Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 12. april 2011
Forslag
til
Lov om ændring af lov om elforsyning, lov
om naturgasforsyning, lov om varmeforsyning, lov om Energinet.dk og
lov om fremme af vedvarende energi1)
(Gennemførelse af el- og
gasdirektiverne m.v.)
§ 1
I lov om elforsyning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 516 af 20. maj 2010, som ændret
bl.a. ved § 13 i lov nr. 534 af 6. juni 2007 og § 1 i lov
nr. 622 af 11. juni 2010 og senest ved § 49 i lov nr. 718 af
25. juni 2010 og § 7 i lov nr. 722 af 25. juni 2010, foretages
følgende ændringer:
1. Fodnoten til lovens titel affattes
således:
»1) Loven
indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/147/EF af 30.
november 2009, EU-Tidende 2010, nr. L 20, side 7, dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/72/EF af 13. juli
2009, EU-Tidende 2009, nr. L 211, side 55, dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/28/EF af 23.
april 2009, EU-Tidende 2009, nr. L 140, side 16, dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/99/EF af 19.
november 2008, EU-Tidende 2008, nr. L 328, side 28, dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/89/EF af 18.
januar 2006, EU-Tidende 2006, nr. L 33, side 22, dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/8/EF af 11.
februar 2004, EU-Tidende 2004, nr. L 52, side 50 og dele af
Rådets direktiv 92/43/EØF af 21. maj 1992, EF-Tidende
1992, nr. L 206, side 7, som ændret senest ved Rådets
direktiv 2006/105/EF af 20. november 2006, EU-Tidende 2006, nr. L
363, side 368.«
2. I
§ 5 indsættes som nr. 20:
»20) Vertikalt integreret virksomhed: Virksomhed
eller gruppe af virksomheder, som den eller de samme fysiske eller
juridiske personer har ret til direkte eller indirekte at
øve kontrol over, og som mindst driver enten transmissions-
eller netvirksomhed og mindst enten elproduktions- eller
elhandelsvirksomhed.«
3. § 9 a,
stk. 1, 2. pkt., affattes således:
»En virksomhed, som producerer fjernvarme,
betaler ikke beløb til dækning af omkostninger til
offentlige forpligtelser efter § 8, stk. 1, for det elforbrug,
som medgår til at producere fjernvarme til forbrugere ved
hjælp af elektricitet, og for hvilket der sker
tilbagebetaling af elafgift ifølge lov om
elafgift.«
4.
Efter § 19 indsættes:
»Ejermæssig
adskillelse m.v.
§ 19
a. Transmissionsvirksomheder skal efter reglerne i stk. 2-8
være ejermæssigt adskilt fra produktions- og
handelsaktiviteter, jf. dog §§ 19 b og 19 c.
Stk. 2. Den, der direkte
eller indirekte, alene eller sammen med andre, udøver
kontrol over en elproduktions-, elhandels-, gasproduktions- eller
gasforsyningsvirksomhed, må ikke samtidig direkte eller
indirekte, alene eller sammen med andre, udøve kontrol eller
rettigheder over en transmissionsvirksomhed.
Stk. 3. Den, der direkte
eller indirekte, alene eller sammen med andre, udøver
kontrol over en transmissionsvirksomhed, må ikke samtidig
direkte eller indirekte, alene eller sammen med andre, udøve
kontrol eller rettigheder over en elproduktions-, elhandels-,
gasproduktions- eller gasforsyningsvirksomhed.
Stk. 4. Den, der har ret
til at udpege medlemmer af tilsynsrådet, bestyrelsen eller
direktionen for en transmissionsvirksomhed eller andre organer, som
repræsenterer transmissionsvirksomheden juridisk, må
ikke samtidig direkte eller indirekte, alene eller sammen med
andre, udøve kontrol eller rettigheder over en
elproduktions- eller elhandelsvirksomhed.
Stk. 5. Et medlem af
tilsynsrådet, bestyrelsen eller direktionen for en
transmissionsvirksomhed må ikke være medlem af
tilsynsrådet, bestyrelsen eller direktionen for en
elproduktions- eller elhandelsvirksomhed. Det samme gælder
for andre organer, som måtte repræsentere
virksomhederne, som er nævnt i 1. pkt., juridisk.
Stk. 6. Elproduktions-
og elhandelsvirksomhed, som er nævnt i stk. 2 og 3, omfatter
ikke elforbrugere, der varetager elproduktion eller elhandel enten
direkte eller via en virksomhed, som de udøver kontrol over
enten individuelt eller i fællesskab, forudsat at
elforbrugerne inklusive deres andele af den elektricitet, der
produceres i kontrollerede virksomheder, ud fra et årligt
gennemsnit er nettoforbrugere af elektricitet, og forudsat at den
økonomiske værdi af den elektricitet, som de
sælger til tredjemand, er ubetydelig i forhold til deres
andre forretninger.
Stk. 7. Virksomheder,
der varetager elproduktions- eller elhandelsvirksomhed, må
ikke direkte eller indirekte overtage kontrollen med eller
udøve rettigheder over ejermæssigt adskilte
transmissionsvirksomheder.
Stk. 8. Ved
gennemførelse af tiltag, der skal sikre ejermæssig
adskillelse, må transmissionsvirksomheder, der den 3.
september 2009 var eller senere har været vertikalt
integreret, ikke overføre kommercielt følsomme
oplysninger og personale til elproduktions- eller
elhandelsvirksomheder.
§ 19
b. Transmissionsvirksomheder, der ejer
transmissionsnet på mellem 100 kV og 200 kV,
og som den 3. september 2009 var vertikalt integrerede, kan i
stedet for at opfylde kravene om ejermæssig adskillelse i
§ 19 a overdrage ansvaret for drift, vedligeholdelse og
udbygning af deres net til Energinet.dk, som herefter varetager
opgaven som uafhængig systemoperatør, jf. stk. 3. Ved
overdragelse af ansvaret for drift, vedligeholdelse og udbygning af
net i henhold til 1. pkt. overdrages ligeledes de med ansvaret
forbundne forpligtelser efter § 20, stk. 1, til
Energinet.dk.
Stk. 2. En
transmissionsvirksomhed, der har overdraget ansvaret for
varetagelsen af opgaver til Energinet.dk efter stk. 1, får af
Energitilsynet reduceret sin indtægtsramme med et
beløb svarende til de derved sparede omkostninger til drift
og vedligeholdelse opgjort som et pristalsreguleret gennemsnit af
omkostningerne i virksomhedens seneste tre regnskabsår inden
overdragelsen. Transmissionsvirksomheden skal fortsat finansiere
eller sikre finansiering af reinvesteringer og nødvendige
nyinvesteringer. Ved re- og nyinvesteringer justeres virksomhedens
indtægtsramme i henhold til § 70.
Stk. 3. Klima- og
energiministeren fastsætter nærmere regler om
transmissionsvirksomhedernes og Energinet.dk's forpligtelser,
når Energinet.dk varetager opgaven som uafhængig
systemoperatør.
