Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 6. september 2012
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 7 ændringsforslag til
lovforslaget, herunder om deling af lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 14. august 2012 og var til 1.
behandling den 20. august 2012. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og skatteministeren sendte den
2. juli 2012 dette udkast til udvalget, jf. alm. del - bilag 307.
Den 15. august 2012 sendte skatteministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
henvendelser fra:
BDO Statsautoriseret revisionsaktieselskab,
CORIT Advisory P/S,
Danske Advokater,
Deloitte og
FSR - danske revisorer.
Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 2 spørgsmål til
skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Udvalget vil stemme for
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget. Udvalget indstiller de under A og B
nævnte lovforslag til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Venstres og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget
udtaler, at Venstre og Det Konservative Folkeparti er en del af
skatteaftalen. Det skyldes, at Venstre og Det Konservative
Folkeparti fik afgørende indrømmelser til aftalen i
forhold til regeringens udspil til en skattereform. For Venstre og
Det Konservative Folkeparti var det helt afgørende, at
boligejerne skulle kunne fortsætte med den tryghed, som
skattestoppet siden 2001 under VK-regeringen har betydet. For
Venstre og Det Konservative Folkeparti var det helt
afgørende, at der ikke blev foretaget et angreb på
folkepensionens grundbeløb, som regeringen lagde op til i
sit udspil. For Venstre og Det Konservative Folkeparti var det
endvidere afgørende, at den foreslåede
aldersdiskrimination, som regeringen lagde op til i sit udspil,
blev fjernet. Endelig var det helt centralt, at skattereformen
indeholder reelle skattelettelser for knap 8 mia. kr., jf.
skatteministerens svar af 3. september 2012 på L 194 -
spørgsmål 19.
Venstre og Det Konservative Folkeparti havde gerne set, at en
endnu større del af skatteaftalen var blevet finansieret med
midler uden for skattesystemet. Venstre og Det Konservative
Folkeparti opnåede dog så store indrømmelser, at
aftalen indeholder reelle skattelettelser for knap 8 mia. kr.
Venstre og Det Konservative Folkeparti finder, at det er helt
afgørende, at det skal kunne betale sig at arbejde. Derfor
indførte VK-regeringen i sin tid
beskæftigelsesfradraget, afskaffede mellemskatten og
løftede hundredetusinder ud af topskatten.
Lempelserne med skatteaftalen ligger derfor i fin
forlængelse af VK-regeringens tiltag på
skatteområdet: højere gevinst ved at være i
beskæftigelse i forhold til at være på passiv
forsørgelse, og at færre skal betale den
højeste marginalskat. Begge elementer gavner arbejdsudbuddet
og giver en større tilskyndelse til både at være
i beskæftigelse, uddanne sig og yde en ekstra indsats.
Fra begyndelsen af forløbet omkring skatteaftalen har
Venstre og Det Konservative Folkeparti gjort det klart, at en
række af de aftalte skattefinansieringsforslag bestemt ikke
er uproblematiske. Desværre har regeringen ikke været
indstillet på at forbedre skatteaftalen, bl.a. når det
gælder skatteforholdene for udsendte danskere. Venstre og Det
Konservative Folkeparti står naturligvis ved den
indgåede aftale, men ærgrer sig over, at regeringen
ikke har været villig til at lytte til den berettigede
kritik.
Venstre og Det Konservative Folkeparti bemærker, at der
i skatteaftalen alene er to bindinger på
aftalepartierne.
For det første ligger boligejernes skatteforhold fast
frem til 2020. Venstre og Det Konservative Folkeparti har siden
2001 stået vagt om trygheden for boligejerne. At aftalen
indeholder, at også regeringen er bundet til denne
målsætning de kommende år, er positivt og sikrer
tryghed for den enkelte boligejer og boligmarkedet generelt.
For det andet betyder de ændrede skatteforhold for
kapitalpensioner, herunder rabatten ved udbetaling i 2013, at der
er betydelig usikkerhed om provenuet af denne del af skatteaftalen.
For Venstre og Det Konservative Folkeparti har det været
afgørende, at måtte provenuet blive større end
regeringens vurderinger, vil merprovenuet ubeskåret gå
til at nedbringe statens gæld. Uden denne binding ville der
være en risiko for, at et ekstraprovenu ville blive anvendt
som kortvarig finansiering, og dermed ville der mangle finansiering
i fremtiden.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag til lov om
ændring af ligningsloven, kursgevins?tloven,
skattekontrolloven og kildeskatteloven (Beskatning af
aktionærlån, fortryk og låsning af udvalgte
indberetningspligter, bedre forskudsproces m.v.)« omfattende
§§ 1 og 2, § 3, nr. 2-11, § 4, nr. 1-4, og
§ 5, stk. 1-6 og 8-10.
B. »Forslag til lov om
ændring af skattekontrolloven og kildeskatteloven
(Feltlåsning for selvstændigt erhvervsdrivende)«
omfattende § 3, nr. 1, § 4, nr. 5, og § 5, stk. 1,
7, 9 og 10.
[Forslag om deling af
forslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte lovforslag
Til § 1
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
2) Den
under nr. 2 foreslåede § 16 E affattes således:
Ȥ 16
E. Hvis et selskab m.v. omfattet af selskabsskattelovens
§ 1, stk. 1, nr. 1 eller 2, og tilsvarende selskaber m.v.
hjemmehørende i udlandet direkte eller indirekte yder
lån til en fysisk person, behandles lånet efter
skattelovgivningens almindelige regler om hævninger uden
tilbagebetalingspligt, forudsat at der mellem långiver og
låntager er en forbindelse omfattet af § 2. 1. pkt.
finder ikke anvendelse på lån, der ydes som led i en
sædvanlig forretningsmæssig disposition, på
sædvanlige lån fra pengeinstitutter eller på
lån til selvfinansiering som nævnt i selskabsloven
§ 206, stk. 2. 1. og 2. pkt. finder tilsvarende anvendelse
på sikkerhedsstillelser og på midler, der stilles til
rådighed.
Stk. 2. Ved
tilbagebetaling af lån m.v., der er beskattet efter stk. 1,
medregnes det tilbagebetalte ikke ved opgørelsen af
selskabets skattepligtige indkomst.«
[Lån m.v. til juridiske
personer og lån m.v. til lovlig selvfinansiering undtages fra
bestemmelsen, og bestemmelsen præciseres]
Til § 5
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
3) Stk.
5 affattes således:
»Stk. 5. § 1,
nr. 2, har virkning for lån, der ydes, for sikkerheder, der
stilles, og for midler, der stilles til rådighed fra og med
den 14. august 2012.«
[Præcisering af bestemmelsens
virkningstidspunkt]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
4) I
stk. 9 udgår »af
skattekontrollovens § 1 A, jf. lovens § 3, nr.
1,«.
[Konsekvensændring af
ændringsforslag nr. 1]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte lovforslag
Til § 5
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
5) Stk.
1 affattes således:
»Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2013.«
[Konsekvensændring af
ændringsforslag nr. 1]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
6) Stk.
9 affattes således:
»Stk. 9. Ved
opgørelsen af kommunernes slutskat og kirkeskat for
indkomståret 2013 efter § 16 i lov om kommunal
indkomstskat korrigeres den opgjorte slutskat for den beregnede
virkning af den ændring i udskrivningsgrundlaget for
kommuneskat og kirkeskat for 2013, der følger af
ændringerne af skattekontrollovens § 1 A, jf. lovens
§ 3, nr. 1.«
[Konsekvensændring af
ændringsforslag nr. 1]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
7) Stk.
10 affattes således:
»Stk. 10. Den
beregnede korrektion af kommunens og kirkens slutskat efter stk. 9
fastsættes af økonomi- og indenrigsministeren på
grundlag af de oplysninger vedrørende indkomståret
2013, der foreligger pr. 1. maj 2015.«
[Konsekvensændring af
ændringsforslag nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget i to lovforslag. Det
ene lovforslag (A) vedrører det oprindeligt fremsatte
lovforslag bortset fra de bestemmelser, som vedrører
feltlåsning for selvstændigt erhvervsdrivende. Det
andet lovforslag (B) ve?drører alene de bestemmelser i det
oprindeligt fremsatte lovforslag, der angår feltlåsning
for selvstændigt erhvervsdrivende. Om baggrunden for
opdelingen henvises til spørgsmål 2 til
lovforslaget.
Til nr. 2
Det foreslås for det første, at beskatning af
aktionærlån ikke skal omfatte lån til juridiske
personer.
Det fremsatte lovforslags formål er at fjerne
incitamentet til at optage aktionærlån i stedet for at
udbetale skattepligtig løn eller udbytte. Målgruppen
for beskatningen er først og fremmest personer, der kan
udnytte deres bestemmende indflydelse til at vælge, om
løn eller udbytte skal udbetales i form af skattefri
lån.
Beskatningen omfatter imidlertid ifølge det fremsatte
lovforslag også lån til selskaber, hvis det
låntagende selskab ikke opfylder betingelserne for at modtage
skattefrit udbytte fra det långivende selskab efter
selskabsskattelovens § 13, stk. 1, nr. 2. Beskatning sker
også, hvis udbyttebeskatning ikke skal frafaldes eller
nedsættes efter moder-/datterselskabsdirektivet eller efter
en dobbeltbeskatningsaftale. Formålet med at lade selskaber
være omfattet af beskatningen er at imødegå, at
en hovedaktionær ikke får udbetalt lånet direkte
fra sit selskab, men indskyder et mellemliggende selskab som formel
låntager.
Det har vist sig, at beskatning af aktionærlån
mellem koncernforbundne selskaber vil ramme bredere end
tiltænkt. Det vil især besværliggøre
intern finansiering i koncerner med datterselskaber i lande, som
Danmark ikke har indgået dobbeltbeskatningsaftaler med,
selvom långivningen udelukkende er forretningsmæssigt
begrundet.
Derfor foreslås det, at beskatning af
aktionærlån ikke skal omfatte lån til juridiske
personer.
Det vil fortsat være muligt at ramme
omgåelsestilfælde og beskatte lån til en
personlig hovedaktionær, der indskyder ét eller flere
selskaber mellem sig og det långivende selskab, idet
beskatningen også omfatter lån, der indirekte ydes til
en personlig aktionær med bestemmende indflydelse i
selskabet.
Det foreslås for det andet, at lån til lovlig
selvfinansiering undtages fra beskatning.
Det følger af selskabslovens § 206, stk. 2, at et
selskab under visse betingelser direkte eller indirekte kan yde
lån i forbindelse med tredjemands erhvervelse af aktier i
selskabet eller i dets moderselskab. Denne undtagelse til reglen om
forbud mod selvfinansiering i selskabsloven § 206, stk. 1, har
bl.a. til formål at lette erhvervslivets muligheder for at
generationsskifte en virksomhed, der drives i selskabsform.
Det fremsatte lovforslag bevirker imidlertid, at lån til
selvfinansiering beskattes på lige fod med andre lån.
Det foreslås derfor, at lån til lovlig selvfinansiering
som nævnt i selskabslovens § 206, stk. 2, undtages fra
beskatning for at undgå at lægge forhindringer i vejen
for erhvervslivets generationsskiftemuligheder.
Det ovenfor anførte gør sig tilsvarende
gældende for sikkerhedsstillelser og for midler, der stilles
til rådighed.
Det foreslås for det tredje at præcisere
lovteksten.
Til nr. 3
Det præciseres, at virkningstidspunktet gælder
både for lån, der ydes, for sikkerheder, der stilles,
og for midler, der stilles til rådighed fra og med den 14.
august 2012.
Til nr. 4-7
Forslagene er en konsekvens af forslaget om at dele
lovforslaget.
Ane Halsboe-Larsen (S) Benny
Engelbrecht (S) Jacob Bjerregaard (S) John Dyrby Paulsen (S)
Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S)
Nadeem Farooq (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Camilla Hersom (RV)
Jonas Dahl (SF) Jesper Petersen (SF) Frank Aaen (EL) Stine Brix
(EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Hans Andersen (V) Gitte
Lillelund Bech (V) fmd. Martin
Geertsen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Henrik Høegh (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Troels Lund Poulsen (V) Mads
Rørvig (V) Dennis Flydtkjær (DF) Mikkel Dencker (DF)
Hans Kristian Skibby (DF) Karina Adsbøl (DF) Ole Birk Olesen
(LA) nfmd. Brian Mikkelsen
(KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 199
Bilagsnr. | Titel |
1 | Fastsat tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget |
2 | Høringsskema og høringssvar,
fra skatteministeren |
3 | Meddelelse om, at høringssvar og
-notat om ny feltlåsningsbekendtgørelse er omdelt
på alm. del - bilag 332 |
4 | Henvendelse af 20/8-12 fra BDO
Statsautoriseret revisionsaktieselskab |
5 | Henvendelse af 24/8-12 fra CORIT Advisory
P/S |
6 | 1. udkast til betænkning |
7 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 20/8-12 fra BDO Statsautoriseret
revisionsaktieselskab |
8 | Henvendelse af 28/8-2 fra Danske
Advokater |
9 | Henvendelse af 28/8-12 fra Deloitte |
10 | Henvendelse af 29/8-12 fra BDO
Statsautoriseret revisionsaktieselskab |
11 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 28/8-12 fra Danske Advokater |
12 | Henvendelse af 29/8-12 fra FSR - danske
revisorer |
13 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 28/8-12 fra Deloitte |
14 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 24/8-12 fra CORIT Advisory P/S |
15 | Ændringsforslag, fra
skatteministeren |
16 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 29/8-12 fra BDO Statsautoriseret
revisionsaktieselskab |
17 | 2. udkast til betænkning |
18 | Henvendelse af 31/8-12 fra BDO
Statsautoriseret revisionsaktieselskab |
19 | Supplerende ændringsforslag, fra
skatteministeren |
20 | 3. udkast til betænkning |
21 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 29/8-12 fra FSR - danske revisorer |
22 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 31/8-12 fra BDO Statsautoriseret
revisionsaktieselskab |
23 | Nyt tidspunkt for
betænkningsafgivelse over lovforslaget |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 199
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om at bekræfte, at lån
mellem datterselskaber i koncernforhold ikke beskattes efter
lovforslaget, da sådanne lån vil være omfattet af
selskabsskattelovens § 31 D, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
2 | Spm. , om ministeren vil stille
ændringsforslag om deling af lovforslaget, således at
delen om feltlåsning af de selvstændigt
erhvervsdrivendes selvangivelse udskilles til særskilt
behandling i et selvstændigt lovforslag, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
| |