Fremsat den 8. december 2010 af
transportministeren (Hans Christian Schmidt)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om godkendelse og syn
af køretøjer
(Tilbagekaldelse af tilladelser ved
gæld til det offentlige og offentliggørelse af
tilsynsresultater)
§ 1
I lov nr. 473 af 9. juni 2004 om godkendelse og
syn af køretøjer foretages følgende
ændringer:
1.
Overalt i loven ændres »Færdselsstyrelsen«
til: »Trafikstyrelsen« og
»Færdselsstyrelsens« til:
»Trafikstyrelsens«.
2. § 7 affattes således:
Ȥ 7. En tilladelse til
at foretage syn eller omsyn bortfalder, hvis:
1)
tilladelsesindehaveren kommer under konkursbehandling eller
likvidation, eller
2) den teknisk
ansvarlige persons tilknytning til tilladelsesindehaveren
ophører.«
3. § 8, stk. 1, affattes
således:
Ȥ 8. Trafikstyrelsen kan
tilbagekalde en tilladelse til at foretage syn eller omsyn,
hvis:
1) Indehaveren af
tilladelsen groft eller gentagne gange har overtrådt
vilkårene i tilladelsen.
2) Virksomhedens
ejer eller, hvis der er tale om en juridisk person, medlemmer af
bestyrelsen eller direktionen, den teknisk ansvarlige person eller
den juridiske person får konstateret gæld til det
offentlige på 100.000 kr. eller derover.«
4.
Efter § 10
indsættes:
Ȥ 10
a. Transportministeren kan fastsætte regler om
offentliggørelse af resultater af tilsyn gennemført
over for navngivne syns- og omsynsvirksomheder. Ministeren kan
endvidere fastsætte regler om offentliggørelse af
sanktioner fastsat som følge af tilsyn med syns- og
omsynsvirksomheder. Klage, herunder over tilsynsresultater, vil
ikke have opsættende virkning.
Stk. 2. Ministeren
kan fastsætte regler om formen for og omfanget af
offentliggørelsen, herunder at offentliggørelsen skal
ske i elektronisk form i et informationssystem vedrørende
tilsynsresultater.
Stk. 3. Ministeren
kan fastsætte regler om videregivelse af såvel
enkeltstående oplysninger som masseoplysninger fra
informationssystemet til en ubestemt kreds af modtagere.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. april 2011.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | | Indholdsfortegnelse | 1. | Lovforslagets formål og
baggrund. | 2. | Tilbagekaldelse af tilladelser. | 3. | Offentliggørelse af
tilsynsresultater. | 4. | Administrative og økonomiske
konsekvenser for stat, regioner og kommuner. | 5. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet. | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne. | 7. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet. | 8. | Miljømæssige
konsekvenser. | 9. | Forholdet til EU-retten. | 10. | Høring. | 11. | Samlet vurdering af lovforslaget. |
|
1. Lovforslagets formål
og baggrund
Lovforslaget vedrører to forhold i
relation til udførelsen af tilsyn med syn af
køretøjer. Det første forhold relaterer sig
til tilbagekaldelse af en tilladelse til at foretage syn eller
omsyn ved gæld til det offentlige hos bl.a. virksomhedens
ejer, og det andet forhold relaterer sig til
offentliggørelse af tilsynsresultater med syns- og
omsynsvirksomhederne.
Synsområdet har indtil 15. april 2010
været administreret af Færdselsstyrelsen.
Færdselsstyrelsen og Trafikstyrelsen blev den 15. april 2010
sammenlagt til en fælles styrelse. Den nye styrelse kaldes
Trafikstyrelsen.
Forslaget gør det for det første
muligt, at der ved konstateret gæld til det offentlige
på over 100.000 kr. hos en virksomhedsejer, medlemmer af
bestyrelsen eller direktionen, den teknisk ansvarlige eller hos
virksomheden ikke automatisk sker bortfald af tilladelsen til at
foretage syn eller omsyn. Der skabes ved lovforslaget mulighed for,
at Trafikstyrelsen efter en konkret vurdering kan træffe
afgørelse om tilbagekaldelse af tilladelsen ved en
konstateret gæld til det offentlige på over 100.000 kr.
Der skabes herved overensstemmelse med reglerne i lov om
buskørsel og lov om godskørsel, hvorefter tilladelse
til buskørsel eller godskørsel kan tilbagekaldes,
hvis indehaveren har betydelig gæld til det offentlige,
hvorved forstås beløb i størrelsesordenen
100.000 kr. og derover.
Formålet med lovforslaget er for det andet
at øge gennemsigtigheden af kvaliteten af bilsynsmarkedet.
Dette vil ske ved at give transportministeren hjemmel til at kunne
fastsætte regler om offentliggørelse af
Trafikstyrelsens tilsynsresultater med syns- og omsynsvirksomheder.
Lovforslaget giver endvidere ministeren hjemmel til at
fastsætte regler om, hvorledes en sådan
offentliggørelse kan ske. Dette kan eksempelvis ske ved et
elektronisk informationssystem på Trafikstyrelsens
hjemmeside. Alle skal have adgang til informationssystemet, og
ministeren kan videregive både enkeltoplysninger og
masseoplysninger til en ubestemt kreds af modtagere.
Transportministeren kan endvidere fastsætte
regler om omfanget af offentliggørelsen, herunder
offentliggørelse af resultater af tidligere tilsyn inden for
en vis periode for en syns- eller omsynsvirksomhed, eller et antal
af virksomhedens seneste resultater, f.eks. synsvirksomhedens 5
seneste tilsynsresultater. Resultater af alle tilsyn inden for en
vis periode eller af et vist antal tilsyn hos alle synssteder i
Danmark offentliggøres.
Det er både informationer om
tilsynsresultaterne samt arten og omfang af sanktioner i
tilfælde af et eller flere dårlige tilsynsresultater,
der påtænkes lagt på Trafikstyrelsens hjemmeside.
Dette vil give kunden et bedre grundlag for at vurdere typen af
overtrædelser, deres omfang og sanktionerne herfor.
Sanktioner er endvidere særligt interessante for
virksomhedens forretningsforbindelser og potentielle
medarbejdere.
Der skabes ved lovforslaget mulighed for, at
indehavere af køretøjer, der skal til syn eller
omsyn, kan se, hvilke resultater de pågældende syns-
eller omsynsvirksomheder tidligere har modtaget ved
Trafikstyrelsens tilsyn. Herved opnås øget
gennemsigtighed på synsmarkedet for kunder og
forretningsforbindelser, hvilket kan virke som incitament for
synsvirksomhederne til at sikre og forhøje kvaliteten af
bilsynet samt give virksomhederne en mulighed for at benytte dette
i sin markedsføring.
2. Tilbagekaldelse af
tilladelser
2.1. Gældende ret
Det følger af synsloven, at en tilladelse
til at foretage syn eller omsyn bortfalder, hvis virksomhedens ejer
eller, hvis der er tale om en juridisk person, medlemmer af
bestyrelsen eller direktionen eller den teknisk ansvarlige person
får konstateret gæld til det offentlige på
100.000 kr. eller derover. En teknisk ansvarlig person er uddannet
som køretøjsmekaniker og har bestået en af
Trafikstyrelsen godkendt uddannelse som teknisk ansvarlig. Den
teknisk ansvarlige person er ansat og har ledelsesmæssige
beføjelser i syns- eller omsynsvirksomheden.
En tilladelse bortfalder imidlertid ikke, hvis
den juridiske person skylder 100.000 kr. eller derover til det
offentlige. Trafikstyrelsen skal således fratage en
tilladelse til at foretage syn eller omsyn, så snart det med
sikkerhed er konstateret, at der foreligger en gæld på
100.000 kr. eller derover til det offentlige. Loven giver i sin
nuværende form således ikke mulighed for en
afdragsordning eller mulighed for at undtage fra kravet i
tilfælde af konkrete omstændigheder, såsom akut
sygdom eller kortere forsinkelse af tilbagebetaling af
gæld.
2.2. Lovforslagets indhold
Forslaget indeholder en bestemmelse om, at der
ved konstateret gæld på over 100.000 kr. til det
offentlige hos en virksomhedsejer, eller, hvis der er tale om en
juridisk person, hos medlemmer af bestyrelsen eller direktionen,
den teknisk ansvarlige eller hos den juridiske person - dvs.
virksomheden - ikke automatisk sker bortfald af tilladelsen til at
foretage syn eller omsyn. Der skabes ved lovforslaget mulighed for,
at Trafikstyrelsen ved en konkret afgørelse kan tage
stilling til, om der er grundlag for at tilbagekalde tilladelsen
ved konstateret gæld over 100.000 kr. til det offentlige. Det
vil endvidere være muligt i praksis med en afdragsordning i
relation til den konstaterede gæld. Der skabes herved
overensstemmelse med reglerne i lov om buskørsel og lov om
godskørsel i relation til gæld, hvorefter tilladelse
til buskørsel eller godskørsel kan tilbagekaldes,
hvis indehaveren har betydelig gæld til det offentlige,
hvorved forstås beløb i størrelsesordenen
100.000 kr. og derover.
3. Offentliggørelse af
tilsynsresultater
3.1. Gældende ret
Trafikstyrelsen fører tilsyn med syns- og
omsynsvirksomheder. Tilsynet går bl.a. ud på, at
styrelsens inspektører uanmeldt besøger de ca. 675
syns- og omsynssteder i Danmark. Der udføres mere end ca.
2.500 tilsynsbesøg årligt. Tilsynet indebærer en
kontrol af, at syn eller omsynet udføres efter
gældende regler, og der kan endvidere udtages synede
køretøjer til kontrolsyn. Der udtages årligt
mere end 1.500 køretøjer til kontrolsyn.
Tilsynsbesøgene resulterer i ca. 73 % af tilfældene i
tilfredsstillende resultater, i ca. 9 % af tilfældene i
mindre tilfredsstillende resultater og i ca. 18 % i ikke
tilfredsstillende resultater. Trafikstyrelsen har inden for de
seneste to år i syv tilfælde tilbagekaldt tilladelsen
pga. overtrædelse af vilkårene for tilladelsen.
Et tilsynsresultat kan bestå af
følgende karakterer: A = ingen bemærkninger; B =
anmærkninger; C = utilfredsstillende. I tilfælde af et
utilfredsstillende resultat, afgøres sanktionen efter
forholdets karakter som C1: påbud, C2: anmodning om
redegørelse, C3: agter advarsel. Herudover bliver en
C-karakter kombineret med følgende kategorier af fejl: Ca:
fejl i administrative rutiner eller ved teknisk udstyr; Cf:
færdselssikkerhedsmæssige fejl; Cm: fejl af
miljømæssig betydning; Co: obligatoriske
kontrolpunkter ikke gennemført og Cu: uberettigede krav mod
fremstiller. En synsvirksomhed, som opnår andet end
karaktererne A og B ved Trafikstyrelsens tilsyn, vil blive sat
under målrettet tilsyn, eller ved gentagne eller grovere
forhold, som har medført en advarsel, under skærpet
tilsyn.
Det er ikke udelukket, at der inden for rammerne
af gældende ret ville kunne etableres ordninger med
systematisk offentliggørelse af kontrolresultater,
afgørelser m.v. i ikke anonymiseret form uden lovhjemmel,
såfremt de oplysninger, der skulle offentliggøres,
alene vedrørte juridiske personer. Ordningerne ville i givet
fald skulle udformes og administreres på en sådan
måde, at de holdt sig inden for gældende ret, herunder
tavshedspligten efter straffelovens §§ 152-152 e og
forvaltningslovens § 27. For så vidt angår
fysiske personer, herunder enkeltmandsvirksomheder, fører
reglerne i persondataloven derimod til, at der kun kan ske en
sådan offentliggørelse, hvis der er særlig
lovhjemmel hertil.
3.2. Lovforslagets indhold
En tilsynsrapport indeholder oplysninger om syns-
eller omsynsvirksomheden, datoen for tilsynet, oplysning om den
person, som har foretaget tilsynet, navn på medarbejderen i
syns- eller omsynsvirksomheden, der har kvitteret for tilsynet,
tilsynsresultat samt beskrivelse af fejl og mangler, der er
konstateret under tilsynet. Det er ikke hensigten med lovforslaget,
at selve tilsynsrapporten skal offentliggøres.
Formålet er alene at offentliggøre oplysninger om navn
og adresse på synsvirksomheden eller synsstedet, hvor det
pågældende tilsyn fandt sted, dato for det
pågældende tilsyn samt resultatet af tilsynet. Til
forskel fra »smiley-ordningen« på
fødevareområdet er der med dette lovforslag ikke lagt
op til, at tilsynsresultaterne ophænges synligt i
virksomhedens forretningslokaler. Der er alene tale om
offentliggørelse af visse oplysninger om tilsynet
eksempelvis på Trafikstyrelsens hjemmeside.
Ved lovforslaget skaffes hjemmel til at kunne
offentliggøre Trafikstyrelsens tilsynsresultater med syns-
og omsynsvirksomheder. Dette kan ske på Trafikstyrelsens
hjemmeside. Der skabes mulighed for, at indehavere af
køretøjer og andre interessenter kan se, hvilke
resultater de pågældende syns- eller omsynsvirksomheder
tidligere har modtaget ved Trafikstyrelsens tilsyn, og om der er
tildelt virksomheden sanktioner. Herved opnås øget
gennemsigtighed på synsmarkedet for forbrugerne, hvilket kan
virke som incitament for synsvirksomhederne til forhøjet
kvalitet af bilsynet.
En offentliggørelse af tilsynsresultater
kan også virke som et incitament for synsvirksomhederne til
at udføre bilsyn af høj kvalitet i relation til et
videre samarbejde med andre, f.eks. banker, forsikringsselskaber,
leverandører, fremtidige medarbejdere etc. Der skabes
endvidere mulighed for at se en udvikling i de
pågældendes syns- og omsynsvirksomheders
tilsynsresultater, da det vil være muligt at
offentliggøre resultater af tidligere tilsyn inden for vis
en periode for pågældende syns- eller omsynsvirksomhed
eller virksomhedens f.eks. 5 seneste resultater, dog tidligst fra
lovens ikrafttrædelse. Der vil være tale om, at
oplysninger fra alle tilsyn inden for en vis periode eller fra et
vist antal tilsyn hos alle synssteder i Danmark
offentliggøres. Man ændrer således fokus
på offentliggørelse med karakter af »offentlig
gabestok« til offentliggørelse af relevante
oplysninger til forbrugerne, samt giver virksomhederne incitament
til at overholde lovgivningen ved at give dem mulighed for at bruge
kontrolresultaterne i markedsføringen.
Offentliggørelse af tilsynsresultater er
et indgribende instrument i forhold til virksomhederne, men det
vurderes samlet set, at fordelene for de synsvirksomheder, der
lever op til gældende regler, og for forbrugerne ved en
offentliggørelse af tilsynsresultater kan begrunde
indførelse af den foreslåede
offentliggørelsesordning.
Hjemmesiden vil indeholde en kort beskrivelse af
de forskellige karakterer. Ud fra hver synsvirksomhed kan der med
en farve rød, gul og grøn angives, om der er tale om
et tilsyn, hvor virksomheden fik henholdsvis tilsynsresultatet
grøn (karakter A), gul (karakter B) eller rød
(karakter C) i en vis periode eller eksempelvis ved de seneste 5
tilsyn. Det vil endvidere fremgå, hvilke datoer de
pågældende tilsyn er foregået. Det skal
være nemt og visuelt overskueligt for borgeren at se, hvilke
resultater en konkret syns- eller omsynsvirksomhed har modtaget ved
et antal tilsyn.
En offentliggørelse af tilsynsresultaterne
kan foretages elektronisk på Trafikstyrelsens hjemmeside.
Lovforslaget indebærer endvidere, at klage
ikke har opsættende virkning, hverken i relation til selve
tilsynsresultatet, til offentliggørelsen eller til
eventuelle sanktioner. Dvs. klager en synsvirksomhed over et
dårligt tilsynsresultat, fjernes det dårlige
tilsynsresultat ikke fra hjemmesiden under sagens behandling.
Sanktioner offentliggøres imidlertid først, når
sanktionen efter klagefristens udløb er endelig givet.
Ministeren kan videregive såvel
enkeltstående oplysninger som masseoplysninger fra
informationssystemet til en ubekendt kreds af modtagere. Enhver har
adgang til det elektroniske informationssystem, og enhver har
adgang til fra informationssystemet at få meddelt
oplysninger, som enten har været offentliggjort eller som
skal offentliggøres. Adgangen omfatter såvel
enkeltstående oplysninger som masseoplysninger.
Den omstændighed, at
offentliggørelse af oplysninger om overtrædelse af
lovgivningen i almindelighed må betragtes som indgribende for
de fysiske eller juridiske personer, de vedrører, taler for,
at offentliggørelsesordninger etableres ved eller i henhold
til lov - også selvom der måtte være hjemmel til
ordningen inden for rammerne af gældende ret. Da der ved
lovforslaget ikke offentliggøres personnavne på
hverken synsmedarbejderen, ejeren af synsvirksomheden,
tilsynsinspektøren, ejeren af det pågældende
synede køretøj eller stelnummer på
køretøjet, der kan lede til navn på ejeren af
køretøjet, rejser offentliggørelsesordningen
som udgangspunkt ikke spørgsmål i forhold til
persondataloven. I praksis kan der imidlertid i syns- eller
omsynsvirksomhedens navn forekomme en angivelse af et personnavn,
f.eks. »Jens Jensen Bilsyn«. I hvert fald i det
tilfælde, hvor der kun er en enkelt person ansat i
synsvirksomheden, og det er samme person, som nævnes i
synsvirksomhedes navn, falder dette inden for persondatalovens
anvendelsesområde.
Persondataloven finder ifølge
§ 1, stk. 1, bl.a. anvendelse på såvel
offentlige som private dataansvarliges behandling af
personoplysninger, som helt eller delvis foretages ved hjælp
af elektronisk databehandling. Ved personoplysninger forstås
i persondatalovens forstand enhver form for information om en
identificeret eller identificerbar fysisk person, jf. lovens
§ 3, nr. 1. Behandling af en personoplysning i
persondataloven omfatter - foruden indsamling, registrering,
opbevaring og brug - også videregivelse af en oplysning. En
kvalificeret form for videregivelse af oplysninger foreligger,
når oplysningerne offentliggøres på internettet
og derved videregives til den ubestemte kreds af personer, som
siden måtte hente oplysninger på den
pågældende hjemmeside.
De krav, der i persondataloven stilles til
behandlingen af personoplysninger, herunder offentliggørelse
af sådanne oplysninger, findes i persondatalovens kapitel 4 i
§§ 5-14. Det følger af persondatalovens
§ 5, at enhver behandling af oplysninger efter
persondataloven skal være i overensstemmelse med god
databehandlingsskik, hvorved i praksis navnlig forstås, at
behandlingen skal være rimelig og lovlig. Det er endvidere
fastsat, at indsamling af oplysninger skal ske til udtrykkelig
angivne og saglige formål, og at senere behandling, f.eks. en
offentliggørelse af oplysningerne, som udgangspunkt ikke
må være uforenelige med disse formål. Det
kræves desuden, at oplysninger, som behandles, skal
være relevante og tilstrækkelige og ikke omfatte mere,
end hvad der kræves til opfyldelse af de formål,
hvortil oplysningerne indsamles og de formål, hvortil
oplysningerne senere behandles. Desuden skal behandlingen
tilrettelægges således, at der foretages
fornøden ajourføring af oplysningerne, og der skal
foretages den fornødne kontrol for at sikre, at der ikke
behandles urigtige eller vildledende oplysninger. Endelig må
de indsamlede omlysninger ikke opbevares på en måde,
der giver mulighed for at identificere den registrerede i et
længere tidsrum end det, der er nødvendigt af hensyn
til de formål, hvortil oplysningerne behandles.
Trafikstyrelsen vil i sin offentliggørelse af
tilsynsresultater behandle personoplysningerne under iagttagelse af
behandlingsbetingelserne i persondatalovens kapitel 4.
Der vil ikke i Trafikstyrelsens
offentliggørelse af tilsynsresultater ske behandling af
oplysninger, som er omfattet af persondatalovens § 7 og
§ 8.
Justitsministeriets betænkning nr. 1516 af
8. juni 2010 om offentlige myndigheders offentliggørelse af
kontrolresultater, afgørelser mv. indeholder en
udførlig redegørelse for behandling af de
offentliggjorte oplysninger. Det følger bl.a. heraf, at der
i henhold til persondatalovens § 43 skal indhentes en
udtalelse fra Datatilsynet, og ikke blot en anmeldelse, bl.a.
når behandlingen af oplysninger, som foretages af eller for
den offentlige forvaltning, udelukkende finder anvendelse med
henblik på at føre et retsinformationssystem, jf.
§ 9.
Persondatalovens § 9 gælder for
retsinformationssystemer, som i almindelighed har til formål
at informere offentligheden om retspraksis eller administrativ
praksis, og bestemmelsen omfatter en myndigheds
offentliggørelse på myndighedens hjemmeside. Der vil
imidlertid med lovforslaget ikke være tale om
offentliggørelse af et retsinformationssystem, da der
udelukkende sker offentliggørelse af kontrolresultater og
eventuelle sanktioner og ikke af retspraksis eller administrativ
praksis på området.
I henhold til § 44, stk. 3, i
persondataloven er behandlinger, hvis eneste forhold er at
føre et register, der i henhold til lov eller regler udstedt
i medfør af lov er beregnet til at informere offentligheden,
og som er tilgængeligt for offentligheden, undtaget fra
bestemmelsen i § 43 om anmeldelse til Datatilsynet. Der
vil på denne baggrund ikke skulle ske en anmeldelse til
Datatilsynet af det elektroniske informationssystem om
tilsynsresultaterne på Trafikstyrelsens hjemmeside.
4. Administrative og
økonomiske konsekvenser for stat, regioner og kommuner
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige
administrative økonomiske konsekvenser for stat, regioner og
kommuner. Det vurderes, at udgiften til etablering af en hjemmeside
vil udgøre ca. 275.000 kr. og medføre årlige
driftsudgifter til systemet på ca. 100.000 kr.
5. Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Forslaget har ikke været sendt til
Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i
ErhvervsRegulering (CKR) med henblik på en vurdering af, om
forslaget skal forelægges et virksomhedspanel, da forslaget
ikke skønnes at medføre væsentlige
administrative byrder eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser
for borgerne
Forslaget vurderes ikke at medføre
administrative konsekvenser for borgerne.
7. Økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget vurderes at kunne medføre
positive økonomiske konsekvenser for visse syns- og
omsynsvirksomheder, da der ikke automatisk sker bortfald af
tilladelse ved konstateret gæld over 100.000 kr. til det
offentlige, samt da der vil være mulighed for en
afdragsordning. Dette vil betyde, at syns- og omsynsvirksomheder
med forbigående økonomiske vanskeligheder kan
fortsætte deres drift og dermed bidrage til at opretholde et
marked med høj konkurrence. En offentliggørelse af
tilsynsresultaterne vil endvidere kunne medføre positiv
markedsføring for syns- og omsynsvirksomhederne.
Offentliggørelse af dårlige tilsynsresultater kan
imidlertid medføre negative økonomiske konsekvenser
for de pågældende syn- eller omsynsvirksomheder, ved at
bilejere eventuelt fravælger denne syns- eller
omsynsvirksomhed.
8. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at medføre
miljømæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
10. Høring
Lovforslaget er sendt til høring hos
følgende myndigheder, organisationer mv.:
Datatilsynet, Rigsrevisionen, Fagligt
Fælles Forbund (3F), Autobranchens Udviklingscenter/EUC Nord,
Bilbranchen, Centralforeningen af Autoreparatører i Danmark,
CEUS, CO II, Danmarks Automobilforhandler Forening, Dansk
Bilforhandler Union, Dansk Erhverv, Danske Advokater, Dansk
Industri, Dansk Metal, Dansk Transport og Logistik, Danske
Bilimportører, Danske Busvognmænd, Danske
Synsvirksomheder, Den Danske Akkrediterings- og Metrologifond
(DANAK), Det norske Veritas, FDM, Forbrugerrådet, Foreningen
af Danske Vognfabrikker, Foreningen af Politimestre i Danmark,
Foreningen af Vogninmportører i Danmark, HK/Stat,
Københavns Politi, LO, Dansk Lokal Syn, Motorcykelbranchens
Landsforbund, Rigspolitiet, Rådet for Sikker Trafik,
Teknologisk Institut, TÜV Nord Danmark og Foreningen af
Omsynsvirksomheder i Danmark.
| | | 11. Samlet vurdering af lovforslagets
konsekvenser |
|
|
| | Positive konsekvenser/ mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/ merudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Der vil være positive konsekvenser
for erhvervslivet, da der ikke sker automatisk bortfald af
tilladelse ved konstateret gæld over 100.000 kr. til det
offentlige. En offentliggørelse af tilsynsresultaterne kan
medføre positiv markedsføring for syns- og
omsynsvirksomhederne. | Offentliggørelse af dårlige
tilsynsresultater kan medføre negative økonomiske
konsekvenser for de pågældende syn- eller
omsynsvirksomheder ved nedsat indtjening ved forbrugernes fravalg
af virksomheden. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Overalt i loven ændres
»Færdselsstyrelsen« til:
»Trafikstyrelsen« og
»Færdselsstyrelsens« til:
»Trafikstyrelsen«. Synsområdet har indtil 15.
april 2010 været administreret af Færdselsstyrelsen.
Færdselsstyrelsen og Trafikstyrelsen blev den 15. april 2010
sammenlagt til en fælles styrelse. Den nye styrelse kaldes
Trafikstyrelsen.
Til nr. 2
En tilladelse til at foretage syn eller omsyn
bortfalder, hvis tilladelsesindehaveren kommer under
konkursbehandling eller likvidation, eller hvis den teknisk
ansvarlige persons tilknytning til tilladelsesindehaveren
ophører. En teknisk ansvarlig person er uddannet som
køretøjsmekaniker og har bestået en af
Trafikstyrelsen godkendt uddannelse som teknisk ansvarlig. Den
teknisk ansvarlige person er ansat og har ledelsesmæssige
beføjelser i syns- eller omsynsvirksomheden.
Til nr. 3
Det foreslås, at der ved konstateret
gæld over 100.000 kr. til det offentlige hos en
virksomhedsejer, eller hvis der er tale om en juridisk person, hos
medlemmer af bestyrelsen eller direktionen, den teknisk ansvarlige
eller hos den juridiske person, kan ske tilbagekaldelse af
tilladelsen til at foretage syn eller omsyn. Der er tale om en
konkret afgørelse, hvor Trafikstyrelsen tager stilling til
en tilbagekaldelse af tilladelse til at foretage syn eller omsyn.
Trafikstyrelsens vurdering sker på basis af den
pågældendes økonomiske situation og andre for
sagen relevante forhold. Der vil være mulighed for en
afdragsordning. Det er ikke afgørende, om gælden til
det offentlige vedrører syns- eller omsynsvirksomheden.
Anden gæld til det offentlige, der hidrører fra
tidligere ansættelsesforhold eller personlige forhold kan
medtages. I vurderingen af, om en tilladelse skal fratages,
bør det indgå, om gælden er pludselig
opstået, eller om den gennem længere tid er vokset, og
om der i denne forbindelse er truffet effektive foranstaltninger
fra den pågældendes side til nedbringelse af
gælden inden for en rimelig tidsfrist.
Til nr. 4
Det foreslås, at transportministeren kan
fastsætte regler om Trafikstyrelsens offentliggørelse
af sine tilsynsresultater med syns- og omsynsvirksomheder og omfang
af sanktioner på grundlag af tilsyn. Der stilles ikke krav
til en bestemt form for offentliggørelse. Bemyndigelsen
påtænkes udnyttet ved et informationssystem, hvorved
oplysninger fra tilsynsresultater lægges på
Trafikstyrelsens hjemmeside. Det afgørende er, at enhver
person skal kunne have adgang til informationssystemet. Kun visse
dele af tilsynsrapporten offentliggøres. Kun oplysning om
navn og adresse på den pågældende syns- eller
omsynsvirksomhed, dato for tilsynet, tilsynsresultatet samt
eventuelle sanktioner vil blive offentliggjort.
Lovforslaget indebærer endvidere, at klage
ikke har opsættende virkning, hverken i relation til selve
tilsynsresultatet, til offentliggørelsen eller til
eventuelle sanktioner. Klager en synsvirksomhed eksempelvis over et
dårligt tilsynsresultat, fjernes det dårlige
tilsynsresultat ikke fra hjemmesiden under sagens behandling.
Sanktioner offentliggøres imidlertid først, når
sanktionen efter klagefristens udløb er endelig givet.
Transportministeren kan videregive oplysninger
fra informationssystemet ubegrænset både i forhold til
en ubestemt kreds af modtagere og i relation til mængden og
karakteren af oplysningerne.
Det vil endvidere være muligt at
offentliggøre resultater af tidligere tilsyn inden for en
vis periode for pågældende syns- eller omsynsvirksomhed
eller at offentliggøre et vist antal af virksomhedens
seneste tilsynsresultater, dog tidligst fra lovens
ikrafttrædelse.
Til § 2
Loven foreslås at træde i kraft den
1. april 2011.
Bilag 1
Lovforslaget
sammenholdt med gældende lov | | | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § l | | | | | | 1. Overalt i
loven ændres »Færdselsstyrelsen« til:
»Trafikstyrelsen« og
»Færdselsstyrelsens« til:
»Trafikstyrelsens«. | | | | | | 2.§ 7 affattes således: | § 7.
En tilladelse til at foretage syn eller omsyn bortfalder,
hvis | | Ȥ 7. En tilladelse til at
foretage syn eller omsyn bortfalder, hvis: | 1) | tilladelsesindehaveren kommer under
konkursbehandling eller likvidation, | | 1) | tilladelsesindehaveren kommer under
konkursbehandling eller likvidation, eller | 2) | den teknisk ansvarlige persons tilknytning
til tilladelsesindehaveren ophører eller | | 2) | den teknisk ansvarlige persons tilknytning
til tilladelsesindehaveren ophører.« | 3) | virksomhedens ejer eller, hvis der er tale
om en juridisk person, medlemmer af bestyrelsen eller direktionen
eller den teknisk ansvarlige person får konstateret
gæld til det offentlige på 100.000 kr. eller
derover. | | | | | | | | 3.§ 8, stk. 1, affattes
således: | § 8.
Færdselsstyrelsen kan tilbagekalde en tilladelse til at
foretage syn eller omsyn, hvis indehaveren af tilladelsen groft
eller gentagne gange har overtrådt vilkårene i
tilladelsen. Færdselsstyrelsens afgørelse skal
indeholde oplysning om adgangen til at begære
domstolsprøvelse, jfr. stk. 2, og om fristen
herfor. Stk. 2.
Færdselsstyrelsens afgørelse om tilbagekaldelse kan af
tilladelsesindehaveren forlanges indbragt for domstolene.
Anmodningen herom skal fremsættes over for
Færdselsstyrelsen inden 4 uger efter, at afgørelsen er
meddelt den pågældende. Sagen indbringes herefter af
Færdselsstyrelsen for retten i den borgerlige retsplejes
former. | | Ȥ 8. Trafikstyrelsen kan
tilbagekalde en tilladelse til at foretage syn eller omsyn,
hvis: | | 1) | Indehaveren af tilladelsen groft eller
gentagne gange har overtrådt vilkårene i
tilladelsen. | | 2) | Virksomhedens ejer eller, hvis der er tale
om en juridisk person, medlemmer af bestyrelsen eller direktionen,
den teknisk ansvarlige person eller den juridiske person får
konstateret gæld til det offentlige på 100.000 kr.
eller derover.« | Stk. 3.
Anmodningen om indbringelse for retten har ikke opsættende
virkning, medmindre retten ved kendelse bestemmer, at indehaveren
af tilladelsen skal have adgang til at udføre syns- eller
omsynsvirksomhed under sagens behandling. Ankes en dom, hvorved en
tilbagekaldelse af en tilladelse ikke findes lovlig, kan den ret,
der har afsagt dommen, eller den ret, hvortil sagen er indbragt,
bestemme, at udførelse af syns- eller omsynsvirksomhed ikke
må ske under ankesagens behandling. | | | | | | | | 4. Efter
§ 10 indsættes: | § 10. Færdselsstyrelsen
fører tilsyn med syns- og omsynsvirksomhederne, herunder om
tilladelsesindehavere overholder vilkårene i
tilladelserne. | | Ȥ 10
a. Transportministeren kan fastsætte regler om
offentliggørelse af resultater af tilsyn gennemført
over for navngivne syns- og omsynsvirksomheder. Ministeren kan
endvidere fastsætte regler om offentliggørelse af
sanktioner fastsat som følge af tilsyn med syns- og
omsynsvirksomheder. Klage, herunder over tilsynsresultater, vil
ikke have opsættende virkning. | Stk. 2.
Tilladelsesindehavere skal efter anmodning meddele
Færdselsstyrelsen enhver oplysning om syns- eller
omsynsvirksomheden. | | Stk. 2.
Ministeren kan fastsætte regler om formen for og omfanget af
offentliggørelsen, herunder at offentliggørelsen skal
ske i elektronisk form i et informationssystem vedrørende
tilsynsresultater. | Stk. 3.
Færdselsstyrelsen fastsætter regler om tilsynet med
syns- og omsynsvirksomhederne efter stk. 1 og om
oplysningspligten efter stk. 2. | | Stk. 3.
Ministeren kan fastsætte regler om videregivelse af
såvel enkeltstående oplysninger som masseoplysninger
fra informationssystemet til en ubestemt kreds af
modtagere.« | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. april
2011. |
|