Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 29. maj 2012
Forslag
til
Lov om Offentlig Digital Post
Formål
§ 1. Reglerne i denne lov finder
anvendelse på digital kommunikation i postløsningen
Offentlig Digital Post, jf. § 2, mellem offentlige
afsendere, jf. § 7, og fysiske personer og juridiske
enheder, der er tilsluttet postløsningen efter
§§ 3 og 4. Fysiske personers og juridiske enheders
tilslutning efter §§ 3 eller 4 medfører, at
offentlige afsendere har ret til at afsende kommunikation til de
pågældende i Offentlig Digital Post med de
retsvirkninger, der følger af § 10.
Offentlig
Digital Post
§ 2. Finansministeren bemyndiges
til at anvise én digital postløsning, der betegnes
Offentlig Digital Post og er omfattet af lovens bestemmelser.
Stk. 2. Finansministeren udpeger en
systemansvarlig, som har til opgave at varetage driften af
Offentlig Digital Post. Som systemansvarlig kan udpeges en
offentlig myndighed eller en privat virksomhed. Den
systemansvarlige kan behandle personnumre med det formål at
kunne tilslutte borgere efter §§ 3 og 4 og for at
kunne varetage den løbende drift af
postløsningen.
Stk. 3. Bestemmelsen i § 35 i
lov om behandling af personoplysninger finder ikke anvendelse
for behandling af personnumre i medfør af stk. 2.
Obligatorisk
tilslutning
§ 3. Fysiske personer, der er 15
år eller derover, og som har bopæl eller fast ophold i
Danmark, skal tilsluttes Offentlig Digital Post, medmindre personen
fritages for obligatorisk tilslutning, jf. § 5,
stk. 1 og 3.
Stk. 2. Juridiske enheder med
cvr-nummer, jf. lov om Det Centrale Virksomhedsregister, skal
tilsluttes Offentlig Digital Post, medmindre den juridiske enhed
fritages for obligatorisk tilslutning, jf. § 5,
stk. 4.
Stk. 3. Finansministeren kan
fastsætte regler om, at andre former for registrering end de
i stk. 1 og 2 nævnte indebærer obligatorisk
tilslutning, medmindre personen eller den juridiske enhed fritages
for obligatorisk tilslutning, jf. § 5, stk. 1, 3
eller 4.
Stk. 4. Hvis en fysisk person, der er
tilsluttet efter stk. 1, ikke længere har bopæl
eller fast ophold i Danmark, fortsætter tilslutningen efter
stk. 1 uændret, medmindre den pågældende
anmoder om fritagelse. Anmodning om fritagelse skal ske i henhold
til regler, der fastsættes i medfør af § 5,
stk. 1.
Frivillig
tilslutning
§ 4. Fysiske personer og juridiske
enheder, der er fritaget for obligatorisk tilslutning til den
digitale postløsning, jf. § 5, kan frivilligt
tilslutte sig postløsningen med de retsvirkninger, der
følger af § 10, hvis de er i besiddelse af en
digital signatur, der giver adgang til postløsningen. En
fysisk person eller en juridisk enhed, som frivilligt har
tilsluttet sig postløsningen, er bundet af tilslutningen,
medmindre den pågældende fysiske person eller juridiske
enhed fritages for tilslutningen. § 5 og regler udstedt i
medfør heraf finder tilsvarende anvendelse ved vurderingen
af, om den pågældende kan fritages for
tilslutningen.
Stk. 2. Fysiske personer, der er 15
år eller derover, og som ikke har bopæl eller fast
ophold i Danmark, kan frivilligt tilslutte sig postløsningen
med de retsvirkninger, der følger af § 10, hvis de
er tildelt personnummer og er i besiddelse af en digital signatur,
der giver adgang til postløsningen. Indtil § 3,
stk. 1, træder i kraft, kan den pågældende
vælge at tilbagekalde sin tilslutning til
postløsningen. Når § 3, stk. 1, er
trådt i kraft, er tilslutningen bindende, medmindre den
pågældende fritages for tilslutningen. § 5 og
regler udstedt i medfør heraf finder tilsvarende anvendelse
ved vurderingen af, om den pågældende kan fritages for
tilslutningen.
Stk. 3. Indtil obligatorisk tilslutning
til Offentlig Digital Post, jf. § 3, stk. 1,
træder i kraft, kan en fysisk person, som er omfattet af den
nævnte bestemmelse, frivilligt tilslutte sig
postløsningen med de retsvirkninger, der følger af
§ 10, hvis den pågældende er i besiddelse af
en digital signatur, der giver adgang til postløsningen. Den
pågældende kan tilbagekalde sin frivillige tilslutning
til postløsningen, indtil § 3, stk. 1,
træder i kraft. Når § 3, stk. 1,
træder i kraft, bliver den pågældende omfattet af
den obligatoriske tilslutning, medmindre den pågældende
fritages for tilslutningen. § 5 og regler udstedt i
medfør heraf finder tilsvarende anvendelse ved vurderingen
af, om den pågældende kan fritages for
tilslutningen.
