Fremsat den 17. april 2012 af Henning
Hyllested (EL), Jørgen Arbo Bæhr (EL), Christian Juhl
(EL), Pernille Skipper (EL) og Finn Sørensen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om skærpede sikkerhedsbestemmelser og
indførelse af ny teknologi til sikring af asfalt- og
vejarbejdere
Folketinget opfordrer regeringen til at indføre
skærpede sikkerhedsbestemmelser og ny teknologi til sikring
af asfalt- og vejarbejdere.
Bemærkninger til forslaget
»Pas på min far - han er vejarbejder«-skiltet
har i de sidste årtier regelmæssigt været sat op
langs de danske veje. Her appelleres til bilisterne om at
køre forsigtigt, mens vejen vedligeholdes, udvides eller
etableres, og at vise forståelse for de vejarbejdere, der er
med til at gøre vejene bedre og mere sikre.
Resultatet er langt fra godt nok. De mange kampagner til trods
køres der stadig alt for hurtigt, og hver gang
færdselspolitiet stiller sig op ved et vejarbejde, kan de
være sikre på, at de får fat i alt for mange
hurtigtkørende bilister.
Bilisterne betragter som udgangspunkt hastighedsgrænser
som vejledende, og end ikke vejarbejde, hvor bilisterne på
forhånd advares af skilte, blinkende lamper m.v., får
dem til at lette foden fra speederen.
Om end der i de senere år er sket en forøget
indsats fra bl.a. Vejdirektoratets side, og at der i dag
dræbes og kvæstes færre vejarbejdere, er jobbet
stadig forbundet med en betydelig risiko. Mange oplever arbejdet
stressende på grund af de talrige
nærvedhændelser.
Især de arbejdere, der udfører opsætning af
afmærkningsmateriel, er meget udsatte, da de ved
opsætning af afmærkning m.v. ikke har samme
beskyttelsesniveau som under selve vejarbejdet.
Vejdirektoratet udsendte i 2011 »Ulykker ved vejarbejde
2001-2010«. Heraf fremgår der følgende:
- at ulykker ved
vejarbejde har en større andel af person- og varebiler
med en fart, som ligger over den skiltede
hastighedsbegrænsning, set i forhold til ulykker
generelt,
- at to tredjedele
af ulykkerne skete på steder, hvor den skiltede eller
generelle hastighedsbegrænsning var 50 km/t. eller
derunder,
- at tendensen
gennem 10-års-perioden er et faldende antal ulykker ved
vejarbejde, hvilket også gør sig gældende
internationalt - samme tendens ses for antallet af personskader i
forbindelse med disse ulykker -
- at der fra 2001
til 2010 er registreret ca. 1.200 personskader, heraf 58
dræbte, 566 alvorligt tilskadekomne og 573 lettere
tilskadekomne,
- at de fleste
ulykker (45 pct.) skete på lige vej og 40 pct. i
forskellige typer af kryds,
- at en tredjedel
skete i mørke eller i tusmørke, og at 30 pct. af
disse ulykker skete, hvor der ingen vejbelysning var på
ulykkesstedet,
- at 71 pct. skete
i tørt føre,
- at
»vejarbejde« ikke kun dækker arbejde, der varer i
en længere periode, men også kortvarigt arbejde,
f.eks. reparation af autoværn, græsslåning og
lign.
Statistik og
mørketal
For at kunne sætte ind mod de risici, der er forbundet med
vejarbejde, er det tillige nødvendigt at have et solidt
statistisk materiale.
Det er et problem at finde frem til pålidelige tal for,
hvor mange ulykker der sker. Den officielle ulykkesstatistik bygger
på politiets indberetninger af trafikulykker og omfatter
kun data for de ulykker, som politiet får kendskab til. I
politiets statistik er der ikke plads til at anføre, hvis
det drejer sig om en vejarbejdsplads.
Undersøgelser baseret på udvalgte skadestuer, bl.a.
Odense Universitetshospital, viser, at et antal ulykker aldrig
kommer til politiets kendskab.
Alternativer
De mere traditionelle virkemidler som kampagner, skiltning,
blinkende lamper osv. er nyttige, men langt fra nok og har ikke
haft den fornødne effekt. Der er derfor grund til at se
på, hvad der ellers findes af nye initiativer på
området, og hvilke tiltag der gøres i andre lande,
f.eks. følgende tiltag:
- Chikaner, bump og
rumleriller.
- Indsnævring
af vejbanen.
- Lukning af
motorvejen og kørsel i det andet spor - bruges i Tyskland og
Frankrig.
- Midlertidige
trafiklys, hvor der kun er én kørebane til
rådighed, og hvor biler holder tilbage, mens de
modkørende passerer, er gode til at regulere farten og kan
erstatte flagvagten, samt sekundnedtælling som på
trafiklys i fodgængerovergange.
-
Kantafmærkningsplade på udlæggere.
- Belysning af
arbejdspladsen. Det er en stor fordel i vinterhalvåret, i
usigtbart vejr, tåge m.v. Det bør dog overvejes i
hvert enkelt tilfælde inden brug. Undersøgelser viser,
at belysningen kan medvirke til at fokus flyttes fra
afmærkningerne til belysningen, hvilket kan skabe
forvirring.
- Hastighedsdisplay
med »Din fart«.
- Klaptavler -
velegnet ved mindre vejarbejder.
- Sekvensblinkende
lamper.
- Flagvagt enten
som en vejarbejder eller en bevægelig dummy.
- Mobile
trafiksignaler: En flytbar signalgalge placeres over
kørebanen og guider bilisterne forbi arbejdspladsen.
- Trafiklods: En
bil eller motorcykel guider biler forbi arbejdspladsen med lav
hastighed. Fordelen ved denne metode er, at bilerne er nødt
til at følge lodsens tempo.
- Politikontrol er
effektivt og er især anbefalelsesværdigt på
strækninger med mange biler, og hvor der normalt køres
hurtigt. Det er ressourcekrævende og skal desuden suppleres
med de stærekasser, der for længst har bevist, at de
kan få bilisterne til at sænke hastigheden og
køre mere hensynsfuldt.
- Variable
vejskilte er brugt med stor succes ved ombygning af Motorring 3 og
er meget udbredt i Frankrig. De kan slukkes ved arbejdstids
ophør, og derved undgås det, at der bruges tid
på at tildække advarselsskiltene, når der ikke
arbejdes.
- ITS (Intelligente
TransportSystemer) er en teknologi, der kommunikerer, kontrollerer
og bearbejder trafikdata, og som kan regulere trængsel,
miljøbelastning og trafiksikkerhed.
Skal de vejskilte, der bruges i forbindelse med vejarbejde,
ligne andre vejskilte? Faren herved er, at bilisterne ikke
registrerer dem som noget særligt. Det kan derfor være
relevant at se på et andet design og/eller bruge farver, der
klarere tilkendegiver, at der nu sker noget usædvanligt. I
USA anvendes f.eks. skilte, der er sat på spidsen, orange
farver m.v. I flere europæiske lande bruges gult som
bundfarve.
Øvrige tiltag kan være:
- Bedre uddannelse
af vejarbejdere.
- Udbudskrav om
uddannelse af vejarbejdere.
-
Autorisationsordning for de byggepladsansvarlige.
- Harmoni mellem
vejregler og arbejdsmiljøregler.
Endelig skal der ses på, hvordan vejarbejdet organiseres.
Hvordan er koordinationen mellem den offentlige instans, der
iværksætter vejarbejdet, entreprenøren, evt.
underentreprenører, Arbejdstilsynet og politiet m.v.
Der bør foretages løbende tilsyn med
afmærkning, skiltning og beskyttelsesniveauer m.v., da
arbejdet ofte ændrer karakter afhængig af vejens
beskaffenhed, bevægelighed m.v. Dette tilsyn bør
udføres af vejmyndighed, arbejdstilsyn og politi.
I planlægningsfasen skal der tages højde for
mulighederne for hastighedskontrol.
Endelig har Arbejdstilsynet indskærpet, at det er
arbejdsgiveren, der har ansvaret for, at vejarbejdere kan
udføre deres arbejde forsvarligt og uden risiko for at blive
påkørt. De vigtigste forholdsregler er her
- at følge
vejmyndighedernes regler for afskærmning og skiltning
- at skilteregler
ikke altid er nok til at sikre, at vejarbejdet kan udføres
sikkert og
- at der laves en
arbejdspladsvurdering (APV), inden arbejdet går i gang.
Sanktioner
I betragtning af hvor mange bilister der overtræder
hastighedsgrænserne, hvor der er vejarbejde, vil det
være relevant at skærpe de sanktioner, der træder
i kraft, når fartgrænserne ikke respekteres. Det kan
enten være, at det koster flere klip, eller at der bliver
nemmere adgang til fradømmelse af kørekort,
konfiskation af køretøj m.v.
Skriftlig fremsættelse
Henning
Hyllested (EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
skærpede sikkerhedsbestemmelser og indførelse af ny
teknologi til sikring af asfalt- og vejarbejdere.
(Beslutningsforslag nr. B 79)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.