Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 6. september 2012
1. Ændringsforslag
Liberal Alliances medlem af udvalget har stillet 3
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 14. august 2012 og var til 1.
behandling den 20. august 2012. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og skatteministeren sendte den
2. juli 2012 dette udkast til udvalget, jf. alm. del - bilag 305.
Den 14. august 2012 sendte skatteministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 30 spørgsmål til
skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (V, S, RV,
SF og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret. Flertallet vil
stemme imod de stillede ændringsforslag.
Venstres og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget
udtaler, at Venstre og Det Konservative Folkeparti er en del af
skatteaftalen. Det skyldes, at Venstre og Det Konservative
Folkeparti fik afgørende indrømmelser til aftalen i
forhold til regeringens udspil til en skattereform. For Venstre og
Det Konservative Folkeparti var det helt afgørende, at
boligejerne skulle kunne fortsætte med den tryghed, som
skattestoppet siden 2001 under VK-regeringen har betydet. For
Venstre og Det Konservative Folkeparti var det helt
afgørende, at der ikke blev foretaget et angreb på
folkepensionens grundbeløb, som regeringen lagde op til i
sit udspil. For Venstre og Det Konservative Folkeparti var det
endvidere afgørende, at den foreslåede
aldersdiskrimination, som regeringen lagde op til i sit udspil,
blev fjernet. Endelig var det helt centralt, at skattereformen
indeholder reelle skattelettelser for knap 8 mia. kr., jf.
skatteministerens svar af 3. september 2012 på L 194 -
spørgsmål 19.
Venstre og Det Konservative Folkeparti havde gerne set, at en
endnu større del af skatteaftalen var blevet finansieret med
midler uden for skattesystemet. Venstre og Det Konservative
Folkeparti opnåede dog så store indrømmelser, at
aftalen indeholder reelle skattelettelser for knap 8 mia. kr.
Venstre og Det Konservative Folkeparti finder, at det er helt
afgørende, at det skal kunne betale sig at arbejde. Derfor
indførte VK-regeringen i sin tid
beskæftigelsesfradraget, afskaffede mellemskatten og
løftede hundredetusinder ud af topskatten.
Lempelserne med skatteaftalen ligger derfor i fin
forlængelse af VK-regeringens tiltag på
skatteområdet: højere gevinst ved at være i
beskæftigelse i forhold til at være på passiv
forsørgelse, og at færre skal betale den
højeste marginalskat. Begge elementer gavner arbejdsudbuddet
og giver en større tilskyndelse til både at være
i beskæftigelse, uddanne sig og yde en ekstra indsats.
Fra begyndelsen af forløbet omkring skatteaftalen har
Venstre og Det Konservative Folkeparti gjort det klart, at en
række af de aftalte skattefinansieringsforslag bestemt ikke
er uproblematiske. Desværre har regeringen ikke været
indstillet på at forbedre skatteaftalen, bl.a. når det
gælder skatteforholdene for udsendte danskere. Venstre og Det
Konservative Folkeparti står naturligvis ved den
indgåede aftale, men ærgrer sig over, at regeringen
ikke har været villig til at lytte til den berettigede
kritik.
Venstre og Det Konservative Folkeparti bemærker, at der
i skatteaftalen alene er to bindinger på
aftalepartierne.
For det første ligger boligejernes skatteforhold fast
frem til 2020. Venstre og Det Konservative Folkeparti har siden
2001 stået vagt om trygheden for boligejerne. At aftalen
indeholder, at også regeringen er bundet til denne
målsætning de kommende år, er positivt og sikrer
tryghed for den enkelte boligejer og boligmarkedet generelt.
For det andet betyder de ændrede skatteforhold for
kapitalpensioner, herunder rabatten ved udbetaling i 2013, at der
er betydelig usikkerhed om provenuet af denne del af skatteaftalen.
For Venstre og Det Konservative Folkeparti har det været
afgørende, at måtte provenuet blive større end
regeringens vurderinger, vil merprovenuet ubeskåret gå
til at nedbringe statens gæld. Uden denne binding ville der
være en risiko for, at et ekstraprovenu ville blive anvendt
som kortvarig finansiering, og dermed ville der mangle finansiering
i fremtiden.
Et mindretal i udvalget (DF og EL)
indstiller lovforslaget til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede
ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget mener, at
indtægtsreguleringen af børne- og ungeydelsen er
udtryk for ren lovsjusk, da den fremover kommer til at ramme vidt
forskelligt, alt efter om man er gift eller ugift. Selv for de
ugifte rammer den også forskelligt, alt efter om det er
manden eller kvinden, der har indtægten. Lovgivningen skal
selvfølgelig virke ens for alle, hvilket den ikke kommer til
med dette lovforslag.
Hvis manden i et gift par har en indtægt på f.eks.
900.000 kr., bliver parret modregnet, men hvis parret er ugift,
bliver parret ikke modregnet. Det giver ikke mening, og
forskelsbehandlingen bliver endnu værre. Hvis det er ugifte
par, og manden har indtægten, bliver parret ikke modregnet i
børnechecken, men hvis det omvendt er kvinden der tjener
godt, mister de 4.000 kr.
Dansk Folkeparti er modstandere af, at man vedtager en lov,
der virker så forskelligt og åbenlyst bærer
præg af lovs?jusk. Lovforslaget er ikke blot et angreb
på ægteskabet, da det bedst kan betale sig ikke at
være gift, men det er også klar diskriminering af
kvinden.
Skatteministeren har i svar til udvalget skrevet, at man er
klar over de uhensigtsmæssigheder, loven medfører, og
at man gerne vil kigge på en løsning, men vel at
mærke først efter loven er vedtaget. Det er et meget
dårligt stykke politisk håndværk, at man
først kigger på en løsning bagefter. Hvis man
står og er ved at grave et hul, og så finder ud af, at
man graver det forkerte sted, stopper man med at grave og venter,
til man har fundet det rigtige sted, inden man graver igen.
På samme måde giver det på ingen måde
mening, at partierne bag skattereformen vil vedtage forringelsen af
børne- og ungeydelsen, når alle er enige om, at det
ikke kan lade sig gøre på en fornuftig måde
på nuværende tidspunkt.
Forhøjelsen af beskæftigelsesfradraget er en
positiv del af skattereformen, da det betyder, at det reelt bedre
kan betale sig at gå fra passiv forsørgelse til at
tage et arbejde. Det giver en lettelse for de laveste indkomster,
hvilket Dansk Folkeparti finder positivt.
Forhøjelsen af beskæftigelsesfradraget for enlige
forsørgere er også umiddelbart positivt, da det
også hjælper til, at det bedre skal kunne betale sig at
arbejde for dem. Dansk Folkeparti frygter dog, at det vil
medføre øget socialt bedrageri, ved at folk
spekulerer i, om det bedre kan betale sig at bo hver for sig.
Et andet mindretal i udvalget (LA)
vil redegøre for sin stillingtagen til lovforslaget ved 3.
behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede
ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af et mindretal
(LA), tiltrådt af et mindretal
(DF og EL):
1)
Titlen affattes således:
»Forslag
til
Lov om
ændring af ligningsloven og personskatteloven
(Skattereformen - forhøjelse
af beskæftigelsesfradraget og topskattegrænsen, ekstra
beskæftigelsesfradrag for enlige forsørgere
m.v.)«
[Konsekvensændring som
følge af, at den foreslåede indkomstregulering af
børne- og ungeydelsen foreslås at udgå af
lovforslaget, jf. ændringsforslag nr. 2]
Til § 2
Af et mindretal
(LA), tiltrådt af et mindretal
(DF og EL):
2)
Paragraffen udgår.
[Den foreslåede
indkomstregulering af børne- og ungeydelsen foreslås
at udgå af lovforslaget]
Til § 4
Af et mindretal
(LA), tiltrådt af et mindretal
(DF og EL):
3) Stk.
4 udgår.
[Konsekvensændring som
følge af, at den foreslåede indkomstregulering af
børne- og ungeydelsen foreslås at udgå af
lovforslaget, jf. ændringsforslag nr. 2]
Bemærkninger
Til nr. 1-3
Ændringsforslagene indebærer, at den
foreslåede indkomstregulering af børne- og ungeydelsen
udgår af lovforslaget.
Ane Halsboe-Larsen (S) Benny
Engelbrecht (S) Jacob Bjerregaard (S) John Dyrby Paulsen (S)
Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S)
Nadeem Farooq (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Camilla Hersom (RV)
Jonas Dahl (SF) Jesper Petersen (SF) Frank Aaen (EL) Stine Brix
(EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Hans Andersen (V) Gitte
Lillelund Bech (V) fmd. Martin
Geertsen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Henrik Høegh (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Troels Lund Poulsen (V) Mads
Rørvig (V) Dennis Flydtkjær (DF) Mikkel Dencker (DF)
Hans Kristian Skibby (DF) Karina Adsbøl (DF) Ole Birk Olesen
(LA) nfmd. Brian Mikkelsen
(KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 194
Bilagsnr. | Titel |
1 | Fastsat tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget |
2 | Høringssvar og høringsnotat,
fra skatteministeren |
3 | Svar på
udvalgsspørgsmål på alm. del vedrørende
lovforslaget. |
4 | 1. udkast til betænkning |
5 | Svar vedr. skattereformen på alm.
del - spørgsmål |
6 | Kopi af svar på
spørgsmål S 3885 og S 3622 vedrørende
ufinansierede skattelettelser |
7 | Finansministerens svar på FIU spm.
(alm. del - § 7) vedrørende lovforslaget |
8 | Skatteministerens svar på SAU alm.
del - spm. 887 vedrørende lovforslaget |
9 | 2. udkast til betænkning |
10 | Skatteministerens svar på spm. S
3688 vedrørende lovforslaget |
11 | Finansministerens svar på
spørgsmål 281 (alm. del § 7) vedrørende
lovforslaget |
12 | Nyt tidspunkt for
betænkningsafgivelse over lovforslaget |
13 | Finansministerens opdaterede svar på
spørgsmål 281 (alm. del § 7) vedrørende
lovforslaget |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 194
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. , om det efter ministerens
overbevisning er skattereformen og det offentlige, der skaber
vækst i Danmark, eller om det er det private erhvervsliv, som
skaber væksten, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
2 | Spm. om, hvor mange der forventes at
spekulere i det forhøjede beskæftigelsesfradrag til
enlige forsørgere, ved at par lader sig skille og flytter
fra hinanden, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
3 | Spm. om, hvor meget ministeren forventer
at omfanget af socialt bedrageri vil stige grundet øget
beskæftigelsesfradrag til enlige, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
4 | Spm. , om ministeren ikke frygter, at det
kan skabe problemer, når fradrag beror på civilstand,
da det kan skabe grobund for, at personer indretter deres
familiemønster efter skattesystemet, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå |
5 | Spm. , om ministeren kan oplyse, hvilke
andre steder i skattelovgivningen det er en fordel at være
henholdsvis gift og ugift, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå |
6 | Spm. om redegørelse for, om der
ikke er et hul i finansieringen af skattereformen, da den
finansieres delvis ved en reduktion af Danmarks EU-bidrag på
1 mia. kr. fra 2014, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
7 | Spm. , om ministeren ikke mener, at
forringelsen af børnechecken er diskriminerende over for
kvinder, da de - hvis de er ugift - rammes forskelligt, alt efter
om det er manden eller kvinden i forholdet, som har en indkomst
på over 700.000 kr., til skatteministeren, og ministerens
svar herpå |
8 | Spm. , om ministeren vil være
indstillet på at ændre de foreslåede
ændringer af børne- og ungeydelsen, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
9 | Spm. , om ministeren kan bekræfte,
at formålet med skattereformen er at sænke skatten
på arbejde med henblik på at øge arbejdsudbuddet
med lavere lønstigninger til følge, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
10 | Spm. , om ministeren vil udarbejde
familietypeeksempler for folkepensionister, der ikke får
ældrecheck, men heller ikke har så høj indkomst,
at de kun er berettiget til folkepensionens grundbeløb, som
Ældresagen opfordrer til i sit høringssvar, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
11 | Spm. , om ministeren vil udarbejde et
skøn over antallet af folkepensi?onister og andre grupper,
der er tabere og vindere ved skattereformen, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå |
12 | Spm. , om ministeren kan oplyse, hvilke
administrative grunde der gør, at man ikke kan regulere
børne- og ungeydelsen, uanset om man er gift eller ugift,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
13 | Spm. , om ministeren ikke mener, at det
vil være oplagt at vente med ændringen af børne-
og ungeydelsen, til man har undersøgt muligheden for, at der
i fremtiden kan laves et fælles husstandsindkomstbegreb, som
vil være administrativt håndterbart, og som kan
understøttes systemmæssigt, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
14 | Spm. , om ministeren kan oplyse, hvor stor
en mindre stigning i topskattegrænsen skal være for at
finansiere, at man i stedet kunne afskaffe fedt- og sukkerafgiften,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
15 | Spm. om en udbyggelse af tabel 4.3.3 og
tabel 4.3.6 i lovforslagets bemærkninger, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
16 | Spm. om, hvor mange folkepensionister der
samlet set vil blive ramt af skattereformen, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå |
17 | Spm. , om ministeren vil stille
ændringsforslag om deling af lovforslaget, således at
den foreslåede indkomstregulering af børne- og
ungeydelsen udskilles til behandling i selvstændigt
lovforslag og de øvrige elementer i lovforslaget i et andet,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
18 | Spm. om opdatering af den samlede
finansieringsoversigt af skatteaftalen i forhold til
skattefinansiering og besparelser på offentlige udgifter i
forhold til oversigten i lovforslaget, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
19 | Spm. om, hvor stor en del af den samlede
finansiering af skatteaftalen der stammer fra elementer udenfor
skattesystemet, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
20 | Spm. om, at finansieringen af
skattereformen bygger på antagelser om, at Danmark får
en rabat fra EU, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
21 | Spm. om ministerens tilkendegivelse om at
undersøge muligheden for at rette op på det
uhensigtsmæssige i, at samlevende par og
ægtefæller ikke vil få indkomstreguleret
børne- og ungeydelsen på samme måde, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
22 | Spm. om, hvilke steder i
skattelovgivningen det er en fordel ikke at være gift, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
23 | Spm. om reguleringen af børne- og
ungeydelsen for ugifte par, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå |
24 | Spm. , om svaret på
spørgsmål 20 skal forstås på den
måde, at regeringen vil nedlægge veto i EU, så
Danmarks bidrag til EU ikke stiger med 2 mia. kr. til 22. mia. kr.
i alt, som Europa-Kommissionen foreslår, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
25 | Spm. om at svare på den del af
spørgsmål, som omhandler lavere lønstigninger
som en følge af at sænke skatten og derved øge
arbejdsudbuddet, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
26 | Spm. , om det er rimeligt, at en kvindelig
advokat, arkitekt, ingeniør m.v., skal opleve en
højere marginalbeskatning end hendes mandlige kollega, selv
om manden tjener mest, fordi børnechecken for ugifte bliver
modregnet ud fra kvindens indtægt, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
27 | Spm. , om det er befordrende i forhold til
at få kvinder til at søge bedre og højere
stillinger, hvis det reelt medfører et lavere
rådighedsbeløb for familien, når man også
tager det arbejdspres med, som er forbundet med en bedre stilling,
da børne- og ungeydelsen for ugifte par reguleres ud fra
kvindens indtægt, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
28 | Spm. , om det er ligestilling, at en
kvinde får en højere marginalbeskatning end en mand i
fuldkommen samme situation i forbindelse med
indtægtsreguleringen af børne- og ungeydelsen, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
29 | Spm. , om ændringen af børne-
og ungeydelsen er i overensstemmelse med den
kønsmainstreaming, som regeringen er forpligtet til at
efterleve ifølge CEDAW-Kommissionen, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå |
30 | Spm. , om det er muligt for en ugift
familie selv at vælge, hvilken forælder der skal
modtage børne- og ungeydelsen, og derved også selv
bestemme, hvilken indtægt der skal danne grundlag ydelsen,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå |