Fremsat den 25. april 2012 af
skatteministeren (Thor Möger Pedersen)
Forslag
til
Lov om afgift af skadesforsikringer
(skadesforsikringsafgiftsloven)
Kapitel 1
Afgiftspligtens omfang og afgiftssats
§ 1. Der skal betales afgift til
statskassen af præmier for skadesforsikringer i
følgende tilfælde:
1) Når forsikringsaftalen er
indgået her i landet,
2) når den forsikrede risiko er
placeret her i landet, uanset hvor aftalen er indgået,
3) når parterne er
hjemmehørende her i landet, medmindre ingen del af
præmien skal betales her i landet
Stk. 2. Hvis risikoen for en
forsikringsaftale er placeret i en anden stat, der er omfattet af
aftalen om Det Europæiske Økonomiske
Samarbejdsområde, er forsikringspræmien ikke omfattet
af afgiftspligt efter stk. 1, uanset hvor aftalen om
forsikring indgås.
Stk. 3. Ved skadesforsikring
forstås forsikring af risici, der er kategoriseret som
skadesforsikring i lov om finansiel virksomhed.
§ 2. Afgiften udgør 1,1
procent af forsikringspræmien.
§ 3. Ved præmie forstås
efter denne lov vederlaget, som betales for en skadesforsikring,
uanset hvem der betaler vederlaget. Består vederlaget helt
eller delvist af andet end penge, medregnes værdien heraf til
vederlaget.
Stk. 2. Hvis aftalen om en
afgiftspligtig skadesforsikring har sammenhæng med en anden
aftale, eller hvis der består et interessefællesskab
mellem parterne, skal vederlaget mindst anses for at udgøre
den pris, som uafhængige parter ville fastsætte for en
tilsvarende skadesforsikring.
§ 4. Præmierne
vedrørende følgende forsikringer er fritaget for
afgift:
1) Forsikringer, der tegnes af gensidige
skadesforsikringsvirksomheder, der ikke er undergivet tilsyn.
2) Forsikringer, der tegnes i
medfør af lov om arbejdsskadesikring.
3) Sø-, transport- og
luftfartsforsikringer.
4) Kreditforsikringer og
kautionsforsikringer.
5) Genforsikringskontrakter.
6) Lovpligtige ansvarsforsikringer i
henhold til færdselsloven.
Kapitel 2
Afgiftspligtige virksomheder og
registrering
§ 5. Afgiften betales af
forsikringsvirksomheder, der indgår eller har indgået
aftaler om skadesforsikring, jf. § 1.
§ 6. Afgiftspligtige virksomheder,
der indgår eller har indgået aftaler om
skadesforsikring, hvor præmien er afgiftspligtig efter
§ 1 og ikke er fritaget for afgift efter § 4,
skal anmelde sig til registrering hos told- og
skatteforvaltningen.
Stk. 2. Afgiftspligtige virksomheder
efter stk. 1 med forretningssted i et andet EU-land eller i et
land uden for EU, med hvilket Danmark har en aftale om gensidig
bistand til inddrivelse, der svarer til reglerne inden for EU, kan
lade sig registrere ved en person, der er bosiddende her i landet,
eller ved en virksomhed, der har forretningssted her i landet.
Stk. 3. Afgiftspligtige virksomheder
efter stk. 1, som har forretningssted i et land uden for EU,
med hvilket Danmark ikke har en aftale om gensidig bistand til
inddrivelse, der svarer til reglerne inden for EU, skal registreres
ved en person, der er bosiddende her i landet, eller ved en
virksomhed, der har forretningssted her i landet.
Stk. 4. Anmeldelse til registrering skal
ske senest 8 dage inden registreringspligtig virksomhed
påbegyndes. Ændringer i en virksomheds
registreringsforhold skal meddeles til told- og skatteforvaltningen
senest 8 dage efter ændringen. Virksomheder, der
ophører med at drive registreringspligtig virksomhed, skal
underrette told- og skatteforvaltningen om virksomhedens
ophør senest 8 dage efter ophøret.
Kapitel 3
Afgiftsgrundlaget
§ 7. Det afgiftspligtige grundlag
omfatter afgiftspligtige forsikringspræmier, som en
virksomhed har opkrævet i afgiftsperioden.
Stk. 2. I afgiftsgrundlaget kan
modregnes opkrævede forsikringspræmier
vedrørende forsikringsaftaler, hvor forsikringstageren har
benyttet sin fortrydelsesret efter reglerne i
forsikringslovgivningen.
Stk. 3. I afgiftsgrundlaget kan
fradrages konstaterede tab på uerholdelige fordringer
vedrørende forsikringspræmier for leverede
forsikringsydelser, hvoraf der tidligere er betalt afgift efter
denne lov. Såfremt fordringerne senere betales helt eller
delvis, skal modtagne beløb medregnes i
afgiftsgrundlaget.
Stk. 4. I afgiftsgrundlaget kan
modregnes opkrævede forsikringspræmier, som
tilbagebetales forsikringstageren i forbindelse med opsigelse af
forsikringen, samt præmier, som tilbagebetales til kunden i
forbindelse med en efterfølgende regulering
(tilbagebetaling) af en allerede indbetalt præmie.
Kapitel 4
Afgiftsperiode, angivelse og betaling
§ 8. Afgiftsperioden er
kalendermåneden.
§ 9. Registrerede virksomheder skal
efter udløbet af hver afgiftsperiode angive og indbetale
afgift efter opkrævningslovens §§ 2 og 3.
Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler herom,
herunder regler for digital angivelse af afgiften.
Stk. 2. Ved manglende, mangelfuld eller
ikke rettidig angivelse, betaling eller regnskabsførelse
gælder opkrævningslovens §§ 4-8.
§ 10. Er det beløb, der
skal betales afgift af, i fremmed valuta, skal der ved omregning
til danske kroner enten anvendes valutakursen på tidspunktet
for indgivelsen af afgiftsangivelsen, jf. § 9, eller den
toldkurs for valutaen, som er gældende for den
pågældende afgiftsperiode, jf. § 8. Er der
ikke fastsat en officiel kurs for den pågældende
valuta, benyttes i stedet for en middelkurs en sælgerkurs,
som et pengeinstitut har fastsat inden for de seneste 14 dage forud
for indgivelsen af afgiftsangivelsen, jf. § 9.
Forsikringsvirksomhedens valg mellem anvendelse af valutakurs eller
toldkurs er bindende for en periode på 2 år.
Kapitel 5
Regnskabsbestemmelser
§ 11. Forsikringsvirksomheder skal
føre et regnskab over afgiftspligtige
skadesforsikringspræmier, der kan danne grundlag for
opgørelse af afgiftstilsvaret for hver afgiftsperiode og for
kontrol med afgiftens betaling. Regnskabet kan føres i
virksomhedens almindelige forretningsregnskab efter reglerne i
bogføringsloven.
Stk. 2. Det beregnede
afgiftsbeløb samt navn og CVR-nr. på den virksomhed,
der afregner afgiften, skal fremgå af præmiefaktura,
kvittering eller andet dokument vedrørende
præmieopkrævningen.
Stk. 3. Forsikringsvirksomheder skal
opbevare kopi af præmiefakturaer, kvitteringer eller andre
fysiske eller elektroniske dokumenter, som danner grundlag for
afgiftsberegningen. Opbevaringen kan ske elektronisk.
Regnskabsmateriale, herunder fakturaer, skal opbevares i 5 år
efter regnskabsårets afslutning.
Stk. 4. Skatteministeren kan
fastsætte nærmere regler om registrerede virksomheders
regnskabsførelse. I det omfang der gøres brug af
regnskabsmateriale i elektronisk form, finder stk. 1-3
ligeledes anvendelse herpå.
Kapitel 6
Hæftelse
§ 12. Følgende juridiske og
fysiske personer hæfter for afgiften:
1) Forsikringsvirksomheden og en
herboende repræsentant omfattet af § 6,
stk. 3, hæfter solidarisk for betaling af afgiften.
2) En forsikringstager hæfter for
afgiften af afgiftspligtige forsikringspræmier, hvis den
afgiftspligtige forsikringsvirksomhed har forretningssted udenfor
EU, og er omfattet af registreringspligten i § 6,
stk. 3, men har undladt at registrere sig.
Kapitel 7
Kontrolbestemmelser
§ 13. Told- og skatteforvaltningen
har, hvis det skønnes nødvendigt, til enhver tid mod
behørig legitimation uden retskendelse adgang til at
foretage eftersyn hos forsikringsvirksomheder eller deres
repræsentant og til at efterse virksomheders eller deres
repræsentants forretningsbøger, øvrige
regnskabsmateriale og korrespondance m.v., uanset om disse
oplysninger opbevares på papir eller andre medier.
Stk. 2. Forsikringsvirksomheders
indehavere og ansatte skal yde told- og skatteforvaltningen
fornøden vejledning og hjælp ved foretagelse af de i
stk. 1 omhandlede eftersyn.
Stk. 3. Materialet som nævnt i
stk. 1 skal efter anmodning udleveres eller indsendes til
told- og skatteforvaltningen. Dette gælder også, hvis
materialet foreligger i elektronisk form.
Stk. 4. Politiet yder told- og
skatteforvaltningen bistand til gennemførelse af kontrol
efter stk. 1. Justitsministeren kan efter forhandling med
skatteministeren fastsætte nærmere regler herom.
§ 14. Andre erhvervsdrivende skal
efter anmodning meddele told- og skatteforvaltningen oplysninger om
deres køb af forsikringsydelser, hvor præmien er
omfattet af denne lov.
§ 15. Offentlige myndigheder skal
efter anmodning meddele told- og skatteforvaltningen enhver
oplysning til brug for forvaltningens registrering af virksomheder
og kontrol med afgiftens betaling.
Kapitel 8
Straffebestemmelser
§ 16. Med bøde straffes
den, der forsætligt eller groft uagtsomt:
1) Afgiver urigtige eller vildledende
oplysninger eller fortier oplysninger til brug for
afgiftskontrol.
2) Overtræder § 6,
stk. 1, 3 og 4, § 9, stk. 1, § 10,
§ 11, stk. 1-3, § 13, stk. 2 og 3, og
§ 14.
Stk. 2. I forskrifter, der udstedes i
medfør af loven, kan der fastsættes straf af
bøde for den, der forsætligt eller groft uagtsomt
overtræder bestemmelser i forskrifterne.
