Betænkning afgivet af
Miljøudvalget den 16. maj 2012
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 29. marts 2012 og var til 1.
behandling den 20. april 2012. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Miljøudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og miljøministeren sendte
den 3. februar 2012 dette udkast til udvalget, jf. MIU alm. del -
bilag 206. Den 29. marts 2012 sendte miljøministeren de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra DANVA.
Miljøministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser.
Deputationer
Endvidere har DANVA mundtligt over for udvalget redegjort for
sin holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 3 spørgsmål til
miljøministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret. Et af udvalgets spørgsmål til ministeren og
dennes svar herpå er optrykt som bilag 2 til
betænkningen.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Indstillinger
Et flertal i udvalget (udvalget
med undtagelse af LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Et mindretal i udvalget (LA)
indstiller lovforslaget til forkastelse
ved 3. behandling.
Politiske bemærkninger
Venstres, Dansk Folkepartis, Liberal Alliances og Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget mener først
og fremmest, at de private vandværker skal tages helt ud af
denne lovgivning. Endvidere bør det tydeliggøres,
hvilke regler der skal gælde, hvis der er tale om mål,
som kan kategoriseres som både miljømål og
servicemål.
Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti ønsker, at der sker en evaluering af
hele lovgivningen hurtigst muligt og ikke først i 2013, som
miljøministeren bebuder. I evalueringen skal fokus
være på, om man har fået løst de
administrative udfordringer på den bedst mulige måde,
uden at det har skabt unødige prisstigninger.
Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti undrer sig over, at det er
forsyningsselskaberne alene, der kan beslutte, hvilke
servicemål der skal finansieres. Reglerne bør i stedet
være ligesom ved miljømål, hvor
kommunalbestyrelsen er indover.
Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti finder det ligeledes utilfredsstillende, at
miljøministeren ikke forholder sig til, hvori de
administrative lettelser for erhvervslivet består, når
det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, og
når der spørges ind til det i forbindelse med
udvalgsbehandlingen, jf. svar på spm. 3.
Miljøministeren har alene forholdt sig til
konsekvenserne for vandselskaberne og ikke for erhvervslivet
generelt. Det anses for dårlig lovbehandling, at
sådanne centrale forhold ikke kan blive belyst mere konkret,
når man ikke står tilbage for at »rose«
lovforslaget i forhold til de administrative konsekvenser. Hertil
kommer, at det jo generelt er en del af den aftalte procedure for
lovbehandling, at man altid forholder sig til konsekvenserne for
erhvervslivet.
Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var
på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
Annette Lind (S) Flemming
Møller Mortensen (S) Jens Joel (S) John Dyrby Paulsen (S)
Mette Reissmann (S) Torben Hansen (S) Simon Kollerup (S) Lone
Loklindt (RV) fmd. Jeppe
Mikkelsen (RV) Lotte Rod (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Karina
Lorentzen Dehnhardt (SF) Per Clausen (EL) Jørgen
Arbo-Bæhr (EL) Sara Olsvig (IA) Erling Bonnesen (V)
Anne-Mette Winther Christiansen (V) Henrik Høegh (V)
Birgitte Josefsen (V) Jan E. Jørgensen (V) Anni Matthiesen
(V) nfmd. Hans Christian Thoning
(V) Eyvind Vesselbo (V) Jørn Dohrmann (DF) René
Christensen (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Hans Kristian Skibby
(DF) Villum Christensen (LA) Benedikte Kiær (KF)
Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 149
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra miljøministeren |
2 | Henvendelse af 18/4-12 fra DANVA |
3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
4 | Henvendelse af 27/4-12 fra DANVA |
5 | 1. udkast til betænkning |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 149
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
18/4-12 fra DANVA, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå |
2 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
27/4-12 fra DANVA, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå |
3 | Spm. om, hvordan man er kommet frem til,
at der vil være administrative lettelser for erhvervslivet,
og hvad de administrative lettelser består af, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå |
| |
Bilag 2
Et af udvalgets
spørgsmål til miljøministeren og dennes svar
herpå
Spørgsmål 3 og miljøministerens svar
herpå er optrykt efter ønske fra V, DF, LA og
KF.
Spørgsmål 3:
I bemærkningerne til lovforslaget fremgår det, at
lovforslaget vil medføre administrative lettelser for
erhvervslivet. Vil ministeren redegøre nærmere for,
hvordan man er kommet frem til, at der vil være
administrative lettelser for erhvervslivet, og hvad de
administrative lettelser består af?
Svar:
Lovforslagets bemærkninger om økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet er udelukkende
møntet på vandselskaberne, ikke andre dele af
erhvervslivet. Det skyldes, at lovforslaget alene retter sig mod at
skabe klarere regler for denne gruppe virksomheders
ansøgning om tillæg til prisloftet for udgifter til
gennemførelse af miljømål og servicemål
og denne gruppe virksomheders produktion af vedvarende
energi.
Med fastsættelse af klarere regler om
miljømål og servicemål forventes det, at
vandselskabernes administrative opgaver vil blive reduceret.
På den anden side vurderes det, at det ikke kan udelukkes, at
den mere komplicerede benchmarking i nogen grad vil øge
selskabernes administrative byrder. Forslaget om vandselskabernes
produktion af vedvarende energi vil indebære, at selskaberne
ikke vil få udgifter eller på anden måde skal
bruge ressourcer til oprettelse af nye selskaber.
Samlet set er det vurderingen, at lovforslaget for den del af
erhvervslivet, som er beskrevet i afsnittet, nemlig
vandselskaberne, vil medføre mindre administrative
lettelser.