Betænkning afgivet af Socialudvalget
den 4. september 2012
1. Ændringsforslag
Social- og integrationsministeren har stillet 1
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 14. august 2012 og var til 1.
behandling den 20. august 2012. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Socialudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og social- og
integrationsministeren sendte den 9. juli 2012 dette udkast til
udvalget, jf. SOU alm. del - bilag 359. Den 14. august 2012 sendte
social- og integrati?onsministeren de indkomne høringssvar
og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra Dansk Handicap Forbund og
Landsforeningen LEV.
Social- og integrationsministeren har over for udvalget
kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 12 spørgsmål til social- og
integrati?onsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (S, V, RV,
SF med undtagelse af Özlem Sara Cekic og KF) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med det
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i udvalget (DF) vil
redegøre for sin stilling til lovforslaget ved 3.
behandling. Mindretallet vil stemme for det stillede
ændringsforslag.
For Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget er det en
mærkesag, at der er fokus på de svagest stillede
grupper i det danske samfund. Dansk Folkeparti finder ikke, at der
med skattereformen tages tilstrækkeligt hensyn til denne
gruppe af medborgere og finder, at reformen generelt har en social
ubalance, hvor der skabes større skel mellem de borgere, der
er på arbejdsmarkedet, og de borgere, der er uden? for
arbejdsmarkedet. Det vil nemlig være effekten af regeringens
forslag, når der fremover reguleres med endnu mindre end
satsreguleringsprocenten, der i forvejen er lavere end
lønudviklingen.
Et positivt element i lovforslaget er, at ældrechecken
foreslås forhøjet. Dette er noget, som Dansk
Folkeparti gerne er med til at gennemføre og finde
finansiering til. Derfor har vi under 1. behandling og ved at
stille udvalgsspørgsmål, opfordret til, at
lovforslaget deles i to lovforslag, sådan som regeringen
også oprindeligt havde udformet forslagene, da de blev sendt
i høring. Dette har ministeren ikke ønsket at
imødekomme, hvilket er yderst beklageligt.
Ældrechecken er indført på initiativ fra Dansk
Folkeparti og har gennem årene været med til at bidrage
til at forbedre en for modtagerne ofte økonomisk presset
hverdag.
Dansk Folkeparti finder det kritisabelt, at lovforslaget er
blevet hastet igennem, da indholdet af forslaget er noget, der vil
påvirke mange danskere i fremtiden. Processen med at
indgå skatteaftalen forløb over kort tid, hvilket
også har afstedkommet, at der i de efterfølgende uger
kom udmeldinger fra nogle aftaleparter om, at der er områder,
der ønskes ændret. At et forslag sendes i
høring i juli måned er uacceptabelt, hvilket
også fremgår af nogle høringssvar. Dette stemmer
ikke overens med de løfter, som regeringen kom med ved sin
tiltrædelse, om, at høringer skulle foregå
på ordentlig vis med hensyn til frister og tidspunkter, samt
hvem der skulle høres. Dette har ikke været
tilfældet med dette lovforslag.
Et andet mindretal i udvalget (EL
og Özlem Sara Cekic (SF)) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for det stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget stemmer imod lovforslaget.
Ministeren har bekræftet, at ca. 900.000 pensionister,
førtidspensionister, kontanthjælpsmodtagere,
dagpengemodtagere og andre på overførselsindkomster
kommer til at betale for, at folk, der er i beskæftigelse,
kan få skattelettelser. Det sker ved at forringe reguleringen
af overførselsindkomsterne med yderligere 5,1 pct. oven i
den gældende satsregulering, der i sig selv betyder, at
overførselsindkomsterne hvert eneste år sakker
yderligere bagud i forhold til lønudviklingen. Det er
eksempelvis blevet bekræftet, at det for en dagpengemodtager
vil betyde et yderligere efterslæb i forhold til
lønudviklingen på 13.000 kr. om året, når
skattereformen er fuldt indfaset. Det er også
bekræftet, at skattelettelserne især kommer de
højtlønnede til gode. Det er asocialt, og det er i
direkte strid med regeringens egen målsætning om at
mindske ulighed og fattigdom. Det vil samtidig udhule dagpengenes
værdi og på den måde bidrage til at undergrave
a-kasse-forsikringen. Enhedslisten er enig med Rådet for
Socialt Udsatte, der i deres høringssvar bl.a. skriver:
»Forslaget medfører derfor en yderligere
marginalisering af borgere på overførselsindkomster og
skubber socialt udsatte og sårbare mennesker længere
væk fra fællesskabet. Det gælder både i
konkret leveniveau og med de signaler reformen sender«.
Et tredje mindretal i udvalget
(LA) vil ved 3. behandling af lovforslaget stemme hverken for eller
imod lovforslaget. Mindretallet vil stemme for det stillede
ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag
Ændringsforslag
Til § 3
Af social- og
integrationsministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Før nr. 1 indsættes som nye numre:
»01. I §
17, stk. 1, ændres »jf. dog stk. 7 og 8«
til: »jf. dog stk. 9 og 10.«
02. I
§ 17, stk. 2, ændres
»stk. 1, 7 og 8« til: »stk. 1, 9 og
10.««
[Konsekvensændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Forslaget er en konsekvensændring som følge af,
at der med lovforslagets § 3, nr. 2, indsættes nyt stk.
6 og 7 i § 17 lov om fleksydelse, hvorefter stk. 6-8 bliver
stk. 8-10.
Orla Hav (S) Maja Panduro (S)
Jacob Bjerregaard (S) Jens Joel (S) Karen J. Klint (S) Rasmus Horn
Langhoff (S) Julie Skovsby (S) Hans Vestager (RV) Liv Holm Andersen
(RV) Andreas Steenberg (RV) Özlem Sara Cekic (SF) fmd. Annette Vilhelmsen (SF) Karina
Lorentzen Dehnhardt (SF) Finn Sørensen (EL) Pernille Skipper
(EL) Hans Andersen (V) Anne-Mette Winther Christiansen (V) nfmd. Louise Schack Elholm (V) Karen
Ellemann (V) Sophie Løhde (V) Eyvind Vesselbo (V) Fatma
Øktem (V) Karin Nødgaard (DF) René Christensen
(DF) Karina Adsbøl (DF) Christian Langballe (DF) Simon Emil
Ammitzbøll (LA) Thyra Frank (LA) Tom Behnke (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 200
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra social- og integrationsministeren |
2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
3 | Henvendelse af 5/7-12 fra Landsforeningen
LEV vedr. skattelettelser |
4 | Brev af 2. august 2012 om skattereform,
fra Dansk Handicap Forbund |
5 | Ændringsforslag, fra social- og
integrationsministeren |
6 | 1. udkast til betænkning |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 200
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om ministerkommentar til henvendelse
om skattelettelser, til social- og integrationsministeren, og
ministerens svar herpå |
2 | Spm. om ministerkommentar til brev om
skattereform, til social- og integrationsministeren, og ministerens
svar herpå |
3 | Spm. om at dele lovforslaget op i to
selvstændige lovforslag, til social- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
4 | Spm. om OECD's fattigdomsgrænse og
EU's grænse for risiko for fattigdom som konsekvens af den
samlede skattereform, til social- og integrationsministeren, og
ministerens svar herpå |
5 | Spm. om at redegøre for faldet i
niveauer for de forskellige typer af indkomstoverførsler i
forhold til forskellige lønniveauer, til social- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
6 | Spm. om, hvor mange personer reduktionen i
indkomstoverførsler forudsættes at omfatte, til
social- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
7 | Spm. om, hvor mange
førtidspensionister på den gamle
førtidspensi?onsordning der skønnes at ville have
fordel af at skifte til den nye pensionsordning, til social- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
8 | Spm. om, hvilke forudsætninger der
er afgørende for, om det vil være en fordel at skifte
fra gammel til ny førtidspension, til social- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
9 | Spm. om, hvilken rådgivning der
stilles til rådighed i forbindelse med overgangen fra gammel
til ny førtidspension, til social- og
integrati?onsministeren, og ministerens svar herpå |
10 | Spm. om, hvorvidt det vil være
muligt for en førtidspensionist, der fortryder overgangen
fra gammel til ny pension, at få genetableret sin gamle
pensionsordning, til social- og integrationsministeren, og
ministerens svar herpå |
11 | Spm. om, hvilket signal ministeren synes
at beskæringen af reguleringen af førtidspensionen til
fordel for skattelettelser sender, til social- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
12 | Spm. om, hvilke initiativer ministeren vil
tage for at kompensere især yngre førtidspensionister,
til social- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |