Fremsat den 29. februar 2012 af
børne- og undervisningsministeren (Christine Antorini)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om folkeskolen og lov
om specialundervisning for voksne
(Forenkling af rammeaftaler m.v. for de
regionale undervisningstilbud)
§ 1
I lov om folkeskolen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 998 af 16. august 2010, som
ændret ved § 2 i lov nr. 1569 af 21. december 2010,
foretages følgende ændring:
1. §
47 affattes således:
»§ 47. Regionsrådet
har ansvaret for regionens undervisningstilbud, jf. § 20, stk.
3.
Stk. 2.
Regionsrådet har ansvaret for at tilpasse kapaciteten
på og sammensætningen af regionens undervisningstilbud,
herunder oprettelse af nye lands- og landsdelsdækkende
undervisningstilbud.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelserne i regionen og regionsrådet indgår
årligt en rammeaftale om faglig udvikling, styring og
koordinering af regionens undervisningstilbud.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelserne i regionen udarbejder rammeaftalen.
Rammeaftalen offentliggøres på regionens og
kommunernes hjemmesider.
Stk. 5.
Kommunalbestyrelserne i regionen er forpligtet til at samarbejde om
at tilvejebringe de nødvendige tilbud inden for
specialundervisningsområdet.
Stk. 6. Børne- og
undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om
rammeaftalen, herunder krav til aftalens indhold, tidsfrist for
indgåelse af aftalen og koordinering af kapacitet og
sammensætning af de regionale undervisningstilbud.«
§ 2
I lov om specialundervisning for voksne, jf.
lovbekendtgørelse nr. 929 af 25. august 2011, foretages
følgende ændring:
1. § 6
h affattes således:
Ȥ 6
h. Regionsrådet har det overordnede ansvar for
regionens undervisningsinstitutioner, jf. § 1, stk. 2 og
3.
Stk. 2.
Regionsrådet har ansvaret for at tilpasse kapaciteten
på og sammensætningen af regionens undervisningstilbud,
herunder oprettelse af nye undervisningsinstitutioner.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelserne i regionen og regionsrådet indgår
årligt en rammeaftale om faglig udvikling, styring og
koordinering af regionens undervisningsinstitutioner.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelserne i regionen udarbejder rammeaftalen.
Rammeaftalen offentliggøres på regionens og
kommunernes hjemmesider.
Stk. 5.
Kommunalbestyrelserne i regionen er forpligtet til at samarbejde om
at tilvejebringe de nødvendige tilbud inden for
specialundervisningsområdet.
Stk. 6. Børne- og
undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om
rammeaftalen, herunder krav til aftalens indhold, tidsfrist for
indgåelse af aftalen og koordinering af kapacitet og
sammensætning af de regionale
undervisningsinstitutioner.«
§ 3
Loven træder i kraft den 1. maj 2012.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
1.1. Lovforslagets
hovedpunkter
1.2. Lovforslagets baggrund
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
2.2. Den foreslåede
ordning
2.2.1. Rammeaftalens indhold
m.v.
2.2.1.1.
Udviklingsstrategien
2.2.1.2. Styringsaftalen
2.2.2. Proceskrav
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner
4. Økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet
5. Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
6. Administrative konsekvenser
for borgerne
7. Miljømæssige
konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
1. Indledning
1.1. Lovforslagets
hovedpunkter
Forslaget indebærer en forenkling af
rammeaftalen, som regionsrådet og kommunalbestyrelserne i
regionen indgår årligt om de regionale
undervisningstilbud, således at både proceduren for
indgåelse af rammeaftalen og kravene til indholdet af
rammeaftalen forenkles. Rammeaftalen fastlægger
regionsrådets forpligtelse til at stille et antal pladser
på de regionale undervisningstilbud til rådighed for
kommunerne og taksterne for brug af disse pladser m.v.
Forslaget indebærer desuden, at
koordineringen i forbindelse med udarbejdelsen af rammeaftalen
flyttes fra regionsrådet til kommunalbestyrelserne i
regionen.
1.2. Lovforslagets baggrund
Bestemmelserne om rammeaftaler kom ind i
folkeskoleloven og lov om specialundervisning for voksne ved lov
nr. 592 af 24. juni 2005, jf. lovforslag nr. L 108 (Folketinget
2004-05 (2. samling)). Dette skete som en konsekvens af, at
regionerne i forbindelse med kommunalreformen fik ansvaret for at
videreføre og udvikle de mest specialiserede lands- og
landsdelsdækkende amtskommunale undervisningstilbud.
Regionerne fik desuden som udgangspunkt ansvaret for at drive
undervisningsinstitutioner (kommunikationscentre) med
specialundervisning m.v. for personer med tale-, høre- eller
synsvanskeligheder. I forbindelse med udarbejdelsen af loven blev
bestemmelserne om rammeaftaler koordineret med det sociale
område. Dette skyldes, at de fleste lands- og
landsdelsdækkende undervisningstilbud har boafdelinger m.v.,
der drives i henhold til lov om social service. Det vil derfor
være uhensigtsmæssigt, hvis bestemmelserne om
rammeaftaler er forskellige.
