Fremsat den 15. maj 2012 af Peter Skaarup
(DF), Pia Adelsteen (DF), Tom Behnke (KF) og Benedikte Kiær
(KF)
Forslag til folketingsbeslutning
om en styrket indsats over for ofre for
kriminalitet
Folketinget pålægger regeringen snarest at
fremsætte lovforslag og foretage de nødvendige
administrative ændringer, der styrker indsatsen i
forhold til ofre for kriminalitet.
Der skal ske en styrket indsats over for personer med
personskade, der forvoldes ved overtrædelse af
straffeloven.
- Offeret skal have
et retskrav på, at sagsbehandlingstiden i erstatnings- og
godtgørelsessagerne som hovedregel ikke må overstige 3
måneder.
- Der skal
udbetales et acontobeløb til offeret i de erstatnings- og
godtgørelsessager, der ikke kan afsluttes inden 3
måneder, indtil den endelige erstatning og godtgørelse
er opgjort.
- Ofrene skal have
ret til den nødvendige psykologhjælp og
kontaktpersoner, der kan hjælpe dem med deres sag i det
nødvendige omfang, og egenbetalingen for psykologhjælp
skal reduceres.
- Landsforeningen
Hjælp Voldsofre tildeles fra og med 2013 2 mio. kr.
årligt i stedet for 1 mio. kr. årligt, ligesom
Offerrådgivningen fremover tildeles 4 mio. kr. årligt i
stedet for de nuværende 2 mio. kr. De forhøjede
beløb finansieres over satspuljen.
- Der oprettes en
central offerfond efter svensk forbillede, der kan finansiere
hjælp til ofrene i form af forbedret psykologhjælp samt
etablering af en kontaktpersonordning.
- Der etableres
mulighed for adskillelse via separate venterum i retterne, så
ofre ikke unødigt konfronteres med deres
gerningsmænd.
Bemærkninger til forslaget
Marlene Duus spørger i sin kronik i
Politiken den 20. februar 2012: »Får offeret også
en chance til?
«(http://politiken.dk/debat/ECE1545204/faar-offeret-ogsaa-en-chance-til/).
I kronikken sætter Marlene Duus fokus på det
forhold, at offeret må se sig sat tilbage i
køen og bag gerningsmanden, når det
gælder chancen for og hjælpen til at komme videre
i livet.
Hendes gerningsmand er allerede videre. Hun derimod er skadet
for livet og har endnu ikke fået sin
erstatning efter 4 år.
Forslagsstillerne vil med dette beslutningsforslag gerne sige
til ofre for voldskriminalitet, at
selvfølgelig skal I, om nogen, have en chance til.
I skal først og fremmest have hjælp hurtigst
muligt, så I ikke sidder tilbage med følelsen af, at
gerningsmanden er videre i livet med gode resocialiseringstilbud
eller tidlig prøveløsladelse, mens I som
ofre stadig sidder tilbage uden erstatning og anden
hjælp til at komme videre.
Erstatning efter 3
måneder
Forslagsstillerne er udmærket klar over, at en
økonomisk erstatning ikke kan betale for det, offeret har
været igennem, og de men på krop og
sjæl, som offeret skal leve med resten af sit liv. Men
det er måden, vi som samfund kan betale en del af
prisen tilbage til offeret. Derfor mener forslagsstillerne, at det
er helt uacceptabelt, at ofre skal vente flere år på
erstatning fra Erstatningsnævnet.
Forslagsstillernes mål med dette beslutningsforslag er, at
der bliver set på alle de tænkelige tiltag, der kan
forkorte den tid, der går fra voldshandlingen til det
tidspunkt, hvor offeret får sin erstatning.
Derfor foreslås det, at reglerne vedrørende
erstatning fra staten til ofre for forbrydelser ses efter i
sømmene, og at der under alle omstændigheder sker
en ændring, således at der ikke længere skal
være krav om, at ansøgningen om erstatning
først kan indsendes, når sagen er afsluttet hos
politiet, anklagemyndigheden og domstolene, jf. nævnets
forretningsordens § 6, stk. 2. , jf. CIS
nr. 9558 af 26/08/2005, men at der fastsættes et krav
om, at ansøgningen som hovedregel skal indsendes snarest
efter anmeldelsen af den kriminelle handling, hvilket
efter forslagsstillernes opfattelse kan være med til at skabe
en smidigere og dermed hurtigere sagsbehandling
i Erstatningsnævnet, eftersom nævnet får et
tidligere indblik i sagerne, som kan tages med i den videre
planlægning af sagsbehandlingen.
I forarbejderne til den seneste ændring af den norske
offererstatningslov fremgår det endvidere, at
Justitsministeriet vil pålægge kontoret for
voldsoffererstatning at sagsbehandle alle sagerne inden 3
måneder, jf. Innstilling O. nr. 25 (2007-2008)
fra Justiskomiteen til Ot.prp. nr. 10 (2007-2008)
vedr. endringer i voldsoffererstatningsloven.
Og i forhold til det svar, som justitsministeren har givet
Folketingets Retsudvalg, jf. REU alm. del -
spørgsmål 510, mener forslagsstillerne, at det ikke
vil være vanskeligt, at vi som nordmændene
fastsætter et krav om, at sagerne behandles inden
for 3 måneder.
Af svar på REU alm. del. - spørgsmål 510
fremgår nemlig følgende:
»Erstatningsnævnet tilkender erstatning og
godtgørelse til ofre for forbrydelser. Nævnet har
derfor fokus på at behandle ansøgningerne hurtigst
muligt. Erstatningsnævnet traf i 2010 5.306
afgørelser. Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid udgjorde
75 kalenderdage. I 20 pct. af sagerne traf nævnet
afgørelse senest 10 dage efter modtagelsen af sagen i
nævnet. 50 pct. af sagerne blev afgjort senest 46 dage
efter sagens modtagelse i nævnet, og 80 pct. af
sagerne var afgjort inden 123 dage. Nævnet tilkendte i
2010 erstatning for i alt ca. 116,5 mio. kr. De
nøjagtige tal for 2011 foreligger endnu ikke, men
sagsbehandlingstiderne lå i snit på 86 dage. 20 pct. af
sagerne blev behandlet inden for 13 dage, 50 pct. af sagerne blev
behandlet inden for 58 dage, og 80 pct. inden for 130
dage.«
Svaret beskriver endvidere selve sagsbehandlingen i
nævnet, herunder, at »Ansøgninger om erstatning
til voldsofre skal indgives til politiet i den politikreds, hvor
forbrydelsen har fundet sted. Politiet videresender ofrets
ansøgning til nævnet vedlagt bl.a. politiets
oplysninger om den anmeldte forbrydelse mv. Hvis sagen, som
begrunder erstatningskravet, fortsat er under behandling
hos politiet, ved anklagemyndigheden eller ved domstolene,
fremsendes sagen først til nævnet ved sagens
afslutning. En ansøger, der afleverer en
ansøgning om erstatning hos politiet straks efter sin
tilskadekomst, vil således kunne opleve, at der
går noget tid, før denne modtages i
Erstatningsnævnet. Dog kan sagen sendes til
nævnet, forinden den er færdigbehandlet hos
politiet, anklagemyndigheden eller ved domstolene,
hvis forholdene taler for det.«
I den forbindelse er forslagsstillerne på linje med
Landsforeningen Hjælp til Voldsofre og
Offerrådgivningen, når de fremhæver, at man
bør sætte mere fokus på sagsbehandlingstiden hos
politi, anklagemyndighed og domstole for hele tiden at arbejde
på at nå vores mål om at forkorte tiden
mellem skadens opståen og udbetalingen af erstatningen.
Derfor foreslår vi også, at der i
større omfang end i dag ses på muligheden for at
udbetale erstatningen eller om nødvendigt
et acontobeløb i ikke afsluttede straffesager, der
alene er anket under henvisning til f.eks. nedsættelse af
straffen.
Et acontobeløb
Forslagsstillerne anerkender dog, at der rent undtagelsesvis kan
være sager, hvor det er vanskeligt at få fastlagt det
endelige erstatningsniveau. Men i stedet for at udskyde udbetaling
af erstatningen skal reglerne ændres således, at
offeret i disse sager efter den foreslåede sagsbehandlingstid
på 3 måneder under alle omstændigheder får
udbetalt et acontoerstatningsbeløb, indtil det endelige
erstatningsbeløb kan opgøres. Det fremgår
af det ovennævnte svar fra ministeren, at det i dag er muligt
at få udbetalt acontobeløb, men samtidig har
forslagsstillerne den opfattelse, at det ikke sker i så stor
en udstrækning, som ofrene finder der er behov for,
hvilket påfører ofrene en helt unødvendig
belastning. Hvis der f.eks. er uenighed om mengraden,
der gør, at den endelige erstatning ikke kan opgøres
og udbetales, kan der i stedet ske en foreløbig udbetaling
af en del af erstatningen, som tager udgangspunkt
i det minimum af mengrad, der er enighed om.
Psykologhjælp og en
offerfond
Men det er ikke alene den økonomiske kompensation, der
skal være fokus på, når det handler om at
sætte offeret i første række. Det er
vigtigt, at hjælpen til offeret ses i en større
sammenhæng. Derfor foreslår vi, at offeret, hvis det
ønskes, straks får tilbudt psykologhjælp.
Med de nuværende regler kan ofre for forbrydelser kun
få dækket 60 pct. af udgifterne til psykolog og
maksimalt 12 samtaler. Denne egenbetaling bør
nedsættes, og antallet af psykologtimer bør
sættes op, da nogle ofre givetvis har brug for flere timer
for at bearbejde den forfærdelige oplevelse, de har
været udsat for.
I den forbindelse foreslår vi, - at en offerfond efter
svensk model, hvor gerningsmænd i stedet for de 500 svenske
kr. betaler op til 2000 danske kr. til fonden, som kan
være med til at finansiere den nødvendige
psykologhjælp til ofrene samt en kontaktperson, der kan
hjælpe offeret igennem denne vanskelige periode i sit liv.
Hos politiet har offeret i dag en kontaktperson, men denne kan kun
hjælpe med selve sagen i retssystemet og ikke de mange andre
kontakter til det offentlige system, der kan være behov
for.
Skriftlig fremsættelse
Peter Skaarup
(DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om en
styrket indsats over for ofre for kriminalitet.
(Beslutningsforslag nr. B 90)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.