Fremsat den 29. marts 2012 af
miljøministeren (Ida Auken)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om vandsektorens
organisering og økonomiske forhold
(Miljømål, servicemål,
vedvarende energi)
§ 1
I lov nr. 469 af 12. juni 2009 om vandsektorens
organisering og økonomiske forhold, som ændret ved lov
nr. 1518 af 27. december 2009, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 8 indsættes som 2.
pkt.:
»Ministeren kan desuden fastsætte
regler om miljømål og servicemål, herunder om
indregning og evt. fordeling af driftsudgifter til
gennemførelse af sådanne mål som tillæg
til prisloftet.«
2. I
§ 19, stk. 1,
ophæves »samt aktiviteter omfattet af lov om
elforsyning, lov om varmeforsyning og lov om
naturgasforsyning«.
3. § 19, stk. 2, affattes
således:
»Stk. 2. Et
vandselskab skal holde aktiviteter forbundet med vandforsyning og
spildevandsforsyning regnskabsmæssigt adskilt. Desuden skal
aktiviteter forbundet med vandforsyning eller spildevandsforsyning
holdes regnskabsmæssigt adskilt fra aktiviteter omfattet af
lov om elforsyning, lov om varmeforsyning og lov om
naturgasforsyning.«
4. I
§ 27, stk. 2,
ændres »Konkurrenceankenævnet« til:
»Klagemyndigheden«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2012.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets indhold | | 2.1. | Gældende ret | | 2.2. | Lovforslaget | 3. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet
til EU-retten | 8. | Hørte organisationer | 9. | Sammenfattende skema | | | |
|
1. Indledning
Lovforslagets hovedformål er at
gennemføre klarere regler om miljømål og
servicemål og om beslutning af sådanne mål.
Lovændringen skal sikre, at myndighederne tager sig af den
overordnede fastsættelse af miljømål, mens
selskaberne sikres kompetence til den driftsmæssige
udmøntning af de overordnede mål.
Med vandsektorloven er der fra 2011 indført
prisloft i vandsektoren. Forsyningssekretariatet fastsætter
årligt individuelle prislofter for de enkelte vandselskaber,
mens Konkurrenceankenævnet fungerer som klageinstans.
Driftsomkostninger, der er omfattet af prisloftet, er underlagt
effektiviseringskrav. Driftsudgifter til nye miljømål
og servicemål kan udløse tillæg til prisloftet,
som ikke er underlagt effektiviseringskrav, men som dog skal
være fremkommet på effektive og markedsmæssige
vilkår. Forsyningssekretariatet vurderer, om en given udgift
har ophæng i et korrekt besluttet miljømål eller
servicemål, samt hvorvidt beskrivelsen af udmøntningen
heraf er tilstrækkelig detaljeret, men kan ikke vurdere
rimeligheden i de fastsatte mål.
Prisloftet sikrer, at vandselskaberne
effektiviserer, og det begrænser selskabernes muligheder for
at overvælte omkostninger på vandforbrugerne. Samtidig
betyder muligheden for tillæg til prisloftet via
miljømål og servicemål, at der foretages nye
investeringer, og at nye miljøhensyn tillige kan
varetages.
Konkurrenceankenævnet har i forbindelse med
afgørelse af klagesager om prislofter fastsat i
medfør af vandsektorloven bl.a. udtalt, at hverken loven
eller dens forarbejder indeholder en nærmere definition af,
hvilke typer miljømål der kan give anledning til, at
prisloftet reguleres. Dette gør loven vanskeligt
håndterbar for såvel vandsektoren som de myndigheder,
der skal administrere loven. En gennemgang af ankenævnets
afgørelser viser endvidere, at der synes at være et
behov for at klargøre, hvilken betydning de kommunale planer
på vandområdet har for fastsættelse af
prislofter, og for at præcisere, hvem der kan fastsætte
hhv. miljømål og servicemål, som ligger til
grund for de indsatser, som gennemføres af vandselskaberne
og indregnes i priserne efter hhv. vandforsyningsloven og
betalingsloven.
Lovforslaget ændrer ikke på, hvilke
aktiviteter der kan finansieres over vandtaksterne. På det
område gælder reglerne i vandforsyningsloven og
spildevandsbetalingsloven fortsat.
Med forslaget sker der en ændring af
vurderingen af visse driftsomkostninger,
Forslaget indebærer, at en større
andel af selskabernes driftsomkostninger bliver kategoriseret som
driftsomkostninger til miljømål og servicemål,
og at de samme udgifter til en konkret aktivitet kan blive
kategoriseret som almindelige driftsomkostninger i et selskab og
som driftsomkostninger til miljø- og servicemål i et
andet selskab. Dette forhold eksisterer dog allerede, idet en del
af det, der forstås ved almindelige driftsomkostninger,
allerede indeholder omkostninger til aktiviteter, som efter
indførelse af prisloftreguleringen betegnes som
miljømål og servicemål. Sådanne
omkostninger er omfattet af et effektiviseringskrav på
baggrund af Forsyningssekretariatets resultatorienterede
benchmarking, mens de fremtidige driftsomkostninger til
miljømål og servicemål skal være
fremkommet på effektive og markedsmæssige
vilkår.
Forslaget må derfor forventes at have
betydning for den resultatorienterede benchmarking, som foretages
af Forsyningssekretariatet, bl.a. fordi
- en mindre andel
af driftsomkostningerne fremover vil være omfattet af den
resultatorienterede benchmarking,
- det bliver
individuelt fra selskab til selskab, hvilke driftsomkostninger som
er omfattet af benchmarkingen.
Med forslaget bliver det administrativt lettere
for vandselskaber at udnytte energien fra behandling af
spildevandsslam, idet vandsektorlovens særskilte krav om
selskabsmæssig adskillelse mellem på den ene side vand-
eller spildevandsaktiviteter og på den anden side
energiaktiviteter fjernes. Det særskilte krav er en
unødvendig administrativ barriere, idet energiproduktion i
vandselskaber i forvejen er reguleret af elforsyningsloven og
varmeforsyningsloven og af vandsektorlovens regler om tilknyttede
aktiviteter, hvis vandselskabet skulle have mulighed for at
sælge overskydende energi, som de ikke selv kan anvende i
hovedvirksomheden.
2. Lovforslagets indhold
Lovforslaget indeholder bemyndigelse til, at
miljøministeren kan fastsætte regler, der
nærmere præciserer, hvad der forstås ved
miljømål og servicemål, hvem der kan beslutte
sådanne mål, og under hvilke betingelser udgifterne til
opfyldelse af målene kan indregnes som tillæg til
vandselskabers prisloft.
Forslaget giver vandselskaber mulighed for uden
selskabsmæssig adskillelse at producere vedvarende energi i
begrænset omfang, hvor produktionen typisk ikke er meget
større end den energi, som vandselskabet selv bruger i
udøvelse af sin hovedvirksomhed. Det gælder fx
udnyttelse af biogas og restvarme, der dannes som led i
behandlingen af spildevandsslam, og energiproduktion ved
opsætning af solpaneler på vandselskabets
anlæg.
2.1. Gældende ret
Loven indeholder ikke præcise beskrivelser
af, hvad der kan anses for at være et miljømål
eller et servicemål, hvem der kan beslutte sådanne
mål, eller hvilken betydning de miljømål og
servicemål, der er indeholdt i de kommunale planer på
vandområdet, har for vandselskabernes prislofter.
Loven indeholder et krav om, at vandselskabers
aktiviteter bl.a. med produktion af vedvarende energi skal
adskilles selskabsmæssigt fra aktiviteten med
håndtering af vand.
2.2. Lovforslaget
Lovforslaget giver miljøministeren
bemyndigelse til i en bekendtgørelse at fastsætte
nærmere regler om miljømål og
servicemål.
Desuden ophæves kravet om
selskabsmæssig adskillelse fra vandselskabet af selskabets
produktion af energi. Energiproduktion ud over vandselskabets eget
forbrug er fortsat afgrænset af reglerne om tilknyttede
aktiviteter.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
De foreslåede præciseringer af
miljømål og servicemål i vandsektorloven
indebærer ingen økonomiske konsekvenser for staten.
Med præciseringerne forventes som udgangspunkt en lettelse i
sagsbehandlingen for Forsyningssekretariatet som følge af
klarere regler. Det vurderes på den anden side, at
større udbredelse af tillæg som følge af
miljømål og servicemål vil medføre
øget kompleksitet i benchmarkingen, som vil øge de
administrative opgaver for Forsyningssekretariatet. Forslaget
må desuden antages at forøge de administrative opgaver
til at sikre, at der kun gives tillæg til driftsomkostninger
til miljømål og servicemål i det omfang, at
omkostningerne er fremkommet på effektive og
markedsmæssige vilkår, når en større andel
af driftsomkostninger forventes at blive kategoriseret som
driftsomkostninger til miljømål og servicemål.
Forslaget medfører ikke ændringer af kommunernes
myndighedsopgaver. Med udmøntning af lovforslagets
bemyndigelse til miljøministeren til at fastsætte
regler om miljømål og servicemål forventes det,
at det administrativt bliver enklere for kommunerne at træffe
afgørelse om, hvilke udgifter der skal finansieres over hhv.
vandtaksterne og skatterne.
Forslaget om ophævelse af kravet om
selskabsmæssig adskillelse har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Indførelse af begreberne
miljømål og servicemål i vandsektorloven og
dokumentationskravet vedrørende disse vurderes allerede at
have medført en forøget administrativ opgave for
vandselskaberne. Med udmøntning af lovforslagets
bemyndigelse til miljøministeren til at fastsætte
regler om miljømål og servicemål forventes det,
at der vil kunne ske en reduktion af de administrative opgaver for
vandselskaberne. Det vurderes på den anden side, at den mere
komplicerede benchmarking i nogen grad vil medføre
øgede administrative byrder for selskaberne.
Forslaget om, at vandselskabers produktion af
vedvarende energi, der overvejende er til eget forbrug, ikke skal
selskabsmæssig adskilles fra håndteringen af vand, vil
indebære, at selskaberne ikke vil få udgifter eller
på anden måske skal bruge ressourcer til oprettelse af
nye selskaber.
Samlet set er det vurderingen, at lovforslaget
medfører mindre administrative lettelser for
vandselskaberne.
Erhvervsstyrelsens Center for Kvalitet i
Erhvervsregulering (CKR) vurderer, at forslaget medfører
mindre lettelser af de administrative byrder for erhvervslivet,
såfremt der er tale om en præcisering af gældende
bestemmelser. CKR forventer efter samråd med
Miljøministeriet at kunne kvantificere de samlede
administrative konsekvenser, når der sendes en
bekendtgørelse i høring.
5. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget indeholder ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget præciserer en af de
væsentlige forudsætninger for vandsektorloven, nemlig
at kravene til forsyningssikkerhed, sundhed og miljø skulle
fastholdes, og at kravene til kvaliteten af drikkevand og det
udledte spildevand skulle overholdes som hidtil. Desuden vil
vandselskabernes mulighed for at udnytte og i beskedent omfang
videresælge den vedvarende energi, de selv producerer, blive
forbedret.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte
organisationer
Lovforslaget har været i høring hos
Advokatsamfundet, Danmarks Naturfredningsforening, Dansk Energi,
Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Miljøteknologi, Dansk
Ornitologisk Forening, Danske Regioner, DANVA, Datatilsynet,
Envina, Forbrugerrådet, Foreningen af Registrerede Revisorer,
Foreningen af Rådgivende Ingeniører, Foreningen af
Statsautoriserede Revisorer, Foreningen af Vandværker i
Danmark, Ingeniørforeningen i Danmark, KL, Kommunalteknisk
Chefforening, Kommunekredit, Landbrug & Fødevarer,
Vattenfall, Erhvervs- og Vækstministeriet, Finansministeriet,
Klima-, Energi- og Bygningsministeriet, Ministeriet for Sundhed og
Forebyggelse, Skatteministeriet, Økonomi- og
Indenrigsministeriet.
| | | 9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner: | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner: | Lettelse i sagsbehandlingen for
Forsyningssekretariatet (klarere regler) | Øgede administrative opgaver for
Forsyningssekretariatet (benchmarking) | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet: | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet: | Mindre lettelse af administrative opgaver i
vandselskaber, såfremt der er tale om en præcisering af
gældende bestemmelser | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne: | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser: | Præcision af, at kravene til
forsyningssikkerhed, sundhed, miljø og til kvaliteten af
drikkevand og det udledte spildevand fastholdes. Forbedring af
muligheder for at udnytte og sælge vedvarende energi. | Ingen | Forholdet til EU-retten: | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Forslaget giver miljøministeren
bemyndigelse til i en bekendtgørelse at fastsætte
nærmere regler om miljømål og servicemål
og om betydningen af kommunale planer, primært
spildevandsplaner og vandforsyningsplaner, for fastsættelse
af prisloftet.
Som nævnt i de almindelige
bemærkninger har Konkurrenceankenævnet i forbindelse
med afgørelse af klagesager over prislofter fastsat i
medfør af vandsektorloven bl.a. udtalt, at hverken loven
eller dens forarbejder indeholder en nærmere definition af,
hvilke typer miljømål der kan give anledning til, at
prisloftet reguleres. Dette gør loven vanskeligt
håndterbar for såvel vandsektoren som de myndigheder,
der skal administrere loven.
Der vil derfor i bekendtgørelsen blive
fastsat nærmere retningslinjer for, hvad der kan anses for
hhv. miljømål og servicemål. Der kan være
tale om mål, der gælder for både
vandforsyningsselskaber og spildevandsforsyningsselskaber, og
mål, der kun gælder for den ene type selskab.
Tillæg for miljømål og servicemål
angår kun driftsudgifter, ikke investeringsudgifter.
Ved miljømål forstås mål,
som opnås ved at gennemføre aktiviteter til gavn for
miljø og sundhed, herunder mål fastsat med henblik
på tilpasning til klimaændringer. Dette skal ses i
sammenhæng med lovens formålsbestemmelse, der bl.a.
fastsætter, at loven skal medvirke til at sikre en vand- og
spildevandsforsyning af høj sundheds- og
miljømæssig kvalitet. De sundhedsmæssige hensyn,
som kan tilgodeses, er alene sådanne, som kan relateres til
drikkevand eller spildevand.
Miljømål kan varetages ved tiltag,
der falder inden for selskabernes primære driftsopgaver og
har gavnlige effekter på det omgivne miljø. Der vil
ikke nødvendigvis være tale om mål, som alene
kommer vandselskabets forbrugere til gavn. Målene skal
være besluttet af enten staten eller kommunalbestyrelsen, for
kommunalbestyrelsens vedkommende i dens egenskab af myndighed, ikke
som ejer af vandselskabet, og involvering af vandselskabet
forudsættes nødvendigt for at opnå målet
på den samfundsmæssigt mest effektive måde. Som
eksempler på miljømål kan nævnes:
•
Grundvandsbeskyttelse (fx skovrejsning)
• Indsats mod
oversvømmelser fra spildevandsanlæg, herunder fx
risikokortlægning
• Forbedring
af badevandskvalitet (håndtering af bidrag fra
spildevand)
• Forbedret
rensning af vand
•
Iltning/oprensning af søer (hvor selskabet har
forurenet)
•
Vandbesparende tiltag (nævnt i vandforsyningsloven)
•
Vandrammedirektivsimplementering (fx forhindring af overløb
til vandløb pga. nye krav til vandkvaliteten i
vandplanerne)
•
Skadedyrsbekæmpelse i forsyningen(fx rottespærrer)
•
Overvågning af grundvandskvalitet og niveau.
Der er ikke tale om en udtømmende liste, og
der kan kun gives tillæg til de nævnte mål, hvis
betingelserne for indregning i prisloftet i øvrigt er
opfyldt, herunder fx at målene er fastsat for selskabet af
kommunen eller staten.
Ved servicemål forstås mål, som
opnås ved at gennemføre aktiviteter, der giver en
udvidet service for den enkelte forbruger og/eller en
samfundsmæssig gevinst. Den samfundsmæssige gevinst ved
et servicemål skal være et led i håndtering af
drikkevand eller spildevand, fx terrorsikring eller
miljømål og energiledelse.
Servicemål vil være karakteriseret
ved, at der er tale om en kvalitet af ydelser, som ligger ud over
vandselskabets hidtidige kvalitet, eller at det er
nødvendigt at gennemføre indsatser for at leve op til
det hidtidige serviceniveau. Der er ikke nødvendigvis tale
om en kvalitet, som ligger ud over gennemsnitlig standard på
området. Målene kan besluttes af enten
kommunalbestyrelsen eller selskabets øverste organer, dvs.
bestyrelsen eller generalforsamlingen, og involvering af
vandselskabet forudsættes nødvendigt for at opnå
målet på den samfundsmæssigt mest
hensigtsmæssige måde. Som eksempler på
servicemål kan nævnes:
• Supplerende
grundvandsbeskyttelse
•
Miljø- og energiledelsessystemer i forsyningen
•
Kvalitetssikringssystemer
•
Ledelsessystemer for drift af forsyningen
• Indsats mod
oversvømmelser
•
Terrorsikring af anlægget
• Udvidet
vandbehandling, fx blødgøring eller rensning
•
Overvågning af kundernes forbrug
•
Vandkvalitetsanalyser (forhøjet kontrolniveau)
•
Vandsamarbejder (defineret i vandsektorloven)
•
Overvågning af badevand (i forhold til forurening fra
spildevand)
•
Vandsparerådgivning/vandsparetiltag
•
Nødforbindelser til andre forsyninger
• Udvidet
vandspildsreduktion
•
Forureningsopsporing
• Krav til
slambehandling inden for rammerne af gældende regler.
Der er som for eksemplerne på
miljømål ikke tale om en udtømmende liste, og
der kan kun gives tillæg til de nævnte mål, hvis
betingelserne for indregning i prisloftet i øvrigt er
opfyldt.
Visse mål kan fastsættes enten som
miljømål eller som servicemål. Som eksempel kan
nævnes grundvandsbeskyttelse, der som miljømål
har til formål at forbedre vandmiljøet og som
servicemål at sikre forbrugerne bedst mulig
drikkevandskvalitet. Målene skal være besluttet af
enten staten eller kommunalbestyrelsen som beskrevet ovenfor i
afsnittet om miljømål eller af kommunalbestyrelsen
eller selskabets øverste organer som beskrevet i afsnittet
om servicemål.
Der vil desuden blive fastsat regler om, i hvilket
omfang målsætninger i kommunale sektorplaner, fx
vandforsyningsplaner og spildevandsplaner, kan betragtes som
kommunale miljømål hhv. servicemål, som
forudsætter, at vandselskaber gennemfører indsatser,
der skal finansieres via priserne efter hhv. vandforsyningsloven og
betalingsloven.
Det vil desuden blive fastsat, under hvilke
betingelser udgifterne til opfyldelse af målene kan indregnes
som tillæg til vandselskabers prisloft. Eksempelvis skal
indsatserne være konkret formulerede, og det skal være
klart, hvilke omkostninger der skal afholdes hvornår.
Det skal endvidere være klart, hvilket
selskab der skal gennemføre hvilke aktiviteter.
Sådanne oplysninger vurderes at fremgå klart af
sektorplanerne i takt med, at de kommunale sektorplaner revideres.
Fx skal afgrænsningen mellem de enkelte vandselskabers
kloakeringsområder fremgå af spildevandsplanen, jf.
miljøbeskyttelseslovens § 32, stk. 1, nr.
8.
Desuden vil det blive fastsat, at bindende aftaler
mellem kommunalbestyrelsen og vandselskabet hhv. staten og
vandselskabet om opfyldelse af miljømål eller
servicemål kan danne grundlag for indregning af
omkostningerne hertil som et tillæg til prisloftet.
Det vil være uden betydning, om sektorplanen
eller den bindende aftale er af nyere eller ældre dato, dvs.
om beslutningen eller aftalen er fra før eller efter
perioden 2003-05. Det afgørende er, at målet er
fastsat som beskrevet ovenfor om hhv. miljømål og
servicemål, at de enkelte tiltag har til hensigt at foretage
ændringer i forhold til niveauet i perioden 2003-2005, samt
at udgifterne til opfyldelse af målet afholdes i den periode,
hvor der søges tillæg til prisloftet.
Endelig kan vilkår i en tilladelse eller
godkendelse om foranstaltninger til gavn for miljøet eller
forbrugerne, fx om supplerende vandanalyser, og påbud om
udførelse af foranstaltninger til gavn for miljøet
eller forbrugerne, fx om forbedret spildevandsrensning, anses som
et miljømål eller et servicemål.
Det understreges, at der ikke med de kommende
præciseringer vil ske en svækkelse af de krav til
dokumentation, som efter Forsyningssekretariatets og
Konkurrenceankenævnets praksis kræves for at godkende
udgifter som tillæg til prisloftet.
Gennemførelse af visse indsatser,
især indsatser med henblik på at opfylde
miljømål, vil have afledte positive effekter
såsom rekreative værdier, mindre CO2-udledning, mere
natur osv. Det, at en indsats har en ikke planlagt synergieffekt i
forhold til andre end vandforbrugerne, skal ikke hindre, at
indsatsen gennemføres af vandselskabet med henblik på
at opfylde et miljømål eller et servicemål. I
forbindelse med fastsættelse af mål, herunder
indgåelse af aftaler, skal forventninger om synergieffekt
beskrives, og der skal tages stilling til, om flere parter skal
bidrage til opfyldelse af målet, og i givet fald hvordan
fordelingsnøglen for finansiering af indsatsen skal
være for selskabet og de øvrige parter.
Det kan fx være skovrejsning i
områder, hvor skoven giver den bedste grundvandsbeskyttelse,
eller grønne spildevandsløsninger.
Til nr. 2
Forslaget om at ophæve det ufravigelige krav
om selskabsmæssig adskillelse indebærer, at det bliver
administrativt enklere for et vandselskab at producere energi i
forbindelse med selskabets hovedvirksomhed, fx på basis af
biogas fra behandling af spildevandsslam eller solpaneler opstillet
på anlægget. Vandselskabers salg af energi til andre
vil fortsat være omfattet af vandsektorlovens § 18,
stk. 1, og bekendtgørelsen om vandselskabers anden
virksomhed i tilknytning til hovedvirksomheden. Disse regler
stiller bl.a. krav om selskabsmæssig adskillelse ved en
årlig omsætning på 2 mio. kr. eller derover ved
anden virksomhed. Indtægter ved salg af varme og el, der
hidrører fra behandling af spildevandsslam, skal dog ikke
medregnes i omsætningsgrænsen. Produktionen af
vedvarende energi skal som hidtil ske inden for rammerne af
bekendtgørelsen om tilknyttede aktiviteter.
Der er i lov om elforsyning og lov om
varmeforsyning regler om selskabsmæssig adskillelse, som
indebærer, at aktiviteter omfattet af § 2,
stk. 1 eller 3, i vandsektorloven skal være
selskabsmæssigt adskilt fra aktiviteter omfattet af lov om
varmeforsyning, lov om elforsyning eller om lov
naturgasforsyning.
For helt eller delvis kommunalt ejede
virksomheder, der ejer eller i perioden efter den 20. februar 2003
har ejet en elforsyningsvirksomhed, og som er omfattet af
§ 2, stk. 1, i lov om elforsyning, gælder et
krav om selskabsmæssig adskillelse efter § 37 a,
stk. 4, i lov om elforsyning. Samme krav er gældende for
virksomheder, der direkte eller indirekte ejer eller i perioden
efter den 20. februar 2003 har ejet andele i de nævnte
elforsyningsvirksomheder. Hvis et kommunalt ejet vandselskab er
omfattet af elforsyningslovens krav om selskabsmæssig
adskillelse, skal selskabet således søge
Energistyrelsen om dispensation fra elforsyningslovens
§ 37 a, stk. 4, hvis selskabet vil producere
elektricitet uden selskabsmæssig adskillelse.
For helt eller delvis kommunalt ejede
virksomheder, der ejer eller i perioden efter den 20. februar 2003
har ejet varmefremføringsanlæg, gælder et krav
om selskabsmæssig adskillelse efter § 23 m,
stk. 4, i lov om varmeforsyning. Samme krav er gældende
for virksomheder, der direkte eller indirekte ejer eller i perioden
efter den 20. februar 2003 har ejet andele i de nævnte
varmeforsyningsvirksomheder. Hvis et kommunalt ejet vandselskab er
omfattet af varmeforsyningslovens krav om selskabsmæssig
adskillelse, er det efter de gældende regler ikke muligt at
dispensere herfra. Et varmefremføringsanlæg er
ifølge varmeforsyningslovens § 2, stk. 1, nr.
2, defineret som et anlæg til fremføring af opvarmet
vand eller damp fra kraft-varme-værker,
affaldsforbrændingsanlæg, industrivirksomheder,
geotermiske anlæg m.v., dvs. et varmetransmissions- eller
distributionsnet.
Til nr. 3
Forlaget er en konsekvens af forslag til
§ 1, nr. 2.
Til nr. 4
Det er en fejl i den gældende lov, at det
kun er Konkurrenceankenævnet, der har adgang til at
kræve dokumentation for foreningers og organisationers
klageberettigelse. Denne adgang skal også tilkomme Natur- og
Miljøklagenævnet, som er klagemyndighed for så
vidt angår spørgsmål om aktindsigt efter lovens
§ 14. Forslaget retter op herpå.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. juli 2012.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 469 af 12. juni 2009 om
vandsektorens organisering og økonomiske forhold, som
ændret ved lov nr. 1518 af 27. december 2009, foretages
følgende ændringer: | | | | § 8.
Miljøministeren fastsætter regler om prisloftet,
herunder om beregningsmetode, og om, hvilke økonomiske og
andre oplysninger der skal indgå i fastsættelsen. | | 1. I § 8 indsættes som
2. pkt.: »Ministeren kan desuden fastsætte
regler om miljømål og servicemål, om indregning
af driftsudgifter til gennemførelse af sådanne
mål som tillæg til prisloftet og om betydningen af
kommunale planer på vandområdet for fastsættelse
af prisloftet.« | | | | § 19. Aktiviteter
forbundet med vand- eller spildevandsforsyning skal være
selskabsmæssigt adskilt fra aktiviteter forbundet med
affaldshåndtering efter lov om miljøbeskyttelse samt
aktiviteter omfattet af lov om elforsyning, lov om varmeforsyning
og lov om naturgasforsyning. | | 2. I § 19, stk. 1,
ophæves »samt aktiviteter omfattet af lov om
elforsyning, lov om varmeforsyning og lov om
naturgasforsyning«. | Stk. 2. Et vandselskab skal
holde aktiviteter forbundet med vand- eller spildevandsforsyning
regnskabsmæssigt adskilt. | | 3. § 19, stk. 2,
affattes således: »Stk. 2. Et vandselskab skal
holde aktiviteter forbundet med vandforsyning og
spildevandsforsyning regnskabsmæssigt adskilt. Desuden skal
aktiviteter forbundet med vandforsyning eller spildevandsforsyning
holdes regnskabsmæssigt adskilt fra aktiviteter omfattet af
lov om elforsyning, lov om varmeforsyning og lov om
naturgasforsyning.« | | | | § 27. Klageberettiget er
…… Stk. 2.
Konkurrenceankenævnet kan kræve, at foreningerne eller
organisationerne, jf. stk. 1, nr. 2 og 3, dokumenterer deres
klageberettigelse ved indsendelse af vedtægter eller på
anden måde. | | 4. I § 27, stk. 2,
ændres »Konkurrenceankenævnet« til:
»Klagemyndigheden«. | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. juli
2012. |
|