Ved lov nr. 201 af 13. marts 2011 om
ændring af lov om social service, lov om almene boliger m.v.
og lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område (Rammeaftaler m.v.) skete der en forenkling af
rammeaftalerne inden for det sociale område. Kommunernes
forpligtelse til at udarbejde omfattende årlige
redegørelser om det forventede brug af pladser blev
ophævet, og koordineringen i forbindelse med udarbejdelsen af
rammeaftalerne blev flyttet fra regionsrådet til
kommunalbestyrelserne i regionen.
Det fremgår det forarbejderne til lov nr.
201 af 13. marts 2011 (lovforslag nr. L 100 (Folketinget 2010-11(1.
samling)), at det ved bekendtgørelse vil blive fastsat, at
rammeaftalerne opdeles i en udviklingsstrategi og en
styringsaftale, som skal ses i sammenhæng, men som ligger
tidsmæssigt forskudt. Der vil ved bekendtgørelse kun
blive fastsat nogle overordnede rammer for rammeaftalerne, som skal
udfyldes af de deltagende kommunalbestyrelser og
regionsråd.
I aftalen mellem den tidligere regering (Venstre
og Det Konservative Folkeparti) og KL om kommunernes økonomi
for 2012 fremgår det, at den tidligere regering ville
søge tilslutning til en lovændring, der forenkler
rammeaftalerne for de regionale undervisningstilbud på
specialundervisningsområdet og giver kommunerne ansvaret for
koordineringen.
Det var en forudsætning for aftalen, at
bestemmelserne om rammeaftaler på
specialundervisningsområdet skulle koordineres med de nye
bestemmelser på det sociale område, der blev fastsat
ved lov nr. 201 af 13. marts 2011. Da de fleste lands- og
landsdelsdækkende undervisningstilbud fortsat har
boafdelinger m.v., der drives i henhold til lov om social service,
vil det være uhensigtsmæssigt, at der er forskellige
bestemmelser om rammeaftalerne for det sociale område og
specialundervisningsområdet.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
I forbindelse med kommunalreformen blev de
amtskommunale lands- og landdelsdækkende undervisningstilbud
for børn og voksne overtaget af regionerne med virkning fra
den 1. januar 2007. Desuden blev de amtskommunale
undervisningstilbud (kommunikationscentre) med specialundervisning
m.v. for personer med tale-, høre- eller synsvanskeligheder
overtaget af regionerne. Der henvises herved til § 20, stk. 3,
i folkeskoleloven og § 1, stk. 2 og 3, i lov om
specialundervisning for voksne.
Samtidig overtog kommunerne det fulde
finansieringsansvar for udgifterne ved de regionale
undervisningstilbud, der bliver drevet i henhold til
folkeskoleloven og lov om specialundervisning for voksne, jf.
§ 49, stk. 1, i folkeskoleloven og § 4, stk. 1, i lov om
specialundervisning for voksne.
Med henblik på regionernes tilpasning af
kapaciteten af de regionale undervisningstilbud og finansieringen
af disse undervisningstilbud blev der i § 47, stk. 3, i
folkeskoleloven og i § 6 h, stk. 3, i lov om
specialundervisning for voksne fastsat følgende:
-
Kommunalbestyrelsen udarbejder en årlig redegørelse
til regionsrådet om kommunens forventede brug af pladser ved
de regionale undervisningstilbud i det kommende år og i de
næste tre år.
- På baggrund
af kommunalbestyrelsernes redegørelser skal
regionsrådet sørge for, at der indgås en
årlig rammeaftale med kommunalbestyrelserne i regionen, som
danner grundlag for tilpasningen af regionens
undervisningstilbud.
- Rammeaftalen
fastlægger regionsrådets forpligtelse i forhold til
samtlige kommunalbestyrelser under ét i regionen med hensyn
til pladser, takster for køb af pladser samt
regionsrådets forpligtelse til at sørge for den
løbende faglige udvikling.
Formålet med rammeaftalerne var også
at skabe synlighed og gennemskuelighed om kapacitet, behov for
pladser samt takst- og udgiftsudvikling.
De nærmere regler om kommunalbestyrelsens
årlige redegørelse og rammeaftalen fremgår af
kapitel 2 og 3 i bekendtgørelse nr. 354 af 24. april 2006 om
kommunalbestyrelsens årlige redegørelse til
regionsrådet og rammeaftalen mellem regionsrådet og
kommunalbestyrelserne i regionen på
specialundervisningsområdet.
Der er fastsat nærmere regler om udgifterne
ved de regionale undervisningstilbud i kapitel 2 og 4 i
bekendtgørelse nr. 447 af 19. maj 2006 om udgifterne ved de
regionale undervisningstilbud for børn og voksne.
Der er i alt fem regionale lands- og
landsdelsdækkende undervisningstilbud og to
landsdelsdækkende undervisningstilbud i Københavns
Kommune, der er omfattet af folkeskolelovens bestemmelser om
rammeaftaler. Desuden er Børneskolen på den selvejende
institution Kolonien Filadelfia omfattet af bestemmelserne om
rammeaftaler.
Der er et landsdækkende regionalt
undervisningstilbud og et landsdækkende undervisningstilbud i
Københavns Kommune, der er omfattet af bestemmelserne om
rammeaftaler i lov om specialundervisning for voksne. Herudover er
der syv regionale kommunikationscentre, der er omfattet af
bestemmelserne om rammeaftaler. Kommunikationscentrene kan
overgå til kommunal drift efter aftale mellem
regionsrådet og kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor
kommunikationscentret ligger.
To af de lands- og landdelsdækkende
undervisningstilbud drives sammen med et andet lands- og
landsdelsdækkende undervisningstilbud.
For så vidt angår
de lands- og landsdelsdækkende undervisningstilbud i
Københavns Kommune sørger regionsrådet i Region
Hovedstaden for, at disse undervisningstilbud medtages i
rammeaftalen mellem regionsrådet og kommunalbestyrelserne i
Region Hovedstaden.
2.2. Den foreslåede
ordning
2.2.1. Rammeaftalens indhold
m.v.
Med lovforslaget foreslås en forenkling af
rammeaftalen, som regionsrådet og kommunalbestyrelserne i
regionen indgår årligt om de regionale
undervisningstilbud, således at både proceduren for
indgåelse af rammeaftalen og kravene til indholdet af
rammeaftalen forenkles.
Lovforslaget indebærer desuden, at
udarbejdelsen og koordineringen i forbindelse med udarbejdelsen af
rammeaftalen flyttes fra regionsrådet til
kommunalbestyrelserne i regionen.
Formålet med den årlige rammeaftale
vil fortsat være at fastlægge regionsrådets
forpligtelse til at stille det aftalte antal pladser på de
regionale undervisningstilbud til rådighed for kommunerne og
taksterne for brug af disse pladser m.v. I rammeaftalen
fastlægges desuden regionsrådets forpligtelse for
udvikling af de regionale undervisningstilbud, herunder den faglige
udvikling.
Efter lovforslaget vil der ikke længere
skulle udarbejdes en detaljeret årlig redegørelse for
kommunens forventede brug af pladser ved de regionale
undervisningstilbud i det kommende år og i de næste tre
år, jf. § 47, stk. 3, 1. pkt., i lov om folkeskolen og
§ 6 h, stk. 3, 1. pkt., i lov om specialundervisning for
voksne. Der vil således blive tale om en væsentlig
forenkling af de centralt fastsatte krav til rammeaftalernes
indhold.
Det vil efter lovforslaget være overladt
til børne- og undervisningsministeren at fastsætte
nærmere regler om rammeaftalens indhold, tidsfrist for
indgåelse af aftalen og koordinering og sammensætning
af de regionale undervisningstilbud. Bemyndigelsen
forudsættes blandt andet udmøntet således, at
der i en bekendtgørelse vil bliver fastsat nærmere
regler om, at rammeaftalen skal bestå af en faglig
udviklingsdel (udviklingsstrategien) og en kapacitets- og
økonomistyringsdel (styringsaftalen), jf.
bemærkningerne i afsnit 2.2.1.1. og 2.2.1.2.
I bekendtgørelsen vil der som noget nyt
kun blive fastsat nogle overordnede rammer for, hvad rammeaftalen
skal indeholde. Det er herefter overladt til kommunalbestyrelserne
i regionen og regionsrådet til i høj grad selv at
fastlægge det nærmere indhold af den enkelte
rammeaftale.
Rammeaftalen vil stadig skulle indgås
årligt. Der vil dog ikke være noget til hinder for, at
rammeaftalen - og det gælder især udviklingsstrategien
- vil kunne indeholde flerårige elementer, som kan danne
grundlag for den årlige gennemgang af behovet for
undervisningstilbud i regionen.
2.2.1.1.
Udviklingsstrategien
Udviklingsstrategien skal udarbejdes af
kommunalbestyrelserne i regionen med bidrag fra
regionsrådet.
Lovforslagets bemyndigelse vil blive
udmøntet således, at de deltagende parter selv vil
skulle bestemme, hvilke tilbudstyper, temaer eller
målgrupper, der for et givent år skal være i
fokus i den faglige udviklingsdel. Det vil således i vidt
omfang blive overladt til kommunalbestyrelserne og
regionsrådet, hvad udviklingsstrategien skal indeholde.
Følgende elementer skal dog indgå i
udviklingsstrategien:
- Ønsker og
løsningsmuligheder i forhold til den faglige udvikling i
undervisningstilbuddenes indhold på baggrund af den
behovsmæssige udvikling, der har været i de(t)
foregående år.
- Muligheder for
fleksibel anvendelse af eksisterende undervisningstilbud.
- Koordinering af
de regionale lands- og landsdelsdækkende undervisningstilbud
og Københavns Kommunes lands- og landsdelsdækkende
undervisningstilbud.
- Samlet
skøn over behovet for oprettelse af nye pladser og
undervisningstilbud.
Udviklingsdelen af rammeaftalen vil skulle
fastlægges senest den 1. juni året før
rammeaftalens ikrafttræden.
2.2.1.2. Styringsaftalen
Der vil som led i rammeaftalen skulle
indgås en styringsaftale, der skal være med til at
lægge rammerne for kapacitets- og prisudviklingen i det
kommende år.
Styringsaftalen indgås mellem
kommunalbestyrelserne i regionen og regionsrådet.
Udarbejdelsen og koordineringen i forbindelse med udarbejdelsen af
styringsaftalen varetages af kommunalbestyrelserne i regionen.
Lovforslaget bemyndigelse vil blive
udmøntet således, at styringsaftalen skal indeholde
følgende elementer:
- Angivelse af,
hvilke konkrete undervisningstilbud der er omfattet af
styringsaftalen.
- Aftaler om
udviklingen i taksterne for de undervisningstilbud, der er omfattet
af styringsaftalen. Inden for rammerne af denne del af aftalen
fastsætter regionsrådet taksterne for det enkelte
undervisningstilbud. Hvis der er særlige undervisningstilbud,
hvor taksterne ikke vil kunne holdes inden for aftalen, fx fordi
tilsynet med et undervisningstilbud har vist, at der er et behov
for opkvalificering eller anden særligt indsats, kan dette
indgå i aftalen.
- Prisstrukturen
for de omfattede undervisningstilbud, dvs. anvendes der
gennemsnitstakster eller differentierede takster baseret på
brugergrupper. Klarhed omkring prisstrukturen i det enkelte
undervisningstilbud skal begrænse anvendelsen af
tillægstakster.
- Aftaler om
frister for afregning for brug af undervisningstilbud.
- Aftaler om
oprettelse og lukning af undervisningstilbud og pladser.
- Principper for
eventuel indregning af regionsrådets udgifter ved oprettelse
og lukning af undervisningstilbud, der er omfattet af
rammeaftalen.
-
Fastlæggelse af, i hvilket omfang en kommunalbestyrelse, der
efter aftale med regionsrådet overtager et regionalt
undervisningstilbud (kommunikationscentre) med specialundervisning
for personer med tale-, høre- eller synsvanskeligheder, er
forpligtet til at stille undervisningstilbuddet til rådighed
for andre kommuner i regionen og vilkårene herfor.
Aftaleparterne vil desuden som led i
styringsaftalen kunne drøfte varsler i forbindelse med
lukning af pladser på undervisningstilbuddene.
Rammeaftalens styringsdel indgås senest den
15. oktober året før rammeaftalens ikrafttræden.
Ved fastsættelsen af fristen er der lagt vægt på,
at indgåelsen af rammeaftalen sker i forbindelse med
færdiggørelsen af de kommunale budgetter. Der vil som
bilag til styringsaftalen skulle vedlægges oplysninger om de
takster, som regionsrådet fastsætter for det år,
som rammeaftalen vedrører.
2.2.2. Proceskrav
Det foreslås, at reglerne om rammeaftaler
udformes således, at de i forhold til de gældende
regler i højere grad regulerer resultatet end processen.
Proceskravene foreslås derfor begrænset til et minimum.
Det betyder blandt andet, at kravet efter de gældende regler
om, at den enkelte kommune skal indsende meget detaljerede
redegørelser til regionsrådet, foreslås
ophævet. Der henvises herved til bemærkningerne i
afsnit 2.2.1.
Rammeaftalen vil være bindende for
kommunalbestyrelserne i regionen og regionsrådet. Som efter
de gældende regler foreslås der ikke
sanktionsmuligheder for tilfælde, hvor rammeaftalen ikke
overholdes. Der fastsættes heller ikke regler om fx
flertalsbeslutning. Rammeaftalen vil således fortsat skulle
indgås i enighed mellem kommunalbestyrelserne i regionen og
regionsrådet.
Uenighed om rammeaftalen vil som efter de
gældende regler ikke kunne indbringes for anden administrativ
myndighed, jf. folkeskolelovens § 51 og § 7 a i lov om
specialundervisning for voksne. Det er hermed forudsat, at
kommunalbestyrelserne i regionen og regionsrådet har en
så stor fælles interesse i, at der indgås en
rammeaftale. Som efter de gældende regler vil rammeaftalen
fortsat kunne drøftes og tilpasses løbende.
Efter lovforslaget flyttes ansvaret for
koordineringen af rammeaftalen fra regionsrådet til
kommunalbestyrelserne i regionen, således at ordninger kommer
til at svare til, hvad der gælder på det sociale
område, jf. lov nr. 201 af 13. marts 2011. Det vil
således være de enkelte kommunalbestyrelser, der sammen
har ansvaret for arbejdet. Der stilles herudover ikke krav til,
hvordan arbejdet tilrettelægges. Det betyder, at kommunerne
sammen kan vælge fx at lægge det praktiske ansvar for
arbejdet hos én af regionens kommuner eller i et
fælles kommunalt regi.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner
En gennemførelse af forslaget om at
forenkle rammeaftalerne indebærer, at der for kommuner og
regioner vil blive tale om en reduktion af de administrative
opgaver i forbindelse med udarbejdelse og indgåelse af
rammeaftaler. Forslaget om at flytte koordineringsansvaret fra
regionerne til kommunerne i regionen indebærer, at der
overføres en marginal administrativ opgave fra regionerne
til kommunerne. Omfanget af de administrative opgaver, der
overføres til kommunerne, kan ikke umiddelbart vurderes, men
ændringerne vil afspejle sig i en lavere betaling for
køb af de regionale undervisningstilbud. For den enkelte
kommune vil den overførte opgave derfor modsvares af dels
lavere takstbetaling dels den gevinst, der følger af
forenklingsforslaget, herunder bortfald af bidrag til
udviklingsrådenes arbejde, og tilsvarende vil den reducerede
opgave for regionerne modsvares af lavere takstbetaling fra
kommunerne.
Udgangspunktet for finansieringen af regionernes
administrative forpligtelser på
specialundervisningsområdet i forbindelse med
kommunalreformen var, at det kun var meget begrænsede dele
heraf, der ikke skulle takstfinansieres. Der blev dog afsat 2 mio.
kr. i regionernes bloktilskud til generel administration. Dette
tilskud skulle medgå til at finansiere regionernes bidrag til
udviklingsrådenes arbejde, herunder de årlige
redegørelser til det tidligere Undervisningsministerium,
bearbejdning af kommunernes årlige redegørelser til
regionerne samt udarbejdelse og indgåelse af de årlige
rammeaftaler m.v. Da regionerne ikke længere skal bidrage til
udviklingsrådenes arbejde og får en mindreudgift i
forbindelse med arbejdet med rammeaftalerne, hvoraf en del har
været finansieret af de afsatte 2 mio. kr., kan den samlede
nettokonsekvens af lovforslaget skønnes til en mindreudgift
på 0,5 mio. kr. af denne del af regionernes finansiering.
Lovforslaget skønnes derfor samlet set
ikke at have reguleringsmæssige følger for kommunerne,
og at der for regionerne vil blive tale om en årlig
mindreudgift på 0,5 mio. kr., der modregnes i
bloktilskuddet.
4. Økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Lovforslaget har forud for fremsættelsen
været sendt i høring hos følgende myndigheder
og organisationer m.v.:
Børnerådet, Børne- og
Kulturchefforeningen, Danmarks Lærerforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Blindesamfund, Dansk Industri, Dansk
Psykolog Forening, Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner,
Danske Skoleelever, Det Centrale Handicapråd, Forbundet for
Pædagoger og Klubfolk (BUPL), Institut for
Menneskerettigheder, KL, Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen,
Landsorganisationen i Danmark, Landssamråd for PPR-chefer,
Skole og Forældre, Skolelederne og Socialpædagogernes
Landsforbund.
| | | 10. Sammenfattende
skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, regioner og kommuner | Regionerne vil have en årlig
mindreudgift på 0,5 mio. kr. | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til nr. 1 (§ 47)
Til § 47, stk. 1
Der er tale om en videreførelse af den
gældende bestemmelse i § 47, stk. 1. Det er dog
foretaget en præcisering af, hvilke regionale
undervisningstilbud der omfattes af bestemmelsen.
Til § 47, stk. 2
Der er tale om en videreførelse af den
gældende bestemmelse i § 47, stk. 2, 1. pkt.
Efter den gældende bestemmelse i § 47,
stk. 2, 2. pkt., der efter lovforslaget udgår, har
regionsrådet en forpligtelse til at udvikle regionens
undervisningstilbud, herunder den faglige udvikling af indholdet af
undervisningstilbuddet. Denne forpligtelse til at udvikle
undervisningstilbuddet foreslås fastsat i den årlige
rammeaftale. Der henvises til folkeskolelovens § 47, stk. 3,
som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 1, og de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.2.1.1. (udviklingsstrategien).
Til § 47, stk. 3
Det foreslås, at kommunalbestyrelserne i
regionen indgår en årlig rammeaftale om faglig
udvikling, styring og koordinering af regionens
undervisningstilbud.
Efter den gældende bestemmelse i § 47,
stk. 3, 1, pkt., der efter lovforslaget udgår, skal
kommunalbestyrelsen udarbejde en årlig redegørelse for
kommunens forventede brug af pladser ved de regionale lands- og
landsdelsdækkende undervisningstilbud i det kommende år
og i de næste tre år.
Der vil i stedet ved bekendtgørelse, jf.
folkeskolelovens § 47, stk. 6, som affattet ved lovforslagets
§ 1, nr. 1, blive fastsat regler om, at rammeaftalen blandt
andet skal bestå af en faglig udviklingsdel
(udviklingsstrategien). Det vil i vidt omfang blive overladt til
kommunalbestyrelserne og regionsrådet at bestemme, hvad
udviklingsdelen skal omfatte. Det vil dog blive fastsat ved
bekendtgørelse, at der i udviklingsdelen blandt andet skal
indgå oplysning om behovet for oprettelse af nye pladser og
undervisningstilbud. Det vil også komme til at fremgå
af bekendtgørelsen, at der i udviklingsdelen skal
indgå en koordinering af de regionale lands- og
landsdelsdækkende undervisningstilbud samt Københavns
Kommunes lands- og landsdelsdækkende undervisningstilbud. Det
vil endvidere blive fastsat i bekendtgørelsen, at
udviklingsdelen skal fastlægges senest den 1. juni året
før rammeaftalens ikrafttræden.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.2.1.1. om udviklingsstrategien.
Til § 47, stk. 4
Efter lovforslaget flyttes koordineringen af
rammeaftalen fra regionsrådet til kommunalbestyrelserne i
regionen. Det vil således være kommunalbestyrelsernes
fælles ansvar at forberede arbejdet ved at indhente de
relevante oplysninger fra kommunerne og udarbejde udkast til
rammeaftalen.
Det står i øvrigt
kommunalbestyrelserne frit for at tilrettelægge arbejdet.
Kommunalbestyrelserne kan fx beslutte at lægge det praktiske
arbejde i én eller flere kommuner.
Det foreslås desuden, at rammeaftalen,
herunder udviklingsstrategien og styringsaftalen, skal
offentliggøres på regionens og kommunernes
hjemmesider.
Det vil blive fastsat ved bekendtgørelse,
at styringsaftalen skal indgås senest den 15. oktober
året før rammeaftalens ikrafttræden. Det vil
også blive fastsat, at kommunalbestyrelserne i regionen og
regionsrådet kan drøfte og supplere rammeaftalen efter
behov. Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.2.1.2, hvoraf det fremgår,
hvilke elementer styringsaftalen skal indeholde.
Til § 47, stk. 5
Der er tale om en videreførelse af den
gældende bestemmelse i § 47, stk. 4, 1. pkt. Der er dog
foretaget en mindre sproglig ændring.
Efter de gældende bestemmelser i § 47,
stk. 4, 2. og 3. pkt., der efter forslaget udgår, kan
kommunalbestyrelsens redegørelse også indeholde en
redegørelse om kommunens forventede forbrug af pladser i
andre kommuners specialundervisningstilbud i regionen.
Redegørelsen indgår som et bilag til rammeaftalen.
Efter forslaget kan kommunalbestyrelserne i
regionen og regionsrådet fortsat beslutte, at sådanne
redegørelser kan indgå som et bilag til
rammeaftalen.
Til § 47, stk. 6
Som efter den gældende bestemmelse i §
47, stk. 6, indeholder lovforslaget også en
bemyndigelsesbestemmelse for børne- og
undervisningsministeren til at fastsætte nærmere regler
om rammeaftalen. Bestemmelsen er dog blevet tilpasset
således, at kommunalbestyrelserne efter lovforslaget ikke
længere skal udarbejde en årlig redegørelse, og
at regionsrådene ikke længere skal koordinere
sammensætningen af regionernes undervisningstilbud.
Bemyndigelsen vil blive udmøntet i en
bekendtgørelse, der fastsætter nærmere regler om
rammeaftalens indhold og krav til processen.
I bekendtgørelsen vil der blive fastsat
nærmere regler om, at rammeaftalen skal bestå af en
faglig udviklingsdel (udviklingsstrategien) og en kapacitets- og
økonomistyringsdel (styringsaftalen) i overensstemmelse med,
hvad der er anført i de almindelige bemærkninger,
afsnit 2.2.1.1. (udviklingsstrategien) og afsnit 2.2.1.2.
(styringsaftalen).
Til § 2
Til nr. 1 (6 h)
Til § 6 h, stk. 1
Der er tale om en videreførelse af den
gældende bestemmelse i § 6 h, stk. 1. Det er dog
foretaget en mindre sproglig ændring og en præcisering
af, hvilke regionale undervisningstilbud der omfattes af
bestemmelsen.
Til § 6 h, stk. 2
Der er tale om en videreførelse af den
gældende bestemmelse i § 6 h, stk. 2, 1. pkt.
Efter den gældende bestemmelse i § 6
h, stk. 2, 2. pkt., der efter lovforslaget udgår, har
regionsrådet en forpligtelse til at udvikle regionens
undervisningstilbud, herunder den faglige udvikling af indholdet af
undervisningstilbuddet. Denne forpligtelse til at udvikle
undervisningstilbuddet foreslås fastsat i den årlige
rammeaftale. Der henvises til § 6 h, stk. 3, i lov om
specialundervisning for voksne, som affattet ved lovforslagets
§ 2, nr. 1, og de almindelige bemærkninger, afsnit
2.2.1.1. (udviklingsstrategien).
Til § 6 h, stk. 3
Det foreslås, at kommunalbestyrelserne i
regionen indgår en årlig rammeaftale om faglig
udvikling, styring og koordinering af regionens
undervisningstilbud.
Efter den gældende bestemmelse i § 6
h, stk. 3, 1. pkt., der efter lovforslaget udgår, skal
kommunalbestyrelsen udarbejde en årlig redegørelse for
kommunens forventede brug af pladser ved de regionale lands- og
landsdelsdækkende undervisningstilbud i det kommende år
og i de næste tre år.
Der vil i stedet ved bekendtgørelse, jf.
§ 6 h, stk. 6, i lov om specialundervisning for voksne, som
affattet ved lovforslagets § 2, nr. 1, blive fastsat regler
om, at rammeaftalen blandt andet skal bestå af en faglig
udviklingsdel (udviklingsstrategien). Det vil i vidt omfang blive
overladt til kommunalbestyrelserne og regionsrådet at
bestemme, hvad udviklingsdelen skal omfatte. Det vil dog blive
fastsat ved bekendtgørelse, at der i udviklingsdelen blandt
andet skal indgå oplysning om behovet for oprettelse af nye
pladser og undervisningstilbud. Det vil også komme til at
fremgå af bekendtgørelsen, at der i udviklingsdelen
skal indgå en koordinering af de regionale lands- og
landsdelsdækkende undervisningstilbud samt Københavns
Kommunes lands- og landsdelsdækkende undervisningstilbud. Det
vil endvidere blive fastsat i bekendtgørelsen, at
udviklingsdelen skal fastlægges senest den 1. juni året
før rammeaftalens ikrafttræden.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.2.1.1. om udviklingsstrategien.
Til § 6 h, stk. 4
Efter lovforslaget flyttes koordineringen af
rammeaftalen fra regionsrådet til kommunalbestyrelserne i
regionen. Det vil således være kommunalbestyrelsernes
fælles ansvar at forberede arbejdet ved at indhente de
relevante oplysninger fra kommunerne og udarbejde udkast til
rammeaftalen.
Det står i øvrigt
kommunalbestyrelserne frit for at tilrettelægge arbejdet.
Kommunalbestyrelserne kan fx beslutte at lægge det praktiske
arbejde i én eller flere kommuner.
Det foreslås desuden, at rammeaftalen,
herunder udviklingsstrategien og styringsaftalen, skal
offentliggøres på regionens og kommunernes
hjemmesider.
Det vil blive fastsat ved bekendtgørelse,
at rammeaftalens styringsdel skal indgås senest den 15.
oktober året før rammeaftalens ikrafttræden. Det
vil også blive fastsat, at kommunalbestyrelserne i regionen
og regionsrådet kan drøfte og supplere rammeaftalen
efter behov. Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.2.1.2, hvoraf det fremgår,
hvilke elementer styringsaftalen skal indeholde.
Til § 6 h, stk. 5
Der er tale om en videreførelse af den
gældende bestemmelse i § 6 h, stk. 4, 1. pkt. Der er dog
foretaget en mindre sproglig ændring.
Efter de gældende bestemmelser i § 6
h, stk. 4, 2. og 3. pkt., der efter forslaget udgår, kan
kommunalbestyrelsens redegørelse også indeholde en
redegørelse om kommunens forventede forbrug af pladser i
andre kommuners specialundervisningstilbud i regionen.
Redegørelsen indgår som et bilag til rammeaftalen.
Efter forslaget kan kommunalbestyrelserne i
regionen og regionsrådet fortsat beslutte, at sådanne
redegørelser kan indgå som et bilag til
rammeaftalen.
Til § 6 h, stk. 6
Som efter den gældende bestemmelse i §
6 h, stk. 6, indeholder lovforslaget også en
bemyndigelsesbestemmelse for børne- og
undervisningsministeren til at fastsætte nærmere regler
om rammeaftalen. Bestemmelsen er dog blevet tilpasset
således, at kommunalbestyrelserne efter lovforslaget ikke
længere skal udarbejde en årlig redegørelse, og
at regionsrådene ikke længere skal koordinere
sammensætningen af regionernes undervisningstilbud.
Bemyndigelsen vil blive udmøntet i en
bekendtgørelse, der fastsætter nærmere regler om
rammeaftalens indhold og krav til processen.
I bekendtgørelsen vil der blive fastsat
nærmere regler om, at rammeaftalen skal bestå af en
faglig udviklingsdel (udviklingsstrategien) og en kapacitets- og
økonomistyringsdel (styringsaftalen) i overensstemmelse med,
hvad der er anført i de almindelige bemærkninger,
afsnit 2.2.1.1. (udviklingsstrategien) og afsnit 2.2.1.2.
(styringsaftalen).
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. maj 2012.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | § 1 | | | I lov om folkeskolen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 998 af 16. august 2010, som
ændret ved § 2 i lov nr. 1569 af 21. december 2010,
foretages følgende ændring: | § 47.
Regionsrådet har ansvaret for regionens
undervisningstilbud. Stk. 2.
Regionsrådet har ansvaret for at tilpasse kapaciteten og
sammensætningen af regionens undervisningstilbud, herunder
oprettelse af nye lands- og landsdelsdækkende
undervisningstilbud. Regionsrådet har desuden ansvaret for
udviklingen af regionens undervisningstilbud, herunder den faglige
udvikling af indholdet af undervisningstilbuddet. Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen udarbejder en årlig redegørelse
for kommunens forventede brug af pladser ved de lands- og
landsdelsdækkende undervisningstilbud i det kommende år
og i de næste 3 år. På baggrund af
kommunalbestyrelsernes redegørelser sørger
regionsrådet for, at der senest den 15. oktober året
før indgås en årlig rammeaftale med
kommunalbestyrelserne, som danner grundlag for tilpasningen af
regionens undervisningstilbud. Rammeaftalen drøftes og
suppleres efter behov. Stk. 4.
Kommunalbestyrelserne inden for regionen er forpligtet til at
samarbejde om at tilvejebringe de nødvendige tilbud inden
for specialundervisningsområdet. Dette kan ske ved, at
kommunalbestyrelsens årlige redegørelse også kan
indeholde en redegørelse for kommunens forventede brug af
pladser i andre kommuners specialundervisningstilbud i regionen i
det kommende år og i de næste 3 år. Eventuelle
redegørelser indgår som et bilag til
rammeaftalen. Stk. 5.
Regionsrådene koordinerer indbyrdes kapaciteten og
sammensætningen af regionernes undervisningstilbud. Stk. 6.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om
den årlige redegørelse, rammeaftalen,
regionsrådenes koordinering m.v. | | 1.§ 47 affattes således: »§ 47.
Regionsrådet har ansvaret for regionens undervisningstilbud,
jf. § 20, stk. 3. Stk. 2.
Regionsrådet har ansvaret for at tilpasse kapaciteten
på og sammensætningen af regionens undervisningstilbud,
herunder oprettelse af nye lands- og landsdelsdækkende
undervisningstilbud. Stk. 3.
Kommunalbestyrelserne i regionen og regionsrådet indgår
årligt en rammeaftale om faglig udvikling, styring og
koordinering af regionens undervisningstilbud. Stk. 4.
Kommunalbestyrelserne i regionen udarbejder rammeaftalen.
Rammeaftalen offentliggøres på regionens og
kommunernes hjemmesider. Stk. 5.
Kommunalbestyrelserne i regionen er forpligtet til at samarbejde om
at tilvejebringe de nødvendige tilbud inden for
specialundervisningsområdet. Stk. 6.
Børne- og undervisningsministeren fastsætter
nærmere regler om rammeaftalen, herunder krav til aftalens
indhold, tidsfrist for indgåelse af aftalen og koordinering
af kapacitet og sammensætning af de regionale
undervisningstilbud.« | | | § 2 | | | I lov om specialundervisning for voksne,
jf. lovbekendtgørelse nr. 929 af 25. august 2011, foretages
følgende ændring: | § 6 h.
Regionsrådet har det overordnede ansvar for de regionale
undervisningsinstitutioner. Stk. 2.
Regionsrådet har ansvaret for at tilpasse kapaciteten
på og sammensætningen af regionens undervisningstilbud,
herunder oprettelse af nye undervisningsinstitutioner.
Regionsrådet har desuden ansvaret for udviklingen af
regionens undervisningstilbud, herunder den faglige udvikling af
indholdet af undervisningstilbuddet. Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen udarbejder en årlig redegørelse
for kommunens forventede brug af pladser ved de regionale
undervisningsinstitutioner i det kommende år og i de 3
næste år. På baggrund af kommunalbestyrelsernes
redegørelser sørger regionsrådet for, at der
senest den 15. oktober året før indgås en
årlig rammeaftale med kommunalbestyrelserne, som danner
grundlag for tilpasningen af regionens undervisningsinstitutioner.
Rammeaftalen drøftes og suppleres efter behov. Stk. 4.
Kommunalbestyrelserne inden for regionen er forpligtet til at
samarbejde om at tilvejebringe de nødvendige tilbud inden
for specialundervisningsområdet. Dette kan ske ved, at
kommunalbestyrelsens årlige redegørelse også kan
indeholde en redegørelse for kommunens forventede brug af
pladser i andre kommuners specialundervisningstilbud i regionen i
det kommende år og i de næste 3 år. Eventuelle
redegørelser indgår som et bilag til
rammeaftalen. Stk. 5.
Regionsrådene koordinerer indbyrdes kapaciteten på og
sammensætningen af regionernes
undervisningsinstitutioner. Stk. 6.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om
den årlige redegørelse, rammeaftalen og regionernes
koordinering m.v. | | 1.§ 6 h affattes således: »§ 6
h. Regionsrådet har det overordnede ansvar for
regionens undervisningsinstitutioner, jf. § 1, stk. 2 og
3. Stk. 2.
Regionsrådet har ansvaret for at tilpasse kapaciteten
på og sammensætningen af regionens undervisningstilbud,
herunder oprettelse af nye undervisningsinstitutioner. Stk. 3.
Kommunalbestyrelserne i regionen og regionsrådet indgår
årligt en rammeaftale om faglig udvikling, styring og
koordinering af regionens undervisningsinstitutioner. Stk. 4.
Kommunalbestyrelserne i regionen udarbejder rammeaftalen.
Rammeaftalen offentliggøres på regionens og
kommunernes hjemmesider. Stk. 5.
Kommunalbestyrelserne i regionen er forpligtet til at samarbejde om
at tilvejebringe de nødvendige tilbud inden for
specialundervisningsområdet. Stk. 6.
Børne- og undervisningsministeren fastsætter
nærmere regler om rammeaftalen, herunder krav til aftalens
indhold, tidsfrist for indgåelse af aftalen og koordinering
af kapacitet og sammensætning af de regionale
undervisningsinstitutioner.« |
|