Fremsat den 16. november 2011 af
økonomi- og indenrigsministeren (Margrethe Vestager)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om kommunal
ejendomsskat
(Forlængelse af
forældelsesfristen for visse krav på tilbagebetaling af
grundskyld)
§ 1
I lov om kommunal ejendomsskat, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1006 af 26. oktober 2009, som
ændret ved § 17 i lov nr. 529 af 26. maj 2010, lov
nr. 705 af 25. juni 2010 og lov nr. 1605 af 22. december 2010,
foretages følgende ændring:
1.
Efter § 30 A indsættes i kapitel VI:
»§ 31. For krav på
tilbagebetaling af grundskyld, som støttes på
§ 1, stk. 4 eller 6, indtræder
forældelse uanset § 3, stk. 1, i lov om
forældelse af fordringer tidligst den 1. januar
2014.«
§ 2
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelse i Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslaget
| Almindelige bemærkninger | | | | Indholdsfortegnelse | | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets baggrund og
formål | 3. | Gældende ret | 4. | Lovforslagets indhold | 5. | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | 6. | Administrative konsekvenser for det
offentlige | 7. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | 8. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | 9. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 10. | Miljømæssige
konsekvenser | 11. | Forholdet til EU-retten | 12. | Hørte myndigheder og
organisationer | 13. | Sammenfattende skema | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
1. Indledning
Det foreslås med nærværende
lovforslag, at forlænge forældelsesfristen for krav
på tilbagebetaling af grundskyld, som støttes på
ejendomsskattelovens § 1, stk. 4 eller 6.
2. Lovforslagets baggrund og
formål
Ved lov nr. 1605 af 22. december 2010, der
trådte i kraft den 1. januar 2011, blev § 1,
stk. 5, i ejendomsskatteloven ændret. Ændringen
vedrørte beregningen af det såkaldte grundskatteloft,
der indebærer et loft over den årlige stigning i den
afgiftspligtige grundværdi for de enkelte grundejeres
påligning af grundskyld.
Den tidligere affattelse af § 1,
stk. 5, i ejendomsskatteloven indebar, at der ved meddelelse
af nye fradrag for forbedringer eller ændringer af
eksisterende fradrag for forbedringer skulle anvendes en
omberegningsmetode, som medførte, at grundskatteloftet
bliver lavere, end formålet med at skabe et korrekt
sammenligningsgrundlag med årets aktuelle vurdering tilsiger.
Vurderingen var derfor, at loven reelt indeholdt et
"skattehul".
Endvidere havde det vist sig, at kommunernes
praksis i relation til beregningen af grundskatteloftet i visse
tilfælde ikke var i overensstemmelse med den dagældende
§ 1, stk. 5, i ejendomsskatteloven. I de omhandlende
tilfælde havde kommunerne uden fornøden hjemmel
administreret i overensstemmelse med det oprindelige formål
med bestemmelsen.
Fra den 1. januar 2011 blev "skattehullet" lukket
med lov nr. 1605 af 22. december 2010. Lovændringen indebar
samtidig, at der fremadrettet blev tilvejebragt hjemmel for
kommunernes praksis, og der har dermed ikke været behov for
fremadrettet at rette kommunernes it-system.
Da kommunernes praksis før 1. januar 2011
var sket uden fornøden hjemmel, har en række borgere
krav på tilbagebetaling af den ulovligt opkrævede
grundskyld. Hertil kommer, at yderligere et antal borgere skal have
penge tilbage i takt med, at SKAT træffer afgørelse i
klagesager om fradrag for forbedringer, som har virkning i
tidligere skatteår, hvor den tidligere affattelse af
§ 1, stk. 5, i ejendomsskatteloven var
gældende.
Der blev i den forbindelse ved lov nr. 1605 af 22.
december 2010, indført en særlig bestemmelse, som
forlænger forældelsesfristen for krav på
tilbagebetaling af grundskyld, som støttes på
§ 1, stk. 5, i den hidtil gældende
ejendomsskattelov. Bestemmelsen indebærer, at der uanset den
3-årige forældelsesfrist i forældelseslovens
§ 3, stk. 1, samt overgangsreglen i
forældelseslovens § 30, stk. 1, tidligst vil
indtræde forældelse af krav på tilbagebetaling af
grundskyld, som støttes på § 1, stk. 5,
i den hidtil gældende ejendomsskattelov, den 1. januar 2014.
Forlængelse af forældelsesfristen skete med henblik
på, at borgernes krav på tilbagebetaling ikke blev
forældede før tilbagebetalingen kunne finde sted.
Under folketingets behandling af lov nr. 1605 af
22. december 2010 opstod der spørgsmål
vedrørende lovens § 1, stk. 4, herunder om
kommunernes praksis for beregning af grundskatteloftet efter denne
bestemmelse har haft fornøden hjemmel. Ejendomsskattelovens
§ 1, stk. 4, omhandler de tilfælde, hvor der
er opstået en ny ejendom, eller hvor der er sket
ændring af en bestående ejendoms areal, anvendelse
eller planforhold mv., eller hvor en lejligheds fordelingstal er
ændret, og hvor vurderingsmyndigheden på den baggrund
har foretaget en ny ansættelse af grundværdien efter
bestemmelserne i vurderingslovens § 33, stk. 16, 17
eller 18. Der blev efterfølgende foretaget en juridisk
vurdering af dette spørgsmål. Det har i den
forbindelse vist sig, at § 1, stk. 4, i
ejendomsskatteloven ikke har indebåret et "skattehul", som
det har været tilfældet med den tidligere
gældende § 1, stk. 5, i ejendomsskatteloven,
men at kommunernes praksis også for så vidt angår
§ 1, stk. 4, har været behæftet med fejl
(regnefejl i it-systemet). Kommunernes praksis for opkrævning
af ejendomsskat i medfør af den omhandlende bestemmelse vil
blive rettet med virkning for opkrævningen af ejendomsskat i
2012. Samtidig vil der ske en tilbagebetaling til borgerne for den
for meget erlagte grundskyld.
For så vidt angår sager efter
§ 1, stk. 4, i lov om kommunal ejendomsskat, kan der
være tale om, at der er opkrævet for meget i grundskyld
frem til og med 2011.
For så vidt angår kommunernes
administrative praksis i henhold til § 1, stk. 6, i
ejendomsskatteloven, hvorefter grundskatteloftet skal omberegnes,
når der sker ændringer i fritagelser for grundskyld
efter lovens §§ 7 og 8, foreslås der samme
forlængelse af forældelsesfristen for krav, der
støttes på § 1, stk. 6, i
ejendomsskatteloven, som for krav der støttes på
ejendomsskattelovens § 1, stk. 4.
Der vil således gælde samme
forlængelse af forældelsesfristen for krav på
tilbagebetaling uanset om tilbagebetalingskravet støttes
på ejendomsskattelovens § 1, stk. 4, 5 eller
6.
Finansudvalget tiltrådte den 10. november
med godkendelse af aktstykke nr. 4, at der til borgerne ydes en
særlig kompensation, der svarer til de krav på
tilbagebetaling af grundskyld, der ville kunne støttes
på § 1, stk. 4 eller 6, i ejendomsskatteloven,
hvis kravene ikke var forældede samt en særlig
kompensation, der svarer til de krav på tilbagebetaling af
grundskyld, der ville kunne støttes på § 1,
stk. 5, i ejendomsskatteloven, som denne bestemmelse var
affattet før ikrafttræden af lov nr. 1605 af 22.
december 2010, men som på tidspunktet for ikrafttræden
af lov nr. 1605 af 22. december 2010 var forældede, jf.
tekstanmærkning ad 16.19.22.
Der er med aktstykket tilvejebragt hjemmel til at
yde en kompensation til borgere, hvis krav måtte være
forældede. Med lovforslaget foreslås det, at
forældelsesfristen for krav på tilbagebetaling af
grundskyld, der støttes på ejendomsskattelovens
§ 1, stk. 4 eller 6, og som fortsat består
forlænges således, at forældelsesfristen tidligst
udløber den 1. januar 2014.
3. Gældende ret
Det følger af forældelseslovens
§ 3, stk. 1, at forældelsesfristen er 3
år, medmindre andet følger af andre bestemmelser.
Ejendomsskattelovens § 1, stk. 4,
omhandler beregning af grundskatteloftet i de tilfælde, hvor
der er opstået en ny ejendom, eller hvor der er sket
ændring af en bestående ejendoms areal, anvendelse
eller planforhold mv., eller hvor en lejligheds fordelingstal er
ændret, og hvor vurderingsmyndigheden på den baggrund
har foretaget en ny ansættelse af grundværdien efter
bestemmelserne i vurderingslovens § 33, stk. 16, 17
eller 18.
Ejendomsskattelovens § 1, stk. 6,
omhandler beregning af grundskatteloftet i de tilfælde, hvor
der sker ændringer i fritagelser for grundskyld efter lovens
§§ 7 og 8.
4. Lovforslagets indhold
Den foreslåede bestemmelse indebærer,
at der uanset den 3-årige forældelsesfrist i
forældelseslovens § 3, stk. 1, tidligst vil
indtræde forældelse af krav på tilbagebetaling af
grundskyld, som støttes på § 1, stk. 4
eller 6, i ejendomsskatteloven, den 1. januar 2014.
Lovforslaget vil give borgere, som har krav
på tilbagebetaling af grundskyld efter ejendomsskattelovens
§ 1, stk. 4 eller 6, en retsstilling svarende til
den, der blev tilvejebragt ved lov nr. 1605 af 22. december 2010,
for så vidt angår krav på tilbagebetaling af
grundskyld, der støttes på § 1, stk. 5,
i den hidtil gældende ejendomsskattelov.
5. Økonomiske
konsekvenser for det offentlige
Forslaget kan have økonomisk betydning for
kommunerne i det omfang den foreslåede bestemmelse
måtte bevirke, at krav med hensyn til hvilke der ville
indtræde forældelse inden tilbagebetaling kan finde
sted fortsat består. Omfanget heraf vurderes dog at
være beskedent. Der etableres en statslig refusionsordning
vedrørende kommunernes udgifter til tilbagebetaling.
6. Administrative konsekvenser
for det offentlige
Lovforslaget har begrænsede administrative
konsekvenser, idet der sigtes mod en i videst muligt omfang
it-tekniskløsning, som kan beregne tilbagebetalingerne.
7. Økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget medfører ikke
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
8. Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Lovforslaget medfører ikke administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
9. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget medfører ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
10. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget medfører ikke
miljømæssige konsekvenser.
11. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har ikke EU-retlige aspekter.
12. Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget har været sendt i høring
hos Advokatrådet, Danmarks Arbejdsgiverforening,
Boligselskabernes Landsorganisation, Dansk Erhverv, Dansk Told og
Skatteforbund, Danske Advokater, Den danske Dommerforening, DI,
FOA, FSR, KL, Landsorganisationen i Danmark, Landsskatteretten,
Ledernes Hovedorganisation, Lejernes Landsorganisation, Danske
Regioner, Skatterevisorforeningen, Landbrug og Fødevarer,
Dansk Skovforening, Skatteborgerforeningen og Parcelhusejernes
Landsforening.
| | 13. Sammenfattende skema | | Samlet vurdering af
konsekvenser af lovforslaget | | | | | Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Forslaget kan have økonomisk
betydning for kommunerne i det omfang den foreslåede
bestemmelse måtte bevirke, at krav med hensyn til hvilke der
ville indtræde forældelse inden tilbagebetaling kan
finde sted fortsat består. Der etableres en statslig
refusionsordning vedrørende kommunerne for udgifterne til
tilbagebetaling. | Administrative konsekvenser for det
offentlige | Begrænsede administrative
konsekvenser for det offentlige | Begrænsede administrative
konsekvenser for det offentlige | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
For krav på tilbagebetaling af grundskyld
efter ejendomsskattelovens § 1, stk. 4 eller 6,
indtræder forældelse, uanset forældelseslovens
§ 3, stk. 1, tidligst den 1. januar 2014.
Bestemmelsen medfører, at
forældelsesfristen for krav på tilbagebetaling af
grundskyld efter lovens § 1, stk. 4 eller 6, som
ikke allerede var forældede på tidspunktet for lovens
ikrafttræden, forlænges.
Bestemmelsen gælder kun for borgernes krav
på tilbagebetaling af ejendomsskat og ikke for kommunens
eventuelle krav mod borgere.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft
dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om kommunal ejendomsskat, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1006 af 26. oktober 2009, som
ændret ved § 17 i lov nr. 529 af 26. maj 2010, lov
nr. 705 af 25. juni 2010 og lov nr. 1605 af 22. december 2010,
foretages følgende ændring: | | | | | | 1. Efter
§ 30 A indsættes i kapitel
VI: Ȥ 31. For
krav på tilbagebetaling af grundskyld, som støttes
på § 1, stk. 4 eller 6, indtræder
forældelse uanset § 3, stk. 1, i lov om
forældelse af fordringer tidligst den 1. januar
2014.« | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelse i Lovtidende. | | | |
|