Skriftlig fremsættelse (2. maj
2012)
Klima-, energi- og
bygningsministeren (Martin Lidegaard)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
varmeforsyning, lov om elforsyning og byggeloven (Biomassebaseret
varmeproduktion på centrale kraft-varme-anlæg og
udvalgte barmarksværker, undtagelse af forbrænding af
farligt affald fra prisloftbestemmelserne samt forbud mod
installation af olie- og naturgasfyr til bygningsopvarmning
m.v.)
(Lovforslag nr. L 183)
Lovforslaget indeholder ændringer af lov om
varmeforsyning, lov om elforsyning og byggeloven.
De foreslåede ændringer er hovedsageligt led i
opfølgning på den energipolitiske aftale af 22. marts
2012. Det drejer sig om ændringer, som følger op
på omstilling til biomasse på de centrale
kraft-varme-anlæg, forsyning af udvalgte fjernvarmenet
(barmarksværker m.v.) med biomassevarme fra anlæg op
til 1 MW og begrænsning af installation af olie- og
naturgasfyr til bygningsopvarmning.
Lovforslaget muliggør således, at de centrale
kraft-varme-anlæg og deres varmeaftagere frit kan aftale en
fordeling af afgiftsfordelen ved anvendelse af biomasse i forhold
til fossile brændsler. Muligheden herfor vil kun gælde
biomassebaseret opvarmet vand eller damp, der leveres til et
kommunalt eller forbrugerejet kollektivt
varmeforsyningsanlæg. Dermed sikres det, at forbrugernes
interesser bliver varetaget ved aftaleindgåelse.
Lovforslaget vil desuden give den fornødne hjemmel til,
at forsyning af udvalgte fjernvarmenet, der i dag overvejende
forsynes med decentral naturgasbaseret (kraft)varme og har
høje varmepriser, kan ske med biomassevarme fra anlæg
op til 1 MW. Ved at skifte til afgiftsfrit brændsel vil disse
net få mulighed for at nedsætte deres omkostninger og
dermed deres varmepriser.
Lovforslaget vil herudover give hjemmel til at ændre
bygningsreglementet, så der kan indføres et forbud mod
installation af olie- og naturgasfyr i nye bygninger fra 2013 og
mod installation af oliefyr i eksisterende bygninger i de
kollektivt forsynede områder fra 2016.
Endvidere indeholder lovforslaget enkelte ændringer, som
foretages bl.a. med henblik på præcisering af
prisbestemmelsernes anvendelsesområde, undtagelse af
anlæg til forbrænding af farligt affald fra reglerne om
et prisloft og administrativ regelforenkling.
Lovforslaget indgår i indsatsen for, at hele
energiforsyningen skal dækkes af vedvarende energi.
Det skal bemærkes, at høringen af forslaget
vedrørende undtagelse af anlæg til forbrænding
af farligt affald pt. ikke er afsluttet.
Lovforslaget forventes at medføre et afgiftsprovenutab
for staten på ca. 330 mio. kr. i 2020. Desuden vil forslaget
have meget begrænsede økonomiske eller administrative
konsekvenser for kommunerne, Energitilsynet og
Energistyrelsen.
Lovforslaget vurderes at have begrænsede
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet og borgere.
Forslaget vil medføre en stigning af PSO-tariffen for
elforbrugerne. Desuden vil kommunerne kunne vælge at
øge deres byggesagsgebyrer. Forslaget vil kunne
påvirke varmepriserne. Der er en afgiftsfordel ved omstilling
til biomasse og forslaget muliggør, at afgiftsfordelen kan
deles mellem parterne.
Lovforslaget forventes at medføre positive konsekvenser
for miljøet i form af reduktion af CO2-udledninger og en forøgelse af
VE-procenten.
Lovforslaget kan indeholde EU-retlige aspekter. Det skal
overvejes, om reglerne om installation af olie- og naturgasfyr skal
notificeres til Kommissionen efter den særlige
informationsprocedure for indberetning af oplysninger om
tekniske forskrifter.
Lovforslaget fremsættes på dette sene tidspunkt,
fordi det udmønter en del af energiaftalen af 22. marts
2012. Det har derfor ikke været muligt at fremsætte
forslaget tidligere.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.