Stk. 3. Den, der begår en af de
nævnte overtrædelser med forsæt til at unddrage
statskassen afgift, straffes med bøde eller fængsel i
indtil 1 år og 6 måneder, medmindre højere straf
er forskyldt efter straffelovens § 289.
Stk. 4. Der kan pålægges
selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i
straffelovens 5. kapitel.
§ 17. Opkrævningslovens
§§ 18 og 19 finder tilsvarende anvendelse.
Kapitel 9
Overgangs-
og ikrafttrædelsesbestemmelser
§ 18. Loven træder i kraft
den 1. januar 2013.
Stk. 2. Fra samme dato ophæves
lov om stempelafgift, jf. lovbekendtgørelse nr. 1209 af 28.
november 2006.
Stk. 3. De afgiftspligtige kan
opkræve afgiften efter denne lov hos forsikringstageren,
uanset indholdet af prisaftaler indgået før lovens
ikrafttræden.
Stk. 4. Ubenyttede stempelmærker
udstedt i medfør af lov om stempelafgift godtgøres
efter anmodning til told- og skatteforvaltningen. Ligeledes
godtgøres afgiften af et stempelmærke, der er anvendt
til et stempelafgiftsfrit dokument, og beløb, hvormed
værdien af stempelmærkerne, der er anvendt til et
dokument, overstiger den fastsatte stempelafgift.
Ansøgningen skal være told- og skatteforvaltningen i
hænde senest den 31. december 2015.
Stk. 5.
Forsikringspræmier der opkræves inden loven
træder i kraft, men som først forfalder til betaling
efter den 31. december 2013, skal medregnes til det afgiftspligtige
grundlag på betalingstidspunktet.
§ 19. Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland.
§ 20. I lov om opkrævning af
skatter og afgifter m.v. (opkrævningsloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 1402 af 7. december 2010, som
ændret bl.a. ved § 9 i lov nr. 528 af 17. juni
2008, § 39 i lov nr. 698 af 25. juni 2010, § 27
i lov nr. 247 af 30. marts 2011 og senest ved § 8 i lov
nr. 599 af 14. juni 2011, foretages følgende
ændring:
1. I
bilag 1, liste A, indsættes som
nr. 34:
»34) Lov om
afgift af skadesforsikringer
(skadesforsikringsafgiftsloven).«
§ 21. I lov nr. 1333 af 19.
december 2008 om inddrivelse af gæld til det offentlige, som
ændret ved § 2 i lov nr. 252 af 30. marts 2011,
foretages følgende ændring:
1. I
bilag 1, nr. 6, ændres
»stempelafgift« til:
»skadesforsikringsafgift«.
§ 22. I lov nr. 513 af 7. juni
2006 om ændring af opkrævningsloven,
selskabsskatteloven og forskellige andre love (Opkrævning via
én skattekonto), som ændret ved § 7 i lov
nr. 1338 af 19. december 2008 og § 5 i lov nr. 1560 af
21. december 2010, foretages følgende ændring:
1. I
§ 1, nr. 9, ændres
»10) Lov om stempelafgift« til: »10) Lov om
afgift af skadesforsikringer
(skadesforsikringsafgiftsloven)«.
Bemærkninger til lovforslaget
| | | | Almindelige
bemærkninger | | | | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets formål og
baggrund | 3. | Lovforslagets enkelte
elementer | | 3.1. | Afgiftspligt | | | 3.1.1. | Gældende ret | | | 3.1.2. | Forslagets
baggrund | | | 3.1.3. | Forslagets
indhold | | 3.2. | Afgiftssats | | | 3.2.1. | Gældende ret | | | 3.2.2. | Forslagets
baggrund | | | 3.2.3. | Forslagets
indhold | | 3.3. | Afgiftsfritagelser | | | 3.3.1. | Gældende ret | | | 3.3.2. | Forslagets
baggrund | | | 3.3.3. | Forslagets
indhold | | 3.4. | Afgiftens
beregning og hæftelse for afgiften | | | 3.4.1. | Gældende ret | | | 3.4.2. | Forslagets
baggrund | | | 3.4.3. | Forslagets
indhold | | 3.5. | Betaling af
afgiften | | | 3.5.1. | Gældende ret | | | 3.5.2. | Forslagets
baggrund | | | 3.5.3. | Forslagets
indhold | | 3.6. | Godtgørelse af afgift | | | 3.6.1. | Gældende ret | | | 3.6.2. | Forslagets
baggrund | | | 3.6.3. | Forslagets
indhold | | 3.7. | Herboende
repræsentanter for udenlandske
forsikringsselskaber | | | 3.7.1. | Gældende ret | | | 3.7.2. | Forslagets
baggrund | | | 3.7.3. | Forslagets
indhold | | 3.8. | Regnskab og
kontrol | | | 3.8.1. | Gældende ret | | | 3.8.2. | Forslagets
baggrund | | | 3.8.3. | Forslagets
indhold | | 3.9. | Strafbestemmelser | | | 3.9.1. | Gældende ret | | | 3.9.2. | Forslagets
baggrund | | | 3.9.3. | Forslagets
indhold | 4. | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | 5. | Administrative konsekvenser for det
offentlige | 6. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | 7. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | 8. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 9. | Miljømæssige
konsekvenser | 10. | Forholdet
til EU-retten | 11. | Hørte myndigheder og
organisationer m.v. | 12. | Sammenfattende skema | | | | |
|
1. Indledning
Hensigten med lovforslaget er at modernisere og
forenkle afgiften vedrørende skadesforsikringer, som i dag
findes i stempelafgiftsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1209
af 28. november 2006 om stempelafgift, som ændret ved lov nr.
1336 af 19. december 2008.
Det foreslås at erstatte stempelafgiftsloven
med en ny lov om afgift af skadesforsikringer
(skadeforsikringsafgiftsloven). Det foreslås, at
dokumentafgiften i den hidtidige stempelafgift bliver afskaffet, og
erstattes af en løbende præmieafgift. Samtidig
lægges afgiftslovens administrative bestemmelser ind i en
tidssvarende og enkel ramme, som følger systematikken i den
øvrige afgiftslovgivning. Afgiftsberegningen bliver
væsentligt forenklet, og administrationen af afgiften bliver
enklere, både i forsikringsselskaberne og hos SKAT.
Reglerne i stempelafgiftsloven er forældede
og unødigt komplicerede. Men den væsentligste fordel
ved at gå over til en løbende præmieafgift er,
at afgiften dermed ikke på samme måde som
stempelafgiften virker hæmmende for konkurrencen på
forsikringsmarkedet. I stedet for at forsikringstageren skal betale
en relativt høj stempelafgift ved tegningen af en
forsikring, bliver afgiftsbelastningen fordelt på den
løbende præmie. Dermed hæmmer afgiften ikke
incitamentet til at skifte forsikring, hvis forsikringstageren kan
opnå en lavere præmie i et andet forsikringsselskab.
Mobiliteten og konkurrencen på forsikringsmarkedet
øges, til gavn for forsikringstagerne, som dermed alt andet
lige vil kunne opnå lavere priser på forsikringer.
2. Lovforslagets formål og
baggrund
Den seneste stempelafgiftslov er fra 1969. I 1999
undergik loven dog en omfattende ændring, hvor en række
afgiftsområder blev overført til
tinglysningsafgiftsloven, mens andre afgiftsområder helt blev
ophævet. Stempelafgiftsloven var efter denne revision
udelukkende en afgift på skadesforsikring.
Stempelafgiftsloven er ikke længere
tidssvarende, og indeholder forældede administrative regler,
bl.a. er der stadig regler om brug af stempelmærker, som dog
har mistet deres betydning i praksis. Reglerne om bl.a.
afgiftsberegningen giver anledning til administrative og
fortolkningsmæssige vanskeligheder. Der er derfor god grund
til en revision af loven også som led i et generelt
ønske om forenklinger og modernisering af
afgiftslovgivningen.
Afgiftsstrukturen med en stempelafgift er
uhensigtsmæssig for konkurrencen på
forsikringsmarkedet, og der er derfor god grund til at ændre
den til en mere hensigtsmæssig løbende
præmieafgift, som isoleret set må forventes at give
flere samfundsmæssige gevinster. Både ved en enklere
administration af afgiften og ved en forbedring af mobiliteten og
konkurrencen på forsikringsmarkedet med lavere priser
på forsikringer til følge.
Omlægningen imødekommer
forsikringsbranchens ønsker om en væsentligt forenklet
afgiftsstruktur, og rummer samtidig klare samfundsmæssige
fordele, herunder fordele for forsikringskunderne.
3. Lovforslagets enkelte
elementer
3.1. Afgiftspligt
3.1.1. Gældende ret
Betalingen af afgift efter stempelafgiftsloven
foregår i princippet via stempling af et aftaledokument
vedrørende skadesforsikring, f.eks. forsikringspolicer og
forsikringskontrakter. Der er altså tale om en
dokumentbaseret afgift. Afgiften opkræves af
forsikringsdokumenter, som er oprettet her i landet,
forsikringsdokumenter, hvor risikoen er placeret her i landet,
uanset hvor de er oprettet, og forsikringsdokumenter, hvor parterne
er hjemmehørende her i landet, medmindre ingen del af
præmien skal betales her i landet.
Tidspunktet for stempelpligtens (afgiftspligtens)
indtræden er policens udstedelse. Hvis der ikke er udstedt
police, stemples første præmiekvittering eller andet
dokument vedrørende forsikringen.
I praksis betales en stor del af stempelafgiften i
dag efter en særregel i loven, som giver
forsikringsselskaberne mulighed for at få tilladelse til at
angive og afregne afgiften vedrørende udstedte
forsikringsdokumenter samlet til SKAT, typisk hver måned, og
uden egentlig stempling af det enkelte dokument.
3.1.2. Forslagets baggrund
En ordning, hvor afgiften i princippet er bygget
op omkring fysiske dokumenter, som skal stemples, er i dag
forældet. I dag kan aftaler og dokumenter eksempelvis
oprettes elektronisk. Den eksisterende dokumentafgift er derfor
utidssvarende og kan også give anledning til
fortolkningstvivl. Der kan i praksis bl.a. opstå tvivl om,
hvordan »oprettelse« skal fortolkes, hvornår et
aftaledokument er underskrevet, eller tidspunktet for
afgiftspligtens indtræden. Det er derfor
hensigtsmæssigt at erstatte stempelafgiften med en enklere
afgiftsmodel.
