Ændringsforslag stillet den 11.
marts 2011 uden for betænkningen
Til § 8
Af skatteministeren:
39)
Efter nr. 6 indsættes som nye numre:
»09. I §
2 C, stk. 4, 10. pkt., der bliver stk. 5, 10. pkt.,
ændres »§ 17, stk. 2,« til: »§ 5
A«.
010. I
§ 2 C, stk. 7, der bliver stk. 8,
indsættes som 2. pkt.:
»Ligningslovens § 16 A, stk. 3, nr. 1, finder
tilsvarende anvendelse.««
[Manglende konsekvensændring
som følge af ændring af aktieavancebeskatningslovens
§ 17, stk. 2, og tilføjelse i selskabsskattelovens
§ 2 C om, at der kan ske udbyttebeskatning ved ophør af
selskabsbeskatningen efter § 2 C]
Af skatteministeren:
40)
Efter nr. 8 indsættes som nyt nummer:
»011. I §
5, stk. 5, ændres »finder stk. 1-3 tilsvarende
anvendelse.« til: »finder stk. 1-3 og ligningslovens
§ 16 A, stk. 3, nr. 1, tilsvarende
anvendelse.««
[Tilføjelse i
selskabsskattelovens § 5, stk. 5, om, at der kan ske
udbyttebeskatning ved flytning af ledelsens sæde til
udlandet]
Til § 14
Af skatteministeren:
41) Stk.
4, der bliver stk. 5, affattes således:
»Stk. 5. § 1,
nr. 4, 5 og 7, § 4, nr. 02, og § 8, nr. 09, har virkning
for afståelser, der finder sted den 24. november 2010 eller
senere.«
[Konsekvensændring]
Af skatteministeren:
42) Stk.
7, der bliver stk. 8, affattes således:
»Stk. 8. § 1,
nr. 9, § 4, nr. 01, 1, 2 og 5-8, og § 7, nr. 4 og 7, har
virkning for omstruktureringer og likvidationer, der vedtages den
24. november 2010 eller senere.«
[Konsekvensændring]
Af skatteministeren:
43)
Efter stk. 14, der bliver stk. 15, indsættes som nyt
stykke:
»Stk. 16. §
8, nr. 010 og 011, har virkning fra og med den 11. marts
2011.«
Stk. 15 bliver herefter stk. 17.
[Virkningstidspunkt for nr. 010 i
ændringsforslag nr. 39 og ændringsforslag nr. 40]
Af skatteministeren:
44)
Efter stk. 15, der bliver stk. 17, indsættes som nyt
stykke:
»Stk. 18. §
8, nr. 06, har virkning for beskårne urealiserede
nettokurstab på renteswaps vedrørende lån med
sikkerhed i fast ejendom, der beskæres den 7. februar 2011
eller senere, eller som den 7. februar 2011 kunne fradrages i
kursgevinster i indeværende indkomstår, jf.
selskabsskattelovens § 11 B, stk. 10.«
Stk. 16 bliver herefter stk. 19.
[Virkningstidspunkt for den
foreslåede bestemmelse om fremførsel af beskårne
urealiserede nettokurstab på renteswaps i
rentefradragsbegrænsningsreglerne]
Bemærkninger
Til nr. 39
Til nr. 09
Der er tale om en konsekvensændring som følge af
lovforslagets § 1, nr. 4, hvorefter reglerne i den
gældende § 17, stk. 2, flyttes til
aktieavancebeskatningslovens § 5 A. Selskabsskattelovens
§ 2 C, stk. 4, 10. pkt., henviser til
aktieavancebeskatningslovens § 17, stk. 2. Henvisningen skal
derfor ændres til aktieavancebeskatningslovens § 5
A.
Til nr. 010
Med lovforslaget medfører selskabsskattelovens § 2
C, at filialer, kommanditselskaber og andre skattemæssigt
transparente enheder skal anses for selvstændige
skattesubjekter og beskattes på samme måde som
aktieselskaber, når direkte ejere med mere end 50 pct. af
kapitalen eller af stemmerne er hjemmehørende i en eller
flere fremmede stater,
1) der anser
kommanditselskabet m.v. for at være et selvstændigt
skattesubjekt, eller
2) der ikke har en
dobbeltbeskatningsoverenskomst med Danmark,
hvorefter kildeskatter på udbytter skal frafaldes eller
nedsættes, og som ikke er medlem af EU.
Bestemmelsen skal forhindre, at forskelle i den
skattemæssige kvalifikation af eksempelvis kommanditselskaber
udnyttes til at undgå beskatning af indkomst i
kommanditselskaber.
Det fremgår allerede af bestemmelsen, at der skal ske
ophørsbeskatning af selskabet, når selskabet ikke
længere omfattes af selskabsskattelovens § 2 C, hvorved
aktiver og passiver i selskabet skal anses for afstået til
handelsværdien på ophørstidspunktet.
Det foreslås med ændringsforslaget, at der
ligeledes skal ske ophørsbeskatning af deltagerne i
selskabet, når en af betingelserne i ligningslovens § 16
A, stk. 3, nr. 1, er opfyldt. Der er ligesom med
ændringsforslag nr. 40 tale om en sikring af beskatning af
den begrænsede skattepligt på udbytteudlodninger.
Til nr. 40
Det fremgår af selskabsskattelovens § 5, stk. 5, at
hvis et selskab ophører med at være fuldt
skattepligtigt, eller hvis et selskab efter bestemmelserne i en
dobbeltbeskatningsoverenskomst bliver hjemmehørende i
udlandet, Grønland eller Færøerne (f.eks. ved
flytning af ledelsens sæde), finder reglerne om selskabers
afsluttende skatteansættelse og anmeldelse i forbindelse med
opløsning eller overgang til skattefri virksomhed, jf.
§ 5, stk. 1-3, tilsvarende anvendelse.
Efter selskabsskattelovens § 5, stk. 7, anses selskabet
for at have afhændet sine aktiver og passiver. Herved
udløses en beskatning af avancer, genvundne afskrivninger
m.v. i henhold til de almindelige regler.
Det foreslås, at der tillige skal ske beskatning af
»likvidationsprovenuet« ved ophør af dansk
skattepligt efter selskabsskattelovens § 1, hvis en af
betingelserne i ligningslovens § 16 A, stk. 3, nr. 1, er
opfyldt. Betingelserne i denne bestemmelse er:
a) Det modtagende
selskab ejer mindst 10 pct. af aktiekapitalen i det selskab, der
likvideres, og udlodningen omfattes af selskabsskattelovens §
2, stk. 1, litra c.
b) Det modtagende
selskab ejer mindre end 10 pct. af aktiekapitalen, er
skattepligtigt af udbytter, jf. selskabsskattelovens § 2, stk.
1, litra c, og har bestemmende indflydelse i det selskab, der
likvideres, jf. ligningslovens § 2. Dette gælder dog
ikke, hvis det modtagende selskab er hjemmehørende i en
stat, der er medlem af EU eller EØS, og udbyttebeskatningen
skulle være frafaldet eller nedsat efter bestemmelserne i
direktiv 90/435/EØF eller en dobbeltbeskatningsoverenskomst
med den pågældende stat, hvis der havde været
tale om datterselskabsaktier.
c) Den modtagende
fysiske person er hjemmehørende uden for EU/EØS og
har bestemmende indflydelse i det selskab, der likvideres, jf.
ligningslovens § 2.
Ændringsforslaget skal ses i sammenhæng med
lovforslagets foreslåede ændringer i
fusionsskattelovens § 15, stk. 4 og 5, hvorefter der vil kunne
ske beskatning af udlodningen ved en skattefri
grænseoverskridende fusion. Ændringsforslaget skal
således ligeledes ses som en sikring af reglerne om
begrænset skattepligt på udbytteudlodninger.
Provenumæssigt undgås der med
ændringsforslaget et utilsigtet provenutab.
Til nr. 41
Der er tale om en konsekvensændring, som følge af
at ændringsforslag nr. 22 trækkes tilbage og erstattes
af ændringsforslag nr. 39.
Til nr. 42
Den foreslåede bestemmelse i fusionsskattelovens §
10, stk. 2, jf. lovforslagets § 4, nr. 2, og
ændringsforslag nr. 10, og den foreslåede
korresponderende ændring af fusionsskattelovens § 8,
stk. 1, 1. pkt., jf. ændringsforslag nr. 9 (§ 4, nr.
01), indebærer, at den skattemæssige behandling af det
indskydende selskabs aktier i det modtagende selskab ikke vil
være omfattet af successionsbestemmelsen i
fusionsskattelovens § 8, hvis det indskydende selskab ejer
mindre end 10 pct. af kapitalen i det modtagende selskab.
Fusionsskattelovens § 10, stk. 2, skal efter forslaget have
virkning for fusioner, der vedtages den 24. november 2010 eller
senere. Det foreslås derfor, at ændringen af
fusionsskattelovens § 8, hvorved bestemmelsen kommer til at
henvise til fusionsskattelovens § 10, stk. 2, tillægges
samme virkningstidspunkt.
I ændringsforslag nr. 34 i betænkningen var det
foreslået, at den konsekvensændring, der er indeholdt i
ændringsforslag nr. 13 (§ 4, nr. 03) som følge af
den foreslåede ophævelse af 8. pkt. i
fusionsskattelovens § 15 c, stk. 1, jf. lovforslagets §
4, nr. 9, skulle have virkning for omstruktureringer og
likvidationer, der vedtages den 24. november 2010 eller
senere.
Ophævelsen af fusionsskattelovens § 15 c, stk. 1,
8. pkt., jf. lovforslagets § 4, nr. 9, er imidlertid ikke
tillagt et særligt virkningstidspunkt, hvorfor
konsekvensændringen i ændringsforslag nr. 13 (§ 4,
nr. 03) heller ikke skal have et særligt
virkningstidspunkt.
Det bemærkes, at forslaget om ophævelsen af 8.
pkt. i fusionsskattelovens § 15 c, stk. 1, vedrører
skattefri tilførsel af aktiver og ikke - som det ellers er
angivet i bemærkningerne til ændringsforslag nr. 34 i
betænkningen som optrykt - andre former for omstrukturering
eller likvidation.
Til nr. 43
Det foreslås, at ændringsforslagene
vedrørende selskabsskattelovens § 2 C, stk. 7 (bliver
stk. 8), og § 5, stk. 5, får virkning fra og med, at
disse ændringsforslag er sendt til Folketingets Skatteudvalg.
Der er risiko for hamstring af de omtalte
omgåelsesmuligheder, hvorfor det undtagelsesvis
foreslås, at ændringsforslagene gives virkning
før ikrafttrædelse af loven.
Til nr. 44
Det foreslås, at den foreslåede bestemmelse om
fremførsel af beskårne urealiserede nettokurstab
på renteswaps vedrørende lån med sikkerhed i
fast ejendom har virkning for
- nettokurstab, der
beskæres den 7. februar 2011 eller senere, og
- nettokurstab, der
den 7. februar 2011 kunne fradrages i kursgevinster i
indeværende indkomstår, jf. selskabsskattelovens §
11 B, stk. 10.
Den foreslåede bestemmelse har således virkning
for beskårne kurstab, der ikke var forældet den 7.
februar 2011, og for nettokurstab, der beskæres efter den 7.
februar 2011.