Fremsat den 30. november 2011 af
europaministeren (Nicolai Wammen)
Forslag til folketingsbeslutning
Om Danmarks ratifikation af Det Europæiske
Råds afgørelse 25. marts 2011 om ændring af
artikel 136 i traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde med hensyn til en stabilitetsmekanisme for de
medlemsstater, der har euroen som valuta
Folketinget meddeler sit samtykke til, at Danmark ratificerer
traktatændringen vedtaget med Det Europæiske Råds
afgørelse 25. marts 2011 om ændring af artikel 136 i
traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde med
hensyn til en stabilitetsmekanisme for de medlemsstater, der har
euroen som valuta.
2011/199/EU: Det
Europæiske Råds afgørelse af 25. marts 2011
om ændring af artikel 136 i traktaten om Den Europæiske
Unions funktionsmåde med hensyn til en stabilitetsmekanisme
for de medlemsstater, der har euroen som valuta
EU-Tidende nr. L 091 af
06/04/2011 s. 0001 - 0002
Det Europæiske Råds
afgørelse
af 25. marts 2011
om ændring af artikel 136 i traktaten om
Den Europæiske Unions funktionsmåde med hensyn til en
stabilitetsmekanisme for de medlemsstater, der har euroen som
valuta
(2011/199/EU)
DET EUROPÆISKE RÅD HAR -
under henvisning til traktaten om Den
Europæiske Union, særlig artikel 48, stk. 6,
under henvisning til det forslag til revision af
artikel 136 i traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde, som den belgiske regering forelagde Det
Europæiske Råd den 16. december 2010,
under henvisning til udtalelse fra
Europa-Parlamentet [1],
under henvisning til udtalelse fra
Europa-Kommissionen [2],
efter at have indhentet udtalelse fra Den
Europæiske Centralbank [3], og
ud fra følgende betragtninger:
(1) I henhold til artikel 48, stk. 6, i
traktaten om Den Europæiske Union (TEU) kan Det
Europæiske Råd, der træffer afgørelse med
enstemmighed efter høring af Europa-Parlamentet,
Kommissionen og i visse tilfælde Den Europæiske
Centralbank, vedtage en afgørelse om ændring af alle
eller en del af bestemmelserne i tredje del af traktaten om Den
Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF). En sådan
afgørelse må ikke udvide de kompetencer, der er
tildelt Unionen i traktaterne, og dens ikrafttræden er
betinget af, at medlemsstaterne efterfølgende godkender den
i overensstemmelse med deres forfatningsmæssige
bestemmelser.
(2) På Det Europæiske Råds
møde den 28.- 29. oktober 2010 blev stats- og
regeringscheferne enige om, at medlemsstaterne skal etablere en
permanent krisemekanisme for at sikre den finansielle stabilitet i
euroområdet som helhed, og opfordrede formanden for Det
Europæiske Råd til at konsultere medlemmerne af Det
Europæiske Råd om en begrænset
traktatændring, der vil være nødvendig i den
henseende.
(3) Den 16. december 2010 forelagde den belgiske
regering i henhold til artikel 48, stk. 6, første
afsnit, i TEU et forslag til revision af artikel 136 i TEUF, idet
der tilføjes et stykke, i henhold til hvilket de
medlemsstater, der har euroen som valuta, kan etablere en
stabilitetsmekanisme, der skal aktiveres, hvis det er strengt
nødvendigt for at sikre stabiliteten i euroområdet som
helhed, og hvori det fastsættes, at ydelsen af enhver
påkrævet finansiel støtte inden for rammerne af
mekanismen vil være underlagt streng konditionalitet.
Samtidig vedtog Det Europæiske Råd konklusioner om den
fremtidige stabilitetsmekanisme (punkt 1-4).
(4) Stabilitetsmekanismen vil give det
nødvendige redskab til at håndtere tilfælde som
dem, der er forekommet i 2010, hvor der er risiko for den
finansielle stabilitet i euroområdet som helhed, og derved
bidrage til at bevare den økonomiske og finansielle
stabilitet i selve Unionen. På mødet den 16.- 17.
december 2010 nåede Det Europæiske Råd til
enighed om, at da denne mekanisme er beregnet til at skulle sikre
den finansielle stabilitet i euroområdet som helhed, vil der
ikke længere være behov for artikel 122, stk. 2, i
TEUF til sådanne formål. Stats- og regeringscheferne
var derfor enige om, at den ikke bør anvendes til
sådanne formål.
(5) Den 16. december 2010 besluttede Det
Europæiske Råd at høre Europa-Parlamentet og
Kommissionen om forslaget i overensstemmelse med artikel 48,
stk. 6, andet afsnit, i TEU. Det besluttede også at
høre Den Europæiske Centralbank. Europa-Parlamentet1), Kommissionen2) og Den Europæiske
Centralbank3) vedtog udtalelser om
forslaget.
(6) Ændringen vedrører en
bestemmelse i tredje del af TEUF, og den udvider ikke de
kompetencer, der er tildelt Unionen i traktaterne -
VEDTAGET DENNE AFGØRELSE:
Artikel 1
I artikel 136 i traktaten om Den Europæiske
Unions funktionsmåde tilføjes følgende
stykke:
»3. De medlemsstater, der har euroen som
valuta, kan etablere en stabilitetsmekanisme, der skal aktiveres,
hvis det er strengt nødvendigt for at sikre stabiliteten i
euroområdet som helhed. Ydelsen af enhver
påkrævet finansiel støtte inden for rammerne af
mekanismen vil være underlagt streng
konditionalitet.«
Artikel 2
Medlemsstaterne giver omgående
generalsekretæren for Rådet meddelelse om afslutningen
af de procedurer, der i henhold til deres forfatningsmæssige
bestemmelser er nødvendige for godkendelsen af denne
afgørelse.
Denne afgørelse træder i kraft den 1.
januar 2013, forudsat at samtlige de i stk. 1 omhandlede
meddelelser er modtaget, eller, hvis dette ikke er tilfældet,
den første dag i den måned, der følger efter
modtagelsen af den sidste af de i stk. 1 omhandlede
meddelelser.
Artikel 3
Denne afgørelse offentliggøres i Den
Europæiske Unions Tidende.
Udfærdiget i Bruxelles, den 25.
marts 2011.
På Det Europæiske Råds
vegne
H. van Rompuy
Formand
Bemærkninger til forslaget
1. På Det Europæiske Råds
møde den 28.-29. oktober 2010 blev stats- og
regeringscheferne enige om, at der skulle etableres en permanent
mekanisme for at sikre den finansielle stabilitet i
euroområdet som helhed, og Det Europæiske Råd
opfordrede i den forbindelse formanden for Det Europæiske
Råd til at konsultere medlemmerne af Det Europæiske
Råd om en begrænset traktatændring. Den 16.
december 2010 forelagde den belgiske regering i henhold til artikel
48, stk. 6, i Traktaten om den Europæiske Union (TEU) et
forslag til revision af artikel 136 i Traktaten om den
Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF), hvor der
tilføjes et stykke, i henhold til hvilket de medlemsstater,
der har euroen som valuta, kan etablere en stabilitetsmekanisme,
der skal aktiveres, hvis det er strengt nødvendigt for at
sikre stabiliteten i euroområdet som helhed, og hvori det
fastsættes, at ydelsen af enhver påkrævet
finansiel støtte inden for rammerne af mekanismen vil
være underlagt streng konditionalitet.
På mødet i Det Europæiske
Råd den 16.-17. december 2010, blev der opnået enighed
om forslaget til traktatændring og om at gennemføre
denne i overensstemmelse med proceduren i TEU artikel 48,
stk. 6, som kun kan tages i anvendelse ved ændring af
alle eller en del af bestemmelserne i tredje del af Traktaten om
Den Europæiske Unions funktionsmåde, og såfremt
afgørelsen ikke udvider de kompetencer, der er tildelt
Unionen i Traktaterne. I henhold til TEU artikel 48, stk. 6,
blev der iværksat høring af Europa-Parlamentet og
Kommissionen, ligesom det blev besluttet også at høre
Den Europæiske Centralbank.
Det Europæiske Råd vedtog den 25.
marts 2011 afgørelsen om ændring af artikel 136 i
traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde med
hensyn til en stabilitetsmekanisme for de medlemsstater, der har
euroen som valuta.
Det fremgår af afgørelsens artikel 3,
at afgørelsen træder i kraft den 1. januar 2013,
forudsat at medlemsstaterne har afsluttet de procedurer, der i
henhold til deres forfatningsmæssige bestemmelser er
nødvendige for godkendelsen af afgørelsen, og meddelt
dette generalsekretæren for Rådet.
2. Beslutningsforslaget har til formål at
indhente Folketingets samtykke til Danmarks ratifikation af
afgørelsen om ændring af artikel 136 i traktaten om
Den Europæiske Unions funktionsmåde med hensyn til en
stabilitetsmekanisme for de medlemsstater, der har euroen som
valuta, jf. grundlovens § 19.
Med afgørelsen, der blev vedtaget af Det
Europæiske Råds den 25. marts 2011, tilføjes et
nyt stk. 3 til artikel 136 i traktaten om Den Europæiske
Unions funktionsmåde, i henhold til hvilket de medlemsstater,
der har euroen som valuta, kan etablere en stabilitetsmekanisme,
der skal aktiveres, hvis det er strengt nødvendigt for at
sikre stabiliteten i euroområdet som helhed, og hvori det
fastsættes, at ydelsen af enhver påkrævet
finansiel støtte inden for rammerne af mekanismen vil
være underlagt streng konditionalitet.
Formålet med traktatændringen er at
tilvejebringe et grundlag for etablering af en
stabilitetsmekanisme, der vil give det nødvendige redskab
til at håndtere tilfælde som dem, der forekom i 2010,
hvor der er risiko for den finansielle stabilitet i
euroområdet som helhed, og derved bidrage til at bevare den
økonomiske og finansielle stabilitet i selve Unionen.
Det Europæiske Råd opfordrede den
16.-17. december 2010 eurolandenes finansministre og Kommissionen
til senest i marts 2011 at afslutte arbejdet med den
mellemstatslige ordning for etablering af den fremtidige
stabilitetsmekanisme. De 17 eurolandene underskrev i Bruxelles den
11. juli 2011 traktaten, der på mellemstatslig basis
etablerede den Europæiske Stabilitetsmekanisme (ESM). ESM
skal tage over for EFSF (European Financial Stability Facility) og
EFSM (European Financial Stabilisation Mechanism) efter juni
2013.
3. Da ændringen af artikel 136 TEUF
fastslår, at "de medlemsstater, der har euroen som valuta",
kan etablere en stabilitetsmekanisme, og Danmark har en undtagelse
vedrørende ØMU'ens tredje fase, som bl.a.
indebærer, at Danmark ikke deltager i ordningen med den
fælles valuta, vil ændringen af artikel 136 TEUF ikke
finde anvendelse for Danmark. Dansk tilslutning til
traktatændringen vil derfor ikke indebære overladelse
af beføjelser, der efter grundloven tilkommer rigets
myndigheder. Endvidere indebærer ændringen af TEUF
artikel 136, at de medlemsstater, der har euroen som valuta, kan
etablere en stabilitetsmekanisme som en mellemstatslig ordning uden
for EU-samarbejdet. Der er således ikke tale om at overlade
beføjelser til EU eller om at overlade beføjelser til
en anden mellemfolkelig organisation.
4. Sagen blev forelagt Folketingets Europaudvalg
til forhandlingsoplæg den 10. december 2010. Sagen blev
ligeledes forelagt til Folketingets Europaudvalgs orientering den
22. oktober 2010 og den 18. marts 2011.
5. Forslaget skønnes ikke at have
økonomiske eller administrative konsekvenser for staten,
kommuner eller regioner. Forslaget skønnes ikke at have
erhvervsøkonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet. Endelig skønnes forslaget ikke at have
miljømæssige konsekvenser.
Det Europæiske Råds afgørelse
af 25. marts 2011 om ændring af artikel 136 i traktaten om
Den Europæiske Unions funktionsmåde med hensyn til en
stabilitetsmekanisme for de medlemsstater, der har euroen som
valuta, er vedlagt som bilag.
Officielle noter
1) Udtalelse af 23.3.2011 (endnu ikke
offentliggjort i EUT).
2) Udtalelse af 15.2.2011 (endnu ikke
offentliggjort i EUT).
3) Udtalelse af 17.3.2011 (endnu ikke
offentliggjort i EUT).