Betænkning afgivet af Trafikudvalget
den 10. februar 2011
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 8. december 2010 og var til 1.
behandling den 14. december 2010. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Trafikudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og transportministeren sendte
den 30. september 2010 dette udkast til udvalget, jf.
(folketingsåret 2009/10) TRU alm. del - bilag 491. Den 9.
december 2010 sendte transportministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 2 spørgsmål til
transportministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Udvalget indstiller lovforslaget
til vedtagelse uændret.
Udvalget tager transportministerens brev af 27. januar 2011
(omdelt som L 94 - bilag 3) til efterretning, hvori ministeren
redegør for, at han agter at indføre en ordning, hvor
tilsynsresultaterne udsendes sammen med indkaldelsen til syn.
Udvalget støtter denne model og støtter ligeledes, at
ministeren evaluerer denne model, når den har fungeret i et
år. Ministerens brev til udvalget er optrykt som bilag 2 til
betænkningen.
Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
Jens Vibjerg (V) Flemming Damgaard
Larsen (V) fmd. Kristian Pihl
Lorentzen (V) Peter Juel Jensen (V) Karsten Nonbo (V) Kim
Christiansen (DF) Pia Adelsteen (DF) Henriette Kjær (KF)
nfmd. Helge Adam Møller
(KF) Magnus Heunicke (S) Jens Chr. Lund (S) Poul Andersen (S) Klaus
Hækkerup (S) Anne Baastrup (SF) Jesper Petersen (SF) Johs.
Poulsen (RV) Per Clausen (EL)
Liberal Alliance, Kristendemokraterne,
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og
Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 17 |
Radikale Venstre (RV) | 9 |
Enhedslisten (EL) | 4 |
Liberal Alliance (LA) | 3 |
Kristendemokraterne (KD) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 2 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 94
Bilagsnr. | Titel |
1 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
2 | Høringssvar og høringsnotat,
fra transportministeren |
3 | Brev fra transportministeren af 27/1-11
vedrørende muligheder for at sikre en bredere tilgang til
offentliggørelsesformen |
4 | Udkast til betænkning |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 94
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om et ændringsforslag til
lovforslaget, som sikrer, at kontrolresultaterne fra
Trafikstyrelsens tilsynsbesøg også
offentliggøres i synshallerne, til transportministeren, og
ministerens svar herpå |
2 | Spm. om at oplyse resultatet af
tilsynsbesøgene ud for de enkelte synshaller, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
| |
Bilag 2
Brev fra transportministeren vedrørende muligheder for
at sikre en bredere tilgang til
offentliggørelsesformen
L 94 - bilag 3 er optrykt efter ønske fra
udvalget.
Vedrørende L 94 - forslag til ændring af lov om
godkendelse og syn af køretøjer
(offentliggørelse af tilsynsresultater)
Under 1. behandlingen af forslaget var der en drøftelse
af, hvorvidt offentliggørelsesformen var optimal i forhold
til at sikre fuld tilgængelighed til tilsynsresultaterne for
alle bilejere, herunder også personer, der ikke har adgang
til internettet.
Der er flere muligheder for at sikre en bredere tilgang til
offentliggørelsesformen.
Én mulighed kunne være, at der som
foreslået ved første behandlingen fremover skal ske et
opslag af tilsynsresultaterne synligt i synshallerne. Muligheden
for at offentliggøre tilsynsresultatet ved opslag i
synshallen blev overvejet i forbindelse med forberedelsen af
lovforslaget, men blev ikke medtaget ud fra en betragtning om, at
når borgeren først stod med sin bil i synshallen, var
det for sent at få denne information. Jeg tror generelt ikke,
at bilejerne vil køre rundt og tjekke opslag i de enkelte
synshaller om Trafikstyrelsens tilsynsresultater, før de
træffer beslutning om, hvilken synsvirksomhed de vil
anvende.
En anden mulighed kunne være at udsende oplysninger om
tilsynsresultaterne i forbindelse med indkaldelsen til syn. Denne
model har den fordel, at den tilgodeser hensynet til information af
alle bilejere, hvad enten de har internetadgang eller ej, og vel at
mærke på det tidspunkt, hvor de skal beslutte sig til,
hvilken synsvirksomhed de vil anvende. En ulempe ved modellen er,
at der kan være en risiko for, at visse tilsynsresultater er
forældede, inden synet gennemføres. Dette skyldes, at
indkaldelsen udsendes med 8 ugers varsel. Især dårlige
tilsynsresultater bliver hurtigt fulgt op af nye
tilsynsbesøg, der kan føre til et andet resultat. Det
vil derfor være nødvendigt at gøre
opmærksom på dette og henvise til Trafikstyrelsens
hjemmeside på internettet for oplysninger om opdaterede
tilsynsresultater.
Samlet vil jeg mene, at modellen med udsendelse af
tilsynsresultaterne sammen med indkaldelsen til syn er mest
effektive og enkel måde at tilgodese hensynet til information
af alle bilejere. Ordningen vil kunne indføres inden for
rammerne af det eksisterende lovforslag, så der kræves
ikke noget ændringsforslag.
Jeg agter derfor at gennemføre denne ordning,
såfremt lovforslaget vedtages.
Det er dog vigtigt at opretholde en vis fleksibilitet i valget
af kommunikationsform i forhold til bilejerne. Skulle den
teknologiske udvikling medføre mere effektive måder at
formidle informationen på, bør der således
være mulighed for senere at ændre på
offentliggørelsesformen. Når ordningen kar kørt
i et år vil jeg derfor foretage en evaluering af
modellen.
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt