Betænkning afgivet af Finansudvalget
den 31. maj 2012
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 25. april 2012 og var til 1.
behandling den 8. maj 2012. Lovforslaget blev efter 1. behandling
henvist til behandling i Finansudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og økonomi- og
indenrigsministeren sendte den 27. marts 2012 dette udkast til
udvalget, jf. FIU alm. del - bilag 147. Den 25. april 2012 sendte
økonomi- og indenrigsministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Svar
Økonomi- og indenrigsministerens svar på B 70 -
spm. 37 er optrykt som bilag 2 til betænkningen.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (udvalget
med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Et mindretal i udvalget (EL)
indstiller lovforslaget til forkastelse
ved 3. behandling.
Enhedslistens medlemmer af udvalget har intet imod, at statens
økonomiske politik bliver grundigt fulgt af uafhængige
økonomer, men det skal efter EL's opfattelse i så fald
være økonomer, der har baggrund i forskellige
økonomiske skoler, hvilket ikke er tilfældet med den
sammensætning der er typisk for skiftende økonomiske
råd.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin parti var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
John Dyrby Paulsen (S) Ole
Hækkerup (S) Rasmus Prehn (S) Sophie Hæstorp Andersen
(S) Thomas Jensen (S) Marianne Jelved (RV) fmd. Jonas Dahl (SF) Frank Aaen (EL)
Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Peter Christensen (V) Claus Hjort
Frederiksen (V) Jacob Jensen (V) Kristian Jensen (V) Kristian
Thulesen Dahl (DF) nfmd. Mikkel
Dencker (DF) Anders Samuelsen (LA) Mike Legarth (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 167
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringsnotat og høringssvar
vedr. forslag til lov om ændring af lov om Det
Økonomiske Råd og Det Miljøøkonomiske
Råd |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af L 167 |
3 | Tidsplan for udvalgets behandling af L
167 |
4 | Kopi af svar på B 70 - spm. 37 om
Det Økonomiske Råds rolle, fra økonomi- og
indenrigsministeren |
5 | Udkast til betænkning |
| |
Bilag 2
Et af Europaudvalgets spørgsmål
på B 70 til økonomi- og indenrigsministeren og dennes
svar herpå
Spørgsmålet og økonomi- og
indenrigsministerens svar herpå er optrykt efter ønske
fra udvalget.
Spørgsmål:
Ministeren bedes udrede, hvordan den tiltænkte rolle til
det økonomiske råd knytter sig til finanspagtens
bestemmelser.
Svar:
Der lægges i lovforslaget om Det Økonomiske
Råd og Det Miljøøkonomiske Råd (L 167) op
til, at Det Økonomiske Råd skal foretage en
uafhængig vurdering af finans- og udgiftspolitikken.
Sådanne konstruktioner findes også i andre lande.
Henvisningen i lovforslaget til EU-Kommissionens forslag til
forordning af 23.11.2011 skal læses som overvejelser om, at
uafhængige finansråd foreslås indført i
eurolandene. Forordningen vil ikke omfatte Danmark, men Det
Økonomiske Råd er tiltænkt en rolle, som ligner
den beskrevne konstruktion i det oprindelige forslag til
forordningen.
Ifølge finanspagtens artikel 3, stk. 2, skal de
kontraherende stater på nationalt plan indføre den i
artikel 3, stk. 1, litra e), nævnte korrektionsmekanisme
på grundlag af fælles principper, der skal
foreslås af Kommissionen, og som skal angå bl.a.
spørgsmålet om, hvilken rolle de institutioner, der
på nationalt plan er ansvarlige for at overvåge
overholdelsen af de i artikel 3, stk. 1, nævnte regler, skal
indtage og om disses uafhængighed.
Finanspagtens artikel 3, stk. 2, forudsætter
således, at de enkelte lande skal have institutioner på
nationalt plan, der er ansvarlige for at overvåge
overholdelsen af reglerne i finanspagtens artikel 3, stk. 1.
Lovforslaget indebærer, at Det Økonomiske
Råd får til opgave at vurdere bl.a. holdbarheden i de
langsigtede offentlige finanser og den mellemfristede udvikling i
den offentlige saldo. Institutionen skal derved bidrage til en
nuanceret og kvalificeret debat om finans- og udgiftspolitikken.
Det er regeringen, der selv har ansvar for, at
korrektionsmekanismen fungerer.
Dette er i overensstemmelse med det forventede indhold af de
fælles principper vedrørende korrektionsmekanismer,
som Kommissionen ifølge finanspagtens artikel 3, stk. 2,
2.pkt, skal foreslå. Principperne ventes således at
skelne mellem rollen for den uafhængige instans, der har
ansvar for at overvåge overholdelsen af reglerne, og den
nationale myndighed, som har ansvar for at sikre overholdelsen af
reglerne.