Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 9. december 2010
1. Ændringsforslag
Der er stillet 23 ændringsforslag til lovforslaget,
herunder om deling af lovforslaget. Liberal Alliances medlem af
udvalget har stillet ændringsforslag 1-3 om deling af
lovforslaget. Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis og
Radikale Venstres medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 4, 17 og 21. Skatteministeren har stillet
ændringsforslag nr. 5-16, 18-20, 22 og 23.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 17. november 2010 og var til 1.
behandling den 30. november 2010. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den
16. november 2010 dette udkast til udvalget, jf. L 80 - bilag 1.
Den 19. , 23. og 26. november 2010 sendte skatteministeren de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
Dansk Metal,
HORESTA,
Håndværksrådet og
Klassisk Bil & MC.
Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har Håndværksrådet og Dansk Metal
mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 13 spørgsmål til
skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et mindretal i udvalget (V, DF og
KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af skatteministeren
stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de af
LA stillede ændringsforslag og imod de af S, SF og RV
stillede ændringsforslag.
Et andet mindretal i udvalget (S,
SF og RV) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
kan dog stemme for de stillede ændringsforslag, herunder de
af LA stillede ændringsforslag om deling af
lovforslaget.
Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis og Radikale
Venstres medlemmer af udvalget udtaler, at partierne ikke kan
støtte udformningen af lovforslaget, som det foreligger nu.
Derfor har Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti og Radikale
Venstre bedt om at få delt lovforslaget i tre lovforslag om
henholdsvis hotelmoms, kraft-varme og færdselsskadede
køretøjer - et ønske skatteministeren dog ikke
tog hensyn til.
Når Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti og
Radikale Venstre havde ønsket lovforslaget delt, skyldes
det, at partierne er positive over for forøgelsen af fradrag
for moms på hotelydelser, men negative over for nye regler
for færdselsskadede køretøjer og ændrede
fordelingsregler på kraft-varme-området.
Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti og Radikale Venstre
mener, at den ændring, der er foreslået
vedrørende de færdselsskadede køretøjer,
vil flytte arbejdspladser fra danske værksteder til fabrikker
i bilproducerende lande. Da der samtidig er en stor klimabelastning
ved at producere en bil, kan en hurtigere udskiftning af bilparken
ikke påregnes at have positive miljøeffekter. Endelig
tvivler de tre partier på regeringens beregning af, hvor
stort et bidrag det giver til statskassen.
For kraft-varme-områdets vedkommende mener
Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti og Radikale Venstre, at
det er uheldigt at udhule kraft-varme-fordelen, der bidrager til at
reducere energiforbruget. Samtidig er det dybt mærkeligt, at
regeringen ændrer et lille forhold på
energiområdet, netop når der skal følges op
på Klimakommissionens anbefalinger og lægges op til et
nyt energiforlig.
Et tredje mindretal i udvalget
(EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de af S, SF og RV stillede ændringsforslag.
Mindretallet vil stemme hverken for eller imod de af
skatteministeren stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlem af udvalget udtaler, at Enhedslisten vil
stemme for den foreslåede deling af lovforslaget.
Et fjerde mindretal i
udvalget (LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de af LA stillede ændringsforslag.
Liberal Alliances medlem af udvalget udtaler, at Liberal
Alliance kan støtte de af skatteministeren stillede
ændringsforslag og de af S, SF og RV stillede
ændringsforslag om, at delen vedrørende
færdselsskadede biler udgår af lovforslaget.
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen. Der gøres opmærksom på, at
et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et
flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af et mindretal
(LA):
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag til lov om
ændring af registreringsafgiftsloven. (Færdselsskadede
køretøjer)« omfattende §§ 7 og
9.
B. »Forslag til lov om
ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om
kuldioxidafgift af visse energiprodukter, momsloven og forskellige
andre love1). (Ændrede
fordelingsregler på kraft-varme-området og
forøgelse af fradrag for moms på hotelydelser)«
omfattende §§ 1-6, 8 og 9)
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte lovforslag
Til § 9
Af et mindretal
(LA):
2)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 9
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2011.
Stk. 2. Loven har
virkning for køretøjer, der færdselsskades den
1. januar 2011 eller senere.«
[Konsekvensændring som
følge af opdeling af lovforslaget]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte lovforslag
Til § 9
Af et mindretal
(LA):
3) Stk.
2 affattes således:
»Stk. 2. § 6
træder i kraft den 1. januar 2011.«
[Konsekvensændring som
følge af opdeling af lovforslaget]
d
Ændringsforslag til
det udelte lovforslag
Til titlen
Af et mindretal (S,
SF og RV), tiltrådt af et andet
mindretal (EL):
4)
Titlen affattes således:
»Forslag
til
Lov om
ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om
kuldioxidafgift af visse energiprodukter, momsloven og forskellige
andre love
(Ændrede fordelingsregler
på kraft-varme-området og forøgelse af fradrag
for moms på hotelydelser)«
[Ændring af lovens titel som
konsekvens af ændringsforslag nr. 17]
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL og LA):
5) I
undertitlen ændres »hotelydelser« til:
»hotelovernatning«.
[Ændringen er en følge
af en entydig anvendelse i ændringsforslag nr. 14-16 af
begrebet hotelovernatning]
Til § 1
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL og LA):
6)
Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
»01. § 11 f affattes således:
Ȥ 11
f. Momsregistrerede varmeproducenter, der producerer varme
uden samtidig produktion af elektricitet, kan få
tilbagebetalt en del af afgiften af forbrug af afgiftspligtige
varer anvendt til fremstilling af varme til eget forbrug i den
momsregistrerede virksomhed via interne varmesystemer, jf. dog stk.
2, hvis den momsregistrerede virksomhed er et værk, som 1)
har kraft-varme-kapacitet efter stk. 4 eller 2) havde
kraft-varme-kapacitet efter stk. 4 den 1. oktober 2005 eller 3) er
omfattet af bilag 1 til lov om energiafgift af mineralolieprodukter
m.v. Andre momsregistrerede fjernvarmeproducenter, der producerer
varme uden samtidig produktion af elektricitet, kan få
tilbagebetalt en del af afgiften af forbrug af afgiftspligtige
varer anvendt til fremstilling af varme leveret til kollektive
fjernvarmenet eller lignende fjernvarmenet, jf. dog stk. 2 og 3.
Den del af afgiften, der overstiger 52,2 kr. pr. GJ varme ab
værk (2015-niveau) eller 18,8 øre pr. kWh varme ab
værk (2015-niveau), tilbagebetales. Såfremt der ved
fremstillingen af varme anvendes både afgiftspligtig
elektricitet efter denne lov og andre brændsler eller
energikilder, nedsættes de 52,2 kr. pr. GJ varme ab
værk (2015-niveau) eller 18,8 øre pr. kWh varme ab
værk (2015-niveau) forholdsmæssigt. Indtil år
2015 er satserne i 3. og 4. pkt. som anført i bilag 5.
Satserne i 3. og 4. pkt. (2015-niveau) reguleres efter § 32 a
i lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v.
Stk. 2. Det er en
betingelse for tilbagebetaling af afgift for varme efter stk. 1, at
virksomheden også udnytter muligheden for at få
tilbagebetaling af afgift for den samme varme efter § 7 b i
lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter.
Stk. 3. Det er en
betingelse for tilbagebetaling i et kalenderår efter stk. 1,
2. pkt., at 100 pct. af varmeleverancen fra de fjernvarmenet, som
er nævnt i stk. 1, 2. pkt., til forbrugerne i mindst 75 pct.
af kalenderåret eller 2008 er kommet fra eller kunne
være kommet fra momsregistrerede virksomheder med
kraft-varme-kapacitet, jf. stk. 4, og værker omfattet af
bilag 1 til lov om afgift af mineralolieprodukter m.v. Dette skal
på forlangende kunne dokumenteres over for told- og
skatteforvaltningen.
Stk. 4. Virksomheden har
kraft-varme-kapacitet, hvis virksomheden leverer varme til
kollektive fjernvarmenet eller lignende fjernvarmenet og 100 pct.
af varmeleverancen i mindst 75 pct. af året kan dækkes
af kraft-varme-enheden. Mindst 25 pct. af produktionen af
elektricitet og varme i kraft-varme-enheden skal udgøres af
elektricitet. Dette skal på forlangende kunne dokumenteres
over for told- og skatteforvaltningen.
Stk. 5. Reglerne om
særlig opgørelse af tilbagebetaling af afgift m.v. i
§ 11, stk. 19 og 20, finder tilsvarende anvendelse for
elektricitet til fremstilling af varme, for hvilken en
varmeproducent får delvis tilbagebetaling af afgift efter
stk. 1.«
[Lovtekniske tilpasninger, der
tager højde for usikkerhed om
ikrafttrædelsestidspunktet for tidligere vedtagen
ikke-ikrafttrådt lovgivning]
Til § 2
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL og LA):
7)
Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:
»01. § 8 a affattes således:
Ȥ 8
a. Momsregistrerede varmeproducenter, der producerer varme
uden samtidig produktion af elektricitet, kan få
tilbagebetalt en del af afgiften af forbrug af afgiftspligtige
varer anvendt til fremstilling af varme til eget forbrug i den
momsregistrerede virksomhed via interne varmesystemer, jf. dog stk.
2, hvis den momsregistrerede virksomhed er et værk, som 1)
har kraft-varme-kapacitet efter stk. 4 eller 2) havde
kraft-varme-kapacitet efter stk. 4 den 1. oktober 2005 eller 3) er
omfattet af bilag 1. Andre momsregistrerede fjernvarmeproducenter,
der producerer varme uden samtidig produktion af elektricitet, kan
få tilbagebetalt en del af afgiften af forbrug af
afgiftspligtige varer anvendt til fremstilling af varme leveret til
kollektive fjernvarmenet eller lignende fjernvarmenet, jf. dog stk.
2 og 3. Den del af afgiften, der overstiger 52,2 kr. pr. GJ varme
ab værk (2015-niveau), tilbagebetales. Såfremt der ved
fremstillingen af varme anvendes både afgiftspligtige varer
efter denne lov og andre brændsler eller energikilder,
nedsættes de 52,2 kr. pr. GJ varme ab værk
(2015-niveau) forholdsmæssigt. Tilbagebetaling sker efter
reglerne i § 8, stk. 3. Indtil år 2015 er satserne i 3.
og 4. pkt. som anført i bilag 4. Satserne i 3. og 4. pkt.
(2015-niveau) reguleres efter § 32 a i lov om energiafgift af
mineralolieprodukter m.v.
Stk. 2. Det er en
betingelse for tilbagebetaling af afgift for varme efter stk. 1, at
virksomheden også udnytter muligheden for at få
tilbagebetaling af afgift for den samme varme efter § 7 b i
lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter.
Stk. 3. Det er en
betingelse for tilbagebetaling i et kalenderår efter stk. 1,
2. pkt., at 100 pct. af varmeleverancen fra de fjernvarmenet, som
er nævnt i stk. 1, 2. pkt., til forbrugerne i mindst 75 pct.
af kalenderåret eller 2008 er kommet fra eller kunne
være kommet fra momsregistrerede virksomheder med
kraft-varme-kapacitet, jf. stk. 4, og værker omfattet af
bilag 1. Dette skal på forlangende kunne dokumenteres over
for told- og skatteforvaltningen.«
Stk. 4. Virksomheden har
kraft-varme-kapacitet, hvis virksomheden leverer varme til
kollektive fjernvarmenet eller lignende fjernvarmenet og 100 pct.
af varmeleverancen i mindst 75 pct. af året kan dækkes
af kraft-varme-enheden. Mindst 25 pct. af produktionen af
elektricitet og varme i kraft-varme-enheden skal udgøres af
elektricitet. Dette skal på forlangende kunne dokumenteres
over for told- og skatteforvaltningen.«
[Lovtekniske tilpasninger, der
tager højde for usikkerhed om
ikrafttrædelsestidspunktet for tidligere vedtagen
ikke-ikrafttrådt lovgivning]
Til § 3
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL og LA):
8)
Efter nr. 13 indsættes som nyt nummer:
»01. § 7 b affattes således:
Ȥ 7
b. Momsregistrerede varmeproducenter, der producerer varme
uden samtidig produktion af elektricitet, kan få
tilbagebetalt en del af afgiften af forbrug af afgiftspligtige
varer anvendt til fremstilling af varme til eget forbrug i den
momsregistrerede virksomhed via interne varmesystemer, jf. dog stk.
2, hvis den momsregistrerede virksomhed er et værk, som 1)
har kraft-varme-kapacitet efter stk. 4 eller 2) havde
kraft-varme-kapacitet efter stk. 4 den 1. oktober 2005 eller 3) er
omfattet af bilag 1. Andre momsregistrerede fjernvarmeproducenter,
der producerer varme uden samtidig produktion af elektricitet, kan
få tilbagebetalt en del af afgiften af forbrug af
afgiftspligtige varer anvendt til fremstilling af varme leveret til
kollektive fjernvarmenet eller lignende fjernvarmenet, jf. dog stk.
2 og 3. Den del af afgiften, der overstiger 52,2 kr. pr. GJ varme
ab værk (2015-niveau), tilbagebetales. Såfremt der ved
fremstillingen af varme anvendes både afgiftspligtige varer
efter denne lov og andre brændsler eller energikilder,
nedsættes de 52,2 kr. pr. GJ varme ab værk
(2015-niveau) forholdsmæssigt. Tilbagebetaling sker efter
reglerne i § 7, stk. 2. Indtil år 2015 er satserne i 3.
og 4. pkt. som anført i bilag 4. Satserne i 3. og 4. pkt.
(2015-niveau) reguleres efter § 32 a i lov om energiafgift af
mineralolieprodukter m.v.
Stk. 2. Det er en
betingelse for tilbagebetaling af afgift for varme efter stk. 1, at
virksomheden også udnytter muligheden for at få
tilbagebetaling af afgift for den samme varme efter § 7 b i
lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter.
Stk. 3. Det er en
betingelse for tilbagebetaling i et kalenderår efter stk. 1,
2. pkt., at 100 pct. af varmeleverancen fra de fjernvarmenet, som
er nævnt i stk. 1, 2. pkt., til forbrugerne i mindst 75 pct.
af kalenderåret eller 2008 er kommet fra eller kunne
være kommet fra momsregistrerede virksomheder med
kraft-varme-kapacitet, jf. stk. 4, og værker omfattet af
bilag 1. Dette skal på forlangende kunne dokumenteres over
for told- og skatteforvaltningen.«
Stk. 4. Virksomheden har
kraft-varme-kapacitet, hvis virksomheden leverer varme til
kollektive fjernvarmenet eller lignende fjernvarmenet og 100 pct.
af varmeleverancen i mindst 75 pct. af året kan dækkes
af kraft-varme-enheden. Mindst 25 pct. af produktionen af
elektricitet og varme i kraft-varme-enheden skal udgøres af
elektricitet. Dette skal på forlangende kunne dokumenteres
over for told- og skatteforvaltningen.«
[Lovtekniske tilpasninger, der
tager højde for usikkerhed om
ikrafttrædelsestidspunktet for tidligere vedtagen
ikke-ikrafttrådt lovgivning]
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL og LA):
9) Nr.
18 affattes således:
»18. Bilag 2 affattes således:
»Bilag 2
»Bilag
2.
Satser for kulafgiftslovens § 1,
stk. 2 | | 1. jan. - 31. dec.
2010 | 1. jan. - 30. juni
2011 | 1. juli - 31. dec.
