Skriftlig fremsættelse (21. november
2011)
Beskæftigelsesministeren (Mette
Frederiksen)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. og flere andre love
(Forhøjelse af efterlønsalder, forkortelse af
efterlønsperiode og tilbagebetaling af
efterlønsbidrag m.v.)
(Lovforslag nr. L 19).
Lovforslaget udmønter Aftale om senere
tilbagetrækning, som Venstre, Det Konservative Folkeparti,
Dansk Folkeparti og Radikale Venstre har indgået den 13. maj
2011.
Lovforslaget indeholder følgende elementer:
- | Forhøjelsen af
efterlønsalderen fremrykkes fra 2019 til 2014. |
- | Forkortelse af efterlønsperioden
fra fem år til tre år. |
- | Forhøjelse af efterlønnens
størrelse. |
- | Skærpelse af fradraget i
efterlønnen for pensionsopsparinger. |
- | Ændring af betingelserne for ret til
optjening af skattefri præmie. |
- | Mulighed for at ansøge om kontant
og skattefri tilbagebetaling af efterlønsbidrag i perioden
fra og med den 2. april til og med den 1. oktober 2012. |
- | Krav om aktiv tilmelding til
efterlønsordningen. |
- | Justeringer af efterlønsordningen,
herunder konsekvensændringer som følge af udfasningen
af overgangsydelsesordningen. |
- | Ændringer i pensionsbeskatningsloven
som følge af forhøjelse af efterlønsalderen og
forkortelse af efterlønsperioden. |
- | Ændringer i tjenestemandsloven som
følge af forhøjelse af efterlønsalderen og
forkortelse af efterlønsperioden. |
- | Ændringer i
tjenestemandspensionsloven som følge af forhøjelse af
efterlønsalderen og forkortelse af
efterlønsperioden. |
Lovforslaget skal ses i sammenhæng med de samtidigt
fremsatte forslag til lov om ændring af lov om fleksydelse
(Forhøjelse af fleksydelsesalder, forkortelse af
fleksydelsesperiode og tilbagebetaling af fleksydelsesbidrag m.v.),
forslag til lov om ændring af lov om social pension
(Forhøjelse af folkepensionsalder og
seniorførtidspension m.v.) og forslag til lov om
ændring af lov om delpension (Forhøjelse af
delpensionsalder og forkortelse af delpensionsperiode m.v.)
De samlede økonomiske konsekvenser for det offentlige i
perioden 2012-2015 af gennemførelsen af Aftale om senere tilbagetrækning er
merudgifter/mindreindtægter på i alt 18.239,9
mio. kr. i 2012, 1.520,2 mio. kr. i 2013, 1.299,9 mio. kr. i 2014
og 600,4 mio. kr. i 2015. Heraf er der afledte økonomiske
konsekvenser for det offentlige til arbejdsløshedsdagpenge,
sygedagpenge, revalidering, kontanthjælp, ledighedsydelse,
fleksjob m.v..
Det skal derudover bemærkes, at udgifterne til
erstatninger efter lov om arbejdsskadesikring som følge af
den fremrykkede forhøjelse af folkepensionsalderen
beløber sig til 240 mio. kr. i 2012, 104 mio. kr. i 2013,
102 mio. kr. i 2014 og 97 mio. kr. i 2015 for det private
erhvervsliv. Tilbagetrækningsreformen vil dog samlet set
medføre langsigtede positive strukturelle virkninger for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget forslås at træde i kraft den 1.
januar 2012. Dog foreslås det, at indførelsen af aktiv
tilmelding til efterlønsordningen træder i kraft den
1. januar 2013.
Henset til, at lovforslaget foreslås at træde i
kraft den 1. januar 2012, skal jeg anmode om, at lovforslaget
behandles færdigt inden jul.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.