L 182 Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi, lov om elforsyning, lov om naturgasforsyning og lov om Energinet.dk.

(Støtte til vindmøller på land, biogas og eksisterende industrielle kraft-varme-værker samt forlængelse af puljen til nye VE-teknologier m.v.).

Af: Klima-, energi- og bygningsminister Martin Lidegaard
Udvalg: Klima-, Energi- og Bygningsudvalget
Samling: 2011-12
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 31-05-2012

Afgivet: 31-05-2012

Betænkning afgivet af Klima-, Energi- og Bygningsudvalget den 31. maj 2012

20111_l182_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Klima-, Energi- og Bygningsudvalget den 31. maj 2012

1. Ændringsforslag

Klima-, energi- og bygningsministeren har stillet 5 ændringsforslag til lovforslaget.


2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 2. maj 2012 og var til 1. behandling den 10. maj 2012. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Klima-, Energi- og Bygningsudvalget.


Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.


Høring

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og klima-, energi- og bygningsministeren sendte den 18. april 2012 dette udkast til udvalget, jf. KEB alm. del - bilag 246. Den 3. maj 2012 sendte klima-, energi- og bygningsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.


3. Udtalelse fra klima-, energi- og bygningsministeren

Klima-, energi- og bygningsministeren har over for udvalget oplyst følgende om præcisering vedrørende sikring af kvalitetskrav: forslag til naturgasforsyningslovens § 14, stk. 1, nr. 2:


»Det følger af § 12, stk. 1, nr. 2, i lov om naturgasforsyning, at et transmissionsselskab skal sikre kvaliteten af den naturgas, der leveres fra transmissionsnettet. Det følger endvidere af forslaget til ny § 14, stk. 1, nr. 2, i lov om naturgasforsyning, at et distributionsselskab skal sikre kvaliteten af den opgraderede biogas, der injiceres i distributionsnettet i dets bevillingsområde.


Dette betyder, at transmissionsselskaber kan kræve, at leverandører, der ønsker at tilføre gas til transmissionsnettet af en kvalitet, som ikke overholder reglerne fastsat i gasreglementet og regler for gastransport udarbejdet af Energinet.dk, skal dække de nødvendige omkostninger til sikring af, at den tilførte gas opfylder de fastsatte specifikationer.


Distributionsselskaber kan ligeledes kræve, at leverandører, der ønsker at tilføre gas til distributionsnettet, skal opfylde reglerne fastsat i gasreglementet. I modsætning til transmissionsnettet er der ikke fastsat yderligere regler for gas, der ønskes tilført distributionsnettet, men der pågår for tiden et myndighedsarbejde omkring fastsættelse af kvalitetskrav til den gas, herunder opgraderet biogas, der ønskes tilført distributionsnettet. Kvalitetskravene har til formål at sikre, at den tilførte gas ikke påfører distributionsnettet skader, herunder korrosion. Leverandøren skal dække de nødvendige omkostninger til sikring af, at den tilførte gas til distributionsnettet opfylder de til enhver tid fastsatte specifikationer.


I bemærkninger til forslaget til ny § 14, stk. 1, nr. 2, i lov om naturgasforsyning henvises til bemærkningerne til § 12, stk. 1, nr. 2. Det fremgår: »Ifølge de oprindelige bemærkninger til § 12, stk. 1, nr. 2, i lov om naturgasforsyning, kan transmissionsselskaberne kræve, at leverandører, der leverer naturgas af anden kvalitet end fastsat i gasreglementet og regler for gastransport, skal dække de omkostninger til sikring af gaskvaliteten, der er forbundet hermed.«


Ved den efterfølgende gennemgang af betydningen af § 12, stk. 1, nr. 2, og forslaget til § 14, stk. 1, nr. 2, i forhold til opgraderet biogas, der leveres til enten transmissions- eller distributionsnettet, nævnes imidlertid alene gasreglementet.


Jeg skal derfor præcisere, at skulle det vise sig ved en kvalitetsmåling, der gennemføres af et transmissions- eller distributionsselskab, at den behandlede biogas ikke opfylder gasreglementets krav eller kvalitetskrav indeholdt i regler for gastransport udarbejdet af Energinet.dk, eller de nævnte kvalitetskrav til gas, der ønskes tilført distributionsnettet, som er under udarbejdelse, vil ejeren af opgraderingsanlægget følgelig skulle dække omkostningerne til sikring af gaskvaliteten i overensstemmelse med de i de nævnte regler fastsatte specifikationer.«


4. Indstillinger og politiske bemærkninger

Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.


Et mindretal i udvalget (LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag.


Liberal Alliance er ikke med i energiforliget og kan ikke stemme for lovforslaget, bl.a. fordi produktionen af el bliver alt for dyr sammenlignet med prisen på elbørsen, og fordi en ensidig dansk satsning på VE-området (herunder især vindenergi) ikke giver mening i forhold til ønsket om reduktion i de globale emissioner.


Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.


En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.


5. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 1

Af klima-, energi- og bygningsministeren, tiltrådt af udvalget:

1) Nr. 10 affattes således:

»10. I § 47, stk. 1, nr. 2, ændres »§§ 44-46« til: »§§ 43 a og 44-46«.«

[Korrektion af konsekvensændring]

Af klima-, energi- og bygningsministeren, tiltrådt af udvalget:

2) Nr. 11 affattes således:

»11. I § 49, stk. 2, ændres »i 4 år« til: »til og med 2015«.«

[Præcisering af forlængelse af pulje med 4 år]

Til § 3

Af klima-, energi- og bygningsministeren, tiltrådt af udvalget:

3) Efter nr. 7 indsættes som nyt nummer:

»01. I § 14, stk. 2 og 3, ændres »stk. 1, nr. 3« til: »stk. 1, nr. 4«.«

[Korrektion af henvisning]

Af klima-, energi- og bygningsministeren, tiltrådt af udvalget:

4) I de under nr. 9 foreslåede § 35 d, stk. 6-8, ændres 4 steder »§ 35 a« til: »§ 35 c«.

[Korrektion af henvisninger]

Til § 5

Af klima-, energi- og bygningsministeren, tiltrådt af udvalget:

5) Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:

»Stk. 2. Klima-, energi- og bygningsministeren kan efter forelæggelse for et af Folketinget nedsat udvalg fastsætte, at dele af loven får virkning på forskellige tidspunkter, herunder tidspunkter efter vedtagelsen, men forud for ikrafttrædelsen.«

[Mulighed for virkning før ikrafttræden]

Bemærkninger

Til nr. 1

Den gældende § 47 i VE-loven vedrører elektricitet produceret på anlæg, hvor der alene anvendes 1) solenergi, bølgekraft eller vandkraft eller 2) andre vedvarende energikilder bortset fra biogas og biomasse, jf. §§ 44-46. I det fremsatte lovforslag foreslås elektricitet produceret ved biogas og forgasningsgas fremstillet ved biomasse reguleret i § 43 a i stedet for § 44. Det fremsatte lovforslag tilføjer derfor § 43 a i § 47, stk. 1, nr. 2, samtidig med at henvisningen til § 44 udgår. Sidstnævnte er en fejl, da § 44 efter det fremsatte forslag fortsat vil regulere stirlingmotorer og andre særlige elproduktionsanlæg med biomasse som energikilde. De pågældende anlæg skal fortsat ikke også have støtte efter § 47. Ved ændringsforslaget indsættes henvisningen til § 44 derfor igen.


Til nr. 2

Det fremsatte lovforslag indeholder en forlængelse af puljen til fremme af udbredelsen af elproduktionsanlæg med en mindre elproduktionskapacitet, herunder solceller, bølgekraftanlæg og andre VE-anlæg, som anvender energikilder eller teknologier af betydning for den fremtidige udbredelse af VE-elektricitet, med 4 år.


Den foreslåede formulering af forlængelsen kan imidlertid have som konsekvens, at reglerne for den eksisterende tilskudspulje fra 2008 til og med 2011 bortfalder. Dette er ikke hensigtsmæssigt, da denne tilskudspulje endnu ikke er fuldt afviklet og myndighederne skal have mulighed for at kunne føre tilsyn med, at midlerne bliver brugt i overensstemmelse med betingelserne for de ydede tilskud. Bestemmelsen foreslås derfor præciseret, således at reglerne i § 49 i VE-loven udtrykkeligt gælder både for den eksisterende pulje og for forlængelsen heraf på 25 mio. kr. årligt fra og med 2012 til og med 2015.


Til nr. 3

Der er tale om ændringer i henvisninger, som følge af at lovforslaget indsætter et nyt nr. 2 i § 14, stk. 1. § 14, stk. 1, nr. 2 og 3, bliver herefter § 14, stk. 1, nr. 3 og 4. Som konsekvens heraf skal henvisningerne til stk. 1, nr. 3, ændres til stk. 1, nr. 4.


Til nr. 4

Der er tale om korrektion af henvisninger. § 35 d, stk. 6-8, indeholder ved en fejl fire henvisninger til § 35 a, som burde være henvisninger til § 35 c.


Til nr. 5

Det fremsatte lovforslag indeholder en række bestemmelser om støtte til bl.a. vedvarende energi, som kan indeholde elementer af statsstøtte. Justering af støtten til vindmøller på land, bedre rammebetingelser for biogas m.v., ny støtte til eksisterende industrielle kraft-varme-anlæg og forlængelse af puljen til nye VE-teknologier til elproduktion medfører ændringer i eksisterende støtteordninger og indførelse af nye støtteordninger til producenter af energi. Bestemmelserne vil derfor først blive sat i kraft, i det omfang og fra det tidspunkt, som følger af Europa-Kommissionens godkendelse efter EU's statsstøtteregler.


Erfaringsmæssigt kan Europa-Kommissionens behandling af sådanne sager være meget langvarig. Der kan derfor være behov for, at de ændrede støtteregler kan tillægges virkning på et tidligere tidspunkt for at sikre, at de elementer af den energipolitiske aftale, der gennemføres ved dette lovforslag, får virkning, så snart det er muligt, det vil sige, når det nødvendige administrative system er på plads. Den ændrede støtte kan naturligvis ikke udbetales før lovbestemmelsens ikrafttræden, men der kan være behov for at beregne denne fra et tidligere tidspunkt.


Det følger af det fremsatte lovforslag, at det justerede pristillæg til elektricitet fra vindmøller på land skal gælde for vindmøller, som er nettilsluttet den 1. januar 2014 eller senere. Det fremgår endvidere af forslaget, at tilskuddet til elektricitet til industrielle kraft-varme-værker ydes fra og med den 1. januar 2013.


Der er ikke fastsat virkningstidspunkter i det fremsatte lovforslag for den øvrige støtte. For så vidt angår biogas, er der - bortset fra elektricitet produceret ved biogas - tale om helt nye typer støtteordninger, hvor det administrative system skal være færdigt, førend bestemmelserne vil kunne få virkning. Det er eksempelvis nødvendigt at fastsætte principper for, hvorledes produktionen eller forbruget af biogassen skal måles og kontrolleres. Elektricitet produceret ved biogas, hvor der er tale om justering af en eksisterende støtteordning, bør derimod kunne få virkning fra den 1. juli 2012, forudsat dette ligger inden for EU-godkendelsen. Puljen til nye VE-teknologier bør også kunne forlænges allerede fra 2012.


Ændringsforslaget indebærer, at der gives mulighed for, at visse bestemmelser kan få tilbagevirkende kraft, idet de kan få virkning før ikrafttrædelsen. Der gælder ikke nogen retlig begrænsning i lovgivers frihed til i den enkelte lov at træffe bestemmelse om tilbagevirkende kraft. Ud fra en retssikkerhedsmæssig betragtning kan tilbagevirkende kraft give anledning til principielle betænkeligheder, hvor der er tale om, at bestemmelserne har bebyrdende karakter. Det skyldes, at borgerne bør kunne have mulighed for at kunne indrette sig på retsregler, som har betydning for borgerne.


For at begrænse betænkelighederne ved eventuel tilbagevirkende kraft er der i den foreslåede virkningsbestemmelse indsat to betingelser. For det første kan bestemmelserne først tillægges virkning på et tidspunkt, der ligger efter lovforslagets vedtagelse. Herved sikres, at borgerne har mulighed for at gøre sig bekendt med indholdet af en af Folketinget vedtaget lov, hvis ikrafttræden alene afventer statsstøtteproceduren i EU. For det andet kan et virkningstidspunkt før ikrafttrædelsestidspunktet kun fastsættes efter forlæggelse for Klima-, Energi- og Bygningsudvalget.


Disse betingelser ændrer ikke ved, at visse af de foreslåede bestemmelser finansieres af el- og naturgasforbrugerne og dermed kan være bebyrdende over for borgere og virksomheder, der anvender el og naturgas. I betragtning af den begrænsede økonomiske virkning for den enkelte forbruger, som dette indebærer, findes det forsvarligt at give adgang til, at der under iagttagelse af de nævnte to betingelser gives mulighed for, at bestemmelser i lovforslaget kan tillægges virkning inden ikrafttrædelsen.


Henrik Sass Larsen (S) Jens Joel (S) Karin Gaardsted (S) Ole Hækkerup (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Jeppe Kofod (S) Flemming Møller Mortensen (S) Rasmus Helveg Petersen (RV) Lone Loklindt (RV) Lotte Rod (RV) Steen Gade (SF) fmd. Jesper Petersen (SF) Per Clausen (EL) Frank Aaen (EL) Lars Dohn (EL) Thomas Danielsen (V) nfmd. Henrik Høegh (V) Jacob Jensen (V) Lars Christian Lilleholt (V) Ellen Trane Nørby (V) Ulla Tørnæs (V) Eyvind Vesselbo (V) Mikkel Dencker (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) René Christensen (DF) Kristian Thulesen Dahl (DF) Villum Christensen (LA) Mike Legarth (KF) Mai Henriksen (KF)

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)47
Socialdemokratiet (S)44
Dansk Folkeparti (DF)22
Radikale Venstre (RV)17
Socialistisk Folkeparti (SF)16
Enhedslisten (EL)12
Liberal Alliance (LA)9
Det Konservative Folkeparti (KF)8
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Siumut (SIU)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 182


Bilagsnr.
Titel
1
Høringsnotat og høringssvar, fra klima-, energi- og bygningsministeren
2
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
3
Udtalelse til betænkning fra klima-, energi- og bygningsministeren
4
Ændringsforslag fra klima-, energi- og bygningsministeren
5
1. udkast til betænkning
6
Ændringsforslag fra klima-, energi- og bygningsministeren
7
2. udkast til betænkning
8
Ændringsforslag fra klima-, energi- og bygningsministeren