Skriftlig fremsættelse (14. august
2012)
Skatteministeren
(Thor Möger Pedersen)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
ligningsloven, lov om en børne- og ungeydelse,
personskatteloven m.v. (Skattereformen - forhøjelse af
beskæftigelsesfradraget og topskattegrænsen, ekstra
beskæftigelsesfradrag for enlige forsørgere,
aftrapning af børne- og ungeydelsen for familier med
høje indkomster m.v.)
(Lovforslag nr. L 194)
Regeringen (Socialdemokraterne, Det Radikale Venstre og
Socialistisk Folkeparti), Venstre og Det Konservative Folkeparti
har den 22. juni 2012 indgået aftale om en skattereform, der
skaber ny vækst og flere job, og som sikrer, at man får
mere ud af at arbejde.
Dette lovforslag udmønter den del af aftalen, der
vedrører forhøjelse af beskæftigelsesfradraget,
ekstra beskæftigelsesfradrag for enlige forsørgere,
forhøjelse af topskattegrænsen og aftrapning af
børne- og ungeydelsen for familier med høje
indkomster.
Samlet set skønnes de elementer af Skattereformen, der
indeholdes i dette lovforslag, at medføre et provenutab
på ca. 7,25 mia. kr. årligt målt i varig virkning
efter tilbageløb og adfærd. I 2013 og 2014
skønnes lovforslaget at medføre et samlet umiddelbart
provenutab på ca. 8,14 og ca. 8,26 mia. kr.
Lovforslaget indeholder følgende elementer:
Forhøjelse af
beskæftigelsesfradraget
Beskæftigelsesfradraget forhøjes gradvist i
indkomstårene 2013-2022 til 10,65 pct. og det maksimale
fradrag til 34.100 kr. (2013-niveau). Forhøjelsen af
beskæftigelsesfradraget vil medføre en skattelettelse
for alle erhvervsaktive. Forslaget vil have størst relativ
betydning for erhvervsaktive med indkomst op til ca. 320.000
kr.
Ekstra beskæftigelsesfradrag til
enlige forsørgere
Der gives et ekstra beskæftigelsesfradrag til enlige
forsørgere. Det ekstra beskæftigelsesfradrag indfases
fra 2014, og når fradraget er fuldt indfaset, udgør
det 6,25 pct., og det maksimale fradrag udgør 20.000 kr.
(2013-niveau). Det ekstra beskæftigelsesfradrag for enlige
forsørgere foreslås at omfatte den samme personkreds,
som har ret til og modtager ekstra børnetilskud efter
børnetilskudsloven. Det maksimale ekstra
beskæftigelsesfradrag opnås ligesom det almindelige
beskæftigelsesfradrag ved en indkomst på ca. 320.000
kr. (2013-niveau). I 2014 vil skatteværdien af det ekstra
beskæftigelsesfradrag udgøre ca. 2.580 kr. og fra 2015
ca. 5.140 kr.
Forhøjelse af
topskattegrænsen
Topskattegrænsen forhøjes for alle skattepligtige
gradvist til 467.000 kr. (2013-niveau) i indkomstårene
2013-2022. I forhold til den gældende topskattegrænse i
2014 på 409.100 kr. udgør den samlede
forhøjelse ca. 57.900 kr., når den er fuldt indfaset i
2022. I 2013 forhøjes grænsen fra 389.900 kr. til
421.000 kr. Med den gradvise forhøjelse af
topskattegrænsen frem til 2022 vil indkomster på op til
ca. 507.600 kr. (før arbejdsmarkedsbidrag) være
fritaget fra at skulle betale topskat. Forhøjelsen af
grænsen til 467.000 kr. medfører en reduktion af
antallet af topskatteydere på ca. 275.000 fra ca. 715.000 til
ca. 440.000.
Aftrapning af børne- og ungeydelse
for familier med høje indkomster
Der indføres en indkomstregulering af børne- og
ungeydelsen, så ydelsen nedsættes med et beløb
svarende til 2 pct. af den del af topskattegrundlaget, der
overstiger 700.000 kr. (2013-niveau) for modtageren. For
ægtefæller sker nedsættelsen på baggrund af
begge ægtefællers indkomst. Hvis begge
ægtefæller har et topskattegrundlag på over
700.000 kr., beregnes nedsættelsen således på
baggrund af summen af beløbene hos hver af
ægtefællerne, som overstiger bundgrænsen på
700.000 kr. Indkomstaftrapningen skønnes at medføre
en delvis reduktion af børne- og ungeydelsen for ca. 44.000
modtagere, der får børne- og ungeydelse for ca. 84.000
børn. Yderligere ca. 4.500 modtagere skønnes at
få ydelsen for ca. 7.000 børn fuldt aftrappet.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.