2011 | 1. jan. - 31. dec. 2012 | 1. jan. - 31. dec. 2013 | 1. jan. - 31. dec. 2014 |
Satser efter brændværdi af de
i § 1, stk. 1, nr. 1-5, nævnte varer | kr./GJ | 57,3 | 58,4 | 58,4 | 59,4 | 60,5 | 61,6 |
Satser efter energiindhold af den i
§ 1, stk. 1, nr. 6, nævnte varme | kr./GJ | 46,1 | 46,7 | 48,6 | 49,5 | 50,4 | 51,3« |
[Reguleringer af satser for
2011]
Til § 4
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL og LA):
10) I
nr. 5 ændres »stk. 15« til: »stk. 14«.
[Lovteknisk tilpasning]
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL og LA):
11)
Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:
»01. § 9 a affattes således:
Ȥ 9
a. Momsregistrerede varmeproducenter, der producerer varme
uden samtidig produktion af elektricitet, kan få
tilbagebetalt en del af afgiften af forbrug af afgiftspligtige
varer anvendt til fremstilling af varme til eget forbrug i den
momsregistrerede virksomhed via interne varmesystemer, jf. dog stk.
2, hvis den momsregistrerede virksomhed er et værk, som 1)
har kraft-varme-kapacitet efter stk. 4 eller 2) havde
kraft-varme-kapacitet efter stk. 4 den 1. oktober 2005 eller 3) er
omfattet af bilag 1. Andre momsregistrerede fjernvarmeproducenter,
der producerer varme uden samtidig produktion af elektricitet, kan
få tilbagebetalt en del af afgiften af forbrug af
afgiftspligtige varer anvendt til fremstilling af varme leveret til
kollektive fjernvarmenet eller lignende fjernvarmenet, jf. dog stk.
2 og 3. Den del af afgiften, der overstiger 52,2 kr. pr. GJ varme
ab værk (2015-niveau), tilbagebetales. Såfremt der ved
fremstillingen af varme anvendes både afgiftspligtige varer
efter denne lov og andre brændsler eller energikilder,
nedsættes de 52,2 kr. pr. GJ varme ab værk
(2015-niveau), forholdsmæssigt. Tilbagebetaling sker efter
reglerne i § 9, stk. 3. Indtil år 2015 er satserne i 3.
og 4. pkt. som anført i bilag 3. Satserne i 3. og 4. pkt.
(2015-niveau) reguleres efter § 32 a.
Stk. 2. Det er en
betingelse for tilbagebetaling af afgift for varme efter stk. 1, at
virksomheden også udnytter muligheden for at få
tilbagebetaling af afgift for den samme varme efter § 7 b i
lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter.
Stk. 3. Det er en
betingelse for tilbagebetaling i et kalenderår efter stk. 1,
2. pkt., at 100 pct. af varmeleverancen fra de fjernvarmenet som er
nævnt i stk. 1, 2. pkt., til forbrugerne i mindst 75 pct. af
kalenderåret eller 2008 er kommet fra eller kunne være
kommet fra momsregistrerede virksomheder med kraft-varme-kapacitet,
jf. stk. 4, og værker omfattet af bilag 1. Dette skal
på forlangende kunne dokumenteres over for told- og
skatteforvaltningen.«
Stk. 4. Virksomheden har
kraft-varme-kapacitet, hvis virksomheden leverer varme til
kollektive fjernvarmenet eller lignende fjernvarmenet og 100 pct.
af varmeleverancen i mindst 75 pct. af året kan dækkes
af kraft-varme-enheden. Mindst 25 pct. af produktionen af
elektricitet og varme i kraft-varme-enheden skal udgøres af
elektricitet. Dette skal på forlangende kunne dokumenteres
over for told- og skatteforvaltningen.«
[Lovtekniske tilpasninger, der
tager højde for usikkerhed om
ikrafttrædelsestidspunktet for tidligere vedtagen
ikke-ikrafttrådt lovgivning]
Til § 5
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL og LA):
12) I
det under nr. 4 foreslåede § 7 b, stk. 3, indsættes efter
»omfattet af«: »bilag 1 til lov om energiafgift
af mineralolieprodukter m.v. Dette skal på forlangende
kunne«.
[Lovtekniske tilpasninger]
Af skatteministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL og
LA):
13)
Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
»01. § 7 b affattes således:
Ȥ 7
b. Momsregistrerede varmeproducenter, der producerer varme
uden samtidig produktion af elektricitet, kan få
tilbagebetalt en del af afgiften af forbrug af afgiftspligtige
varer anvendt til fremstilling af varme til eget forbrug i den
momsregistrerede virksomhed via interne varmesystemer, jf. dog stk.
2, hvis den momsregistrerede virksomhed er et værk, som 1)
har kraft-varme-kapacitet efter stk. 4 eller 2) havde
kraft-varme-kapacitet efter stk. 4 den 1. oktober 2005 eller 3) er
omfattet af bilag 1 til lov om energiafgift af mineralolieprodukter
m.v. Andre momsregistrerede fjernvarmeproducenter, der producerer
varme uden samtidig produktion af elektricitet, kan få
tilbagebetalt en del af afgiften af forbrug af afgiftspligtige
varer anvendt til fremstilling af varme leveret til kollektive
fjernvarmenet eller lignende fjernvarmenet, jf. dog stk. 2 og 3.
Den del af afgiften, der overstiger 13,5 kr. pr. GJ varme ab
værk (2015-niveau) eller 4,8 øre pr. kWh varme ab
værk (2015-niveau), tilbagebetales. Såfremt der ved
fremstillingen af varme anvendes både afgiftspligtige varer
efter denne lov og andre energikilder, nedsættes de 13,5 kr.
pr. GJ varme ab værk (2015-niveau) eller 4,8 øre pr.
kWh varme ab værk (2015-niveau) forholdsmæssigt. Indtil
år 2015 er satserne i 3. og 4. pkt. som anført i bilag
3. Satserne i 3. og 4. pkt. (2015-niveau) reguleres efter § 32
a i lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v.
Stk. 2. Det er en
betingelse for tilbagebetaling af afgift for varme efter stk. 1, at
virksomheden også udnytter muligheden for at få
tilbagebetaling af afgift for den samme varme efter § 11 f i
lov om afgift af elektricitet, § 8 a i lov om afgift af
naturgas og bygas, § 7 b i lov om afgift af stenkul, brunkul
og koks m.v. eller § 9 a i lov om energiafgift af
mineralolieprodukter m.v.
Stk. 3. Det er en
betingelse for tilbagebetaling i et kalenderår efter stk. 1,
2. pkt., at 100 pct. af varmeleverancen fra de fjernvarmenet, som
er nævnt i stk. 1, 2. pkt., til forbrugerne i mindst 75 pct.
af kalenderåret eller 2008 er kommet fra eller kunne
være kommet fra momsregistrerede virksomheder med
kraft-varme-kapacitet, jf. stk. 4, og værker omfattet af
bilag 1 til lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v. Dette
skal på forlangende kunne dokumenteres over for told- og
skatteforvaltningen.
Stk. 4. Virksomheden har
kraft-varme-kapacitet, hvis 100 pct. af varmeleverancen i mindst 75
pct. af året kan dækkes af kraft-varme-enheden. Mindst
25 pct. af produktionen af elektricitet og varme i
kraft-varme-enheden skal udgøres af elektricitet. Dette skal
på forlangende kunne dokumenteres over for told- og
skatteforvaltningen.«
[Lovtekniske tilpasninger, der
bl.a. tager højde for usikkerhed om
ikrafttrædelsestidspunktet for tidligere vedtagen
ikke-ikrafttrådt lovgivning]
Til § 6
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL og LA):
14)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
42, stk. 1, nr. 6, ændres »hotelophold«
til: »hotelovernatning«.«
[Entydig anvendelse i momslovens
§ 42, stk. 1-3, af begrebet hotelovernatning]
Af skatteministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL og
LA):
15) I
den under nr. 1 foreslåede
affattelse af § 42, stk. 2,
ændres »hotelydelser« til:
»hotelovernatning«.
[Entydig anvendelse i momslovens
§ 42, stk. 1-3, af begrebet hotelovernatning]
Af skatteministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL og
LA):
16)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»02. § 42, stk. 3, affattes
således:
»Stk. 3.
Virksomheder, der driver kursusvirksomhed efter § 13, stk. 1,
nr. 3, 2. pkt., kan fradrage 25 pct. af afgift af indkøb
m.v., som vedrører bespisning af virksomhedens
kursusdeltagere, og 50 pct. af afgift af indkøb m.v., som
vedrører virksomhedens kursusdeltageres hotelovernatning, i
det omfang indkøbet heraf står i rimeligt forhold til
de afholdte kurser.«
[Konsekvensændring som
følge af forøgelsen af fradrag for moms på
hotelovernatning i § 42, stk. 2, og entydig anvendelse i
momslovens § 42, stk. 1-3, af begrebet hotelovernatning]
Til § 7
Af et mindretal (S,
SF og RV), tiltrådt af et andet
mindretal (EL):
17)
Paragraffen udgår.
[Ændringsforslaget
ophæver den del af lovforslaget, der ved?rører
reglerne for færdselsskadede personbiler og motorcykler]
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL og LA):
18) Nr.
1 affattes således:
»1. I §
7, stk. 1, ændres »75 pct. af
handelsværdien før uheldet for køretøjer
afgiftsberigtiget efter § 4,« til: »75 pct. af
handelsværdien før uheldet for køretøjer
afgiftsberigtiget efter § 4, stk. 1, nr. 1, 65 pct. for
køretøjer afgiftsberigtiget efter § 4, stk. 1,
nr. 2,« og »15.000 kr.« til: »25.000
kr.««
[Ændringen isolerer
lovændringen til personbiler, således at trafikskadede
motorcykler fortsætter med de hidtil gældende regler
vedrørende reparationsgrænsen]
Af skatteministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL og
LA):
19)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
7, stk. 3, indsættes som 5.
pkt.:
»I opgørelsen
kan fratrækkes et fast beløb på 5.120 kr.,
såfremt genopbygningen indbefatter retablering af en eller
flere sikkerhedspuder.«
[Ændringen giver et fast
fradrag på 5.120 kr. i opgørelsen af udgifterne til
genopbygningen af køretøjet, såfremt
genopbygningen indbefatter retablering af airbags]
Til § 9
Af skatteministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL og
LA):
20) I
stk. 1 ændres »2, 3, 4 og
7« til: »2 og 3«.
[Lovtekniske tilpasninger i forhold
til det fremsatte lovforslag]
Af et mindretal (S,
SF og RV), tiltrådt af et andet
mindretal (EL):
21) Stk.
2 affattes således:
»Stk. 2. § 6
træder i kraft den 1. januar 2011.«
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 17]
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL og LA):
22) Stk. 2, 1.
pkt., affattes således:
Ȥ 3, nr. 18, og
§§ 6 og 7 træder i kraft den 1. januar
2011.«
[Reguleringer af satser for
2011]
Af skatteministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL og
LA):
23) Stk.
3 affattes således:
»Stk. 3.
Skatteministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttræden af § 11, stk. 17, § 11 f, bilag 2-8,
og bilag 5 i lov om afgift af elektricitet som affattet ved denne
lovs § 1, nr. 3, 4, 01, 5 og 6, § 8, stk. 4, og § 8
a og bilag 4 i lov om afgift af naturgas og bygas som affattet ved
denne lovs § 2, nr. 4, 6, 01, 11 og 12, § 7, stk. 3, og
§ 7 b og bilag 4 i lov om afgift af stenkul, brunkul og koks
m.v. som affattet ved denne lovs § 3, nr. 12, 13, 01, 19 og
20, § 9, stk. 4, og § 9 a og bilag 3 i lov om
energiafgift af mineralolieprodukter m.v. som affattet ved denne
lovs § 4, nr. 4, 6, 01, 11 og 12, § 7, stk. 7, og §
7 b og bilag 3 i lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter
som affattet eller ændret ved denne lovs § 5, nr. 3, 4,
01, 5 og 6 og § 8. Ministeren kan herunder fastsætte, at
bestemmelserne træder i kraft på forskellige
tidspunkter.«
[Lovtekniske tilpasninger i forhold
til det fremsatte lovforslag]
Bemærkninger
Administrative og
provenumæssige konsekvenser af skatteministerens
ændringsforslag nr. 5-16, 18-20, 22 og 23
Ændringsforslag nr. 18 vil reducere statskassens
indtægt fra lovforslaget umiddelbart med henved 4 mio. kr. og
inkl. andre konti, tilbageløb m.v. på godt 4 mio. kr.,
mens ændringsforslag nr. 19 vil reducere statskassens
indtægt fra lovforslaget umiddelbart med godt 8 mio. kr. og
inkl. andre konti, tilbageløb m.v. på henved 10 mio.
kr. For så vidt angår ændringsforslag nr. 9
bemærkes det, er der tale om udmøntninger af
forårspakke 2.0, derved at der med dette
ændringsforslag foretages en lovteknisk tilpasning af
kulafgiftslovens afgiftssatser for summen af affaldsvarmeafgift og
tillægsafgiften, således at afgiftssatserne nu er i
overensstemmelse med forårspakke 2.0. De øvrige
ændringsforslag har ikke provenumæssige konsekvenser
for det offentlige.
De administrative konsekvenser for det offentlige til de
ændrede satser for summen af affaldsvarmeafgift og
tillægsafgiften, jf. ændringsforslag nr. 9, kan komme
til at koste op til 15.000 kr. i engangsomkostninger til
systemtilpasninger, hvis arbejdet med ændring af
afgiftssatsen ikke kan nås inden den
almindelige/ordinære kørsel i december måned og
der bliver behov for en særkørsel.
De øvrige ændringsforslag har ikke administrative
konsekvenser for det offentlige.
Ændringsforslagene har herudover ingen
konsekvenser.
Til nr. 1-3
Det foreslås i ændringsforslag nr. 1 at dele
lovforslaget op i to dele, således at de elementer, der
omhandler færdselsskadede kørekøjer, udskilles
til behandling i et selvstændigt lovforslag.
Ændringsforslag nr. 2 og 3 er konsekvensændringer
som følge af delingen.
Til nr. 4, 17 og 21
Det forslås i ændringsforslag nr. 17, at de
foreslåede ændringer i reglerne om
færdselsskadede personbiler og motorcykler udgår af
lovforslaget. Ændringsforslag nr. 4 og 21 er
konsekvensændringer som følge af ændringsforslag
nr. 17.
Til nr. 5
Ændringen er en konsekvens af anvendelsen af begrebet
»hotelovernatning« i nr. 14, 15 og 16.
Til nr. 6-8
Lovforslaget om at ændre
brændselsfordelingsnøglerne for
kraft-varme-værker, således at 125-procents-reglen
ændres til 120 pct. og 65-procents-reglen ændres til 67
pct., har en række afledte konsekvenser andre steder i
energi- og CO2-afgiftslovgivningen,
bl.a. i satsbestemmelserne til elpatronordningen.
Folketinget vedtog senest ændringer til bestemmelserne
om elpatronordningen ved lov nr. 722 af 25. juni 2010. Disse
ændringer er imidlertid ikke trådt i kraft endnu, da
spørgsmålet om ændringernes overensstemmelse med
energibeskatningsdirektivet og statsstøttereglerne behandles
af Europa-Kommissionen. Skatteministeren blev derfor i lov nr. 722
af 25. juni 2010 bemyndiget til at sætte ændringslovens
bestemmelser om elpatronreglerne i kraft, når forholdet var
afklaret med Kommissionen.
Som angivet sker der med nærværende lovforslag i
et vist omfang ændringer i de bestemmelser om
elpatronordningen i energi- og CO2-afgiftslovgivningen, der svarer til de
tilsvarende bestemmelser i energi- og CO2-afgiftslovgivningen, som blev
ændret (men ikke sat i kraft) ved lov nr. 722 af 25. juni
2010. Nærværende lovforslag træder i kraft den 1.
juli 2011.
Under hensyn til det overlap i elpatronreglerne, der er mellem
lov nr. 722 af 25. juni 2010 og nærværende lovforslag,
og det forhold, at der på nuværende tidspunkt er
usikkerhed om ikrafttrædelsestidspunktet for
ændringerne i lov nr. 722 af 25. juni 2010, herunder om man
efterfølgende måtte beslutte, at disse ændringer
skal træde i kraft tidligere end de ændringer, der
foreslås med nærværende lovforslag,
foreslås det at tilpasse ikrafttrædelsesbestemmelserne
for dette lovforslags ændringer til elpatronordningen,
således at ikrafttrædelsestidspunktet fastsættes
af skatteministeren (i modsætning til det fremsatte forslag,
hvor ikrafttrædelsestidspunktet for de angivne bestemmelser
var fastsat til den 1. juli 2011).
Til nr. 9
Det foreslås, at der indsættes en ny kolonne i
kulafgiftslovens bilag 2, således at afgiftssatserne for 2011
angives i to separate perioder, nemlig 1) fra den 1. januar til den
30. juni og 2) fra den 1. juli til den 31. december (med hver sin
sats).
Baggrunden for dette forslag er, at den angivne afgiftssats
for summen af affaldsvarmeafgift og tillægsafgiften fra 2011
og frem, der i dag fremgår af gældende lovgivning som
2. række i kulafgiftslovens bilag 2, jf. § 3, nr. 25, i
lov nr. 527 af 12. juni 2009, ikke er i overensstemmelse med
aftalen om forårspakke 2.0, og derfor ikke er korrekt. Med
dette ændringsforslag rettes der op på dette forhold,
ved at den korrekte afgiftssats for summen af affaldsvarmeafgift og
tillægsafgiften angives i skemaet for perioden fra den 1.
januar til den 30. juni 2011, i tillæg til at der sker
angivelse af afgiftssatser for perioderne fra den 1. juli til den
31. december 2011 og for årene 2012, 2013 og 2014,
således at afgiftssatserne for disse perioders vedkommende
også tager højde for de ændringer, som forslaget
om at ændre i kraftvarmereglernes fordelingsnøgler
bevirker fra og med den 1. juli 2011.
Til nr. 10
Der foreslås en mindre lovteknisk tilpasning til det
fremsatte lovforslag.
Til nr. 11
Der henvises til bemærkningerne til
ændringsforslag nr. 6-8.
Til nr. 12
Der foreslås mindre lovtekniske tilpasninger til det
fremsatte lovforslag.
Til nr. 13
Der henvises til bemærkningerne til forslagets nr.
6-8.
Til nr. 14
Med ændringsforslaget ændres begrebet
»hotelophold« til begrebet
»hotelovernatning« for at skabe overensstemmelse med
det tilsvarende begreb i ændringsforslag nr. 15 og 16.
Til nr. 15
Forslaget er en del af aftalen om finansloven for 2011. Med
forslaget forøges fradraget for moms på udgiften til
hotelovernatning af streng erhvervsmæssig karakter fra 25
pct. til 50 pct., mens fradraget for moms på udgiften til
restaurationsydelser af streng erhvervsmæssig karakter
forbliver uændret 25 pct. Samtidig præciseres det med
anvendelsen af begrebet »hotelovernatning«, at den
forøgede fradragsret kun vedrører selve
overnatningen.
Til nr. 16
Med ændringsforslaget ændres begrebet
»overnatning« til begrebet
»hotelovernatning« for at skabe overensstemmelse med
det tilsvarende begreb i ændringsforslag nr. 14 og 15,
samtidig med at fradraget for overnatningsdelen forøges fra
25 pct. til 50 pct.
Til nr. 18
Ifølge aftalen om finansloven for 2011 ændres
reglerne om afgiftsfri genopbygning af personbiler. Grundet lovens
opbygning ændres reglerne i det fremsatte lovforslag
også for motorcykler. Motorcykler er imidlertid ikke med i
finanslovsaftalen. Det foreslås derfor i
ændringsforslag nr. 18 at splitte henvisningen til § 4
op i to dele, således at motorcyklerne omfattet af § 4,
stk. 1, nr. 1, fortsat kan genopbygges for op til 75 pct. af
handelsværdien uden derved at skulle afgiftsberigtiges
på ny. Den forslåede bagatelgrænse på
25.000 kr. gælder alle køretøjskategorier og
dermed også motorcykler. Opsplitningen betyder også, at
motorcykler ikke længere vil være omfattet af
registreringsafgiftslovens § 7, stk. 5, hvorefter
forsikringsselskaberne efter gældende regler er forpligtet
til at tilbyde kontanterstatning for skader over 65 pct.
Til nr. 19
Det foreslås, at retableringsomkostningerne
vedrørende airbag kompenseres med 5.120 kr. pr. bil, uanset
hvor mange airbags der er i bilen. Lempelsen gælder for de
færdselsskadede biler, hvor skadesrapporten omfatter
retablering af airbags i den skadede bil. Beløbet svarer til
det beløb, der maksimalt kan fratrækkes i den
afgiftspligtige værdi som udgift til airbags ved
afgiftsberigtigelse af nye biler. Lempelsen vil også
gælde andre biler, f.eks. varebiler, hvor der ikke i
øvrigt forslås ændringer i reglerne.
