Fremsat den 13. april 2012 af
finansministeren (Bjarne Corydon)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om vederlag og
pension m.v. for ministre
(Størrelsen af grundvederlag til
ministre og beregning af ministres eftervederlag)
§ 1
I lov om vederlag og pension m.v. for ministre,
jf. lovbekendtgørelse nr. 273 af 20. april 2004, som
ændret ved § 16 i lov nr. 1587 af 20. december 2006
og § 1 i lov nr. 704 af 25. juni 2010, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 1, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »924.850 kr. i årligt
grundbeløb« til: »1.212.164 kr. i årligt
grundbeløb (31. marts 2012-niveau)«.
2. § 1, stk. 2, affattes
således:
»Stk. 2. I
perioden 1. januar 2011 - 31. marts 2012 udgør
grundvederlaget 878.607 kr. i årligt grundbeløb (1.
oktober 1997-niveau). I perioden 1. april 2012 - 31. december 2015
udgør grundvederlaget 1.151.555 kr. i årligt
grundbeløb (31. marts 2012-niveau).«
3. § 3, stk. 1, affattes
således:
»Ved afgang fra en ministerstilling uden
umiddelbar overgang til en anden ministerstilling har en minister
ret til eftervederlag. Eftervederlag ydes i en periode, der
udgør halvdelen af det antal hele måneder, hvori
vedkommende senest har været minister. Dog ydes der
eftervederlag i mindst 18 måneder og højst 36
måneder. Eftervederlagsperioden kan ikke udløbe
på et tidligere tidspunkt end udløbstidspunktet for
eftervederlagsperioden fra en tidligere ministerperiode.
Eftervederlag kan ikke ydes samtidig med vederlag efter
§ 1, stk. 1 og 2.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juni 2012.
Stk. 2. Lovens
§ 1, nr. 3, har virkning for beregning af
eftervederlagsperioder, der påbegyndes den 1. juni 2012 eller
senere.
Stk. 3. De hidtil
gældende regler i § 3, stk. 1, i lov om
vederlag og pension m.v. for ministre finder anvendelse for
beregning af eftervederlagsperioder, der er påbegyndt
før den 1. juni 2012.
Bemærkninger til lovforslaget
| | | Almindelige
bemærkninger | | | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets indhold | 3. | Størrelsen af grundvederlag til
ministre | | 3.1. | Gældende ret | | 3.2. | Regeringens overvejelser | | 3.3. | Den foreslåede ordning | 4. | Beregning af eftervederlagsperioden | | 4.1. | Gældende ret | | 4.2. | Regeringens overvejelser | | 4.3. | Den foreslåede ordning | 5. | Konsekvenser for anden lovgivning | 6. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, kommuner og regioner | 7. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 8. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 9. | Miljømæssige
konsekvenser | 10. | Forholdet til EU-retten | 11. | Høring | 12. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Sigtet med lovforslaget er at ændre lov om
vederlag og pension m.v. for ministre på to punkter. Det
gælder reglerne om størrelsen af grundvederlaget til
ministre og reglerne om beregning af eftervederlagsperioden for
afgåede ministre.
2. Lovforslagets indhold
Lovforslaget indeholder forslag om følgende
ændringer:
-
Nedsættelsen af grundvederlaget til ministre med 5 pct. i
årene 2011 og 2012, der blev gennemført i 2010, jf.
ministervederlagslovens § 1, stk. 2, forlænges
til også at gælde i årene 2013, 2014 og 2015.
Samtidig sker der med virkning fra den 1. april 2012 en teknisk
opskrivning af grundvederlagets grundbeløb. Der henvises til
pkt. 3 nedenfor.
- Beregningen af
eftervederlagsperioden for afgåede ministre ændres,
så tidligere ministerperioder, der allerede har udløst
eftervederlag, ikke på ny medtages ved beregningen. Det
sikres samtidig, at en afgået minister ikke ved til- og
fratrædelser inden for kortere tidsrum mister tidligere
erhvervet ret til eftervederlag. Der henvises til pkt. 4
nedenfor.
3. Størrelsen af
grundvederlag til ministre
3.1. Gældende ret
Efter ministervederlagslovens § 1,
stk. 1, udgør grundvederlaget til ministre 924.850 kr.
i årligt grundbeløb (1. oktober 1997-niveau).
Vederlaget til statsministeren udgør 125 pct af
grundvederlaget, og vederlaget til udenrigsministeren og
finansministeren samt den minister, der er nummer 2 i
statsrådsrækkefølgen, udgør 110 pct. af
grundvederlaget.
Ved lov nr. 704 af 25. juni 2010 om ændring
af lov om vederlag og pension m.v. for ministre (Midlertidig
nedsættelse af grundvederlag til ministre) blev der i
overensstemmelse med en tilkendegivelse herom fra den
daværende regering i »Aftale om genopretning af dansk
økonomi« (maj 2010) foretaget en midlertidig
nedsættelse af grundvederlaget til ministre med 5 pct.,
således at grundvederlaget i årene 2011 og 2012
udgør 878.607 kr. i årligt grundbeløb (1.
oktober 1997-niveau), jf. ministervederlagslovens § 1,
stk. 2. Det betød tillige, at vederlaget til
statsministeren, udenrigsministeren og finansministeren samt til
den minister, der er nummer 2 i
statsrådsrækkefølgen, blev nedsat tilsvarende.
Fra 1. januar 2013 vil grundvederlaget igen udgøre 924.850
kr. i årligt grundbeløb, hvortil kommer den til den
tid gældende procentregulering.
Vederlag til ministre reguleres på samme
måde som tjenestemandslønninger, jf.
ministervederlagslovens § 1, stk. 3.
Procentreguleringen udgør pr. 31. marts 2012 31,0660 pct. af
grundbeløbet.
3.2. Regeringens overvejelser
Regeringen finder, at nedsættelsen af
grundvederlaget til ministre med 5 pct. også skal gælde
i årene 2013, 2014 og 2015.
Regeringen finder endvidere, at der med virkning
fra den 1. april 2012 bør ske en teknisk opskrivning af
grundvederlagets grundbeløb. Grundbeløbene har hidtil
været angivet i 1. oktober 1997-niveau i
ministervederlagslovens § 1, stk. 1 og 2. Ved
overenskomstforhandlingerne på det statslige område i
2011 blev der indgået aftale om et nyt
grundbeløbsniveau og nulstilling af procentreguleringen for
så vidt angår lønninger, herunder
tjenestemandslønninger, jf. Moderniseringsstyrelsens
cirkulære nr. 9113 af 20. marts 2012 om nyt grundbeløb
pr. 31. marts 2012 samt procentregulering af løn pr. 1.
april 2012. Aftalen indebærer, at grundbeløb i 1.
oktober 1997-niveau med virkning fra den 1. april 2012 opskrives
med procentreguleringen pr. 31. marts 2012 på 31,0660 pct. En
tilsvarende opskrivning til 31. marts 2012-niveau bør ske
for ministervederlagenes grundbeløb. Opskrivningen har ren
teknisk karakter og således ingen betydning for
størrelsen af det samlede udbetalte ministervederlag.
3.3. Den foreslåede
ordning
Forslaget indebærer, at nedsættelsen
af grundvederlaget med 5 pct. også gælder i årene
2013, 2014 og 2015. Nedsættelsen af vederlaget påvirker
som hidtil ikke pensionen, der fortsat svarer til pensionen til en
statstjenestemand på skalatrin 49, jf. reglerne i
ministervederlagslovens § 5.
Endvidere indebærer forslaget, at der med
virkning fra den 1. april 2012 sker en teknisk opskrivning af
grundvederlagets grundbeløb. Grundvederlaget til ministre er
924.850 kr. i årligt grundbeløb (1. oktober
1997-niveau). Forslaget indebærer, at grundvederlaget
opskrives til 1.212.164 kr. i årligt grundbeløb (31.
marts 2012-niveau). Det midlertidigt nedsatte grundvederlag er
878.607 kr. i årligt grundbeløb (1. oktober
1997-niveau). Forslaget indebærer, at det nedsatte
grundvederlag opskrives til 1.151.555 kr. i årligt
grundbeløb (31. marts 2012-niveau). Opskrivningen har som
nævnt ingen betydning for størrelsen af det samlede
udbetalte ministervederlag.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr.
1 og 2.
4. Beregning af
eftervederlagsperioden
4.1. Gældende ret
Efter ministervederlagslovens § 3,
stk. 1, har en minister ved afgang fra ministerstilling ret
til eftervederlag. Eftervederlag ydes i en periode, der
udgør halvdelen af det hele antal måneder, hvori
vedkommende i alt har været minister. Dog ydes der
eftervederlag i mindst 18 måneder og højst 36
måneder. Eftervederlaget svarer til vedkommende ministers
vederlag. Reglen indebærer, at tidligere ministerperioder,
der i sig selv allerede har givet anledning til eftervederlag,
på ny medregnes ved beregning af en senere
eftervederlagsperiode.
