehjælp m.v., til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
10
Spm. , om ministeren vil oplyse, om bopæl i andre lande, hvori en flygtning har haft bopæl på et grundlag svarende til det, der er nævnt i § 7 i udlændingeloven, kan sidestilles med bopæl i Danmark ved opgørelse af bopælstid efter de foreslåede regler, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
11
Spm. , om ministeren vil opstille en oversigt, der sammenligner, hvor meget en flygtning, der har nået folkepensionsalderen, har til rådighed i folkepension og personligt tillæg efter henholdsvis de gældende og de foreslåede regler, forudsat at den pågældende ikke har formue eller indkomst, og fordelt efter bopælstid her i landet i henholdsvis 1, 5, 10, 20, 30 og 40 år, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
12
Spm. , om ministeren vil redegøre for, hvilke andre ydelser og beløbenes størrelse, som de flygtninge, der ikke bliver berettiget til at modtage folkepension, heller ikke kan få som konsekvens af de foreslåede regelændringer, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
13
Spm. , om ministeren vil redegøre for, hvilke andre ydelser og beløbenes størrelse, som de flygtninge, der som konsekvens af de foreslåede regelændringer ikke vil være berettiget til at modtage folkepension, i stedet vil være berettiget til, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
14
Spm. , om ministeren vil redegøre for, hvilke antagelser der ligger til grund for lovforslaget om gennemsnitsindtægt, -formue og -pensionsopsparing blandt de flygtninge, som med forslaget ikke vil kunne få fuld folkepension, samt hvilken gennemsnitsindtægt, -formue og -pensionsopsparing ministeren vurderer, at indvandrere og danskere med tilsvarende bopælstid i Danmark og dermed ret til samme brøkpension har, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
15
Spm. , om ministeren vil redegøre for, hvor høj beskæftigelsesgraden er blandt flygtninge efter henholdsvis 1, 5, 10, 20, 30, og 40 år i Danmark, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå


Bilag 2

Høringssvar fra Institut for Menneskerettigheder

Høringssvaret af 7. december 2010 fra Institut for Menneskerettigheder til Pensionsstyrelsen, jf. L 72 - bilag 10, er optrykt efter ønske fra S, SF, RV og EL.


317121289413461280 Size: (499 X 571)


1929938592296691053 Size: (717 X 1021)


820724047611517148 Size: (505 X 836)


941289296356188716 Size: (499 X 808)


1224322221986326268 Size: (526 X 823)


7266809701549230737 Size: (508 X 850)


20462561611007120912 Size: (493 X 848)


1609644349702219195 Size: (487 X 844)


1856451913272366566 Size: (497 X 843)


1037457082146255709 Size: (494 X 850)


213539065843405134 Size: (492 X 847)


1094131335206499901 Size: (492 X 831)


7037442191231404810 Size: (501 X 843)