L 132 Forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m.

(Ophævelse af revisionsklausul).

Af: Børne- og undervisningsminister Christine Antorini (S)
Udvalg: Børne- og Undervisningsudvalget
Samling: 2011-12
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 28-03-2012

Fremsat den 28. marts 2012 af børne‑ og undervisningsministeren (Christine Antorini)

20111_l132_som_fremsat.pdf
Html-version

Fremsat den 28. marts 2012 af børne- og undervisningsministeren (Christine Antorini)

Forslag

til

Lov om ændring af lov om ændring af lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m.

(Ophævelse af revisionsklausul)

§ 1

I lov nr. 566 af 6. juni 2007 om ændring af lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m. (Andre aktørers inddragelse i beskæftigelsesindsatsen), som ændret ved § 16 i lov nr. 483 af 12. juni 2009, foretages følgende ændring:

1. § 2, stk. 2 , ophæves.

§ 2

Loven træder i kraft den 1. juli 2012.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

Indholdsfortegnelse

1. Indledning

1.1. Lovforslagets hovedpunkter

1.2. Lovforslagets baggrund

2. Lovforslagets indhold

2.1. Gældende ret

2.2. Erfaringer med andre aktørers brug af uddannelsestilbud som led i beskæftigelsesindsatsen

2.3. Den foreslåede ordning

3. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner

4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet

5. Administrative konsekvenser for borgerne

6. Miljømæssige konsekvenser

7. Forholdet til EU-retten

8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.

9. Sammenfattende skema

1. Indledning

1.1. Lovforslagets hovedpunkter

Det foreslås, at revisionsklausulen i § 2, stk. 2, i lov om ændring af lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m (Andre aktørers inddragelse i beskæftigelsesindsatsen) ophæves, og den gældende ordning i § 4 i lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m. og ordningen med anden aktørs mulighed for at gøre brug af uddannelsestilbud videreføres i sin nuværende form.

Forslaget om ophævelsen af revisionsklausulen og den uændrede videreførelse af anden aktørs mulighed for at bruge uddannelsestilbud som led i beskæftigelsesindsatsen sker på baggrund af erfaringerne med ordningen.

Anden aktørs brug af uddannelser under Ministeriet for Børn og Undervisning har fra 2007 til og med 2010 haft et omfang på 528 årselever. Ud af de 528 årselever har anden aktør rekvireret uddannelse svarende til 27 årselever på området for videregående uddannelser, som nu er overført til Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser.

Den rekvirerede aktivitet fra anden aktør er i alt overvejende grad koncentreret til institutioner for erhvervsrettet uddannelse, som udgør 417 af de 528 årselever, og uddannelsesaktiviteten vedrører hovedsageligt arbejdsmarkedsuddannelser. Samtidig er aktiviteten fordelt på få institutioner. De resterende 84 årselever er fordelt på Voksen Uddannelses Centre (VUC'ere), produktionsskoler, Centre for Videregående Uddannelser (CVU'ere) og private udbydere af arbejdsmarkedsuddannelser.

Erfaringerne fra jobcentre og uddannelsesinstitutioner peger ikke på, at der er problemer forbundet med anden aktørs brug af uddannelsestilbud, herunder problemer med hensyn til manglende betaling fra andens aktørs side.

Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen under Ministeriet for Børn og Undervisning og Arbejdsmarkedsstyrelsen under Beskæftigelsesministeriet har heller ikke konstateret problemer med ordningen.

En evaluering fra Arbejdsmarkedsstyrelsen, konkluderer, at det er en klar og samstemmende oplevelse hos jobcentre og andre aktører, at myndighedsoverdragelsen har betydet reduceret administration, samt at mange beslutninger er rykket tættere på borgeren. Evalueringen tyder således ikke på, at andre aktørers tilmelding og betaling til uddannelsesinstitutioner har givet anledning til problemer.

1.2. Lovforslagets baggrund

Ved lov nr. 566 af 6. juni 2007 blev der som opfølgning på aftalen om »Flere i arbejde« fra 2003 mellem den daværende regering (Venstre og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Kristeligt Folkeparti skabt det overordnede grundlag for, at andre aktører, der varetager opgaver som led i den aktive beskæftigelsesindsats efter aftale med kommunen, har de samme muligheder som kommunerne med hensyn til at bruge uddannelsesaktiviteter som led i beskæftigelsesindsatsen. Der henvises til lovforslag nr. L 209 fremsat den 12. april 2007 (Folketingstidende 2006/07, tillæg A 7527).

Ved ordningens indførelse blev der i loven indsat en revisionsklausul, der skulle sikre, at ordningen blev evalueret efter en periode på 2 år, dvs. i folketingsåret 2009-10. Ved lov nr. 483 af 12. juni 2009 (Etablering af et enstrenget beskæftigelsessystem) blev revisionstidspunktet rykket til folketingsåret 2011-2012.

Det fremgår af bemærkningerne til revisionsbestemmelsen, jf. Folketingstidende 2006/07, tillæg A 7527, at ordningen skal vurderes på grundlag af en evaluering af brugen af andre aktører i beskæftigelsesindsatsen, som Arbejdsmarkedsstyrelsen ville foretage i 2008.

Tidspunktet for revisionen blev udskudt, idet da der i forbindelse med en eventuel lovrevision også skulle kunne inddrages erfaringer med det nye enstrengede kommunale beskæftigelsessystem efter lov nr. 483 af 12. juni 2007.

2. Lovforslagets indhold

2.1. Gældende ret

Lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m., jf. lovbekendtgørelse nr. 606 af 14. juni 2006, som ændret ved § 15 i lov nr. 483 af 12. juni 2009 (Etablering af et enstrenget beskæftigelsessystem m.v.), indeholder bestemmelser om, at kommunerne afholder udgifter til uddannelse af bestemte persongrupper på uddannelsesinstitutioner m.fl., der i henhold til Ministeriet for Børn og Undervisnings lovgivning er berettigede til at modtage tilskud eller bevilling fra Ministeriet for Børn og Undervisning.

Lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m. gælder for uddannelse af personer, der i henhold til lov om en aktiv beskæftigelsesindsats er:

- kontanthjælps- eller starthjælpsmodtagere omfattet af § 2, nr. 2 eller 3, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,

- fleksjobvisiterede og ledige omfattet af § 2, nr. 7, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,

- revalidender, der modtager revalideringsydelse eller starthjælp eller forrevalidender, der modtager kontanthjælp, starthjælp, sygedagpenge, ledighedsydelse eller særlig ydelse efter lov om aktiv socialpolitik og omfattet af § 2, nr. 4 eller 5, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,

- A-kasseforsikrede ledige omfattet af § 2, nr. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, der ikke deltager i uddannelsesforløbet som led i 6 ugers selvvalgt uddannelse,

- A-kasseforsikrede ledige omfattet af § 2, nr. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, der deltager i uddannelsesforløbet som led i 6 ugers selvvalgt uddannelse, og

- personer, der modtager dagpenge under sygdom efter lov om sygedagpengepersoner.

De uddannelsesinstitutioner m.fl., som loven gælder for, modtager uanset tilskudsbestemmelserne i Ministeriet for Børn og Undervisnings lovgivning ikke aktivitetsafhængige tilskud eller bevillinger fra Ministeriet for Børn og Undervisning til uddannelse af de ovenfor nævnte persongrupper. For disse persongrupper beregner og opkræver uddannelsesinstitutionerne i stedet betaling af tilskud eller bevilling hos kommunen og andre aktører, der gør brug af de relevante uddannelsestilbud som led i beskæftigelsesindsatsen.

Anden aktørs mulighed for at bruge uddannelsestilbud som led i beskæftigelsesindsatsen blev indført ved lov nr. 566 af 6. juni 2007 om ændring af lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m. (Andre aktørers inddragelse i beskæftigelsesindsatsen). Loven trådte i kraft 1. juli 2007 og medførte, at andre aktører, der varetager opgaver som led i den aktive beskæftigelsesindsats efter aftale med kommunen, fik de samme muligheder som kommunerne med hensyn til at bruge uddannelsesaktiviteter som led i indsatsen.

Efter lovens § 4 skal tilmelding til uddannelsesforløb på uddannelsesinstitutioner m.fl., der i henhold til Ministeriet for Børn og Undervisnings lovgivning er berettiget til at modtage tilskud eller bevilling fra Ministeriet for Børn og Undervisning for personer omfattet af loven, jf. ovenfor, foretages af kommunen. Tilmelding kan endvidere foretages af en anden aktør, som opfylder betingelserne herfor, og som af kommunen har fået overladt at udføre opgaver efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Børne- og undervisningsministeren fastsætter efter aftale med beskæftigelsesministeren regler om de betingelser, der skal være opfyldt, for at anden aktør har adgang til at foretage tilmelding.

Ved tilmelding til uddannelsesforløbet skal der for uddannelsessøgende efter loven udfyldes en blanket, der afleveres til uddannelsesinstitutionen. Kommunalbestyrelsen har ansvaret for, at tilmelding som uddannelsessøgende efter loven finder sted. Børne- og undervisningsministeren fastsætter efter aftale med beskæftigelsesministeren regler om tilmelding og blankettens indhold, herunder at den uddannelsessøgendes personnummer skal oplyses.

Efter lovens § 4 a betaler kommunen de pågældende tilskud eller bevillinger vedrørende uddannelsesforløb, der igangsættes af en anden aktør, hvis den anden aktør ikke opfylder sin forpligtelse hertil efter loven eller regler fastsat i medfør heraf.

Efter lovens § 5 indberetter de omfattede uddannelsesinstitutioner m.fl., der modtager tilskud eller bevillinger fra Ministeriet for Børn og Undervisning, oplysninger om årselever og studenterårsværk opgjort på grundlag af antallet af elever og studerende, for hvilke der ikke ydes tilskud eller bevilling til Ministeriet for Børn og Undervisning, til brug for kontrol af tilskudsbetingelser og beregning af tilskud på enkelte områder og til brug for statistik. For selvejende institutioner under Ministeriet for Børn og Undervisning attesterer institutionernes revision indberetningens rigtighed efter regler fastsat af Ministeriet for Børn og Undervisning.

Efter lovens § 7 b kan vedkommende minister bestemme, at loven også gælder for uddannelse som led i visse tilbud til de persongrupper, der er omfattet af loven, på uddannelsesinstitutioner m.fl., der er berettigede til at modtage tilskud eller bevilling fra vedkommende ministerium til den pågældende uddannelse. Vedkommende minister varetager administrationen af ordningen og har i den forbindelse samme beføjelser, som børne- og undervisningsministeren har i henhold til loven. Denne bemyndigelse er udnyttet for Kulturministeriets område ved bekendtgørelse nr. 871 af 8. september 2009 om betaling for visse uddannelsesaktiviteter på Kulturministeriets område i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m., og for Videnskabsministeriets område, nu Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser, ved bekendtgørelse 768 af 3. juli 2009 om betaling for universitetsuddannelse i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m. Ved kongelig resolution af 3. oktober 2011 overgik ressortansvaret for professionshøjskoler og erhvervsakademier fra det daværende Undervisningsministerium, nu Ministeriet for Børn og Undervisning, til Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser.

På Ministeriet for Børn og Undervisnings område er bemyndigelserne i lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m. udmøntet ved bekendtgørelse nr. 687 af 2. juli 2009 om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m. Bekendtgørelsen fastsætter de nærmere regler for tilmelding, opkrævning, betaling, betingelser for andre aktørers adgang til at foretage tilmelding og betaling og om anden aktørs manglende betaling og indberetning.

Bekendtgørelsen (§§ 3-7) fastsætter fælles for kommuner og anden aktør, at tilmelding og betaling for uddannelse omfattet af bekendtgørelsen foretages af kommunerne eller af anden aktør, der af en kommune har fået overladt at udføre opgaver efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, og som opfylder betingelserne for anden aktørs adgang til at foretage tilmelding og betaling. Ved tilmelding skal opfyldes de eventuelle adgangskrav m.v., som gælder for ordinære elever eller studerende. Kommunen eller anden aktør skal ved tilmelding til uddannelse omfattet af bekendtgørelsen udfylde og underskrive en tilmeldingsblanket og fremsende den til uddannelsesinstitutionen, hvor personen skal deltage i undervisning eller uddannelse. Påbegyndelse af et uddannelsesforløb forudsætter, at der er indgået aftale om proceduren for betalingen (betalingsaftale) mellem uddannelsesinstitutionen og kommunen eller anden aktør. Betalingsfristerne skal fremgå af betalingsaftalen. Uddannelsesinstitutioner m.fl. beregner og opkræver betaling hos kommunen eller den anden aktør efter de takster, der følger af finansloven svarende til det statstilskud, der ville have været udløst efter de regler, som gælder for ordinære årselever eller årsstuderende, hvis den uddannelsessøgende havde været ordinær elev eller studerende. Taksterne offentliggøres i et takstkatalog, der findes på Ministeriet for Børn og Undervisnings hjemmeside. Eventuel deltagerbetaling, elevbetaling eller lignende følger de regler, som gælder for ordinære elever eller studerende. Hvis et uddannelsesforløb ikke ville have udløst statstilskud efter de regler, som gælder for ordinære elever eller studerende, tilbagebetaler uddannelsesinstitutioner m.fl. eventuelt opkrævet betaling.

For anden aktørs tilmelding og betaling fastsætter bekendtgørelsen (§§ 10 og 11), at anden aktør ved tilmelding skal bruge en tilmeldingsblanket, der indeholder de oplysninger, som fremgår af standardblanket B med vejledning, der er optaget som bilag til bekendtgørelsen. Uddannelsesinstitutionen kan ved tilmelding kræve, at anden aktør bruger standardblanket B med vejledning, der er optaget som bilag til bekendtgørelsen. For anden aktør er betalingsfristen, medmindre tidligere betalingsfrister er aftalt i betalingsaftalen, ved uddannelsesforløb med en varighed på eller over 1 måned senest 2 uger inden forløbets afslutning, ved uddannelsesforløb med en varighed under 1 måned senest 1 uge efter forløbets påbegyndelse eller ved uddannelsesforløb, herunder produktionsskoleforløb med løbende udskrivning, senest 2 uger efter forløbets afslutning dog således, at der er en betalingsfrist på 1 uge efter afslutningen af hver periode af 2 måneders varighed.

Bekendtgørelsen (§§ 12 og 13) fastsætter endvidere betingelser for andre aktørers adgang til at foretage tilmelding og betaling. Anden aktør, der af en kommune har fået overladt at udføre opgaver efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, har adgang til at foretage tilmelding og betaling efter denne bekendtgørelse, hvis aktøren har en gældende rammeaftale med Arbejdsmarkedsstyrelsen, en beskæftigelsesregion eller en kommune, hvori indgår, at aktøren er forpligtet til at overholde lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m., herunder at foretage tilmelding, iagttage aftalte betalingsfrister og overholde betalingsforpligtelser over for uddannelsesinstitutionerne, og aktøren er optaget i anden aktør-kataloget. Anden aktør-kataloget fremgår af Arbejdsmarkedsstyrelsens hjemmeside. Der skal i anden aktør-kataloget være oplysninger, der muliggør identifikation af aktøren, herunder aktørens navn, adresse, telefonnummer og CVR-nummer samt en angivelse af den eller de rammeaftaler, der begrunder optagelsen i kataloget, herunder varigheden af disse aftaler. Anden aktør-kataloget drives og opdateres af Arbejdsmarkedsstyrelsen.

Ved anden aktørs manglende betaling fastsætter bekendtgørelsen (§§ 14-18) nærmere regler og procedurer. Uddannelsesinstitutioner m.fl. skal inden 10 dage eller hurtigst muligt derefter underrette kommunen, hvis en anden aktør ikke betaler for en uddannelsessøgende inden for en aftalt betalingsfrist og uddannelsesforløbet ikke er afsluttet. Underretningen gives til den kommune, der er anført på tilmeldingsblanketten. Uddannelsesinstitutioner m.fl. skal hurtigst muligt ved anbefalet brev til anden aktør stille krav om betaling inden for 2 uger fra brevets afsendelse, hvis uddannelsesforløbet er afsluttet, anden aktør ikke har betalt inden for en aftalt betalingsfrist, og der ville have været udløst statstilskud efter de regler, som gælder for ordinære årselever eller årsstuderende, hvis den uddannelsessøgende havde været ordinær elev eller studerende. Hvis uddannelsesinstitutionen ikke har modtaget anden aktørs betaling for uddannelsesforløbet inden for 2 uger fra afsendelsen af det ovenfor nævnte brev, skal institutionen hurtigst muligt orientere den kommune, der har modtaget kopi af brevet. Den kommune, der havde overladt aktøren opgaver efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats vedrørende den berørte uddannelsessøgende, skal hurtigst muligt betale det manglende beløb til institutionen. Kommunen overtager herefter uddannelsesinstitutionens krav mod aktøren vedrørende uddannelsesforløbet.

2.2. Erfaringer med anden aktørers brug af uddannelsestilbud som led i beskæftigelsesindsatsen

Arbejdsmarkedsstyrelsen fik i 2009 gennemført en ekstern evaluering af brugen af anden aktør under service- og LVU-udbuddene. De administrative opgaver for jobcenteret i forbindelse med overdragelse af indsatsen til andre aktører indgår i evalueringen, herunder opgaver i forbindelse med, at andre aktører fra januar 2008 fik overdraget myndighedsudøvelsen i forbindelse med beskæftigelsesindsatsen.

Evalueringen konkluderer, at det er en klar og samstemmende oplevelse hos jobcentre og andre aktører, at myndighedsoverdragelsen har betydet reduceret administration, samt at mange beslutninger er rykket tættere på borgeren. Det er den klare opfattelse, at jobcentre og andre aktører ved overdragelse af myndighedsansvar har opnået de administrative fordele, som var en del af baggrunden for forslaget. Evalueringen nævner en række opgaver, hvor der er behov for yderligere forenklinger af administrationen. Rapporten peger ikke på, at andre aktørers tilmelding og betaling til uddannelsesinstitutioner har givet anledning til problemer.

Arbejdsmarkedsstyrelsen har i november 2011 indhentet oplysninger fra de to største jobcentre i Danmark, henholdsvis Jobcenter København og Jobcenter Aarhus.

Jobcenter København har oplyst, at de ikke har gjort notat om eller på anden vis er bekendte med tilfælde, hvor kommunen har måttet betale uddannelsesinstitutioner som følge af, at andre aktører ikke har betalt for de uddannelser, som aktørerne har meldt ledige til.

Jobcenter Aarhus har oplyst, at der ikke har været situationer, hvor de måtte lægge ud eller betale for uddannelsesaktivitet bevilget af anden aktør som følge af, at denne har misligholdt sine betalingsforpligtelser.

Arbejdsmarkedsstyrelsen har samtidig oplyst, at styrelsen heller ikke på anden vis er bekendt med tilfælde, hvor ordningen om, at andre aktører kan tilmelde personer til uddannelser på uddannelsesinstitutioner m.fl., der i henhold til lovgivningen er berettigede til at modtage tilskud eller bevilling fra ministeriet for Børn og Undervisning, har givet anledning til problemer.

Anden aktørs brug af uddannelser har fra 2007 til og med 2010 haft et omfang på 528 årselever. Herunder er både omfattet uddannelse under Ministeriet for Børn og Undervisning samt videregående uddannelser, der nu hører under Ministeriet for Forskning, Innovation og Uddannelse. De videregående uddannelser dækker 27 årselever i perioden. Tabel 1 viser aktiviteten fordelt på år og rekvirent.

Tabel 1. Uddannelsesaktivitet rekvireret i perioden 2007-2010

År
2007
2008
2009
2010
I ALT
Rekvirent
Anden aktør
Øvrige aktører
Anden aktør
Øvrige aktører
Anden aktør
Øvrige aktører
Anden aktør
Øvrige aktører
Anden aktør
Øvrige aktører
Aktivitet (årselever)
159
6.072
89
3.989
116
5.201
164
8.033
528
23.295


Det fremgår af tabellen, at den rekvirerede aktivitet har svinget i omfang mellem 89 og 164 årselever pr. år. Til sammenligning angiver tabellen omfanget af uddannelsesaktivitet, som øvrige aktører (jobcentre) har rekvireret som led i en beskæftigelsesindsats. For hele perioden har øvrige aktører (jobcentre) rekvireret 23.295 årselever, mens anden aktør alene står for 528 årselever. De kommunale jobcentre gør således i langt højere grad end anden aktør brug af ordinære uddannelsestilbud i forbindelse med beskæftigelsesindsatsen.

Tabel 2 viser fordelingen af den rekvirerede aktivitet på de fem institutionstyper, som har opgjort aktivitet.

Tabel 2. Fordeling af aktivitet på institutionstyper (2007-2010)

Institutionstype
Aktivitet (årselever)
Erhvervsskoler
417
VUC'er
47
Produktionsskoler
22
Universiteter
18
Center for Videregående Uddannelse (CVUI) (nedlagt pr. 1. januar 2008)
11
Professionshøjskoler og erhvervsakademier
9
Private udbydere af arbejdsmarkedsuddannelser
4
I alt
528


Det fremgår af tabellen, at den rekvirerede aktivitet fra anden aktør i alt overvejende grad er koncentreret til institutioner for erhvervsrettet uddannelse, som udgør 417 af de 528 årselever. Uddannelsesaktiviteten vedrører hovedsageligt arbejdsmarkedsuddannelser. Den resterende aktivitet i perioden omfatter stort set alene VUC'er med 47 årselever. Aktiviteten er fordelt på få institutioner.

Set i forhold til andre aktørers samlede aktivitet i forhold til beskæftigelsesindsats er anden aktørers brug af de ordinære uddannelsestilbud af beskedent omfang. Anden aktørers samlede aktivitet udgør 28.625 fuldtidspersoner i 2010 (tal fra

www.jobindsats.dk

). Heraf blev der alene rekvireret ordinær uddannelse svarende til 164 årselever, hvilket svarer til 0,6 % af anden aktørs samlede aktivitet.

For så vidt angår aktiviteten i de tre første kvartaler af 2011 er det ligeledes næsten udelukkende institutioner for erhvervsrettet uddannelse, der har rekvireret aktivitet fra anden aktør. For de tre første kvartaler af 2011 drejer det sig om knap 67 årselever, og uddannelsesaktiviteten drejer sig hovedsageligt om arbejdsmarkedsuddannelser.

Den rekvirerede aktivitet er fordelt på forholdsvis få institutioner, og i 2010 var aktiviteten på erhvervsskoleområde koncentreret til Herningsholm Erhvervsskole med 42 årselever, AMU Syd med 13 årselever og Københavns Tekniske Skole med 12 årselever.

Ministeriet for Børn og Undervisning har gennem Danske Erhvervsskoler - Lederne og VUC Lederforeningen undersøgt institutionernes erfaringer med samarbejdet med anden aktør, og ingen institutioner har meldt om problematiske forhold i samarbejdet mellem institutionen og anden aktør, herunder om manglende betaling fra anden aktørs side. To institutioner anfører, at institutionerne som udgangspunkt ikke har problemer med de AMU kursister, der bliver tilmeldt fra anden aktør. Institutionerne oplever dog, at det oftest er noget mere tidskrævende at få kursister fra anden aktør tilmeldt, og at institutionerne må påtage sig en vejledningsopgave over for anden aktør for at sikre, at kommunen inddrages og at institutionen får den endelige godkendelse fra kommunen. Institutionerne peger på, at det kunne være ønskværdigt med en mere smidig tilmeldingsprocedure for denne gruppe og bedre information fra kommunen til anden aktør.

Hertil skal bemærkes, at informationer til både institutioner, jobcentre og anden aktør om betalingsloven, procedurer og tilmeldingsblanketter m.v. fremgår af Ministeriet for Børn og Undervisnings hjemmeside.

For så vidt angår spørgsmålet om, hvorvidt uddannelsesinstitutionerne fejlagtigt indberetter personer, hvis uddannelsesforløb skal finansieres med tilskud mv. i henhold til lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m. bemærkes, at de ordinære uddannelser udbydes i henhold til gældende regler for uddannelsernes indhold, tilrettelæggelse og gennemførelse og i henhold til gældende regler for godkendte uddannelsesinstitutioner. Institutionerne indberetter uddannelsesaktiviteten, og institutionens revisor attesterer, at uddannelsesaktiviteten er gennemført i overensstemmelse med de gældende regler for uddannelsen.

Anden aktørs brug af uddannelsestilbud omfatter hovedsageligt arbejdsmarkedsuddannelser på institutioner for erhvervsrettet uddannelse.

Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen under Ministeriet for Børn og Undervisning har i 2011 haft særligt fokus på tilsynet med institutionernes gennemførelse og indberetning af arbejdsmarkedsuddannelsesaktiviteter, og styrelsen er ikke i den forbindelse blevet bekendt med tilfælde, hvor der fejlagtigt er indberettet personer, hvis uddannelsesforløb skal finansieres med tilskud mv. i henhold til betalingsloven.

2.3. Den foreslåede ordning

Det foreslås, at revisionsbestemmelsen i § 2, stk. 2, i lov om ændring af lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m. (Andre aktørers inddragelse i beskæftigelsesindsatsen) ophæves, så § 4 i lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m. om ordningen med andre aktørers mulighed for brug af uddannelsestilbud videreføres i sin nuværende form.

Der henvises til lovforslagets pkt. 2.1., der beskriver den gældende ordning for anden aktørs brug af uddannelsestilbud efter betalingsloven og til lovforslagets pkt. 2.2., der beskriver de hidtidige erfaringer med anden aktørs brug af uddannelsestilbud efter betalingsloven.

3. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner

Da der er tale om uændret videreførelse af en eksisterende ordning, forventes lovforslaget ikke at have økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner.

4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet

Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.

5. Administrative konsekvenser for borgerne

Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.

6. Miljømæssige konsekvenser

Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.

7. Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.

8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.

Lovforslaget har været i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.: Arbejdsgivernes Elevrefusion, Bestyrelsesforeningen for professionshøjskolerne, Bestyrelsesforeningen for Social- og Sundhedsskoler, Danske Regioner, Danske erhvervsskoler - Lederne, Danske landbrugsskoler, Dansk Oplysnings Samråd, Dansk Vejlederforening, Datatilsynet, Erhvervsskolernes Bestyrelsesforening, Foreningen af direktører og forstandere ved AMU-centrene, Foreningen af Registrerede Revisorer, Foreningen af Statsautoriserede revisorer, Gymnasiernes Bestyrelsesforening, Gymnasieskolernes Rektorforening, KL, Konkurrencestyrelsen, Lederforeningen for VUC, Private Gymnasier og Studenterkurser, Produktionsskoleforeningen, Professionshøjskolernes Rektorkollegium, Rigsrevisionen, Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser, Rådet for de gymnasiale uddannelser, Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser, Rådet for Voksen- og Efteruddannelse, SOSU lederforeningen og VUC Bestyrelsesforeningen.

9. Sammenfattende skema

 
Positive
konsekvenser/mindreudgifter
Negative
konsekvenser/merudgifter
Økonomiske konsekvenser for stat, regioner og kommuner
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for borgerne
Ingen
Ingen
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter


Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1 (§ 2, stk. 2)

Det foreslås med lovforslagets § 1, nr. 1, at revisionsklausulen som er fastsat i § 2, stk. 2, i lov nr. 566 af 6. juni 2007 om ændring af lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m., som ændret ved § 16 i lov nr. 483 af 12. juni 2009 om ændring af lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og forskellige andre love samt om ophævelse af lov om supplerende aktiveringstilbud til visse ledige medlemmer af en arbejdsløshedskasse (Etablering af et enstrenget kommunalt beskæftigelsessystem m.v.), ophæves.

Ophævelsen af revisionsklausulen indebærer, at ordningen om anden aktørs mulighed for at bruge uddannelsestilbud som led i beskæftigelsesindsatsen, jf. § 4 i lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m., opretholdes i sin nuværende form.

Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger, afsnit 2.1. for så vidt angår indholdet af den gældende regulering for anden aktørs brug af uddannelsestilbud i overensstemmelse med lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m.

Til § 2

Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2012.


Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering
 
Lovforslaget
  
§ 1
I lov nr. 566 af 6. juni 2007 om ændring af lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m. (Andre aktørers inddragelse i beskæftigelsesindsatsen), som ændret ved § 16 i lov nr. 483 af 12. juni 2009, foretages følgende ændring:
   
§ 2. (…)
Stk. 2. § 4 i lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m. som affattet ved denne lovs § 1, nr. 3, tages op til revision i folketingsåret 2011-2012.
 
1.§ 2, stk. 2, ophæves.
   
  
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2012.