4.2. Regeringens overvejelser
Rigsrevisionen kritiserede i beretning om
revisionen af statsregnskabet for 2010 den måde, som
ministres eftervederlag beregnes på. Rigsrevisionen fandt det
for vidtgående, at loven betyder, at eftervederlaget beregnes
ud fra alle ministerperioder og dermed også for perioder, der
er udbetalt eftervederlag for tidligere.
Regeringen kan tilslutte sig Rigsrevisionens
opfattelse, hvorefter tidligere ministerperioder ikke skal kunne
indgå i beregningen af eftervederlag i forbindelse med senere
ministerperioder.
Statsministeriet har på den baggrund givet
tilsagn over for Rigsrevisionen om at søge
ministervederlagsloven ændret.
Regeringen finder, at bestemmelsen om beregning af
eftervederlagsperioden bør udformes således, at en
minister ved afgang fra en ministerstilling uden umiddelbar
overgang til en anden ministerstilling har ret til eftervederlag.
Eftervederlag ydes i en periode, der udgør halvdelen af det
antal hele måneder, hvori vedkommende senest har været
minister. Dog ydes der eftervederlag i mindst 18 måneder og
højst 36 måneder. Eftervederlagsperioden kan ikke
udløbe på et tidligere tidspunkt end
udløbstidspunktet for eftervederlagsperioden fra en
tidligere ministerperiode.
Det er således alene den seneste
sammenhængende ministerperiode, der medregnes i
eftervederlagsperioden. Fremover vil der derfor ikke kunne ske
udbetaling af eftervederlag flere gange på baggrund af den
samme ministerperiode.
Bestemmelsen om, at eftervederlagsperioden ikke
kan udløbe på et tidligere tidspunkt end
udløbstidspunktet for eftervederlagsperioden fra en
tidligere ministerperiode, skal sikre, at ministre ikke som
følge af den ændrede beregning af
eftervederlagsperioden mister retten til eftervederlag ved hurtige
ministerskift. Herved sikres en minister ret til den
eftervederlagsperiode, som tidligere er optjent.
Det bør endvidere præciseres, at
eftervederlag ikke kan ydes samtidig med vederlag efter
ministervederlagslovens § 1, stk. 1 og 2.
4.3. Den foreslåede
ordning
Forslaget indebærer, at alene den seneste
sammenhængende ministerperiode medregnes i
eftervederlagsperioden, og at eftervederlagsperioden ikke kan
udløbe på et tidligere tidspunkt end
udløbstidspunktet for eftervederlagsperioden fra en
tidligere ministerperiode. Eftervederlag kan ikke ydes samtidig med
vederlag efter ministervederlagslovens § 1, stk. 1
og 2.
Forslaget kan belyses ved følgende
tænkte eksempel:
En person udnævnes til minister 1. november
2003 og fratræder 1. december 2009 med ret til eftervederlag
i de maksimale 36 måneder, dvs. til 30. november 2012.
Den pågældende genindtræder som
minister 1. maj 2010 og fratræder igen 1. februar 2011.
Efter de gældende regler beregnes
eftervederlag fra den seneste fratrædelse på grundlag
af den samlede funktionstid som minister. Den samlede funktionstid
berettiger til maksimal eftervederlagsperiode i 36 måneder,
og eftervederlaget vil derfor udløbe 31. januar 2014. Hvis
kun den seneste sammenhængende ministerperiode medregnes, vil
eftervederlaget blive ydet i minimumsperioden 18 måneder, det
vil sige til 30. juli 2012, og dermed udløbe 4 måneder
tidligere end den oprindelige eftervederlagsperiode.
Forslaget indebærer, at den
pågældende ministers eftervederlagsperiode efter
fratræden 1. februar 2011 først udløber 30.
november 2012 og ikke den 30. juli 2012. Den pågældende
minister i det tænkte eksempel ville efter de gældende
regler have haft ret til 36 måneders eftervederlag ved sin
fratræden 1. februar 2011, det vil sige, at
eftervederlagsperioden udløber den 31. januar 2014.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr.
3.
Ændringen af beregningen af
eftervederlagsperioden får virkning for beregning af
eftervederlagsperioder, der påbegyndes den 1. juni 2012 eller
senere. De hidtil gældende regler i ministervederlagslovens
§ 3, stk. 1, om beregning af eftervederlagsperioden
finder anvendelse for beregning af eftervederlagsperioder, der er
påbegyndt før den 1. juni 2012. Der henvises til
lovforslagets § 2, stk. 2 og 3.
5. Konsekvenser for anden
lovgivning
Der tilkommer Folketingets formand et
grundvederlag svarende til 125 pct. af grundvederlaget til ministre
efter lov om vederlag og pensioner m.v. for ministre, jf.
folketingsvalglovens § 120, stk. 1. Denne
bestemmelse indebærer, at Folketingets formand har et
vederlag af samme størrelse som statsministerens. Vederlaget
til Folketingets formand blev derfor nedsat med 5 pct. i
årene 2011 og 2012 svarende til statsministerens vederlag.
Forslaget indebærer, at denne nedsættelse også
vil gælde i årene 2013, 2014 og 2015.
Folketingets formand har ret til eftervederlag
efter samme regler, som gælder for statsministeren efter lov
om vederlag og pension m.v. for ministre, jf. folketingsvalglovens
§ 121. De foreslåede bestemmelser om beregning af
eftervederlagsperioden vil derfor også omfatte Folketingets
formand.
6. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Den foreslåede forlængelse af perioden
med nedsættelse af grundvederlaget vil med en uændret
regeringssammensætning indebære en statslig
mindreudgift på ca. 1,4 mio. kr. i hvert af årene 2013,
2014 og 2015. Den foreslåede ændring af beregningen af
eftervederlagsperioden vurderes at indebære en marginal
statslig mindreudgift afhængig af fremtidige
regeringssammensætninger. Forslaget har ingen administrative
konsekvenser for stat, kommuner og regioner.
7. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
8. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser
for borgerne.
9. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
10. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
11. Høring
Lovforslaget har været i høring hos
Rigsrevisionen.
| 12. Sammenfattende skema | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Statslig mindreudgift ca. 1,4 mio. kr. i
hvert af årene 2013, 2014 og 2015. | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | |
|
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter ministervederlagslovens § 1,
stk. 1, udgør grundvederlaget til ministre 924.850 kr.
i årligt grundbeløb. Vederlaget til statsministeren
udgør 125 pct. af grundvederlaget, og vederlaget til
udenrigsministeren og finansministeren samt den minister, der er
nummer 2 i statsrådsrækkefølgen, udgør
110 pct. af grundvederlaget. Grundbeløbet er anført i
1. oktober 1997-niveau.
Vederlag til ministre reguleres på samme
måde som tjenestemandslønninger, jf.
ministervederlagslovens § 1, stk. 3.
Procentreguleringen udgør pr. 31. marts 2012 31,0660 pct. af
grundbeløbet.
Det foreslås, at der med virkning fra 1.
april 2012 sker en teknisk opskrivning af grundbeløbet med
31,0660 pct., svarende til det nye grundbeløbsniveau og den
nulstilling af procentreguleringen, der blev aftalt for løn
ved overenskomstforhandlingerne på det statslige område
i 2011. Grundvederlaget er herefter 1.212.164 kr. i årligt
grundbeløb (31. marts 2012-niveau). Opskrivningen har ren
teknisk karakter og ingen betydning for størrelsen af det
samlede udbetalte ministervederlag.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Ved lov nr. 704 af 25. juni 2010 skete der en
midlertidig nedsættelse af grundvederlaget til ministre med 5
pct., således at grundvederlaget i årene 2011 og 2012
udgør 878.607 kr. i årligt grundbeløb (1.
oktober 1997-niveau), jf. ministervederlagslovens § 1,
stk. 2. Det betød tillige, at vederlaget til
statsministeren, udenrigsministeren og finansministeren samt til
den minister, der er nummer 2 i
statsrådsrækkefølgen, blev nedsat
tilsvarende.
Det foreslås, at nedsættelsen med 5
pct. også skal gælde i årene 2013, 2014 og
2015.
Det foreslås endvidere, at der med virkning
fra 1. april 2012 sker en teknisk opskrivning af det midlertidigt
nedsatte grundbeløb på 878.607 kr. med 31,0660 pct.,
svarende til den opskrivning, der er foreslået for
grundbeløbet i ministervederlagslovens § 1,
stk. 1. Det nedsatte grundvederlag er herefter 1.151.555 kr. i
årligt grundbeløb (31. marts 2012-niveau).
Opskrivningen har ingen betydning for størrelsen af det
samlede udbetalte ministervederlag.
Nedsættelsen af vederlaget påvirker
ikke pensionen, der fortsat svarer til pensionen til en
statstjenestemand på skalatrin 49, jf. reglerne i
ministervederlagslovens § 5.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Efter ministervederlagslovens § 3,
stk. 1, har en minister ved afgang fra ministerstillingen ret
til eftervederlag. Eftervederlag ydes i en periode, der
udgør halvdelen af det hele antal måneder, hvori
vedkommende i alt har været minister. Dog ydes der
eftervederlag i mindst 18 måneder og højst 36
måneder. Eftervederlaget svarer til vedkommende ministers
vederlag.
Det foreslås, at alene den seneste
sammenhængende ministerperiode medregnes i
eftervederlagsperioden svarende til, hvad der gælder for
folketingsmedlemmer, jf. folketingsvalglovens
§ 109, stk. 2.
Det foreslås endvidere, at
eftervederlagsperioden ikke kan udløbe på et tidligere
tidspunkt, end udløbstidspunktet for eftervederlagsperioden
fra en tidligere ministerperiode. Dermed sikres, at en minister
ikke mister retten til eftervederlag ved fratrædelser og
tiltrædelser inden for et kort tidsrum. Hvis en minister
varetager flere forskellige ministerposter i umiddelbar
forlængelse af hinanden, anses dette fortsat for at
udgøre én samlet ministerperiode. Ministeranciennitet
optjenes ligeledes under barselsorlov, der således også
vil indgå i beregningen af eftervederlagsperioden.
Det foreslås præciseret, at der ikke
kan ydes eftervederlag samtidig med vederlag efter
ministervederlagslovens § 1, stk. 1 og 2.
Der henvises i øvrigt til pkt. 4 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås i stk. 1, at loven
træder i kraft den 1. juni 2012.
Det foreslås i stk. 2, at lovens
§ 1, nr. 3, om ændring af beregningen af
eftervederlagsperioden får virkning for virkning for
beregning af eftervederlagsperioder, der påbegyndes den 1.
juni 2012 eller senere.
Det foreslås i stk. 3, at de hidtil
gældende regler i ministervederlagslovens § 3,
stk. 1, om beregning af eftervederlagsperioden finder
anvendelse for beregning af eftervederlagsperioder, der er
påbegyndt før den 1. juni 2012.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
| | | Gældende formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om vederlag og pension m.v. for ministre,
jf. lovbekendtgørelse nr. 273 af 20. april 2004, som
ændret ved § 16 i lov nr. 1587 af 20. december 2006
og § 1 i lov nr. 704 af 25. juni 2010, foretages
følgende ændringer: | | | | § 1. Grundvederlaget til
ministre udgør 924.850 kr. i årligt grundbeløb,
jf. dog stk. 2. Vederlaget til statsministeren udgør
125 pct. af grundvederlaget, og vederlaget til udenrigsministeren
og finansministeren samt til den minister, der er nummer 2 i
statsrådsrækkefølgen, udgør 110 pct. af
grundvederlaget. Ingen minister kan oppebære mere end
ét vederlag efter denne bestemmelse. | | 1. I § 1, stk. 1, 1.
pkt., ændres »924.850 kr. i årligt
grundbeløb« til: »1.212.164 kr. i årligt
grundbeløb (31. marts 2012-niveau)«. | Stk. 2. I årene 2011 og
2012 udgør grundvederlaget 878.607 kr. i årligt
grundbeløb. | | 2. § 1, stk. 2,
affattes således: »Stk. 2. I perioden 1.
januar 2011 - 31. marts 2012 udgør grundvederlaget 878.607
kr. i årligt grundbeløb (1. oktober 1997-niveau). I
perioden 1. april 2012 - 31. december 2015 udgør
grundvederlaget 1.151.555 kr. i årligt grundbeløb (31.
marts 2012-niveau).« | | | | --- § 3. Ved afgang fra
ministerstilling har en minister ret til eftervederlag.
Eftervederlag ydes i en periode, der udgør halvdelen af det
antal hele måneder, hvori vedkommende i alt har været
minister. Dog ydes der eftervederlag mindst i 18 måneder og
højst i 36 måneder. --- | | 3. § 3, stk. 1,
affattes således: »Ved afgang fra en ministerstilling uden
umiddelbar overgang til en anden ministerstilling har en minister
ret til eftervederlag. Eftervederlag ydes i en periode, der
udgør halvdelen af det antal hele måneder, hvori
vedkommende senest har været minister. Dog ydes der
eftervederlag i mindst 18 måneder og højst 36
måneder. Eftervederlagsperioden kan ikke udløbe
på et tidligere tidspunkt end udløbstidspunktet for
eftervederlagsperioden fra en tidligere ministerperiode.
Eftervederlag kan ikke ydes samtidig med vederlag efter
§ 1, stk. 1 og 2.« | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1. Loven træder i
kraft den 1. juni 2012. | | | Stk. 2. Lovens § 1,
nr. 3, har virkning for beregning af eftervederlagsperioder, der
påbegyndes den 1. juni 2012 eller senere. | | | Stk. 3. De hidtil
gældende regler i § 3, stk. 1, i lov om
vederlag og pension m.v. for ministre finder anvendelse for
beregning af eftervederlagsperioder, der er påbegyndt
før den 1. juni 2012. |
|