L 194 Forslag til lov om ændring af ligningsloven, lov om en børne- og ungeydelse og personskatteloven.

(Skattereformen – forhøjelse af beskæftigelsesfradraget og topskattegrænsen, ekstra beskæftigelsesfradrag for enlige forsørgere, aftrapning af børne- og ungeydelsen for familier med høje indkomster m.v.).

Af: Skatteminister Thor Möger Pedersen
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2011-12
Status: Stadfæstet

Tillægsbetænkning

Afgivet: 11-09-2012

Afgivet: 11-09-2012

Tillægsbetænkning afgivet af Skatteudvalget den 11. september 2012

20111_l194_tillaegsbetaenkning.pdf
Html-version

Tillægsbetænkning afgivet af Skatteudvalget den 11. september 2012

1. Ændringsforslag

Skatteministeren har stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.


2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 14. august 2012 og var til 1. behandling den 20. august 2012. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget. Udvalget afgav betænkning den 6. september 2012. Lovforslaget var til 2. behandling den 10. september 2012, hvorefter det blev henvist til fornyet behandling i Skatteudvalget.


Møder

Udvalget har, efter lovforslaget blev henvist til fornyet udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1 møde.


Spørgsmål

Udvalget har stillet 3 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse. Skatteministeren forventes at besvare spørgsmålene inden 3. behandling.


3. Indstillinger og politiske bemærkninger

Et flertal i udvalget (V, S, RV, SF og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede ændringsforslag.


Socialdemokratiets, Radikale Venstres og Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker med stor tilfredshed, at der er indgået en skattereformaftale, der støttes af et bredt flertal i Folketinget.


Skattereformaftalen indeholder nogle væsentlige forslag, som kan få dansk økonomi på fode igen. Reformen bidrager både til en hurtigere genopretning efter krisen og til at løse de langsigtede udfordringer for dansk økonomi. Det sker bl.a. ved at sænke skatten på arbejde markant med i alt godt 14 mia. kr. frem mod 2022.


Med skattereformaftalen skabes ny vækst og flere job, og det sikres, at særlig lønmodtagere med lav- og mellemindkomster får en gevinst. Samtidig bidrager alle til finansieringen - også de velstillede. Der vil også være betydelig indkomstfremgang for de ledige, der kommer i arbejde i kraft af reformen - bl.a. som følge af fremrykningen af private investeringer.


Skattereformen betyder også, at dem, som kun har lidt, når de bliver folkepensionister, stilles bedre, mens dem, der gennem arbejdslivet har fordel af lavere skat på arbejde, i lidt højere grad selv finansierer deres pensionisttilværelse. Den lavere skat på arbejde er i høj grad målrettet dem, som har lav- og mellemindkomster, samtidig med at beskæftigelsen og væksten forøges i det danske samfund.


De foreslåede skattelettelser er væsentlige og skal selvfølgelig finansieres. Det har krævet svære prioriteringer. Men Socialdemokratiets, Radikale Venstres og Socialistisk Folkepartis medlemmer finder, at der med aftalen er skabt en rimelig og socialt balanceret skattereform, der indeholder de rette elementer til at sætte gang i den danske økonomi igen.


Socialdemokratiet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti finder anledning til at knytte nogle bemærkninger til enkelte af finansieringselementerne i skattereformen.


Ophævelsen af ligningslovens § 33 A er et finansieringselement i skattereformen og har givet anledning til en del debat. Socialdemokratiets, Radikale Venstres og Socialistisk Folkepartis medlemmer finder, at det er vigtigere, at alle danskere får en skattelettelse, frem for at man fastholder, at et fåtal ikke betaler skat i Danmark og måske slet ikke betaler skat. For de personer, der allerede er omfattet af skattefritagelsen i ligningslovens § 33 A, gælder en overgangsbestemmelse, som betyder, at ophævelsen først får virkning for disse personer fra 2014. Det bemærkes også, at udviklingen på området vil blive fulgt tæt, og hvis det viser sig, at ophævelsen har meget uhensigtsmæssige konsekvenser, må spørgsmålet tages op igen.


I relation til den ændrede beskatning af kapitalpensioner lægger Socialdemokratiet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti vægt på, at et eventuelt merprovenu fra den fremrykkede beskatning disponeres således, at den finanspolitiske holdbarhed ikke forværres.


Indeksering af afgifterne er også med til at finansiere skattereformens skattenedsættelser. Det forventes ikke, at indekseringen øger tilskyndelsen til at grænsehandle. Indekseringen betyder, at afgifterne ikke udhules over tid, men bevarer deres værdi og dermed heller ikke efterlader en finansieringsudfordring for fremtidens velfærd.


Socialdemokratiet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti bemærker endelig, at regeringen gerne havde set en afskaffelse af fedt- og sukkerafgiften som en del af skattereformen, men at der ikke er fundet finansiering til det.


Et mindretal i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til forkastelse. Mindretallet vil stemme for det stillede ændringsforslag.


Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget henviser til Dansk Folkepartis politiske bemærkninger i betænkningen af 6. september 2012 over lovforslaget.


Et andet mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse. Mindretallet vil stemme imod det stillede ændringsforslag.


Et tredje mindretal i udvalget (LA) vil redegøre for sin stilling til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for det stillede ændringsforslag.


Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for tillægsbetænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i tillægsbetænkningen.


En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i tillægsbetænkningen.


4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 4

Af skatteministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL):

1) Stk. 4 affattes således:

»Stk. 4. § 2, nr. 1, 2, 4 og 5, har virkning fra og med den 1. januar 2014. § 2, nr. 3, har virkning fra og med den 1. oktober 2012.«

[Ændring af virkningstidspunkt for ændring af bestemmelse om modregning i børne- og ungeydelsen, så modregningsadgangen for skyldig børne- og ungeydelse, som en person mod bedre vidende uberettiget har modtaget, opretholdes]

Bemærkninger

Til nr. 1

Som følge af en manglende konsekvensændring i lov nr. 326 af 11. april 2012, der træder i kraft den 1. oktober 2012 og ændrer i børne- og ungeydelsesloven, vil der ikke længere være hjemmel til at modregne for tilbagebetalingskrav vedrørende børne- og ungeydelse, som en person har modtaget uberettiget og mod bedre vidende.


Det gælder eksempelvis i tilfælde, hvor en udenlandsk arbejdstager uberettiget mod bedre vidende har modtaget børne- og ungeydelse i forbindelse med et tidligere arbejdsophold i Danmark og i forbindelse med et nyt arbejdsophold i Danmark erhverver ret til børne- og ungeydelse.


I lovforslagets § 2, nr. 3, udvides adgangen i § 11 i lov om en børne- og ungeydelse til at modregne i børne- og ungeydelsen. Dette retter op på den tidligere manglende konsekvensændring - men først med virkning fra 1. januar 2014.


Det foreslås på den baggrund at ændre virkningstidspunktet for ændringen af § 11 i lov om en børne- og ungeydelse, jf. lovforslagets § 2, nr. 3, til 1. oktober 2012. Dermed opretholdes hjemmelen til modregning uden afbrydelse.


Ane Halsboe-Larsen (S) Benny Engelbrecht (S) Jacob Bjerregaard (S) John Dyrby Paulsen (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Nadeem Farooq (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Camilla Hersom (RV) Jonas Dahl (SF) Jesper Petersen (SF) Frank Aaen (EL) Stine Brix (EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Hans Andersen (V) Gitte Lillelund Bech (V) fmd. Martin Geertsen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Henrik Høegh (V) Torsten Schack Pedersen (V) Troels Lund Poulsen (V) Mads Rørvig (V) Dennis Flydtkjær (DF) Mikkel Dencker (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Karina Adsbøl (DF) Ole Birk Olesen (LA) nfmd. Brian Mikkelsen (KF)

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)47
Socialdemokratiet (S)44
Dansk Folkeparti (DF)22
Radikale Venstre (RV)17
Socialistisk Folkeparti (SF)16
Enhedslisten (EL)12
Liberal Alliance (LA)9
Det Konservative Folkeparti (KF)8
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Siumut (SIU)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1

Bilag

Oversigt over bilag vedrørende L 194 efter afgivelse af betænkning


Bilagsnr.
Titel
14
Betænkning afgivet den 6. september 2012
15
Ændringsforslag til 3. behandling, fra skatteministeren
16
1. udkast til tillægsbetænkning
17
Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 282, fra finansministeren


Oversigt over spørgsmål vedrørende L 194 efter afgivelse af betænkning


Spm.nr.
Titel
31
Spm. om, hvordan en højere marginalbeskatning af en kvinde end af en mand, hvor de økonomiske, familiemæssige, arbejdsmæssige og lønmæssige forhold ellers er identiske, kan være i overensstemmelse med CEDAW-konventionens regler om kønsmainstreaming, til skatteministeren
32
Spm. om i samarbejde med ligestillingsministeren at redegøre for, om indkomstaftrapning af børnechecken ikke i realiteten har et »kønsbestemt nedslagsfelt«, til skatteministeren
33
Spm. , om ministeren kan uddybe - som opfølgning på sit svar på spørgsmål 29 - hvordan det forhold, at en kvinde/mor »i langt de fleste tilfælde er ydelsesmodtagere« af børnechecken, kan begrunde, at hun får en højere marginalskat end en mand i tilsvarende situation, til skatteministeren