Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 6. september 2012
1. Ændringsforslag
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet 7
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 14. august 2012 og var til 1.
behandling den 20. august 2012. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og skatteministeren sendte den
2. juli 2012 dette udkast til udvalget, jf. alm. del - bilag 311.
Den 14. august 2012 sendte skatteministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
Anders Laust Friis Andersen,
Michael Arendahl,
Jan Bjerregård, Herning,
Bornholms Regionskommune,
Burmeister & Wain Scandinavian Contractor A/S,
Dansk Byggeri,
Dansk Missionsråd,
Central Denmark EU Office m.fl.,
Klavs Dahl Christensen, Risskov,
COWI A/S,
Danske Maritime,
Esbjerg Kommune,
Foreningen af Rådgivende Ingeniører,
Nina Hermanson, København S,
Johnny Holgaard, Monaco,
Ingeniørforeningen,
Nina Ivy, London,
JKM ApS,
Magnus Justesen,
Munck Asfalt A/S,
Lars Møller,
Mads Petersen,
PWC,
Rejsearbejdere.dk,
Revisoft,
Daniel Schrøder,
Ole Tejsner og
Nikky Torres.
Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser.
Deputationer
Endvidere har følgende mundtligt over for udvalget
redegjort for deres holdning til lovforslaget:
COWI A/S,
Dansk Byggeri,
Dansk Missionsråd og NGO Forum,
Danske Maritime,
Det Syddanske EU-kontor og Midtjyllands EU-kontor,
Foreningen af Rådgivende Ingeniører,
Ingeniørforeningen,
Maskinmestrenes Forening,
Munck Asfalt A/S og
Rejsearbejdere.dk.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 68 spørgsmål til
skatteministeren til skriftlig besvarelse som skatteministeren har
besvaret, bortset fra spørgsmål 64-68, der forventes
besvaret inden 2. behandling.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (udvalget
med undtagelse af DF og LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse. Flertallet vil stemme imod de
stillede ændringsforslag.
Venstres og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget
udtaler, at Venstre og Det Konservative Folkeparti er en del af
skatteaftalen. Det skyldes, at Venstre og Det Konservative
Folkeparti fik afgørende indrømmelser til aftalen i
forhold til regeringens udspil til en skattereform. For Venstre og
Det Konservative Folkeparti var det helt afgørende, at
boligejerne skulle kunne fortsætte med den tryghed, som
skattestoppet siden 2001 under VK-regeringen har betydet. For
Venstre og Det Konservative Folkeparti var det helt
afgørende, at der ikke blev foretaget et angreb på
folkepensionens grundbeløb, som regeringen lagde op til i
sit udspil. For Venstre og Det Konservative Folkeparti var det
endvidere afgørende, at den foreslåede
aldersdiskrimination, som regeringen lagde op til i sit udspil,
blev fjernet. Endelig var det helt centralt, at skattereformen
indeholder reelle skattelettelser for knap 8 mia. kr., jf.
skatteministerens svar af 3. september 2012 på L 194 -
spørgsmål 19.
Venstre og Det Konservative Folkeparti havde gerne set, at en
endnu større del af skatteaftalen var blevet finansieret med
midler uden for skattesystemet. Venstre og Det Konservative
Folkeparti opnåede dog så store indrømmelser, at
aftalen indeholder reelle skattelettelser for knap 8 mia. kr.
Venstre og Det Konservative Folkeparti finder, at det er helt
afgørende, at det skal kunne betale sig at arbejde. Derfor
indførte VK-regeringen i sin tid
beskæftigelsesfradraget, afskaffede mellemskatten og
løftede hundredetusinder ud af topskatten.
Lempelserne med skatteaftalen ligger derfor i fin
forlængelse af VK-regeringens tiltag på
skatteområdet: højere gevinst ved at være i
beskæftigelse i forhold til at være på passiv
forsørgelse, og at færre skal betale den
højeste marginalskat. Begge elementer gavner arbejdsudbuddet
og giver en større tilskyndelse til både at være
i beskæftigelse, uddanne sig og yde en ekstra indsats.
Fra begyndelsen af forløbet omkring skatteaftalen har
Venstre og Det Konservative Folkeparti gjort det klart, at en
række af de aftalte skattefinansieringsforslag bestemt ikke
er uproblematiske. Desværre har regeringen ikke været
indstillet på at forbedre skatteaftalen, bl.a. når det
gælder skatteforholdene for udsendte danskere. Venstre og Det
Konservative Folkeparti står naturligvis ved den
indgåede aftale, men ærgrer sig over, at regeringen
ikke har været villig til at lytte til den berettigede
kritik.
Venstre og Det Konservative Folkeparti bemærker, at der
i skatteaftalen alene er to bindinger på
aftalepartierne.
For det første ligger boligejernes skatteforhold fast
frem til 2020. Venstre og Det Konservative Folkeparti har siden
2001 stået vagt om trygheden for boligejerne. At aftalen
indeholder, at også regeringen er bundet til denne
målsætning de kommende år, er positivt og sikrer
tryghed for den enkelte boligejer og boligmarkedet generelt.
For det andet betyder de ændrede skatteforhold for
kapitalpensioner, herunder rabatten ved udbetaling i 2013, at der
er betydelig usikkerhed om provenuet af denne del af skatteaftalen.
For Venstre og Det Konservative Folkeparti har det været
afgørende, at måtte provenuet blive større end
regeringens vurderinger, vil merprovenuet ubeskåret gå
til at nedbringe statens gæld. Uden denne binding ville der
være en risiko for, at et ekstraprovenu ville blive anvendt
som kortvarig finansiering, og dermed ville der mangle finansiering
i fremtiden.
Et mindretal i udvalget (DF)
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag. Forkastes
ændringsforslagene, vil mindretallet indstille lovforslaget
til forkastelse ved 3.
behandling.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget udtaler, at Dansk
Folkeparti er stærkt utilfredse med udvalgsbehandlingen af
lovforslaget, da skatteministeren ikke har givet
fyldestgørende svar, og i flere tilfælde slet ikke har
svaret på spørgsmålene. Samme tendens gør
sig gældende i skatteministerens besvarelser på flere
henvendelser fra borgere og organisationer, hvor ministeren heller
ikke har villet svare på spørgsmål om
beskæftigelsesmæssige, konkurrenceevne- eller
provenumæssige konsekvenser ved afskaffelsen af
ligningslovens § 33 A. Skatteministeren har på ingen
måde været villig til at give udvalget de oplysninger,
som er nødvendige, for at Folketinget kan stemme om
lovforslaget på det mest oplyste grundlag.
Dansk Folkeparti er derfor dybt uforstående over for,
hvordan de andre partier kan stemme for et lovforslag, som i
udvalgsarbejdet er blevet så voldsomt kritiseret af
høringsparterne, og hvor de negative konsekvenser af
lovforslaget er blevet så dårligt eller slet ikke
belyst af skatteministeren.
Dansk Folkeparti er modstandere af afskaffelsen af
ligningslovens § 33 A, da omkostningerne ved afskaffelsen er
alt for store. Afskaffelsen af paragraffen vil ramme alt fra
erhvervsliv, kirkelige organisationer og universiteter til
nødhjælpsarbejdsorganisationer. Dansk Folkeparti
bemærker også, at stort set alle høringssvar er
negative, og at skatteministeren har modtaget et brev fra 24 af
landets største virksomheder, som advarer imod denne
lovændring, dog uden at dette virker til at have gjort noget
indtryk på partierne bag lovforslaget.
De negative konsekvenser ved afskaffelsen af ligningslovens
§ 33 A er bl.a. følgende:
- Mange danske
virksomheder får deres konkurrenceevne forringet, da de skal
betale mere i løn til den enkelte medarbejder, når
lønnen nu skal beskattes på dansk skatteniveau.
- Det vil fremover
blive sværere at finde medarbejdere, som vil tage en
tørn i udlandet.
- Arbejdspladser
vil flytte til udlandet.
- Udenlandske
ansættelser vil ikke længere bidrage til en positiv
udvikling i Danmark.
- Der
ansættes udlændinge til at udføre danske
projekter i udlandet, hvilket medfører, at danske
medarbejdere mister værdifuld udenlandsk viden og
erfaring.
Det er Dansk Folkepartis overbevisning, at omkostningerne og
de negative konsekvenser af afskaffelsen af ligningslovens §
33 A hurtigt vil undergrave det forventede skatteprovenu, hvilket
en stor del af høringsparterne og de organisationer, som har
været i foretræde for udvalget, også
udtrykker.
En anden del af lovforslaget er nedsættelsen af loftet
over rejsefradraget fra 50.000 til 25.000 kr. Målet skulle
være at gå efter udenlandsk arbejdskraft, der ikke
betaler ret meget skat i Danmark, men forslaget har store
konsekvenser for de danskere, der rammes af ændringen. F.eks.
bliver mange jyske og bornholmske håndværkere ramt. Det
mindsker mobiliteten på det danske arbejdsmarked, og
ifølge beregningerne fra Skatteministeriet betyder det, at
de pågældende danskere mister 3.700 kr. i
rådighedsbeløb om året. Det gør, at Dansk
Folkeparti ikke kan støtte en forringelse af
rejsefradraget.
Angående beskatningen af fri bil er Dansk Folkeparti
imod, at det kommer til at virke med tilbagevirkende kraft. Derfor
har Dansk Folkeparti stillet ændringsforslag, som
indebærer, at de foreslåede ændringer
vedrørende fri bil kun får virkning for fremtidige
anskaffelser af firmabiler.
Ændringerne omkring beskatning ved arbejdsudleje og
udvidet beskatning af lønarbejde i Danmark kan Dansk
Folkeparti godt støtte, men da skatteministeren har afvist
en opdeling af lovforslaget, hvilket ellers er normal kutyme i
Folketinget, er det ikke muligt for Dansk Folkeparti at stemme for
de elementer, som partiet godt kan støtte.
Et andet mindretal i udvalget (LA)
indstiller lovforslaget til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede
ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(LA):
1)
Titlen affattes således:
»Forslag
til
Lov om
ændring af ligningsloven og kildeskatteloven
(Øget beskatning af fri bil,
beskatning ved arbejdsudleje og udvidet beskatning af
lønarbejde i Danmark)«
[Ændring af lovens titel, som
følge af at ændringerne vedrørende
nedsættelse af loft over rejsefradrag og beskatning af fuldt
skattepligtiges udenlandske lønindkomst udgår af
lovforslaget, jf. ændringsforslag nr. 2. ]
Til § 1
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(LA):
2) Nr. 1, 2, 3,
6 og 7 udgår.
[Ændringerne
vedrørende nedsættelse af loft over rejsefradrag og
beskatning af fuldt skattepligtiges udenlandske lønindkomst
udgår af lovforslaget]
Til § 2
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(LA):
3) Nr. 5
og 6 udgår.
[Konsekvensændringer som
følge af, at ophævelsen af ligningslovens § 33 A
udgår]
Til § 3
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(LA):
4)
Paragraffen udgår.
[Konsekvensændring som
følge af, at ophævelsen af ligningslovens § 33 A
udgår]
Til § 4
Af et mindretal (DF), tiltrådt af et mindretal (LA):
5) Stk. 2,
3 og 5 udgår.
[Ikrafttrædelsesbestemmelserne vedrørende
nedsættelse af loft over rejsefradrag og beskatning af fuldt
skattepligtiges udenlandske lønindkomst udgår]
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(LA):
6) Stk.
4 affattes således:
»Stk. 4. § 1,
nr. 4 og 5, har virkning fra og med den 1. januar 2013. § 1,
nr. 4 og 5 finder dog ikke anvendelse på biler, der på
tidspunktet for lovens ikrafttræden beskattes i henhold til
ligningslovens § 16, stk. 4.«
[Ændret ikrafttræden
vedrørende øget beskatning af fri bil]
Af et mindretal (DF), tiltrådt af et mindretal (LA):
7) I
stk. 8 ændres
»ændringerne af ligningslovens § 9,
stk. 4, som affattet ved § 1, nr. 1, af
ligningslovens § 9 A, som affattet ved § 1, nr.
2 og 3, af ligningslovens § 16, stk. 4, som affattet
ved § 1, nr. 4 og 5 og af ophævelsen af
ligningslovens § 33 A, jf. § 1, nr. 7«
til: »ændringen af ligningslovens § 16, stk. 4,
som affattet ved § 1, nr. 4 og 5«.
[Konsekvensændring, som
følge af at ophævelsen af ligningslovens § 33 A
og ændringerne vedrørende nedsættelse af loft
over rejsefradrag udgår]
Bemærkninger
Til nr. 1-5 og 7
Ændringsforslagene indebærer, at de i lovforslaget
foreslåede ændringer vedrørende
nedsættelse af loft over rejsefradrag og beskatning af fuldt
skattepligtiges udenlandske lønindkomst (ophævelsen af
ligningslovens § 33 A) udgår af lovforslaget.
Til nr. 6
Ændringsforslaget indebærer, at de
foreslåede ændringer vedrørende fri bil kun
får virkning for fremtidige anskaffelser af firmabiler.
Ane Halsboe-Larsen (S) Benny
Engelbrecht (S) Jacob Bjerregaard (S) John Dyrby Paulsen (S)
Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S)
Nadeem Farooq (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Camilla Hersom (RV)
Jonas Dahl (SF) Jesper Petersen (SF) Frank Aaen (EL) Stine Brix
(EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Hans Andersen (V) Gitte
Lillelund Bech (V) fmd. Martin
Geertsen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Henrik Høegh (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Troels Lund Poulsen (V) Mads
Rørvig (V) Dennis Flydtkjær (DF) Mikkel Dencker (DF)
Hans Kristian Skibby (DF) Karina Adsbøl (DF) Ole Birk Olesen
(LA) nfmd. Brian Mikkelsen
(KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 195
Bilagsnr. | Titel |
1 | Fastsat tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget |
2 | Henvendelse af 13/8-12 fra Esbjerg Kommune
m.fl. |
3 | Høringssvar og høringsnotat,
fra skatteministeren |
4 | Henvendelse af 6/8-2012 fra Lars Holte
Nielsen, Central Denmark EU Office m.fl. |
5 | Henvendelse af 16/8-2012 fra Burmeister
& Wain Scandinavian Contractor A/S |
6 | Henvendelse af 17/8-12 fra PwC |
7 | Henvendelse af 20/8-12 fra COWI |
8 | Henvendelse af 20/8-12 fra Danske
Maritime |
9 | Skatteministerens svar på
udvalgsspørgsmål stillet inden lovforslagets
fremsættelse |
10 | Materiale i forbindelse med Det Syddanske
EU-kontors og Midtjyllands EU-kontors foretræde den 23.
august 2012 |
11 | Henvendelse af 22/8-12 fra Munck Asfalt
a/s |
12 | Henvendelse af 24/8-12 fra Danske
Maritime |
13 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 6/8-12 fra Central Denmark EU Office m.fl. |
14 | Henvendelse af 22/8-12 fra Bornholms
Regionskommune |
15 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 20/8-12 fra COWI |
16 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 20/8 fra Danske Maritime |
17 | Henvendelse af 19/8-12 fra Klavs Dahl
Christensen, Risskov |
18 | Henvendelse af 22/8-12 fra Nina Hermanson,
København S |
19 | Henvendelse af 23/8-12 fra Revisoft |
20 | 1. udkast til betænkning |
21 | Henvendelse af 24/8-12 fra Johnny
Holgaard, Monaco |
22 | Henvendelse af 24/8-12 fra Magnus
Justesen |
23 | Svar på FIU spørgsmål
291 (Alm. del - §) vedrørende lovforslaget |
24 | Henvendelse af 25/8-12 fra Daniel
Schrøder |
25 | Henvendelse af 25/8-12 fra Mads
Petersen |
26 | Henvendelse af 24/8-12 fra Lars
Møller |
27 | Henvendelse af 27/8-12 fra Michael
Arendahl |
28 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 22/8-12 fra Munck Asfalt |
29 | Henvendelse af 27/8-12 fra Foreningen af
Rådgivende Ingeniører |
30 | Henvendelse af 28/8-12 fra Nina Ivy,
London |
31 | Henvendelse af 27/8-12 fra Nikky
Torres |
32 | Henvendelse af 27/8-12 fra Jan
Bjerregård, Herning |
33 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 13/8-12 fra Esbjerg Kommune m.fl. |
34 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 27/8-12 fra Foreningen af Rådgivende
Ingeniører |
35 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 17/8-12 fra Burmeister & Wain Scandinavian
Contractor A/S |
36 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 17/8-12 fra PwC |
37 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 19/8-12 fra Klavs Dahl Christensen, Risskov |
38 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 22/8-12 fra Nina Hermanson, København
S |
39 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 23/8-12 fra Revisoft |
40 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 24/8-12 fra Johnny Holgaard, Monaco |
41 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 24/8-12 fra Magnus Justesen |
42 | Henvendelse af 29/8-12 fra
Ingeniørforeningen |
43 | Henvendelse af 29/8-12 fra Dansk
Missionsråd |
44 | Henvendelse af 29/8-12 fra Johnny
Holgaard, Monaco |
45 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 29/8-12 fra Ingeniørforeningen |
46 | Henvendelse af 30/8-12 fra Klavs Dahl
Christensen |
47 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 28/8-12 fra Nina Ivy, London |
48 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 29/8-12 fra Dansk Missionsråd |
49 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 29/8-12 fra Johnny Holgaard, Monaco |
50 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 27/8-12 fra Jan Bjerregård, Herning |
51 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 27/8-12 fra Nikky Torres |
52 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 27/8-12 fra Michael Arendahl |
53 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 24/8-12 fra Lars Møller |
54 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 25/8-12 fra Mads Petersen |
55 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 25/8-12 fra Daniel Schrøder |
56 | 2. udkast til betænkning |
57 | Henvendelse af 30/8-12 fra Lars
Møller |
58 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 22/8-12 fra Bornholms Regionskommune |
59 | Henvendelse af 28/8-12 fra
Rejsearbejdere.dk |
60 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 30/8-12 fra Klavs Dahl Christensen |
61 | Henvendelse af 1/9-12 fra JKM ApS |
62 | Henvendelse af 3/9-12 fra COWI |
63 | Henvendelse af 3/9-12 fra Ole
Tejsner |
64 | 3. udkast til betænkning |
65 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 3/9-12 fra Ole Tejsner |
66 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 28/8-12 fra Rejsearbejdere.dk |
67 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 3/9-12 fra COWI |
68 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 1/9-12 fra JKM ApS |
69 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 24/8-12 fra Danke Maritime |
70 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 30/8-12 fra Lars Møller |
71 | Henvendelse af 4/9-12 fra Klavs Dahl
Christensen |
72 | Henvendelse af 4/9-12 fra
Rejsearbejdere.dk |
73 | Nyt tidspunkt for
betænkningsafgivelse over lovforslaget |
74 | Henvendelse af 4/9-12 fra Dansk
Byggeri |
75 | Henvendelse af 4/9-12 fra Anders Laust
Friis Andersen |
76 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 4/9-12 fra Klavs Dahl Christensen |
77 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 4/9-12 fra Dansk Byggeri |
78 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 4/9-12 fra Anders Laust Friis Andersen |
79 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 4/9-12 fra Rejsearbejdere.dk |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 195
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om, hvor mange der i hver landsdel
forventes at blive ramt af det nedsatte rejsefradrag, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
2 | Spm. , om ministeren er enig i, at
nedsættelsen af rejsefradraget vil ramme udkantskommuner
hårdere end andre kommuner, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
3 | Spm. om, hvad den lavere mobilitet
på det danske arbejdsmarked grundet forringelsen af
rejsefradraget vil koste det danske samfund, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå |
4 | Spm. om, hvordan SKAT agter at
kontrollere, om der ved udbetaling af skattefri rejse- og
befordringsgodtgørelse er indgået aftale med
arbejdsgiveren om lønnedgang for at få udbetalt
godtgørelse, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
5 | Spm. om, hvor mange danskere der vil miste
deres arbejde på grund af afskaffelsen af ligningslovens
§ 33 A, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
6 | Spm. , om det ikke bekymrer ministeren, at
der kun er negative høringssvar om ophævelsen af
ligningslovens § 33 A, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå |
7 | Spm. om, hvor meget afskaffelsen af
ligningslovens § 33 A vil nedbringe det humanitære
arbejde med, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
8 | Spørgsmål om, hvor mange
færre danske medarbejdere der fremover forventes
udstationeret i udlandet grundet afskaffelsen af ligningslovens
§ 33 A, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
9 | Spm. om, hvor meget ændringen af
reglerne om beskatning af fuldt skattepligtiges udenlandske
lønindkomst forventes at koste danske virksomheder, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
10 | Spm. , om det for ændringen af
reglerne om beskatning af fuldt skattepligtiges udenlandske
lønindkomst er medregnet i det forventede provenu, at der
vil blive tale om tab af synergieffekt, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
11 | Spm. , om ministeren forventer en
adfærdsændring i udstationeringen af dansk
arbejdskraft, hvis ligningslovens § 33 A afskaffes, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
12 | Spm. , om det er ministerens vurdering, at
de negative adfærdsmæssige konsekvenser af afskaffelsen
af ligningslovens § 33 A kan komme til at overstige provenuet,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
13 | Spm. , om ministeren er enig med
Ingeniørforeningen i, at afskaffelsen af ligningslovens
§ 33 A kan medføre færre danskere med
international erfaring og færre danskere med centrale
placeringer i globale virksomheder, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
14 | Spm. om, hvad ministerens holdning er til,
at danske virksomheder på grund af afskaffelsen af
ligningslovens § 33 A fremover skal betale mere i løn
til medarbejderne for at gøre udstationering attraktiv, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
15 | Spm. om ministeren kan bekræfte, at
en del personer, som anvender ligningslovens § 33 A, ikke har
adgang til danske velfærdsydelser, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
16 | Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse
af et ændringsforslag, der bevirker, at ændringerne om
fri bil ikke virker med tilbagevirkende kraft, men alene får
virkning for fremtidige anskaffelser af firmabiler, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
17 | Spm. om at redegøre for de
beregningstekniske forudsætninger bag skønnet over den
varige svækkelse af de offentlige finanser på ca. 50
mio. kr., til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
18 | Spm. , om ministeren er enig i, at
når erhvervslivets konkurrenceevne påvirkes negativt af
en ophævelse af ligningslovens § 33A, har det også
en negativ indflydelse på de offentlige finanser, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
19 | Spm. om at oplyse landefordelingen for
personerne, der i 2010 fik halv eller hel lempelse efter
ligningslovens § 33 A, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå |
20 | Spm. om at oplyse fordelingen på
uddannelsesmæssig baggrund for personerne, der i 2010 fik
halv eller hel lempelse efter ligningslovens § 33 A, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
21 | Spm. , om ministeren kan bekræfte,
at en konsekvens af ophævelsen af ligningslovens § 33 A
vil være, at danskere, der er udsendt, i en lang række
tilfælde vil komme til at betale mere i skat end danskere,
der arbejder i Danmark, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
22 | Spm. om, hvilke lande der har sociale
bidrag, som der ikke kan gives creditlempelse for i den danske
skat, til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
23 | Spm. om ministeren mener, at det er
rimeligt, at udsendte danskere skal betale mere i skat end
danskere, der arbejder i Danmark, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
24 | Spm. om redegørelse for, hvorfor
det er i orden, at sømænd på DIS-ordningen ikke
bidrager til den danske velfærdsstat, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå |
25 | Spm. om en redegørelse for, hvorfor
det er nødvendigt at have en DIS-ordning, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
26 | Spm. , om ministeren mener, at man kan
overføre argumenterne for at have en DIS-ordning til,
hvorfor man har en bestemmelse som ligningslovens § 33 A, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
27 | Spm. , om ministeren kan bekræfte,
at man i lande omkring Danmark - Sverige, Norge, Finland og
Tyskland - har en ordning, der minder om ligningslovens § 33
A, og at en afskaffelse af ligningslovens § 33 A dermed vil
stille udsendte danskere dårligere skattemæssigt end
udsendte fra de pågældende lande, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå |
28 | Spm. om uddybning af, hvad ministeren
mener med følgende sætning: »En dansk virksomhed
vil kunne vælge at outsource opgaver til andre virksomheder.
Herefter vil opgaven ikke blive anset for en del af den danske
virksomhed, og der vil ikke være tale om
arbejdsudleje«, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
29 | Spm. om, hvad ministerens følgende
sætning dækker over ». . . det almindelige
skibsbygningsarbejde og de processer, der indgår som en del
af bygningen af et skib, og som foregår på
værftets areal. . .«, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
30 | Spm. om, hvilken effekt på provenuet
der vil være, hvis ordningen i stedet ændres,
således at grænsen for fuld skattepligt flyttes fra
seks til ni måneder, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå |
31 | Spm. om, hvilken effekt på provenuet
der vil være, hvis ordningen i stedet ændres,
således at grænsen for fuld skattepligt flyttes fra
seks til tolv måneder, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå |
32 | Spm. om, hvad der begrunder den
forskellige skattemæssige behandling af statsligt udsendte og
udsendte fra offentlige - ikkestatslige - organisationer, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
33 | Spm. om at stille ændringsforslag om
deling af lovforslaget, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
34 | Spm. om, hvilke forudsætninger om
adfærd der ligger til grund for provenuberegningen på
afskaffelsen af ligningsloven §33 A, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
35 | Spm. om at oplyse provenukonsekvenserne,
hvis COWI's antagelser om effekten alene på deres virksomhed
er korrekte, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
36 | Spm. om, hvor stor en andel af dem, der
anvender ligningslovens § 33 A, der har familie i Danmark, er
singler, eller tager familien med til udlandet, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
37 | Spm. , om de job, som Danmark mister til
udlandet ved ophævelsen af ligningslovens § 33 A, kommer
tilbage til Danmark, hvis man fortryder og sidenhen
genindfører ligningslovens § 33 A, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
38 | Spm. om der kan være danskere, der
ikke har adgang til danske velfærdsydelser, når de er
udsendt og benytter ligningslovens § 33 A, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
39 | Spm. om, hvor mange danskere, som ved
afskaffelsen af ligningslovens § 33 A vil blive fuldt
beskattet i Danmark, selvom de ikke har adgang til danske
velfærdsydelser, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
40 | Spm. , om danskere i fremtiden vil betale
fuld dansk skat under udlandsopholdet uden at have adgang til
danske sociale velfærdsydelser, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
41 | Spm. om, hvorfor man skattemæssigt
skal behandles anderledes, blot fordi man sælger eller
fremlejer sin bopæl, hvis man i en kortere periode flytter
til udlandet, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
42 | Spm. om virksomheders og organisationers
bemærkninger om, at en ophævelse af ligningslovens
§ 33 A vil medføre udflytning af arbejdspladser og tab
af ordrer, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
43 | Spm. om, hvorvidt ministeren eller
Skatteministeriet bedre kan gennemskue konsekvenserne af en
ophævelse af ligningslovens § 33 A end de virksomheder
og organisationer, der benytter ordningen, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
44 | Spm. om, hvorfor man kan opretholde en
skattefritagelse som DIS-ordningen, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
45 | Spm. om, hvilke forudsætninger der
er lagt ind i forbindelse med provenuberegningerne på en
ophævelse af ligningslovens § 33 A, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
46 | Spm. , om Skatteministeriet har
undersøgt, hvor mange af de knap 6.000 personer, der
benytter ligningslovens § 33 A, der bliver udsendt med en
nettolønsordning, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
47 | Spm. , om ligningslovens § 33 A ikke
også har været med til at fastholde danske
virksomheders generelle konkurrenceevne på verdensmarkederne
og har medvirket til at fremme den danske beskæftigelse, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
48 | Spm. om, hvor mange europæiske lande
der benytter sig af en DIS-ordning, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
49 | Spm. om, hvor mange europæiske
lande, der benytter sig af en eksemptionsordning, som minder om
eller har samme effekt som ligningslovens § 33 A, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
50 | Spm. , om en ophævelse af
ligningslovens § 33 A vil medføre, at man
skattemæssigt bliver stillet bedre, hvis man i den periode,
man er i udlandet, opgiver sin fulde danske skattepligt, end hvis
man ikke gør det, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
51 | Spm. , om der har været
fortilfælde af, at en skattelovsændring er blevet
kritiseret massivt som nu her ved ophævelsen af
ligningslovens § 33 A, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå |
52 | Spm. , om ministeren kan forestille sig,
at der kan komme nogle oplysninger frem vedrørende de
skadelige virkninger af en ophævelse af ligningslovens §
33 A, der vil medføre, at ministeren ændrer holdning
til, hvorvidt bestemmelsen skal ophæves, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
53 | Spm. , om ministeren mener, at ideologi
går foran vækst og arbejdspladser, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
54 | Spm. om ministeren er villig til at
genoverveje en ophævelse af ligningslovens § 33 A, hvis
det viser sig, at en ophævelse vil medføre et
provenutab for Danmark, da der jo i så fald ikke vil
være noget bidrag til at finansiere den fælles
velfærd, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
55 | Spm. om at fremsende eksempler på,
at ganske vellønnede personer har kunnet undgå
skattebetaling, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
56 | Spm. , om ministeren mener, at en
tekniker, maskinarbejder eller nødhjælpsarbejder, der
ikke får en millionløn, men bliver udsendt på en
nettoløn, vil kunne overskue konsekvenserne af at betale
dansk skat, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
57 | Spm. om, hvad afskaffelsen af
ligningslovens §33 A forventes at koste danske virksomheder,
hvilket ministeren ikke svarer på i svaret på
spørgsmål 9, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
58 | Spm. , om ministeren er enig med
Ingeniørforeningen i, at afskaffelsen af ligningslovens
§ 33 A kan medføre færre danskere med
international erfaring og færre danskere med centrale
placeringer i globale virksomheder, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
59 | Spm. om, hvor mange færre danske
medarbejdere der fremover forventes udstationeret i udlandet
grundet afskaffelsen af ligningslovens § 33 A, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
60 | Spm. om, hvor mange danskere der vil miste
deres arbejde på grund af afskaffelsen af ligningslovens
§ 33 A, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
61 | Spm. om, hvor meget afskaffelsen af
ligningslovens § 33 A vil nedbringe det humanitære
arbejde med, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
62 | Spm. om at vurdere omfanget og karakteren
af de administrative byrder, der påføres
organisationer godkendt efter ligningslovens § 8 A som
følge af en ophævelse af ligningslovens § 33 A,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
63 | Spm. , om ministeren vil være
indstillet på at lade udarbejde en detaljeret, praktisk
vejledning om beskatning af udsendte, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
64 | Spm. om at overvåge, hvilke
konsekvenser en ophævelse af ligningslovens § 33 A vil
have, til skatteministeren |
65 | Spm. om, hvorfor Skatteministeriet
tilsyneladende ikke har lavet en konsekvensberegning af, hvad en
ophævelse af ligningslovens § 33 A vil medføre
for danske virksomheders omsætning, til
skatteministeren |
66 | Spm. om, hvorfor Skatteministeriet
tilsyneladende ikke har lavet en konsekvensberegning af, hvad en
ophævelse af ligningslovens § 33 A vil medføre i
forhold til tab af danske arbejdspladser, til
skatteministeren |
67 | Spm. om at overveje, om man i lyset af den
helt uhørt massive kritik af lovforslaget og de manglende
konsekvensberegninger fra ministeriets side vil udskyde
ikrafttræden af lovforslaget, til skatteministeren |
68 | Spm. , om ministeren vil anerkende, at
hvis der forsvinder 6.000 arbejdspladser fra Danmark pga.
ophævelsen af ligningslovens § 33 A, vil det af
ministeren opstillede provenuskøn være forkert, til
skatteministeren |