Stk. 4. Indtil obligatorisk tilslutning
til Offentlig Digital Post, jf. § 3, stk. 2,
træder i kraft, kan en juridisk enhed, som er omfattet af den
nævnte bestemmelse, frivilligt tilslutte sig
postløsningen med de retsvirkninger, der følger af
§ 10, hvis den pågældende er i besiddelse af
en digital signatur, der giver adgang til postløsningen. Den
pågældende kan tilbagekalde sin frivillige tilslutning
til postløsningen, indtil § 3, stk. 2,
træder i kraft. Når § 3, stk. 2,
træder i kraft, bliver den pågældende omfattet af
den obligatoriske tilslutning, medmindre den pågældende
fritages for tilslutningen. § 5 og regler udstedt i
medfør heraf finder tilsvarende anvendelse ved vurderingen
af, om den pågældende kan fritages for
tilslutningen.
Fritagelse
§ 5. Finansministeren
fastsætter regler om fritagelse af fysiske personer fra
obligatorisk tilslutning til Offentlig Digital Post efter
§ 3, stk. 1, for så vidt angår
kommunikation om forhold, der ikke er omfattet af stk. 3, hvor
der foreligger særlige omstændigheder, som kan bevirke,
at en person er hindret i at modtage sin post digitalt. En
anmodning om fritagelse fra en person, der ikke længere har
bopæl eller fast ophold i Danmark, jf. § 3,
stk. 4, medfører altid fritagelse.
Stk. 2. Afgørelse om fritagelse
af en fysisk person efter regler, der udstedes i medfør af
stk. 1, træffes af kommunalbestyrelsen i den kommune,
hvor den pågældende person er eller senest har
været folkeregistreret. Har vedkommende ikke været
folkeregistreret i CPR med bopæl eller fast ophold i Danmark,
træffes afgørelse af finansministeren eller den
myndighed, som ministeren bemyndiger hertil.
Stk. 3. Erhvervs- og
vækstministeren kan fastsætte regler om fritagelse af
fysiske personer fra obligatorisk tilslutning til Offentlig Digital
Post efter § 3, stk. 1, for så vidt
angår kommunikation om fysiske personers erhvervsaktiviteter,
hvis der foreligger ganske særlige omstændigheder, som
kan bevirke, at en person er hindret i at modtage sin post
digitalt. Med kommunikation om en fysisk persons
erhvervsaktiviteter menes kommunikation om forhold, der udspringer
af personens udøvelse af et erhverv eller personens virke
som medlem af ledelsen i en virksomhed, som formand for en
forening, der udøver erhvervsaktiviteter, eller som ejer af
en virksomhed uden cvr-nummer.
Stk. 4. Erhvervs- og
vækstministeren kan fastsætte regler om fritagelse af
juridiske enheder fra obligatorisk tilslutning til Offentlig
Digital Post efter § 3, stk. 2, hvis der foreligger
ganske særlige omstændigheder, som kan bevirke, at en
juridisk enhed er hindret i at modtage sin post digitalt.
Stk. 5. Afgørelser om fritagelse
efter regler, der udstedes i medfør af stk. 3 og 4,
træffes af erhvervs- og vækstministeren eller den
myndighed, som ministeren bemyndiger hertil.
Stk. 6. Erhvervs- og
vækstministeren kan fastsætte regler om, at
afgørelser efter regler, der udstedes i medfør af
stk. 3 og 4, ikke kan indbringes for anden administrativ
myndighed.
Stk. 7. Finansministeren
fastsætter nærmere regler om administration af
fritagelse, herunder fastsættelse af regler om indgivelse af
anmodning om fritagelse, jf. stk. 1. Endvidere
fastsætter finansministeren regler om registrering af
fritagelse, videregivelse af oplysning om registrering af
fritagelse til offentlige afsendere og sletning af indhold i
digital postkasse i forbindelse med fritagelse efter stk. 1, 3
og 4.
Stk. 8. Erhvervs- og
vækstministeren fastsætter nærmere regler om
indgivelse af anmodning om fritagelse, jf. stk. 3 og 4.
Læseadgang til tredjemand m.v.