En stempelafgift er endvidere en beskatning af
oprettelsen af en forsikring og ikke det løbende forbrug af
forsikringsydelsen. Dermed rammer afgiften de forsikringstagere
hårdere, der ofte skifter forsikringsselskab, mens derimod
de, der sjældent nytegner forsikringer, beskattes
lempeligere. Der ses ikke nogen saglig begrundelse for denne
forskelsbehandling af forsikringstagerne. Samtidig virker en
beskatning på nytegning af forsikring hæmmende for
mobiliteten på forsikringsmarkedet, hvilket alt andet lige
hæmmer konkurrencen.
En løbende præmieafgift er en
beskatning på det løbende forbrug af forsikringen, og
fordeler dermed afgiftsbelastningen jævnt på
forsikringstagerne, uanset hvor ofte de skifter forsikring og
dermed uden at hæmme konkurrencen. En præmieafgift
vurderes derfor væsentligt mere hensigtsmæssig end en
dokumentafgift.
3.1.3. Forslagets indhold
Efter forslaget skal der ikke længere
betales en stempelafgift ved oprettelsen af et forsikringsdokument
men betales en løbende afgift, når der betales
præmie for forsikringen.
Med præmien forstås den faktiske
betaling eller vederlaget for forsikringen. Efter forslaget skal
der også betales afgift, selvom forsikringen indgår som
en del af en samlet pakke, hvor der ikke opkræves
særskilt betaling for forsikringsydelsen. Præmien vil i
så fald skulle fastsættes ud fra den almindelige pris
for den pågældende type forsikring.
Det er hensigten med forslaget, at
stempelafgiftens anvendelsesområde med hensyn til
afgiftspligtige forsikringer og fritagne forsikringstyper som
udgangspunkt skal videreføres i den nye
skadeforsikringsafgiftslov.
Forslaget omfatter således præmier
vedrørende skadesforsikringer. Det foreslås, at det i
loven præciseres, at afgiften som udgangspunkt omfatter alle
de forsikringstyper, som i henhold til bilag 7 til lov om finansiel
virksomhed er defineret som skadesforsikringer. Der er for eksempel
tale om bygningsforsikring, løsøreforsikring,
erhvervsansvarsforsikring, indboforsikring,
familieansvarsforsikring, personulykkesforsikring og
retshjælpsforsikring. Begrebet skadesforsikringer i loven
svarer således til den forsikringsretlige definition af
begrebet.
3.2. Afgiftssats
3.2.1. Gældende ret
Stempelafgiftsloven indeholder dels afgiftssatser
for skadesforsikringsdokumenter og dels en særlig afgiftssats
på 5 kr. for såkaldte generalpolicer. For
skadesforsikringer kan der vælges mellem enten at betale en
afgift på 29 øre pr. 5.000 kr. forsikringssum, eller
14 procent af den årlige præmie. Endelig indeholder
stempelafgiftsloven en afgiftssats på 50 kr. for
genforsikringspolicer og en afgift på 8 kr. af lovpligtige
motoransvarsforsikringer. Dokumentafgiften medfører, at hvis
præmien eller forsikringssummen hæves, skal der betales
såkaldt »forskelsstempel«, idet der skal betales
afgift af forhøjelsen af hhv. forsikringssummen eller
forsikringspræmien.
Da en konkret forsikringssum i mange
tilfælde ikke er aftalt i en forsikringsaftale - f.eks.
»fuld- og nyværdiforsikring« - indeholder loven
regler om, at afgiftsgrundlaget kan fastsættes ud fra et
skøn.
3.2.2. Forslagets baggrund
Afgiftsstrukturen med en valgmulighed for
afgiftsgrundlag og skøn over afgiftsgrundlaget i visse
tilfælde og den såkaldte forskelsstempling giver
administrative opgaver i forsikringsselskaberne for at kunne
beregne den laveste mulige samt korrekt opgjorte afgift af hensyn
til kunden og overfor SKAT. Desuden giver afgiftsstrukturen ofte
anledning til fortolkningstvivl. Én enkelt sats og ét
klart afgiftsgrundlag vil gøre afgiftsberegningen enkel og
gennemskuelig både for forsikringsselskaberne, kunderne og
SKAT, som skal administrere reglerne.
Den særlige regel vedrørende
rammeaftaler om skadesforsikringer (såkaldte generalpolicer)
har været omfattet af den hidtidige stempelpligt, idet der er
tale om et forsikringsdokument. Reglen medfører imidlertid
en vis dobbelt beskatning af konkrete forsikringsaftaler, som
indgås under en sådan rammeaftale, da der ud over en
afgift for selve rammeaftalen også skal betales afgift efter
de almindelige satser af de enkelte forsikringsforhold (risici),
som forsikringstageren konkret anmelder til forsikringsselskabet
under rammeaftalen. Bestemmelsen har en meget ringe
provenumæssig betydning og det forekommer derfor
unødvendigt og unødigt administrativt besværlig
at opretholde en særregel.
3.2.3. Forslagets indhold
Det foreslås, at der indføres
én enkelt afgiftssats på 1,1 procent af
forsikringspræmierne. Afgiften betales, hver gang der
opkræves præmie for en forsikring.
Afgiften på generalpolicer og
genforsikringskontrakter foreslås ikke videreført, og
der er derfor heller ikke behov for særlige afgiftssatser
herfor.
3.3. Afgiftsfritagelser
3.3.1. Gældende ret
Stempelafgiftsloven indeholder en række
afgiftsfritagelser af forsikringstyper, herunder forsikringer, der
tegnes af gensidige skadesforsikringsselskaber,
arbejdsskadeforsikringer, sø- og transportforsikring,
luftfartsforsikring, kreditforsikringer og kautionsforsikringer,
dokumenter om overdragelse af erstatningskrav til det
forsikringsselskab, der har dækket skaden og andre
forsikringer, når forsikringssummen ikke overstiger 12.000
kr.
Endvidere har stempelafgiftsloven særlige
afgiftsregler for genforsikring og generalpolicer, samt lovpligtige
motoransvarsforsikringer. For de to førstnævnte typer
af forsikringsdokumenter skal der ved tegning heraf betales faste
afgifter på henholdsvis 50 kr. og 5 kr. Stempelafgiften af
lovpligtige motoransvarsforsikringer beregnes af præmien, og
kan højest udgøre 8 kr. pr. forsikringsaftale.
3.3.2. Forslagets baggrund
Der er behov for en vis tilpasning af
fritagelsesbestemmelserne i stempelafgiftsloven på baggrund
af overgangen fra en dokumentafgift til en præmieafgift.
Herudover er der behov for at fritage præmier
vedrørende genforsikring, da en opretholdelse af en
særregel i et vist omfang vil medføre
dobbeltbeskatning. Fritagelsen for små forsikringer, dvs.
forsikringer med en forsikringssum på ikke over 12.000 kr.,
har hidtil været hensigtsmæssig, idet stempelafgiften
for disse forsikringer har været meget lille, når
forsikringssummen blev anvendt som afgiftsgrundlag. Ved overgangen
til en generel præmieafgift ses der ikke samme begrundelse,
og fritagelsen rummer en risiko for omgåelse ved tegning af
en række små forsikringer, frem for at tegne en samlet
forsikring. Også administrativt kan det for
forsikringsselskaberne være uhensigtsmæssigt med
særregler ud fra f.eks. forsikringssummen. Fritagelsen
foreslås derfor ikke videreført.
Stempelafgiftsloven indeholder i dag en regel om,
at afgiften vedrørende lovpligtige motoransvarsforsikringer
højest kan udgøre 8 kr. Dette skal ses i lyset af, at
disse ansvarsforsikringer også er omfattet af en særlig
afgift på motoransvarsforsikringer, som er væsentligt
højere. Da afgiften af disse forsikringer efter
stempelafgiftsloven er lav og dermed af begrænset betydning,
foreslås det i stedet helt at fritage disse forsikringer fra
afgiften, frem for at opretholde en særregel.
3.3.3. Forslagets indhold
I forslaget videreføres de fleste af
stempelafgiftslovens afgiftsfritagelser. Dog fjernes fritagelsen
for overdragelse af erstatningskrav mellem forsikringsvirksomheder
som overflødig ved overgangen til en præmieafgift.
Derudover foreslås afgiftsfritagelsen vedrørende
forsikringer med en forsikringssum på ikke over 12.000 kr.
ikke videreført.
Derudover foreslås det at fritage
præmier vedrørende genforsikringskontrakter og
præmier vedrørende lovpligtige
motoransvarsforsikringer.
Med hensyn til generalpolicer vil disse være
omfattet af lovforslagets hovedregel, hvorefter der skal betales
afgift af vederlag, som betales for en skadesforsikring. Hvis der
betales vederlag ved tegning af en generalpolice, skal der
således betales afgift heraf. Ligeledes skal der betales
afgift af de vederlag (præmier), som betales
vedrørende anmeldte forsikringer under en generalpolice.
3.4. Afgiftens beregning og
hæftelse for afgiften
3.4.1. Gældende ret
I dag påhviler stemplingen og beregningen af
afgiften parterne, som indgår aftale i et
forsikringsdokument. Ved beregningen af afgiften, hvor
afgiftsgrundlaget er i fremmed valuta, skal der ved omregning
anvendes en valutakurs på tidspunktet for policens
udstedelse, og ved omregning fra euro kan det også
vælges at anvende en periodekurs.
Efter stempelafgiftsloven hæfter enhver, der
er part i et stempelafgiftspligtigt retsforhold, for betaling af
afgiften, herunder i visse tilfælde også en herboende
dansk repræsentant for et udenlandsk forsikringsselskab. Det
betyder bl.a., at forsikringskunden også hæfter direkte
for afgiften efter loven.
3.4.2. Forslagets baggrund
I praksis er det i dag forsikringsvirksomhederne,
der beregner afgiften, selvom forsikringstageren i princippet
også er ansvarlig. Størstedelen af afgiften angives og
afregnes månedligt af forsikringsvirksomheder, der har
tilladelse til selv at stemple skadesforsikringsdokumenter. I
enkelte tilfælde har forsikringskunder indbetalt afgift,
når de har tegnet forsikring i udlandet, og det udenlandske
forsikringsselskab ikke har betalt afgiften efter loven.
På andre afgiftsområder har
købere af afgiftspligtige varer og ydelser ikke i dag ansvar
for beregning og indbetaling af afgiften, derimod er afgiftspligten
normalt lagt hos leverandøren af den afgiftspligtige
leverance. Der ses heller ikke for denne afgift at være
holdepunkter for at opretholde en direkte afgiftspligt for
forsikringstageren. Da forsikringsydelser imidlertid let krydser
landegrænserne, kan der være grund til at opretholde en
hæftelse for afgiften for forsikringskunden i situationer,
hvor ydelserne bliver købt hos forsikringsvirksomheder
udenfor EU, når forsikringsvirksomheden ikke har overholdt
sin pligt til at lade sig registrere og betale afgift i Danmark
efter bestemmelserne herom.
Det kan overvejes, om det er hensigtsmæssigt
at opretholde regler om solidarisk hæftelse i visse
tilfælde for herboende repræsentanter for
forsikringsselskaber, når disse er etableret indenfor EU
eller EØS.
I forhold til reglerne om valutaomregning af
præmier i fremmed valuta, vil det være en administrativ
fordel for forsikringsvirksomhederne, at en periodekurs også
kan vælges for andre valutaer end euro, således at
reglerne om omregning er ens for alle typer af valutaer.
3.4.3. Forslagets indhold
Det foreslås på den baggrund, at
beregning, angivelse og betaling af afgiften påhviler
forsikringsvirksomhederne. Den generelle hæftelse for
forsikringskunden videreføres ikke.
Den solidariske hæftelse foreslås
opretholdt for så vidt angår herboende
repræsentanter for udenlandske forsikringsselskaber,
når disse repræsenterer virksomheder, som er etableret
i et land udenfor EU, med hvilket Danmark ikke har en aftale om
gensidig bistand til inddrivelse, der svarer til reglerne inden for
EU.
For forsikringstagere foreslås det kun at
opretholde en hæftelse for afgiften i de tilfælde, hvor
et forsikringsselskab i et land udenfor EU, med hvilket Danmark
ikke har en aftale om gensidig bistand til inddrivelse, der svarer
til reglerne inden for EU, har tegnet en forsikring, hvor
præmien er afgiftspligtig, og hvor selskabet har undladt at
lade sig registrere for afgiften efter loven.
Hæftelsen er i disse tilfælde
begrundet i, at der ikke er mulighed for at danske myndigheder kan
inddrive skyldige afgifter med bistand fra myndighederne i
forsikringsvirksomhedens land.
Det foreslås endvidere, at der ved omregning
af afgiftsgrundlaget fra fremmed valuta også kan anvendes en
periodekurs (toldkurs) ved omregning fra andre valutaer end euro.
Valget af omregningsmetode (middelkurs eller periodekurs) er
bindende for en to-årig periode, hvilket er en
videreførelse af de gældende regler for
valutaomregning.
3.5. Betaling af afgiften
3.5.1. Gældende ret
Stempelafgiftsloven giver mulighed for at betale
afgiften ved køb af stempelmærker, der skal klistres
på fysiske skadesforsikringsdokumenter og
efterfølgende stemples af SKAT. Denne metode bruges dog i
dag sjældent.
Forsikringsselskaber kan efter
stempelafgiftslovens § 70 ansøge om tilladelse til
at berigtige afgiften uden stempling med stempelmærker.
Forsikringsvirksomhederne har dermed mulighed for at afregne
afgiften for samtlige tegnede forsikringer indenfor et år med
samlede beløb. Efter SKATs praksis er tilladelserne givet
således, at virksomhederne skal angive og afregne afgift
månedligt. Denne betalingsmetode er i dag den praktiske
hovedregel.
3.5.2. Forslagets baggrund
Den manuelle procedure for afregning af afgiften
ved køb og påsætning af stempelmærker
på skadesforsikringsdokumenter er utidssvarende og
tidskrævende.
Proceduren med udstedelse af tilladelser efter
stempelafgiftslovens § 70, hvor forsikringsvirksomheder
får mulighed for at afregne afgiften for samtlige tegnede
forsikringer indenfor et år, opleves endvidere som
administrativt tung.
SKATs registrering af forsikringsvirksomheder ved
betaling af stempelafgift i henhold til en tilladelse foretages i
praksis på tilsvarende måde som for andre
punktafgifter. Denne fremgangsmåde for registrering
bør derfor reguleres i loven i form af en obligatorisk
registreringspligt og betaling af afgiften på samme
måde som i de øvrige punktafgiftslove.
3.5.3. Forslagets indhold
Muligheden for at afregne afgiften ved køb
af stempelmærker foreslås afskaffet, hvilket er en
naturlig følge af overgangen til en løbende
præmieafgift. I stedet skal alle forsikringsvirksomheder
anmelde sig til registrering hos SKAT og angive og betale afgift
månedligt.
Loven foreslås omfattet af
opkrævningslovens generelle bestemmelser om afregning.
Forsikringsselskabet skal således angive og betale afgiften
månedligt, på basis af de præmiebeløb,
selskabet har opkrævet i den forløbne måned.
Skatteministeren bemyndiges til at fastsætte
nærmere administrative bestemmelser. Det kan være
regler om, hvordan angivelse og betaling skal foregå i
praksis, herunder elektronisk angivelse, samt regler om, hvordan
afgiftsregnskabet skal udformes, hvilke konti der eventuelt skal
oprettes o.lign.
3.6. Godtgørelse af
afgift
3.6.1. Gældende ret
Stempelafgiftsloven indeholder bestemmelser om
godtgørelse af ubenyttede mærker, af benyttede
mærker ved fortrydelse af forsikringen og ved for meget
betalt stempelafgift.
3.6.2. Forslagets baggrund
Der er ikke behov for en videreførelse af
godtgørelsesregler vedrørende stempelmærker, da
disse bliver afskaffet. Reglerne om godtgørelse i andre
tilfælde foreslås ændret således, at for
meget betalt afgift vedrørende forsikringer, hvor kunden har
benyttet fortrydelsesretten efter forsikringslovgivningen, eller
hvor betalingen for forsikringen må afskrives på grund
af kundens manglende betaling kan modregnes i afgiftsgrundlaget
på det tidspunkt, hvor disse forhold konstateres. Det samme
gælder forsikringspræmier, som tilbagebetales til
kunden på grund af opsigelse af forsikringen, eller ved
efterfølgende regulering (tilbagebetaling) af
præmien.
Reglerne suppleres af de generelle regler om
genoptagelse af afgiftstilsvar i skatteforvaltningsloven.
3.6.3. Forslagets indhold
Godtgørelsesreglerne i stempelafgiftsloven
foreslås ikke videreført i
skadesforsikringsafgiftsloven.
3.7. Herboende
repræsentanter
3.7.1. Gældende ret
Stempelafgiftsloven indeholder krav om, at
udenlandske virksomheder udpeger en herboende repræsentant
ved udøvelse af forsikringsvirksomhed her i landet.
3.7.2. Forslagets baggrund
Som følge af bl.a. implementeringen af
Rådets direktiv 2010/24/EU af 16. marts 2010 om gensidig
bistand ved inddrivelse af fordringer i forbindelse med skatter,
afgifter og andre foranstaltninger er der anledning til at
overveje, i hvilket omfang stempelafgiftslovens bestemmelse om
herboende repræsentanter skal videreføres.
3.7.3. Forslagets indhold
Det foreslås, at reglen om anvendelse af en
herboende repræsentant ved udøvelse af
forsikringsvirksomhed her i landet gøres frivillig for
virksomheder fra andre EU-lande eller lande uden for EU, med
hvilket Danmark har en aftale om gensidig bistand til inddrivelse,
der svarer til reglerne inden for EU, mens den opretholdes som et
krav for virksomheder med forretningssted i lande uden for EU, med
hvilke Danmark ikke har en aftale om gensidig bistand til
inddrivelse, der svarer til reglerne inden for EU. Den frivillige
ordning kan være en administrativ fordel for visse
virksomheder.
3.8. Regnskab og kontrol
3.8.1. Gældende ret
Efter stempelafgiftsloven gælder det
såkaldte anholdelsessystem, hvor tinglysningsmyndigheden
m.fl. kan tilbageholde dokumenter, hvoraf der ikke er betalt
korrekt afgift. Systemet anvendes ikke længere. Systemet gav
mulighed for at kontrollere virksomhedernes betaling af
stempelafgift. Dette opvejes i dag af, at flere og flere
forsikringsvirksomheder benytter sig af muligheden for at få
tilladelse til at afregne elektronisk. Til tilladelsen har SKAT
efter praksis knyttet tilsyns- og kontrolbetingelser, herunder krav
til afgiftsregnskabet.
3.8.2. Forslagets baggrund
Med en afgiftslov, som fremover følger
opbygningen i øvrige punktafgiftslove i relation til
registreringspligt, angivelse og afregning, og hvor
stempelmærker mv. afskaffes, skal kontrolbestemmelserne i
loven udformes på tilsvarende måde som i øvrige
afgiftslove.
3.8.3. Forslagets indhold
Det foreslås, at opkrævningslovens
bestemmelser kommer til at gælde for afregning af
skadesforsikringsafgiften. Med hensyn til kontrol har SKAT - hvis
det skønnes nødvendigt - til enhver tid mod
behørig legitimation uden retskendelse adgang til at
foretage eftersyn hos virksomhederne eller disses
repræsentanter og til at efterse virksomhedernes eller
repræsentanternes forretningsbøger, øvrige
regnskabsmateriale samt korrespondance m.v., uanset om disse
oplysninger opbevares på papir eller andre medier.
Bestemmelserne bringes hermed i overensstemmelse
med reglerne i de fleste andre afgiftslove.
3.9. Strafbestemmelser
3.9.1. Gældende ret
Stempelafgiftsloven indeholder strafbestemmelser,
der knytter sig til den dokumentbaserede stempelafgift.
3.9.2. Forslagets baggrund
Strafbestemmelserne skal tilpasses den nye
præmieafgift på skadesforsikringer, samt i
øvrigt ensrettes med de øvrige afgiftslove.
3.9.3. Forslagets indhold
Bestemmelsen hjemler bødestraf ved bl.a.
forsætlig eller groft uagtsom overtrædelse af
forslagets bestemmelser om angivelse af afgift. Bestemmelsen er
udvidet til også at hjemle bødestraf ved bl.a.
forsætlig eller groft uagtsom overtrædelse af
forslagets bestemmelser om registrering og regnskab.
Sanktioner for overtrædelser, der
medfører afgiftsunddragelse, bør følge den
eksisterende sanktionspraksis i punktafgiftslovgivningen.
Ved overtrædelse af forskrifter for rettidig
registrering og angivelse af afgift, samt udarbejdelse og
opbevaring af regnskabsmateriale og påbud om bistand mv. til
kontrollen foreslås, at sanktionen bliver en fast bøde
på 5.000 kr. for hver overtrædelse. Ved gentagen
overtrædelse fordobles bøden til 10.000 kr., og
herefter vil bøden blive forhøjet med 25 pct. af den
sidst udmålte bøde. Dette svarer til sanktionsniveauet
ved overtrædelser af registrerings- og
regnskabsbestemmelserne i »colalovgivningen«.
4. Økonomiske konsekvenser
for det offentlige
4.1. Økonomiske
konsekvenser for staten
Med dette lovforslag omlægges
stempelafgiften af administrative hensyn til en afgift, hvor der
alene betales en afgift af de løbende betalte præmier,
som er omfattet af afgiften. Afgiftssatsen er beregnet til 1,1 pct.
af forsikringspræmien på de forsikringer, som er
omfattet af afgiften. Dette svarer til en samlet indtægt fra
afgift på skadeforsikringer efter tilbageløb på
ca. 350 mio. kr. om året i varig virkning, jf. tabel 1.
Med en afgiftssats på 1,1 pct. af
præmien forhøjes indtægten fra stempelafgiften
efter tilbageløb fra ca. 250 mio. kr. til ca. 350 mio. kr.
om året. Ud af denne stigning på ca. 100 mio. kr. kan
50 mio. kr. henføres til forkert forsikringspraksis, mens de
resterende 50 mio. kr. udgør et egentligt merprovenu, jf.
tabel 1.
I medfør af aftale om Danmark som
Vækstnation, maj 2011, er skattekreditter for forsknings- og
udviklingsaktiviteter svarende til en årlig udgift på
netop ca. 100 mio. kr. i varig virkning fuldt ud finansieret ved,
at der rettes op på forkert forsikringspraksis for
kombinerede forsikringer. Derfor er afgiftssatsen beregnet svarende
til et umiddelbart provenu efter tilbageløb på ca. 100
mio. kr. om året i varig virkning.
I forhold til beregning af en ny afgiftssats har
Skatteministeriet konstateret en forkert praksis vedrørende
den gældende stempelafgift. Efter den gældende
stempelafgift kan man enten betale afgift af præmie eller
forsikringssum. Den forkerte praksis skyldes, at der ved valg af
afgift af præmie for kombinerede forsikringer kun er betalt
afgift af en delpræmie.
Skatteministeriet har i udkast til dette
lovforslag forudsat, at for alle kombinerede forsikringer er der
anvendt forkert praksis. Dvs., at der er stemplet af
delpræmie, fordi vurderingen har været, at det har
været mest fordelagtigt. Det umiddelbare provenutab som
følge af forkert forsikringspraksis var på dette
grundlag skønnet til ca. 275 mio. kr. om året efter
tilbageløb i varig virkning. Dette skøn er indregnet
ved beregningen af en afgiftssats på 1,6 pct. af
præmien. Dette fremgår af provenubemærkningerne i
udkast til lovforslag om skadeforsikringsafgift, som har
været i høring.
Forsikring og Pension har i forlængelse af
høringen over dette udkast til lovforslag og
efterfølgende drøftelser med Skatteministeriet sendt
supplerende høringssvar til lovforslag om
skadeforsikringsafgift, idet Forsikring og Pension ikke er enig i
Skatteministeriets provenuvurdering som følge af forkert
praksis. Den forkerte praksis har ifølge Forsikring og
Pension kun været anvendt i de tilfælde, hvor
forsikringssummen har været relativt meget stor i forhold til
præmien, ud fra en gennemsnitsbetragtning.
På baggrund af Forsikring og Pensions
oplysninger er det derfor lagt til grund, at ca. 25 pct. af
præmieindtægter vedrører forsikringer
stemplet efter præmie, og der ud af disse ikke er betalt
præmieafgift af ca. 40 pct. som følge af forkert
praksis. Det betyder, at der som følge af forkert praksis
mangler afgift af præmie for ca. 10 pct. af
præmieindtægterne svarende til et umiddelbart
provenutab efter tilbageløb på ca. 50 mio. kr. om
året i varig virkning.
| | | | | Tabel
1. Provenu,
helårsvirkning opgjort som varig virkning | Mio. kr. årligt i 2012-niveau | Før tilbageløb | Efter tilbageløb | Indtægt fra stempelafgift | 325 | 250 | Manglende provenu grundet forkert
praksis | 75 | 50 | Merprovenu | 50 | 50 | I alt | 475 | 350 | Note: Tallene er afrundet | | | | | |
|
Ved en løbende præmieafgift i forhold
til den gældende stempelafgift vil der være et
større incitament til at vælge andre og bedre
forsikringsordninger. Dette er forbundet med en
samfundsmæssig gevinst.
Det bemærkes, at den nuværende
stempelafgift på 50 kr. pr. genforsikring med dette
lovforslag falder bort sammen med reglen om, at afgiften af
lovpligtige motoransvarsforsikringer højest kan
udgøre 8 kr. Hertil kommer, at der med dette forslag skal
betales afgift selvom forsikringssummen ikke overstiger 12.000 kr.
Disse ændringer vurderes ikke at være forbundet med
nævneværdige økonomiske konsekvenser.
Finansårsvirkning på konto
skønnes til ca. 125 mio. kr. i 2013.
4.2. Økonomiske
konsekvenser for kommuner og regioner
Forslaget skønnes ikke at have
nævneværdige økonomiske konsekvenser for
kommuner og regioner.
4.3. Skatteudgifter
Afgiften ved genforsikring er en skattesanktion,
som med dette forslag ophæves. En skattesanktion er det
modsatte af en skatteudgift. Efter de gældende regler
indebærer afgift af genforsikring en form for
dobbeltregulering, idet der ved genforsikring betales afgift to
gange af det, der er forsikret i første omgang.
Størrelsen af skattesanktionen svarer til provenutabet
heraf, som er uden nævneværdig karakter.
Der er ingen skatteudgifter forbundet med
forslaget.
5. Administrative konsekvenser
for det offentlige
Forslaget skønnes at medføre
engangsomkostninger vedr. it-udvikling og porto mv. på 0,5
mio. kr. Forslaget skønnes endvidere at medføre
engangsomkostninger til 1 årsværk vedr. vejledning mv.
svarende til en udgift på 0,6 mio. kr.
Forslaget skønnes ikke at medføre
løbende omkostninger.
6. Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
Forslaget skønnes umiddelbart at
medføre en omkostning på ca. 150 mio. kr. om
året for erhvervslivet i varig virkning. Heraf kan over
halvdelen henføres til en skærpelse af forkert
forsikringspraksis. Den samlede omkostning forventes at blive
overvæltet i endeligt forbrug.
Som følge af ophævelse af afgift ved
genforsikring, opnår forsikringsselskaber en besparelse
på 50 kr. pr genforsikringskontrakt. Samlet vurderes denne
besparelse sammen med de andre småjusteringer dog at
være af mindre betydning.
Den øgede mobilitet og tilskyndelse til
konkurrence på forsikringsmarkedet er til gavn for erhverv,
der tegner skadeforsikringer, idet de alt andet lig vil kunne
opnå lavere udgifter til forsikringspræmier.
7. Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Forslaget har været sendt til vurdering hos
Erhvervsstyrelsens Center for Kvalitet i Erhvervsregulering (CKR).
CKR bemærker, at med lovforslaget bliver det lovpligtigt for
virksomheder, som indgår aftaler om skadesforsikringer, at
registrere sig og føre regnskab over afgiftspligtige
skadesforsikringspræmier. CKR bemærker endvidere, at
SKAT oplyser, at langt størstedelen af alle
forsikringsselskaber allerede følger denne
fremgangsmåde, hvorfor det kun er enkelte virksomheder, som i
praksis skal ændre procedure for registrering og
regnskabsaflæggelse af afgiftspligtige
skadesforsikringspræmier.
CKR vurderer på baggrund heraf, at de
administrative omstillingskonsekvenser for virksomhederne vil
være begrænsede. Endvidere findes det positivt, at
regnskabsaflægningen udformes på tilsvarende måde
som ved regler, der er gældende for andre afgifter. Herved
ensrettes procedurerne, og de oplevede byrder for virksomhederne
kan potentielt minimeres. CKR finder det positivt, at
lovforslaget træder i kraft den 1. januar 2013, så
virksomhederne får tid til at omstille sig til de nye
procedurer.
8. Administrative konsekvenser
for borgerne
Forslaget vurderes ikke at have administrative
konsekvenser for borgerne.
9. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
10. Forholdet til EU-retten
Forslaget notificeres som udkast efter direktiv
98/34/EF (Informationsproceduredirektivet) med senere
ændringer.
11. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Udover alle ministerier samt udvalgte styrelser
mv. er lovforslaget sendt i høring hos Advokatrådet,
CEPOS, Cevea, Danske Advokater, Danske Regioner, Dansk Erhverv,
Datatilsynet, Den Danske Skatteborgerforening, DI,
Erhvervsstyrelsen - Center for kvalitet i Erhvervsregulering,
Finansrådet, Finanstilsynet, Forbrugerrådet, Forsikring
og Pension, FDR - Foreningen Danske Revisorer, FSR - Danske
revisorer, Kommunernes Landsforening, Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen, Retssikkerhedschefen - SKAT.
| | | 12. Sammenfattende skema | | | | Samlet
vurdering af konsekvenser af lovforslaget | | | | | Positive konsekvenser/ mindre
udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Forslaget skønnes at medfører
et umiddelbart provenu efter tilbageløb på ca. 100
mio. kr. om året i varig virkning | Ingen nævneværdige
økonomiske konsekvenser | Administrative konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Engangsomkostninger på 1,1 mio.
kr. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen nævneværdige
økonomiske konsekvenser | Forslaget skønnes umiddelbart at
medføre en omkostning på ca. 150 mio. kr. om
året i varig virkning for erhvervslivet. Heraf kan over
halvdelen henføres til en skærpelse af forkert
forsikringspraksis. Den samlede omkostning forventes at blive
overvæltet i endeligt forbrug. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen nævneværdige
konsekvenser | Ingen nævneværdige
konsekvenser | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget notificeres som udkast efter
direktiv 98/34/EF (Informationsproceduredirektivet) med senere
ændringer. | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til kapitel 1
Til § 1
I lov om afgift af skadesforsikring skal begrebet
skadesforsikring forstås som en aftale, hvor et
forsikringsselskab overtager den økonomiske risiko for en
uvis begivenheds indtræden. Efter forsikringsaftalelovens
§ 35 kan enhver lovlig interesse, der lader sig
ansætte i penge, være genstand for skadesforsikring.
Forsikringen kan tegnes for forsikringstagerens eller tredjemands
interesse.
Til stk. 1
I forslagets § 1, stk. 1, nr. 1,
bestemmes det, at der er afgiftspligt af præmier for
skadesforsikring, som indgås her i landet. Bestemmelsen skal
ses i sammenhæng med stk. 2. I stk. 1, nr. 2, bestemmes, at
der endvidere er afgiftspligt for skadesforsikringsaftaler, for
hvilke risikoen er placeret her i landet, uanset hvor de er
indgået.
Ved »indgået her i landet« i
stk.1, nr. 1, forstås en aftale om skadesforsikring, der af
en forsikringstager er indgået med:
- et
forsikringsselskab, som er etableret her i landet
- en filial af et
udenlandsk forsikringsselskab, som er etableret her i landet
eller
- en
forsikringsformidler etableret her i landet, som formidler
forsikringen for danske eller udenlandske forsikringsselskaber.
Til stk. 2
Stk. 2
er en videreførelse af reglerne i stempelafgiftsloven, og er
en undtagelse til stk. 1, nr. 1. I stk. 2 bestemmes, at
hvis risikoen for forsikringsaftalen er placeret i en anden stat,
der er omfattet af aftalen om Det Europæiske
Økonomiske Samarbejdsområde (EØS), er
forsikringen ikke afgiftspligtig her i landet, uanset hvor
forsikringen tegnes. EØS består af EU-landene samt
Norge, Island og Lichtenstein.
Der er således afgiftspligt af de
forsikringsaftaler, hvor risikoen er placeret her i landet, samt de
forsikringsaftaler, som er indgået her i landet, og hvor
risikoen er placeret i et land, som ikke er omfattet af EØS.
Der er derimod ikke afgiftspligt efter § 1, stk. 1,
i de situationer, hvor forsikringsaftalen er indgået med en
forsikringsvirksomhed, der er beliggende i Danmark, men hvor
risikoen er placeret i et andet EØS-land.
Bestemmelsen i § 1, stk. 2, om
afgiftspligt i forhold til risikoens placering er i
overensstemmelse med Rådets direktiv 92/49/EØF, som i
artikel 46 fastslår, at forsikringsaftaler udelukkende
må pålægges afgift i det land, hvor risikoen
består, herefter benævnt risikolandet. Efter
Rådets direktiv 88/357/EØF, artikel 2 d defineres
risikolandet således:
• Den
medlemsstat, hvor genstanden befinder sig, såfremt
forsikringen dækker enten fast ejendom eller fast ejendom og
indbo, i det omfang indboet er dækket af samme
forsikringspolice
• Den
medlemsstat, hvor registreringen er sket, såfremt
forsikringen dækker transportmidler af enhver art
• Den
medlemsstat, hvor forsikringstageren har indgået aftalen,
hvor der er tale om en aftale med en varighed på højst
fire måneder vedrørende risici i forbindelse med
rejser eller ferie, uanset hvilken forsikringsklasse der er tale
om
• Den
medlemsstat, hvor forsikringstageren har sin sædvanlige
bopæl eller, hvis forsikringstageren er en juridisk person,
den medlemsstat, hvor den i aftalen omhandlede virksomhed er
beliggende, i alle de tilfælde, som ikke udtrykkeligt er
omhandlet i de foregående led
Til stk. 3
Stk. 3 er en præcisering af
gældende praksis efter stempelafgiftsloven, hvor det
fastslås, at begrebet skadesforsikring i dette lovforslag er
i overensstemmelse med de forsikringsretlige definitioner. Ved
skadesforsikring forstås således begrebsmæssigt
forsikring af de forsikringsklasser, der fremgår af bilag 7
til Lov om finansiel virksomhed. Skadesforsikring er for eksempel
bygningsforsikring, løsøreforsikring,
erhvervsansvarsforsikring, indboforsikring,
familieansvarsforsikring, personulykkesforsikring,
retshjælpsforsikring samt motoransvarsforsikringer.
Efter den gældende stempelafgiftslov anses
visse invalideforsikringer (forsikringer mod tab af erhvervsevne)
ikke for omfattet af stempelafgiften, hvilket fremgik af
bemærkningerne til lov nr. 383 af 2. juni 1999 om
ændring af bl.a. stempelafgiftsloven. Dette er en
følge af, at livsforsikringer ved denne lovændring
blev undtaget fra stempelafgift, med henblik på at ligestille
livsforsikringer og pensionsordninger. Baggrunden er, at disse
invalideforsikringer anses for invalidepensionsordninger. Der er
tale om invalideforsikringer med løbende udbetalinger, som i
dag er omfattet af Pensionsbeskatningslovens § 2, nr. 4,
litra c, og som er omfattet af fradragsret og bortseelsesret efter
Pensionsbeskatningsloven. Ordningerne kan tegnes i
livsforsikringsselskaber og pensionskasser. Disse forsikringer vil
fortsat ikke være omfattet af skadesforsikringsafgift, idet
det ikke er hensigten at ændre på retstilstanden.
Til § 2
I § 2 fastsættes afgiftssatsen,
som udgør 1,1 pct. af forsikringspræmien.
Til § 3
Formålet med bestemmelsen er at undgå,
at afgiftsgrundlaget kunstigt holdes nede for at reducere
afgiftsbetalingen.
Til stk. 1
I § 3 stk. 1, præciseres det,
at der med præmie forstås det vederlag, der betales for
en skadesforsikring, og at det er uden betydning, om prisen,
altså vederlaget, betales af forsikringstageren eller af 3.
-mand.
Består vederlaget helt eller delvist af
andet end penge, skal værdien af dette »andet«
medregnes til vederlaget. Det kan f.eks. være
tilfældet, hvis der finder en byttehandel eller lignende sted
som led i betalingen for forsikringen. I så fald afspejler
den betalte præmie ikke den reelle pris for forsikringen.
Til stk. 2
I stk. 2 fastsættes der regler om, at
hvis aftalen om en afgiftspligtig skadesforsikring indgås i
sammenhæng med eller har sammenhæng med en anden
aftale, skal vederlaget anses for at udgøre mindst det
beløb, som uafhængige parter ville fastsætte for
en tilsvarende forsikring. Det er f.eks. tilfældet, hvis der
til et kreditkort knytter sig en rejseforsikring m.v., hvis et
abonnement, kontingent eller lignende også indeholder en
skadesforsikring, eller hvis f.eks. et salær
vedrørende salg af en fast ejendom også indeholder en
skadesforsikring i forbindelse med flytningen. I disse
tilfælde kan den synlige præmie for skadesforsikringen
være reduceret, eller måske kan forsikringen ligefrem
være »gratis«, fordi den reelle præmie for
skadesforsikringen betales som en del af en anden ydelse m.v.
Afgiftsgrundlaget bliver derved for lavt, medmindre der findes en
regel, som fastsætter, at vederlaget for forsikringen i
sådanne situationer skal udgøre mindst det
beløb, som uafhængige parter ville fastsætte for
en tilsvarende forsikring.
Det samme gør sig gældende, hvis der
består et interessefællesskab mellem parterne. Begrebet
»interessefællesskab« er ikke nærmere
defineret, men bestemmelsen skal give SKAT en mulighed for, i
særlige tilfælde, at tilsidesætte et
afgiftsgrundlag, hvis det afviger fra markedsmæssige
vilkår. Det er ikke en bestemmelse, som forventes anvendt
særligt ofte, og i sidste ende vil det være op til
domstolene at træffe afgørelse.
Reglen kan også tænkes anvendt i en
situation, hvor der indgås aftale om både en
afgiftspligtig og en afgiftsfritaget forsikring, og præmien
for den afgiftspligtige del er sat uforholdsmæssigt lavt,
mens præmien for den afgiftsfritagne del er sat tilsvarende
uforholdsmæssigt højt.
Til § 4
Bestemmelsen fritager præmier
vedrørende visse forsikringer fra afgiften. Fritagelserne i
nr. 1-4 viderefører de fritagelser, der findes i
stempelafgiftsloven. I nr. 5 og 6 fritages præmier
vedrørende genforsikringskontrakter samt ansvarsforsikringer
for motorkøretøjer.
Til nr. 3
Definition af, hvad der skal forstås ved
sø- og transport- og luftfartsforsikring bygger på den
almindelige forståelse af disse begreber inden for
forsikringsbranchen mv.
I §§ 59 - 76 i
Forsikringsaftaleloven og i Dansk Søforsikringskonvention er
fastsat en række bestemmelser og definitioner, der alle
vedrører søforsikring.
Heraf fremgår bl.a., at en
søforsikring er en forsikring mod fare under
søtransporter. Forsikringen omfatter både skib og gods
og dertil knyttet interesse, under transport på havet,
på søer, på floder, kanaler og på andre
vandveje.
Omfatter forsikringen også forsikring mod
fare ved transport eller ophold på land i forbindelse med
søtransporten, er hele forsikringen at anse som en
søforsikring. Se forsikringsaftalelovens § 59
stk. 1.
Forsikring, der knytter sig til et skib der er
på bedding, i dok eller som i øvrigt er stilleliggende
samt forsikring af gods i sådant skib, anses også for
søforsikring. Se forsikringsaftalelovens § 59,
stk. 2.
Lystfartøjsforsikringer er omfattet af
begrebet søforsikring.
En luftfartsforsikring omfatter kaskoforsikring,
der dækker tab af eller skade på fly, der befinder sig
i luften, på jorden, i vandet eller i hangar. Endvidere
omfatter luftfartsforsikring ansvarsforsikring for skade på
tredjemand.
§§ 77 og 78 i
forsikringsaftaleloven vedrører anden transportforsikring.
Anden transportforsikring end søforsikring omfatter efter
ordlyden i § 77 »enhver art af fare, for hvilken
den forsikrede interesse udsættes under
transporten«.
En transportforsikring omfattet almindeligvis
både forsikring af varer under forsendelse samt det ansvar,
som transportører, ekspeditører, godsterminaler mv.,
har for varerne under forsendelsen.
Til nr. 4
En kreditforsikring og kautionsforsikring er
karakteriseret ved, at forsikringsvirksomheden påtager sig
risikoen for en persons eller selskabs betalingsevne og
betalingsvilje. Der er tale om forsikringsklasse 14 og 15 i bilag 7
til lov om finansiel virksomhed.
Til kapitel 2
Til § 5
Bestemmelsen fastsætter, at de
afgiftspligtige efter loven er forsikringsvirksomheder, der
indgår aftaler om skadesforsikringer, hvor præmien er
afgiftspligtig efter lovens § 1.