Stk. 4. Såfremt en
transmissionsvirksomhed har overdraget opgaver til Energinet.dk
efter stk. 1, må transmissionsvirksomheden og dennes
tilknyttede og associerede virksomheder samt virksomheder, der
kontrolleres af samme virksomhedsdeltagere, ikke anvende
fælles tjenester bortset fra rent administrative eller
it-tekniske funktioner.
§ 19
c. I forhold til transmissionsnet på mellem 100 kV og
200 kV, som den 3. september 2009 var ejet af en vertikalt
integreret virksomhed, finder § 19 a ikke anvendelse, hvis
1) Energitilsynet
har certificeret transmissionsnettets operatør efter §
19 d, stk. 1, nr. 3, under henvisning til, at der den 3. september
2009 var indført ordninger, der sikrer operatørens
uafhængighed mere effektivt end bestemmelserne i kapitel V i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om fælles regler
for det indre marked for elektricitet, og
2)
Europa-Kommissionen har truffet afgørelse om godkendelse af
Energitilsynets certificering.
Certificering af
ejermæssig adskillelse m.v.
§ 19
d. Efter forudgående ansøgning certificerer
Energitilsynet
1)
transmissionsvirksomheder, hvis de opfylder kravene om
ejermæssig adskillelse, jf. § 19 a,
2) Energinet.dk,
hvis Energinet.dk opfylder kravene som uafhængig
systemoperatør, jf. § 19 b og regler udstedt i
medfør heraf, eller
3)
transmissionsnettets operatør, hvis kravene i § 19 c er
opfyldt.
Stk. 2. Energitilsynet
fører tilsyn med, at kravene i §§ 19 a-19 c og
regler udstedt i medfør heraf til enhver tid er opfyldt.
Stk. 3. Virksomheder,
der er certificeret efter stk. 1, skal underrette Energitilsynet om
enhver planlagt transaktion, der har betydning for overholdelse af
kravene i §§ 19 a-19 c og regler udstedt i medfør
heraf.
Stk. 4. Energitilsynet
er forpligtet til at indlede en ny certificeringsprocedure, hvis
Energitilsynet
1) modtager
underretning om eller i øvrigt er bekendt med planlagte
transaktioner som nævnt i stk. 3,
2) har formodning
om, at kravene i §§ 19 a-19 c og regler udstedt i
medfør heraf ikke længere er opfyldt, eller
3) modtager en
anmodning fra Europa-Kommissionen herom.
Stk. 5. Energitilsynet
træffer afgørelse om certificering senest 4
måneder efter modtagelse af en ansøgning eller en
underretning eller efter datoen for Europa-Kommissionens anmodning.
Ved udløbet af denne periode anses certificeringen for
udstedt, hvis Energitilsynet ikke har truffet udtrykkelig
afgørelse herom. Energitilsynets udtrykkelige eller
stiltiende afgørelse får dog først virkning,
efter at proceduren i stk. 6 er afsluttet.
Stk. 6. Energitilsynet
tilsender straks Europa-Kommissionen underretning om den
udtrykkelige eller stiltiende afgørelse om certificering
sammen med alle relevante oplysninger om afgørelsen.
Europa-Kommissionen handler herefter i overensstemmelse med
proceduren i artikel 3 i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om betingelserne for netadgang i forbindelse med
grænseoverskridende elektricitetsudveksling.
Stk. 7. Stk. 1-6 finder
ikke anvendelse på transmissionsvirksomheder, der
kontrolleres af en eller flere fysiske eller juridiske personer fra
et eller flere lande uden for EU.
Stk. 8. Klima- og
energiministeren kan fastsætte nærmere regler om
certificering, tilsyn og underretning som nævnt i stk. 1-3.
Ministeren kan endvidere fastsætte regler for virksomheder
omfattet af stk. 7.
Krav til kollektiv
elforsyningsvirksomhed«
5. I
§ 20 a, stk. 1, ændres
»Transmissions-« til:
»Transmissionsvirksomheder, der ikke er
ejermæssigt adskilt i henhold til § 19 a,«.
6. I
§ 20 a indsættes efter stk.
1 som nye stykker:
»Stk. 2.
Virksomhederne nævnt i stk. 1 skal udpege en
overvågningsansvarlig, som er uafhængig. Den
uafhængige overvågningsansvarlige må ikke have
nogen stilling, noget ansvar, nogen interesser eller noget
forretningsforhold i eller med eventuelle tilknyttede og
associerede virksomheder samt i eller med virksomheder, der
kontrolleres af samme virksomhedsdeltagere, jf. dog stk. 3.
Stk. 3. Stk. 2 er ikke
til hinder for, at to eller flere netvirksomheder eller
distributionsselskaber omfattet af lov om naturgasforsyning udpeger
den samme overvågningsansvarlige.
Stk. 4. Den
overvågningsansvarlige skal til varetagelse af sin opgave
have adgang til alle nødvendige oplysninger hos virksomheden
og eventuelle tilknyttede og associerede virksomheder samt
virksomheder, der kontrolleres af samme
virksomhedsdeltagere.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 5.
7.
Efter § 20 a indsættes:
Ȥ 20
b. Netvirksomheder skal sikre, at der i deres
kommunikationsarbejde og identitetsstrategier ikke skabes uklarhed
om netvirksomhedens særskilte identitet.«
8. I
§ 24, stk. 2, ændres
»egne selskaber eller ejere« til: »tilknyttede
eller associerede virksomheder eller virksomheder, der kontrolleres
af samme virksomhedsdeltagere«.
9. § 26
a affattes således:
Ȥ 26
a. Bestemmelserne i §§ 19 a-19 c, § 20,
§ 21, stk. 2-4, § 23, stk. 2 og 3, og § 24 finder
ikke anvendelse på forhold, som omfattes af artikel 17 i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om betingelserne for
netadgang i forbindelse med grænseoverskridende
elektricitetsudveksling.
Stk. 2. Klima- og
energiministeren kan fastsætte regler om behandling af
anmodninger om midlertidig undtagelse efter artikel 17 i den i stk.
1 nævnte forordning.«
10. I
§ 27 c, stk. 8, 2. pkt.,
indsættes efter »§ 44, stk. 2,«:
»§ 45, stk. 3,«.
11. § 37,
stk. 8, affattes således:
»Stk. 8. Kommuner
kan ved indberetning efter stk. 5 af vederlag ved afståelse
af ejerandele i virksomheder omfattet af stk. 1 fratrække
beløb, som i medfør af § 37 a, stk. 1 eller 6,
har ført eller samtidig fører til reduktion i
kommunens statstilskud i henhold til stk. 10. Kommuner kan
endvidere ved indberetning efter stk. 5 fratrække
1) et nettoprovenu
og en indskudskapital, som Energitilsynet har godkendt eller
fastsat i medfør af § 35, stk. 5, jf. stk. 1 eller stk.
9, 2. pkt., i lov om naturgasforsyning, og som for nettoprovenuets
vedkommende har ført eller samtidig fører til
reduktion af kommunens statstilskud i henhold til § 35, stk.
6-8, i lov om naturgasforsyning, og
2) beløb,
som i medfør af § 2, stk. 3, eller § 7 i lov om
kommuners afståelse af vandforsyninger og
spildevandsforsyninger har ført eller samtidig fører
til reduktion af kommunens statstilskud i henhold til § 6 i
lov om kommuners afståelse af vandforsyninger og
spildevandsforsyninger.«
12. I
§ 45, stk. 1 og 2, ændres », transmissions- eller
systemansvarlig virksomhed« til: »eller
transmissionsvirksomhed«.
13. § 45,
stk. 3, 1. pkt., affattes således:
»?Stk. 1 og 2 gælder ikke for
netvirksomheder, som alene eller sammen med andre netvirksomheder
inden for samme koncern har mindre end 100.000 tilsluttede
forbrugere.«
14. I
§ 54, stk. 1, nr. 1, og § 54, stk. 4, 1. pkt., indsættes
efter »lov«: »eller lov om fremme af vedvarende
energi«.
15. I
§ 54, stk. 1, nr. 1, og § 54, stk. 4, 1. pkt., ændres
»loven« til: »disse love«.
16. I
§ 68 a, stk. 2, ændres
»§ 78, stk. 3« til: »§ 78, stk.
5«.
17. I
§ 73, stk. 1, ændres
»§§ 69-72« til: »§§
69-71«.
18. I
§ 73 a indsættes efter stk.
1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
Energitilsynet kan godkende metoder for begrænsede
købergrupper og for et begrænset tidsrum som led i
kollektive elforsyningsvirksomheders metodeudvikling.
Energitilsynet kan sætte vilkår for godkendelsen af
sådanne metoder.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
19. § 74
a affattes således:
Ȥ 74
a. Bestemmelserne i §§ 69-71, 73 a og 74 finder
ikke anvendelse på forhold, som omfattes af artikel 16, stk.
6, og artikel 17 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
om betingelserne for netadgang i forbindelse med
grænseoverskridende elektricitetsudveksling.«
20. I
§ 77 indsættes som stk. 5:
»Stk. 5.
Hvis en kollektiv elforsyningsvirksomhed ikke rettidigt fremsender
de nødvendige oplysninger til brug for sagsbehandlingen som
krævet af Energitilsynet i medfør af § 84, stk.
1, kan Energitilsynet træffe afgørelse, jf. stk. 1-4,
på det foreliggende grundlag. Energitilsynet kan ændre
afgørelsen, såfremt den kollektive
elforsyningsvirksomhed fremlægger de krævede
oplysninger. Ved en afgørelse efter 2. pkt. kan der for
perioden, fra afgørelsen efter 1. pkt. er truffet til
tidspunktet for den nye afgørelse, alene ske efterregulering
af priser og betingelser, hvis efterreguleringen er til gunst for
tredjemand.«
21. §§ 78, 78 a og 79 affattes således:
Ȥ 78. Til varetagelse af
tilsyns- og klagefunktion på energiområdet
nedsætter klima- og energiministeren et Energitilsyn.
Energitilsynet behandler ikke klager vedrørende civilretlige
tvister.
Stk. 2. Energitilsynet
deltager i det europæiske agentur for samarbejde mellem
energireguleringsmyndigheder.
Stk. 3. Energitilsynet
er ikke undergivet instruktionsbeføjelse fra nogen.
Stk. 4. Energitilsynet
betjenes af et sekretariat, som kun er undergivet
instruktionsbeføjelse fra Energitilsynet. Sekretariatet skal
samarbejde med andre myndigheder, herunder
konkurrencemyndighederne, med henblik på en effektiv
opgaveløsning. Sekretariatet kan samarbejde med andre
myndigheder om løsning af administrative og andre opgaver,
der ikke berører tilsynets tilsyns- og klagefunktioner.
Stk. 5. Chefen for
Energitilsynets sekretariat udpeges af klima- og energiministeren.
Chefen for sekretariatet refererer til Energitilsynets formand.
Stk. 6. Ansatte i
Energitilsynets sekretariat er underlagt de samme
uafhængigheds- og upartiskhedskrav som Energitilsynets
medlemmer, jf. § 79, stk. 2. Klima- og energiministeren kan
fastsætte nærmere regler om de i 1. pkt. nævnte
forhold.
Stk. 7. Klima- og
energiministeren fastsætter nærmere regler for, hvilke
opgaver Energitilsynet skal varetage, herunder
overvågningsopgaver for at sikre velfungerende
konkurrencebaserede elmarkeder og opgaver vedrørende
samarbejdet med andre landes energireguleringsmyndigheder, herunder
på regionalt plan og EU-plan, og regler om Energitilsynets
opgaver efter Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
betingelserne for netadgang i forbindelse med
grænseoverskridende elektricitetsudveksling.
Stk. 8. Klima- og
energiministeren kan fastsætte regler om, at tilsynet skal
varetage opgaver, som er henlagt til ministeren.
Stk. 9. Energitilsynet
fastsætter sin egen forretningsorden, herunder regler om
offentliggørelse af Energitilsynets afgørelser.
Klima- og energiministeren godkender tilsynets
forretningsorden.
Stk. 10. Energitilsynets
formand kan efter nærmere aftale med tilsynet træffe
afgørelse på tilsynets vegne.
Stk. 11. Udgifterne, som
er forbundet med Energitilsynets etablering og drift, betales af de
virksomheder, som tilsynet fører tilsyn med efter denne lov,
jf. dog stk. 12.
Stk. 12. Klima- og
energiministeren kan fastsætte regler om betaling efter stk.
11, herunder at der skal betales et gebyr for indbringelse af klage
for Energitilsynet.
Stk. 13. Klima- og
energiministeren fastsætter regler om Energitilsynets
behandling af klager og om, hvorvidt klager over Energitilsynets
afgørelser kan tillægges opsættende virkning.
Klima- og energiministeren kan endvidere fastsætte regler om
frister for klage til Energitilsynet.
§ 78
a. Energitilsynet kan til energireguleringsmyndigheder i
lande omfattet af det Europæiske Økonomiske
Samarbejdsområde, til det europæiske agentur for
samarbejde mellem energireguleringsmyndigheder og til
Europa-Kommissionen videregive oplysninger, som er
omfattet af Energitilsynets tavshedspligt efter forvaltningsloven,
i det omfang det er nødvendigt for varetagelsen af
Energitilsynets, den modtagende energireguleringsmyndigheds,
agenturets eller Europa-Kommissionens opgaver.
Stk. 2. Ved
videregivelse af oplysninger til myndigheder, agenturet og
Europa-Kommissionen i medfør af stk. 1 skal Energitilsynet
betinge videregivelsen af, at oplysningerne
1) er omfattet af
en tavshedspligt hos modtageren, som svarer til den, Energitilsynet
er undergivet efter forvaltningsloven, og
2) kun kan
videregives af modtageren med udtrykkeligt samtykke fra
Energitilsynet, til det formål, som samtykket omfatter, og
til personer, der er omfattet af en tavshedspligt, som svarer til
den, Energitilsynet er undergivet efter forvaltningsloven.
§ 79.
Energitilsynet består af en formand og 6 andre medlemmer, som
udpeges af klima- og energiministeren. Medlemmerne skal
repræsentere juridisk, økonomisk, teknisk og
miljø-, erhvervs- og forbrugermæssig sagkundskab.
Stk. 2. Energitilsynets
medlemmer skal være uafhængige af energisektorens
parter. De må ikke søge eller modtage instrukser fra
nogen under udførelsen af deres opgaver og skal
udføre deres hverv med upartiskhed. Klima- og
energiministeren kan fastsætte nærmere regler om de i
1. og 2. pkt. nævnte forhold.
Stk. 3. Tilsynsmedlemmer
og 2 faste suppleanter beskikkes for en fast periode på 5
år, der kan forlænges én gang. Hvis et medlem
eller en suppleant afgår inden udløbet af
beskikkelsesperioden, foretages nybeskikkelse kun for den
resterende del af perioden.
Stk. 4. Klima- og
energiministeren kan afsætte et udpeget medlem eller en
udpeget suppleant, hvis medlemmet eller suppleanten ikke
længere opfylder uafhængighedskravet eller har
overtrådt kravet om upartiskhed, jf. stk. 2. Derudover kan
ministeren efter indstilling fra formanden for Energitilsynet
afskedige et medlem eller en suppleant, som groft har tilsidesat
sine pligter efter tilsynets forretningsorden.«
22.
Efter § 79 indsættes:
Ȥ 79
a. Energitilsynet efterkommer bindende juridiske
afgørelser fra Europa-Kommissionen og fra det
europæiske agentur for samarbejde mellem
energireguleringsmyndigheder.«
23. § 81,
stk. 1, affattes således:
»Energitilsynet kan til enhver tid uden
retskendelse mod behørig legitimation til brug for tilsynet
efter loven få adgang til en virksomheds lokaler og på
stedet gøre sig bekendt med og tage kopi af enhver
nødvendig oplysning, herunder virksomhedens regnskaber,
øvrige regnskabsmaterialer, forretningsbøger og andre
forretningspapirer, uanset om disse oplysninger opbevares
elektronisk.«
24. § 82,
stk. 1, affattes således:
»Energitilsynet aflægger årligt
beretning om sin virksomhed og varetagelsen af sine opgaver til
klima- og energiministeren, Europa-Kommissionen og det
europæiske agentur for samarbejde mellem
energireguleringsmyndigheder.«
25. I
§ 82 indsættes efter stk. 4
som nyt stykke:
»Stk. 5.
Energitilsynet overvåger graden af gennemsigtighed af
engrospriser og udarbejder periodiske analyser til dette
formål.«
Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 6 og
7.
26. I
§ 83 indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Energitilsynet gør Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
opmærksom på forhold, som tilsynet mener kan være
i strid med konkurrencelovgivningen.«
27. § 84,
stk. 1, affattes således:
»Klima- og energiministeren, Energitilsynet
og Energiklagenævnet kan i forbindelse med
behandling af en klage, udøvelse af tilsyn eller
overvågning af markedet indhente oplysninger, som er
nødvendige for varetagelsen af disse opgaver, hos
bevillingspligtige virksomheder, Energinet.dk, andre
elproduktionsvirksomheder og elhandelsvirksomheder samt disses
koncernforbundne virksomheder, berørte forbrugere og andre
købere af elektricitet.«
28. § 84,
stk. 5, affattes således:
»Stk. 5.
Kollektive elforsyningsvirksomheder skal give brugerne af det
sammenkoblede system de oplysninger, der er nødvendige for
at få effektiv adgang til og sikre effektiv udnyttelse af
systemet.«
29. I
§ 84 a indsættes efter stk.
1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
Energinet.dk må ikke i forbindelse med eget køb og
salg af elektricitet eller i forbindelse med tilknyttede eller
associerede virksomheders køb og salg af elektricitet
misbruge oplysninger, som Energinet.dk har fået fra
tredjepart i forbindelse med tildeling af eller forhandling om
adgang til systemet. Det samme gælder i forbindelse med
køb og salg af elektricitet i virksomheder, der
henhører under klima- og energiministeren.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og
4.
30.
Efter § 84 a indsættes:
Ȥ 84
b. Elhandelsvirksomheder skal sørge for, at relevante
data om alle transaktioner vedrørende kontrakter med
engroskunder og transmissionsvirksomheder om levering af
elektricitet er til rådighed for Energitilsynet, Konkurrence-
og Forbrugerstyrelsen og Europa-Kommissionen i mindst 5 år
med henblik på opfyldelsen af deres opgaver.
Stk. 2. Stk. 1
gælder ligeledes for elhandelsvirksomheders transaktioner
vedrørende elektricitetsderivater med engroskunder og
transmissionsvirksomheder.
Stk. 3. Energitilsynet
kan træffe afgørelse om, at dele af de oplysninger,
der er nævnt i stk. 1, skal stilles til rådighed for
andre markedsdeltagere. Energitilsynet skal sikre, at der i den
forbindelse ikke sker videregivelse af kommercielt følsomme
oplysninger om individuelle markedsdeltagere eller individuelle
transaktioner.
Stk. 4. Stk. 3
gælder ikke oplysninger om finansielle instrumenter omfattet
af værdipapirhandelsloven.«
31. § 85
c affattes således:
Ȥ 85
c. Klima- og energiministeren og Energitilsynet kan
påbyde, at forhold, der strider mod loven, mod regler eller
afgørelser i henhold til loven eller mod Europa-Parlamentets
og Rådets forordning om betingelserne for netadgang i
forbindelse med grænseoverskridende elektricitetsudveksling,
bringes i orden straks eller inden en nærmere angivet
frist.
Stk. 2. Energitilsynet
kan påbyde, at forhold, der strider mod en juridisk bindende
afgørelse truffet af det europæiske agentur for
samarbejde mellem energireguleringsmyndigheder, bringes i orden
straks eller inden en nærmere angivet frist.«
32. § 85
d ophæves.
33. I
§ 87, stk. 1, nr. 4,
indsættes efter »angivet i«: »§ 19 d,
stk. 3, og«.
34. I
§ 87, stk. 1, nr. 10,
indsættes efter »overtræder«: »§
19 a, stk. 8,«.
35. I
§ 89, stk. 1, udgår
»(EF) nr. 1228/2003 af 26. juni 2003«.
36. I
§ 89 indsættes efter stk. 2
som nyt stykke:
»Stk. 3.
Energitilsynets afgørelser om certificering, jf. § 19
d, kan ikke indbringes for Energiklagenævnet. Dette
gælder dog ikke afgørelser, som Energitilsynet
træffer i en certificeringsprocedure indledt efter § 19
d, stk. 4, og hvor Energitilsynet afslår
certificeringen.«
Stk. 3-5 bliver herefter stk. 4-6.
37.
Efter § 91 indsættes:
Ȥ 91
a. Udgifterne, som er forbundet med etablering og drift af
et privat ankenævn på energiområdet, der er
godkendt i medfør af kapitel 2 i lov om forbrugerklager,
betales af virksomheder omfattet af el-, naturgas- og
varmeforsyningslovene. Ankenævnet sekretariatsbetjenes af
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Klima- og energiministeren kan
fastsætte regler om betaling og opkrævning.«
§ 2
I lov om naturgasforsyning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1116 af 8. november 2006, som
ændret bl.a. ved § 4 i lov nr. 548 af 6. juni 2007,
§ 2 i lov nr. 549 af 6. juni 2007, § 2 i lov nr. 503 af
17. juni 2008 og § 2 i lov nr. 622 af 11. juni 2010 og senest
ved § 50 i lov nr. 718 af 25. juni 2010, foretages
følgende ændringer:
1. Fodnoten til lovens titel affattes
således:
»1) Loven
indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/73/EF af 13. juli
2009 om fælles regler for det indre marked for naturgas og om
ophævelse af direktiv 2003/55/EF, EU-Tidende 2009, nr. L 211,
side 94, og dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2009/28/EF af 23. april 2009 om fremme af anvendelsen af energi fra
vedvarende energikilder og om ændring og senere
ophævelse af direktiv 2001/77/EF, EU-Tidende 2009, nr. L 140,
side 16.«
2. I
§ 6, nr. 8, indsættes efter
»blandingsanlæg«: »samt anlæg til
injicering af inerte gasser«.
3. I
§ 6 indsættes efter nr. 13
som nyt nummer:
»14) LNG-selskab: Enhver fysisk og juridisk
person, der varetager funktionen med at gøre naturgas
flydende eller med at importere, losse og forgasse LNG.«
Nr. 14-25 bliver herefter nr. 15-26.
4. § 6,
nr. 22, der bliver nr. 23, affattes således:
»23) Transmission: Transport af naturgas gennem
net, der hovedsagelig består af
højtryksrørledninger, bortset fra
opstrømsrørledningsnet og bortset fra den del af
højtryksrørledninger, der hovedsagelig anvendes
i forbindelse med lokal distribution af naturgas, med henblik
på levering af naturgas til kunder, men ikke
forsyning.«
5.
Efter § 10 a indsættes:
»Ejermæssig
adskillelse
§ 10
b. Transmissionsselskaber skal efter reglerne i stk. 2-6
være ejermæssigt adskilt fra produktions- og
handelsaktiviteter.
Stk. 2. Den, der direkte
eller indirekte, alene eller sammen med andre, udøver
kontrol over et gasproduktions-, gasforsynings, elproduktions-
eller elhandelsselskab, må ikke samtidig direkte eller
indirekte, alene eller sammen med andre, udøve kontrol eller
rettigheder over et transmissionsselskab.
Stk. 3. Den, der direkte
eller indirekte, alene eller sammen med andre, udøver
kontrol over et transmissionsselskab, må ikke samtidig
direkte eller indirekte, alene eller sammen med andre, udøve
kontrol eller rettigheder over et gasproduktions-, gasforsynings-,
elproduktions- eller elhandelsselskab.
Stk. 4. Den, der har ret
til at udpege medlemmer af tilsynsrådet, bestyrelsen eller
direktionen for et transmissionsselskab eller andre organer, som
repræsenterer transmissionsselskabet juridisk,
må ikke samtidig direkte eller indirekte, alene eller sammen
med andre, udøve kontrol eller rettigheder over et
gasproduktions- eller gasforsyningsselskab.
Stk. 5. Et medlem af
tilsynsrådet, bestyrelsen eller direktionen
for et transmissionsselskab må ikke være medlem af
tilsynsrådet, bestyrelsen eller direktionen for et
gasproduktions- eller gasforsyningsselskab. Det
samme gælder for andre organer, som måtte
repræsentere selskaberne, som er nævnt i 1. pkt.,
juridisk.
Stk. 6. Selskaber, der
varetager gasproduktions- eller gasforsyningsvirksomhed, må
ikke direkte eller indirekte overtage kontrollen med eller
udøve rettigheder over ejermæssigt adskilte
transmissionsselskaber.
Certificering af
ejermæssig adskillelse
§ 10
c. Efter forudgående ansøgning certificerer
Energitilsynet transmissionsselskaber, hvis de opfylder kravene om
ejermæssig adskillelse, jf. § 10 b.
Stk. 2. Energitilsynet
fører tilsyn med, at kravene i § 10 b til enhver tid er
opfyldt.
Stk. 3. Virksomheder,
der er certificeret efter stk. 1, skal underrette Energitilsynet om
enhver planlagt transaktion, der har betydning for overholdelse af
kravene i § 10 b.
Stk. 4. Energitilsynet
er forpligtet til at indlede en ny certificeringsprocedure, hvis
Energitilsynet
1) modtager en
underretning om eller i øvrigt er bekendt med planlagte
transaktioner som nævnt i stk. 3,
2) har en
formodning om, at kravene i § 10 b ikke længere er
opfyldt, eller
3) modtager en
anmodning fra Europa-Kommissionen herom.
Stk. 5. Energitilsynet
træffer afgørelse om certificering senest 4
måneder efter modtagelse af en ansøgning eller en
underretning eller efter datoen for Europa-Kommissionens anmodning.
Ved udløbet af denne periode anses certificeringen for
udstedt, hvis Energitilsynet ikke har truffet udtrykkelig
afgørelse herom. Energitilsynets udtrykkelige eller
stiltiende afgørelse får dog først virkning,
efter at proceduren i stk. 6 er afsluttet.
Stk. 6. Energitilsynet
tilsender straks Europa-Kommissionen underretning om den
udtrykkelige eller stiltiende afgørelse om certificering
sammen med alle relevante oplysninger om afgørelsen.
Europa-Kommissionen handler herefter i overensstemmelse med
proceduren i artikel 3 i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om betingelserne for adgang til
naturgastransmissionsnet.
Stk. 7. Stk. 1-6 finder
ikke anvendelse på transmissionsselskaber, der kontrolleres
af en eller flere fysiske eller juridiske personer fra et eller
flere lande uden for EU.
Stk. 8. Klima- og
energiministeren kan fastsætte nærmere regler om
certificering, tilsyn og underretning som nævnt i stk. 1-3.
Ministeren kan endvidere fastsætte regler for selskaber
omfattet af stk. 7.
Krav til transmissions-,
distributions-, lager- og LNG-selskaber«
6. I
§ 11 a, stk. 1, ændres
»Transmissions-, distributions- og lagerselskaber« til:
»Distributions- og lagerselskaber«.
7. I
§ 11 a indsættes efter stk.
1 som nye stykker:
»Stk. 2.
Selskaberne nævnt i stk. 1 skal udpege en
overvågningsansvarlig, som er uafhængig. Den
overvågningsansvarlige må ikke have nogen stilling,
noget ansvar, nogen interesser eller noget forretningsforhold i
eller med eventuelle tilknyttede og associerede selskaber samt i
eller med selskaber, der kontrolleres af samme selskabsdeltagere,
jf. dog stk. 3.
Stk. 3. Stk. 2 er ikke
til hinder for, at to eller flere distributionsselskaber eller
netvirksomheder efter lov om elforsyning udpeger den samme
overvågningsansvarlige.
Stk. 4. Den
overvågningsansvarlige skal til varetagelse af sin opgave
have adgang til alle nødvendige oplysninger hos selskabet og
eventuelle tilknyttede og associerede selskaber samt selskaber, der
kontrolleres af samme selskabsdeltagere.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 5.
8.
Efter § 11 a indsættes:
Ȥ 11
b. Distributionsselskaber skal sikre, at der i deres
kommunikationsarbejde og identitetsstrategier ikke skabes uklarhed
om distributionsselskabets særskilte identitet.
§ 11
c. Energinet.dk skal opstille et program for intern
overvågning, som beskriver Energinet.dk's tiltag for at
forhindre diskriminerende adfærd. Energinet.dk skal sikre
overholdelsen af programmet for intern overvågning og sikre,
at det kontrolleres på passende måde. En
årsberetning med en beskrivelse af programmet og kontrollen
af dette skal offentliggøres og anmeldes til
Energitilsynet.
Stk. 2. Klima- og
energiministeren kan fastsætte nærmere regler om
indholdet af de i stk. 1 nævnte forhold, herunder om, hvad
programmet for intern overvågning skal indeholde, og hvordan
det skal kontrolleres.«
9. I
§ 15, stk. 1, nr. 3, udgår
»og 6«.
10. I
§ 20, stk. 1, udgår »,
herunder linepack og andre hjælpefunktioner«.
11. § 20
a affattes således:
Ȥ 20
a. Adgang til lagerfaciliteter, linepack og andre
hjælpefunktioner udbydes af lager- og transmissionsselskaber
ved forhandlet adgang, herunder ved auktion, baseret på
objektive, gennemsigtige og ikkediskriminerende kriterier.
Bestemmelsen omfatter alle lagerfaciliteter i Danmark og al
linepack og andre hjælpefunktioner i transmissionsnettet.
Stk. 2. Lager- og
transmissionsselskaber offentliggør en gang om året
deres kommercielle hovedvilkår for adgang til
lagerfaciliteter, linepack og andre hjælpefunktioner. Inden
fastsættelse af vilkårene høres lager- og
transmissionsselskabernes brugere herom.
Stk. 3. Energitilsynet
fører tilsyn med, at udbudsprocedurer og hovedvilkår
for adgang til lagerfaciliteter, linepack og andre
hjælpefunktioner er baseret på objektive, gennemsigtige
og ikkediskriminerende kriterier.«
12. § 22
a affattes således:
Ȥ 22
a. Større nye anlæg i gasinfrastrukturen kan
efter ansøgning til Energitilsynet helt eller delvis
undtages fra bestemmelserne i §§ 10 b, 18-21, 36 a og 41
for en bestemt periode.
Stk. 2. Den i stk. 1
nævnte infrastruktur skal være selskabsmæssigt
adskilt fra det selskab, i hvis system infrastrukturen vil
indgå.
Stk. 3. Klima- og
energiministeren fastsætter regler om de i stk. 1
nævnte forhold.«
13. I
§ 28 b, stk. 1 og 2, udgår
»transmissions-,«.
14. §
38 affattes således:
Ȥ 38. Priser og
betingelser for ydelser fra transmissions- og LNG-selskaber skal
fastsættes således, at der ikke diskrimineres mellem
systembrugere.
Stk. 2. Ved
fastsættelse af priser for ydelser fra transmissions- og
LNG-selskaber skal der tages hensyn til selskabernes omkostninger
og til, at der skal kunne opnås et rimeligt afkast af den i
selskaberne investerede kapital, jf. dog § 37 d, for så
vidt angår transmissionsvirksomhed udført af
Energinet.dk.
Stk. 3. Stk. 1 og 2
omfatter ikke adgang til linepack og andre hjælpefunktioner i
transmissionsnettet.
Stk. 4. Energitilsynet
fører tilsyn med prisernes og betingelsernes rimelighed, jf.
stk. 2.«
15. I
§ 40, stk. 1, udgår
»lager-,«.
16. I
§ 40, stk. 2, ændres
»transmissions-, distributions- og lagerydelser« til:
»transmissions- og distributionsydelser«.
17. § 41
a affattes således:
Ȥ 41
a. Klima- og energiministeren fastsætter nærmere
regler for, hvilke opgaver Energitilsynet skal varetage,
herunder
1)
overvågningsopgaver for at sikre velfungerende
konkurrencebaserede gasmarkeder og
2) opgaver
vedrørende samarbejdet med andre landes
energireguleringsmyndigheder, herunder på regionalt plan og
EU-plan.
Stk. 2. Klima- og
energiministeren fastsætter regler om Energitilsynets opgaver
efter Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
betingelserne for adgang til naturgastransmissionsnet.«
18.
Efter § 41 a indsættes:
Ȥ 41
b. Energitilsynet efterkommer bindende juridiske
afgørelser fra Europa-Kommissionen og fra det
europæiske agentur for samarbejde mellem
energireguleringsmyndigheder.«
19. § 42,
stk. 1, affattes således:
»Energitilsynet kan til enhver tid uden
retskendelse mod behørig legitimation til brug for tilsynet
efter loven få adgang til et selskabs lokaler og på
stedet gøre sig bekendt med og tage kopi af enhver
nødvendig oplysning, herunder selskabets regnskaber,
øvrige regnskabsmaterialer, forretningsbøger og andre
forretningspapirer, uanset om disse oplysninger opbevares
elektronisk.«
20. I
§ 42 a indsættes efter stk.
2 som nyt stykke:
»Stk. 3.
Energitilsynet overvåger graden af gennemsigtighed af
engrospriser og udarbejder periodiske analyser til dette
formål.«
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og
5.
21. I
§ 42 a, stk. 3, der bliver stk. 4,
indsættes efter »fornødne skridt til«:
»i øvrigt«.
22. I
§ 43 indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Energitilsynet gør Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
opmærksom på forhold, som tilsynet mener kan være
i strid med konkurrencelovgivningen.«
23. § 44,
stk. 3, ophæves.
24. § 45,
stk. 1, affattes således:
»Klima- og energiministeren, Energitilsynet
og Energiklagenævnet kan i forbindelse med
behandling af en klage, udøvelse af tilsyn eller
overvågning af markedet indhente oplysninger, som er
nødvendige for varetagelsen af disse opgaver, hos
bevillingspligtige selskaber, Energinet.dk,
naturgasleverandører samt disses koncernforbundne selskaber
og systembrugere, herunder berørte forbrugere, og andre
købere af naturgas.«
25. I
§ 45 a, stk. 2, indsættes
efter »adgang til«: »og sikre effektiv udnyttelse
af«.
26.
Efter § 45 a indsættes:
Ȥ 45
b. Naturgasleverandører skal sørge for, at
relevante data om alle transaktioner vedrørende kontrakter
med engroskunder, transmissionsselskaber og lager- og LNG-selskaber
om levering af naturgas er til rådighed for Energitilsynet,
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og Europa-Kommissionen i mindst
5 år med henblik på opfyldelsen af deres opgaver.
Stk. 2. Stk. 1
gælder ligeledes for naturgasleverandørers
transaktioner vedrørende gasderivater med engroskunder og
transmissionsselskaber såvel som lager- og LNG-selskaber.
Stk. 3. Energitilsynet
kan træffe afgørelse om, at dele af de oplysninger,
der er nævnt i stk. 1, stilles til rådighed for andre
markedsdeltagere. Energitilsynet skal sikre, at der i den
forbindelse ikke sker videregivelse af kommercielt følsomme
oplysninger om individuelle markedsdeltagere eller individuelle
transaktioner.
Stk. 4. Stk. 3
gælder ikke oplysninger om finansielle instrumenter omfattet
af værdipapirhandelsloven.«
27. § 46,
stk. 3, affattes således:
»Stk. 3.
Transmissions-, distributions-, lager- og LNG-selskaber må
ikke i forbindelse med det pågældende selskabs eller
tilknyttede eller associerede selskabers køb og salg af
naturgas misbruge oplysninger, som de har fået fra tredjepart
i forbindelse med tildeling af eller forhandling om adgang til
systemet. Det samme gælder i forbindelse med køb og
salg af naturgas i selskaber, der kontrolleres af samme
selskabsdeltagere som de pågældende
selskaber.«
28. § 47
b affattes således:
Ȥ 47
b. Klima- og energiministeren og Energitilsynet kan
påbyde, at forhold, der strider mod loven, mod regler eller
afgørelser i henhold til loven eller mod Europa-Parlamentets
og Rådets forordning om betingelserne for adgang til
naturgastransmissionsnet, bringes i orden straks eller inden en
nærmere angiven frist.
Stk. 2. Energitilsynet
kan påbyde, at forhold, der strider mod en juridisk bindende
afgørelse truffet af det europæiske agentur for
samarbejde mellem energireguleringsmyndigheder, bringes i orden
straks eller inden en nærmere angiven frist.«
29. § 47
c ophæves.
30. I
§ 49, stk. 1, nr. 7,
indsættes efter »overtræder«: »§
10 c, stk. 3, eller«.
31. I
§ 51 indsættes efter stk. 2
som nyt stykke:
»Stk. 3.
Energitilsynets afgørelser om certificering, jf. § 10
c, kan ikke indbringes for Energiklagenævnet. Dette
gælder dog ikke afgørelser, som Energitilsynet
træffer i en certificeringsprocedure indledt efter § 10
c, stk. 4, og hvor Energitilsynet afslår
certificeringen.«
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og
5.
32.
Efter § 53 indsættes:
Ȥ 53
a. Udgifterne, som er forbundet med etablering og drift af
et privat ankenævn på energiområdet, der er
godkendt i medfør af kapitel 2 i lov om forbrugerklager,
betales af selskaber omfattet af el-, naturgas- og
varmeforsyningslovene. Klima- og energiministeren kan
fastsætte regler om betaling og opkrævning.«
§ 3
I lov om varmeforsyning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 347 af 17. maj 2005, som ændret
bl.a. ved § 3 i lov nr. 520 af 7. juni 2006, § 14 i lov
nr. 534 af 6. juni 2007 og § 4 i lov nr. 622 af 11. juni 2010
og senest ved § 1 i lov nr. 1555 af 21. december 2010,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 23 b indsættes som stk. 9:
»Stk. 9. Klima- og
energiministeren kan fastsætte regler om, at en virksomhed,
som ejer anlæg omfattet af loven, skal udarbejde en
selvevaluering af virksomhedens overholdelse af
varmeforsyningslovens kapitel 4, 4 a og 4 b til brug for tilsynet.
Der kan herunder fastsættes regler om, at selvevalueringen
ledsages af en erklæring fra en statsautoriseret revisor, som
ikke er eller har været virksomhedens sædvanlige
revisor og hverken har eller i perioden, som selvevalueringen
vedrører, har haft andre opgaver for virksomheden, og som
har dokumenteret erfaring med regnskaber baseret på
varmeforsyningsloven.«
2. § 23 c,
stk. 3, ophæves.
Stk. 4 bliver herefter stk. 3.
3. § 23 l,
stk. 8, affattes således:
»Stk. 8. Kommuner
kan ved indberetning efter stk. 5 af vederlag ved afståelse
af ejerandele i virksomheder omfattet af stk. 1 fratrække
beløb, som i medfør af § 23 m, stk. 1 eller 6,
har ført eller samtidig fører til reduktion af
kommunens statstilskud i henhold til stk. 10. Kommuner kan
endvidere ved indberetning efter stk. 5 fratrække
1) et nettoprovenu
og en indskudskapital, som Energitilsynet har godkendt eller
fastsat i medfør af § 35, stk. 5, jf. stk. 1 eller stk.
9, 2. pkt., i lov om naturgasforsyning, og som for nettoprovenuets
vedkommende har ført eller samtidig fører til
reduktion af kommunens statstilskud i henhold til § 35, stk.
6-8, i lov om naturgasforsyning, og
2) beløb,
som i medfør af § 2, stk. 3, eller § 7 i lov om
kommuners afståelse af vandforsyninger og
spildevandsforsyninger har ført eller samtidig fører
til reduktion af kommunens statstilskud i henhold til § 6 i
lov om kommuners afståelse af vandforsyninger og
spildevandsforsyninger.«
4.
Efter § 27 indsættes:
Ȥ 27
a. Udgifterne, som er forbundet med etablering og drift af
et privat ankenævn på energiområdet, der er
godkendt i medfør af kapitel 2 i lov om forbrugerklager,
betales af virksomheder omfattet af el-, naturgas- og
varmeforsyningslovene. Klima- og energiministeren kan
fastsætte regler om betaling og opkrævning.«
§ 4
I lov om Energinet.dk, jf.
lovbekendtgørelse nr. 224 af 16. marts 2009, som
ændret ved § 15 i lov nr. 516 af 12. juni 2009 og §
5 i lov nr. 622 af 11. juni 2010, foretages følgende
ændringer:
1. Fodnoten til lovens titel affattes
således:
»1) Loven
indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/147/EF af 30.
november 2009, EU-Tidende 2010, nr. L 20, side 7, dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/73/EF af 13. juli
2009, EU-Tidende 2009, nr. L 211, side 94, dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/72/EF af 13. juli
2009, EU-Tidende 2009, nr. L 211, side 55, dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/28/EF af 23.
april 2009, EU-Tidende 2009, nr. L 140, side 16, dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/99/EF af 19.
november 2008, EU-Tidende 2008, nr. L 328, side 28, dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/89/EF af 18.
januar 2006, EU Tidende 2006, nr. L 33, side 22 og dele af
Rådets direktiv 92/43/EØF af 21. maj 1992, EF-Tidende
1992, nr. L 206, side 7, som ændret senest ved Rådets
direktiv 2006/105/EF af 20. november 2006, EU-Tidende 2006, nr. L
363, side 368.«
2. I
§ 2, stk. 2, ændres
»eltransmissions- og
gastransmissionsvirksomhed« til:
»eltransmissionsvirksomhed, herunder opgaven som
uafhængig systemoperatør, og
gastransmissionsvirksomhed«.
3. § 4,
stk. 7, affattes således:
»Stk. 7. Stk. 5 og
6 finder ikke anvendelse på forhold, som omfattes af artikel
17 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
betingelserne for netadgang i forbindelse med
grænseoverskridende elektricitetsudveksling.«
§ 5
I lov nr. 1392 af 27. december 2008 om fremme af
vedvarende energi, som ændret ved lov nr. 509 af 12. juni
2009, § 2 i lov nr. 1267 af 16. december 2009, § 13 i lov
nr. 1384 af 21. december 2009 og § 6 i lov nr. 622 af 11. juni
2010, foretages følgende ændringer:
1. Fodnoten til lovens titel affattes
således:
»1) Loven
indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/147/EF af 30.
november 2009, EU-Tidende 2010, nr. L 20, side 7, dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/72/EF af 13. juli
2009, EU-Tidende 2009, nr. L 211, side 55, dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/28/EF af 23.
april 2009, EU-Tidende 2009, nr. L 140, side 16, dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/99/EF af 19.
november 2008, EU-Tidende 2008, nr. L 328, side 28, dele af
Rådets direktiv 92/43/EØF af 21. maj 1992, EF-Tidende
1992, nr. L 206, side 7, som ændret senest ved Rådets
direktiv 2006/105/EF af 20. november 2006, EU-Tidende 2006, nr. L
363, side 368, og dele af Rådets direktiv 85/337/EØF
af 27. juni 1985, EF-Tidende 1985, nr. L 175, side 40, som
ændret senest ved Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2009/31/EF af 23. april 2009, EU-Tidende 2009, nr. L 140,
side 114.«
2. I
§ 34, stk. 7, ændres to
steder »Energistyrelsen« til:
»Energitilsynet«.
3. § 37,
stk. 2, nr. 3, affattes således:
»3) Til
elektricitet produceret på Anholt Havvindmøllepark
udbudt den 30. april 2009 ydes et pristillæg, der
fastsættes således, at dette og den efter § 51,
stk. 2, nr. 1, fastsatte markedspris tilsammen udgør 105,1
øre pr. kWh.«
4. I
§ 52, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »§ 44, stk. 2,«:
»§ 45, stk. 3,«.
5. § 63,
stk. 1, affattes således:
»Energitilsynet kan til enhver tid uden
retskendelse mod behørig legitimation til brug for tilsynet
efter loven få adgang til et selskabs lokaler og på
stedet gøre sig bekendt med og tage kopi af enhver
nødvendig oplysning, herunder regnskaber,
regnskabsmaterialer, bøger, andre forretningspapirer og
elektronisk lagrede data.«
6. § 65,
stk. 3, affattes således:
»Stk. 3. Klima- og
energiministeren kan fastsætte regler om Energitilsynets
behandling af klager og om, hvorvidt klager over Energitilsynets
afgørelser kan tillægges opsættende virkning.
Klima- og energiministeren kan endvidere fastsætte regler om
frister for klage til Energitilsynet.«
§ 6
I lov nr. 722 af 25. juni 2010 om ændring
af lov om afgift af elektricitet, lov om kuldioxidafgift af visse
energiprodukter og forskellige andre love. (Ændringer i
elpatronordningen, udvidelse af solcelleordningen i elafgiftsloven
og afgift på andre klimagasser end CO2 m.v.) foretages følgende
ændring:
1. § 7,
nr. 1, ophæves.
§ 7
Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2. Klima- og
energiministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttrædelsen af § 84 b, stk. 2, i lov om elforsyning
som affattet ved denne lovs § 1, nr. 30, og § 45 b, stk.
2, i lov om naturgasforsyning som affattet ved denne lovs § 2,
nr. 26.
Stk. 3. Skatteministeren
fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelsen af § 9
a, stk. 1, 2. pkt., i lov om elforsyning som affattet ved denne
lovs § 1, nr. 3, og af lovens § 6.
Stk. 4. § 27 c,
stk. 8, i lov om elforsyning som ændret ved denne lovs §
1, nr. 10, og § 52, stk. 1, i lov om fremme af vedvarende
energi som ændret ved denne lovs § 5, nr. 4, har
virkning fra den 1. juli 2008.
Stk. 5. Kravene i
§§ 19 a-19 c i lov om elforsyning som affattet ved denne
lovs § 1, nr. 4, skal være opfyldt, og den
tilhørende certificering, jf. § 19 d i lov om
elforsyning som ligeledes affattet ved denne lovs § 1, nr. 4,
skal være afsluttet inden den 3. marts 2012, jf. dog stk.
6.
Stk. 6. Kravene i §
19 a, stk. 2-4, i lov om elforsyning som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 4, skal først være opfyldt, og den
tilhørende certificering, jf. § 19 d i lov om
elforsyning som ligeledes affattet ved denne lovs § 1, nr. 4,
skal først være afsluttet inden den 3. marts 2013,
såfremt transmissionsvirksomheden ikke er vertikalt
integreret den 3. marts 2012.
Stk. 7. Kravene i §
10 b i lov om naturgasforsyning som affattet ved denne lovs §
2, nr. 5, skal være opfyldt, og den tilhørende
certificering, jf. § 10 c i lov om naturgasforsyning som
ligeledes affattet ved denne lovs § 2, nr. 5, skal være
afsluttet inden den 3. marts 2012.
Stk. 8. En virksomhed,
der den 3. marts 2011 besidder transmissionsbevilling til net
på mellem 50 kV og 60 kV, kan anmode klima- og
energiministeren om i stedet at få netbevilling til de
pågældende net med henblik på sammenlægning
med distributionsnet på lavere spændingsniveau.
Stk. 9. §§
40-44 i lov om elforsyning finder ikke anvendelse på
netbevilling til net på mellem 50 kV og 60 kV, som gives i
medfør af stk. 8, indtil sammenlægningen med
distributionsnet på lavere spændingsniveau har fundet
sted.
Stk. 10. Ved udpegningen
af de medlemmer, der skal have sæde i Energitilsynet fra den
1. januar 2012, udpeges formand, 2 medlemmer og 1 suppleant for 5
år, medens de øvrige medlemmer og 1 suppleant udpeges
for 3 år. Efter 3 år udpeges 4 medlemmer og 1 suppleant
for 5 år.
Officielle noter
1) Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2009/72/EF af 13. juli 2009 om fælles regler for det
indre marked for elektricitet og om ophævelse af direktiv
2003/54/EF, EU-Tidende 2009, nr. L 211, side 55, og dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/73/EF af 13. juli
2009 om fælles regler for det indre marked for naturgas og om
ophævelse af direktiv 2003/55/EF, EU-Tidende 2009, nr. L 211,
side 94.