§ 6. Fysiske personer og juridiske
enheder, der er tilsluttet Offentlig Digital Post, kan tillade, at
andre kan læse meddelelser, der er sendt til eller fra
vedkommende i postløsningen, medmindre dette er udelukket
efter anden lovgivning. Tilladelse gives ved i postløsningen
at angive, hvem der skal have læseadgang.
Stk. 2. Finansministeren kan
fastsætte regler om, at fysiske personer kan give
læseadgang på anden måde end anført i
stk. 1. Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte
regler om, at personer, der har erhvervsaktiviteter, og juridiske
enheder kan give læseadgang på anden måde end
anført i stk. 1.
Anvendelsen
af Offentlig Digital Post
§ 7. Offentlige afsendere, jf.
stk. 5, kan, jf. dog § 9, anvende Offentlig Digital
Post til kommunikation med fysiske personer og juridiske enheder,
der er tilsluttet postløsningen efter § 3 eller
§ 4 med de retsvirkninger, der følger af
§ 10. Ved kommunikation forstås afsendelse af alle
dokumenter og meddelelser m.v., herunder afgørelser.
Stk. 2. Finansministeren kan
fastsætte regler om, at offentlige myndigheder m.v., der
henregnes til den offentlige forvaltning, kan anvende Offentlig
Digital Post som offentlige afsendere.
Stk. 3. Finansministeren kan
fastsætte regler om, at institutioner, foreninger m.v., som
ikke kan henregnes til den offentlige forvaltning, kan anvende
Offentlig Digital Post som offentlige afsendere. Dette gælder
dog kun for selvejende institutioner m.v., hvis driftsbudget er
optaget på bevillingslov, og selvejende institutioner m.v.,
som en kommune eller region har indgået driftsoverenskomst
med, samt for institutioner, foreninger, fonde m.v.,
1) hvis udgifter eller
regnskabsmæssige underskud dækkes ved statstilskud
eller ved bidrag, afgift eller anden indtægt i henhold til
lov, eller
2) som modtager kapitalindskud, tilskud,
lån, garanti eller anden støtte fra staten eller en
institution m.v., som er omfattet af nr. 1, såfremt
kapitalindskuddet m.v. har væsentlig betydning for
modtageren.
Stk. 4. Finansministeren kan efter
forhandling med Folketingets formand, Folketingets ombudsmand og
rigsrevisor fastsætte regler om, at Folketinget og
institutioner herunder kan anvende Offentlig Digital Post som
offentlige afsendere.
Stk. 5. Finansministeren
offentliggør i Offentlig Digital Post, hvilke offentlige
myndigheder m.v. der anvender Offentlig Digital Post som offentlige
afsendere.
§ 8. Fysiske personer og juridiske
enheder, der er tilsluttet efter § 3 eller § 4,
kan, jf. dog § 9, anvende postløsningen til
kommunikation med offentlige afsendere, jf. § 7,
stk. 5, med de retsvirkninger, der følger af
§ 10.
§ 9. § 7, stk. 1, og
§ 8 gælder ikke, hvor det følger af anden
lovgivning, at en meddelelse skal sendes
1) i fysisk form eller
2) digitalt på anden
måde.
§ 10. Meddelelser, der sendes
under anvendelse af Offentlig Digital Post, anses for
1) at være kommet frem på
det tidspunkt, hvor meddelelsen er tilgængelig for adressaten
i postløsningen, og
2) at være afsendt af den angivne
afsender.
Supplerende
bestemmelser
§ 11. Finansministeren kan
fastsætte nærmere regler om anvendelsen m.v. af
Offentlig Digital Post, herunder om anvendelse af særlige
formater eller programmer.
Stk. 2.
Erhvervs- og vækstministeren bemyndiges til at
fastsætte regler om, at juridiske enheder kan oprette
digitale postkasser med anden identifikation end cvr-nummer.
Ikrafttræden m.v.
§ 12. Loven træder i kraft
den 1. juli 2012, jf. dog stk. 2-5.
Stk. 2. Finansministeren
fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelsen af
§ 3, stk. 1.
Stk. 3. Erhvervs- og
vækstministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttrædelsen af § 3, stk. 2.
Stk. 4. Regler fastsat i medfør
af § 3, stk. 3, om obligatorisk tilslutning af
fysiske personer på grundlag af andre former for registrering
end den i § 3, stk. 1, nævnte, kan
tidligst træde i kraft samtidig med ikrafttrædelsen af
§ 3, stk. 1.
Stk. 5. Regler fastsat i medfør
af § 3, stk. 3, om obligatorisk tilslutning af
juridiske enheder på grundlag af andre former for
registrering end den i § 3, stk. 1,
nævnte, kan tidligst træde i kraft samtidig med
ikrafttrædelsen af § 3, stk. 1.
§ 13. Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland.