Fremsat den 28. marts 2012 af
børne- og undervisningsministeren (Christine Antorini)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om ændring af
lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m.
(Ophævelse af revisionsklausul)
§ 1
I lov nr. 566 af 6. juni 2007 om ændring af
lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m. (Andre
aktørers inddragelse i beskæftigelsesindsatsen), som
ændret ved § 16 i lov nr. 483 af 12. juni 2009,
foretages følgende ændring:
1. § 2,
stk. 2 , ophæves.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2012.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
1.1. Lovforslagets hovedpunkter
1.2. Lovforslagets baggrund
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
2.2. Erfaringer med andre aktørers
brug af uddannelsestilbud som led i
beskæftigelsesindsatsen
2.3. Den foreslåede ordning
3. Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, regioner og kommuner
4. Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet
5. Administrative konsekvenser for
borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
1.1. Lovforslagets
hovedpunkter
Det foreslås, at revisionsklausulen i
§ 2, stk. 2, i lov om ændring af lov om betaling for
visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats m.m (Andre aktørers inddragelse
i beskæftigelsesindsatsen) ophæves, og den
gældende ordning i § 4 i lov om betaling for visse
uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats m.m. og ordningen med anden
aktørs mulighed for at gøre brug af uddannelsestilbud
videreføres i sin nuværende form.
Forslaget om ophævelsen af
revisionsklausulen og den uændrede videreførelse af
anden aktørs mulighed for at bruge uddannelsestilbud som led
i beskæftigelsesindsatsen sker på baggrund af
erfaringerne med ordningen.
Anden aktørs brug af uddannelser under
Ministeriet for Børn og Undervisning har fra 2007 til og med
2010 haft et omfang på 528 årselever. Ud af de 528
årselever har anden aktør rekvireret uddannelse
svarende til 27 årselever på området for
videregående uddannelser, som nu er overført til
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående
Uddannelser.
Den rekvirerede aktivitet fra anden
aktør er i alt overvejende grad koncentreret til
institutioner for erhvervsrettet uddannelse, som udgør 417
af de 528 årselever, og uddannelsesaktiviteten
vedrører hovedsageligt arbejdsmarkedsuddannelser. Samtidig
er aktiviteten fordelt på få institutioner. De
resterende 84 årselever er fordelt på Voksen
Uddannelses Centre (VUC'ere), produktionsskoler, Centre for
Videregående Uddannelser (CVU'ere) og private udbydere af
arbejdsmarkedsuddannelser.
Erfaringerne fra jobcentre og
uddannelsesinstitutioner peger ikke på, at der er problemer
forbundet med anden aktørs brug af uddannelsestilbud,
herunder problemer med hensyn til manglende betaling fra andens
aktørs side.
Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen under
Ministeriet for Børn og Undervisning og
Arbejdsmarkedsstyrelsen under Beskæftigelsesministeriet har
heller ikke konstateret problemer med ordningen.
En evaluering fra Arbejdsmarkedsstyrelsen,
konkluderer, at det er en klar og samstemmende oplevelse hos
jobcentre og andre aktører, at myndighedsoverdragelsen har
betydet reduceret administration, samt at mange beslutninger er
rykket tættere på borgeren. Evalueringen tyder
således ikke på, at andre aktørers tilmelding og
betaling til uddannelsesinstitutioner har givet anledning til
problemer.
1.2. Lovforslagets baggrund
Ved lov nr. 566 af 6. juni 2007 blev der som
opfølgning på aftalen om »Flere i arbejde«
fra 2003 mellem den daværende regering (Venstre og Det
Konservative Folkeparti), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Det
Radikale Venstre og Kristeligt Folkeparti skabt det overordnede
grundlag for, at andre aktører, der varetager opgaver som
led i den aktive beskæftigelsesindsats efter aftale med
kommunen, har de samme muligheder som kommunerne med hensyn til at
bruge uddannelsesaktiviteter som led i
beskæftigelsesindsatsen. Der henvises til lovforslag nr. L
209 fremsat den 12. april 2007 (Folketingstidende 2006/07,
tillæg A 7527).
Ved ordningens indførelse blev der i
loven indsat en revisionsklausul, der skulle sikre, at ordningen
blev evalueret efter en periode på 2 år, dvs. i
folketingsåret 2009-10. Ved lov nr. 483 af 12. juni 2009
(Etablering af et enstrenget beskæftigelsessystem) blev
revisionstidspunktet rykket til folketingsåret 2011-2012.
Det fremgår af bemærkningerne til
revisionsbestemmelsen, jf. Folketingstidende 2006/07, tillæg
A 7527, at ordningen skal vurderes på grundlag af en
evaluering af brugen af andre aktører i
beskæftigelsesindsatsen, som Arbejdsmarkedsstyrelsen ville
foretage i 2008.
Tidspunktet for revisionen blev udskudt, idet
da der i forbindelse med en eventuel lovrevision også skulle
kunne inddrages erfaringer med det nye enstrengede kommunale
beskæftigelsessystem efter lov nr. 483 af 12. juni 2007.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
Lov om betaling for visse
uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats m.m., jf. lovbekendtgørelse nr.
606 af 14. juni 2006, som ændret ved § 15 i lov nr. 483
af 12. juni 2009 (Etablering af et enstrenget
beskæftigelsessystem m.v.), indeholder bestemmelser om, at
kommunerne afholder udgifter til uddannelse af bestemte
persongrupper på uddannelsesinstitutioner m.fl., der i
henhold til Ministeriet for Børn og Undervisnings lovgivning
er berettigede til at modtage tilskud eller bevilling fra
Ministeriet for Børn og Undervisning.
Lov om betaling for visse
uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats m.m. gælder for uddannelse af
personer, der i henhold til lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats er:
- kontanthjælps- eller
starthjælpsmodtagere omfattet af § 2, nr. 2 eller 3, i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
- fleksjobvisiterede og ledige omfattet af
§ 2, nr. 7, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
- revalidender, der modtager
revalideringsydelse eller starthjælp eller forrevalidender,
der modtager kontanthjælp, starthjælp, sygedagpenge,
ledighedsydelse eller særlig ydelse efter lov om aktiv
socialpolitik og omfattet af § 2, nr. 4 eller 5, i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats,
- A-kasseforsikrede ledige omfattet af §
2, nr. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, der ikke
deltager i uddannelsesforløbet som led i 6 ugers selvvalgt
uddannelse,
- A-kasseforsikrede ledige omfattet af §
2, nr. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, der
deltager i uddannelsesforløbet som led i 6 ugers selvvalgt
uddannelse, og
- personer, der modtager dagpenge under
sygdom efter lov om sygedagpengepersoner.
De uddannelsesinstitutioner m.fl., som loven
gælder for, modtager uanset tilskudsbestemmelserne i
Ministeriet for Børn og Undervisnings lovgivning ikke
aktivitetsafhængige tilskud eller bevillinger fra Ministeriet
for Børn og Undervisning til uddannelse af de ovenfor
nævnte persongrupper. For disse persongrupper beregner og
opkræver uddannelsesinstitutionerne i stedet betaling af
tilskud eller bevilling hos kommunen og andre aktører, der
gør brug af de relevante uddannelsestilbud som led i
beskæftigelsesindsatsen.
Anden aktørs mulighed for at bruge
uddannelsestilbud som led i beskæftigelsesindsatsen blev
indført ved lov nr. 566 af 6. juni 2007 om ændring af
lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m. (Andre
aktørers inddragelse i beskæftigelsesindsatsen). Loven
trådte i kraft 1. juli 2007 og medførte, at andre
aktører, der varetager opgaver som led i den aktive
beskæftigelsesindsats efter aftale med kommunen, fik de samme
muligheder som kommunerne med hensyn til at bruge
uddannelsesaktiviteter som led i indsatsen.
Efter lovens § 4 skal tilmelding til
uddannelsesforløb på uddannelsesinstitutioner m.fl.,
der i henhold til Ministeriet for Børn og Undervisnings
lovgivning er berettiget til at modtage tilskud eller bevilling fra
Ministeriet for Børn og Undervisning for personer omfattet
af loven, jf. ovenfor, foretages af kommunen. Tilmelding kan
endvidere foretages af en anden aktør, som opfylder
betingelserne herfor, og som af kommunen har fået overladt at
udføre opgaver efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats. Børne- og
undervisningsministeren fastsætter efter aftale med
beskæftigelsesministeren regler om de betingelser, der skal
være opfyldt, for at anden aktør har adgang til at
foretage tilmelding.
Ved tilmelding til uddannelsesforløbet
skal der for uddannelsessøgende efter loven udfyldes en
blanket, der afleveres til uddannelsesinstitutionen.
Kommunalbestyrelsen har ansvaret for, at tilmelding som
uddannelsessøgende efter loven finder sted. Børne- og
undervisningsministeren fastsætter efter aftale med
beskæftigelsesministeren regler om tilmelding og blankettens
indhold, herunder at den uddannelsessøgendes personnummer
skal oplyses.
Efter lovens § 4 a betaler kommunen de
pågældende tilskud eller bevillinger vedrørende
uddannelsesforløb, der igangsættes af en anden
aktør, hvis den anden aktør ikke opfylder sin
forpligtelse hertil efter loven eller regler fastsat i
medfør heraf.
Efter lovens § 5 indberetter de
omfattede uddannelsesinstitutioner m.fl., der modtager tilskud
eller bevillinger fra Ministeriet for Børn og Undervisning,
oplysninger om årselever og studenterårsværk
opgjort på grundlag af antallet af elever og studerende, for
hvilke der ikke ydes tilskud eller bevilling til Ministeriet for
Børn og Undervisning, til brug for kontrol af
tilskudsbetingelser og beregning af tilskud på enkelte
områder og til brug for statistik. For selvejende
institutioner under Ministeriet for Børn og Undervisning
attesterer institutionernes revision indberetningens rigtighed
efter regler fastsat af Ministeriet for Børn og
Undervisning.
Efter lovens § 7 b kan vedkommende
minister bestemme, at loven også gælder for uddannelse
som led i visse tilbud til de persongrupper, der er omfattet af
loven, på uddannelsesinstitutioner m.fl., der er berettigede
til at modtage tilskud eller bevilling fra vedkommende ministerium
til den pågældende uddannelse. Vedkommende minister
varetager administrationen af ordningen og har i den forbindelse
samme beføjelser, som børne- og
undervisningsministeren har i henhold til loven. Denne bemyndigelse
er udnyttet for Kulturministeriets område ved
bekendtgørelse nr. 871 af 8. september 2009 om betaling for
visse uddannelsesaktiviteter på Kulturministeriets
område i forbindelse med lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats m.m., og for Videnskabsministeriets
område, nu Ministeriet for Forskning, Innovation og
Videregående Uddannelser, ved bekendtgørelse 768 af 3.
juli 2009 om betaling for universitetsuddannelse i forbindelse med
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m. Ved kongelig
resolution af 3. oktober 2011 overgik ressortansvaret for
professionshøjskoler og erhvervsakademier fra det
daværende Undervisningsministerium, nu Ministeriet for
Børn og Undervisning, til Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående Uddannelser.
På Ministeriet for Børn og
Undervisnings område er bemyndigelserne i lov om betaling for
visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats m.m. udmøntet ved
bekendtgørelse nr. 687 af 2. juli 2009 om betaling for visse
uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats m.m. Bekendtgørelsen
fastsætter de nærmere regler for tilmelding,
opkrævning, betaling, betingelser for andre aktørers
adgang til at foretage tilmelding og betaling og om anden
aktørs manglende betaling og indberetning.
Bekendtgørelsen (§§ 3-7)
fastsætter fælles for kommuner og anden aktør,
at tilmelding og betaling for uddannelse omfattet af
bekendtgørelsen foretages af kommunerne eller af anden
aktør, der af en kommune har fået overladt at
udføre opgaver efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, og som opfylder betingelserne for
anden aktørs adgang til at foretage tilmelding og betaling.
Ved tilmelding skal opfyldes de eventuelle adgangskrav m.v., som
gælder for ordinære elever eller studerende. Kommunen
eller anden aktør skal ved tilmelding til uddannelse
omfattet af bekendtgørelsen udfylde og underskrive en
tilmeldingsblanket og fremsende den til uddannelsesinstitutionen,
hvor personen skal deltage i undervisning eller uddannelse.
Påbegyndelse af et uddannelsesforløb
forudsætter, at der er indgået aftale om proceduren for
betalingen (betalingsaftale) mellem uddannelsesinstitutionen og
kommunen eller anden aktør. Betalingsfristerne skal
fremgå af betalingsaftalen. Uddannelsesinstitutioner m.fl.
beregner og opkræver betaling hos kommunen eller den anden
aktør efter de takster, der følger af finansloven
svarende til det statstilskud, der ville have været
udløst efter de regler, som gælder for ordinære
årselever eller årsstuderende, hvis den
uddannelsessøgende havde været ordinær elev
eller studerende. Taksterne offentliggøres i et
takstkatalog, der findes på Ministeriet for Børn og
Undervisnings hjemmeside. Eventuel deltagerbetaling, elevbetaling
eller lignende følger de regler, som gælder for
ordinære elever eller studerende. Hvis et
uddannelsesforløb ikke ville have udløst statstilskud
efter de regler, som gælder for ordinære elever eller
studerende, tilbagebetaler uddannelsesinstitutioner m.fl. eventuelt
opkrævet betaling.
For anden aktørs tilmelding og
betaling fastsætter bekendtgørelsen (§§ 10
og 11), at anden aktør ved tilmelding skal bruge en
tilmeldingsblanket, der indeholder de oplysninger, som
fremgår af standardblanket B med vejledning, der er optaget
som bilag til bekendtgørelsen. Uddannelsesinstitutionen kan
ved tilmelding kræve, at anden aktør bruger
standardblanket B med vejledning, der er optaget som bilag til
bekendtgørelsen. For anden aktør er betalingsfristen,
medmindre tidligere betalingsfrister er aftalt i betalingsaftalen,
ved uddannelsesforløb med en varighed på eller over 1
måned senest 2 uger inden forløbets afslutning, ved
uddannelsesforløb med en varighed under 1 måned senest
1 uge efter forløbets påbegyndelse eller ved
uddannelsesforløb, herunder produktionsskoleforløb
med løbende udskrivning, senest 2 uger efter
forløbets afslutning dog således, at der er en
betalingsfrist på 1 uge efter afslutningen af hver periode af
2 måneders varighed.
Bekendtgørelsen (§§ 12 og
13) fastsætter endvidere betingelser for andre
aktørers adgang til at foretage tilmelding og betaling.
Anden aktør, der af en kommune har fået overladt at
udføre opgaver efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, har adgang til at foretage tilmelding
og betaling efter denne bekendtgørelse, hvis aktøren
har en gældende rammeaftale med Arbejdsmarkedsstyrelsen, en
beskæftigelsesregion eller en kommune, hvori indgår, at
aktøren er forpligtet til at overholde lov om betaling for
visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats m.m., herunder at foretage tilmelding,
iagttage aftalte betalingsfrister og overholde
betalingsforpligtelser over for uddannelsesinstitutionerne, og
aktøren er optaget i anden aktør-kataloget. Anden
aktør-kataloget fremgår af Arbejdsmarkedsstyrelsens
hjemmeside. Der skal i anden aktør-kataloget være
oplysninger, der muliggør identifikation af aktøren,
herunder aktørens navn, adresse, telefonnummer og CVR-nummer
samt en angivelse af den eller de rammeaftaler, der begrunder
optagelsen i kataloget, herunder varigheden af disse aftaler. Anden
aktør-kataloget drives og opdateres af
Arbejdsmarkedsstyrelsen.
Ved anden aktørs manglende betaling
fastsætter bekendtgørelsen (§§ 14-18)
nærmere regler og procedurer. Uddannelsesinstitutioner m.fl.
skal inden 10 dage eller hurtigst muligt derefter underrette
kommunen, hvis en anden aktør ikke betaler for en
uddannelsessøgende inden for en aftalt betalingsfrist og
uddannelsesforløbet ikke er afsluttet. Underretningen gives
til den kommune, der er anført på
tilmeldingsblanketten. Uddannelsesinstitutioner m.fl. skal hurtigst
muligt ved anbefalet brev til anden aktør stille krav om
betaling inden for 2 uger fra brevets afsendelse, hvis
uddannelsesforløbet er afsluttet, anden aktør ikke
har betalt inden for en aftalt betalingsfrist, og der ville have
været udløst statstilskud efter de regler, som
gælder for ordinære årselever eller
årsstuderende, hvis den uddannelsessøgende havde
været ordinær elev eller studerende. Hvis
uddannelsesinstitutionen ikke har modtaget anden aktørs
betaling for uddannelsesforløbet inden for 2 uger fra
afsendelsen af det ovenfor nævnte brev, skal institutionen
hurtigst muligt orientere den kommune, der har modtaget kopi af
brevet. Den kommune, der havde overladt aktøren opgaver
efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats vedrørende
den berørte uddannelsessøgende, skal hurtigst muligt
betale det manglende beløb til institutionen. Kommunen
overtager herefter uddannelsesinstitutionens krav mod
aktøren vedrørende uddannelsesforløbet.
2.2. Erfaringer med anden
aktørers brug af uddannelsestilbud som led i
beskæftigelsesindsatsen
Arbejdsmarkedsstyrelsen fik i 2009
gennemført en ekstern evaluering af brugen af anden
aktør under service- og LVU-udbuddene. De administrative
opgaver for jobcenteret i forbindelse med overdragelse af indsatsen
til andre aktører indgår i evalueringen, herunder
opgaver i forbindelse med, at andre aktører fra januar 2008
fik overdraget myndighedsudøvelsen i forbindelse med
beskæftigelsesindsatsen.
Evalueringen konkluderer, at det er en klar
og samstemmende oplevelse hos jobcentre og andre aktører, at
myndighedsoverdragelsen har betydet reduceret administration, samt
at mange beslutninger er rykket tættere på borgeren.
Det er den klare opfattelse, at jobcentre og andre aktører
ved overdragelse af myndighedsansvar har opnået de
administrative fordele, som var en del af baggrunden for forslaget.
Evalueringen nævner en række opgaver, hvor der er behov
for yderligere forenklinger af administrationen. Rapporten peger
ikke på, at andre aktørers tilmelding og betaling til
uddannelsesinstitutioner har givet anledning til problemer.
Arbejdsmarkedsstyrelsen har i november 2011
indhentet oplysninger fra de to største jobcentre i Danmark,
henholdsvis Jobcenter København og Jobcenter Aarhus.
Jobcenter København har oplyst, at de
ikke har gjort notat om eller på anden vis er bekendte med
tilfælde, hvor kommunen har måttet betale
uddannelsesinstitutioner som følge af, at andre
aktører ikke har betalt for de uddannelser, som
aktørerne har meldt ledige til.
Jobcenter Aarhus har oplyst, at der ikke har
været situationer, hvor de måtte lægge ud eller
betale for uddannelsesaktivitet bevilget af anden aktør som
følge af, at denne har misligholdt sine
betalingsforpligtelser.
Arbejdsmarkedsstyrelsen har samtidig oplyst,
at styrelsen heller ikke på anden vis er bekendt med
tilfælde, hvor ordningen om, at andre aktører kan
tilmelde personer til uddannelser på uddannelsesinstitutioner
m.fl., der i henhold til lovgivningen er berettigede til at modtage
tilskud eller bevilling fra ministeriet for Børn og
Undervisning, har givet anledning til problemer.
Anden aktørs brug af uddannelser har
fra 2007 til og med 2010 haft et omfang på 528
årselever. Herunder er både omfattet uddannelse under
Ministeriet for Børn og Undervisning samt videregående
uddannelser, der nu hører under Ministeriet for Forskning,
Innovation og Uddannelse. De videregående uddannelser
dækker 27 årselever i perioden. Tabel 1 viser
aktiviteten fordelt på år og rekvirent.
Tabel 1. Uddannelsesaktivitet rekvireret i
perioden 2007-2010
År | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | I ALT | Rekvirent | Anden aktør | Øvrige aktører | Anden aktør | Øvrige aktører | Anden aktør | Øvrige aktører | Anden aktør | Øvrige aktører | Anden
aktør | Øvrige
aktører | Aktivitet (årselever) | 159 | 6.072 | 89 | 3.989 | 116 | 5.201 | 164 | 8.033 | 528 | 23.295 |
|
Det fremgår af tabellen, at den
rekvirerede aktivitet har svinget i omfang mellem 89 og 164
årselever pr. år. Til sammenligning angiver tabellen
omfanget af uddannelsesaktivitet, som øvrige aktører
(jobcentre) har rekvireret som led i en
beskæftigelsesindsats. For hele perioden har øvrige
aktører (jobcentre) rekvireret 23.295 årselever, mens
anden aktør alene står for 528 årselever. De
kommunale jobcentre gør således i langt højere
grad end anden aktør brug af ordinære
uddannelsestilbud i forbindelse med
beskæftigelsesindsatsen.
Tabel 2 viser fordelingen af den rekvirerede
aktivitet på de fem institutionstyper, som har opgjort
aktivitet.
Tabel 2. Fordeling af aktivitet på
institutionstyper (2007-2010)
Institutionstype | Aktivitet
(årselever) | Erhvervsskoler | 417 | VUC'er | 47 | Produktionsskoler | 22 | Universiteter | 18 | Center for Videregående Uddannelse
(CVUI) (nedlagt pr. 1. januar 2008) | 11 | Professionshøjskoler og
erhvervsakademier | 9 | Private udbydere af
arbejdsmarkedsuddannelser | 4 | I alt | 528 |
|
Det fremgår af tabellen, at den
rekvirerede aktivitet fra anden aktør i alt overvejende grad
er koncentreret til institutioner for erhvervsrettet uddannelse,
som udgør 417 af de 528 årselever.
Uddannelsesaktiviteten vedrører hovedsageligt
arbejdsmarkedsuddannelser. Den resterende aktivitet i perioden
omfatter stort set alene VUC'er med 47 årselever. Aktiviteten
er fordelt på få institutioner.
Set i forhold til andre aktørers
samlede aktivitet i forhold til beskæftigelsesindsats er
anden aktørers brug af de ordinære uddannelsestilbud
af beskedent omfang. Anden aktørers samlede aktivitet
udgør 28.625 fuldtidspersoner i 2010 (tal fra
www.jobindsats.dk
). Heraf blev der alene rekvireret
ordinær uddannelse svarende til 164 årselever, hvilket
svarer til 0,6 % af anden aktørs samlede aktivitet.
For så vidt angår aktiviteten i
de tre første kvartaler af 2011 er det ligeledes
næsten udelukkende institutioner for erhvervsrettet
uddannelse, der har rekvireret aktivitet fra anden aktør.
For de tre første kvartaler af 2011 drejer det sig om knap
67 årselever, og uddannelsesaktiviteten drejer sig
hovedsageligt om arbejdsmarkedsuddannelser.
Den rekvirerede aktivitet er fordelt på
forholdsvis få institutioner, og i 2010 var aktiviteten
på erhvervsskoleområde koncentreret til Herningsholm
Erhvervsskole med 42 årselever, AMU Syd med 13
årselever og Københavns Tekniske Skole med 12
årselever.
Ministeriet for Børn og Undervisning
har gennem Danske Erhvervsskoler - Lederne og VUC Lederforeningen
undersøgt institutionernes erfaringer med samarbejdet med
anden aktør, og ingen institutioner har meldt om
problematiske forhold i samarbejdet mellem institutionen og anden
aktør, herunder om manglende betaling fra anden
aktørs side. To institutioner anfører, at
institutionerne som udgangspunkt ikke har problemer med de AMU
kursister, der bliver tilmeldt fra anden aktør.
Institutionerne oplever dog, at det oftest er noget mere
tidskrævende at få kursister fra anden aktør
tilmeldt, og at institutionerne må påtage sig en
vejledningsopgave over for anden aktør for at sikre, at
kommunen inddrages og at institutionen får den endelige
godkendelse fra kommunen. Institutionerne peger på, at det
kunne være ønskværdigt med en mere smidig
tilmeldingsprocedure for denne gruppe og bedre information fra
kommunen til anden aktør.
Hertil skal bemærkes, at informationer
til både institutioner, jobcentre og anden aktør om
betalingsloven, procedurer og tilmeldingsblanketter m.v.
fremgår af Ministeriet for Børn og Undervisnings
hjemmeside.
For så vidt angår
spørgsmålet om, hvorvidt uddannelsesinstitutionerne
fejlagtigt indberetter personer, hvis uddannelsesforløb skal
finansieres med tilskud mv. i henhold til lov om betaling for visse
uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats m.m. bemærkes, at de
ordinære uddannelser udbydes i henhold til gældende
regler for uddannelsernes indhold, tilrettelæggelse og
gennemførelse og i henhold til gældende regler for
godkendte uddannelsesinstitutioner. Institutionerne indberetter
uddannelsesaktiviteten, og institutionens revisor attesterer, at
uddannelsesaktiviteten er gennemført i overensstemmelse med
de gældende regler for uddannelsen.
Anden aktørs brug af uddannelsestilbud
omfatter hovedsageligt arbejdsmarkedsuddannelser på
institutioner for erhvervsrettet uddannelse.
Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen under
Ministeriet for Børn og Undervisning har i 2011 haft
særligt fokus på tilsynet med institutionernes
gennemførelse og indberetning af
arbejdsmarkedsuddannelsesaktiviteter, og styrelsen er ikke i den
forbindelse blevet bekendt med tilfælde, hvor der fejlagtigt
er indberettet personer, hvis uddannelsesforløb skal
finansieres med tilskud mv. i henhold til betalingsloven.
2.3. Den foreslåede
ordning
Det foreslås, at revisionsbestemmelsen
i § 2, stk. 2, i lov om ændring af lov om betaling for
visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats m.m. (Andre aktørers inddragelse
i beskæftigelsesindsatsen) ophæves, så § 4 i
lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m. om ordningen med
andre aktørers mulighed for brug af uddannelsestilbud
videreføres i sin nuværende form.
Der henvises til lovforslagets pkt. 2.1., der
beskriver den gældende ordning for anden aktørs brug
af uddannelsestilbud efter betalingsloven og til lovforslagets pkt.
2.2., der beskriver de hidtidige erfaringer med anden aktørs
brug af uddannelsestilbud efter betalingsloven.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner
Da der er tale om uændret
videreførelse af en eksisterende ordning, forventes
lovforslaget ikke at have økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, regioner og kommuner.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Lovforslaget har været i høring
hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Arbejdsgivernes Elevrefusion, Bestyrelsesforeningen for
professionshøjskolerne, Bestyrelsesforeningen for Social- og
Sundhedsskoler, Danske Regioner, Danske erhvervsskoler - Lederne,
Danske landbrugsskoler, Dansk Oplysnings Samråd, Dansk
Vejlederforening, Datatilsynet, Erhvervsskolernes
Bestyrelsesforening, Foreningen af direktører og forstandere
ved AMU-centrene, Foreningen af Registrerede Revisorer, Foreningen
af Statsautoriserede revisorer, Gymnasiernes Bestyrelsesforening,
Gymnasieskolernes Rektorforening, KL, Konkurrencestyrelsen,
Lederforeningen for VUC, Private Gymnasier og Studenterkurser,
Produktionsskoleforeningen, Professionshøjskolernes
Rektorkollegium, Rigsrevisionen, Rådet for de
Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser, Rådet for de
gymnasiale uddannelser, Rådet for Erhvervsakademiuddannelser
og Professionsbacheloruddannelser, Rådet for Voksen- og
Efteruddannelse, SOSU lederforeningen og VUC
Bestyrelsesforeningen.
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (§ 2, stk. 2)
Det foreslås med lovforslagets § 1,
nr. 1, at revisionsklausulen som er fastsat i § 2, stk. 2, i
lov nr. 566 af 6. juni 2007 om ændring af lov om betaling for
visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats m.m., som ændret ved § 16 i
lov nr. 483 af 12. juni 2009 om ændring af lov om ansvaret
for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats, lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats og forskellige andre love samt
om ophævelse af lov om supplerende aktiveringstilbud til
visse ledige medlemmer af en arbejdsløshedskasse (Etablering
af et enstrenget kommunalt beskæftigelsessystem m.v.),
ophæves.
Ophævelsen af revisionsklausulen
indebærer, at ordningen om anden aktørs mulighed for
at bruge uddannelsestilbud som led i beskæftigelsesindsatsen,
jf. § 4 i lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i
forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m.,
opretholdes i sin nuværende form.
Der henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger, afsnit 2.1. for så vidt angår
indholdet af den gældende regulering for anden aktørs
brug af uddannelsestilbud i overensstemmelse med lov om betaling
for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats m.m.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. juli 2012.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | § 1 I lov nr. 566 af 6. juni 2007 om
ændring af lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i
forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m.
(Andre aktørers inddragelse i
beskæftigelsesindsatsen), som ændret ved § 16 i
lov nr. 483 af 12. juni 2009, foretages følgende
ændring: | | | | § 2.
(…) Stk. 2. § 4 i lov
om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m. som affattet ved denne
lovs § 1, nr. 3, tages op til revision i folketingsåret
2011-2012. | | 1.§ 2, stk. 2, ophæves. | | | | | | § 2 Loven træder i kraft den 1. juli 2012. |
|