Betænkning afgivet af Klima-,
Energi- og Bygningsudvalget den 31. maj 2012
1. Ændringsforslag
Klima-, energi- og bygningsministeren har stillet 5
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 2. maj 2012 og var til 1.
behandling den 10. maj 2012. Lovforslaget blev efter 1. behandling
henvist til behandling i Klima-, Energi- og Bygningsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og klima-, energi- og
bygningsministeren sendte den 18. april 2012 dette udkast til
udvalget, jf. KEB alm. del - bilag 246. Den 3. maj 2012 sendte
klima-, energi- og bygningsministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
3. Udtalelse fra klima-, energi- og
bygningsministeren
Klima-, energi- og bygningsministeren har over for udvalget
oplyst følgende om præcisering vedrørende
sikring af kvalitetskrav: forslag til naturgasforsyningslovens
§ 14, stk. 1, nr. 2:
»Det følger af § 12, stk. 1, nr. 2, i lov om
naturgasforsyning, at et transmissionsselskab skal sikre kvaliteten
af den naturgas, der leveres fra transmissionsnettet. Det
følger endvidere af forslaget til ny § 14, stk. 1, nr.
2, i lov om naturgasforsyning, at et distributionsselskab skal
sikre kvaliteten af den opgraderede biogas, der injiceres i
distributionsnettet i dets bevillingsområde.
Dette betyder, at transmissionsselskaber kan kræve, at
leverandører, der ønsker at tilføre gas til
transmissionsnettet af en kvalitet, som ikke overholder reglerne
fastsat i gasreglementet og regler for gastransport udarbejdet af
Energinet.dk, skal dække de nødvendige omkostninger
til sikring af, at den tilførte gas opfylder de fastsatte
specifikationer.
Distributionsselskaber kan ligeledes kræve, at
leverandører, der ønsker at tilføre gas til
distributionsnettet, skal opfylde reglerne fastsat i
gasreglementet. I modsætning til transmissionsnettet er der
ikke fastsat yderligere regler for gas, der ønskes
tilført distributionsnettet, men der pågår for
tiden et myndighedsarbejde omkring fastsættelse af
kvalitetskrav til den gas, herunder opgraderet biogas, der
ønskes tilført distributionsnettet. Kvalitetskravene
har til formål at sikre, at den tilførte gas ikke
påfører distributionsnettet skader, herunder
korrosion. Leverandøren skal dække de
nødvendige omkostninger til sikring af, at den
tilførte gas til distributionsnettet opfylder de til enhver
tid fastsatte specifikationer.
I bemærkninger til forslaget til ny § 14, stk. 1,
nr. 2, i lov om naturgasforsyning henvises til bemærkningerne
til § 12, stk. 1, nr. 2. Det fremgår:
»Ifølge de oprindelige bemærkninger til §
12, stk. 1, nr. 2, i lov om naturgasforsyning, kan
transmissionsselskaberne kræve, at leverandører, der
leverer naturgas af anden kvalitet end fastsat i gasreglementet og
regler for gastransport, skal dække de omkostninger til
sikring af gaskvaliteten, der er forbundet hermed.«
Ved den efterfølgende gennemgang af betydningen af
§ 12, stk. 1, nr. 2, og forslaget til § 14, stk. 1, nr.
2, i forhold til opgraderet biogas, der leveres til enten
transmissions- eller distributionsnettet, nævnes imidlertid
alene gasreglementet.
Jeg skal derfor præcisere, at skulle det vise sig ved en
kvalitetsmåling, der gennemføres af et transmissions-
eller distributionsselskab, at den behandlede biogas ikke opfylder
gasreglementets krav eller kvalitetskrav indeholdt i regler for
gastransport udarbejdet af Energinet.dk, eller de nævnte
kvalitetskrav til gas, der ønskes tilført
distributionsnettet, som er under udarbejdelse, vil ejeren af
opgraderingsanlægget følgelig skulle dække
omkostningerne til sikring af gaskvaliteten i overensstemmelse med
de i de nævnte regler fastsatte specifikationer.«
4. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (udvalget
med undtagelse af LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i udvalget (LA)
indstiller lovforslaget til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede
ændringsforslag.
Liberal Alliance er ikke med i energiforliget og kan ikke
stemme for lovforslaget, bl.a. fordi produktionen af el bliver alt
for dyr sammenlignet med prisen på elbørsen, og fordi
en ensidig dansk satsning på VE-området (herunder
især vindenergi) ikke giver mening i forhold til
ønsket om reduktion i de globale emissioner.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af klima-, energi- og
bygningsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) Nr.
10 affattes således:
»10. I §
47, stk. 1, nr. 2, ændres »§§
44-46« til: »§§ 43 a og
44-46«.«
[Korrektion af
konsekvensændring]
Af klima-, energi- og
bygningsministeren, tiltrådt af udvalget:
2) Nr.
11 affattes således:
»11. I §
49, stk. 2, ændres »i 4 år« til:
»til og med 2015«.«
[Præcisering af
forlængelse af pulje med 4 år]
Til § 3
Af klima-, energi- og
bygningsministeren, tiltrådt af udvalget:
3)
Efter nr. 7 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
14, stk. 2 og 3, ændres
»stk. 1, nr. 3« til: »stk. 1, nr.
4«.«
[Korrektion af henvisning]
Af klima-, energi- og
bygningsministeren, tiltrådt af udvalget:
4) I
de under nr. 9 foreslåede § 35 d, stk. 6-8, ændres 4 steder
»§ 35 a« til: »§ 35 c«.
[Korrektion af henvisninger]
Til § 5
Af klima-, energi- og
bygningsministeren, tiltrådt af udvalget:
5)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 2. Klima-,
energi- og bygningsministeren kan efter forelæggelse for et
af Folketinget nedsat udvalg fastsætte, at dele af loven
får virkning på forskellige tidspunkter, herunder
tidspunkter efter vedtagelsen, men forud for
ikrafttrædelsen.«
[Mulighed for virkning før
ikrafttræden]
Bemærkninger
Til nr. 1
Den gældende § 47 i VE-loven vedrører
elektricitet produceret på anlæg, hvor der alene
anvendes 1) solenergi, bølgekraft eller vandkraft eller 2)
andre vedvarende energikilder bortset fra biogas og biomasse, jf.
§§ 44-46. I det fremsatte lovforslag foreslås
elektricitet produceret ved biogas og forgasningsgas fremstillet
ved biomasse reguleret i § 43 a i stedet for § 44. Det
fremsatte lovforslag tilføjer derfor § 43 a i §
47, stk. 1, nr. 2, samtidig med at henvisningen til § 44
udgår. Sidstnævnte er en fejl, da § 44 efter det
fremsatte forslag fortsat vil regulere stirlingmotorer og andre
særlige elproduktionsanlæg med biomasse som
energikilde. De pågældende anlæg skal fortsat
ikke også have støtte efter § 47. Ved
ændringsforslaget indsættes henvisningen til § 44
derfor igen.
Til nr. 2
Det fremsatte lovforslag indeholder en forlængelse af
puljen til fremme af udbredelsen af elproduktionsanlæg med en
mindre elproduktionskapacitet, herunder solceller,
bølgekraftanlæg og andre VE-anlæg, som anvender
energikilder eller teknologier af betydning for den fremtidige
udbredelse af VE-elektricitet, med 4 år.
Den foreslåede formulering af forlængelsen kan
imidlertid have som konsekvens, at reglerne for den eksisterende
tilskudspulje fra 2008 til og med 2011 bortfalder. Dette er ikke
hensigtsmæssigt, da denne tilskudspulje endnu ikke er fuldt
afviklet og myndighederne skal have mulighed for at kunne
føre tilsyn med, at midlerne bliver brugt i overensstemmelse
med betingelserne for de ydede tilskud. Bestemmelsen foreslås
derfor præciseret, således at reglerne i § 49 i
VE-loven udtrykkeligt gælder både for den eksisterende
pulje og for forlængelsen heraf på 25 mio. kr.
årligt fra og med 2012 til og med 2015.
Til nr. 3
Der er tale om ændringer i henvisninger, som
følge af at lovforslaget indsætter et nyt nr. 2 i
§ 14, stk. 1. § 14, stk. 1, nr. 2 og 3, bliver herefter
§ 14, stk. 1, nr. 3 og 4. Som konsekvens heraf skal
henvisningerne til stk. 1, nr. 3, ændres til stk. 1, nr.
4.
Til nr. 4
Der er tale om korrektion af henvisninger. § 35 d, stk.
6-8, indeholder ved en fejl fire henvisninger til § 35 a, som
burde være henvisninger til § 35 c.
Til nr. 5
Det fremsatte lovforslag indeholder en række
bestemmelser om støtte til bl.a. vedvarende energi, som kan
indeholde elementer af statsstøtte. Justering af
støtten til vindmøller på land, bedre
rammebetingelser for biogas m.v., ny støtte til eksisterende
industrielle kraft-varme-anlæg og forlængelse af puljen
til nye VE-teknologier til elproduktion medfører
ændringer i eksisterende støtteordninger og
indførelse af nye støtteordninger til producenter af
energi. Bestemmelserne vil derfor først blive sat i kraft, i
det omfang og fra det tidspunkt, som følger af
Europa-Kommissionens godkendelse efter EU's
statsstøtteregler.
Erfaringsmæssigt kan Europa-Kommissionens behandling af
sådanne sager være meget langvarig. Der kan derfor
være behov for, at de ændrede støtteregler kan
tillægges virkning på et tidligere tidspunkt for at
sikre, at de elementer af den energipolitiske aftale, der
gennemføres ved dette lovforslag, får virkning,
så snart det er muligt, det vil sige, når det
nødvendige administrative system er på plads. Den
ændrede støtte kan naturligvis ikke udbetales
før lovbestemmelsens ikrafttræden, men der kan
være behov for at beregne denne fra et tidligere
tidspunkt.
Det følger af det fremsatte lovforslag, at det
justerede pristillæg til elektricitet fra vindmøller
på land skal gælde for vindmøller, som er
nettilsluttet den 1. januar 2014 eller senere. Det fremgår
endvidere af forslaget, at tilskuddet til elektricitet til
industrielle kraft-varme-værker ydes fra og med den 1. januar
2013.
Der er ikke fastsat virkningstidspunkter i det fremsatte
lovforslag for den øvrige støtte. For så vidt
angår biogas, er der - bortset fra elektricitet produceret
ved biogas - tale om helt nye typer støtteordninger, hvor
det administrative system skal være færdigt,
førend bestemmelserne vil kunne få virkning. Det er
eksempelvis nødvendigt at fastsætte principper for,
hvorledes produktionen eller forbruget af biogassen skal
måles og kontrolleres. Elektricitet produceret ved biogas,
hvor der er tale om justering af en eksisterende
støtteordning, bør derimod kunne få virkning
fra den 1. juli 2012, forudsat dette ligger inden for
EU-godkendelsen. Puljen til nye VE-teknologier bør
også kunne forlænges allerede fra 2012.
Ændringsforslaget indebærer, at der gives mulighed
for, at visse bestemmelser kan få tilbagevirkende kraft, idet
de kan få virkning før ikrafttrædelsen. Der
gælder ikke nogen retlig begrænsning i lovgivers frihed
til i den enkelte lov at træffe bestemmelse om
tilbagevirkende kraft. Ud fra en retssikkerhedsmæssig
betragtning kan tilbagevirkende kraft give anledning til
principielle betænkeligheder, hvor der er tale om, at
bestemmelserne har bebyrdende karakter. Det skyldes, at borgerne
bør kunne have mulighed for at kunne indrette sig på
retsregler, som har betydning for borgerne.
For at begrænse betænkelighederne ved eventuel
tilbagevirkende kraft er der i den foreslåede
virkningsbestemmelse indsat to betingelser. For det første
kan bestemmelserne først tillægges virkning på
et tidspunkt, der ligger efter lovforslagets vedtagelse. Herved
sikres, at borgerne har mulighed for at gøre sig bekendt med
indholdet af en af Folketinget vedtaget lov, hvis
ikrafttræden alene afventer statsstøtteproceduren i
EU. For det andet kan et virkningstidspunkt før
ikrafttrædelsestidspunktet kun fastsættes efter
forlæggelse for Klima-, Energi- og Bygningsudvalget.
Disse betingelser ændrer ikke ved, at visse af de
foreslåede bestemmelser finansieres af el- og
naturgasforbrugerne og dermed kan være bebyrdende over for
borgere og virksomheder, der anvender el og naturgas. I betragtning
af den begrænsede økonomiske virkning for den enkelte
forbruger, som dette indebærer, findes det forsvarligt at
give adgang til, at der under iagttagelse af de nævnte to
betingelser gives mulighed for, at bestemmelser i lovforslaget kan
tillægges virkning inden ikrafttrædelsen.
Henrik Sass Larsen (S) Jens Joel
(S) Karin Gaardsted (S) Ole Hækkerup (S) Pernille
Rosenkrantz-Theil (S) Jeppe Kofod (S) Flemming Møller
Mortensen (S) Rasmus Helveg Petersen (RV) Lone Loklindt (RV) Lotte
Rod (RV) Steen Gade (SF) fmd.
Jesper Petersen (SF) Per Clausen (EL) Frank Aaen (EL) Lars Dohn
(EL) Thomas Danielsen (V) nfmd.
Henrik Høegh (V) Jacob Jensen (V) Lars Christian Lilleholt
(V) Ellen Trane Nørby (V) Ulla Tørnæs (V)
Eyvind Vesselbo (V) Mikkel Dencker (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl
(DF) René Christensen (DF) Kristian Thulesen Dahl (DF)
Villum Christensen (LA) Mike Legarth (KF) Mai Henriksen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 182
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra klima-, energi- og bygningsministeren |
2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
3 | Udtalelse til betænkning fra klima-,
energi- og bygningsministeren |
4 | Ændringsforslag fra klima-, energi-
og bygningsministeren |
5 | 1. udkast til betænkning |
6 | Ændringsforslag fra klima-, energi-
og bygningsministeren |
7 | 2. udkast til betænkning |
8 | Ændringsforslag fra klima-, energi-
og bygningsministeren |