Skriftlig fremsættelse (25. april
2012)
Økonomi- og
indenrigsminister (Margrethe Vestager)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner.
(Indførelse af skærpede sanktioner for kommunerne ved
overskridelse af budgetterne og mulighed for individuel afregning
af det betingede bloktilskud)
(Lovforslag nr. L 165)
Lovforslaget er et led i regeringens aftale af 27. marts 2012
med Venstre og Det Konservative Folkeparti om en budgetlov og
udmønter den del af aftalen, der vedrører
skærpede sanktioner over for kommunerne ved overskridelse af
de økonomiske rammer. Dansk Folkeparti og Liberal Alliance
er aftalepart i den del af aftalen om budgetloven, som
vedrører lovforslag om sanktioner over for kommuner og
regioner.
Formålet med lovforslaget er at styrke den enkelte
kommunes incitamenter til at overholde de samlede økonomiske
rammer for kommunerne.
Lovforslaget indebærer for det første, at
økonomi- og indenrigsministeren får en bemyndigelse
til at fastsætte regler for fordelingen af det såkaldte
betingede bloktilskud. Formålet er, at hvis det betingede
bloktilskud ikke fuldt ud kan udbetales, indføres der
mulighed for at gøre udbetalingen af det betingede
bloktilskud mere individuel, dvs. afhængig af den enkelte
kommunes budgetadfærd. Endvidere indføres der et
betinget bloktilskud på 1 mia. kr. for
anlægsområdet, således at udbetalingen af dette
beløb gøres afhængigt af, at kommunerne
budgetterer deres bruttoanlægsudgifter i overensstemmelse med
det aftalte.
Forslaget indebærer for det andet, at hvis de kommunale
serviceudgifter for kommunerne under ét overskrider de
aftalte rammer, nedsættes bloktilskuddet i det
følgende år tilsvarende. Nedsættelsen vil ske
som en kombination af individuelle og kollektive
nedsættelser.
40 pct. af nedsættelsen foreslås således at
blive afregnet kollektivt for kommunerne under ét som en
generel nedsættelse af bloktilskuddet, mens 60 pct.
foreslås at blive afregnet individuelt for de kommuner, som
har overskredet deres budgetter. Den individuelle modregning
opgøres i forhold til størrelsen af den enkelte
kommunes budgetoverskridelse. Dermed fastholdes den enkelte
kommunes budget som det centrale styringsredskab i kommunens
økonomistyring.
Ved den endelige opgørelse af de kommunale regnskaber,
som vil blive foretaget i foråret i året efter
regnskabsåret, skal der foretages de nødvendige
korrektioner ved sammenligning af budget og regnskab. Der skal
korrigeres for eventuelle ændringer i regler og opgaver, som
er gennemført efter kommunernes budgetlægning.
Endvidere kan der bl.a. være tale om korrektioner for
ændrede forudsætninger om pris- og
lønudviklingen i den kommunale sektor.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.