Skriftlig fremsættelse (14. august
2012)
Skatteministeren
(Thor Möger Pedersen)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om forslag til lov om
ændring af lov om forskellige forbrugsafgifter,
brændstofforbrugsafgiftsloven, tonnageskatteloven og
forskellige andre love (Indeksering af forskellige punktafgifter og
løbende bilafgifter, regulering af tonnageskatten,
forhøjelse af udligningsafgiften og forlængelse af
afgiftsfritagelsen for brint- og el-biler)
(Lovforslag nr. L 197)
Regeringen (Socialdemokraterne, Det Radikale Venstre og
Socialistisk Folkeparti), Venstre og Det Konservative Folkeparti
har den 22. juni 2012 indgået aftale om en skattereform, der
skaber ny vækst og flere job, og som sikrer, at man får
mere ud af at arbejde.
Dette lovforslag udmønter de dele af aftalen, der
vedrører aftalepunkterne »Regulering af visse afgifter
(2013-2020)«, samt »Forhøjelse af
udligningsafgiften for dieselbiler og afgiftsfritagelse for
elbiler«.
Forslaget medfører for det første, at en
række afgifter reguleres svarende til 1,8 pct. årligt
frem til 2020 ved diskretionære forhøjelser i 2013
(kun sundhedsfremmende afgifter), 2015 og 2018.
Reguleringen omfatter vægtafgiften og
brændstofforbrugsafgiften, afgift af ledningsført
vand, forskellige forbrugsafgifter (glødelamper m.v., kaffe,
te og ekstrakter heraf samt cigaretpapir og røgfri tobak)
samt sundhedsfremmende afgifter (vin, øl, alkoholsodavand,
mættet fedt, chokolade, konsumis og mineralvand m.v.).
Dernæst omfatter forslaget en forhøjelse af
udligningsafgiften på nye og eksisterende dieseldrevne
person- og varebiler med knap 52 pct. fra 2012 til 2013.
Udligningsafgiften forslås samtidig reguleret med 1,8 pct. i
2014 og 2015 og herefter årligt med nettoprisindekset.
Det forslås desuden, at tonnageskatteordningen reguleres
løbende svarende til pris- og lønudviklingen.
Endelig omfatter forslaget en forlængelse af den
nuværende afgiftsfritagelse i registreringsafgiftsloven,
brændstofforbrugsafgiftsloven og vægtafgiftsloven for
brint- og eldrevne motorkøretøjer til udgangen af
2015.
Forslaget skønnes samlet set at medføre
umiddelbart merprovenu på 3.240 mio. kr. årligt i varig
virkning.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.