Fremsat den 9. maj 2012 af ministeren for
sundhed og forebyggelse (Astrid Krag)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om røgfri
miljøer
(Udvidelse af lovens
anvendelsesområde, en skærpelse af lovens
straffebestemmelser m.v.)
§ 1
I lov nr. 512 af 6. juni 2007 om røgfri
miljøer, som ændret ved lov nr. 532 af 26. maj 2010,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 1 indsættes som stk. 2:
»Stk. 2. Ved
passiv rygning forstås indånding af den blandingsluft,
der opstår, når røgen fra cigaretter, piber,
cigarer, vandpiber, cerutter, urtecigaretter og lignende produkter
blandes med og forurener den omgivende luft.«
2. § 6, stk. 2, affattes
således:
»Stk. 2. Det
kan besluttes, at det er tilladt at ryge i kraner, firmabiler og
andre erhvervskøretøjer, der alene tjener som
arbejdsplads for én person ad gangen.«
3. I
§ 6 indsættes som stk. 4 og 5:
»Stk. 4.
Arbejdspladser, der har eller som etablerer rygerum eller
rygekabiner, hvor rygning kan finde sted, skal ved synlig skiltning
informere om, at luften i omgivelserne uden for kan være
sundhedsskadelig.
Stk. 5. Ministeren
for sundhed og forebyggelse fastsætter nærmere regler
om udstedelse, udformning, opsætning m.v. af skiltning i
medfør af stk. 4.«
4. § 7 affattes således:
»§ 7. På
børneinstitutioner, skoler, kostskoler, efterskoler,
institutioner med udbud af treårige gymnasiale
ungdomsuddannelser, opholdssteder og lignende, der fortrinsvis har
optaget børn og unge under 18 år, er det ikke tilladt
at ryge på institutionens område, jf. dog
stk. 4-6.
Stk. 2.
Institutioner m.v., der både udbyder en treårig
gymnasial ungdomsuddannelse, der fortrinsvis har optaget personer
under 18 år, jf. stk. 1, og en uddannelse, der
fortrinsvist har optaget personer over 18 år, er omfattet af
§ 7, stk. 1, jf. dog stk. 3.
Stk. 3. Geografisk
selvstændige afdelinger på de i stk. 2
nævnte institutioner, som fortrinsvis har optaget personer
over 18 år, er ikke omfattet af forbuddet i stk. 1.
Stk. 4. For
anbringelsessteder målrettet børn og unge under 18
år, der også fungerer som bolig for de unge, kan det
besluttes, at det er tilladt, at de unge ryger udendørs
på institutionens område.
Stk. 5. For sikrede
afdelinger på døgninstitutioner og delvist lukkede
døgninstitutioner, der også fungerer som bolig for
unge under 18 år, kan det besluttes, at det er tilladt, at de
unge ryger i rygerum, på deres egne værelser og
udendørs på institutionens område.
Stk. 6.
Tjenesteboliger, som er beliggende på de i stk. 1
nævnte institutioners område, er ikke omfattet af
forbuddet i stk. 1. Det er dog ikke tilladt at ryge, når
børn og unge, der er optaget på institutionen m.v.,
opholder sig i tjenesteboligen.«
5. § 8 ophæves.
6. Overskriften før § 9
ophæves.
7. § 9 ophæves.
8. I
§ 14, stk. 2,
indsættes som 2. pkt.:
»Det kan ligeledes pålægges den
indsatte ikke at ryge i besøgsrum.«
9. I
§ 26, stk. 2,
udgår »indendørs«.
10. I
§ 33 ændres
»2011-12« til: »2014-15«.
§ 2
Loven træder i kraft den 15. august 2012.
Bemærkninger til lovforslaget
| Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets baggrund | 3. | Lovforslaget | | 3.1 | Arbejdspladser | | 3.2 | Institutioner, skoler og uddannelsessteder
for børn og unge | | 3.3 | Øvrige
uddannelsesinstitutioner | | 3.4 | Kriminalforsorgens institutioner | | 3.5 | Straffebestemmelser | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv. | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Miljømæssige
konsekvenser | 8. | Lovforslagets forhold til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder | 10. | Sammenfattende skema. | |
|
1. Indledning
I henhold til lov nr. 532 af 26. maj 2010 skal lov
om røgfri miljøer (lov nr. 512 af 6. juni 2007)
revideres i folketingsåret 2011-12.
Lovforslaget er en udmøntning af den
politiske aftale af 21. april 2012 om en styrket
forebyggelsesindsats på tobaksområdet og om rygestop
indgået mellem regeringen og Enhedslisten.
Ændringsforslaget sætter de
lovgivningsmæssige rammer for indsatsen over for ufrivillig
udsættelse for passiv rygning for de næste tre
år.
Efter aftalen skal loven revideres i
folketingssamlingen 2014-2015, således at nye regler kan
sættes i kraft den 15. august 2015, hvor ændringsloven
til lov om røgfri miljøer har virket i tre
år.
Formålet med lovforslaget er at udbrede
røgfri miljøer yderligere med henblik på at
forebygge sundhedsskadelige effekter af passiv rygning og at
forebygge, at nogen ufrivilligt kan udsættes for passiv
rygning. Ikke mindst i forhold til børn og unge.
Hertil kommer, at en mere restriktiv lovgivning
kan medvirke til at reducere andelen af dagligrygere, herunder
blandt unge.
I forhold til den gældende lov om
røgfri miljøer vil lovforslaget indebære:
1) at der
indføres rygeforbud på enkeltmandskontorer og i
lokaler, som er stillet til rådighed som studieplads for en
person ad gangen på uddannelser for unge fortrinsvis over 18
år
2) at der
indføres obligatorisk skiltning på rygerum og
rygekabiner
3) at der
indføres rygeforbud indendørs og udendørs for
børn, unge, ansatte samt alle andre, der opholder sig
på institutioner, skoler, ungdomsuddannelser,
døgninstitutioner m.v. for børn og unge fortrinsvis
under 18 år
4) at det i
Kriminalforsorgens institutioner vil kunne pålægges den
indsatte ikke at ryge i besøgsrum
5) ca. en
fordobling af bødestørrelserne ved overtrædelse
af reglerne for rygning i medfør af lov om røgfri
miljøer.
Lovforslaget fastsætter mindstekrav for
røgfri miljøer. Den enkelte kommunalbestyrelse,
arbejdsplads m.v. tager stilling til den lokale udmøntning
af loven, herunder anvendelse af lovens undtagelsesmuligheder.
2. Lovforslagets baggrund
Folketinget vedtog i 1995 lov nr. 436 af 14. juni
1995 om røgfri miljøer i offentlige lokaler,
transportmidler og lignende.
Loven fastsatte bestemmelser om røgfri
miljøer på det statslige område, hvor
udgangspunktet blev, at tobaksrygning ikke er tilladt. For det
kommunale og amtskommunale område pålagde loven
kommunalbestyrelser og amtsråd at fastsætte
bestemmelser om røgfri miljøer på deres
institutioner, i transportmidler og lignende samt i kommunale og
amtskommunale lokaler, hvortil offentligheden har adgang.
I 2000 blev loven skærpet ved lov nr. 1313
af 20. december 2000 ved tilføjelse af bl.a. særlige
regler for kommunale og amtskommunale skoler og
børneinstitutioner samt fritids- og ungdomsklubber.
Lovændringen indebar blandt andet, at elever ikke
længere måtte ryge i folkeskolen.
I 2005 blev det ved lov nr. 298 af 27. april 2005
obligatorisk at skilte om rygepolitik på offentligt
tilgængelige serveringssteder.
I 2007 blev lov om røgfri miljøer
yderligere skærpet ved lov nr. 512 af 6. juni 2007.
Den 21. november 2006 indgik Venstre,
Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti,
Enhedslisten og Det Konservative Folkeparti aftale om den
fremtidige indsats for røgfri miljøer. Lov nr. 512 af
6. juni 2007 er en udmøntning heraf.
Lovændringen indebar, at det i dag ikke er
tilladt at ryge indendørs i lokaliteter, som er omfattet af
loven, medmindre det fremgår af lovens andre bestemmelser.
Det drejer sig om følgende:
1) Arbejdspladser,
herunder offshoreanlæg - indendørs
2) Institutioner og
skoler for børn og unge
3) Øvrige
uddannelsesinstitutioner
4) Indendørs
lokaliteter, hvortil offentligheden har adgang
5) Kollektive
transportmidler
6)
Serveringssteder.
Det indgik i aftalen om den fremtidige indsats for
røgfri miljøer, at loven skulle revideres i
folketingsåret 2009-2010, således at nye regler kunne
sættes i kraft den 15. august 2010, hvor loven havde virket i
tre år. Af de almindelige bemærkninger til lovforslaget
fremgår det, at lovforslaget som fremsat den 21. marts 2007
sætter de lovgivningsmæssige rammer for indsatsen over
for ufrivillig udsættelse for passiv rygning for de
næste tre år.
I 2010 udskød aftalekredsen revisionen til
folketingsåret 2011-2012. I henhold til lov om ændring
af lov om røgfri miljøer (lov nr. 532 af 26. maj 2010
om udskydelse af revisionstidspunktet) skal lov om røgfri
miljøer revideres i folketingsåret 2011-2012,
således at eventuelle nye regler kan sættes i kraft den
15. august 2012, hvor loven har virket i fem år.
2.2 Høring om lov om
røgfri miljøer
Der er afholdt en bredere høring om lov om
røgfri miljøer, jf. Sundhedsudvalgets
Betænkning over Forslag til lov om ændring af lov nr.
512 af 6. juni 2007 om røgfri miljøer (om udskydelse
af tidspunktet for revision af loven) afgivet den 14. april 2010.
Formålet med høringen var som supplement til den
allerede gennemførte evaluering af lov om røgfri
miljøer at tilvejebringe yderligere afbalanceret viden og
synspunkter til styrkelse af beslutningsgrundlaget for de aftalte
forhandlinger om revision af rygeloven i 2011.
2.3. Regeringens overvejelser
Tobak er den væsentligste risikofaktor for
livsstilssygdomme og for tidlig død. Ifølge Statens
Institut for Folkesundhed er rygning hvert år relateret til
næsten 14.000 dødsfald. Det svarer til hvert 4.
dødsfald. Og rygning er en væsentlig årsag til,
at danskerne lever næsten 3 år kortere end svenskerne.
En storryger lever gennemsnitligt mellem 9 og 10 år kortere
end en, der aldrig har røget, og en storryger kan forvente
godt 10 færre leveår uden langvarig belastende sygdom
end en, der aldrig har røget. Hertil kommer, at rygning
hvert år medfører mere end 2,5 mio. ekstra
fraværsdage fra arbejdet, og hvert år er næsten
5.000 tilfælde af førtidspension relateret til
rygning.
Ifølge den seneste
rygevaneundersøgelse fra 2011, som Epinion har lavet for
Sundhedsstyrelsen, Hjerteforeningen, Kræftens
Bekæmpelse og Danmarks Lungeforening, angiver 18 pct. af
danskerne (15+ år), at de ryger dagligt, mens 6 pct. angiver,
at de ryger jævnligt.
De fleste voksne rygere er begyndt at ryge i
teenageårene. Et mål er derfor at forhindre unge i at
begynde at ryge og hjælpe dem, der er begyndt at ryge, til at
holde varigt op igen.
Børn og unges rygevaner har i en
årrække udviklet sig i en positiv retning i takt med,
at grundskolen er blevet røgfri for elever. Loven, der
forbød elever at ryge i den offentlige grundskole fra 2001,
har spillet en afgørende rolle for denne udvikling. Men den
positive udvikling med færre og færre helt unge rygere
er stagneret siden 2006. Siden 2006 har det således
nogenlunde konstant været ca. 1 ud af 10 af de
15-årige, der ryger hver dag. Det viser
Skolebørnsundersøgelsen fra 2010.
Tobaksforurenet luft indeholder de samme stoffer,
som den røg, der inhaleres ved egen rygning. Tobaksforurenet
luft er derfor sundhedsskadelig og kan fremkalde de samme lidelser
som aktiv rygning. Passiv rygning er således
kræftfremkaldende og øger risikoen for hjertesygdomme
og luftvejslidelser. Ifølge Statens Institut for
Folkesundhed er i dag ca. 900 dødsfald årligt
relateret til passiv rygning (blandt rygere og ikke rygere).
I 2011 angiver 16 pct. af de
uddannelsessøgende, at de dagligt er udsat for
tobaksforurenet luft på deres uddannelsesinstitution, mens
kun 15 pct. angiver, at de aldrig er udsat for passiv rygning.
Lovforslaget tager særligt sigte på at
beskytte børn og unge mod (passiv) rygnings
sundhedsskadelige konsekvenser, herunder blandt andet at
støtte den gruppe børn og unge, der ikke altid har de
fornødne ressourcer, den viden og det netværk, der
skal til for at træffe sunde valg.
Lovforslaget indgår således som et
væsentligt led i regeringens indsats for at bekæmpe
rygning blandt unge, jf. regeringsgrundlaget fra oktober 2011, og
skal blandt andet ses i sammenhæng med satspuljeaftalen om en
strategi for bekæmpelse af rygning blandt udsatte unge, jf.
nedenfor.
Tobaksforebyggelse er en helhedsorienteret
indsats. En yderligere udbredelse af røgfri miljøer
bør derfor ikke stå alene. Regeringen og Enhedslisten
har derfor indgået en bredere aftale om at udbrede de
røgfri miljøer yderligere, om en række
tilknyttede forebyggelsesinitiativer på tobaksområdet
og om rygestop.
En revision af lov om røgfri miljøer
er således ét element blandt en række
foranstaltninger, der fra centralt hold allerede er eller vil blive
iværksat for at nedbringe antallet af rygere og for at
undgå, at børn og unge begynder at ryge:
Cigaret- og tobaksafgifterne er pr. 1. april 2012
forhøjet, så en pakke cigaretter stiger fra typisk 39
kr. til 42 kr. Regeringen vil nøje overvåge effekten
af afgiftsstigningen på udviklingen i danskernes
cigaretforbrug og i grænsehandlen for at se på
muligheden for at sætte afgifterne yderligere op.
Samtidig er der pr. 1. april 2012 fastsat
minimumskrav for antal cigaretter i en cigaretpakke (minimum 20
stk.). Formålet er at sikre, at afgiftsforhøjelserne
på tobak afspejles i forbrugerpriserne og ikke blot
omgås ved, at en 20 stk. cigaretpakke reduceres til 18
eller 19 stk., og herefter sælges til samme pris som
hidtil.
Med satspuljeaftalen på
sundhedsområdet for 2012-2015 er der afsat 16 mio. kr. i
perioden 2012-2015 til bekæmpelse af rygning blandt udsatte
unge, herunder til udarbejdelse af et fælles, nationalt
forpligtende koncept. Heraf er der afsat 3 mio. kr. til centrale
aktiviteter og 13. mio. kr. til ansøgningspulje.
For at hjælpe butikker, hvor der
foregår detailsalg, til at sikre at salg af tobak og alkohol
til unge sker i overensstemmelse med lovgivningen, fremsætter
regeringen i folketingsåret 2012-2013 lovforslag om, at unge,
der vil købe tobak og alkohol, skal vise billedlegitimation
og om obligatorisk skiltning herom på salgssteder.
For at anspore til øget selvjustits
på salgssteder fremsætter regeringen i
folketingsåret 2012-2013 lovforslag om, at
bødestørrelserne ved overtrædelse af forbud om
salg af tobak og alkohol til unge under 18 år hæves til
5.000 kr., 10.000 kr. og 20.000 kr. for henholdsvis 1., 2. og 3.
gangstilfælde.
3. Lovforslaget
Lov om røgfri miljøer indeholder et
generelt rygeforbud på de indendørs lokaliteter, der
er omfattet af loven, jf. § 4. Der er i lovens
øvrige bestemmelser fastsat en række undtagelser til
lovens generelle rygeforbud, således at der i vid
udstrækning er mulighed for at ryge bl.a. i rygerum og
rygekabiner. Lovforslaget fastsætter justering af en
række af lovens undtagelsesbestemmelser.
3.1 Arbejdspladser
3.1.1. Gældende ret
Hovedreglen er, at det ikke er tilladt at ryge
indendørs på offentlige og private arbejdspladser.
Med en indendørs arbejdsplads forstås
lokaler, hvor en arbejdstager udfører sit arbejde.
Rygeforbuddet omfatter bl.a. arbejdslokaler, møderum,
lagerrum, undervisningslokaler, kantiner, indgangspartier,
vestibuler, trapper, korridorer, elevatorer og tilsvarende rum,
hvor ansatte opholder sig i kortere eller længere tid.
Rygeforbuddet omfatter som udgangspunkt også
firmabiler, lastbiler og andre transportmidler, hvorfra en
arbejdstager udfører sit arbejde.
I lighed med hovedreglen efter
arbejdsmiljøloven omfatter denne lov arbejde, der
udføres for en arbejdsgiver. For at § 6 finder
anvendelse på en arbejdsplads, skal der således altid
være mindst én ansat. Det er uden betydning, om der er
tale om lønnet eller ulønnet beskæftigelse.
Uden for loven falder personer, der driver
selvstændig virksomhed. Det gælder uanset, om arbejdet
foregår i eget hjem eller i et lokale ude i byen. Begrebet
'selvstændig' omfatter også den selvstændiges
medhjælpende ægtefælde.
Loven indeholder to undtagelser fra denne
hovedregel.
Som en første undtagelse kan det besluttes,
at det er tilladt at ryge i arbejdslokaliteter, der alene tjener
som arbejdsplads for én person ad gangen, jf. § 6,
stk. 2. Udover kontorlokaler omfatter undtagelsesbestemmelsen
bl.a. også førerhuset i en lastbil eller et lokomotiv
eller førerkabinen i en kran.
Som en anden undtagelse kan det besluttes at
indrette rygerum og rygekabiner, hvor rygning kan finde sted, jf.
§ 6, stk. 3.
3.1.2. Lovforslagets
nærmere indhold
Med lovforslaget bortfalder adgangen til at
tillade rygning i kontorlokaler, dvs. på enkeltmandskontorer.
Rygning på enkeltmandskontorer vil typisk medføre
spredning af tobaksrøg i de tilstødende lokaler, og
vil derfor ofte blive en kilde til ufrivillig passiv rygning for
andre ansatte.
Det kan fortsat besluttes, at det er tilladt at
ryge i kraner, firmabiler og andre erhvervskøretøjer,
der tjener som arbejdsplads for én person ad gangen. Det kan
f.eks. være førerhuset i en lastbil, i et lokomotiv
eller førerkabinen i en kran.
Som en konsekvens af den foreslåede
ændring til bestemmelsen om rygning på indendørs
arbejdspladser (§ 6, stk. 2) kan den enkelte
arbejdsgiver i forbindelse med den rygepolitik, som en arbejdsgiver
skal udarbejde i henhold til § 5, fremover bl.a. tage
stilling til, om rygning i firmabiler og andre
erhvervskøretøjer skal tillades.
Lovforslaget indebærer endvidere
obligatorisk advarselsskiltning for den enkelte arbejdsplads, der
har eller som træffer beslutning om at etablere rygerum eller
rygekabiner, hvor rygning kan finde sted. Skiltningen skal
informere om, at luften i omgivelserne uden for rummet kan
være sundhedsskadelig. Skiltningen skal være umiddelbar
synlig.
Undersøgelser af effekten af rygerum og
rygekabiner placeret inden døre har vist, at de kan bidrage
til at begrænse spredningen af tobaksrøg til den
omgivende luft. Imidlertid kan rygerum og rygekabiner med
udluftnings- og ventilationssystem ikke fuldt ud forhindre, at
nogle af de skadelige stoffer i tobaksrøgen vil sprede sig i
den omgivende luft.
Formålet med lovforslaget er at sikre
information om, at omgivelserne uden for et rygerum og en
rygekabine ikke er et 100 procent røgfrit område.
Blandt andet også for at sikre, at den enkelte arbejdsplads -
på et oplyst grundlag - har mulighed for at træffe
beslutning om brug af rygerum og rygekabiner.
3.2 Institutioner, skoler og
uddannelsessteder for børn og unge
3.2.1 Gældende ret
Med de gældende regler (§ 7,
stk. 1) er det på børneinstitutioner, skoler,
opholdssteder og lignende, der fortrinsvis har optaget børn
og unge under 16 år, som hovedregel ikke tilladt for
børn og unge samt elever at ryge på institutionens
område. Rygeforbuddet omfatter såvel alle
indendørs lokaliteter som alle udendørs arealer, dvs.
skolegårde, idrætspladser, legepladser og andre af
institutionens udendørsarealer.
På døgninstitutioner, kostskoler,
efterskoler og lignende, der i en periode tjener som privat bolig
fortrinsvis for unge i 15-16 års alderen og derover, kan det
som en undtagelse besluttes at fastsætte regler, som
tillader, at de unge ryger i rygerum og på eget værelse
(§ 7, stk. 2).
For lærere og pædagoger,
forældre og andre, der opholder sig på institutionen,
er det ikke tilladt at ryge udendørs på institutionens
område, hvor børn og unge færdes (§ 8,
stk. 1). Det kan besluttes at indrette rygerum
indendørs, hvor de ansatte, forældre og andre, der
opholder sig på institutionen, kan ryge (§ 8,
stk. 2).
Endvidere kan det tillades unge på f.eks.
ungdomsuddannelser at ryge i rygerum og rygekabiner og på
studiepladser, der er stillet til rådighed for én
studerende ad gangen (§ 9, stk. 1 og 2). Den
gældende lov fastsætter ikke regler for udendørs
rygning for unge, ansatte m.fl. på institutioner, der
fortrinsvis har optaget børn og unge over 16 år,
herunder treårige gymnasiale ungdomsuddannelser.
For de frie kostskolers vedkommende stilles der
krav om, at skolerne skal råde over egnede og
tilstrækkelige forstander- og lærerboliger. Der
henvises til § 6, stk. 1, nr. 4, i lov om frie
kostskoler, jf. lovbekendtgørelse nr. 689 af 22. juni 2011,
hvorefter en fri kostskole skal råde over egnede og
tilstrækkelige lokaler, herunder forstander- og
lærerbolig. Kravet er i § 5, stk. 3 og 4, i
bekendtgørelse nr. 604 af 24. juni 2009 præciseret,
så skolen skal råde over to familieboliger til
forstander, viceforstander, afdelingsleder og fastansatte
lærere. De nævnte boliger skal ligge i umiddelbar
tilknytning til undervisnings-, kostforplejnings- og
opholdsarealerne og således være inden for skolens
geografiske område. Kravet indebærer, at der skal
være to boliger inden for skolens geografiske
område.
For de øvrige uddannelsesinstitutioner er
der ikke lovkrav om tjenesteboliger på skolerne, men flere
gymnasier har tjenesteboliger for pedeller m.fl., ligesom en
række landbrugsskoler har boliger begrundet i
landbrugsdriften.
3.2.2 Lovforslagets nærmere
indhold
Med lovforslaget fastsættes et totalt
rygeforbud for børn og unge, ansatte, forældre og alle
andre, der opholder sig på børneinstitutioner, skoler,
kostskoler, herunder efterskoler, institutioner med udbud af
treårige gymnasiale ungdomsuddannelser, opholdssteder,
døgninstitutioner og lignende, der fortrinsvis har optaget
børn og unge under 18 år.
Sammenholdt med den gældende bestemmelse i
lov om røgfri miljøer, hvor aldersgrænsen er 16
år, betyder det, at børn og unge på f.eks.
kostskoler, herunder efterskoler, kostskoler i forbindelse med frie
grundskoler og gymnasiale institutioner, samt institutioner, der
udbyder treårige gymnasiale ungdomsuddannelser, fremover vil
være omfattet af lovens hovedregel om et totalt rygeforbud
på institutionens område.
Det totale rygeforbud vil efter lovforslaget
omfatte alle, der færdes på institutionens
område. Forbuddet vil således også omfatte
ansatte, herunder lærere, undervisere, pædagoger m.v.,
samt forældre og alle andre, der opholder sig på
institutionens område.
Et totalt rygeforbud på
uddannelsesinstitutioner for børn og unge vil - ud over at
reducere udsættelsen for passiv rygning - med stor
sandsynlighed medvirke til at nedbringe andelen af daglig-rygere
blandt unge.
Sundhedsstyrelsen vurderer, at et konsekvent
rygeforbud både indendørs og udendørs, der
også omfatter de ansatte, vil have den bedste
sundhedsmæssige effekt, idet to danske studier har vist en
sammenhæng mellem skolelæreres synlige rygning og
elevers risiko for at blive rygere, især hvis lærerne
ryger med eleverne.
Lovforslaget ligger helt i forlængelse af
forbuddet mod salg af tobak til unge under 18 år, hvor
aldersgrænsen i 2008 blev hævet fra 16 til 18
år.
Med lovforslaget ønsker regeringen at sende
et klart signal til børn og unge om, at det er yderst
sundhedsskadeligt at ryge.
Med lovforslaget fastsættes endvidere, at
for institutioner m.v., som både udbyder en gymnasial
ungdomsuddannelse og en uddannelse, der fortrinsvis har optaget
personer over 18 år, vil der gælde et totalt rygeforbud
både indendørs og udendørs for alle, der
færdes på institutionens område, dvs. elever,
studerende, ansatte, forældre m.fl. Undtaget fra et totalt
rygeforbud vil dog være uddannelser, der fortrinsvis har
optaget unge over 18 år, og som fremstår som en
geografisk selvstændig afdeling i forhold til institutionens
ungdomsuddannelser.
Det bemærkes, at uanset at adgang til
erhvervsuddannelserne kan ske umiddelbart efter folkeskolen, er
eleverne på erhvervsuddannelserne fortrinsvis over 18
år, hvorfor en institution med udbud af erhvervsuddannelser
som udgangspunkt ikke vil blive omfattet af det totale rygeforbud,
medmindre institutionen også har udbud af treårige
gymnasiale ungdomsuddannelser.
Det er regeringens opfattelse, at alle børn
og unge, herunder anbragte børn og unge, skal sikres
beskyttelse mod passiv rygning. For anbringelsessteder
målrettet børn og unge gør specielle forhold
sig imidlertid gældende. Idet regeringen anerkender, at der
knyttes særlige problemstillinger til et generelt rygeforbud
på matrikler for alle anbringelsessteder på det sociale
område, fastsætter lovforslaget to undtagelser fra
hovedreglen:
Det kan besluttes, at de unge må ryge
udendørs på anbringelsessteder målrettet
børn og unge (døgninstitutioner, opholdssteder og
lignende), der tjener som bolig for børn og unge.
Det kan endvidere besluttes, at de unge må
ryge indendørs på egne værelser og i rygerum og
udendørs på sikrede afdelinger på
døgninstitutioner og delvist lukkede
døgninstitutioner, der tjener som bolig for børn og
unge.
Uden for rygeforbuddet falder tjenesteboliger, som
er beliggende på de i stk. 1 nævnte institutioners
område. Med lovforslaget fastsættes dog, at det ikke er
tilladt at ryge, når børn og unge, der er optaget
på de pågældende institutioner m.v., opholder sig
i tjenesteboligen.
3.3 Øvrige
uddannelsesinstitutioner
3.3.1 Gældende ret
Bestemmelsen i den gældende lovs
§ 9 fastsætter regler for elever og studerendes
rygning på andre uddannelsesinstitutioner, der i dag ikke er
omfattet af § 7, dvs. gymnasier, erhvervsskoler,
voksenuddannelsescentre, mellemlange videregående
uddannelser, videregående uddannelser m.v. Den gældende
bestemmelse om øvrige uddannelsesinstitutioner omfatter i
dag med meget få undtagelser personer på 16 år
eller derover.
Reglerne for rygning på øvrige
uddannelsesinstitutioner svarer indholdsmæssigt til reglerne
for rygning på indendørs arbejdspladser. Dvs., at der
efter de gældende regler er samme mulighed for at tillade
rygning på studiepladser, der kun benyttes af én elev
eller studerende ad gangen, og for at tillade rygerum og
rygekabiner, som der er på arbejdspladser.
3.3.2 Lovforslagets nærmere
indhold
Med lovforslaget foreslås § 9 i
lov om røgfri miljøer ophævet, så
uddannelsesinstitutionerne for unge over 18 år fremover
omfattes af reglerne for arbejdspladser.
Forslaget indebærer, at det fortsat kan
besluttes at tillade rygning i rygerum og rygekabiner for elever og
studerende på øvrige uddannelsessteder, der
primært har optaget unge over 18 år.
Som en konsekvens af, at muligheden for at tillade
rygning på kontorlokaler, der tjener som arbejdsplads for
én person ad gangen, bortfalder med lovforslaget, vil der
som noget nyt ikke længere være adgang til at tillade
rygning i lokaler, der er stillet til rådighed som
studieplads, og som kun benyttes af én studerende ad gangen.
Der henvises til bemærkningerne til § 1, nr. 2.
For institutioner m.v., der både udbyder en
ungdomsuddannelse, der fortrinsvis har optaget personer under 18
år, og en uddannelse, der fortrinsvist har optaget personer
over 18 år, henvises til bemærkningerne til
§ 1, nr. 4.
3.4 Kriminalforsorgens
institutioner
3.4.1 Gældende ret
Efter de gældende regler er det tilladt for
indsatte at ryge i individuelle besøgsrum. Dette
gælder dog ikke, hvis besøget er overvåget af
personale.
Det er efter de gældende regler ikke muligt
for Kriminalforsorgens institutioner at tillade afvikling af
besøg i røgfri lokaler, selvom der er mere end et
besøgsrum i institutionen.
3.4.2 Lovforslagets nærmere
indhold
Med lovforslaget vil det i Kriminalforsorgens
institutioner, kunne pålægges den indsatte ikke at ryge
i besøgsrum udover de situationer, hvor der ikke må
ryges, fordi besøget overvåges af personale, jf. pkt.
3.4.1.
Regeringen lægger i den forbindelse
vægt på hensynet til de besøgende, som ikke
ryger, herunder navnlig besøgende med børn, og
på hensynet til indsatte ikke-rygere i de institutioner, hvor
det af kapacitetsmæssige grunde ikke vil være muligt at
reservere besøgsrum til ikke-rygere.
3.5 Straffebestemmelser
3.5.1 Gældende ret
Efter den nugældende bestemmelse i
§ 26, stk. 2, straffes med bøde den
arbejdsgiver, indehaver, restauratør, bestyrer og forpagter,
der tillader rygning indendørs i strid med reglerne i
loven.
Det forudsættes, at en overtrædelse af
lovens bestemmelser som udgangspunkt straffes med en bøde
på 2.000 kr. i førstegangstilfælde og
henholdsvis 5.000 kr. og 10.000 kr. i anden- og
tredjegangstilfælde.
De angivne straffeniveauer er vejledende og kan
fraviges af domstolene i op- og nedadgående retning, hvis der
i den konkrete sag foreligger formildende eller skærpende
omstændigheder.
3.5.2 Lovforslagets nærmere
indhold
Med de foreslåede ændringer af
§§ 7 og 8 fastsættes, at også den
arbejdsgiver, indehaver, restauratør, bestyrer og forpagter,
der tillader rygning udendørs i strid med reglerne i denne
lov, straffes med bøde (ny § 26, stk. 2).
I forlængelse heraf foreslås
stafudmålingen skærpet.
Det fremgår af Evaluering af loven om
røgfri miljøer fra 2009, at der blandt ejere og
ansatte i serveringsbranchen er en opfattelse af, at myndighederne
ikke kontrollerer virksomhederne i branchen. Det anføres
også, at det i høj grad er på værtshuse,
at lovens bestemmelser overtrædes.
Ikke desto mindre er der siden 2009 sket mere end
en fordobling i antallet af sager om overtrædelse af lov om
røgfri miljøer, herunder mere end en fordobling i
antallet af bøder.
Med lovforslaget foreslår regeringen en
skærpelse af straffebestemmelserne i form af højere
bødestraffe i tilfælde, hvor loven ikke
overholdes.
Sammenholdt med den nugældende bestemmelse i
lov om røgfri miljøer svarer regeringens forslag til
ca. en fordobling af de aktuelle bødetakster. De
højere bødestraffe skal ses som en del af en
større og samlet forebyggelsesindsats på
tobaksområdet med henblik på at reducere de
sundhedsskadelige effekter ved (passiv) rygning. Regeringen
foreslår således også en tilsvarende
forhøjelse af bødetaksterne ved overtrædelse af
lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 18
år, som er præciseret i de specielle bemærkninger
til lovforslaget vedrørende lov nr. 213 af 31. marts 2004,
hvor der i dag gælder tilsvarende retningslinjer for
sanktionspåstandene for overtrædelse af lovens
§§ 1 og 2.
Med denne strafferetlige stramning af lov om
røgfri miljøer præciseres det, at der
bør gribes hårdere ind over for overtrædelse af
lovens bestemmelser. Herved sendes et kraftigt signal til
arbejdsgiveren, indehaveren, restauratøren, bestyreren og
forpagteren om, at rygning skal ske i overensstemmelse med reglerne
i denne lov.
Det er regeringens opfattelse, at højere
bødestørrelser ved overtrædelse af
bestemmelserne i lov om røgfri miljøer kan medvirke
til øget overholdelse af lovens bestemmelser. Med de
foreslåede ændringer ønsker regeringen
således at anspore til øget selvjustits inden for
samtlige af lovens anvendelsesområder.
4. Lovforslagets
økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
De kontrolmæssige opgaver i relation til
håndhævelse af loven forudsættes fortsat
løst inden for bestående ressourcemæssige
rammer.
5. Lovforslagets
økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget indebærer obligatorisk
skiltning i forbindelse med rygerum og rygekabiner på
arbejdspladser. De obligatoriske skilte, der skal informere om, at
luften i omgivelserne uden for kan være sundhedsskadelig,
skal kunne erhverves gratis af den enkelte arbejdsplads via
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse.
Den administrative omstillingsomkostning ved at
rekvirere og opsætte skiltning på rygerum og
rygekabiner forventes at udgøre ca. 10 minutter pr.
virksomhed, der har eller som etablerer rygerum eller rygekabine.
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse ligger ikke inde med data
over antal danske virksomheder, der har etableret rygerum eller
rygekabine.
6. Lovforslagets
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen konsekvenser for
miljøet.
7. Lovforslagets administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser
for borgerne.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Udtalelser over
lovforslaget
Lovforslaget har været sendt i høring
hos følgende myndigheder, organisationer m.v.:
Advokatrådet, Akademikernes
Centralorganisation (AC), Arkitektskolen i Århus,
Astma-Allergi Forbundet, Centralorganisationernes
Fællesudvalg (CFU), Coop Danmark, Danmarks Apotekerforening,
Danmarks Lungeforening, Danmarks Privatskoleforening, Danmarks
Rederiforening, Bilfærgernes Rederiforening, Rederiforeningen
for mindre Skibe, Rederiforeningen af 1895, Danske Erhvervsskoler -
Bestyrelserne, Danske Erhvervsskoler - Lederne, Dansk
Friskoleforening, Danmarks Restauranter og Cafeer (DRC), Danmarks
Vejlederforening, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Automat
Brancheforening, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Supermarked,
Dansk Sygeplejeråd, Dansk Tandlægeforening, Dansk
Transport og Logistik (DTL), Danske Fysioterapeuter, Danske
Gymnasieelevers Sammenslutning, Danske Regioner, Danske
Universiteter, Danske Handicaporganisationer (DH), De Samvirkende
Købmænd, Designskolen i Kolding, Det
Informationsvidenskabelige Akademi, Det Kgl. Danske Kunstakademis
Skoler for Arkitektur, Design og Konservering (KADK), Det Nationale
Forebyggelsesråd, Deutscher Schul- und Sprachverein für
Nordschleswig (de tyske mindretalsskoler), Diabetesforeningen,
Efterskoleforeningen, Ergoterapeutforeningen, Erhvervsakademiernes
Rektorkollegium, Erhvervsskolelederne i Danmark, Erhvervsskolernes
Elevorganisation, Fagligt Fællesforbund - 3F, Fag og Arbejde
(FOA), Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Forbrugerrådet,
Foreningen af Danske Døgninstitutioner for Børn og
Unge (FADD), Foreningen af Danske Lægestuderende (FADL),
Foreningen af Frie Fagskoler, Foreningen af katolske skoler i
Danmark, Foreningen af Kristne Friskoler, Fredericia
Maskinmesterskole, Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd (FTF), Gymnasiernes Bestyrelsesforening,
Gymnasieskolernes Inspektorforening, Gymnasieskolernes
Rektorforening, Hjerteforeningen, HK-Handel, Hotel - Restaurant
& Turisterhvervet (HORESTA), Jordemoderforeningen, KFUM's
Sociale Arbejde, Kirkens Korshær, KL, Kommunale
Tjenestemænd og Overenskomstansatte (KTO), Kristelig
Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse (KRIFA),
Kræftens Bekæmpelse, Københavns
Maskinmesterskole og Elinstallatørskole, Landsforeningen af
opholdssteder, botilbud og skolebehandlingstilbud (LOS),
Landssammenslutningen af Handelsskoleelever, Lederforeningen for
VUC, Lederne, Lilleskolerne, LO - Landsorganisationen i Danmark,
Lægeforeningen, MARTEC (Maritime Training and Education
Centre), Maskinmestrenes Forening, Nærbutikkernes
Landsforening (NBL), Nærings- og Nydelsesmiddelarbejder
Forbundet (NNF), Philip Morris ApS, Private Gymnasier og
Studenterkurser, Produktionsskoleforeningen,
Professionshøjskolerne University Colleges Denmark,
Rådet for de grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser
(REU), Rådet for de Gymnasiale Uddannelser, Rådet for
Socialt Udsatte, Rådet for Voksen- og Efteruddannelse
(VEU-rådet), Sammenslutningen af Landbrugets
Arbejdsgiverforeninger (SALA), SIMAC, Smoke Solution,
Socialpædagogernes Landsforbund, Sund By Netværket,
Sundhedskartellet, Søfartens Ledere, Tobaksindustrien, VUC
Bestyrelsesforening og Århus Maskinmesterskole.
| | | 10. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser / mindreudgifter | Negative konsekvenser / merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen konsekvenser | Ingen konsekvenser | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen konsekvenser | Ingen konsekvenser | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet mv. | Ingen konsekvenser | Ingen konsekvenser | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv. | Ingen konsekvenser | Den administrative omstillingsomkostning
ved obligatorisk skiltning på rygerum og rygekabiner
forventes at udgøre ca. 10 minutter pr. virksomhed, der har
eller som etablerer rygerum eller rygekabine. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen konsekvenser | Ingen konsekvenser | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen konsekvenser | Ingen konsekvenser | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til nr. 1 (§ 1)
Formålet med loven er at udbrede
røgfri miljøer yderligere med henblik på at
forebygge sundhedsskadelige effekter af passiv rygning samt at
forebygge, at nogen ufrivilligt udsættes for passiv rygning.
Ikke mindst i forhold til børn og unge som samfundet har en
særlig forpligtelse til at hjælpe til en god start
på livet.
Ved passiv rygning forstås indånding
af den blandingsluft, der opstår, når røgen fra
cigaretter, piber, cigarer, vandpiber, cerutter, urtecigaretter og
lignende blandes med og forurener den omgivende luft.
I forhold til graden af luftforurening er det af
marginal betydning, om røgen kommer fra produkter, der
indeholder tobak, eller ikke.
Internationale undersøgelser viser, at
røgen fra urtecigaretter ikke adskiller sig væsentligt
fra cigaretter produceret af tobak, når man ser på
mængden af sundhedsskadelige partikler og gasser, herunder at
røgen fra urtecigaretter indeholder lige så mange
kræftfremkaldende stoffer som almindelige cigaretter.
Sundhedsstyrelsen har vurderet, at urtecigaretter,
som antændes og producerer røg inden døre,
udgør en potentiel sundhedsrisiko for dem, der
indånder røgen.
Loven gælder ikke for elektroniske
cigaretter, der afgiver damp.
Til nr. 2 (§ 6,
stk. 2)
Ifølge § 6, stk. 1, forbydes
rygning på alle indendørs arbejdspladser, offentlige
såvel som private.
Bestemmelsen indeholder to undtagelser fra
hovedreglen. Der henvises til afsnit 3.1.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
I forslaget til ny affattelse af stk. 2 fastlægges, at den enkelte
arbejdsplads kan beslutte at tillade rygning i kraner, firmabiler
og andre erhvervskøretøjer, der alene tjener som
arbejdsplads for én person ad gangen. Det kan være
f.eks. være førerhuset i en lastbil, et lokomotiv
eller førerkabinen i en kran, hvorfra en arbejdstager
udfører sit arbejde. Erhvervskøretøjet kan
godt benyttes af flere personer på skift, men det vil
være en forudsætning, at der er effektiv
udluftning.
Firmabiler, der også benyttes til privat
brug, er ikke omfattet af loven. Det betyder, at lov om
røgfri miljøer ikke fastsætter regler for
rygning i firmabiler, der også benyttes til privat brug,
hverken i eller uden for arbejdstiden.
De to undtagelsesbestemmelser, dvs. forslaget til
ny stk. 2 og den eksisterende bestemmelse i stk. 3,
hvorefter der kan indrettes rygerum eller rygekabiner, hvor rygning
kan finde sted, medfører ikke rettigheder for rygerne, men
indebærer en mulighed, som arbejdsgiveren kan vælge at
gøre brug af.
Sammenholdt med de gældende regler
indebærer forslaget, at der ikke længere vil være
adgang til at tillade rygning i kontorlokaler, der alene tjener som
arbejdsplads for én person ad gangen, dvs. på
enkeltmandskontorer i bygninger.
Til nr. 3 (§ 6,
stk. 4 og 5)
Med lovforslagets stk. 4 fastsættes, at
arbejdspladser, der har eller som etablerer rygerum eller
rygekabiner, hvor rygning kan finde sted, ved synlig skiltning skal
informere om, at luften i omgivelserne uden for rummet kan
være sundhedsskadelig.
Bestemmelsen omfatter alle arbejdspladser, der er
omfattet af lovens § 6, stk. 1.
Ved synlig skiltning forstås, at det
umiddelbart skal være muligt at orientere sig om skiltningen
ved indgang til rygerum eller på indgangsparti på en
rygekabine.
Efter lovforslagets stk. 5 fastsætter ministeren for
sundhed og forebyggelse nærmere regler om udstedelsen,
udformningen og opsætningen af skilte vedrørende
spredning af tobaksforurenet luft i omgivelserne uden for rygerum
og rygekabiner.
De obligatoriske skilte skal kunne erhverves
gratis af den enkelte arbejdsplads via Ministeriet for Sundhed og
Forebyggelse.
Generelt set vil der i udformningen af skiltene
bl.a. skulle lægges vægt på, at skiltene er let
aflæselige og som udgangspunkt udformes i få varianter
med ensartethed for øje, under hensyn til god
information.
Til nr. 4 (§ 7)
§ 7
vedrører børneinstitutioner, skoler, kostskoler,
institutioner, der udbyder treårige gymnasiale
ungdomsuddannelser, opholdssteder og lignende, der fortrinsvis har
optaget børn og unge under 18 år.
Bestemmelsen retter sig mod daginstitutioner,
fritidshjem, klubtilbud, folkeskoler, frie grundskoler,
ungdomsskoler, kostskoler, herunder efterskoler samt kostskoler i
forbindelse med frie grundskoler og gymnasiale institutioner,
institutioner med udbud af treårige gymnasiale
ungdomsuddannelser, døgninstitutioner, opholdssteder og
lignende for børn og unge.
Som noget nyt vil rygeforbuddet således
bl.a. også omfatte kostskoler, herunder efterskoler samt
kostskoler i forbindelse med frie grundskoler og gymnasiale
institutioner, uanset den givne alderssammensætning, og
institutioner med udbud af treårige gymnasiale
ungdomsuddannelser.
De treårige gymnasiale ungdomsuddannelser,
der forstås som de treårige forløb til
uddannelsen til studentereksamen (stx), uddannelsen til
højere handelseksamen (hhx) og uddannelsen til højere
teknisk eksamen (htx), er omfattet af bestemmelsen.
Det er uden betydning, om der er tale om
offentlige, selvejende eller private institutioner. Endvidere
er det uden betydning, om institutionens område af
besøgende opfattes som en del af det offentlige rum, en park
eller lignende.
Private plejefamilier, kommunale plejefamilier og
netværksplejefamilier, hvor børn eller unge under 18
år er anbragt uden for hjemmet, og som samtidig tjener som
privat bolig, er ikke omfattet af bestemmelsen.
§ 7 viderefører i vidt omfang
nuværende bestemmelser, hvorefter der er forbud mod rygning
for elever i folkeskolen, frie grundskoler, ungdomsskolen,
ungdomskostskoler samt for børn og unge i dag- og
klubtilbud, døgninstitutioner, fritidsklubber og lignende
tilbud. Som nævnt vil bestemmelsen også omfatte f.eks.
kostskoler, herunder efterskoler samt kostskoler i forbindelse med
frie grundskoler og gymnasiale institutioner, og institutioner med
udbud af treårige gymnasiale ungdomsuddannelser mv., ligesom
bestemmelsen også vil omfatte ansatte, forældre og alle
andre, der opholder sig på institutionens område.
I stk. 1
fastlægges, at det ikke vil være tilladt for optagne
eller anbragte børn og unge, elever og studerende samt
ansatte, herunder lærere, undervisere pædagoger mv., og
alle andre, der opholder sig på institutionen, at ryge
på institutionens område. Det omfatter såvel alle
indendørs lokaliteter som alle udendørs arealer, dvs.
skolegårde, idrætspladser, legepladser og andre af
institutionens udendørsarealer.
Rygeforbuddet omfatter også personer, der
opholder sig på institutionen mv. uden for dens normale
åbningstid, f.eks. fordi institutionens lokaler benyttes til
andre formål.
Efter de gældende regler kan det tillades at
indrette rygerum for andre end institutionens børn og unge,
dvs. ansatte m.fl. Denne undtagelse foreslås ophævet.
Det indebærer, at rygere, der ønsker at ryge, skal
forlade matriklen.
I stk. 2
fastsættes, at institutionen er omfattet af § 7,
stk. 1 i de tilfælde, hvor institutionen m.v. både
udbyder en treårig gymnasial ungdomsuddannelse, der
fortrinsvist har optaget personer under 18 år, jf.
stk. 1, og en uddannelse, der fortrinsvist har optaget
personer over 18 år. Dvs. at der vil være et totalt
rygeforbud både indendørs og udendørs på
hele institutionen for elever, studerende, ansatte og alle andre,
der opholder sig på institutionens område. Dette
gælder uanset, om institutionen samlet set har optaget flest
unge under eller over 18 år.
Af stk. 3
fremgår, at hvis institutionen har en geografisk selvstændig afdeling, hvor
der ikke er udbud af en ungdomsuddannelse, der fortrinsvis har
optaget personer under 18 år, dvs. en treårig gymnasial
ungdomsuddannelse, vil den pågældende afdeling ikke
være omfattet af et indendørs og et udendørs
rygeforbud i medfør af § 7, stk. 1.
For en geografisk selvstændig afdeling med
udbud af uddannelser, der fortrinsvis har optaget unge over 18
år, og hvor der ikke er udbud af treårige gymnasiale
ungdomsuddannelser, vil det i medfør af § 6,
stk. 3 kunne besluttes at tillade rygning indendørs i
rygerum og rygekabiner. Endvidere vil det kunne besluttes at
tillade rygning udendørs på institutionens
område.
Ved en geografisk selvstændig afdeling
forstås, at afdelingen skal være beliggende i en
sådan geografisk afstand fra en afdeling med
ungdomsuddannelser, at eleverne ikke vil opfatte de to afdelinger
som én geografisk enhed. Afdelinger, der har fælles
faciliteter (f.eks. kantine, lærerværelser mv.), kan
således ikke i denne sammenhæng betragtes som
geografiske selvstændige afdelinger.
Der vil ikke være tale om en geografisk
selvstændig afdeling, hvis en afdeling for en treårig
gymnasial ungdomsuddannelse og en afdeling for en uddannelse, der
fortrinsvis har optaget personer over 18 år, er beliggende i
forskellige bygninger på samme matrikel. Det er også
uden betydning, om institutionen har flere matrikelnumre.
Der vil heller ikke være tale om en
geografisk selvstændig afdeling, hvis de to afdelinger er
beliggende på to matrikler ved siden af hinanden eller
på hver sin side af en vej, en å eller anden form for
fysisk eller naturmæssig adskillelse.
Lovforslaget indeholder to undtagelsesbestemmelser
til hovedreglen i stk. 1. De to undtagelsesbestemmelser i
stk. 4 og 5 er ikke en rettighed for rygerne.
Den første undtagelse i stk. 4 indebærer, at den enkelte
institution kan fastsætte regler, der tillader de unge at
ryge udendørs på såkaldt
»åbne« anbringelsessteder på det sociale
område i medfør af den gældende
lovbekendtgørelse nr. 904 af 18. august 2011 om lov om
social service, dvs. døgninstitutioner, opholdssteder og
lignende, der tjener som hjem for børn og unge.
Den anden undtagelse i stk. 5 indebærer, at den enkelte
institution kan fastsætte regler, der tillader de unge at
ryge indendørs i rygerum og på de unges egne
værelser samt udendørs på sikrede afdelinger
på døgninstitutioner og delvist lukkede
døgninstitutioner, der tjener som bolig for de unge, i
medfør af førnævnte
lovbekendtgørelse.
Det er ikke tilladt de ansatte m.fl. på de i
stk. 4. og 5 nævnte institutioner at ryge på
institutionens område. Forbuddet gælder også for
de ansatte på de arealer, hvor institutionen har truffet
beslutning om, at rygning for de unge på
»åbne« anbringelsessteder samt på sikrede
afdelinger på døgninstitutioner og delvist lukkede
døgninstitutioner, kan finde sted.
Sikrede døgninstitutioner er karakteriseret
ved, at de omfatter mindst én sikret afdeling, der er
godkendt til at have yderdøre og vinduer konstant
aflåst. En sikret døgninstitution kan bestå af
åbne afdelinger og en eller flere sikrede afdelinger.
Efter gældende ret kan det besluttes, at det
er tilladt for de unge at ryge i rygerum og på eget
værelse på døgninstitutioner og lignende, der i
en periode tjener som privat bolig for unge i 15-16 års
alderen og derover. Denne undtagelse foreslås
ophævet.
I stk. 6
fastsættes, at tjenesteboliger, beliggende på de i
stk. 1 nævnte institutioners område, ikke er
omfattet af rygeforbuddet i stk. 1.
Tjeneste- og lejeboliger er boliger, som en ansat
har pligt til at bebo eller som stilles til rådighed for
en ansat som led i ansættelsesforholdet.
Det stedlige anvendelsesområde for
bestemmelsen i stk. 6 omfatter også
udendørsarealer, der er tilknyttet tjenesteboligen, f.eks.
haver og lignende, hvis arealet er afgrænset fra
institutionens øvrige arealer, og hvis elever og studerende
ikke har direkte adgang dertil.
Det fremgår endvidere eksplicit af
bestemmelsen, at det ikke er tilladt at ryge, når børn
og unge, der er optaget på de pågældende
institutioner m.v., opholder sig i tjenesteboligen. Dette forbud
omfatter såvel husstanden, børnene og de unge selv som
alle andre, der opholder sig i boligen.
Forbuddet er begrænset til det tidsrum, hvor
børn og unge, der er optaget på de
pågældende institutioner m.v., opholder sig i
tjenesteboligen.
Den foreslåede bestemmelse i § 7,
stk. 6, 1. pkt. er ikke til hinder for, at institutionens
ledelse eller udlejer af tjenesteboligen på andet grundlag
eventuelt kan fastsætte et forbud mod rygning i boligen.
Til nr. 5 (§ 8)
Den gældende bestemmelse, der tager sigte
på lærere, pædagoger, forældre og andre,
der efter de gældende regler ikke er omfattet af
§ 7, foreslås ophævet. Med forslaget til ny
§ 7, stk. 1, vil ansatte, forældre og alle
andre, der opholder sig på institutioner, der fortrinsvist
har optaget børn og unge under 18 år, fremover
være omfattet af det totale rygeforbud i § 7.
Efter de gældende regler er det i dag ikke
tilladt for lærere, pædagoger, forældre og andre,
der opholder sig på institutionens område, at ryge
på institutionens udendørsarealer, hvor børn og
unge færdes. Derimod kan det besluttes at indrette rygerum,
hvor rygning kan finde sted.
Forslaget indebærer således, at
muligheden for at indrette rygerum indendørs for ansatte,
forældre og andre, der opholder sig på institutionens
område, bortfalder.
Til nr. 6.
Overskriften før § 9
foreslås ophævet på baggrund af lovforslagets
§ 1, nr. 7.
Til nr. 7 (§ 9)
Den gældende bestemmelse, der
fastlægger regler for elever og studerende på
øvrige uddannelsesinstitutioner, der ikke er omfattet af
§ 7, foreslås ophævet.
Forslaget indebærer, at de
pågældende uddannelsesinstitutioner, dvs. f.eks.
voksenuddannelsescentre, institutioner for erhvervsrettet
uddannelse, husholdnings- og håndarbejdsskoler,
folkehøjskoler, erhvervsakademier,
professionshøjskoler, kunstneriske og kulturelle
uddannelsesinstitutioner, maritime uddannelsesinstitutioner,
universiteter m.v., fremover vil være omfattet af
§ 6 om rygning indendørs på arbejdspladser.
For institutioner mv., der både udbyder en treårig
gymnasial ungdomsuddannelse, der fortrinsvis har optaget personer
under 18 år, og en uddannelse, der fortrinsvis har optaget
personer over 18 år, henvises dog til forslagets
§ 1, nr. 4 med tilhørende bemærkninger.
Til nr. 8 (§ 14)
Den nuværende retstilstand, hvorefter der
ikke kan tilbydes afvikling af besøg i røgfri
lokaler, ændres, således at rygning i besøgsrum
efter institutionslederens nærmere bestemmelse kan forbydes.
Hermed bliver der mulighed for at sikre, at besøg - af
hensyn til ikke-rygere og børn - kan afvikles i lokaler, som
ikke anvendes til rygning.
Rygning i et besøgsrum vil fortsat ikke
kunne tillades under besøg, som overvåges af
tilstedeværende personale, jf. bemærkningerne til den
gældende § 14 i lov om røgfri
miljøer. Det gælder, uanset om rygning i øvrigt
er tilladt i det pågældende besøgsrum.
Den foreslåede ændring indebærer
bl.a., at indsatte i f.eks. arresthuse, hvor der kun er ét
besøgsrum, helt vil kunne afskæres fra at ryge i
forbindelse med besøg. For så vidt angår
institutioner, hvor der er mere end ét besøgsrum,
forudsættes det med lovforslaget, at mindst ét
besøgsrum gøres permanent røgfrit.
Til nr. 9 (§ 26)
I stk. 2
bestemmes det, at den arbejdsgiver, restauratør, indehaver,
bestyrer og forpagter, der tillader rygning i strid med lovens
bestemmelser indendørs og udendørs, kan straffes med
bøde.
Fremover forudsættes, at en
overtrædelse af lovens bestemmelser i
førstegangstilfælde som udgangspunkt straffes med en
bøde på 5.000 kr.
I anden- og i tredjegangstilfælde af
overtrædelse af lovens bestemmelser forudsættes
bøderne udmålt til henholdsvis 10.000 kr. og 20.000
kr.
De angivne straffeniveauer er vejledende og kan
fraviges af domstolene i op- og nedadgående retning, hvis der
i den konkrete sag foreligger formildende eller skærpende
omstændigheder.
Til nr. 10 (§ 33)
I bestemmelsen er det fastsat, at ministeren for
sundhed og forebyggelse skal fremsætte forslag om revision af
loven i folketingssamlingen 2014-15, således at eventuelle
nye regler kan sættes i kraft den 15. august 2015, hvor loven
har virket i tre år.
Til § 2
Bestemmelsen fastlægger lovens
ikrafttrædelsestidspunkt til den 15. august 2012.
Bilag 1
Gældende
lov | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | § 1.
Formålet med loven er at udbrede røgfri miljøer
med henblik på at forebygge sundhedsskadelige effekter af
passiv rygning og forebygge, at nogen ufrivilligt kan
udsættes for passiv rygning. | | 1. I § 1 indsættes som stk. 2: »Stk. 2.
Ved passiv rygning forstås indånding af den
blandingsluft, der opstår, når røgen fra
cigaretter, piber, cigarer, vandpiber, cerutter, urtecigaretter og
lignende produkter blandes med og forurener den omgivende
luft.« | | | | § 6.
Det er ikke tilladt at ryge indendørs på
arbejdspladser, jf. § 4. Stk. 2. Det kan
besluttes, at det er tilladt at ryge i arbejdslokaliteter, der
alene tjener som arbejdsplads for én person ad gangen. Stk. 3. Det kan
besluttes at indrette rygerum og rygekabiner, hvor rygning kan
finde sted. | | 2. § 6, stk. 2, affattes
således: »Stk. 2.
Det kan besluttes, at det er tilladt at ryge i kraner, firmabiler
og andre erhvervskøretøjer, der alene tjener som
arbejdsplads for én person ad gangen.« | | | | | | 3. I § 6 indsættes som stk. 4 og 5: »Stk. 4.
Arbejdspladser, der har eller som etablerer rygerum eller
rygekabiner, hvor rygning kan finde sted, skal ved synlig skiltning
informere om, at luften i omgivelserne uden for kan være
sundhedsskadelig. | | | Stk. 5.
Ministeren for sundhed og forebyggelse fastsætter
nærmere regler om udstedelse, udformning, opsætning
m.v. af skiltning i medfør af stk. 4.« | | | | | | 4. § 7 affattes således: | § 7.
På institutioner, skoler, opholdssteder og lignende, der
fortrinsvist har optaget børn og unge under 16 år, er
det ikke tilladt for børn og unge samt elever at ryge
på institutionen område. | | »§ 7. På
børneinstitutioner, skoler, kostskoler, efterskoler,
institutioner med udbud af treårige gymnasiale
ungdomsuddannelser, opholdssteder og lignende, der fortrinsvis har
optaget børn og unge under 18 år, er det ikke tilladt
at ryge på institutionens område, jf. dog
stk. 4-6. | Stk. 2.
For døgninstitutioner, opholdssteder, kostskoler,
efterskoler og lignede, der fortrinsvis har optaget unge i 15-16
års alderen og derover, og som også fungerer som bolig
for de unge, kan det besluttes, at det er tilladt, at de unge ryger
i rygerum og på deres egne værelser. | | Stk. 2.
Institutioner m.v., der både udbyder en treårig
gymnasial ungdomsuddannelse, jf. stk. 1, og en uddannelse, der
fortrinsvist har optaget personer over 18 år, er omfattet af
§ 7, stk. 1, jf. dog stk. 3. Stk. 3.
Geografisk selvstændige afdelinger på de i stk. 2
nævnte institutioner, som fortrinsvis har optaget personer
over 18 år, er ikke omfattet af forbuddet i
stk. 1. | | | Stk. 4. For
anbringelsessteder målrettet børn og unge under 18
år, der også fungerer som bolig for de unge, kan det
besluttes, at det er tilladt, at de unge ryger udendørs
på institutionens område. | | | Stk. 5. For
sikrede afdelinger på døgninstitutioner og delvist
lukkede døgninstitutioner, der også fungerer som bolig
for unge under 18 år, kan det besluttes, at det er tilladt,
at de unge ryger i rygerum, på deres egne værelser og
udendørs på institutionens område. | | | Stk. 6.
Tjenesteboliger, som er beliggende på de i stk. 1
nævnte institutioners område, er ikke omfattet af
forbuddet i stk. 1. Det er dog ikke tilladt at ryge, når
børn og unge, der er optaget på institutionen m.v.,
opholder sig i tjenesteboligen.« | | | | § 8.
For personer, der ikke er omfattet af § 7, er det ikke
tilladt at ryge på institutionens udendørsarealer,
hvor børn og unge færdes. Stk. 2. Det kan
besluttes at indrette rygerum, hvor de pågældende kan
ryge. | | 5. § 8 ophæves. | | | | Øvrige
Uddannelsesinstitutioner | | 6. Overskriften før § 9
ophæves. | | | | § 9.
På uddannelsesinstitutioner, der ikke er omfattet af
§ 7, kan det besluttes, at elever og studerende må
ryge i lokaler, som er stillet til rådighed som studieplads
og kun benyttes af én elev eller studerende ad gangen. Stk. 2. Det kan
besluttes at indrette rygerum eller rygekabiner, hvor elever og
studerende må ryge. | | 7. § 9 ophæves. | | | | § 14. I Kriminalforsorgens
institutioner bestemmer den indsatte, om der må ryges i den
pågældendes opholdsrum. Stk. 2. Det kan
pålægges den indsatte ikke at ryge i sit opholdsrum i
det tidsrum, hvor en ansat opholder sig der Stk. 3.
Justitsministeriet fastsætter nærmere regler om de
forhold, der er nævnt i stk. 2. | | 8. I § 14, stk. 2, indsættes
som 2. pkt.: »Det kan ligeledes pålægges den
indsatte ikke at ryge i besøgsrum.« | | | | § 26. Med bøde straffes den,
der 1) overtræder § 5
eller 2) overtræder et påbud meddelt
efter § 79 a, stk. 1, i lov om arbejdsmiljø,
§ 20 a, stk. 1 i lov om sikkerhed til søs,
§ 150 f, stk. 1, i lov om luftfart eller
§ 66 a, stk. 1, i offshoresikkerhedsloven. | | | | | | Stk. 2. Med
bøde straffes den arbejdsgiver, indehaver,
restauratør, bestyrer og forpagter, der tillader rygning
indendørs i strid med reglerne i denne lov. Stk. 3. Der kan
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffeloves 5. kapitel.« | | 9. I § 26, stk. 2, udgår
»indendørs«. | | | | § 33. Ministeren for sundhed og
forebyggelse fremsætter forslag om revision af loven i
folketingsåret 2011-12. | | 10. I § 33 ændres
»2011-12« til: »2014-15«. | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 15. august
2012. |
|