Til § 6
Det foreslås i bestemmelsen, at der er
registreringspligt for alle forsikringsvirksomheder, som
indgår aftaler om skadesforsikringer, hvor præmien er
afgiftspligtig efter loven.
I stk. 1 bestemmes det, at
afgiftspligtige virksomheder, som indgår aftaler om
skadesforsikring, og hvor præmierne ikke er fritaget efter
§ 4, skal melde sig til registrering hos SKAT.
I stk. 2 foreslås det, at
forsikringsselskaber fra andre EU-lande eller lande uden for EU,
med hvilke Danmark har en aftale om gensidig bistand til
inddrivelse, der svarer til reglerne inden for EU kan udpege en
herboende repræsentant. Det betyder, at disse virksomheder
har ret til at være registreret hos SKAT ved en herboende
repræsentant, men at det ikke er et krav.
Forslaget skal ses i sammenhæng med, at det
følger af Rådets direktiv 2010/24/EU af 16. marts 2010
om gensidig bistand ved inddrivelse af fordringer i forbindelse med
skatter, afgifter og andre foranstaltninger, at Danmark kan
få bistand fra andre EU-lande til at inddrive skatter og
afgifter, herunder den foreslåede afgift. Dermed vil afgiften
kunne inddrives hos virksomheden, hvis denne har forretningssted i
sådanne lande.
Forslaget sikrer, at hvis virksomheden
ønsker at udpege og få registreret en sådan
repræsentant, så er det muligt.
I stk. 3 foreslås det at
stille krav om en herboende repræsentant for så vidt
angår forsikringsselskaber, som er etableret i lande uden for
EU, med hvilke Danmark ikke har en aftale om gensidig bistand til
inddrivelse, der svarer til reglerne inden for EU.
Afgiftspligtige virksomheder, der ikke har
forretningssted i Danmark, EU eller lande uden for EU, med hvilke
Danmark har en aftale om gensidig bistand til inddrivelse, der
svarer til reglerne inden for EU, skal således efter
forslaget registreres med en herboende repræsentant. Dvs. ved
en person, der er bosiddende her i landet, eller ved en virksomhed,
der har forretningssted her i landet.
Stk. 4
indeholder bestemmelser om fristen til at anmelde sig til
registrering, til at meddele SKAT diverse ændringer i
registreringsforholdet og til at meddele SKAT, at virksomheden ikke
længere driver virksomhed, som medfører
registreringspligt. Fristen for anmeldelse til registrering er
således efter forslaget 8 dage forud for, at den
registreringspligtige virksomhed påbegyndes, og fristen for
at meddele senere ændringer i registreringsforholdet eller
ophør af den registreringspligtige virksomhed er 8 dage
efter ændringen eller ophøret. Bestemmelsen svarer til
reglerne i andre afgiftslove.
Til kapitel 3
Til § 7
Efter bestemmelsen skal afgiften opgøres
på grundlag af de forsikringspræmier, som den
afgiftspligtige virksomhed har opkrævet i afgiftsperioden,
som er kalendermåneden. Med opkrævet forstås de
præmier, som virksomheden har faktureret, men ikke
nødvendigvis modtaget betaling af, i perioden. Generelt
bemærkes, at hvor der opstår regulering af
præmie, skal denne generelt behandles således, at samme
faktiske præmiebetaling kun afgiftsbelægges én
gang.
Til stk. 2
Bestemmelsen fastsætter, at virksomheden i
afgiftsgrundlaget kan modregne evt. opkrævede præmier,
hvor kunden efterfølgende er trådt tilbage fra aftalen
efter reglerne om fortrydelsesret, som findes i
forsikringslovgivningen. Modregningen kan ske i den afgiftsperiode,
hvor det konstateres, at der ikke er tegnet nogen forsikring.
Til stk. 3
Efter bestemmelsen kan den afgiftspligtige
ligeledes modregne forsikringspræmier, hvor disse er
konstateret tabt, og som er medregnet i afgiftsgrundlaget i
tidligere afgiftsperioder.
Reglerne om modregning i afgiftsgrundlaget i
stk. 2, 3 og 4 suppleres af de generelle regler om
ændring af afgiftstilsvar i skatteforvaltningsloven.
Genoptagelse kan eksempelvis ske ved, at virksomheden indsender en
efterangivelse. Ændringen vil i disse tilfælde skulle
henføres (periodiseres) til den afgiftsperiode, som
ændringen - f.eks. en fejlrettelse - vedrører. Det
skyldes, at genoptagelse efter disse regler er undergivet visse
frister. Det betyder, at afgiftstilsvaret ikke kan ændres,
hvis anmodningen om ændring ikke overholder fristerne i
skatteforvaltningsloven.
Ved anvendelse af stk. 2-4 skal fristerne i
skatteforvaltningsloven ligeledes iagttages.
Til stk. 4
Efter den foreslåede bestemmelse kan den
afgiftspligtige modregne opkrævede forsikringspræmier,
som tilbagebetales forsikringstageren i forbindelse med opsigelse
af forsikringen, samt præmier, som tilbagebetales til kunden
i forbindelse med en efterfølgende regulering
(tilbagebetaling) af en allerede indbetalt præmie.
Til kapitel 4
Til § 8
Bestemmelsen fastsætter, at afgiftsperioden
efter loven er kalendermåneden. Det betyder, at afgiften skal
opgøres og indbetales månedligt. Dette svarer til
reglerne i andre afgiftslove. Dette skal ses i sammenhæng
med, at det foreslås, at afregning af
skadesforsikringsafgiften skal ske efter de generelle regler for
betaling af afgift, som findes i opkrævningsloven, ligesom
det er tilfældet for langt de fleste andre afgiftslove.
Til § 9
Det foreslås i stk. 1, at registrerede
virksomheder efter udløbet af hver afgiftsperiode
(kalendermåned) skal angive og indbetale afgiften for den
forløbne måned til told- og skatteforvaltningen.
Angivelse af afgiften sker efter de generelle regler i
§§ 2 og 3 i opkrævningsloven. Det
foreslås videre, at skatteministeren kan fastsætte
nærmere regler om angivelse og indbetaling, herunder regler
om digital angivelse. Der kan være tale om regler
vedrørende den måde, angivelsen og betalingen skal
foregå i praksis, anvendelse af digital angivelse, krav til
de oplysninger, der skal afgives på angivelsen o.lign.
De foreslåede regler om angivelse og
betaling betyder bl.a., at angivelsen skal indgives til SKAT senest
den 15. i den første måned efter udløbet af
afgiftsperioden. I januar måned skal angivelsen dog indgives
senest den 17. januar. Såfremt sidste rettidige angivelsesdag
er en lørdag, søndag eller helligdag, anses den
nærmest følgende hverdag som sidste rettidige
angivelsesdag. Afgift forfalder til betaling den 1. i den
måned, hvor angivelsen skal indgives, og skal indbetales
senest sammen med angivelsesfristens udløb. Udgør
betalingen ifølge en angivelse under 50 kr., kan indbetaling
af beløbet undlades. Angivelser skal være underskrevet
af virksomhedens ansvarlige ledelse. Dette svarer til de
administrative regler, der typisk gælder for andre
afgifter.
I stk. 2 foreslås, at ved manglende
angivelse eller betaling gælder opkrævningslovens
almindelige regler i §§ 4 - 8.
Af opkrævningslovens regler fremgår
det bl.a., hvad SKAT kan gøre, hvis reglerne om angivelse og
betaling ikke overholdes. Hvis der ikke er modtaget en angivelse
ved fristens udløb, kan SKAT fastsætte
afgiftsbeløbet skønsmæssigt. En
foreløbig fastsættelse koster 800 kr. og har SKAT
gentagne gange måtte fastsætte afgiftsbeløbet
foreløbigt efter disse regler, kan SKAT inddrage
virksomhedens registrering for afgiften.
SKAT kan også meddele virksomheden et
påbud om, at den skal overholde nærmere bestemte
regler, og kan pålægge den afgiftspligtige virksomhed
daglige bøder indtil påbuddet efterleves. Konstateres
det, at virksomheden har betalt for lidt i afgift, bliver
virksomheden opkrævet det skyldige beløb, og kan det
ikke nærmere fastsættes på grundlag af
virksomhedens regnskaber, kan SKAT fastsætte afgiften
skønsmæssigt.
Der betales desuden gebyr på 65 kr. for
erindringsskrivelser, og der betales renter, hvis afgiften ikke
betales rettidigt. SKAT kan dog under særlige
omstændigheder fritage for betaling af erindringsgebyr og
afgiften på 800 kr. for en foreløbig
fastsættelse.
Til § 10
Den foreslåede bestemmelse fastsætter
regler for, hvordan et afgiftsgrundlag skal opgøres, hvis
det er i fremmed valuta. Bestemmelsen udvider princippet i den
hidtidige regel i stempelafgiftslovens § 13, stk. 2,
som udelukkende omhandler omregning fra euro til danske kroner,
sådan at reglerne bliver ens for alle valutaer.
I forhold til de nugældende regler bestemmes
det endvidere, at hvis der ikke er fastsat en officiel middelkurs
for den pågældende valuta, benyttes en sælgerkurs
som fastsat af et pengeinstitut indenfor de seneste 14 dage forud
for indgivelsen af angivelsen. En sælgerkurs er kursen ved et
pengeinstituts salg og kundens køb.
Til kapitel 5
Til § 11
I lovforslagets § 11, stk. 1-4
foreslås regnskabsbestemmelser for registrerede
forsikringsvirksomheder.
Det foreslås. at regnskabsreglerne udformes
på tilsvarende måde som de regler, der er
gældende for andre afgifter.
Forsikringsvirksomheder skal ifølge den
foreslåede bestemmelse i stk. 1 føre et regnskab
over afgiftspligtige forsikringspræmier, som kan danne
grundlag for opgørelse af afgiftsbeløb, der skal
angives og betales hver måned, samt danne grundlag for
kontrol med afgiftens korrekte betaling. Regnskabet kan være
integreret i det almindelige forretningsregnskab hos den
afgiftspligtige.
Reglen indebærer, at regnskabet skal
indeholde specifikationer af, hvordan afgiften er beregnet, det
skal være muligt at sammenholde posteringerne af
afgiftsbeløb i regnskabet med beregningen af afgiften for
hvert afgiftspligtigt præmiebeløb, og der skal
være et klart og entydigt kontrolspor.
I stk. 2 foreslås det, at
afgiften skal fremgå på præmiefakturaen, dvs.
kvitteringen eller opkrævningsdokumentet vedrørende
forsikringspræmien, som i øvrigt skal indeholde
identifikationsoplysning (CVR-nr.) på den afgiftspligtige
virksomhed, som betaler afgiften til SKAT.
I stk. 3 foreslås det, at
den afgiftspligtige har pligt til at opbevare regnskabsmaterialet,
og at det skal opbevares i 5 år fra regnskabsårets
slutning.
I overensstemmelse med de øvrige
afgiftslove foreslås det i stk. 4, at skatteministeren
bemyndiges til at fastsætte nærmere regler for
virksomhedernes regnskabsførelse. Det kan eksempelvis
være nærmere regler om oprettelse af og krav til
bestemte konti i regnskabet.
Til kapitel 6
Til § 12
Det foreslås i bestemmelsen, at der er
hæftelse for afgiften for herboende repræsentanter for
afgiftspligtige forsikringsselskaber med forretningssted i et land
uden for EU, med hvilket Danmark ikke har en aftale om gensidig
bistand til inddrivelse, der svarer til reglerne inden for EU, jf.
§ 6, stk. 3. Det foreslås videre, at aftageren
af forsikringen hæfter for betaling af afgiften, hvis den
afgiftspligtige forsikringsvirksomhed har forretningssted udenfor
EU og har undladt at registrere sig efter § 6,
stk. 3 ved en herboende repræsentant.
Forsikringsvirksomheden vil efter § 6, stk. 3
være forpligtet til at registrere sig i Danmark, hvis den har
forretningssted i et land, med hvilket Danmark ikke har
indgået en aftale om gensidig bistand om inddrivelse, der
svarer til reglerne i EU.
Til kapitel 7
Til § 13
Den foreslåede bestemmelse fastsætter
SKATs kontrolbeføjelser, i lighed med tilsvarende
bestemmelser i andre afgiftslove.
I stk. 1 foreslås det, at
SKAT har adgang til at foretage eftersyn hos afgiftspligtige
forsikringsvirksomheder eller deres repræsentant uden
retskendelse med henblik på kontrol af afgiften. Med
bestemmelsen fraviges kravet i Grundlovens § 72 om
forudgående retskendelse. Der kræves således ikke
retskendelse for at foretage eftersyn efter bestemmelsen, men
behørig legitimation. I den forbindelse er SKAT berettiget
til at foretage eftersyn i lokaler, der benyttes af virksomheden,
og til at efterse forretningsbøger, regnskabsmateriale samt
korrespondance m.v. Tvangsindgreb efter bestemmelsen vil skulle ske
under hensyntagen til bestemmelserne i lov nr. 442 af 9. juni 2004
om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og
oplysningspligter (Retssikkerhedsloven).
I stk. 2 foreslås, at
virksomhedens indehaver og ansatte har pligt til at bistå
SKAT ved eftersynet efter stk. 1.
I stk. 3 foreslås, at
virksomheden har pligt til at udlevere eller indsende
regnskabsmateriale m.v. til SKAT. Endvidere foreslås det, at
SKAT også har adgang til materiale jf. stk. 1, når
dette findes på i elektronisk form.
I stk. 4 foreslås, at
politiet bistår SKAT i kontrollen efter aftale mellem de to
ressortministre. Der foreligger ikke sådanne formelle regler
i dag, men bestemmelsen giver SKAT mulighed for at anmode politiet
om bistand ved kontrol. Politiets bistand efter denne bestemmelse
omfatter udelukkende bistand til overvindelse af fysiske hindringer
for kontrollens gennemførelse, og det er den stedlige
politidirektør, der konkret afgør, om politiet skal
bistå SKAT. Den foreslåede regel i 2. punktum giver
justitsministeren hjemmel til at udstede nærmere regler om
politiets bistand i en bekendtgørelse, efter forhandling med
skatteministeren.
Til § 14
Med bestemmelsen foreslås det, at
virksomheder på SKATs anmodning skal oplyse om køb af
forsikringer, hvor præmien er afgiftspligtig. Oplysningerne
vil kunne anvendes til SKATs arbejde med kontrol af afgiften.
Bestemmelsen svarer til lignende regler i andre afgiftslove.
Til § 15
Det foreslås, at offentlige myndigheder
på SKATs anmodning er forpligtiget til at afgive oplysninger
til brug for registrering af virksomheder og kontrol med afgiften.
Bestemmelsen svarer til lignende regler i andre afgiftslove.
Til kapitel 8
Til § 16
Den foreslåede bestemmelse indeholder lovens
strafbestemmelser, som svarer til strafbestemmelserne i
øvrige afgiftslove.
Forslaget til stk. 1 hjemler
bødestraf for den, der forsætligt eller groft uagtsomt
afgiver urigtige eller vildledende oplysninger, eller fortier
oplysninger, til brug for afgiftskontrollen. Endvidere
foreslås det, at det kan straffes med bøde, hvis
afgiftspligtige virksomheder ikke overholder registreringspligten i
lovens § 6, stk. 1 og stk. 3, eller ikke
overholder fristen for registrering efter lovens § 6,
stk. 4, undlader at indgive afgiftsangivelse efter lovens
§ 9, undlader at overholde bestemmelsen i § 10
for omregning af afgiftsgrundlaget fra fremmed valuta, undlader at
overholde regnskabsbestemmelserne i § 11, undlader at
overholde pligten til at bistå ved SKATs kontrol eller
udlevere materiale til brug for kontrol, jf. § 13,
stk. 2 og 3 og § 14.
Den foreslåede regel i stk. 2 medfører, at
der kan fastsættes regler om bødestraf for
overtrædelser af bestemmelser i en bekendtgørelse, som
ministeren udsteder i medfør af bemyndigelser i loven.
Af den foreslåede regel i stk. 3 følger det, at
der kan straffes med bøde eller fængsel i op til 1
år og 6 måneder for forsætlige
overtrædelser af loven, med mindre der kan idømmes en
højere straf efter straffelovens § 289.
Det foreslås i stk. 4, at der skal kunne
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens kapitel 5.
Til § 17
I bestemmelsen foreslås det, at
opkrævningslovens §§ 18 og 19 skal finde
anvendelse i lighed med, hvad der gælder i andre
afgiftslove.
Det betyder, at hvis en overtrædelse ikke
vil medføre højere straf end bøde, vil sagen
kunne afsluttes administrativt uden retslig forfølgning,
såfremt den pågældende erkender sig skyldig og
betaler den fastsatte bøde. Betales bøden eller
bliver den inddrevet eller afsonet, sker der ikke videre
forfølgning. Bøder opkræves og inddrives i
henhold til lovgivningens almindelige regler. Retsplejelovens
regler om tiltalerejsning finder anvendelse i sager, der afsluttes
administrativt. Ransagning i sager om overtrædelse af loven
sker i overensstemmelse med retsplejeloven.
Til kapitel 9
Til § 18
I stk. 1 foreslås, at
loven træder i kraft den 1. januar 2013, og i stk. 2 foreslås det, at
stempelafgiftsloven samtidig ophæves. Det vil samtidig
medføre, at tilladelser til afregning af afgift efter
§ 70 i stempelafgiftsloven bortfalder ved
ikrafttræden af loven. Virksomheder, der afregner afgift
efter den hidtidige lovs § 70, vil af SKAT automatisk
blive registreret efter lov om afgift af skadesforsikringer, og vil
dermed skulle foretage angivelse og betaling, som de hidtil har
gjort efter stempelafgiftsloven.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 3 er en
overgangsbestemmelse, som betyder, at forsikringsselskaberne uanset
tidligere indgåede prisaftaler har mulighed for overfor
kunden at forhøje præmien med afgiften, efter lovens
ikrafttræden.
Reglen i stk. 4 foreslås indsat,
således at værdien af ubrugte stempelmærker efter
den hidtidige stempelafgiftslov kan tilbagebetales efter
ansøgning til SKAT frem til 31. december 2015. Ligeledes
foreslås det, at der indenfor samme frist kan ske
tilbagebetaling at afgiften af stempelmærker, der er anvendt
til et stempelafgiftsfrit dokument og beløb, hvormed
værdien af stempelmærkerne, der er anvendt til et
dokument, overstiger den fastsatte stempelafgift.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 5 er indsat som en
værnsregel for at forhindre spekulation ved overgangen
til de nye regler. Efter lovens § 7, stk. 1, medregnes til
afgiftsgrundlaget forsikringspræmier, som den afgiftspligtige
har opkrævet i afgiftsperioden. For at undgå at
forsikringsvirksomheder inden loven træder i kraft
opkræver forsikringspræmien for en periode
længere end et år, men hvor præmien eller en del
heraf først forfalder til betaling efter den 31. december
2013, foreslås det, at den del af præmien, der
først skal betales efter den 31. december 2013, skal anses
som opkrævet på betalingstidspunktet. Det
indebærer, at forsikringsvirksomheden skal betale afgift af
den del af forsikringspræmien, som først skal betales
efter den 31. december 2013. Ved at fastsætte fristen til den
31. december 2013, vil værnsreglen ikke komme til at
berøre forsikringer, som er tegnet på normale
vilkår.
Til § 19
Det foreslås, at loven ikke skal gælde
for Færøerne og Grønland.
Til § 20
Bestemmelsen indeholder en konsekvensændring
i opkrævningsloven.
Opkrævningsloven indeholder i bilag 1, liste A, en opremsning af
de afgiftslove, for hvilke opkrævningslovens bestemmelser er
gældende. Skadesforsikringsafgiftsloven tilføjes til
dette bilag som nr. 34.
Til § 21
Bestemmelsen indeholder en konsekvensændring
i inddrivelsesloven.
I inddrivelseslovens bilag 1, nr. 6, nævnes bl.a.
stempelafgift som en af de afgifter, hvor staten ved manglende
angivelse har ret til lønindeholdelse og udpantning. Stempelafgift erstattes i dette
bilag med skadesforsikringsafgift.
Til § 22
Bestemmelsen indeholder konsekvensændring i
lov nr. 513 af 7. juni 2006 om ændring af
opkrævningsloven, selskabsskatteloven og visse andre love
(opkrævning via én skattekonto).
Bestemmelsen er dels en konsekvens af, at
stempelafgiften nu erstattes med skadesforsikringsafgiften, som
ligeledes skal være omfattet af reglerne om én
skattekonto, og dels en konsekvens af, at
skadesforsikringsafgiftsloven underlægges reglerne i
opkrævningsloven, og der således fremover ikke er behov
for særregler for så vidt angår
opkrævning.