Betænkning afgivet af Det
Energipolitiske Udvalg den 31. marts 2011
1. Ændringsforslag
Klima- og energiministeren har stillet 11
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 1. december 2010 og var til 1.
behandling den 11. januar 2011. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Det Energipolitiske
Udvalg.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 6 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og klima- og energiministeren
sendte den 9. september 2010 dette udkast til udvalget, jf.
(folketingsåret 2009-10) EPU alm. del - bilag 372. Den 8.
december 2010 sendte klima- og energiministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget. Den 8. februar
2011 sendte klima- og energiministeren et supplerende
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
Dansk Energi,
Dansk Fjernvarme,
Ejerselskaber i Vestjyske Net 150 kV A/S og
Sammensluttede Danske Energiforbrugere (SDE).
Klima- og energiministeren har over for udvalget kommenteret
de skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har Dansk Energi og Ejerselskaber i Vestjyske Net
150 kV A/S mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning
til lovforslaget:
Samråd
Udvalget har stillet 1 spørgsmål til klima- og
energiministeren til mundtlig besvarelse, som ministeren har
besvaret i et samråd med udvalget den 1. marts 2011.
Ministeren har efterfølgende sendt udvalget det talepapir,
der lå til grund for ministerens besvarelse af
spørgsmålet.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 9 spørgsmål til klima- og
energiministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger
Udvalget indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af klima- og
energiministeren, tiltrådt af udvalget:
1) Nr. 2
affattes således:
»2. I §
5 indsættes som nr.
20:
»20) Vertikalt integreret virksomhed: Virksomhed
eller gruppe af virksomheder, som den eller de samme fysiske eller
juridiske personer har ret til direkte eller indirekte at
øve kontrol over, og som mindst driver enten transmissions-
eller netvirksomhed og mindst enten elproduktions- eller
elhandelsvirksomhed.«
[Sproglig præcisering]
Af klima- og
energiministeren, tiltrådt af udvalget:
2) Nr. 3
udgår.
[Forslag om ret til flere
leverandører udgår]
Af klima- og energiministeren, tiltrådt af
udvalget:
3)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»01. § 9 a, stk. 1, 2. pkt., affattes
således:
»En virksomhed, som
producerer fjernvarme, betaler ikke beløb til dækning
af omkostninger til offentlige forpligtelser efter § 8, stk.
1, for det elforbrug, som medgår til at producere fjernvarme
til forbrugere ved hjælp af elektricitet, og for hvilket der
sker tilbagebetaling af elafgift ifølge lov om
elafgift.«
[Ændring af henvisning som
konsekvens af ændring af elforsyningslovens § 8]
Af klima- og
energiministeren, tiltrådt af udvalget:
4)
Efter nr. 9 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
27 c, stk. 8, 2. pkt., indsættes efter »§
44, stk. 2,«: »§ 45, stk. 3,«.«
[Genetablering af dækning af
ubalancer til visse ældre bio?massefyrede
kraft-varme-værker omfattet af VE-lovens § 45, stk.
3]
Af klima- og energiministeren, tiltrådt af
udvalget:
5)
Efter nr. 15 indsættes som nye numre:
»03. I §
73, stk. 1, ændres »§§ 69-72«
til: »§§ 69-71«.
04. I
§ 73 a indsættes efter stk.
1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
Energitilsynet kan godkende metoder for begrænsede
købergrupper og for et begrænset tidsrum som led i
kollektive elforsyningsvirksomheders metodeudvikling.
Energitilsynet kan sætte vilkår for godkendelsen af
sådanne metoder.«
[Fjernelse af unødvendig
henvisning og ændringsforslag om tilladelse til forsøg
vedrørende udvikling af metoder for tarifering]
Til § 2
Af klima- og
energiministeren, tiltrådt af udvalget:
6) Nr. 5
udgår.
[Forslag om ret til flere
leverandører udgår]
Til § 3
Af klima- og
energiministeren, tiltrådt af udvalget:
7) Nr. 1
affattes således:
»1. I §
23 b indsættes som stk.
9:
»Stk. 9. Klima- og
energiministeren kan fastsætte regler om, at en virksomhed,
som ejer anlæg omfattet af loven, skal udarbejde en
selvevaluering af virksomhedens overholdelse af
varmeforsyningslovens kapitel 4, 4 a og 4 b til brug for tilsynet.
Der kan herunder fastsættes regler om, at selvevalueringen
ledsages af en erklæring fra en statsautoriseret revisor, som
ikke er eller har været virksomhedens sædvanlige
revisor og hverken har eller i perioden, som selvevalueringen
vedrører, har haft andre opgaver for virksomheden, og som
har dokumenteret erfaring med regnskaber baseret på
varmeforsyningsloven.«
[Nyaffattelse af bestemmelsen om
selvevaluering af varmeforsyningsvirksomheders
regnskabsaflæggelse]
Til § 5
Af klima- og
energiministeren, tiltrådt af udvalget:
8)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
52, stk. 1, 1. pkt., indsættes efter »§ 44,
stk. 2,«: »§ 45, stk. 3,«.«
[Genetablering af
balanceringsydelse til visse ældre biomassefyrede
kraft-varme-værker omfattet af VE-lovens § 45, stk.
3]
Ny paragraf
Af klima- og
energiministeren, tiltrådt af udvalget:
9)
Efter § 5 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I lov nr. 722 af 25. juni 2010 om ændring
af lov om afgift af elektricitet, lov om kuldioxidafgift af visse
energiprodukter og forskellige andre love. (Ændringer i
elpatronordningen, udvidelse af solcelleordningen i elafgiftsloven
og afgift på andre klimagasser end CO2 m.v.) foretages følgende
ændring:
1. § 7,
nr. 1, ophæves.«
[Ophævelse som konsekvens af
nyaffattelse ved ændringsforslag nr. 3]
Til § 6
Af klima- og
energiministeren, tiltrådt af udvalget:
10) Stk.
1 affattes således:
»Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende, jf. dog stk. 2 og 3.«
[Ændret tidspunkt for
ikrafttræden]
Af klima- og
energiministeren, tiltrådt af udvalget:
11)
Efter stk. 2 indsættes som nye stykker:
»Stk. 3.
Skatteministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttrædelsen af § 9 a, stk. 1, 2. pkt., i lov om
elforsyning, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 01, og for
lovens § 01.
Stk. 4. § 27 c,
stk. 8, i lov om elforsyning som ændret ved § 1, nr. 02,
og § 52, stk. 1, i lov om fremme af vedvarende energi som
ændret ved § 5, nr. 01, har virkning fra den 1. juli
2008.«
[Fastholdelse af, at
ændringsforslag nr. 3 og 9 sættes i kraft efter
skatteministerens bestemmelse og virkning af genetablering af
ydelser til visse ældre biomassefyrede
kraft-varme-værker omfattet af VE-lovens § 45, stk.
3]
Bemærkninger
Til nr. 1
Definition af vertikalt integreret virksomhed foreslås
sprogligt præciseret. Der er ikke med ændringsforslaget
tilsigtet ændringer i bestemmelsens indhold.
Til nr. 2
Det foreslås, at forslaget om, at elleverandører
ikke må begrænse forbrugerens ret til at indgå
aftaler med flere leverandører samtidig, udgår.
Dette skyldes, at bestemmelsens formål er opfyldt i
gældende ret, og at forslaget derfor giver anledning til
uklarhed.
Forbrugerne er beskyttet mod eneretsklausuler inden for
konkurrence- og forbrugerretten. Dette understreges i lovforslagets
§ 1, nr. 23, hvorefter Energitilsynet skal gøre
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen opmærksom på
forhold, som tilsynet mener kan være i strid med
konkurrencelovgivningen. Det har ikke været tilsigtet
generelt at forbyde leveringsaftaler om en kundes samlede forbrug,
forudsat at de er i overensstemmelse med lovgivningen, herunder
særlig konkurrence- og forbrugerretten.
Forbrugeren har herudover i henhold til § 6 i
elforsyningsloven ret til frit at vælge
elleverandør.
Til nr. 3
Bestemmelsen foreslås nyaffattet som følge af en
ændring i henvisningen til elforsyningslovens § 8, som
trådte i kraft den 1. januar 2011, jf. § 1, nr. 2, og
§ 8, stk. 3, i lov nr. 622 af 11. juni 2010 om ændring
af lov om elforsyning, lov om naturgasforsyning, lov om
varmeforsyning og forskellige andre love samt om ophævelse af
lov om udnyttelse af vedvarende energikilder m.v. og
bekendtgørelse nr. 1277 af 16. november 2010. Der er ikke
foretaget indholdsmæssige ændringer. Bestemmelsen
svarer således til den ændring, som er indsat i §
7, nr. 1, i lov nr. 722 af 25. juni 2010 om ændring af lov om
afgift af elektricitet, lov om kuldioxidafgift af visse
energiprodukter og forskellige andre love. Ændringen i den
nævnte lov nr. 722 er endnu ikke sat i kraft. Dette er
årsagen til, at det er nødvendigt at nyaffatte
bestemmelsen ved denne ændringslov og samtidig ophæve
§ 7, nr. 1, i lov nr. 722, jf. ændringsforslag nr. 9. Om
baggrunden for ændringen af § 9 a, stk. 1, 2. pkt.,
henvises i øvrigt til bemærkningerne til § 7, nr.
1, i lov nr. 722.
Til nr. 4
Det foreslås, at § 27 c, stk. 8, 2. pkt.,
ændres således, at Energinet.dk's dækning af
ubalancer genetableres for visse ældre biomassefyrede
kraft-varme-værker. Forslaget er en konsekvens af den
foreslåede ændring af VE-lovens § 52, stk. 1, jf.
ændringsforslag nr. 8, hvorved balanceringsydelsen til disse
værker genetableres.
Forslaget indebærer, at Energinet.dk afholder eventuelle
omkostninger som følge af ubalancer i elproduktionen fra
disse anlæg i et driftsdøgn. Tilsvarende var
gældende før den 1. juli 2008. Omkostningerne vurderes
at være minimale.
I øvrigt henvises til bemærkningerne til
ændringsforslag nr. 8.
Til nr. 5
Det foreslås ved § 1, nr. 03, at henvisningen i
elforsyningslovens § 73 til § 72 udgår.
Elforsyningslovens § 73 ved?rører alene kollektive
elforsyningsvirksomheder, mens elforsyningslovens § 72
vedrører forsyningspligtige virksomheder. Henvisningen er
derfor overflødig.
§ 1, nr. 04, giver Energitilsynet mulighed for at kunne
godkende metoder til brug for forsøg med nye
tariferingsprincipper og nye principper for allokering af
omkostninger. Dette skal ske som led i udvikling af nye
tariferingsmetoder, f.eks. med henblik på at fremme et
intelligent elforbrug. Godkendelsen kan også gives i
tilfælde, hvor sådanne forsøg indebærer en
prisdifferentiering inden for de enkelte køberkategorier og
dermed går ud over de grundlæggende principper om
ikkediskrimination i § 73, stk. 1, 1. pkt. Det er en
forudsætning for godkendelsen, at forsøgene er
tidsbegrænsede, og at antallet af berørte forbrugere
er begrænset. Energitilsynet vil kunne sætte
vilkår for godkendelsen, herunder f.eks. om frivillighed for
forbrugerne og om offentliggørelse af resultaterne.
Til nr. 6
Det foreslås, at forslaget om, at gasleverandører
ikke må begrænse forbrugerens ret til at indgå
aftaler med flere leverandører samtidig, udgår. Om
baggrunden for ændringsforslaget henvises til
ændringsforslag nr. 2, som vedrører den tilsvarende
bestemmelse i elforsyningsloven, og det fremsatte lovforslags
§ 2, nr. 5.
Til nr. 7
Bestemmelsen om selvevaluering af varmeforsyningsvirksomheders
regnskabsaflæggelse m.v. foreslås nyaffattet med
henblik på, at regnskaberne som udgangspunkt gennemgås
én gang frem til udgangen af 2013.
Anledningen til forslaget om selvevaluering har været
Energitilsynets regnskabsgennemgang af
varmeforsyningsvirksomhederne i Region Midtjylland, som har
ført til, at det blev fundet nødvendigt at
gennemføre en lignende analyse af de resterende
virksomheders regnskabsaflæggelse. Rigsrevisionen har i den
forbindelse påpeget, at gennemgangen af de resterende
værker bør afsluttes snarest af hensyn til de
forbrugere, der har betalt for høje priser. Det
afgørende er således, at der bliver ryddet op
bagudrettet i varmeforsyningsvirksomhedernes regnskaber.
På den baggrund foreslås bestemmelsen nyaffattet
således, at klima- og energiministeren får bemyndigelse
til at fastsætte regler, hvorefter der kan gennemføres
en selvevaluering med henblik på, at
varmeforsyningsvirksomhedernes regnskabsaflæggelse
gennemgås én gang frem til udgangen af 2013.
Efter denne særlige gennemgang er det op til
Energitilsynet på ny at vurdere grundlaget for det fremtidige
tilsyn. Hvis der herefter findes behov for at anvende metoden med
selvevaluering yderligere, vil klima- og energiministeren
forelægge sagen for Folketingets Energipolitiske Udvalg,
inden bemyndigelsen anvendes til at sætte yderligere
selvevalueringer i gang.
Bestemmelsen giver klima- og energiministeren hjemmel til at
fastsætte regler om, at varmeforsyningsvirksomheden skal
udarbejde en selvevaluering af regnskabsaflæggelsen og om, at
selvevalueringen skal ledsages af en erklæring fra en
revisor, som ikke er virksomhedens sædvanlige revisor, og som
har dokumenteret erfaring med regnskaber baseret på
varmeforsyningsloven.
Ministeren kan stille yderligere krav til den revisor, som kan
bistå varmeforsyningsvirksomheden ved udførelse af
selvevalueringen. Desuden kan der ved forpligtelsen til at
udarbejde en selvevaluering fastsættes regler om frister
herfor og om form og indhold af selvevalueringen m.v. Eksempelvis
kan der stilles krav om, at virksomhedens ledelse skal
redegøre for resultatet af revisors arbejde, samt for,
hvordan ledelsen vil rette op på eventuelle forhold.
Til nr. 8
Det foreslås, at balanceringsydelsen til
miljøvenlig elektricitet ifølge VE-lovens § 52,
stk. 1, 1. pkt., genetableres for enkelte ældre
elproduktionsanlæg med biomasse som brændsel.
Før energiaftalen af 21. februar 2008 fik ældre
biomassefyrede decentrale kraft-varme-værker, som ikke er
elværksfinansierede, ifølge den daværende §
57, stk. 3, i elforsyningsloven en garanteret pris (dvs.
markedspris og pristillæg tilsammen) på 60 øre
pr. kWh og balanceringsydelse fra Energinet.dk (salg af
elproduktion på Nordpool og dækning af
balanceringsomkostninger, jf. VE-lovens § 52, stk. 1).
Som led i aftalen af 21. februar 2008 er disse værker
fra den 1. juli 2008 gået over til at sælge
elektriciteten på markedsvilkår og få 15
øre i pristillæg oven i elmarkedsprisen, jf. VE-lovens
§ 45, stk. 2.
Enkelte mindre, ældre decentrale
kraft-varme-værker med biomasse har i medfør af den
nye § 45, stk. 3, som er indsat ved lov nr. 622 af 12. juni
2010, fået adgang til at tilvælge den tidligere
garanterede pris på 60 øre pr. kWh på
nærmere angivne betingelser under hensyn til, at overgangen
til det nye pristillæg ville indebære utilsigtede
ulemper for disse værker. Garantiprisen efter § 45, stk.
3, fastsættes på timebasis som spottimeprisen på
Nordpool ligesom den tidligere garantipris.
Værkerne har gjort gældende, at en genetablering
af deres hidtidige støtte før 2008 også
må indebære, at de igen får adgang til den
tidligere balanceringsydelse fra Energinet.dk som et supplement til
den garanterede pris.
Det vurderes, at genindførelsen af balanceringsydelsen
til disse værker vil være i overensstemmelse med
intentionerne bag lovændringen i 2010. Det foreslås
derfor, at værker, der tilvælger den tidligere
garanterede pris, samtidig vil være berettigede til at
modtage balanceringsydelsen fra Energinet.dk.
Kun to mindre, ældre decentrale kraft-varme-værker
har tilvalgt den tidligere garanterede pris. Tilvalgsordningen
ophører primo 2019. Omkostningerne ved at genetablere den
hidtidige balanceringsydelse til disse værker vurderes at
være lidt over 100.000 kr. årligt.
Til nr. 9
Det foreslås, at § 7, stk. 1, i lov nr. 722 af 25.
juni 2010 om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om
kuldioxidafgift af visse energiprodukter og forskellige andre love
ophæves. Ophævelsen skal ses i sammenhæng med
ændringsforslag nr. 3, som nyaffatter ændringen i
§ 7, stk. 1. Nyaffattelsen er nødvendiggjort af en
ændring i henvisningen til elforsyningslovens § 8, som
trådte i kraft den 1. januar 2011. Der henvises i
øvrigt til bemærkningerne til ændringsforslag
nr. 3.
Til nr. 10
Ikrafttrædelsestidspunktet foreslås ændret,
idet det ikke har vist sig muligt at nå tre behandlinger i
Folketinget inden den 3. marts 2011. Lovforslaget foreslås at
træde i kraft snarest muligt derefter, det vil sige dagen
efter bekendtgørelsen i Lovtidende, idet
gennemførelsesfristen i direktivet er den 3. marts
2011.
Til nr. 11
Med ændringsforslaget til § 6, stk. 3,
foreslås det, at det er skatteministeren, som
fastsætter ikrafttrædelsestidspunktet for
ændringen af elforsyningslovens § 9, stk. 1, 2. pkt.,
jf. ændringsforslag nr. 3, og ophævelsen af § 7,
stk. 1, i lov nr. 722 af 25. juni 2010, jf. ændringsforslag
nr. 9. Der er tale om en videreførelse af gældende
ret, som fremgår af § 12, stk. 1, i lov nr. 722 af 25.
juni 2010.
Med ændringsforslaget til § 6, stk. 4,
foreslås det, at ændringerne i forhold til visse
ældre biomassefyrede kraft-?varme-værker får
virkning fra den 1. juli 2008.
Ved ændringsforslaget foreslås det, at visse
ydelser til enkelte mindre, ældre decentrale
kraft-varme-værker med bio?masse genetableres, jf. forslagene
til ændring af VE-lovens § 52, stk. 1, om balancering af
elproduktionen og elforsyningslovens § 27 c, stk. 8, om
dækning af omkostninger ved ubalance i elproduktionen.
Ændringerne skal ses i sammenhæng med, at disse
værker ved lov nr. 622 af 12. juni 2010 fik adgang til at
tilvælge deres tidligere gældende pristillæg med
virkning fra den 1. juli 2008. Da formålet med de her
foreslåede ændringer er at genetablere den samlede
støtte til disse værker under de før 1. juli
2008 gældende regler, er det fundet berettiget også at
give de her foreslåede ændringer virkning fra den
nævnte dato. Der er alene tale om en begunstigende virkning
af ændringerne.
Eyvind Vesselbo (V) Jens Kirk (V)
fmd. Lars Christian Lilleholt (V)
Kristian Pihl Lorentzen (V) Anne-Mette Winther Christiansen (V)
Ellen Trane Nørby (V) Per Dalgaard (DF) Tina Petersen (DF)
Jørgen S. Lundsgaard (KF) Mette Gjerskov (S) Ole Vagn
Christensen (S) Kim Mortensen (S) Ole Hækkerup (S) Anne Grete
Holmsgaard (SF) Trine Mach (SF) Margrethe Vestager (RV) nfmd. Per Clausen (EL)
Liberal Alliance, Kristendemokraterne,
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og
Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 17 |
Radikale Venstre (RV) | 9 |
Enhedslisten (EL) | 4 |
Liberal Alliance (LA) | 3 |
Kristendemokraterne (KD) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 2 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 87
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra klima- og energiministeren |
2 | Henvendelse af 19/1-11 fra Dansk
Fjernvarme |
3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
4 | Henvendelse af 22/1-11 fra Sammensluttede
Danske Energiforbrugere (SDE) |
5 | Supplerende høringssvar, notat
herom og ændringsforslag, fra klima- og
energiministeren |
6 | 1. udkast til betænkning |
7 | Henvendelse af 9/2-11 fra Dansk
Energi |
8 | Kopi af henvendelse af 9/2-11 til klima-
og energiministeren fra Ejerselskaber i Vestjyske Net 150 kV
A/S |
9 | Ændringsforslag fra klima- og
energiministeren |
10 | Henvendelse af 17/2-11 fra Sammensluttede
Danske Energiforbrugere (SDE) |
11 | 2. udkast til betænkning |
12 | Talepapir fra Dansk Energis
foretræde 24/2-11 |
13 | Talepapir og notat til besvarelse af
samrådsspørgsmål A i samråd 1/3-11 fra
klima- og energiministeren |
14 | 3. udkast til betænkning |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 87
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om ministerens kommentar til
henvendelsen af 19/1-11 fra Dansk Fjernvarme, til klima- og
energiministeren, og ministerens svar herpå |
2 | Spm. om ministerens kommentar til
henvendelsen af 22/1-11 fra Sammensluttede Danske Energiforbrugere,
til klima- og energiministeren, og ministerens svar
herpå |
3 | Spm. om at sætte en række
begreber ind i en sammenhæng med lovforslagets intentioner og
forklare, hvordan de skal tolkes, til klima- og energiministeren,
og ministerens svar herpå |
4 | Spm. om, i hvor mange år en
medarbejder, som forlader et job hos en producent, ikke må
tage job hos en distributør, til klima- og energiministeren,
og ministerens svar herpå |
5 | Spm. om ministerens kommentar til
henvendelsen af 9/2-11 fra Dansk Energi, til klima- og
energiministeren, og ministerens svar herpå |
6 | Spm. om sammenhæng mellem
ministerens svar på spm. 4 og bestemmelserne om
»transmissionssystemoperatørens personales og ledelses
uafhængighed« i artikel 19 i Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2009/72/EF af 13. juli 2009, til klima- og
energiministeren, og ministerens svar herpå |
7 | Spm. om ministerens kommentar til
henvendelsen af 9/2-11 fra Ejerselskaber i Vestjyske Net 150 kV
A/S, til klima- og energiministeren, og ministerens svar
herpå |
8 | Spm. om ministerens kommentar til
henvendelsen af 17/2-11 fra Sammensluttede Danske Energiforbrugere
(SDE), til klima- og energiministeren, og ministerens svar
herpå |
9 | Spm. om ministerens kommentar til
talepapir modtaget i forbindelse med Dansk Energis foretræde
24/2-11, til klima- og energiministeren, og ministerens svar
herpå |
Oversigt over samrådsspørgsmål
vedrørende L 87
Samråds-spm.nr. | Titel |
A | Samrådsspm. om en drøftelse
af lovforslaget med hensyn til definition af distributionsnet,
forholdet til elforsyningslovens § 35 og net på mellem
50 kV og 60 kV, til klima- og energiministeren |