Betænkning afgivet af
Indfødsretsudvalget den 7. juni 2012
1. Ændringsforslag
Der er stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget. Dansk
Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag
nr. 1. Justitsministeren har stillet ændringsforslag nr. 2 og
3.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 19. april 2012 og var til 1.
behandling den 3. maj 2012. Lovforslaget blev efter 1. behandling
henvist til behandling i Indfødsretsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (udvalget
med undtagelse af DF og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af justitsministeren
stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod det af
DF stillede ændringsforslag.
Venstres og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget
finder det stærkt problematisk, at der endnu engang er en
statsløs person på lovforslaget, som Politiets
Efterretningstjeneste vurderer kan være til fare for rigets
sikkerhed. V og KF forholder sig undrende over for, at et flertal i
Folketinget ikke anerkender, at det er et problem, at FN's
konvention om begrænsning af statsløshed angiveligt
tvinger Folketinget til at give statsborgerskab til personer, der
kan være potentielle terrorister. Justitsministeren har i et
svar til Indfødsretsudvalget under udvalgsbehandlingen af
beslutningsforslag B 25 (om en ny fortolkning af
statsløsekonventionen) bekræftet, at en sag om
statsborgerskab ikke vil blive udsat, selv ikke i tilfælde,
hvor personen, som skal tildeles statsborgerskab, er sigtet eller
tiltalt for terrorisme, men endnu ikke er dømt for
terrorisme. Omvendt afviser ministeren ikke, at en ankesag om
terror vil have opsættende virkning for tildeling af
statsborgerskab (B 25 - svar på spørgsmål 5).
Begge dele af svaret finder V og KF yderst bekymrende.
V og KF er af den opfattelse, at Danmark skal efterleve
internationale konventioner, ligesom partierne finder det vigtigt,
at Danmark generelt medvirker til en begrænsning af
statsløshed. V og KF vil derfor endnu engang opfordre
regeringen og justitsministeren til at tage initiativ til en
fælles fortolkning af FN's konvention om begrænsning af
statsløshed, så Folketinget i fremtiden kan
nægte - eller i det mindste udsætte - tildeling af
statsborgerskab i denne type sager uden at komme i konflikt med
vores folkeretlige forpligtelser.
Et mindretal i udvalget (EL)
indstiller lovforslaget til vedtagelseuændret. Mindretallet vil stemme imod
de stillede ændringsforslag.
Et andet mindretal i udvalget (DF)
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag. Hvis det af DF stillede
ændringsforslag ikke vedtages ved 2. behandling, vil DF
stemme imod lovforslaget ved 3. behandling.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(DF):
1) Nr. 28, 30,
121, 183, 220, 228, 268, 270, 271, 272, 303, 412 og 413 udgår.
[Udtagelse af personer]
Af justitsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL):
2) Nr.
301 og 713 udgår.
[Udtagelse af personer]
Til § 2
Af justitsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL):
3) Nr.
861 udgår.
[Udtagelse af person]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at de pågældende
ansøgere udtages af lovforslaget. De pågældende
har ikke kvalificeret sig til dansk indfødsret via
beståelse af de krævede prøver, eventuelt ved
dispensation fra Indfødsretsudvalget, men er sat på
lovforslaget alene i henhold til FN's konvention af 1961 om
begrænsning af statsløshed. Ifølge DF er dette
et markant brud på grundlovens § 44, der siger, at
»ingen udlænding kan få indfødsret uden
ved lov«, og hvor det er Folketinget, der bestemmer, hvem der
sættes på lovforslagene om indfødsrets
meddelelse. Her er det en FN-konvention. Her er Folketingets
suveræne afgørelse vedrørende tildeling af
dansk indfødsret således sat ud af kraft, idet
Folketinget underordnes FN. Det er ifølge DF
uacceptabelt.
Til nr. 2 og 3
Ansøgerne under nr. 2 og 3 er behandlet efter
retningslinjerne i cirkulæreskrivelse nr. 61 af 22. september
2008 om naturalisation.
Ansøgerne under nr. 2 og 3 foreslås udtaget
af lovforslaget, da de pågældende ikke på
nuværende tidspunkt opfylder
retningslinjerne.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
Lennart Damsbo-Andersen (S) Jens
Joel (S) Karen J. Klint (S) Sophie Hæstorp Andersen (S)
Troels Ravn (S) Zenia Stampe (RV) nfmd. Liv Holm Andersen (RV) Anne
Baastrup (SF) Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Preben Bang Henriksen
(V) Michael Aastrup Jensen (V) Jan E. Jørgensen (V) Karsten
Nonbo (V) Christian Langballe (DF) fmd. Marie Krarup (DF) Merete Riisager
(LA) Tom Behnke (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 163
Bilagsnr. | Titel |
1 | Fortroligt dokument |
2 | Fremsendelse af oversigt over personer
på lovforslaget fordelt på nationalitet, fra
justitsministeren |
3 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
4 | Fortroligt dokument |
5 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
6 | Ændringsforslag, fra
justitsministeren |
7 | Bilaget er taget tilbage |
8 | Udkast til betænkning |