Fremsat den 15. december 2010 af
socialministeren (Benedikte Kiær)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social service
(Alarm- eller pejlesystemer over for
børn og unge med nedsat psykisk funktionsevne anbragt i
døgninstitution eller på opholdssted)
§ 1
I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1096 af 21. september 2010, som
ændret ved § 10 i lov nr. 434 af 8. maj 2006, § 4 i
lov nr. 624 af 11. juni 2010, § 1 i lov nr. 628 af 11. juni
2010 og § 1, nr. 1, 3, 6 og 10-13, i lov nr. 629 af 11. juni
2010, foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 123 c indsættes før overskriften
"Voksne":
Ȥ 123
d. Kommunalbestyrelsen kan efter ansøgning fra
døgninstitution eller opholdssted i særlige
tilfælde træffe afgørelse om for en
afgrænset periode at anvende personlige alarm- eller
pejlesystemer over for børn og unge, der er anbragt i
døgninstitution eller på opholdssted, og som har
betydeligt og varigt nedsat psykisk funktionsevne, når
1) der er risiko
for, at barnet eller den unge ved at forlade
døgninstitutionen eller opholdsstedet udsætter sig
selv eller andre for at lide personskade,
2) det personlige
alarm- eller pejlesystemet kan bidrage til at afværge denne
risiko, og
3)
forældremyndighedsindehaveren har givet samtykke til
anvendelsen af det personlige alarm- eller pejlesystem.
Stk. 2. Socialministeren
fastsætter nærmere regler om afgrænsning af den
periode, hvor der kan anvendes personlige alarm- eller
pejlesystemer og, behandling af ansøgninger om
iværksættelse af foranstaltninger efter stk. 1, og
hvilke typer alarm- eller pejlesystemer, der lovligt kan anvendes
m.v.«
2. § 167,
stk. 1, affattes således:
»Følgende afgørelser kan af
barnet eller den unge, der er fyldt 12 år, indbringes for det
sociale nævn efter reglerne i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område:
1) Forebyggende
foranstaltninger samt anbringelse uden for hjemmet efter § 52,
stk. 3.
2)
Ungepålæg efter § 57 b.
3) Hjemgivelse og
hjemgivelsesperiode efter § 68, stk. 2.
4) Valg af
anbringelsessted efter § 68 b, stk. 1.
5) Ændret
anbringelsessted, behandling, uddannelse, samvær med personer
fra netværket m.v. efter § 69, stk. 1.
6) Samvær og
kontakt efter § 71, stk. 2. I det omfang afgørelsen
angår den af forældrene, der ikke har del i
forældremyndigheden, kan afgørelsen af denne på
samme måde indbringes for det sociale nævn.
7) Anvendelse af
alarm- eller pejlesystemer efter § 123 d.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. marts 2011.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets
baggrund og formål
3. Gældende
ret
4.
Socialministeriets overvejelser
5. Lovforslagets
indhold
6.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
7.
Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
8. Administrative
konsekvenser for borgerne
9.
Miljømæssige konsekvenser
10. Forholdet til
EU-retten
11. Hørte
myndigheder og organisationer
12. Sammenfattende
skema
1. Indledning
Der har vist sig flere eksempler på, at
børn eller unge med betydelig og varigt nedsat psykisk
funktionsevne på egen hånd ubemærket har begivet
sig af sted og har forladt eksempelvis den døgninstitution,
hvor de er anbragt og tilknyttet, uden, at de har haft evnen til at
tage vare på sig selv i trafikken, og uden at de har haft
evnen til at kunne finde tilbage igen til eksempelvis
døgninstitutionen.
Der kan f.eks. være tale om større
børn, der er udviklingshæmmede, som reelt fungerer som
mindreårige børn, og som derfor er nødt til at
have en voksen person med sig for at færdes sikkert i
trafikken og på andre farebetonede steder som togstationer,
ved søer, moser, åer og havebassiner samt ved broer
eller under hensyn til vejrforhold. Tilsvarende eksempler kendes
med ældre mennesker med betydeligt og varigt nedsat psykisk
funktionsevne. I forhold til sidstnævnte persongruppe er der
allerede lovgivet således, at der findes nødvendige
muligheder for bedre at kunne drage den nødvendige omsorg
for disse mennesker.
Regeringen ønsker med dette lovforslag
også at give mulighed for at anvende personlige alarm- og
pejlesystemer overfor den lille gruppe af børn og unge, der
er anbragt på døgninstitution eller opholdssted, og
som har betydelig og varigt nedsat psykisk funktionsevne, og som
mangler evnen til at færdes alene i trafikken eller finde
rundt på steder, hvor omgivelserne kan udgøre en fare
for barnet eller den unge.
Formålet med lovforslaget om i
særlige tilfælde at give adgang til at anvende alarm-
eller pejlesystemer herunder GPS (elektroniske
overvågningsmuligheder) over for børn og unge, der er
anbragt på døgninstitution eller opholdssted, og som
har betydelig og varigt nedsat psykisk funktionsevne, er
således at medvirke til at skabe øget tryghed og
sikkerhed for disse børn og deres forældre. Samtidig
får anbringelsesstederne et redskab til at håndtere en
svær situation i de særlige tilfælde, hvor det
vurderes, at et alarm- og pejlesystem kan medvirke til at
afværge denne risiko. Der er tale om en meget begrænset
målgruppe på antalsmæssigt 55-110 børn og
unge på landsplan, der konkret vurderes at kunne blive
berørt af lovforslaget.
2. Lovforslagets baggrund og
formål
Ved at indføre den foreslåede
mulighed for at anvende alarm- eller pejlesystemer i særlige
tilfælde får anbringelsesstederne en mulighed for at
supplere den pædagogiske støtte og indsats og det
omsorgsmæssige arbejde, således at alarm- eller
pejlesystemer om nødvendigt efter afgørelse herom og
for en afgrænset periode kan tages i brug for at undgå
personskader hos de pågældende børn og unge samt
hos andre borgere eksempelvis øvrige trafikanter. Der skal
understreges, at der kun er tale om et supplement til den
pædagogiske indsats. Alarm- eller pejlesystemer må
således ikke erstatte det pædagogiske arbejde hos det
professionelle personale på anbringelsesstederne, og der skal
løbende arbejdes med den pædagogiske indsats i forhold
til barnet eller den unge, så der udvikles pædagogiske
metoder, der kan erstatte magtanvendelse i det konkrete
tilfælde.
Magtanvendelse skal således altid
være en undtagelse og må aldrig være mere
indgribende end situationen tilsiger. Lovforslaget følger
dermed det almindelige forvaltningsretlige
proportionalitetsprincip, der fastslår, at der ikke må
anvendes mere indgribende foranstaltninger, dersom mindre er
tilstrækkelige, og indgrebet skal som middel stå i
rimeligt forhold til målet.
Magtanvendelse kan i den konkrete situation
være et nødvendigt redskab, men må aldrig
erstatte omsorg, pleje og socialpædagogisk bistand. Omsorgen
er og skal være central. Det er vigtigt, at der er fokus
på, at det at anvende magt over for andre er meget
indgribende, og derfor i videst muligt omfang skal undgås,
jf. også gældende ret for så vidt angår
magtanvendelse over for voksne med betydelig og varigt nedsat
psykisk funktionsevne.
Det foreslås således, at der i
kapitel 24 vedrørende magtanvendelse over for børn og
unge indsættes en ny § 123 d, hvorefter
kommunalbestyrelsen i særlige tilfælde kan træffe
afgørelse om at anvende personlige alarm- og pejlesystemer
over for børn og unge med betydelig og varigt nedsat psykisk
funktionsevne i en afgrænset periode, når der er risiko
for, at de udsætter sig selv eller andre for at lide
personskade, og det personlige alarm- og pejlesystem vurderes at
kunne bidrage til at afværge denne risiko.
I gældende lov findes der ikke regler om
magtanvendelse, der særskilt gælder over for
børn og unge med nedsat psykisk funktionsevne.
Formålet med den foreslåede ændring er at
imødekomme de særlige hensyn, der gælder for
denne persongruppe. Der kan f.eks. være tale om særlige
sikkerhedshensyn i forhold til færdsel på egen
hånd over for børn og unge med betydeligt og varigt
nedsat psykisk funktionsevne. Lovforslaget skaber hjemmel til, at
der over for børn og unge med betydelig og varigt nedsat
psykisk funktionsevne i lighed med, hvad der i dag gælder i
forhold til voksne med betydelig og varigt nedsat psykisk
funktionsevne i særlige tilfælde kan anvendes alarm-
eller pejlesystemer (herunder GPS-systemer).
Bestemmelsen er ikke fuldstændigt parallel
til voksenbestemmelsen, da der er tale om børn og unge, og
det er forældremyndighedsindehaveren, der skal træffe
beslutningen om at give samtykke. Samtidigt er der et særligt
hensyn til at sikre, at de pågældende børn og
unge får mulighed for læring og udvikling.
Når børn og unge med nedsat psykisk
funktionsevne bor hjemme hos deres forældre, er de i
forældrenes varetægt. Omsorgspligten i forhold til
børnene eller de unge påhviler dermed
forældrene.
Når børn eller unge med nedsat
psykisk funktionsevne bliver anbragt uden for hjemmet overgår
ansvaret og omsorgspligten for børnene eller de unge til
kommunalbestyrelsen, så længe børnene eller de
unge er i de offentlige myndigheders varetægt uagtet, at
forældrene fortsat har forældremyndigheden over
børnene eller de unge. Der sker således et skift i
ansvaret for børnene eller de unge. Det offentlige system
har ikke beføjelser til at anvende magt over for børn
eller unge, der er anbragt uden for hjemmet, medmindre dette er
hjemlet ved lov.
Der findes i dag regler om magtanvendelse over
for børn og unge, der er anbragt på
døgninstitution eller opholdssted i servicelovens
§§ 123, 123a, 123b og 123c. Reglerne omhandler
magtanvendelse over for børn og unge, der har behov for
særlig støtte herunder børn og unge, der har
begået kriminalitet samt børn og unge med nedsat
fysisk eller psykisk funktionsevne.
De gældende regler om magtanvendelse efter
servicelovens §§ 123, 123a, 123b og 123c over for
børn og unge, der er anbragt på døgninstitution
eller opholdssted, giver som beskrevet ikke mulighed for at anvende
eksempelvis pejlesystemer i form af GPS over for børn og
unge med nedsat psykisk funktionsevne, der er anbragt på
døgninstitution eller opholdssted.
3. Gældende ret
For voksne med betydeligt og varigt nedsat
psykisk funktionsevne gælder, at kommunalbestyrelsen efter
servicelovens § 125, stk. 1, kan træffe afgørelse
om at anvende personlige alarm- eller pejlesystemer for en person i
en afgrænset periode. Dette kan ske, når der er risiko
for, at personen ved at forlade bo- eller dagtilbuddet
udsætter sig selv eller andre for at lide personskade, og
forholdene i det enkelte tilfælde gør det
påkrævet for at afværge denne risiko.
Det fremgår af servicelovens § 130, at
der som grundlag for kommunalbestyrelsens afgørelser skal
foreligge den nødvendige faglige dokumentation for den
pågældendes nedsatte funktionsevne, oplysninger om den
socialpædagogiske hjælp og pleje efter kapitel 16, der
har været iværksat før iværksættelse
af foranstaltningerne.
Det fremgår af servicelovens § 130, at
kommunalbestyrelsens beslutninger efter bl.a. § 125 skal
forelægges det sociale nævn til godkendelse,
såfremt de træffes mod den pågældendes
vilje.
Forelæggelse for det sociale nævn i
tilfælde, hvor der 1) er risiko for, at personen ved at
forlade bo- eller dagtilbuddet udsætter sig selv eller andre
for at lide personskade, og 2) forholdene i det enkelte
tilfælde gør det påkrævet for at
afværge denne risiko, skal således indeholde en
redegørelse for 1) grundlaget for, at betingelserne for at
sætte foranstaltningerne i værk anses for opfyldt, 2)
den nødvendige faglige dokumentation for den nedsatte
funktionsevne, 3) den socialpædagogiske hjælp og pleje
efter kapitel 16, der har været iværksat før
indstilling om iværksættelse af foranstaltningerne, 4)
den forventede periode, i hvilken foranstaltningerne vil være
nødvendige, og 5) pårørendes og den eventuelle
værges bemærkninger til foranstaltningen.
Bestemmelsen i servicelovens § 125 omhandler
to former for systemer: 1) Alarmsystemer, der kan advare personalet
eller pårørende, hvis en person med betydelig og
varigt nedsat psykisk funktionsevne forlader boligen og 2)
pejlesystemer, der kan anvendes til at lokalisere en bortkommen
person. Der er efter bestemmelsen ikke mulighed for at anvende
personlige alarm- eller pejlesystemer i form af udstyr, der er
egnet til kontinuerligt at overvåge en persons færden.
Elektronisk overvågning med alarm- eller pejlesystemer
må altså ikke bestå i kontinuerlig
overvågning.
Lovhjemlen til indgreb i den personlige frihed og
selvbestemmelsesret efter servicelovens bestemmelser findes i
servicelovens kapitel 24, hvor der er foretaget en
udtømmende opregning af, hvilke former for
frihedsberøvelse, der lovligt kan iværksættes
over for henholdsvis voksne og børn og unge inden for det
sociale område, og under hvilke betingelser
foranstaltningerne kan sættes i værk.
Princippet om den personlige friheds
ukrænkelighed regulerer således adgangen til at
foretage frihedsberøvelse og til at gribe ind i den
personlige selvbestemmelsesret. Hermed ydes der beskyttelse af den
enkelte persons frihed til at bevæge sig og fungere i normal
kontakt med omverdenen.
4. Socialministeriets
overvejelser
Magtanvendelse i relation til servicelovens
kapitel 24, omfatter fysiske indgreb i selvbestemmelsesretten. Et
fysisk indgreb i selvbestemmelsesretten er et aktivt indgreb, som
sættes i værk over for en person, der modsætter
sig eller forholder sig passivt til et konkret tilbud eller
opfordring.
Magtanvendelse foreligger således,
når et indgreb iværksættes, hvor der ikke
foreligger et gyldigt samtykke enten ved at den
pågældende nægter foranstaltningen eller ikke er
i stand til at afgive et gyldigt samtykke.
Da forslaget vedrører børn eller
unge under 18 år, er det ikke barnet selv, men
forældremyndighedsindehaveren, der skal give samtykke til
iværksættelse af foranstaltningen. Ved afgørelse
om anvendelse af alarm- og pejlesystemer skal barnets eller den
unges synspunkter dog tillægges passende vægt i
overensstemmelse med den pågældendes alder og
modenhed.
Den gældende servicelov indeholder ikke en
bestemmelse om anvendelse af alarm- eller pejlesystemer over for
børn og unge med betydeligt og varigt nedsat psykisk
funktionsevne, der er anbragt på døgninstitution eller
opholdssted. Bestemmelsen i servicelovens § 125 omfatter alene
voksne. Lovforslagets bestemmelse herom, vil derfor indebære
en ny hjemmel til anvendelse af alarm- og pejlesystemer.
Persondataloven
Persondataloven regulerer behandling af
personoplysninger, som helt eller delvist foretages ved hjælp
af elektronisk databehandling, og ikke-elektronisk behandling af
personoplysninger, der er eller vil blive indeholdt i et register,
jf. persondatalovens § 1, stk. 1. En række af
lovens bestemmelser, herunder lovens § 5, stk. 1-3,
§§ 6-8, gælder også for manuel videregivelse
af personoplysninger til en anden forvaltningsmyndighed.
Det følger af persondatalovens
§ 2, stk. 1, at regler om behandling af
personoplysninger i anden lovgivning, som giver den registrerede en
bedre retsstilling, går forud for reglerne i
persondataloven.
Bestemmelsen indebærer, at persondataloven
finder anvendelse, hvis regler om behandling af personoplysninger i
anden lovgivning giver den registrerede en dårligere
retsstilling. Det fremgår imidlertid af forarbejderne til
persondataloven (jf. Folketingstidende 1999-2000,
Tillæg A, side 4057 (forslag nr. L 147)),
at det ikke gælder, hvis den dårligere retsstilling har
været tilsigtet og i øvrigt ikke strider mod
databeskyttelsesdirektivet (Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 95/46/EF af 24. oktober 1995 om beskyttelse af fysiske
personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om
fri udveksling af sådanne oplysninger).
Der er i persondatalovens § 5 fastsat
en række grundlæggende principper for behandling af
personoplysninger, herunder at behandling af personoplysninger skal
ske i overensstemmelse med god databehandlingsskik, jf.
§ 5, stk. 1. Lovens § 5, stk. 2,
fastsætter bl.a., at indsamling af oplysninger skal ske til
udtrykkeligt angivne og saglige formål, at senere behandling
ikke må være uforenelig med disse formål, og at
oplysninger, som behandles, skal være relevante og
tilstrækkelige og ikke omfatte mere, end hvad der
kræves til opfyldelse af de formål, hvortil
oplysningerne indsamles, og de formål, hvortil oplysningerne
senere behandles. Det følger endvidere af bestemmelsen, at
oplysninger skal ajourføres, og at indsamlede oplysninger
ikke må opbevares på en måde, der giver mulighed
for at identificere den registrerede i et længere tidsrum end
det, der er nødvendigt af hensyn til de formål,
hvortil oplysningerne behandles.
Persondatalovens § 6, stk. 1,
indeholder de generelle betingelser for, hvornår behandling,
herunder videregivelse af ikke-fortrolige og almindelige fortrolige
personoplysninger, må finde sted. Af bestemmelsen
følger, at behandling af personoplysninger kun må
finde sted, hvis en af de i nr. 1-7 angivne betingelser er
opfyldt, herunder at den registrerede har givet sit samtykke, at
behandlingen er nødvendig af hensyn til udførelsen af
en opgave i samfundets interesse, eller at behandlingen er
nødvendig af hensyn til udførelsen af en opgave, der
henhører under offentlig myndighedsudøvelse, som den
dataansvarlige eller en tredjemand, til hvem oplysningerne
videregives, har fået pålagt.
Videregivelse og anden behandling af
følsomme personoplysninger er reguleret i persondatalovens
§§ 7 og 8. Bestemmelsen i § 7 omfatter
oplysninger om racemæssig eller etnisk baggrund, politisk,
religiøs eller filosofisk overbevisning,
fagforeningsmæssige tilhørsforhold samt
helbredsoplysninger (herunder oplysninger om en fysisk persons
tidligere, nuværende eller fremtidige fysiske eller psykiske
tilstand samt oplysninger om medicinforbrug eller misbrug af
narkotika, alkohol eller lignende nydelsesmidler mv.) og seksuelle
forhold.
Efter persondatalovens § 7,
stk. 1, må der ikke behandles følsomme
oplysninger, der er opregnet i bestemmelsen. Efter § 7,
stk. 2, finder bestemmelsen i stk. 1 dog ikke anvendelse,
hvis den registrerede har givet sit udtrykkelige samtykke til en
sådan behandling, jf. § 7, stk. 2, nr. 1.
Bestemmelsen i § 7, stk. 1, finder endvidere ikke
anvendelse, hvis behandlingen er nødvendig for, at et
retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller
forsvares, jf. § 7, stk. 2, nr. 4. Det kan
bl.a. være tilfældet med hensyn til offentlige
myndigheders behandling af oplysninger som led i
myndighedsudøvelse.
For så vidt angår oplysninger om
strafbare forhold, væsentlige sociale problemer og andre rent
private forhold end dem, der er nævnt i persondatalovens
§ 7, fremgår det af lovens § 8,
stk. 2, at sådanne oplysninger ikke må
videregives. Videregivelse kan dog bl.a. finde sted, hvis den
registrerede har givet sit udtrykkelige samtykke til videregivelsen
(nr. 1), hvis videregivelsen sker til varetagelse af private
eller offentlige interesser, der klart overstiger hensynet til de
interesser, der begrunder hemmeligholdelse, herunder hensynet til
den oplysningen angår (nr. 2), eller hvis videregivelsen
er nødvendig for udførelsen af en myndigheds
virksomhed eller påkrævet for en afgørelse, som
myndigheden skal træffe (nr. 3).
Efter persondatalovens § 8,
stk. 3, må forvaltningsmyndigheder, der udfører
opgaver inden for det sociale område, kun videregive
oplysninger omfattet af § 8, stk. 1, og
§ 7, stk. 1, hvis betingelserne i § 8,
stk. 2, nr. 1 eller 2, er opfyldt, eller hvis
videregivelsen er et nødvendigt led i sagens behandling
eller nødvendig for, at en myndighed kan gennemføre
tilsyns- eller kontrolopgaver.
Som en konsekvens af den foreslåede
bestemmelse, vil der ske behandling af personoplysninger om barnet
eller den unge, som bliver underlagt elektronisk overvågning
ved hjælp af alarm og pejlesystemet. Dette indebærer,
at persondatalovens regler vil finde anvendelse på forhold,
der er reguleret af den foreslåede § 123 d.
Formålet med indsamlingen af oplysninger om
barnet eller den unge er som anført ovenfor at sikre, at den
unge ikke udsætter sig selv eller andre for personskade ved
at færdes uden for døgninstitutionen eller
opholdsstedet på egen hånd
Der vil således blive registreret
oplysninger om barnets eller den unges færden hvis denne
forlader døgninstitutionen eller opholdsstedet. Det
vurderes, at indsamlingen sker til et udtrykkeligt angivet og
sagligt formål. Endvidere registreres der alene oplysning om,
at barnet eller den unge har forladt døgninstitutionen eller
opholdsstedet hvorfor det vurderes, at den foreslåede regel
er proportional med det forfulgte formål.
Som anført ovenfor skal anvendelse af
alarm- og pejlesystemet ske i samarbejde med den registrerede. Det
betyder, at forældremyndighedsindehaverens samtykke altid
skal indhentes. Dermed er bestemmelsen i overensstemmelse med
persondatalovens § 7, stk. 2, nr. 1.
Efter persondatalovens § 41, stk. 1,
må personer, virksomheder mv., der udfører arbejde
under den dataansvarlige eller databehandleren, og som får
adgang til oplysninger, kun behandle disse efter instruks fra den
dataansvarlige, medmindre andet følger af lov eller
bestemmelser fastsat i henhold til lov. Når en dataansvarlig
overlader en behandling af oplysninger til en databehandler, skal
den dataansvarlige sikre sig, at databehandleren kan træffe
de i § 41, stk. 3-5, nævnte tekniske og organisatoriske
sikkerhedsforanstaltninger, og påse, at dette sker, jf.
§ 42, stk. 1. Efter bestemmelsens stk. 2, skal
gennemførelse af en behandling ved en databehandler ske i
henhold til en skriftlig aftale parterne imellem. Af aftalen skal
det fremgå, at databehandleren alene handler efter instruks
fra den dataansvarlige, og at reglerne i § 41, stk. 3-5,
ligeledes gælder for behandlingen ved databehandleren.
Som følge heraf skal der således
indgås en databehandleraftale mellem døgninstitutionen
eller opholdsstedet og den pågældende dataansvarlige
kommune.
Om forholdet til databeskyttelsesdirektivet
henvises til afsnit 8 nedenfor.
Da elektronisk overvågning kun vil kunne
gennemføres i tilfælde, hvor
forældremyndighedsindehaveren har givet samtykke til
anvendelse af alarm- og pejlesystemet, vurderes forslaget ikke at
rejse spørgsmål i forhold til Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention (EMRK) artikel 5 (retten til frihed)
og 8 (retten til privat- og familieliv).
5. Lovforslagets indhold
Med lovforslaget foreslås indført en
bestemmelse, der lægger sig tæt op af de gældende
regler om magtanvendelse over for voksne med betydeligt og varigt
nedsat psykisk funktionsevne - dog her begrænset til
anvendelse af alarm- eller pejlesystemer, hvorunder GPS-systemer
henhører, og begrænset til børn og unge, der er
anbragt i døgninstitution eller på opholdssted.
For børn og unge med betydelig og varigt
nedsat psykisk funktionsevne, der er anbragt i
døgninstitution eller på opholdssted foreslås
der med lovforslaget således indført en delvis
parallel til servicelovens § 125, stk. 1, hvor der i
bestemmelserne vedrørende børn og unge
indsættes en ny § 123 d, hvorefter kommunalbestyrelsen i
særlige tilfælde kan træffe afgørelse om
at anvende personlige alarm- eller pejlesystemer over for
børn og unge med betydelig og varigt nedsat psykisk
funktionsevne i en afgrænset periode, når der er risiko
for, at barnet eller den unge udsætter sig selv eller andre
for at lide personskade, og det personlige alarm- og pejlesystemet
kan bidrage til at afværge denne risiko.
Vurderingen af risiko for personskade
forudsætter kendskab til det enkelte barn eller den unges
livshistorie, og det skal med overvejende sandsynlighed kunne
forudsiges, at den pågældende ikke vil være i
stand til at overskue konsekvenserne af at forlade
anbringelsesstedet på egen hånd. Dette kan f.eks.
være på grund af manglende forståelse for
trafikale eller geografiske forhold. Personskade kan for eksempel
være følgerne af at blive påkørt af
biler, cykler, busser og tog. Det kan også være
følgerne af at falde i søer, moser, åer og
havnebassiner eller falde ned fra broer eller følger af
vejrlig som eksempelvis forfrysninger.
Hvis der er opnået samtykke fra
forældremyndighedsindehaveren bør der ved vurderingen
af, om betingelserne for at sætte foranstaltningen i
værk i øvrigt kan anses for opfyldt indgå
følgende betragtninger:
1) den
nødvendige faglige dokumentation for den nedsatte
funktionsevne,
2) beskrivelse af,
hvorfor det med overvejende sandsynlighed kan forudsiges, at den
pågældende ikke er i stand til at færdes uden for
anbringelsesstedet på egen hånd og hvordan et
personligt alarm- og pejlesystem kan bidrage til at afværge
risikoen for personskade,
3) hvilke
pædagogiske metoder, der har været forsøgt
anvendt før indstilling om iværksættelse af
foranstaltningen,
4) hvilke
pædagogiske metoder, der sideløbende med
foranstaltningen vil blive anvendt til at forsøge at
gøre barnet eller den unge i stand til at færdes uden
for anbringelsesstedet på egen hånd,
5) den forventede
periode, i hvilken foranstaltningerne vil være
nødvendige og
6) om barnets eller
den unges synspunkter er tillagt passende vægt i
overensstemmelse med den pågældendes alder og
modenhed.
Med forslaget indføres der således
mulighed for at anvende et personligt alarm- eller pejlesystem (GPS
- elektroniske overvågningsmuligheder) i et vist omfang over
for et barn eller en ung med betydelig og varigt nedsat psykisk
funktionsevne, der er anbragt på døgninstitution eller
opholdssted. Denne teknologi kan eksempelvis anvendes til at
lokalisere et bortkommet barn eller en ung eller advare om, at
barnet eller den unge er ved at forlade anbringelsesstedet.
Formålet med anvendelse af ny teknik som
eksempelvis GPS-systemer er således at skabe øget
tryghed og sikkerhed for disse børn og deres forældre
samt samfundet i øvrigt, herunder at forhindre risiko for
alvorlig personskade. Formålet er endvidere at give
anbringelsesstederne et redskab til at håndtere en svær
situation i særlige tilfælde, hvor det i
væsentlig grad kan bidrage til at afværge risikoen for
alvorlig personskade.
Foranstaltningen vil efter lovforslaget kun kunne
sættes i værk for en afgrænset periode.
Sådan sikres det, at kommunalbestyrelsen på ny skal
vurdere, om indgrebet er nødvendigt, og at der ud fra
magtanvendelsesprincipperne er fokus på, at der hele tiden
skal arbejdes på at udvikle pædagogiske metoder i
forhold til den enkelte barn, der kan træde i stedet for den
indgribende foranstaltning, som et personligt alarm- eller
pejlesystem er.
I forbindelse med afgørelsen om at anvende
alarm- eller pejlesystemer skal der tages stilling til for hvilken
periode tilladelsen meddeles. Kommunalbestyrelsen skal
løbende vurdere om betingelserne for at anvende alarm- eller
pejlesystemer fortsat er til stede, således som det
gælder for voksenområdet, jf. den til serviceloven
hørende magtanvendelsesbekendtgørelse, hvor der ikke
kan træffes afgørelse om anvendelse af alarm- eller
pejlesystemer for længere tid end 8 måneder.
Perioden bør afspejle barnets eller den
unges mulighed for at lære at færdes sikkert uden for
anbringelsesstedet og bør aldrig være længere
end højst nødvendigt.
Ved den løbende opfølgning og evt.
revurdering skal det således påses, om der er mulighed
for ved udvikling af pædagogiske midler m.v. at undgå
at anvendelse af personlige alarm- eller pejlesystemer
udstrækkes unødigt eller at en afgørelse
foretages uden relevante overvejelser.
Derudover skal
forældremyndighedsindehaveren give samtykke til anvendelsen
af det personlige alarm- og pejlesystem, men barnets eller den
unges synspunkter skal tillægges passende vægt i
overensstemmelse med den pågældendes alder og
modenhed.
Der foreslås desuden en klageadgang over
foranstaltningen svarende til reglerne om klager for børn og
unge, der er anbragt på døgninstitution eller
opholdssted i servicelovens § 167. Der ønskes med
lovforslaget tilsikret denne form for retssikkerhedsgaranti, da der
ved anvendelse af alarm- eller pejlesystemer er tale om en
indgribende foranstaltning i den personlige frihed.
Anvendelsesområdet for personlige alarm-
eller pejlesystemer er begrænset til de tilfælde, hvor
anvendelsen af det personlige alarm- og pejlesystemet i
væsentligt omfang vurderes at kunne bidrage til at
afværge risikoen for personskade. Denne betingelse
medfører, at der ikke kan anvendes personlige alarm- og
pejlesystemer, hvis risikoen kan afværges på andre
måder, som er mindre indgribende.
Det er eksempelvis muligt at skabe en række
alternativer til alarm- eller pejlesystemer, som er mindre
indgribende og samtidig tryghedsskabende.
Det kan eksempelvis være anvendelse af
socialpædagogiske metoder eller sociale tilbud, herunder
sociale relationer og menneskelig kontakt. Muligheden for at
benytte sådanne alternativer bør indgå i
overvejelserne om, hvorvidt alarm- eller pejlesystemer er
påkrævet i de enkelte tilfælde.
Endelig bør anbringelsesstedets
geografiske beliggenhed indgå i overvejelserne om, hvorvidt
det personlige alarm- og pejlesystem i væsentligt omfang kan
bidrage til at mindske risikoen for personskade. Hvis
anbringelsesstedet ligger i et befærdet storbymiljø
eller tæt ved øde områder, er risikoen for at
barnet eller den unge kommer i en situation, som indebærer
fare for personskade mere nærliggende.
6. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ikke økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige.
7. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
8. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser
for borgerne.
9. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
10. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
11. Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget har været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatrådet, Ankestyrelsen, Center for
Ligebehandling af Handicappede, Dansk Handicapforbund, Dansk
Socialrådgiverforening, Danske Handicaporganisationer, Danske
Regioner, Den Uvildige Konsulentordning på
Handicapområdet, Det Centrale Handicapråd,
Høreforeningen, KL og Sjældne Diagnoser.
| 12. Sammenfattende
skema | | | Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/udgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Alarm- eller pejlesystemer vil efter lovforslaget
alene kunne anvendes, når der er en risiko for, at den
pågældende udsætter sig selv eller andre for at
lide personskade. Risikoen for personskade skal være
sandsynliggjort på det tidspunkt, hvor
døgninstitutionen eller opholdsstedet vurderer, at der kan
være behov for at anvende et alarm- eller pejlesystem,
Kendskabet til personen skal have vist, at pågældende
er »dørsøgende«. Det er ikke
tilstrækkeligt at have en formodning om, at barnet eller den
unge måske vil forlade døgninstitutionen eller
opholdsstedet og derved udsætte sig for en risiko, men
døgninstitutionen eller opholdsstedet kan have konkret
kendskab til, at den pågældende ofte forlader
anbringelsesstedet eller at den pågældende ofte
bevæger sig mod et farligt område, som f.eks. en
stærkt trafikeret vej eller et havneområde.
Kommunalbestyrelsen skal ved behandlingen af
ansøgninger om iværksættelse af et personligt
alarm- eller pejlesystem være opmærksom på,
hvilken type skade, der forsøges undgået. Almindelige
skader, som kan påregnes ved udendørs færdsel
til fods som f.eks. fald på et sneglat fortov eller
forvridning af anklen på en ujævn vej er ikke
tilstrækkeligt grundlag for at iværksætte
anvendelse af et personligt alarm- eller pejlesystem.
Bestemmelsen i lovforslaget omhandler alene
risikoen for personskade, hvilket ligeledes udelukker
tilfælde, hvor der alene er risiko for materiel skade.
Ved vurderingen af, om der skal anvendes alarm-
eller pejlesystemer, skal der udover hensynet til den fysiske
sikkerhed også indgå hensynet til, om foranstaltningen
giver barnet eller den unge større udfoldelsesmuligheder og
livskvalitet, end hvis overvågningen ikke blev etableret.
Lovforslagets bestemmelse omhandler ligesom
voksenbestemmelsen i servicelovens § 125 to former for
systemer: 1) Alarmsystemer, der har til formål at advare
servicepersonale eller andre, hvis et barn eller en ung person med
betydelig og varigt nedsat psykisk funktionsevne forlader
anbringelsesstedet og 2) pejlesystemer, der kan anvendes til at
lokalisere et bortkommet barn eller en ung person. Det er med
lovforslagets bestemmelse i § 123 d forudsat, at der er
personale eller andre, der kan reagere på alarmen.
Formålet med den foreslåede bestemmelse er ikke at give
mulighed for at anvende personlige alarm- eller pejlesystemer i
form af udstyr, der er egnet til kontinuerligt at overvåge et
barn eller en ung persons færden.
Det er efter lovforslaget en betingelse for
anvendelse af alarm- og pejlesystemer, at der er tale om personlige
systemer. Herved forstås, at systemerne kun må
registrere den enkelte persons udgang eller færden uden for
anbringelsesstedet. Det vil efter lovforslaget ikke være
lovligt at anvende systemer, som kortlægger samtlige
personers færden. En dørklokke eller lignende, som
gør opmærksom på færdsel - indkommende og
udgående - ved hoveddøren eller havedøren, er
ikke registrering af beboernes færden.
Det vil kun i særlige tilfælde kunne
besluttes at anvende et personligt alarm- eller pejlesystem.
Afgørelsen om anvendelse af et sådant system skal i
væsentlig grad kunne bidrage til at afværge risikoen
for personskade. Anvendelse af personligt alarm- eller pejlesystem
kun kan forekomme i tilfælde, hvor det ikke ved brug af
mindre indgribende tiltag er muligt at sikre, at barnets eller den
unges færden og adfærd ikke medfører risiko for
personskade for barnet eller den unge eller andre
Ved behandling af ansøgninger om
iværksættelse af anvendelse af et personligt alarm-
eller pejlesystem bør det indgå i kommunalbestyrelsens
beslutning om følgende punkter er tilstrækkeligt
belyst af døgninstitutionen eller opholdsstedet:
1) foreligger den
nødvendige faglige dokumentation for den nedsatte
funktionsevne,
2) hvorfor det med
overvejende sandsynlighed kan forudsiges, at den
pågældende ikke er i stand til at færdes uden for
anbringelsesstedet på egen hånd og hvordan et
personligt alarm- og pejlesystem kan bidrage til at afværge
risikoen for personskade,
3) hvilke
pædagogiske metoder, der har været forsøgt
anvendt før indstilling om iværksættelse af
foranstaltningen,
4) hvilke
pædagogiske metoder, der sideløbende med
foranstaltningen vil blive anvendt til at forsøge at
gøre barnet eller den unge i stand til at færdes uden
for anbringelsesstedet på egen hånd,
5) den forventede
periode, i hvilken foranstaltningerne vil være
nødvendige og
6) om barnets eller
den unges synspunkter er tillagt passende vægt i
overensstemmelse med den pågældendes alder og
modenhed.
Kommunalbestyrelsen skal tage stilling til
periodens længde på baggrund af en konkret vurdering i
hver enkelt sag.
Opfølgning
Der forventes kun et begrænset antal sager
årligt efter denne bestemmelse, og der foreslås derfor
ikke en lovrevision eller evaluering af bestemmelsen efter tre
år. Da der imidlertid er tale om meget indgribende
foranstaltning overfor det enkelte barn eller den unge, vil
Socialministeriet løbende følge udviklingen på
området og vurdere, om der er behov for tiltag for at sikre,
at den foreslåede bestemmelse finder anvendelse i
overensstemmelse med dens formål.
Bemyndigelsesbestemmelse
Der foreslås endvidere fastsat en
bemyndigelsesbestemmelse, hvorefter socialministeren gives
bemyndigelse til at kunne fastsætte nærmere regler for
den tidsmæssige udstrækning af anvendelsen af
personlige alarm- eller pejlesystemer, herunder, hvor lang tid, der
maksimalt kan iværksættes anvendelse af personlige
alarm- eller pejlesystemer.
Socialministeren gives endvidere mulighed for at
fastsætte nærmere krav til behandling af
ansøgninger fra døgninstitutioner eller opholdssteder
om alarm- eller pejlesystemer.
Det foreslås endvidere, at socialministeren
gives adgang til at fastsætte en afgrænsning af, hvilke
systemer, herunder GPS-systemer, der lovligt kan anvendes. Denne
afgrænsning vil som udgangspunkt være identisk med den
afgrænsning, der findes i den til serviceloven hørende
magtanvendelsesbekendtgørelse over for voksne med betydeligt
og varigt nedsat psykisk funktionsevne. Ved afgørelser om
anvendelse af alarm- eller pejlesystemer over for børn eller
unge med betydeligt og varigt nedsat psykisk funktionsevne henvises
der således til magtanvendelsesbekendtgørelsen for
så vidt angår typen alarm- eller pejlesystemer.
Til nr. 2
Af den gældende § 167 fremgår
det, hvornår børn og unge under 18 år har adgang
til at klage over kommunalbestyrelsens afgørelser efter
servicelovens bestemmelser.
Med barnets reform er der vedtaget
ændringer af § 167, stk. 1, der træder i kraft pr.
1. januar 2011. Den nye § 167, stk. 1, indeholder en samlet
oplistning af, hvilke typer afgørelse børn og unge,
der er fyldt 12 år, herefter får adgang til at klage
over, idet det pr. 1. januar 2011 ved lov er vedtaget at udvide
børn og unges adgang til at klage over afgørelser
efter serviceloven, så alle børn over 12 år
får samme adgang til at klage.
Det foreslås, at både barnet og den
unge og forældremyndighedsindehaveren får mulighed for
at kunne klage over kommunalbestyrelsens afgørelse om
iværksættelse af et personligt alarm- eller
pejlesystem. Det forventes, at klagemuligheden nok hyppigst vil
være aktuel i forhold til
forældremyndighedsindehaveren, og muligheden forventes kun i
begrænset omfang at finde anvendelse, da det er en betingelse
for at iværksætte foranstaltningen, at
forældremyndighedsindehaveren har givet sit samtykke. Der
henvises i øvrigt til servicelovens § 166 om
klageadgang.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. marts 2011.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1096 af 21. september 2010, som
ændret ved § 10 i lov nr. 434 af 8. maj 2006, § 4 i
lov nr. 624 af 11. juni 2010, § 1 i lov nr. 628 af 11. juni
2010 og § 1, nr. 1, 3, 6 og 10-13, i lov nr. 629 af 11. juni
2010, foretages følgende ændringer: | | | | | | 1. Efter
§ 123 c indsættes før overskriften
"Voksne": Ȥ 123
d. Kommunalbestyrelsen kan efter ansøgning fra
døgninstitution eller opholdssted i særlige
tilfælde træffe afgørelse om for en
afgrænset periode at anvende personlige alarm- eller
pejlesystemer over for børn og unge, der er anbragt i
døgninstitution eller på opholdssted, og som har
betydeligt og varigt nedsat psykisk funktionsevne, når 1) der er risiko for, at barnet eller den unge
ved at forlade døgninstitutionen eller opholdsstedet
udsætter sig selv eller andre for at lide personskade, 2) det personlige alarm- eller pejlesystemet
kan bidrage til at afværge denne risiko, og 3) forældremyndighedsindehaveren har
givet samtykke til anvendelsen af det personlige alarm- eller
pejlesystem. Stk. 2.
Socialministeren fastsætter nærmere regler om
afgrænsning af den periode, hvor der kan anvendes personlige
alarm- eller pejlesystemer og, behandling af ansøgninger om
iværksættelse af foranstaltninger efter stk. 1, og
hvilke typer alarm- eller pejlesystemer, der lovligt kan anvendes
m.v. | | | | § 167. Afgørelser om valg af
anbringelsessted og ændret anbringelsessted efter
§ 69, stk. 1 og 2, afgørelser om
ungepålæg efter § 57 b samt afgørelser
om foranstaltning efter § 52, stk. 3, nr. 3, 6, 7, 9 og
10, jf. § 57 b, stk. 3 og 7, kan af barnet eller den
unge, der er fyldt 12 år, og af
forældremyndighedsindehaveren indbringes for det sociale
nævn efter reglerne i lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område. | | 2.§ 167, stk. 1, affattes
således: »Følgende
afgørelser kan af barnet eller den unge, der er fyldt 12
år, indbringes for det sociale nævn efter reglerne i
lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område: 1) Forebyggende foranstaltninger samt
anbringelse uden for hjemmet efter § 52, stk. 3. 2) Ungepålæg efter § 57
b. 3) Hjemgivelse og hjemgivelsesperiode efter
§ 68, stk. 2. 4) Valg af anbringelsessted efter § 68 b,
stk. 1. 5) Ændret anbringelsessted, behandling,
uddannelse, samvær med personer fra netværket m.v.
efter § 69, stk. 1. 6) Samvær og kontakt efter § 71,
stk. 2. I det omfang afgørelsen angår den af
forældrene, der ikke har del i forældremyndigheden, kan
afgørelsen af denne på samme måde indbringes for
det sociale nævn. 7) Anvendelse af alarm- eller pejlesystemer
efter § 123 d.« | | | | Stk. 2.
Afgørelser om behandling, uddannelse, samvær med
personer fra netværket m.v., jf. § 69, stk. 2, og
afgørelser om samvær og kontakt efter § 71,
stk. 2, kan af den unge, der er fyldt 15 år, og af
forældremyndighedsindehaveren indbringes for det sociale
nævn efter reglerne i lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område. I det omfang afgørelsen
angår den af forældrene, der ikke har del i
forældremyndigheden, kan afgørelsen af denne på
samme måde indbringes for det sociale nævn. Stk. 3.
Afgørelser i sager om bisidder til børn og unge efter
§ 48 a kan af barnet eller den unge og af
forældremyndighedsindehaveren indbringes for det sociale
nævn efter reglerne i lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område. | | | | | | | | § 2 Loven træder i kraft den 1. marts
2011. |
|