Fremsat den 13. marts 2012 af Merete
Riisager (LA), Simon Emil Ammitzbøll (LA), Mette Bock (LA)
og ?Anders ?Samuelsen ?(LA)
Forslag til folketingsbeslutning
om behandling af forhandlingsmandater i
Folketinget
Folketingets Præsidium opfordres til i samarbejde med
regeringen inden udgangen af 2012 at fremsætte forslag, der
ændrer Folketingets forretningsorden og den såkaldte
tiltrædelseslov, således at forhandlingsmandater i
EU-sager flyttes fra behandling i Europaudvalget til behandling i
Folketingssalen.
Bemærkninger til forslaget
Europaudvalget spiller i dag en central og for stor rolle i
dansk EU-politik. Udvalget har sædvanlige udvalgsopgaver, men
Europaudvalget er først og fremmest bemyndiget til at afgive
et såkaldt forhandlingsmandat, før en minister tager
af sted til et rådsmøde i EU for at træffe
beslutninger af større rækkevidde.
Forhandlingsmandatet gives, ved at medlemmerne af Europaudvalget
tilkendegiver, om de er imod regeringens forhandlingsoplæg
på hver af de sager, som regeringen ønsker et mandat
til. Europaudvalgets medlemmer taler i udvalget på vegne af
hele deres parti og repræsenterer dermed alle partiets
mandater i Folketinget. Såfremt der ikke er et flertal imod
regeringens forhandlingsoplæg, er det godkendt.
Processen omkring afgivelse af forhandlingsmandater i
Europaudvalget går helt tilbage til en tid, hvor det
europæiske samarbejde var af langt mindre vidtrækkende
betydning, end tilfældet er i dag. Allerede i 1961 nedsatte
Folketinget det udvalg, som senere fik navnet Europaudvalget, til
at følge regeringens forhandlinger om Danmarks optagelse i
EF. Ved Danmarks indtræden i EF den 1. januar 1973 valgte
Folketinget dog ikke at lovfæste udvalgets beføjelser
og kompetencer.
Europaudvalgets sagsområde er i Folketingets
forretningsorden beskrevet som »Folketingets kontrol med
regeringens EU-politik. Europaudvalget behandler sager
vedrørende Den Europæiske Union og WTO og koordinerer
Folketingets behandling af EU-sager i forhold til EU's
institutioner« (Forretningsorden for Folketinget, november
2011, side 87).
Europaudvalgets nærmere arbejdsform og kompetencer er i
stedet fastlagt i de såkaldte beretninger, som er aftaler
mellem regeringen og udvalget. Den helt centrale bestemmelse om
udvalgets kompetence findes i den første beretning fra 1973,
hvori det hedder: »Regeringen rådfører sig med
folketingets markedsudvalg i markedspolitiske
spørgsmål af væsentlig betydning, således
at såvel hensynet til folketingets indflydelse som til
regeringens forhandlingsfrihed respekteres. Forud for forhandlinger
i EF'råd om vedtagelser af større rækkevidde
forelægger regeringen mundtligt markedsudvalget et
forhandlingsoplæg. Såfremt der ikke i udvalget
konstateres et flertal imod forhandlingsoplægget, forhandler
regeringen på dette grundlag.« (Bemærk, at
markedsudvalget i dag hedder Europaudvalget, og at EF's råd i
dag er EU's ministerråd). Praksis har udviklet sig
således, at regeringen beder om forhandlingsmandat på
ca. 60 sager om året ud af omkring 550 forelagte sager.
Den parlamentariske kontrol med regeringens EU-politik er
utvivlsomt særlig vigtig i Danmark på grund af vores
tradition med mindretalsregeringer. Det er dog også
værd at bemærke, at de forhandlingsoplæg, der
forelægges Europaudvalget, ofte er af meget stor politisk
betydning, og at den udvikling, EU gennemgår netop nu,
betyder, at en række forhandlingsoplæg kan få
endog meget vidtrækkende konsekvenser. Derfor bør
forhandlingsoplæggene naturligvis behandles med størst
mulig inddragelse af Folketingets fagudvalg. Det vil sikre den
bedst mulige parlamentariske gennemgang og debat om
forhandlingsoplæggene. Dertil kommer, at EU-forhandlingerne
kan blive en spændetrøje for de forskellige
fagområder siden hen, da EU-lovgivningen forpligter i forhold
til den lovgivning, man arbejder med i resten af Folketinget, og
derfor bør fagudvalgene inddrages direkte i EU-arbejdet
gennem mandatafgivelse i Folketingssalen.
Forslagsstillerne finder således, at en styrkelse af den
parlamentariske kontrol med afgivelsen af forhandlingsmandaterne
til regeringen vil give bedre debatmuligheder, større
inddragelse af relevante fagudvalgsordførere og en generelt
større indsigt i de forhold, Europaudvalget i dag behandler.
Derfor foreslår forslagsstillerne, at forhandlingsmandater
fremover gives i Folketingssalen og ikke i Europaudvalget.
Skriftlig fremsættelse
Merete Riisager
(LA):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
behandling af forhandlingsmandater i Folketinget
(Beslutningsforslag nr. B 46)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.