Skriftlig fremsættelse (17. november
2010)
Beskæftigelsesministeren (Inger
Støjberg)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til Lov om ændring af lov om
social pension (Harmonisering af regler om opgørelse af
bopælstid for folkepension)
(Lovforslag nr. L 72)
Som et led i finanslovsaftalen for 2011 mellem regeringen,
Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne blev det aftalt, at for at
harmonisere optjeningsreglerne for folkepension, afskaffes
flygtninges adgang til at medregne bopælstid i
oprindelseslandet ved beregning af folkepension. Dermed omfattes
flygtninge af de samme principper, som gælder for
øvrige indvandrere og danskere, der har haft ophold i andre
lande. Flygtninge, der ikke længere vil kunne modtage fuld
folkepension, kan efter en konkret individuel vurdering modtage
personligt tillæg efter pensionsloven, starthjælp eller
kontanthjælp.
For at give herboende flygtninge mulighed for at indrette sig
på de ændrede regler indføres en
overgangsordning på 10 år.
Reglen i lov om social pension, der giver adgang for
flygtninge, der har fået opholdstilladelse efter § 7
eller § 8 i udlændingeloven til at sidestille
bopæl i oprindelseslandet og andre lande, hvori den
pågældende har haft bopæl på et grundlag
svarende til det, der er nævnt i § 7 i
udlændingeloven ved opgørelse af bopælstid for
førtidspension og folkepension foreslås ændret,
således at bestemmelsen fremover alene giver
førtidspensionister denne adgang.
En harmonisering af optjeningsreglerne for folkepension
indebærer, at flygtninge omfattes af de samme regler for
optjening af ret til folkepension, som gælder for
øvrige indvandrere og danskere, der har haft ophold i andre
lande.
Flygtninge, der herefter alene vil kunne modtage en
brøkpension, kan efter en konkret individuel vurdering
modtage personligt tillæg efter pensionsloven.
Flygtninge, der ikke har opholdt sig mindst 3 år her i
riget før folkepensionsalderen, vil ikke være
berettiget til pension på grund af optjeningsreglerne. Den
sidstnævnte gruppe omfatter dels flygtninge, som kommer til
Danmark umiddelbart inden opnåelse af folkepensionsalderen,
dels flygtninge, som først får opholdstilladelse i
Danmark efter folkepensionsalderen og dermed ikke længere kan
optjene ret til dansk pension. Disse flygtninge vil kunne få
udbetalt starthjælp i 7 år efter ankomsten til landet
og herefter kontanthjælp med et beløb, der
månedligt svarer til, hvad en gift folkepensionist uden andre
indtægter end folkepension kan få udbetalt.
Den foreslåede harmonisering af regler for
opgørelse af bopælstid for folkepensionister
skønnes at berøre mindre end 200 personer
årligt på kort sigt. Det skønnes, at forslaget
vil betyde en mindreudgift (før skat) på ca. 1 mio.
kr. i 2011 stigende til ca. 8 mio. kr. i 2014. På langt sigt
vil mindreudgifterne udgøre ca. 90 mio. kr.
årligt.
Lovforslagets økonomiske konsekvenser skal forhandles
med de kommunale parter.
Lovforslaget sendes i høring samtidig med lovforslagets
fremsættelse i Folketinget.
Loven foreslås at træde i kraft den 1. januar 2011
og fra dette tidspunkt få virkning for nytilkomne
flygtninge.
Lovforslaget indeholder en overgangsbestemmelse, således
at den hidtil gældende bestemmelse om at sidestille
bopæl i oprindelseslandet finder anvendelse for flygtninge,
der er ankommet til Danmark inden 1. januar 2011.
Overgangsordningen for herboende flygtninge er
foreslået, for at disse personer ikke med en meget kort frist
får ændret i retten til folkepensionen. De herboende
flygtninge, der ikke er omfattet af overgangsreglen, kan nå
at optjene mindst 10 år yderligere og får samtidig
mulighed for at tilpasse sig til de ændrede regler,
således at de bedre kan planlægge
pensionisttilværelsen.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.