Skriftlig fremsættelse (9. maj
2012)
Økonomi- og
indenrigsministeren (Margrethe Vestager)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Justering af
beskæftigelsestilskuddet)
(Lovforslag nr. L 184)
Lovforslaget er en udmøntning af regeringens aftale af
27. april 2012 med Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative
Folkeparti om justering af beskæftigelsestilskuddet til
kommunerne. Det fremgår af aftalen, at partierne er enige om,
at der er behov for en tilpasning af beskæftigelsestilskuddet
med henblik på sikre fuld kompensation på
landsdelsniveau af udgifterne omfattet af
beskæftigelsestilskuddet.
Fra og med 2010 overtog kommunerne finansieringen af en del af
udgifterne til dagpenge og aktivering af forsikrede ledige.
Kommunerne blev kompenseret for udgifterne gennem et
beskæftigelsestilskud, som blev indført med virkning
fra 2010.
Der foreslås en justering af fordelingen af
beskæftigelsestilskuddet, som indebærer fuld
kompensation på landsdelsniveau, mens den nuværende
model vil give anledning til en vis over- eller underkompensation
for de enkelte landsdele. I den foreslåede model vil der
således ikke kunne opstå systematiske geografiske
forskelle mellem landsdelene. Men det betyder ikke, at der ikke
fortsat kan være tale om, at der for den enkelte kommune er
forskel mellem tilskud og faktiske udgifter. Fordelingen af
merudgiftsbehovet inden for landsdelen sker således fortsat
efter en generel nøgle, som er med til at sikre, at
kommunerne har et incitament til at yde en effektiv indsats for at
få ledige hurtigt i beskæftigelse.
Endvidere foreslås en genberegning af det såkaldte
grundtilskud i ordningen, således at grundtilskuddet fremover
bliver baseret på et mere aktuelt grundlag. Evalueringen har
vist, at det hidtidige grundtilskud, som var baseret på
situationen i 2009, indebar en vis skævhed i fordelingen af
tilskuddet som følge af en betydelig forskydning fra 2009
til 2010 i andelen af udgifter til dagpenge, som kommunerne
medfinansierer.
Endelig foreslås som hovedregel indført en
generel fordelingsnøgle for kompensationen til kommunerne
for regelændringer. Det indebærer en forenkling af
systemet i forhold til den hidtidige praksis fra de første
år, hvor der blev beregnet en kommunespecifik kompensation,
som vurderes unødigt kompliceret og indebærer risiko
for fejl.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.