Til nr. 20
Der foreslås mindre lovtekniske tilpasninger til det
fremsatte lovforslag.
Til nr. 22
Det foreslås, at nyaffattelsen af kulafgiftslovens bilag
2 træder i kraft den 1. januar 2011, således at
afgiftssatsen for summen af affaldsvarmeafgift og
tillægsafgiften for perioden fra den 1. januar til den 30.
juni 2011 bringes i overensstemmelse med forudsætningerne i
forårspakke 2.0.
Til nr. 23
Idet der henvises til bemærkningerne til
ændringsforslagene til nr. 6-8, 11 og 13, foreslås det
at konsekvensrette lovforslagets
ikrafttrædelsesbestemmelse.
Torsten Schack Pedersen (V)
Karsten Lauritzen (V) Mads Rørvig (V) Jacob Jensen (V)
Mikkel Dencker (DF) Pia Adelsteen (DF) Mike Legarth (KF) Charlotte
Dyremose (KF) Anders Samuelsen (LA) nfmd. Nick Hækkerup (S) Morten
Bødskov (S) Klaus Hækkerup (S) René Skau
Björnsson (S) Thomas Jensen (S) Malene Søgaard-Andersen
(SF) Niels Helveg Petersen (RV) fmd. Frank Aaen (EL)
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde
ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 17 |
Radikale Venstre (RV) | 9 |
Enhedslisten (EL) | 4 |
Liberal Alliance (LA) | 3 |
Kristendemokraterne (KD) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 2 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 80
Bilagsnr. | Titel |
1 | Lovudkast som sendt i høring, fra
skatteministeriet |
2 | Høringssvar, fra
skatteministeren |
3 | Høringsskema og høringssvar,
fra skatteministeren |
4 | Fastsat tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget |
5 | Supplerende høringssvar og
høringsskema, fra skatteministeren |
6 | Supplerende høringssvar og
høringsskema, fra skatteministeren |
7 | Henvendelse af 26/11-10 fra
Håndværksrådet |
8 | Henvendelse af 30/11-10 fra HORESTA |
9 | Henvendelse af 30/11-10 fra Klassisk Bil
& MC |
10 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 26/11-10 fra Håndværksrådet |
11 | Henvendelse af 1/12-10 fra
Håndværksrådet |
12 | 1. udkast til betænkning |
13 | Henvendelse af 3/12-10 fra Dansk
Metal |
14 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 30/11-10 fra HORESTA |
15 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 30/11-10 fra Klassisk Bil og MC |
16 | 2. udkast til betænkning |
17 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 3/12-10 fra Dansk Metal |
18 | Nyt tidspunkt for
betænkningsafgivelse over lovforslaget |
19 | Ændringsforslag, fra
skatteministeren |
20 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 1/12-10 fra Håndværksrådet |
21 | 3. udkast til betænkning |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 80
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om at stille ændringsforslag om
deling af lovforslaget, således at de elementer, der
omhandler færdselsskadede køretøjer, udskilles
til behandling i et selvstændigt lovforslag, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
2 | Spm. om at bekræfte, at de
foreslåede ændringer vedrørende kraft-varme vil
medføre, at det vil blive dyrere for forbrugere, der
ønsker at skifte fra individuelt olie- eller gasfyr til
fjernvarme fra kraft-varme, hvorfor incitamentet hertil udhules,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
3 | Spm. om, hvordan forslaget
vedrørende kraft-varme harmonerer med regeringens
ønsker om, at flere går over til fjernvarme i stedet
for indviduel opvarmning, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
4 | Spm. om at redegøre for, hvordan de
foreslåede ændringer vedrørende
færdselsskadede køretøjer vil ændre
betalingsbalancen, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
5 | Spm. om, hvilke beregninger og antagelser
der ligger til grund for provenuberegningerne vedrørende den
del af lovforslaget, der vedrører færdselsskadede
biler, til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
6 | Spm. om at redegøre for de
beregninger, der ligger til grund for regeringens skøn over
stigningen i forsikringspræmierne på grund af de
foreslåede ændringer vedrørende
færdselsskadede køretøjer, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
7 | Spm. om at redegøre for
beregningerne vedrørende beskæftigelsesvirkningerne af
de foreslåede ændringer vedrørende
færdselsskadede køretøjer, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
8 | Spm. om at vurdere de provenumæssige
konsekvenser ved at undtage sikkerhedsudstyr fra
reparationsgrænsen, jf. forslaget af 1. december 2010 fra
Håndværksrådet, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
9 | Spm. om at vurdere de administrative
konsekvenser for SKAT, hvis der indføres differentierede
reparationsgrænser, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
10 | Spm. om at bekræfte, at
forsikringsselskaberne skal opkræve omkring 40 mio. kr. mere
i forsikringspræmier hos bilisterne som konsekvens af de
foreslåede ændringer vedrørende
færdselsskadede kørertøjer, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
11 | Spm. om at redegøre for, hvilke
konsekvenser det får for forbrugerne, at fordelen for
kraft-varme udhules, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
12 | Spm. om at redegøre for, hvordan de
foreslåede ændringer vedrørende kraftvarme vil
fremme regeringens klima- og energimål, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå |
13 | Spm. , om ministeren vil stille
ændringsforslag, således at reparationsgrænsen
for personbiler og motorcykler fastholdes på 75 pct. og at
bagatelgrænsen fastholdes på 15.000 kr., til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |