Skriftlig fremsættelse (14. august
2012)
Skatteministeren
(Thor Möger Pedersen)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
pensionsbeskatningsloven og forskellige andre love (Afskaffelse af
fradragsret m.v. for indbetalinger til kapitalpension og adgang til
fusion mellem pensionskasser m.v. og forsikringsselskaber m.v.)
(Lovforslag nr. L 196)
Regeringen (Socialdemokraterne, Det Radikale Venstre og
Socialistisk Folkeparti), Venstre og Det Konservative Folkeparti
har den 22. juni 2012 indgået aftale om en skattereform, der
skaber ny vækst og flere job, og som sikrer, at man får
mere ud af at arbejde.
Dette lovforslag udmønter den del af aftalen, der
vedrører afskaffelse af fradrag m.v. for indbetalinger til
kapitalpensioner.
Lovforslaget indeholder følgende elementer:
Afskaffelse af fradragsretten m.v. for
indbetalinger til kapitalpension
Ophævelsen af fradrags- og bortseelsesretten for
indbetalinger til kapitalpension og supplerende engangsydelser har
virkning fra og med indkomståret 2013.
For obligatoriske indbetalinger til kapitalpension og
supplerende engangsydelser i pensionskasser ifølge en
kollektiv overenskomst indgået senest den 31. december 2012
gælder der for den ansatte fortsat bortseelsesret for
arbejdsgiverens indbetalinger til og med det indkomstår, hvor
næste overenskomstfornyelse sker, dog ikke senere end
indkomståret 2016.
Der kan på kapitalpension uden fradrags- og
bortseelsesret fra indkomståret 2013 indbetales op til 27.600
kr. (2013-niveau). Kapitalpensionen uden fradrags- og
bortseelsesret benævnes aldersforsikring eller
aldersopsparing, mens den supplerende engangsydelse uden
bortseelsesret benævnes supplerende engangssum.
Indbetalingerne er ikke fradrags- eller bortseelsesberettigede, og
udbetalingerne er skatte- og afgiftsfri. Afkastet af opsparede
midler pensionsafkastbeskattes ligesom afkastet på den
fradragsberettigede kapitalpension.
Ved udbetalinger fra ordningen før pensionsalderen
eller ved dispositioner over ordningen skal der betales en afgift
på 20 pct.
Indbetalinger over beløbsgrænsen på 27.600
kr. pålægges en afgift på 20 pct., der skal
imødegå fordelen ved den lave beskatning af afkastet
af for store indbetalinger. Indbetalinger over
beløbsgrænsen kan herefter blive på
ordningen.
Mulighed for fremrykning af betaling af
afgiften af de eksisterende kapitalpensioner
De eksisterende kapitalpensioner og supplerende engangsydelser
fra en pensionskasse kan overføres eller konverteres til
aldersforsikring m.v. mod betaling af afgift.
Overførsler, der foretages i 2013, pålægges
en afgift på 37,3 pct. (af værdien pr. 31. december
1979 udgør afgiften 23,31 pct.), og overførsler, der
foretages fra og med 2014 og senere pålægges en afgift
på 40 pct. (af værdien pr. 31. december 1979
udgør afgiften 25 pct.).
Rettidige udbetalinger fra eksisterende kapitalpensioner og
supplerende engangsydelser, der foretages i 2013,
pålægges en afgift på 37,3 pct. Herved
opnås, at rettidige udbetalinger af eksisterende
kapitalpensioner og supplerende engangsydelser sker til samme
afgiftssats, hvad enten ordningen udbetales eller
overføres/konverteres til aldersforsikring m.v., der
herefter udbetales.
Fusion mellem pensionskasser m.v. og
forsikringsselskaber
Lovforslaget indeholder endvidere et element, der ikke er en
del af aftalen om skattereformen.
Det foreslås at indføre adgang til skattefrit at
fusionere en tværgående pensionskasse m.v. ind i et
livsforsikringsselskab ved vederlagsfrit at overdrage
pensionskassens egenkapital, pensionsforpligtelser og aktiver til
livsforsikringsselskabet. Der foreslås samme mulighed for et
arbejdsmarkedsrelateret livsforsikringsaktieselskabs fusion ind i
et livsforsikringsselskab. En efterfølgende nedgang i den
egenkapital, der fremgår af det modtagende selskabs
åbningsbalance, skal medregnes til den skattepligtige
indkomst i forsikringsselskabet. Herved undgås, at den
egenkapital, der er overdraget skattefrit, kan udloddes skattefrit
til ejerne, eller danne grundlag for skattefradrag - f.eks. ved
hensættelse til de forsikrede. Det foreslås endvidere
at udvide adgangen til afgiftsfri overførsel af den del af
en pensionskasseordning, der udgøres af supplerende
engangsydelse, til en kapitalforsikring i pensionsøjemed,
til situationer, hvor overførslen sker som led i, at en
tværgående pensionskasse skattefrit fusionerer ind i et
livsforsikringsselskab.
Den del af lovforslaget, der vedrører ændring af
beskatningen af kapitalpensioner, skønnes samlet set at
medføre et umiddelbart merprovenu på ca. 10,44 mia.
kr. i 2013, mens provenuet efter tilbageløb og adfærd
skønnes at udgøre ca. 7,88 mia. kr. For
finansåret 2013 skønnes lovforslaget ligeledes at
medføre et merprovenu på ca. 10,44 mia. kr.
Provenuvirkningerne for kommunerne vil blive neutraliseret.
Den del af lovforslaget, der vedrører fusion mellem
pensionskasser m.v. og forsikringsselskaber, skønnes ikke at
have provenumæssige konsekvenser.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.